abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zaterdag 31 maart 2012 @ 22:05:24 #201
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_109744057
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:50 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn gisteren op de Montessori school geweest. Wat vond ik dat een fijne school, en B. Vond dat ook. Deze staat nu met stip op 1 bij ons.

Door de verhalen over vrijheid en dergelijke, vroeg ik me af hoe de school zou zijn. Ik vond het echter met die vrijheid nogal meevallen. Dat wil zeggen: er is juist veel structuur, alleen is deze niet specifiek gericht op het leren, maar meer op de normale gang van zaken. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met elkaar, hoe loop je door een klas zonder iedereen te storen, je stem zachtjes houden zodat niet iedereen je hoeft te horen. Op ieder tafeltje lag een kleedje met een plantje; iedere ochtend ruimen ze dat op zodat hun tafeltje leeg is m te werken en iedere middag wordt het tafeltje weer leeggeruimd van de werkjes om de plantjes en kleedjes er terug te zetten. De kleuters gymen er iedere dag een uur! Omkleden gaat in rust, ze helpen elkaar als ze eerder klaar zijn en lopen echt in stilte (we waren allemaal verbaasd :D) naar de gymzaal en terug.

Ook de filosofie achter het montessori onderwijs sprak ons heel erg aan. Nadeel vind ik wel dat ze iedere twee jaar de jaargroepen door elkaar gooien, maar ik begrijp de gedachte erachter wel. Er zitten altijd twee jaargroepen bij elkaar, dus ieder kind is ooit een jongste en ooit een oudste.

Ik had er een heel fijn gevoel bij, dus ik denk dat dit onze eerste keus wordt.
Leuk!!!!
pi_109744159
KP, jouw meiden gaan ook naar de montesorry school, h?
En geef jij nou ook les op zo'n school?

Hoe zie jij dat met betrekking tot de vrijheden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_110266242
En school nummer vijf hebben we ook bezocht. Een conclusie was vrij gemakkelijk te maken: alle vijf de scholen in ons postcodegebied hebben goede directeuren met een overtuigend praatje :D

De concurrentie is dan ook groot, dat scheelt. De school waar we gisteren zijn geweest, is een school die 5 jaar geleden nog op de nominatie stond om gesloten te worden wegens slechte resultaten en ernstig teruglopend leerlingenaantal. Toen is er een nieuwe directeur gekomen, en dat is een zeer bevlogen en betrokken man die de school helemaal erbovenop heeft geholpen. We gingen hier kijken met het idee dat we dan weten waar S terecht komt als ze bij de andere vier scholen wordt uitgeloot, maar deze school komt waarschijnlijk niet op nummer vijf in ons voorkeurlijstje.

Deze school is dit jaar gestart met de meervoudige intelligentie methode van Howard Gardner, een systeem dat ons wel aanspreekt. Ze zijn van oorsprong protestant-christelijk, maar daar wordt gelukkig tegenwoordig niet actief iets mee gedaan. De directeur zegt zelf (hij is gelovig en gaat naar de kerk en voedt zijn kinderen zo op) dat hij vindt dat je het geloof thuis moet meegeven en een school daar niet voor is. De school is gemengd, echt gemengd, een echte afspiegeling van Amsterdam dus.

Na alle scholen gezien te hebben, gaat onze voorkeur nog steeds uit naar de Montessori, vanwege het systeem. Deze zal dus op 1 komen op ons lijstje. De rest maakt ons eigenlijk niet zo heel veel uit, dus die volgorde kan redelijk willekeurig zijn. Ik ben wel blij dat we alle vijf de scholen hebben bezocht, zodat we ze allemaal gezien en gevoeld hebben en dus een weloverwogen beslissing kunnen maken. Tegelijkertijd kan ik nu, na ze allemaal gezien te hebben, het ook loslaten: hoe dan ook komt ze op een goede school terecht, dus zorgen hoef ik me niet te maken.
pi_110267966
Miss, Chris zit ook op een montessori, en je beeld is wel herkenbaar. Structuur in de organisatie, maar vrijheid in de leerstof.. De kindjes kunnen ook wel druk zijn, maar juf heeft ze ook zo weer rustig. Zonder daar nou echt moeite voor te moeten doen.
pi_110282568
Man wat zou ik het tof vinden om uit 5 scholen te kunnen kiezen. Wij hebben er 1 in de wijk en bij alle andere in de stad ga je pas meedoen als alle broers en zussen en kinderen uit het juiste postcodegebied zijn geplaatst..
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_110282719
Klinkt heel luxe, kiezen uit vijf scholen, maar zoals gezegd: het is een kwestie van loten en eigenlijk valt er bar weinig te kiezen.

Deepfreeze, inderdaad zoals je het zegt: structuur in organisatie en vrijheid in lesstof. Ik hoop van harte dat ze daar ingeloot wordt!
pi_110282738
Miss, dat is nog eens fijn nieuws!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_110283326
Inderdaad heel fijn Miss_Sly, dat alle scholen zo goed bevallen! Wanneer weten jullie nou waar ze geplaatst wordt?
pi_110283371
Ja, ik ben er helemaal opgelucht van! Geen keuze, maar geen slechte scholen, dus alleen hopen dat we op de school van eerste keus komen. Zo niet, geen man over boord, het komt goed!

Een van de directeuren had trouwens nog een heftige stelling. Het ging om een kleuter die bij hen op school was gekomen. Vier jaar oud, en, zoals zijn ouders blij en trots vertelden, hadden zij altijd volledig voor hem gezorgd, hij was nooit naar een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal geweest. Soms paste een oma op, maar verder hadden zij het helemaal zelf gedaan die vier jaar. Dit kind had grote moeite met aanpassen. In eerste instantie werd hij helemaal hyper van al die andere kindjes, kon niet op een stoeltje blijven zitten, bleef maar door het lokaal rennen, aandacht vragen en contact proberen te maken met de andere kindjes. De directeur in kwestie zei dat ze in een gesprek met de ouders hadden gezegd dat dit eigenlijk ook een ontwikkelingsachterstand was ten opzichte van de andere kindjes, die allemaal wel naar kinderdagverblijf of peuterspeelzaal waren geweest.

Ik vond het een heftige stelling, maar ik begrijp ergens ook wel wat ze bedoelt.
pi_110283409
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:56 schreef Bleie het volgende:
Inderdaad heel fijn Miss_Sly, dat alle scholen zo goed bevallen! Wanneer weten jullie nou waar ze geplaatst wordt?
We moeten voor 1 december inschrijven en volgens mij loten ze dan in januari. En dan krijgen we het direct te horen, dus ongeveer een half jaar vantevoren. Een hele verbetering met het oude systeem, waar je het vaak pas een week vantevoren wist! Kun je nagaan hoe lastig dat moet zijn!
pi_110283554
Dat klinkt heftig, 'ontwikkelingsachterstand', maar het is vaak minder heftig als je het inlopen van de achterstand in ogenschouw neemt. De focus ligt maar al te vaak op de achterstand zelf.
pi_110283584
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

We moeten voor 1 december inschrijven en volgens mij loten ze dan in januari. En dan krijgen we het direct te horen, dus ongeveer een half jaar vantevoren. Een hele verbetering met het oude systeem, waar je het vaak pas een week vantevoren wist! Kun je nagaan hoe lastig dat moet zijn!
Dat nieuwe systeem is er alleen voor jullie stadsdeel, of ook Amsterdam-breed?
pi_110283664
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:02 schreef Claudia_x het volgende:
Dat klinkt heftig, 'ontwikkelingsachterstand', maar het is vaak minder heftig als je het inlopen van de achterstand in ogenschouw neemt. De focus ligt maar al te vaak op de achterstand zelf.
Klopt, maar wat de boodschap eigenlijk was, is dat het ook voor kinderen die nog niet naar school gaan, wel goed is om al een grotere wereld dan papa, mama, oma te hebben. En zeker deze achterstand is met wat begeleiding goed in te lopen, natuurlijk.
pi_110283698
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat nieuwe systeem is er alleen voor jullie stadsdeel, of ook Amsterdam-breed?
volgens mij nu nog alleen ons stadsdeel, maar als het goed werkt, wie weet gaat het dan voor heel Amsterdam gelden.

De HAVO en VWO scholen kampen trouwens met hetzelfde probleem, binnen Amsterdam. Van de school waar we gisteren waren, waren er van de 9 kinderen die volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaan, twee nog niet ingeloot op een VWO en die wachten op een tweede ronde :o Bizar vind ik het.

Ow en met de plaatsingsprocedure zoals die nu in ons stadsdeel gaat, is het gegarandeerd dat je kind naar een van de vijf scholen kan, mits je alle vijf de scholen op je lijst hebt staan. Als je er maar vier hebt staan, en je bent bij allevier uitgeloot, dan kom je onderaan de lijst (zelfs na mensen van buiten het stadsdeel) en kan het zijn dat je dus geen plaats hebt en buiten het postcodegebied moet zoeken.
pi_110286269
Toch fijn dat je gegarandeerd plek hebt. In Utrecht loten ze dus niet. Hier gaat het gewoon op volgorde van binnenkomst en daarbinnen dan weer op allerlei andere criteria.
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_110288645
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:09 schreef miss_sly het volgende:

De HAVO en VWO scholen kampen trouwens met hetzelfde probleem, binnen Amsterdam. Van de school waar we gisteren waren, waren er van de 9 kinderen die volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaan, twee nog niet ingeloot op een VWO en die wachten op een tweede ronde :o Bizar vind ik het.

Ow en met de plaatsingsprocedure zoals die nu in ons stadsdeel gaat, is het gegarandeerd dat je kind naar een van de vijf scholen kan, mits je alle vijf de scholen op je lijst hebt staan. Als je er maar vier hebt staan, en je bent bij allevier uitgeloot, dan kom je onderaan de lijst (zelfs na mensen van buiten het stadsdeel) en kan het zijn dat je dus geen plaats hebt en buiten het postcodegebied moet zoeken.
En je bent ook nog gebonden aan je postcodegebied? Of gaat het nu per stadsdeel?

Ik heb ooit begrepen dat met het nieuwe systeem de kans heel groot is dat je kind op de 1e of 2e keuze terecht komt. Heb je daar iets over gehoord?
pi_110291434
De basisscholen gaan inderdaad nog steeds op postcodegebied. Kinderen van buiten het postcodegebied komen pas in aanmerking als er na plaatsing van alle broers en zusjes, kinderen van de voorscholen, kinderen van medewerkers en ingelote kinderen uit het postcodegebied nog kindplaatsen over zijn.

Op zich schijnt de kans dat je op de school van je eerste keus wordt ingeloot wel groter te zijn. Mensen moeten nu een bewuste keus voor de nummer een maken, en schrijven zich niet meer blindelings op drie scholen in om maar ingeloot te worden. Voorheen kon je dus bij wijze van spreken bij drie scholen ingeloot zijn, en dan nog moeten kiezen, dan kwamen er weer plaatsen vrij bij de overige scholen, etc.
Dat is nu dus niet meer, dus het aantal inschrijvingen op een school (de school van eerste keus wordt als inschrijvingsbasis gebruikt) is niet meer vervuild.
pi_110292307
Miss, wat fijn dat alle scholen wel goed voelden!
Ik heb niet alles bijgelezen, moet je dan ook ene nummer 1 en 2 ergens opgeven of schrijf je je op 2 scholen in?
Hier mag iemand maar op 1 school ingeschreven staan.

Dyon is deze week ingeschreven op een school (openbare) aangezien Kyllian na de zomer over gaat naar die school vanwege sluiting van zijn huidige school. We hadden niet heel veel keus. De school die we het liefst zouden willen hadden zelfs een stop op de wachtlijst.
Het was balen van de sluiting van zijn school, want we waren zeer tevreden. De andere school voelde echter ook goed (behalve dat het dus heel erg wennen zal zijn, van een hele kleine startende school naar een vrij grote school).
Gelukkig is nu alles geregeld en hopelijk gaan ze het er beiden enorm naar hun zin hebben :)
pi_110306808
En toch blijf ik het een raar gedoe vinden met dat loten. Officieel heb je toch vrije schoolkeuze in Nederland? Maar dat is bij jullie dus bepaald niet het geval. Ik weet wel dat het in Amsterdam nodig is om in elk geval met postcodebeleid te werken, maar dan zou je, vind ik, toch eigenlijk binnen je postcode wl echt zelf moeten mogen kiezen. En bij het VO is het nog erger geloof ik. Als ik het goed begrepen heb, mag je maar bij n school inschrijven, en volgt er dan een loting. Als je dan uitloot, moet je helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig hoeven we daar pas over een jaar of 10 over na te denken, en dan kan het er weer heel anders voorstaan!
pi_110327555
Ik ben het op zich wel met je eens, Bleie. Ik vind het ook heel vervelend dat het zo met dat loten moet. En je kunt wel buiten je postcodegebied gaan, maar daar sta je ook onderaan de lijst na alle kinderen die voorrang hebben, dus daar heb je niet heel veel aan. Het heeft gewoon alles te maken met aantal kindplaatsen dat het stadsdeel toewijst en de groeimogelijkheden van de scholen. Van de vijf scholen zitten er drie aan de max van de groeimogelijkheden, dus meer kindplaatsen komen er niet.

Gelukkig zitten wij in een postcodegebied met vijf goede scholen, maar dat kun je echt niet in heel Amsterdam zeggen.
pi_110344730
Ik vind loten ook geen optie, maar wij hebben een schoolgebouw (VMBO) voor 1250 lln waarin er nu al 1350 rondlopen en komend jaar zou groeien naar 1500. Nu is er dit jaar geen stop, maar volgend jaar wel, dit jaar bouwen ze er nog een stuk bij aan/op maar dan is de rek er echt uit.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zondag 15 april 2012 @ 12:03:43 #222
35189 Troel
scherp en bot
pi_110344799
Het is dus een Simcity probleem, er moet eerst gesloopt worden voordat er weer nieuwe kinderen naar school kunnen. Erg vervelend overigens.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110348616
quote:
7s.gif Op zondag 15 april 2012 12:03 schreef Troel het volgende:
Het is dus een Simcity probleem, er moet eerst gesloopt worden voordat er weer nieuwe kinderen naar school kunnen. Erg vervelend overigens.
Nou, niet alleen. Er lopen ook scholen leeg.
  maandag 16 april 2012 @ 19:00:43 #224
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110406108
Wij zijn vandaag scholen gaan kijken voor na onze verhuizing. Het nieuwe huis staat nog niet vast, maar de buurt wel. We kunnen kiezen uit een 'klassieke' basisschool, oecumenisch, iets meer dan 200 leerlingen en vooral gericht op lezen en rekenen. En een openbare school waar maar 88 kinderen op zitten. Deze school richt zich naast lezen en rekenen ook op andere zaken zoals koken, handenarbeid en toneel. Deze school kent Daltononderwijs.

We neigen zelf meer naar de kleinere school. Deze sprak ons meer aan en we weten dat onze dames ook goed zelfstandig dingen kunnen ondernemen.

Heeft er hier iemand ervaring met daltononderwijs?
pi_110406287
Ik heb stage gelopen op een dalton school. Lotte gaat straks als ze 4 is ook naar een dalton school hier in de wijk

Wat wil je weten?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')