Even zonder bij te lezen; vandaag nagesprek met de gyn gehad. Er was sprake van vasa previa, ik had een placenta bilobata (tweelobbig) die aan weerzijden van de baarmoedermond lag en daar tussen liep dus een bloedvat (voor de uitgang dus, dodelijk voor baby dus als je vaginaal bevalt...). Placenta was groot voor de termijn, en ook opgebouwd uit relatief jonge cellen voor de zwangerschapstermijn (35wk), hoe dat komt hebben ze geen aanwijzingen voor. Verder geen afwijkingen als infarcten etc.
Het bloedvat was heel tijdens de keizersnede waar ik al dat bloed door ben verloren blijft een mysterie, het meest waarschijnlijk lijkt nu dat een van de placenta delen losliet. Ook is niet duidelijk hoe baby zo'n enorme bloedarmoede heeft gekregen.. Misschien toch omdat de placenta niet helemaal in orde was. Wat ik wel angstig vind is dat er zoveel mensen onderzoek hebben gedaan en echo's hebben gemaakt, maar ze hebben dat bloedvat aan de onderkant gewoon niet kunnen zien..
Ik wist het niet, maar met een volgende bevalling heb je soort de keuze of je vaginaal wilt of weer een keizersnede.
Wel fijn zo'n gesprek nog even alles op een rijtje. Waarschijnlijk is het een aanlegstoornis en dus pure pech, en is er geen verhoogde kans op herhaling. Ik kan me nu niet voorstellen dat ik ooit nog onbezorgd zwanger kan zijn, maar dat slijt vast
Nou ja, ik ben blij dat het zo is afgelopen en mijn ventje is vandaag al 6 weken