abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 november 2011 @ 22:34:11 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104609644
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2011 22:24 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Waarom niet? Er is toch een beetje tegenwicht nodig tegenover al die bulls. En het is juist zo'n mooi topic, met al die geyle plaatjes van gouden mobiels en bikini's enzo. O+ Al zijn er volgens mij wel een paar verdwenen. Je moet er toch ook een beetje de lol van inzien, zo'n goudtopic.

Die geyle bikini plaatjes heb ik zelf nog gemaakt en het gouden mobieltje heb ik zelf gefotografeerd in Dubai (als je die foto tenminste bedoelt) :). Maar ik vond het peil en de toon van discussiëren hier niet meer zo geweldig. Misschien is dat inmiddels is veranderd hoor, ik heb geen idee. Nu ben ik weer weg.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_104609946
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die geyle bikini plaatjes heb ik zelf nog gemaakt en het gouden mobieltje heb ik zelf gefotografeerd in Dubai (als je die foto tenminste bedoelt) :).
Ja, geweldig!
quote:
Maar ik vond het peil en de toon van discussiëren hier niet meer zo geweldig. Misschien is dat inmiddels is veranderd hoor, ik heb geen idee. Nu ben ik weer weg.
Jammer hoor. :{
pi_104641581
[beursgoeroe modus]

Goud en zilver zijn weer aan het dalen, nog even en goud zakt weer door de ¤1200,- grens heen, Joost mag weten waar dan de bodem ligt.

[/beursgoeroe modus]
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104651547
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 19:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[beursgoeroe modus]

Goud en zilver zijn weer aan het dalen, nog even en goud zakt weer door de ¤1200,- grens heen, Joost mag weten waar dan de bodem ligt.

[/beursgoeroe modus]
Vreemde beweging inderdaad.
Beurs daalt flink laatste dagen en g/z volgen.

Margins zijn weer eens verhoogd, waarschijnlijk een van de hoofdoorzaken imo.
pi_104660382
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 19:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Goud en zilver zijn weer aan het dalen, [..]
Niks bijzonders, morgen is weer options expiration day voor goud, en voorafgaand daaraan zorgen de vier grote bullion banks die de handel domineren er meestal voor dat de prijzen even inkakken, zodat ze straks minder in-the-money contracten hoeven uit te betalen. Daarnaast hebben ook aandelen weer klappen gehad, zodat beleggers margin calls krijgen en even wat assets (waaronder goud) moeten verkopen.

Kortom, een tijdelijk verschijnsel. In het grotere geheel is het veel interessanter dat steeds meer speculanten (en 'legitieme' handelaren) de Amerikaanse futuresmarkten vaarwel zeggen omdat ze na MF Global geen geld meer aan een broker durven toe te vertrouwen. Ik ben erg benieuwd wat dat voor consequenties gaat hebben als die tendens doorzet. Als er teveel geld bij de brokers wegstroomt gaan daar nog meer klappen vallen zodat je een vicieuze cirkel krijgt. Dat de papiermarkt zichzelf op die manier kan opblazen, in plaats van door extreme backwardation in de onderliggende producten, had ik me niet eerder gerealiseerd.
pi_104660761
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 23:50 schreef dvr het volgende:

[..]

Niks bijzonders, morgen is weer options expiration day voor goud, en voorafgaand daaraan zorgen de vier grote bullion banks die de handel domineren er meestal voor dat de prijzen even inkakken, zodat ze straks minder in-the-money contracten hoeven uit te betalen. Daarnaast hebben ook aandelen weer klappen gehad, zodat beleggers margin calls krijgen en even wat assets (waaronder goud) moeten verkopen.

Kortom, een tijdelijk verschijnsel. In het grotere geheel is het veel interessanter dat steeds meer speculanten (en 'legitieme' handelaren) de Amerikaanse futuresmarkten vaarwel zeggen omdat ze na MF Global geen geld meer aan een broker durven toe te vertrouwen. Ik ben erg benieuwd wat dat voor consequenties gaat hebben als die tendens doorzet. Als er teveel geld bij de brokers wegstroomt gaan daar nog meer klappen vallen zodat je een vicieuze cirkel krijgt. Dat de papiermarkt zichzelf op die manier kan opblazen, in plaats van door extreme backwardation in de onderliggende producten, had ik me niet eerder gerealiseerd.
no b/s intended, maar wat betekent backwardation in jip ende janneketaal? :)
pi_104663971
Als een commodity in backwardation is, betekent dat dat de prijs voor directe levering van die commodity hoger ligt dan voor levering op termijn. Normaal gesproken zijn zaken als goud en zilver juist op termijn (iets) duurder in verband met opslagkosten en rentederving.

Goud wordt voornamelijk in de vorm van futurescontracten verhandeld, waarbij de contracten meestal niet fysiek afgehandeld worden (d.w.z. de koper van de future verlangt geen levering, maar wil alleen de koersstijging in geld uitbetaald krijgen). Hierdoor kunnen de grote goudbanken het zich permitteren om veel meer goud te koop aan te bieden dan ze daadwerkelijk in huis hebben, want in de praktijk hoeven ze het toch niet te leveren. Naar schatting is maar zo'n 5% van het aanbod daadwerkelijk door goud gedekt. Af en toe ontstaan er echter problemen doordat er toch meer fysiek wordt opgevraagd dan de goudbanken verwacht hadden. In dat geval moeten ze heel snel goud van anderen inkopen, want ze moeten binnen enkele dagen leveren aan de kopers van hun futures. Gevolg is dan dat de prijs voor direct leverbaar goud, de spot price, boven de prijs van termijngoud uitstijgt, m.a.w. dat goud in backwardation raakt.

Dat kan overigens ook door andere oorzaken komen, maar de theorie onder goldbugs is dat op een dag (b.v. als grote banken en verzekeraars instorten en iedereen naar goud vlucht omdat ook overheden de banksaldi niet meer kunnen garanderen) er ineens zo'n grote vraag naar fysiek goud kan ontstaan, dat de goudbanken het zich niet meer kunnen permitteren om te leveren; de prijs om op stel en sprong het benodigde goud te kopen ligt dan zó ver boven de prijs waarvoor ze het maanden eerder al verkocht hadden, en ze hebben met zo'n hoge leverage gewerkt, dat ze failliet gaan. De papiermarkt, met zijn veel te grote kunstmatige aanbod, is dan opgeblazen en er kan alleen nog in direct leverbaar fysiek goud gehandeld worden, waar juist op dat moment enorm veel vraag naar is, terwijl het aanbod niet eens meer 5% is van wat het een dag eerder nog was. Ook andere partijen, zoals ongedekte ETFs en banken die goudrekeningen aanbieden zouden in de verliezen meegesleurd kunnen worden.

Dat zou de natte droom zijn voor bezitters van fysiek goud, niet alleen omdat de prijs zou exploderen, maar ook omdat dat precies op een moment gebeurt, dat de overheden eigenlijk niet anders kunnen dan zo ongeveer 's lands hele geldvoorraad meermalen bij te drukken om alsnog alle banksaldo's te garanderen (anders komt de economie tot stilstand), wat tot hyperinflatie en nog verdere goudstijgingen zou leiden.

Ikzelf denk dat het wat langzamer zal verlopen, en dat de bullion banks hun papieren aanbod geleidelijk zullen proberen af te bouwen naarmate de vraag naar fysiek goud toeneemt. Maar doordat dat aanbod, vanwege de hoge leverage, onevenredig snel af moet nemen om kleine stijgingen in de vraag voor te zijn, verwacht ik wel dat de goudprijs dan parabolisch gaat stijgen. Omdat de VS en de EU op dit punt van de crisis eigenlijk alleen nog maar sterk deflatoire en sterk inflatoire maatregelen kunnen nemen, waarbij ofwel banken failliet gaan of er geldontwaarding optreedt, kan het m.i. niet lang meer duren voordat het vertrouwen in geld en bonds verdwijnt en die versnelde vlucht naar goud op stoom komt. Tenzij de fiscale/monetaire autoriteiten nog meer trucs uit hun mouw schudden, maar ze lijken nu zo'n beetje aan het eind van hun repertoire te komen.
pi_104665792
thanks
pi_104696466
Goud is de laatste tijd druk bezig om aan monetaire betekenis en status te winnen.

Ten eerste omdat centrale banken van met name opkomende economieën hun aankopen nog steeds aan het vergroten zijn - bijna 150 ton in het laatste kwartaal. Centrale banken zijn zo'n beetje de 'strongest hands' in de goudmarkt - omdat ze de geldpers beheren, zijn ze zelden genoodzaakt om goud te verkopen. Landen doen alleen een greep in hun goudvoorraad als er geen enkele andere manier meer is om nog aan noodzakelijke financiering te komen (of als ze, zoals in de weelde van de jaren '90-'05, denken dat goud overbodig is geworden..). Deze aankopen verkrappen het aanbod langdurig, dus dat is positief voor de goudprijs. Bovendien signaleren ze afnemend vertrouwen in de dollar en euro waarin centrale banken hun reserves tot voor kort liever aanhielden.

Maar, belangrijker nog is een andere ontwikkeling. Voorstanders van eerlijk geld, 'sound money', pleiten er al heel lang voor om weer een goudstandaard in te voeren. Tot voor kort vond die opvatting, bijvoorbeeld van US presidentskandidaat Ron Paul en van economieprofessor Antal Fekete, weinig weerklank in de mainstream-economie, -politiek en -media (ik ben er zelf ook geen voorstander van). Maar de weerstand tegen een officiele rol van goud begint te kenteren. In een studie van de Europese Commissie rond het thema Eurobonds, die morgen gepubliceerd schijnt te worden, wordt kort aandacht besteed aan de mogelijkheid om die bonds mede door goud te dekken (zie interessant artikel in Financial Times). Twee weken eerder nog publiceerde de hoog aangeschreven financieel-econome Judy Shelton een soortgelijk pleidooi maar dan voor Amerikaanse staatsobligaties (zie: Central Banking.com). In haar voorstel zou een obligatie tevens als optie op een bepaalde goudhoeveelheid fungeren, en zou de plicht om in goud uit te moeten keren voor de overheid een dwingende reden zijn om zijn begroting in evenwicht te krijgen.

Met dit soort voorstellen is er natuurlijk nog geen nieuwe goudstandaard in voorbereiding, maar het feit dat er nu openlijk door vooraanstaande autoriteiten gesproken wordt over de mogelijkheid om goud monetair te heractiveren, zie ik als bijzonder bullish. Klassieke economen kennen goud nog als 'the ultimate extinguisher of debt' en als goud weer door overheden in die rol ingezet zou worden in de huidige schuldencrisis, is het stijgingspotentieel bijna onbeperkt. Wanneer goud via deze bonds weer een regulier instrument in de kapitaalmarkt wordt, waar 's werelds grootste fondsen hun beleggingsinstrumenten kopen, dan zal het tanende vertrouwen in ongedekte staatsschuld en ongedekte munten nog sneller afnemen en zullen grote investeerders nog sneller hun kapitaalallocatie naar goud verplaatsen. Bovendien kan er tussen de onverbeterlijke overheden een spannende concurrentiestrijd om 's werelds laatste goud ontstaan, want dat zullen ze dan nodig hebben om hun tekorten nog langer gefinancierd te krijgen. Een andere manier om er naar te kijken is deze: als overheden hun tekorten alleen vanuit hun goudreserve zouden financieren, zouden ze al binnen enkele maanden door hun complete reserves heen zijn. De goudprijs zou tientallen keren hoger moeten liggen om alle lopende en toekomstige tekorten bestendig op te lossen (denk aan alle bailouts die nog moeten komen voor banken, verzekeraars, pensioenfondsen, sociale en medische fondsen) en het huidige welvaartspeil te behouden.
pi_104704786
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:57 schreef dvr het volgende:
Goud is de laatste tijd druk bezig om aan monetaire betekenis en status te winnen.
Er speelt van alles. Wat losse kopjes:
- Utah erkent goud en zilver als betaalmiddel
- Sprott gaat nogmaals 1,5 miljard dollar aan zilver ophalen voor een uitbreiding van PSLV
- klant staat voor levering van 2,8 miljoen troy ounce zilver afgelopen maandag op de COMEX
- en een sappig gerucht: MF global bust was noodzakelijk om de COMEX niet te laten klappen aangezien een aantal zeer rijke klanten voor fysieke levering in december stonden voor een bedrag van 500 miljoen +

Het worden interessante maanden voor iedereen met fysiek goud/zilver in portefeuille.

[ Bericht 0% gewijzigd door Blandigan op 23-11-2011 00:38:52 ]
pi_105631438
pfff dat loopt aardig leeg zeg :D
pi_105631992
Nog een dikke 40 punten en er is officieel weer een beer meer in de markt.
  donderdag 15 december 2011 @ 21:39:20 #38
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_105633446
Tijdje niet op de goudkoers gelet... waarom is goud ineens helemaal uit de gratie? Of is 't slechts een dipje in de uptrend?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_105634728
Goud is gewoon onderdeel van het commodity complex en het commodity complex op zijn beurt onderdeel van de totale wereldwijde bubble. Nu zal ik vast en zeker weer een paar goudbugs op mijn nek halen, maar time will tell.
pi_105645184
Negeert u inderdaad het gezwatel van voorgaande spreker, want het is een simpel gevolg van de liquidity crunch waar veel grote zuideuropese banken nu in zitten. Dat dwingt ze om zo'n beetje al hun bezittingen te verpanden, inclusief goud, om maar aan cash te komen zodat ze aan hun lopende verplichtingen kunnen voldoen. En die zijn fors, want zuidelijke banktegoeden van grote ondernemingen worden momenteel massaal naar Duitse banken verhuisd, voor het geval dat de euro uit elkaar valt.
Enfin, het verpande goud komt vervolgens op de termijnmarkten, zo'n 20 to 100 keer in omvang toegenomen omdat dat verhaal zich grotendeels alleen op papier afspeelt, en dat tijdelijk overweldigende aanbod drukt de prijs nu even. De komende weken komt daar nog het oppoetsen van de portfolio's van fondsbeheerders bij, die dan even uit hun wat controversiëlere beleggingen (zoals goud) stappen om hun klanten niet te verontrusten wanneer ze rond nieuwjaar verantwoording moeten afleggen over hun beleggingsmix.
Hoe lang de Europese banken nog voort kunnen hinkelen, en hoeveel meer goud ze nog op de balans hebben staan is onbekend, maar het is een tijdelijk fenomeen. Aan de fundamentals is niets veranderd, sterker, dat er door alle scrambling for cash een sterke daling in de goudprijs kan plaatsvinden (nog veel sterker dan wat nu plaatsvindt) voordat hij astronomisch gaat stijgen is juist onderdeel van de scenario's waar goldbugs op inzetten.
pi_105648836
Wat ik nog aan cash had zit nu ook in fysiek zilver EN goud.
Misschien dat de goudprijs nog naar 1450 kan maar op het 15xx nivo vond ik het een steal.

Laat maar komen die crash.
pi_105653334
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 22:04 schreef piepeloi55 het volgende:
Goud is gewoon onderdeel van het commodity complex en het commodity complex op zijn beurt onderdeel van de totale wereldwijde bubble. Nu zal ik vast en zeker weer een paar goudbugs op mijn nek halen, maar time will tell.
Ja en volgens jou wordt cash geweldig. Time will tell, maar tegen jou gaat ze niet spreken.
pi_105653354
cash is ook wel ok. zolang er niet teveel wordt bijgedrukt.
pi_105653400
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:39 schreef Perrin het volgende:
Tijdje niet op de goudkoers gelet... waarom is goud ineens helemaal uit de gratie? Of is 't slechts een dipje in de uptrend?
Spel rondom de dollares die nu weer zogenaamde als veilig worden neergezet.

De hele financiële industrie barst van de leverage, en bij heftige bewegingen moet er vanalles worden verkocht om aan dollares te geraken.

Aangezien de Fed (met oa de dollarswaps met Europa) tijdelijk relatief veel invloed op de dollargolven heeft kunnen ze daar nogal eens wat mee spelen.

Intussen ziet niemand hoe de fysieke goudstromen lopen. De papierprijs is er een van COMEX-beloftes en stelt eigenlijk weinig voor.
pi_105653457
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
cash is ook wel ok. zolang er niet teveel wordt bijgedrukt.
Je hebt onlangs toch gelezen hoe het hele dollarcomplex maar bleef zeuren om 'decisive action'? En toen Merkel dat deed door de broekriem wat te willen aantrekken werd het nog erger. Die lui zijn zo verslaafd aan de drukpers als het maar kan, en zeuren er op iedere mogelijke manier om.

Cameron moest laatst ook al zijn bankiersvriendjes van zijn 'City' uit de Europese regeltjes houden, weet je nog?
pi_105654164
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:10 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Je hebt onlangs toch gelezen hoe het hele dollarcomplex maar bleef zeuren om 'decisive action'? En toen Merkel dat deed door de broekriem wat te willen aantrekken werd het nog erger. Die lui zijn zo verslaafd aan de drukpers als het maar kan, en zeuren er op iedere mogelijke manier om.

Cameron moest laatst ook al zijn bankiersvriendjes van zijn 'City' uit de Europese regeltjes houden, weet je nog?
uhuh. ik ben dan ook een gold bug :P
pi_105654244
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

uhuh. ik ben dan ook een gold bug :P
Ik niet, maar ik ben wel op de hoogte van de waanzin in het huidige virtuele financiële systeem *)
pi_105654484
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:26 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik niet, maar ik ben wel op de hoogte van de waanzin in het huidige virtuele financiële systeem *)
Gold bug gaan we gewoon als geuzenaam gebruiken. Fuck de cash-is-goed mensen, die begrijpen niet dat cash evenveel waard is als je digitale tegoed.
pi_105655765
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 13:26 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Toch heeft piepeloi55 een goed punt als hij aanhaalt dat goud ook een bubble is.

Goud kun je niet eten, je kan het niet verbranden, het produceert niets, je kan je vijand er niet mee doden, het geneest geen ziekten etc.... de echte waarde van de welvaart zit hem niet in fiat maar ook zeker niet in goud.

Goud als grondstof heeft maar een beperkt nut, het meest nuttige gebruik ervan is als grondstof voor sieraden. De waarde word bepaald door wat een goudbug ervoor geeft :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105655944
itt een eurobiljet heeft goud een behoorlijke intrinsieke waarde. een zeer relevant verschil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')