no b/s intended, maar wat betekent backwardation in jip ende janneketaal?quote:Op maandag 21 november 2011 23:50 schreef dvr het volgende:
[..]
Niks bijzonders, morgen is weer options expiration day voor goud, en voorafgaand daaraan zorgen de vier grote bullion banks die de handel domineren er meestal voor dat de prijzen even inkakken, zodat ze straks minder in-the-money contracten hoeven uit te betalen. Daarnaast hebben ook aandelen weer klappen gehad, zodat beleggers margin calls krijgen en even wat assets (waaronder goud) moeten verkopen.
Kortom, een tijdelijk verschijnsel. In het grotere geheel is het veel interessanter dat steeds meer speculanten (en 'legitieme' handelaren) de Amerikaanse futuresmarkten vaarwel zeggen omdat ze na MF Global geen geld meer aan een broker durven toe te vertrouwen. Ik ben erg benieuwd wat dat voor consequenties gaat hebben als die tendens doorzet. Als er teveel geld bij de brokers wegstroomt gaan daar nog meer klappen vallen zodat je een vicieuze cirkel krijgt. Dat de papiermarkt zichzelf op die manier kan opblazen, in plaats van door extreme backwardation in de onderliggende producten, had ik me niet eerder gerealiseerd.
Er speelt van alles. Wat losse kopjes:quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:57 schreef dvr het volgende:
Goud is de laatste tijd druk bezig om aan monetaire betekenis en status te winnen.
Ja en volgens jou wordt cash geweldig. Time will tell, maar tegen jou gaat ze niet spreken.quote:Op donderdag 15 december 2011 22:04 schreef piepeloi55 het volgende:
Goud is gewoon onderdeel van het commodity complex en het commodity complex op zijn beurt onderdeel van de totale wereldwijde bubble. Nu zal ik vast en zeker weer een paar goudbugs op mijn nek halen, maar time will tell.
Spel rondom de dollares die nu weer zogenaamde als veilig worden neergezet.quote:Op donderdag 15 december 2011 21:39 schreef Perrin het volgende:
Tijdje niet op de goudkoers gelet... waarom is goud ineens helemaal uit de gratie? Of is 't slechts een dipje in de uptrend?
Je hebt onlangs toch gelezen hoe het hele dollarcomplex maar bleef zeuren om 'decisive action'? En toen Merkel dat deed door de broekriem wat te willen aantrekken werd het nog erger. Die lui zijn zo verslaafd aan de drukpers als het maar kan, en zeuren er op iedere mogelijke manier om.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
cash is ook wel ok. zolang er niet teveel wordt bijgedrukt.
uhuh. ik ben dan ook een gold bugquote:Op vrijdag 16 december 2011 13:10 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Je hebt onlangs toch gelezen hoe het hele dollarcomplex maar bleef zeuren om 'decisive action'? En toen Merkel dat deed door de broekriem wat te willen aantrekken werd het nog erger. Die lui zijn zo verslaafd aan de drukpers als het maar kan, en zeuren er op iedere mogelijke manier om.
Cameron moest laatst ook al zijn bankiersvriendjes van zijn 'City' uit de Europese regeltjes houden, weet je nog?
Ik niet, maar ik ben wel op de hoogte van de waanzin in het huidige virtuele financiële systeemquote:Op vrijdag 16 december 2011 13:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
uhuh. ik ben dan ook een gold bug
Gold bug gaan we gewoon als geuzenaam gebruiken. Fuck de cash-is-goed mensen, die begrijpen niet dat cash evenveel waard is als je digitale tegoed.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:26 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik niet, maar ik ben wel op de hoogte van de waanzin in het huidige virtuele financiële systeem![]()
Toch heeft piepeloi55 een goed punt als hij aanhaalt dat goud ook een bubble is.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:26 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik niet, maar ik ben wel op de hoogte van de waanzin in het huidige virtuele financiële systeem![]()
Ik leg net uit dat de intrinsieke waarde van goud een bubble is, net als de intrinsieke waarde van papier. Met de laatste kun je in ieder geval je gat nog afvegen of in de over gooien als je het koud krijgtquote:Op vrijdag 16 december 2011 14:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
itt een eurobiljet heeft goud een behoorlijke intrinsieke waarde. een zeer relevant verschil.
En voor heel veel andere dingen, tenzij je volledig zelfvoorzienend bent.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
Fiat heeft waarde omdat wij mensen er waarde aan toekennen, hetzelfde is echter ook waar voor goud.
quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Toch heeft piepeloi55 een goed punt als hij aanhaalt dat goud ook een bubble is.
Goud kun je niet eten, je kan het niet verbranden, het produceert niets, je kan je vijand er niet mee doden, het geneest geen ziekten etc.... de echte waarde van de welvaart zit hem niet in fiat maar ook zeker niet in goud.
Met jou praten we nog wel weer als de waarde van goud weer staat waar het hoort: rond of op de 1 in het grafiekje in de OP.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:37 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En voor heel veel andere dingen, tenzij je volledig zelfvoorzienend bent.
Goud heeft wat waardetoekenning een betere record dan papiergeld, aangezien ik nu nog steeds met goud van 6000 jaar oud wereldwijd spullen kan kopen, terwijl dat voor geen enkele fiatmunt opgaat.
Het gaat er dus om welke kant de gedachten (van waarde - die er toe doen) opgaan. Op fora als fok! komen nu en dan nog wel een paar heikneuters over fiat en bubbels brabbelen, veel (echte) rijken en centrale banken weten beter en handelen daarnaar.
En tot die tijd (die nooit komt) blijven jullie dezelfde onzin uitbraken?quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Met jou praten we nog wel weer als de waarde van goud weer staat waar het hoort: rond of op de 1 in het grafiekje in de OP.
Er worden slechts voorbeelden gegeven. Goud is alleen betrouwbaarder dan papier omdat er geen goudpers is. Verder is goud, op wat elektronica na, niets anders dan wat kraaltjes en spiegeltjes.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:39 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]![]()
Komaan.
Piepeloi stelt dat goud in een bubbel zit tegenover papieren geldbriefjes en jij komt met die argument?
Papiergeld kan je eten etc. etc?
Zie je echt niet dat jij in 1980 leeft en wij slechts waarschuwen voor 2000? Of alles voor 1970?quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:40 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En tot die tijd (die nooit komt) blijven jullie dezelfde onzin uitbraken?
het grote verschil is dat goud een intrinsieke waarde heeft die al vele eeuwen geaccepteerd is en waar ook weinig partijen zijn die de intrinsieke waar tot 0 kunnen doen afnemen. bij de euro en de dollar is dat volledig anders. daar spelen allemaal politieke en financiële ondoorzichtige spelletjes mee, welke de waarde tot 0 kunnen doen reduceren - worst case scenario.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik leg net uit dat de intrinsieke waarde van goud een bubble is, net als de intrinsieke waarde van papier. Met de laatste kun je in ieder geval je gat nog afvegen of in de over gooien als je het koud krijgt
Fiat heeft waarde omdat wij mensen er waarde aan toekennen, hetzelfde is echter ook waar voor goud. Uiteindelijk draait het altijd om het vertrouwen dat we aan een generiek ruilmiddelen hechten nl. het idee dat we het kunnen ruilen voor een zekere kwantiteit bruikbare diensten of goederen.
Zo'n drukpers kan anders nog een heel verschil maken, je zou eens in de krant moeten kijken hoeveel erover geschreven en om gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:41 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Er worden slechts voorbeelden gegeven. Goud is alleen betrouwbaarder dan papier omdat er geen goudpers is. Verder is goud, op wat elektronica na, niets anders dan wat kraaltjes en spiegeltjes.
quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:42 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Zie je echt niet dat jij in 1980 leeft en wij slechts waarschuwen voor 2000? Of alles voor 1970?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |