Naar aanleiding van een vraag van klusfoobje, hoe je onderhoud pleegt aan een inbouwresevoir
heb ik mijn eigen toilet maar eens gesloopt.
Ik heb een inbouw-resevoir van Geberit, maar de werkwijze is voor de meeste inbouw-resevoirs dezelfde.
Stap 1
Haal de frontplaat van de muur
![2rge44w.jpg]()
Je ziet dan de stangetjes waarmee je de wc doorspoelt
Stap 2 is dat je het zwarte plaatje verwijderd, dit doe je door de 2 witte stangetjes een kwartslag te draaien en daarna te verwijderen.
![13zxt2t.jpg]()
Als je dit gedaan hebt zie een blok zitten waar de stangetjes voor het doorspoelen aan vast zitten
![15mn32b.jpg]()
Stap 3:
Dit blok haal je eruit
![b9f0k9.jpg]()
Je kunt nu bij je flotteur en de hevel waar de bodemklep onderaan zit.
Stap 4
verwijder de flotteur, als eerste draai je de kraan dicht, bij Geberit is dat het blauwe knopje waar de slang naar de flotteur ook aan zit.
![spdyjm.jpg]()
Nu is de flotteur eruit, deze kan je nu vervangen voor een nieuw exemplaar
Maar wat als het bodemrubber water doorlaat? Gelukkig kun je deze ook vervangen
Na wat passen en meten past ook de hevel door het operatiegat:
![sx2gkw.jpg]()
Het bodemrubber zit hier onderop:
![v3qfte.jpg]()
Ik heb de ring even verwijderd voor een duidelijker beeld:
![e7kkdi.jpg]()
Deze ring kan de boosdoener zijn als de wc doorloopt, kán, wat als de flotteur kapot is gaat het water wat te veel in het reservoir komt, via een overloop alsnog de wc in.
Uiteraard is ook het membraanrubber van de flotteur te vervangen,
Verwijder hiervoor de achterkant van de flotteur, de andere kant dan waar de wateraansluiting zit.
Als dat gelukt is, zie je het membraan zitten:
![4kvbpw.jpg]()
Ook deze heb ik ter verduidelijking even verwijderd:
![i74fir.jpg]()
Het rubber is los verkrijgbaar, doordat het een bewegend onderdeel is, slijt deze na verloop van tijd uit. De symptomen zijn dan dat het reservoir langzaam volloopt en niet meer stopt als hij vol is.
Het monteren van alle onderdelen gebeurt in omgekeerde volgorde, en klaar is je wc
Het verwijderen kan soms wat gepriegel zijn, maar het is goed te doen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.