abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 november 2011 @ 18:17:05 #26
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_104558062
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 17:51 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Maar een keerklep is dan wel een vereiste neem ik aan ?
De kli-max 2 of de HRE heeft dit in de ketel ingebouwd, ideaal lijkt me dat !
Zoals Klipper al zegt is de keerklep een vereiste, dus die zal er ongetwijfeld inzitten.
Verder moet Itho zich met ventilatie bezig houden, niet met cv-ketels. Maargoed, dat is mijn persoonlijke mening. ;)
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_104558184
Gewoon dat oude ding eruit gooien en een nieuwe aanschaffen, dit scheelt enorm in gasverbruik en voorkomt weer dure reparatie kosten die economisch eigenlijk niet meer verantwoord zijn.
pi_104558551
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 18:17 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zoals Klipper al zegt is de keerklep een vereiste, dus die zal er ongetwijfeld inzitten.
Verder moet Itho zich met ventilatie bezig houden, niet met cv-ketels. Maargoed, dat is mijn persoonlijke mening. ;)
Klopt, het zou nu beter kunnen worden omdat het geen Itho meer is.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 19 november 2011 @ 18:54:49 #29
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_104559391
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 18:30 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Klopt, het zou nu beter kunnen worden omdat het geen Itho meer is.
Ook nu Daalderop er bij in zit blijf ik sceptisch over hun cv-ketels. Over hun mechanische ventilatieboxen en boilers niks dan lof.
Maargoed, daar gaat dit topic niet over :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_104562583
Back ontopic inderdaad :

Waar hangt dit toestel ?
Vlak bij een dak ?
Want dan is het omzetten naar een HR ketel niet zo'n groot probleem als er een vuilwaterafvoer in de buurt is.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_104562724
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 18:17 schreef cvboer het volgende:

[..]

^O^
Itho is waarschijnlijk de enige die er anders over denkt, maar goed het zal niet het laatste waardeloze product van hun zijn ben ik bang.
pi_104571405
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 20:17 schreef junkiexp het volgende:
Back ontopic inderdaad :

Waar hangt dit toestel ?
Vlak bij een dak ?
Want dan is het omzetten naar een HR ketel niet zo'n groot probleem als er een vuilwaterafvoer in de buurt is.
hallo, dit hangt in de garage. Boven de garage is de badkamer en daarboven een klein zoldertje.
pi_104571875
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 23:44 schreef gerspie het volgende:

[..]

hallo, dit hangt in de garage. Boven de garage is de badkamer en daarboven een klein zoldertje.
klinkt niet onmogelijk om daar een HR ketel neer te hangen :-)
pi_104572007
Een open toestel zo als deze ketel mag eigenlijk niet eens in een garage hangen naar mijn weten
pi_104572107
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 00:01 schreef exlurker het volgende:
Een open toestel zo als deze ketel mag eigenlijk niet eens in een garage hangen naar mijn weten
en waarom niet? vanboven aan het toestel hangt er zo'n aluminium afvoerbuis hoor dus de schadelijke gassen kunnen langs daar weg? denk ik...
pi_104572176
quote:
call me stupid.. maar waarom zou dat niet mogen :?
  zondag 20 november 2011 @ 00:09:42 #37
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_104572307
quote:
Graag zie ik de voorschriften waarin naar verwezen wordt dat dit niet zo mogen.
pi_104572327
Bij een open toestel zo als deze ketel word de zuurstof voor de verbranding uit de ruimte gehaald, als in dezelfde ruimte ook nog een auto gestart word komen de uitlaatgassen ook in die ruimte
pi_104572530
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 00:10 schreef exlurker het volgende:
Bij een open toestel zo als deze ketel word de zuurstof voor de verbranding uit de ruimte gehaald, als in dezelfde ruimte ook nog een auto gestart word komen de uitlaatgassen ook in die ruimte
doordat er al aan aanhangwagen en een moto in de garage staat, kan de auto niet meer binnen waardoor er dus geen uitlaatgassen van de auto in de garage komen, :)
  zondag 20 november 2011 @ 00:22:12 #40
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_104572699
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 00:10 schreef exlurker het volgende:
Dat is hooguit een paar minuten, tevens zullen er weinig mensen zijn die hun auto starten terwijl de garagedeur nog gesloten is.
Dus voor de cv-ketel is dit geen probleem.
Tevens hoort er in de opstellingsruimte ventilatie aanwezig te zijn.
pi_104576920
In de garage kunnen benzinedampen vrijkomen. Die dampen in combinatie met een open toestel geeft een harde knal (explosie genaamd). Het is volgens brandweervoorschriften ten strengste verboden een open verbrandingstoestel in een garage te plaatsen. Althans in Nederland, in België kan het anders geregeld zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104579839
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2011 00:09 schreef cvboer het volgende:

[..]

Graag zie ik de voorschriften waarin naar verwezen wordt dat dit niet zo mogen.
cvboer toch, dit behoor jij toch te weten, of bedoel je de regelgeving voor België ansicht? :P

De regels voor Nederland zijn in ieder geval erg duidelijk, en ik kan me haast niet voorstellen dat dit voor Belgie anders zou zijn, maar blijkbaar is dit wel het geval.

Voor Nederland:
Uit de NPR 3378-22 leidraad bij de NEN1078.
artikel 2.3 Beperkingen voor de toepassing van toestellen in ruimten.

In een woning behorende garage mogen geen toestellen type A of type B zijn geïnstalleerd ter beperking van explosiegevaar.
Een type C toestel kan in deze ruimte zijn opgesteld, mits de oppervlaktetemperatuur niet hoger wordt dan 380 graden celsius.

En laat dit nu geen type C toestel zijn.
Wat dat betreft mijn complimenten voor exlurker die dit dus zeer goed in de gaten heeft.

Geplaats toestel van TS is overigens een type B toestel, een gasfornuis of afvoerloze geiser behoort tot de type A toestellen.

Bovenstaande uiteraard voor Nederland.

Voor België waar we het hier echter over hebben, wat op een Nederlands forum voor verwarring kan zorgen.
Zie het volgende:
http://www.ocb.be/files/M(...)ketels_tot_70_kW.pdf

Gezien pagina 4 en 5 zou het daar dus wel mogen mits er voldoende verse lucht aangevoerd wordt welke direct van buiten komt, dus ook met een gesloten garagedeur, en het een woonhuis betreft.

[ Bericht 9% gewijzigd door klipper op 20-11-2011 12:14:13 ]
pi_104580858
Drukvat, of een scheur in de ketel zelf.. (maar dan zou je een redelijke hoeveelheid water zien)..

Laat even een monteur langskomen om het drukvat te controleren.
No Guts, No Glory
  zondag 20 november 2011 @ 12:56:03 #44
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_104582146
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 11:53 schreef klipper het volgende:

[..]

cvboer toch, dit behoor jij toch te weten, of bedoel je de regelgeving voor België ansicht? :P

-
Ik behoor dit inderdaad te weten.
waarvoor mijn oprechte excuses ook :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')