Waarom vind je dat laag?quote:Op woensdag 16 november 2011 13:23 schreef Crutch het volgende:
Ik scoor maar 127.![]()
Met taal scoorde ik wel heel erg hoog.
Daarmee behoor ik tot de 'upper extreme'-groep.
Dat had ik ook, 143 in het taalgedeelte en maar 122 voor het inzichtgedeelte.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:23 schreef Crutch het volgende:
Ik scoor maar 127.![]()
Met taal scoorde ik wel heel erg hoog.
Daarmee behoor ik tot de 'upper extreme'-groep.
Ik had mezelf hoger ingeschat, maar dat is natuurlijk dom van me; vandaar de lagere score uiteraard.quote:
Zo lang het een enorme minderheid is van de mensen (2,5%) vind ik het bijzonder.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:21 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dat zijn een paar mensen per VWO-klas
Dat is niet echt bijzonder.
quote:Op woensdag 16 november 2011 13:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Niet iedereen is het daarover eens. Er zijn ook geleerden die het vanaf 140 rekenen.
Maar 130 is ook al bijzonder hoog hoor.
Ja, we moeten er natuurlijk weer een stempeltje op plakken. Maar de beste 2,5% is alsnog iets van 350.000 Nederlanders. Ik vind dat niet zo bijzonder, maar dat is natuurlijk puur mijn mening.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Een hoger IQ hebben dan 97,5% van de bevolking en dat niet bijzonder noemen.
Dit ja.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
[..]
Ja, we moeten er natuurlijk weer een stempeltje op plakken. Maar de beste 2,5% is alsnog iets van 350.000 Nederlanders. Ik vind dat niet zo bijzonder, maar dat is natuurlijk puur mijn mening.
Hoezo nou weer een stempeltje? IQ is in verschillende categorieën opgedeeeld. Zwakbegaafdheid is precies hetzelfde, alleen dan voor een lage score. Over dat 'stempeltje' hoor je nooit iemand.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
[..]
Ja, we moeten er natuurlijk weer een stempeltje op plakken. Maar de beste 2,5% is alsnog iets van 350.000 Nederlanders. Ik vind dat niet zo bijzonder, maar dat is natuurlijk puur mijn mening.
quote:> 130 Hoogbegaafd
120 - 130 Begaafd
110 - 120 Bovengemiddeld
90 - 110 Gemiddeld
80 - 90 Benedengemiddeld
70 - 80 Zwakbegaafd
Het wordt vrij vaak als excuus gebruikt en als middel om je bijzonderder te voelen.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoezo nou weer een stempeltje? IQ is in verschillende categorieën opgedeeeld. Zwakbegaafdheid is precies hetzelfde, alleen dan voor een lage score. Over dat 'stempeltje' hoor je nooit iemand.
Ik was op mijn 12de al gemiddeld in een volwassenen test.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoezo nou weer een stempeltje? IQ is in verschillende categorieën opgedeeeld. Zwakbegaafdheid is precies hetzelfde, alleen dan voor een lage score. Over dat 'stempeltje' hoor je nooit iemand.
[..]
Waar dan?quote:Op woensdag 16 november 2011 13:39 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het wordt vrij vaak als excuus gebruikt en als middel om je bijzonderder te voelen.
Ouders noemen het vaak als excuus voor de luiheid van hun kinderen.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat zijn maar pubers. Merendeel van de hoogbegaafden is geen puber Loka
Dat zal best, maar dat ligt niet aan de indeling of labeltjes, maar aan de mensen die een andere waarde hebben gehangen aan de term hoogbegaafdheid.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:39 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het wordt vrij vaak als een xcuus gebruikt en als middel om je bijzonderder te voelen.
Dus omdat jij zoveel van de ouders van 2,5% van de leerlingen persoonlijk kent, gebruiken alle hoogbegaafden het als excuus om zich 'speciaal' te voelen?quote:Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ouders noemen het vaak als excuus voor de luiheid van hun kinderen.
Ten eerste is een IQ maakbaar. Met oefening kun je beter worden. Dit zegt dus weinig over je intelligentie. Ten tweede zijn onze IQ testen gebaseerd op Westerse normen en problemen, het is dus niet wereldwijd uitvoerbaar. Ten derde test IQ over het algemeen maar een bepaald soort intelligentie. Ten slotte is het iets typisch menselijks om dingen als intelligentie op te delen in hokjes, te gaan vergelijken en daar vervolgens belang aan te gaan hechten.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
[..]
Straw, negeer mij niet.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:22 schreef heloef het volgende:
[..]
Linkje van je Facebook in mijn DM, waar is ie?
Ik zeg niet dat dat gebeurt door alle hoogbegaafden.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dus omdat jij zoveel van de ouders van 2,5% van de leerlingen persoonlijk kent, gebruiken alle hoogbegaafden het als excuus om zich 'speciaal' te voelen?
Beetje kort door de bocht vind je niet?
Een IQ is niet dermate maakbaar dat iemand met een IQ van 100, 130 of hoger haalt.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:45 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ten eerste is een IQ maakbaar. Met oefening kun je beter worden. Dit zegt dus weinig over je intelligentie. Ten tweede zijn onze IQ testen gebaseerd op Westerse normen en problemen, het is dus niet wereldwijd uitvoerbaar. Ten derde test IQ over het algemeen maar een bepaald soort intelligentie. Ten slotte is het iets typisch menselijks om dingen als intelligentie op te delen in hokjes, te gaan vergelijken en daar vervolgens belang aan te gaan hechten.
Wetenschap is dan ook typisch iets menselijks.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:49 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Een IQ is niet dermate maakbaar dat iemand met een IQ van 100, 130 of hoger haalt.
Het is wel degelijk wereldwijd uitvoerbaar, je moet alleen kunnen lezen en schrijven.
IQ tests testen idd niet dingen als EQ.
Ten slotte, de hele wetenschap bestaat uit het indelen in hokjes, zoals jij het noemt. Daar is niks raars aan, zo werkt de wetenschap nou eenmaal
Zoals jij dit nu zegt, zeg je het wel over alle hoogbegaafden. Zeg er dan bij over welke deelgroep je het hebt, dan voorkom je misverstandenquote:Op woensdag 16 november 2011 13:47 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat dat gebeurt door alle hoogbegaafden.
Alleen dat hoogbegaafdheid momenteel gangbaar is als excuus.
Hoe weet jij nou wat dieren denken? En hoe kun je weten of dieren idd gelukkig zijn? De natuur is erg wreed weet je.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:51 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Wetenschap is dan ook typisch iets menselijks.
Andere diersoorten zijn gelukkig zonder, wij kunnen niet zonder onze hokjesgeest.
Ik heb het ook over mensen die claimen hoogbegaafd te zijn en zich daarmee bijzonder gaan voelen, niet over de hoogbegaafden die er normaal mee omgaan. Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zoals jij dit nu zegt, zeg je het wel over alle hoogbegaafden. Zeg er dan bij over welke deelgroep je het hebt, dan voorkom je misverstanden
Je bedoelt mensen die naast hun schoenen gaan lopen? Dat is misschien meer een negatieve karaktertrek en minder een kwestie van hoogbegaafdheid. Niet alle hoogbegaafden doen zoals jij 't voorstelt.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:55 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik heb het ook over mensen die claimen hoogbegaafd te zijn en zich daarmee bijzonder gaan voelen, niet over de hoogbegaafden die er normaal mee omgaan. Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |