abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104511469
Het weer op de lange termijn
Om het weer te voorspellen, maakt men gebruik van weerkaarten. Deze kaarten zijn makkelijk te vinden op het internet en wordt door menig weerliefhebber gebruikt. Op korte termijn is het weer goed te voorspellen, maar de lange termijn blijft een stuk moeilijker. Een storm die nu in de kaarten staat kan in de volgende run veranderd zijn in een zacht briesje en voorspelde diepvrieskou kan 6uur later omgeslagen zijn in temperaturen ver boven nul. Niet betrouwbaar dus!

Wat is een weerkaart? knmi

De weerkaart is een landkaart met een overzicht van het weer in de wereld. De weerkaart bevat waarnemingen en metingen weergegeven in symbolen en getallen. Opvallend zijn de lijnen (isobaren), die plaatsen verbinden waar de luchtdruk gelijk is.
Zo wordt bepaald waar de luchtdruk hoog en laag is (hoge– en lagedrukgebieden) en in welke richting en met welke snelheid de lucht beweegt. Behalve isobaren zijn er ook isothermen, lijnen die plaatsen met dezelfde temperatuur verbinden. De isotherm is een vondst uit 1817 van geograaf Alexander von Humboldt (1769-1859).

Op de weerkaart is ook te zien waar het regent of sneeuwt, waar de zon schijnt en hoe hard het waait. Ook worden fronten aangegeven, lijnen die de begrenzing vormen met andere luchtsoorten.

Als een front passeert volgt er meestal ander weer. Tot begin jaren tachtig van de vorige eeuw werden weerkaarten met de hand ingetekend, vandaag de dag maakt de computer de kaarten. Tegenwoordig bieden weerkaarten niet alleen het actuele weer maar ook de verwachting. De computers berekenen zelfs weerkaarten van 10 tot 15 dagen vooruit. Weerkundigen maken ook gebruik van weerkaarten met gegevens van hogere luchtlagen, bijvoorbeeld op 5 kilometer hoogte.

Pluim

Pluimen

In de weersverwachting komt nogal vaak de term 'pluim' terug. Wat is dit nu precies en wat kunnen weerkundige hiermee?

Een pluim is niets anders dan de naam voor een grafiek waarin een bepaalde parameter (grootheid) staat afgebeeld, vaak voor een lange periode, vaak 10 tot soms 15 dagen vooruit. Het verschil tussen een gewone grafiek en een pluimgrafiek is dat bij een pluim de computer het weer nog een aantal keer opnieuw berekent met daarin een kleine aanpassing in de beginsituatie. De weerkundige krijgt hierdoor een beeld over de betrouwbaarheid van de verwachting. Liggen de uitkomsten dicht bij elkaar, dan kan de weerkundige met grote zekerheid een uitspraak doen over het weer.

Pluimverwachtingen zijn de nieuwste trend in de weersverwachtingen voor de lange termijn. Steeds vaker gaat de weerkundige zogenaamde 'kansberekeningen'gebruiken in zijn weerbericht. Afgelopen winterseizoen is dit veelvuldig te zien geweest op het TV weerbericht. De onzekerheid was groot, waardoor op een gegeven moment de weerman geen uitspraak kon doen over het weer na een aantal dagen, simpelweg omdat de uitkomsten alle kanten op gingen.

rest van uitleg bij onweer-online

De bedoeling van dit topic is om interessante weerkaarten te plaatsen over de lange termijn. Lange termijn is ongeveer 5 dagen of verder.

Bronnen die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn:

Wetterzentrale
Wetter3
Expertkaarten Weeronline
15daagse pluim

Uitleg over de kaart die geplaatst wordt is uiteraard ook welkom.

Hier uitleg over de weerkaarten van Wetterzentrale

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2011 13:56:38 ]
pi_104511598
Meest opvallende kaart van deze run (GFS) is die voor volgende week vrijdag. Hier is een zeer zware storm zichtbaar met bijbehorende windstoten die oplopen tot 160 km/uur op de Noordzee.

pi_104511896
Storm _O_
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_104512046
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 14:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Storm _O_
Mag wel weer een keer. De laatste echte storm (kracht 10) was in 2007. :)
pi_104523468
De nieuwe run van GFS laat nog steeds een zeer zware storm zien op de Noordzee en een windkracht 10 voor het noorden van het land. Ook de windstoten komen weer tot boven de 130 km/uur. Ook het noorden van Duitsland en Denemarken krijgen het zwaar te verduren.

† In Memoriam † vrijdag 18 november 2011 @ 19:23:31 #6
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_104523581
En dan een 'sneeuwbuitje' erbij......... *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_104524190
Hier in Zeeland niet veel boeiends als deze kaarten uitkomen.
Lang geleden dat we een echte storm hebben gehad.
Life is Music
pi_104543796
De zware storm is nu hooguit een windkracht 8. Kan nog van alles worden dus.
De straalstroom ligt dicht in de buurt.

pi_104543952
Eigenlijk moet dat kreng nog wat zakken
pi_104544322
Kaart van de straalstroom voor zaterdag 26 nov (ECMWF). Windsnelheid ligt hier boven de 300 km/uur.

straalstroom

quote:
Langs de straalstroom ontstaan ook geregeld gevechten tussen deze luchtmassa's. Regengebieden en randstoringen die hier mee samenhangen gebruiken de straalstroom vervolgens als een soort geleiderails. Bij een krachtige straalstroom vliegen de systemen over de weerkaart. De ligging van de straalstroom bepaalt of een depressie die op de Atlantische Oceaan opduikt naar Noorwegen of Frankrijk trekt. Wanneer de straalstroom in de buurt van ons land is, krijgen we meerdere regengebieden na elkaar te verwerken met regen en wind.

De Straalstroom

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2011 10:28:30 ]
pi_104557364
De nieuwe run van GFS laat weer een zware storm zien in het noorden van Nederland.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2011 17:55:00 ]
pi_104561365
Kaart van 4 december... sneeuw in Nederland. ~:)

[ Bericht 12% gewijzigd door Frutsel op 19-11-2011 22:08:25 ]
  † In Memoriam † zaterdag 19 november 2011 @ 20:41:48 #13
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_104563721
Als het er dan net zo aan toe gaat als vorig jaar 4 Dec c_/ dan zeg ik; Doen!!! *O* *O* *O* :Y
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_104567534
Flikkeren de Pieten in elk geval van het dak af en je ziet ze ook stukken beter als ze me kado komen brengen :9
pi_104572504
Vorig jaar lag er wel sneeuw. Gebeurt niet vaak dat er op 5 December al sneeuw ligt.
pi_104577438
Nu vrijdag en zondag zware storm...
pi_104598916
Zwarte piet valt niet meer van het dak ~:) 4 december is ook wel een eind weg natuurlijk.

De stormdepressies trekken nu teveel langs Ierland/Schotland richting Noorwegen, zodat Nederland het ergste geweld gaat missen. In deze run dan, de stroming op grote hoogte zwabbert nog alle kanten op, de kans dat een stormdepressie de Noordzee in duikt is zeker nog aanwezig.
  Moderator zondag 20 november 2011 @ 20:27:37 #18
8781 crew  Frutsel
pi_104600985
ook geen sneeuw meer 4-dec? :P
pi_104616641
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2011 19:48 schreef aloa het volgende:
Zwarte piet valt niet meer van het dak ~:) 4 december is ook wel een eind weg natuurlijk.

De stormdepressies trekken nu teveel langs Ierland/Schotland richting Noorwegen, zodat Nederland het ergste geweld gaat missen. In deze run dan, de stroming op grote hoogte zwabbert nog alle kanten op, de kans dat een stormdepressie de Noordzee in duikt is zeker nog aanwezig.
O, gelukkig. Ik wil wel wat in mijn schoen volgend weekend.

Ik ga je voorspellingen eens volgen.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_104619527
Staat die storm nog op de kaarten?
En sneeuw op 4 december?
pi_104619964
Nee die storm is helemaal weg, GFS kwam gisteren met een run aan en die liet sneeuw zien voor aankomend weekend
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  Moderator maandag 21 november 2011 @ 09:45:53 #22
8781 crew  Frutsel
pi_104619998
Geen storm komend weekend :{
Geen superstorm van Corbyn?
Sneeuw? O+
pi_104620312
Maarja, GFS is zo wissevallig als het weer de laatste tijd.
pi_104621597
quote:
6s.gif Op maandag 21 november 2011 09:45 schreef Frutsel het volgende:
Geen storm komend weekend :{
Geen superstorm van Corbyn?
Sneeuw? O+
Nu kracht 8 op zaterdag en zondag en een kracht 9 op maandag. Het veranderd per run.
Kan nog alle kanten op. 8-)
Nieuwe run van GFS komt er nu aan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2011 10:54:52 ]
pi_104622088

Zou wel leuk zijn ^O^
pi_104669789
Als dit nou nog wat verder de Noordzee in duikt dan hebben we zo een storm te pakken. En zondag ook nog springtij, dus dat kan voor hoog water gaan zorgen.

dinsdag 22 november 2011 @ 12:31:09 #27
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_104670989
Is dit de uitwaaier van die storm in Alaska vorige week?
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_104727303
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:31 schreef Jumparound het volgende:
Is dit de uitwaaier van die storm in Alaska vorige week?
Lijkt me niet nee... die heeft er dan wel heel lang over gedaan.

Windkracht 9 voor zondag...

pi_104841229
Het blijft onstuimig de komende dagen. Met nu de kans op storm op op donderdag 1 december en zaterdag 3 december.

Moderator zondag 27 november 2011 @ 13:56:42 #30
8781 crew  Frutsel
pi_104875138
Waait hier behoorlijk, maar om het nu storm te noemen, nee dat nog niet
maar goed, ik moet er dan straks nog doorheen :P
pi_104876554
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 13:56 schreef Frutsel het volgende:
Waait hier behoorlijk, maar om het nu storm te noemen, nee dat nog niet
maar goed, ik moet er dan straks nog doorheen :P
Vlieland heeft net geen windkracht 9 gehaald. (74.3 km/u... 9 is vanaf 75 km/u)
pi_104877074
Komende week volop kansen op onstuimig weer.
Komend weekend weer storm?

pi_104919015
Sneeuw(stormpje) op pakjesavond

Opvallende runs de laatste dagen van het weermodel GFS, ongeveer zes dagen geleden opperde Johann al dat we te maken gingen krijgen met een Sinterklaaswintertje. Wel nu, het Amerikaans weermodel GFS laat dit nu ook zien voor volgende week. Het Europees weermodel ECMWF kwam er al een tijdje mee, maar een opvallend detail is toch wel die depressie, die net ten noorden van ons land ligt. Door die depressie, die ten noorden van ons ligt wordt koudere lucht aangevoerd. Naast de koude lucht is er ook een windveldje aanwezig, zie kaart hieronder.

Windstoten tot en met 75 a 80km/u berekend

Zoals de kaarten er nu voor staan dan kunnen we te maken gaan krijgen met sneeuwjacht. Sneeuwjacht is sneeuwval met windstoten boven windkracht 5 waardoor er vaak weinig zicht is, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt en het zicht minder dan 200 meter is, gaat een weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing. Hieronder ziet u een kaart van de neerslagsoort, deze geeft aan sneeuw en sneeuwbuien. De temperatuur op 1500 meter ligt momenteel op zo'n -5 graden. Ook op 5 kilometer hoogte zijn de temperaturen goed! Dauwpunten liggen ook rond de 0 graden of iets daaronder.

Wel een klein maar er aan.... Het is nog wel ver weg, maar er is wel een plus punt. Het komt steeds weer terug op de kaarten. Interessante situatie om te gaan volgen. Of hiermee de winter wordt ingezet is nog niet duidelijk.

onweer-online

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2011 13:17:15 ]
pi_104919976
Windkracht 10 staat weer op de kaarten voor 4 en 5 december. Zeeland krijgt het in deze run op 5 december zwaar te verduren. Ook de windstoten voor 5 december zijn zeer heftig. Als zwarte piet niet van het dak valt door de sneeuw, dan waait hij er deze keer wel af.

Moderator maandag 28 november 2011 @ 13:57:51 #35
8781 crew  Frutsel
pi_104920570
Klinkt goed _O_

Zie de maan schijnt door de bomen, ook al is Bofor ons goed gezind,
Heerlijk stormpje is gekomen met wat sneeuw en ook veel wind,

Vol verwachting valt de Piet
van het dak zo in het niet
Vol verwachting glijdt de Sint
op de stoep van elk kind

LALALALALAaaaa
  maandag 28 november 2011 @ 14:03:42 #36
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_104920758
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:57 schreef Frutsel het volgende:
Klinkt goed _O_

op de stoep van elk kind

LALALALALAaaaa
:')
Laffe huichelaar
pi_104920842
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:57 schreef Frutsel het volgende:
Klinkt goed _O_

op de stoep van elk kind

LALALALALAaaaa
~:)
Geef mij die storm maar en dan idd in combinatie met sneeuw... ^O^
  maandag 28 november 2011 @ 15:36:40 #38
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_104924076
wel hopen dat het knmi erin meegaat
want als ik dit zo zie.....

http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
pi_104924185
Sneeuwjacht *O*

Maarja, eerst zien dan geloven. ~:)
pi_104924264

pi_104924308
quote:
Mooie kaartjes :P
  Moderator maandag 28 november 2011 @ 15:44:26 #42
8781 crew  Frutsel
pi_104924390
quote:
7s.gif Op maandag 28 november 2011 15:36 schreef lipjes het volgende:
wel hopen dat het knmi erin meegaat
want als ik dit zo zie.....

http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
KNMI volgt GFS niet zo las ik... en ze gaan meer op zeker
Als ze een weeralarm geven voor sneeuwjacht komt dat op het moment dat het al sneeuwt :P
pi_104924731
Gewoon de kaarstjes de komende week in de gaten blijven houden.
Daar heb je het KNMI niet bij nodig.
pi_104931417
quote:
2s.gif Op maandag 28 november 2011 13:39 schreef aloa het volgende:
Windkracht 10 staat weer op de kaarten voor 4 en 5 december. Zeeland krijgt het in deze run op 5 december zwaar te verduren. Ook de windstoten voor 5 december zijn zeer heftig. Als zwarte piet niet van het dak valt door de sneeuw, dan waait hij er deze keer wel af.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Als deze kaarten uitkomen, krijg ik het zwaar te voorduren.
Life is Music
pi_104934619
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:34 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Als deze kaarten uitkomen, krijg ik het zwaar te voorduren.
In de nieuwe run zijn ze alweer een stuk minder spectaculair. Hooguit een windkracht 8 en windstoten tot 90 km/uur.
Wat nog wel aanwezig is, dat is de sneeuw voor 6 december.
pi_104935626
ECMWF komt nu ook met veel wind voor 5 december. En een kerndruk die rond de 965 mb ligt.

pi_104948962
De kaarten zullen de komende dagen nog wel veranderen, het zij in positieve of negatieve zin.
Life is Music
pi_104951943
Now Weerservies, kom er maar in met je Hurricane verwachting :D

pi_104953706
Ik hoop het. Ik ben het zat met die duffe windkracht achten en negens de laatste jaren.
  dinsdag 29 november 2011 @ 11:14:49 #50
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_104960099
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 november 2011 00:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik hoop het. Ik ben het zat met die duffe windkracht achten en negens de laatste jaren.
Alles boven de 6 Bft. mag wegblijven! Zeker de 9+ wind! Niks dan schade, doden en gewonden, ik snap niet dat mensen daarom zitten te juichen. :N
Als er een land is waar het nooit stormt, wil ik daar gaan wonen.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_104960188
Ziet er inderdaad zwaar heftig uit met die weerkaarten @ WeatherMan. We hebben ook een stukje geschreven!

Sinds enkele dagen zien we op de weerkaarten een interessante weersituatie verschijnen. Na de rustige novembermaand lijkt december uit een ander vaatje te tappen. Er is zelfs kans op een heuse storm voor de Lage Landen, waarbij er op 6/7 december winterse neerslag kan vallen. Kortom: voor meteorologen wordt het een uitermate boeiende situatie om de weerkaarten te volgen.

Vanuit een grootschalige hoogtetrog gaan de komende week diepe depressies uit ontstaan. Een sterke barokliene zone boven de Atlantische Oceaan + een sterke straalstroom zijn verantwoordelijk voor deze krachtige stormdepressies. Door een lokale uitzakking/uitdieping van dergelijke systemen blijft het weliswaar altijd zeer riskant om dergelijke verwachting op te stellen, maar de weerkaarten zijn al enkele dagen consistent in hun weersverwachting. Hierdoor stijgt de betrouwbaarheid.

Noot: gisteren berekende het Amerikaanse weermodel windstoten tot maar liefst 150-160km/h in de buurt van Nederland/ België. Dit kwam overeen met een windsnelheid van 12/13Beaufort (orkaankracht dus).

Onderstaande kaart simuleert de verwachte windstoten volgens het Amerikaanse weermodel (GFS). Zoals u kan zien neemt de windsnelheid in de ochtend toe tot stormachtige waarden waarbij er aan de kusten van Nederland/België tijdelijk een Noordwesterstorm kan staan. 9/10 Beaufort lijken volgens de laatste weerkaarten niet onbestaande. Aan de grond vertaalt zich dat in rukwinden tot 110, lokaal 120km/h. Met de huidige staat van de bomen kunnen er dus zeker enkele exemplaren sneuvelen met schade tot gevolg.

Samen met deze storm nemen ook de neerslagkansen exponentieel toe. Vooral in het begin van de ochtend en in de late namiddag kunnen stevige buien de zichtbaarheid op de weg beperken. Het is zelfs niet uitgesloten dat de buien na de doortocht van de stormdepressie een winters karakter aannemen. Dit gebeurt eerst in de gebieden boven 500m, maar later kunnen ook de lager geleden delen in de Benelux met (natte) sneeuw te maken krijgen. Heel interessante, maar gevaarlijke synoptische situatie.

Om de ernst van de situatie duidelijk te maken heb ik ook de weerkaart van 850hPa/1499 toegevoegd. We zien hier windsnelheden van maar liefst 13-14Beaufort en windstoten tot dicht bij 160-170km/h. Vliegtuigen moeten dus zeker opletten voor zware turbulentie indien deze weerkaarten aanhouden!

Bron bericht: www.weatherservice.be (overnemen: info |at| weatherservice.be)
Bron kaartjes: wetter3.de
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 11:20:18 #52
8781 crew  Frutsel
pi_104960258
Tyf op met die wind, ik wil sneeuw :(
pi_104960299
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:20 schreef Frutsel het volgende:
Mogelijk ga je die ook krijgen, maar na de doortocht van de depressie :D
pi_104960453
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:20 schreef Frutsel het volgende:
Ik wil sneeuw en storm *O*
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 13:45:31 #55
8781 crew  Frutsel
pi_104965448
Geenstijl kopt met : "Superstorm des doods op 5 december"....

Wat een onzin wordt er ineens overal geschreven... we hebben het hier alleen nog maar over de "mogelijkheid van een zware storm" gehad... Maar de helft wordt gewoon weggelaten... as usual...
Jammer, hopelijk kunnen we ons hier nog onderscheiden met een windkracht 9/10 storm...
pi_104965675
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 13:45 schreef Frutsel het volgende:
Geenstijl kopt met : "Superstorm des doods op 5 december"....

Wat een onzin wordt er ineens overal geschreven... we hebben het hier alleen nog maar over de "mogelijkheid van een zware storm" gehad... Maar de helft wordt gewoon weggelaten... as usual...
Jammer, hopelijk kunnen we ons hier nog onderscheiden met een windkracht 9/10 storm...
_O- Geweldig

quote:
Nieuwsfeiten, schandelijke onthullingen en journalistiek onderzoek wisselen elkaar af met luchtige onderwerpen en prettig gestoorde onzin.
En heel Nederland neemt het over. Nu maar hopen dat die storm er echt gaat komen. 8-)
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 14:01:36 #57
8781 crew  Frutsel
pi_104965888
Parool
quote:
'Orkaan niet onderschatten'

Alle Nederlanders mogen de komende, zware storm op 4 en 5 december as. niet onderschatten. Dat zeggen o.a. Duitse meteorologen in samenspraak met Deense- en steeds meer Nederlandse collega's. De deskundigen maken zich met name zorgen over het autoverkeer in de ochtendspits en de bestaande infrastructuur. Maar ook havenwerkers en arbeiders in de bouw en op boortorens hebben de zorg van deskundigen.

Het nieuws over de horror-orkaan is in Nederland inmiddels ingeslagen als een bom. Nederlanders zijn massaal aan het hamsteren geslagen. Volgens doe-het-zelf-zaken zijn vooral duct-tape, petroleum, jerrycans en plastic zeilen zéér populair en niet aan te slepen. Verhuurketens zoals Boels doen inmiddels goede zaken; voor het aankomend weekend zijn vrijwel alle aggregaten verhuurd, en ook dompelpompen worden als warme broodjes besteld.
HORRORORKAAN? WTF? :')
pi_104966045
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:01 schreef Frutsel het volgende:
Parool

[..]

HORRORORKAAN? WTF? :')
De link is naar het parool (en daar staat iets heel anders..) :{
Verzonnen verhaaltje. ~:)
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 14:12:06 #59
8781 crew  Frutsel
pi_104966202
Parool heeft volgens mij het stuk van het AD genomen..
Nujij is blog toch? Misschien ook wel door iemand van GS gedaan.. al linken ze daar naar o-o net als in het AD terwijl dat dus maar de helft is wat Jan zei :)
pi_104966240
Media is gestoord geworden
pi_104966629
Allemaal InHolland journalisten ;)
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 14:30:08 #62
8781 crew  Frutsel
pi_104966710
Windfinder laat voor maandagmorgen windsnelheden zien van 50 knopen met uitschieters naar 67 knopen. Oftewel sterke windkracht 10 met uitschieters naar windkracht 12.
pi_104966716
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:13 schreef Weatherman het volgende:
Media is gestoord geworden
Lekker onbetrouwbaar dit soort berichten. Zijn nog zat mensen die het geloven ook. :{
pi_104966848
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:30 schreef aloa het volgende:

[..]

Lekker onbetrouwbaar dit soort berichten. Zijn nog zat mensen die het geloven ook. :{
Het probleem is meer dat men het leest en als het niet 100% uitkomt het knmi/meteo weer gefaald heeft :P
pi_104966944
Vandaag 13:59 uur
Storm, sneeuw en ´Polar low´

Wij staan voor een complete weersomslag. Zo gaan wij vanaf donderdag tot en met maandag een periode tegemoet met veel regen en regelmatig storm of stormachtig weer. Rond Sinterklaas blijft het ruig, dus storm(achtig). Dat is niet het enige, van 5 op 6 december verwacht ik ook de eerste sneeuw. We krijgen dan te maken met een noordwest tot noordelijke stroming waarin flink koude lucht zal toestromen. Tegelijkertijd komen actieve storingen met deze koude stroming mee. Mogelijk een zogenaamd “Polar low” op dinsdag of van dinsdag op woensdag (“Polar low” = depressie gevuld met koude lucht vanaf de Noordpool, sneeuw en storm(achtig) weer). Dus kan het ook na dinsdag ruig en koud blijven met kans op sneeuw. Een periode met overlast voor het verkeer.

Piet Paulusma
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 14:39:04 #66
8781 crew  Frutsel
pi_104966985
Ah... een hele Polar Low zelfs NA sinterklaas :P
pi_104966993
Wordt steeds erger
pi_104967006
Piekt zelfs even tot windkracht 11 boven de wadden.

Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 14:41:26 #69
8781 crew  Frutsel
pi_104967052
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:39 schreef Weatherman het volgende:
Wordt steeds erger
Aan jou de eer om het topic dan maar weer een schop te geven :P
Polar Low
pi_104967190
Het is wel de ideale stroming waarin een Polar Low naar Nederland kan komen. Dat dan weer wel, maar om het nu al over een Polar Low te hebben... :{
pi_104967603
Laat het eerst nog maar eens een paar keer op de kaarten komen. Die panirkzaaieraai ook altijd :')
pi_104967742
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Laat het eerst nog maar eens een paar keer op de kaarten komen. Die panirkzaaieraai ook altijd :')
Moet je bij de media zijn, die draait alles om
pi_104968750
Ik zal gelijk de telegraaf even mailen ~:)
pi_104969568
Wat een stel losgelaten kleuters op weerwoord zeg, man man wat een reacties daar op die storm. Erg laag niveau daar te pakken. Meende van de week ook al iets te lezen van Speedy. Nee daar zitten de opperweergoden die altijd alles het beste weten. Stelletje misselijke kwallen daar
pi_104969825
Och gewoon niet op die site komen, heb je er geen last van ;)
pi_104969925
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:56 schreef Drassss het volgende:
Och gewoon niet op die site komen, heb je er geen last van ;)
Is toch in en in triest hoe dat ze daar met mensen omgaan? En dat noemt men nu een pro site? Geen wonder dat hun de media niet halen met zulke teksten
pi_104969980
Ik heb er even vluchtig over heen gelezen, maar ik irriteer me vooral aan de manier hoe berichten daar geplaatst worden. Totaal niet te volgen :)
pi_104973737
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 14:37 schreef Weatherman het volgende:
Vandaag 13:59 uur
Storm, sneeuw en ´Polar low´

Wij staan voor een complete weersomslag. Zo gaan wij vanaf donderdag tot en met maandag een periode tegemoet met veel regen en regelmatig storm of stormachtig weer. Rond Sinterklaas blijft het ruig, dus storm(achtig). Dat is niet het enige, van 5 op 6 december verwacht ik ook de eerste sneeuw. We krijgen dan te maken met een noordwest tot noordelijke stroming waarin flink koude lucht zal toestromen. Tegelijkertijd komen actieve storingen met deze koude stroming mee. Mogelijk een zogenaamd “Polar low” op dinsdag of van dinsdag op woensdag (“Polar low” = depressie gevuld met koude lucht vanaf de Noordpool, sneeuw en storm(achtig) weer). Dus kan het ook na dinsdag ruig en koud blijven met kans op sneeuw. Een periode met overlast voor het verkeer.

Piet Paulusma
Piet moet er altijd een schepje bovenop doen. :')
Life is Music
pi_104974328
Pff GFS = rotmodel. Nu komt het met een zacht briesje *.*...... Hopelijk gooit de 18:00 run weer alles open met wat meer vaart in de atmosfeer..
pi_104974347
GFS geeft nu alweer nieuwe kaarten weer die de storm boven midden-Noorwegen laat trekken.
pi_104974457
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:48 schreef Drassss het volgende:
GFS geeft nu alweer nieuwe kaarten weer die de storm boven midden-Noorwegen laat trekken.
Wacht EC maar af, dan de schade opnemen ;)
pi_104974566
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 17:50 schreef Weatherman het volgende:

[..]

Wacht EC maar af, dan de schade opnemen ;)
Zeker, maar het lijkt me verstandig om steeds de updates te vermelden.
pi_104975893
@ Weatherman, wat denk je dat ECMWF zal brengen vanavond?

Thanks
pi_104975985
Zelfde kaarten ongeveer
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 18:45:35 #85
8781 crew  Frutsel
pi_104976622
quote:
Goed artikel! Vooral de laatse zin, we moeten kijken wat de aankomende runs ons voorschotelen
  Moderator dinsdag 29 november 2011 @ 18:49:57 #87
8781 crew  Frutsel
pi_104976786
Zal Geenstijl vast wel op reageren :P
pi_104980658
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 18:49 schreef Frutsel het volgende:
Zal Geenstijl vast wel op reageren :P
quote:
Superstorm des Doods op 5 december
Landgenoten. Weeralarm. Bunkerharde woei op 5 december. U weet, wij gebruiken de uitdrukking "des doods" zelden, wegens geen paniek willen veroorzaken en zoo. Maar nu is er toch echt sprake van een noodlottige Superstorm des Doods op Pakjesavond. Dat zeggen althans de laatste weersvoorspellingen. Zie ook deze apocalyptische kaartje. Nederland weggevaagd door 133 km/h killerwinden. Kortom; TOTALE CHAOS. Zwarte Pieten die van de daken worden geblazen en weer helemaal witmans worden gezandstraald. Wapperende Sinterklazen aan dakgoten. Pepernoten die als shrapnel door de straten van 0031 blazen. Pakjesboot1 die op zee puisten van 140 km/h te verduren krijgt. Die maan die niet meer door de bomen schijnt omdat alle bomen plat liggen. Opwaaiende schoorstenen. Paard van Sinterklaas dat van z'n hoeven wordt gezogen en 200 kilometer verderop terechtkomt. Erik van Muiswinkel die een boomtak op zijn kokosnoot krijgt. ProtesteerPieten die een kopstoot van zichzelf krijgen. En natuurlijk een miljoenmilard kilometer file en honderdduizend gestrande reizigers op Utrecht-Centraal. Ons advies. Blijf thuis. Fake griep. Of doe een ATVeetje komende maandag. Sterkte.
pi_104981372
Sommige leden op onweer online.
Daar zitten echt gasten tussen die volgens mij gewoon gaan huilen als de ene run sneeuw laat zien en de run daarop niet meer. :')
pi_104981911
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 20:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Sommige leden op onweer online.
Daar zitten echt gasten tussen die volgens mij gewoon gaan huilen als de ene run sneeuw laat zien en de run daarop niet meer. :')
Ze zijn tenminste niet zo laag als die opgeschoten koters op weerwoord. Ook ik kan er behoorlijk kapot van zijn als er geen onweer komt terwijl de kaarten goed zijn. Weer = emotie ;)
pi_104996545
Ah, de storm is weer terug op de kaart ~:)

pi_104996696
:o oeps... idd de storm (orkaan) is terug.

pi_104997000
KNMI Guidance:

Komend weekend trekt de golf onder de jet door de Atlantische Oceaan over en komt vanaf zondagavond boven de Britse Eilanden onder de linker uitgang van de jet-streak te liggen. Vanaf dat moment zal de golf sterk gaan uitdiepen (snelle cyclogenese) en kan zich dan ontwikkelen tot een stormdepressie. Het laag trekt dan in de nacht van zondag naar maandag of maandag overdag over of net ten noorden van ons land langs naar het oosten. De mate van uitdieping en exacte trekrichting is op dit moment nog onzeker maar van groot belang voor het weer op maandag, vooral voor de wind, zie ook modelbeoordeling en onzekerheden.
  woensdag 30 november 2011 @ 09:23:05 #94
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_104997845
"De mate van uitdieping en exacte trekrichting is op dit moment nog onzeker maar van groot belang voor het weer op maandag, vooral voor de wind Neerslag :Y , zie ook modelbeoordeling en onzekerheden. "

Als ik dan toch moet fietsen dan wil ik ook sneeuw!!! ~:)
Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
pi_105002514
Heeft Piet al een nieuwe update over zijn "Polar Low"?
pi_105002705
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 12:14 schreef Frutsel het volgende:
Heeft Piet al een nieuwe update over zijn "Polar Low"?
Nee, maar staat er nog steeds op.
Hij komt vandaag met zijn winterverwachting.. ~:)
pi_105005808
Storm wordt in de Belgische radio aangekondigd... Terwijl de weerfora dat al enkele dagen in de mot hadden = goed bezig zouden we zeggen :D
pi_105006561
Polar Piet was ook op 538, repte nergens over....
pi_105006783
Voor de Duitssprekenden...

quote:
VORWARNUNG - Orkan über Deutschland möglich!

Am ersten Adventswochenende gab es bereits in der Nordhälfte ein kräftiges Sturmtief.

Doch was sich für kommenden Montag andeutet, könnte dieses Ereignis deutlich in den Schatten stellen. Es könnte für viele Regionen Deutschlands der erste große Sturm des Jahres, wenn nicht sogar seit Jahren werden. „Seit Tagen beobachten wir die Entwicklung am kommenden Montag mit Sorge. Es schaut derzeit so aus, als würde ein ausgeprägtes Sturmtief mit seinem Zentrum genau Richtung Norddeutschland ziehen und sich dabei zum Orkan entwickeln“ erklärt Wetterexperte Dominik Jung.

Dabei könnten im Flachland Spitzenwindgeschwindigkeiten bis 100 Stundenkilometer erreicht werden! „In den höheren Lagen sehen wir Orkanböen bis 130, auf den Gipfeln sogar bis 160 Stundenkilometer“ warnt Diplom-Meteorologe Jung.

Das ist eine erste Vorwarnung. Wir werden die Entwicklung der Wetterlage weiterhin im Auge behalten. Es kann sein, dass sich das ganze wieder abschwächt, aber ebenso kann sich die Lage weiter dramatisch zuspitzen.

Im Schlepptau des Sturmtiefs wäre übrigens deutlich kältere Luft, die dann die Flocken bis in tiefere Lagen tanzen lassen würde.
Iemand vertaling nodig?
pi_105006949
Frutsel,...... zeker van dat je dat bericht niet zelf typt? :P . Wat lees ik daar: ergste storm in jaren?

Laat de hel maar losbreken, want dan worden eindelijk de 'amateurs' op de weerfora in de spotlights gezet = iets wat al veel meer had moeten gebeuren!
  Moderator woensdag 30 november 2011 @ 14:35:05 #101
8781 crew  Frutsel
pi_105006992
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:33 schreef WeerServies het volgende:
Frutsel,...... zeker van dat je dat bericht niet zelf typt? :P . Wat lees ik daar: ergste storm in jaren?
Dit is de bron
:P
pi_105007157
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:33 schreef WeerServies het volgende:

want dan worden eindelijk de 'amateurs' op de weerfora in de spotlights gezet
Waarom denk je dat?
pi_105007316
@ Kapt, omdat het nu meermaals voorkomt dat 'instanties' bepaalde websites bestempelen als amateuristisch terwijl die mensen denk ik meer gepassioneerd naar de extreme weerfenomenen kijken dan de pakweg MC/KNMI/KMI.....
pi_105007361
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:42 schreef WeerServies het volgende:
@ Kapt, omdat het nu meermaals voorkomt dat 'instanties' bepaalde websites bestempelen als amateuristisch terwijl die mensen denk ik meer gepassioneerd naar de extreme weerfenomenen kijken dan de pakweg MC/KNMI/KMI.....
Dus jij hebt liever dat het KNMI nu paniek gaat lopen zaaien over iets wat niet zeker is?
pi_105007435
Zeker niet, maar ze kunnen tenminste wel een duidelijker beeld scheppen dan hun 12 in een dozijn weerpraatjes. Wat kaartmateriaal en dergelijke kan de bezoeker al veel meer duiding brengen. Niemand die bij een storm windstoten verwacht tot 110-130km/h.

Meer concrete duiding naar de mensen toe, dat zou al veel helpen.
pi_105007445
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:42 schreef WeerServies het volgende:
Naar mijn mening moet het KNMI zich helemaal niet bezig houden met voorspellingen voor pak en beet +5 dagen.
pi_105007498
Nujja, in België zie je wat er van komt = refereer naar PukkelPop 2011. Ging het onweren dachten de mensen? Ja, dat hebben ze dus duidelijk aan de lijve ondervonden :{
pi_105007504
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:45 schreef WeerServies het volgende:
Zeker niet, maar ze kunnen tenminste wel een duidelijker beeld scheppen dan hun 12 in een dozijn weerpraatjes. Wat kaartmateriaal en dergelijke kan de bezoeker al veel meer duiding brengen. Niemand die bij een storm windstoten verwacht tot 110-130km/h.

Met alle respect, maar niet iedereen is zo geínteresseerd in een bepaald onderwerp, zeg "Het weer". Als men net weet wat oost/west is en amper een weerkaart goed kunnen lezen kan je de mens wel doodgooien met extra info, maar dat is natuurlijk absoluut niet nuttig.
pi_105007552
@ Drass en dat is net het probleem. Ze zouden per onderdeel van het weer in zo'n instituut een freak moeten hebben die alles tot op de minuut wil volgen. Zou je wel een ander beeld krijgen?
pi_105007556
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:45 schreef WeerServies het volgende:

Er valt nog helemaal niks concreets te melden. Dus waarom zouden ze?
pi_105007599
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:49 schreef WeerServies het volgende:
@ Drass en dat is net het probleem. Ze zouden per onderdeel van het weer in zo'n instituut een freak moeten hebben die alles tot op de minuut wil volgen. Zou je wel een ander beeld krijgen?
En die zitten er niet bij het KNMI?
Het is die mensen hun werk _O-
pi_105007605
Wat wil jij eigenlijk met concreets bedoelen.. Dooien? Een storm kan niet concreet worden tenzij het een systeem vormt waar je niet onder uit kan (orkaan van significante grote).... Het is reeds enkele dagen in de weermodellen aanwezig en dat is op zich wel al iets om te volgen...
pi_105007646
@ kapt, je moet het niet in het belachelijke trekken. Denk jij echt dat er zo'n nowcaster bij zit die zoals Jan en anderen het onweer op de voet volgt? Nou, dat denk ik eerlijk gezegd niet.
pi_105007662
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:49 schreef WeerServies het volgende:
Ik denk dat die mensen er gewoon zijn, maar dat de info pas op sites komen wanneer de zekerheid behoorlijk groot is. Je kan nu wel de kaarten online gooien en 4x per dag een update geven dat de wind 10km/h minder is geworden, maar dat schiet toch ook niet op? Waarom zoveel moeite steken in het informeren naar een doelgroep als je het zelf nog niet eens weet.
pi_105007743
@ Drass, ik zou maar al te graag zo'n moeite leveren bij de vorming van een storm. Je moet weten dat het zich gaat afspelen op pakjesavond + de bomen dragen door het warme weer nog steeds veel bladeren..

Hoe kwam het dat die grote overstroming in Nederland zo hard aankwam? Verkeerde berichtgeving of te laat? Zou dat eigenlijk wel eens willen weten.
pi_105007971
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:53 schreef WeerServies het volgende:
@ Drass, ik zou maar al te graag zo'n moeite leveren bij de vorming van een storm. Je moet weten dat het zich gaat afspelen op pakjesavond + de bomen dragen door het warme weer nog steeds veel bladeren..

Hoe kwam het dat die grote overstroming in Nederland zo hard aankwam? Verkeerde berichtgeving of te laat? Zou dat eigenlijk wel eens willen weten.
Maar dat is een ander probleem. Als het volk geen weerberichten leest cq het nieuws volgt kan je als weerinstituut je suf posten van berichten. Mede omdat het klimaat hier amper extremen kent is een goede kennis van het weer ook niet noodzakelijk.

Kijkend naar een land als Amerika is dat een heel ander verhaal. Ook daar krijg je al outlooks te lezen van 5/7 dagen van te voren. Deze worden ook nog niet volledig in nieuwsberichten geplaatst, maar ze zijn wel ergens te lezen. Pas vanaf 2/4 dagen komen ze meer in het nieuws en op de dag zelf krijg je duidelijke berichten op tv/radio/internet etc.

Het is puur hoe serieus je het nieuws/weer neemt. Doe je dat niet dan blijft er ook weinig over van een nieuwsmedium als het KNMI. Dat tevens de media ook elke keer met smart zit te wachten op het falen van het KNMI helpt natuurlijk ook niet echt..........
pi_105008040
Ik begrijp je standpunt @ Drass. Helaas een jammerlijk feit waar jij en ik en diverse andere weeramateurs o zo graag iets willen aan veranderen, maar een structureel probleem los je inderdaad niet op in 1 2 3...

Mooie gefundeerde post
pi_105008136
Trouwens ik noem mezelf absoluut geen weeramateur... ik ben hooguit een meelezer die na zoveel jaar prima bronnen heeft ontdekt om informatie te vinden over het weer.
pi_105008186
Euh, KNMI noemt het wel degelijk in hun Guidance
pi_105008379
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:51 schreef WeerServies het volgende:
@ kapt, je moet het niet in het belachelijke trekken. Denk jij echt dat er zo'n nowcaster bij zit die zoals Jan en anderen het onweer op de voet volgt? Nou, dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Nou ik denk het wel.
Nogmaals, het is die mensen hun werk.

En wat heeft het gros van de bevolking hier aan weervoorspellingen die verder kijken dan een aantal dagen verder? Niks.
pi_105008388
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:06 schreef Weatherman het volgende:
Euh, KNMI noemt het wel degelijk in hun Guidance
Check.
pi_105008840
Daarbij komt ook nog dat Weerplaza ook een heel mooi en verhelderend stukje heeft geschreven dat de potentie er wel degelijk is. Dus in mijn ogen hebben de weerbureau's er wel degelijk over @Weerservies
pi_105008922
@ Weatherman, weerplaza over het hoofd gezien. Ty voor de verheldering
pi_105011320
ik woon in België, krijgen we ook heftige windstootjes? ;)
Werewolf
pi_105085146
Waar is die storm nou WeerServies?
  Moderator vrijdag 2 december 2011 @ 22:50:41 #126
8781 crew  Frutsel
pi_105118470
Is die storm echt helemaal verdwenen?
Weinig tijd gehad vandaag voor de updates helaas -O-
  Moderator zaterdag 3 december 2011 @ 00:03:24 #127
8781 crew  Frutsel
pi_105121825

quote:
PARIS - Climatology, there are several indices or indicators that quantify the climate anomalies of pressure, wind and temperatures in some regions (for the atmosphere but also to the ocean). These anomalies are associated with natural oscillations whose frequency can vary from several months to several decades, and sometimes almost a century. These are the natural variability (including solar activity is also included) who are responsible for “change” climate as it is wrongly described in most media. The climate has indeed never been stable in the past. It went through phases of warming (as the Medieval Warm Period between the tenth and the fourteenth century) and then by cooling phases (such as the Little Ice Age from the late sixteenth century and the nineteenth century).

Since the beginning of this fall, the temperatures of the atmosphere in the stratosphere (20 to 50 km altitude) began to fall over the North Pole. This decrease is quite usual in this season as well as the polar vortex weakening in summer, then re-forms in winter as the sun’s influence is diminishing. However, the current temperatures have gone below the average climate, indicating a strong enhancement of the vortex. It is customary to quantify the intensity of the strengthening of the polar vortex by a climatic index called Arctic Oscillation (AO), which measures the pressure difference between Greenland and the middle latitudes (about 45 ° North). The higher the value of AO is high (positive values ​​so) over the vortex is strong and vice versa. Yet the intensity of the polar vortex partly determines the position of the jet stream. There is a persistent anomaly in the equatorial stratosphere winds since last winter. This anomaly is associated with the quasi-biennial oscillation mentioned above which, as its name suggests, at a frequency of about 24 to 30 months. During this period, winds in the middle stratosphere are now accelerating towards the west (called a westerly QBO phase), and sometimes accelerating to the east (from east QBO phase).

We thus understand better why the circumstances of the next few days will promote the development of frequent depressions. This is even more rapid and intense that the jet stream is powerful: in extreme cases, it is called “weather bomb” to describe these storms suddenly exploding a few hours before landfall, generating widespread destruction of property and life. This was the case of Lothar and Martin storms that occurred in December 1999. In this context, a strong storm, named “Berit” has already swept the weekend Norway, causing millions of euros in damage. The winds had blown close to 140-150 km / h, lifting heavy seas with waves of 6 to 10 meters away several people who were near the coast.

Finally, the cumulative rainfall amounted to almost 100 mm in places. A second storm occurred last night between Iceland and the British Isles. Dubbed “Zafer” by the German weather service, it concerned Ireland and the UK before weakening towards the Norwegian Sea. It generated sales of close to 140-150 km / h on the hills of Highlands (northwest Scotland) and more generally from 70 to 100 km / h on the rest of the UK and Ireland. The sea is removed with the palm of 5 to 8 m making conditions even more dangerous near the coast. A very disturbed rail will fall into place between the south of Iceland and Central Europe. Along the rail (formed by the jet stream), a new depression will emerge, deepening into a very short period of time and resulting in real weather bomblets.

These storms, more violent than Zafer, Saturday and Sunday will affect the regions of northern Europe from the British Isles, the Benelux, Germany, Poland and a number of other neighboring countries- it is difficult to list at the moment due to the still large uncertainty about the path of these storms. Similarly, the exact violence of these phenomena needs to be clarified in the coming days.

Other very shallow depressions are expected next week but should cover regions with latitudes north. The situation in northern Europe looks very hectic in the coming days with frequent notice of gale and storm, with sea conditions very degraded (Wed strong to very strong) in the North Atlantic, North Sea and Norwegian Sea. Rainfall will be locally supported. Cold air tumbling to the back of these disturbances will cause some heavy snowfall from northern Ireland, Scotland, Scandinavia and Russia, also with snow in the mountains both in France or Central Europe. In short, a time more season. This could then remain a part of next week due to the blockage caused by the maintenance of high pressure over the North Atlantic and the persistence of a strong polar vortex over the Arctic
Vertaald uit Bron
pi_105121867
oh gatver, ik hoop dat de dakpannen goed vastliggen anders heb ik weer water in m'n bed
Werewolf
pi_105125004
:D
pi_105126722
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 22:50 schreef Frutsel het volgende:
Is die storm echt helemaal verdwenen?
Weinig tijd gehad vandaag voor de updates helaas -O-
Het lagedrukgebiedje waar het over ging zit nog steeds in de kaarten van gfs. Het trekt nu meer zuidwaarts via Belgie en daarna richting Duitsland, Polen....

pi_105128885
Kaartje op windfinder geeft voor woensdag 7 dec 22:00 aan dat er flink wat wind komt :)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')