abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104474112
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:57 schreef SingleCoil het volgende:
Islam zet niet aan tot zelfmoordaanslagen, zelfmoord is in de Islam verboden. Dat mensen het dus toch doen is niet uit religieuze overwegingen. Misschien het leven in een islamitisch land, of met een islamitische opvoeding.
Euhm neen, er zijn illustere types die de arme bevolking kan ompraten hun daden als martelaar te beschouwen.
  donderdag 17 november 2011 @ 14:06:03 #202
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104474172
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:55 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ongeveer wat ik ook betoog. Telecaster zal het wel niet accepteren.
Verklaar dan eens het gebrek aan zelfmoordaanslagen in zelfmoordtoppers als Litouwen, Zuid-Korea en Hongarije?
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  donderdag 17 november 2011 @ 14:07:06 #203
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104474206
quote:

[..]

Islam zet niet aan tot zelfmoordaanslagen, zelfmoord is in de Islam verboden. Dat mensen het dus toch doen is niet uit religieuze overwegingen. Misschien het leven in een islamitisch land, of met een islamitische opvoeding.
Heb je het stuk gelezen? Er wordt duidelijk gezegd dat het verschil tussen die suïcidalen en andere suïcidalen is, dat ze door de culturele eisen van de islam niet op 'gezonde' wijze uiting kunnen geven aan hun depressiviteit, en daarom overgaan tot extremisme.

Als dat niet aan islam ligt, waaraan dan wel?
pi_104474276
quote:
Warmongers.
  donderdag 17 november 2011 @ 14:09:35 #205
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104474291
quote:

[..]
Islam zet niet aan tot zelfmoordaanslagen, zelfmoord is in de Islam verboden. Dat mensen het dus toch doen is niet uit religieuze overwegingen.
Grapjas. Sterven in de strijd tegen de ongelovige, ook middels een zelfmoordaanslag, geldt als de hoogste eer in de islam. En vele fatwa's hebben zelfmoordaanslagen goedgekeurd of zelfs bevolen "ter verdediging van de islam".

Je weet hoe de koran ontstaan is? De vredelievende versjes komen chronologisch het eerst, als de islam nog geen machtsfactor van betekenis is en zich koest moet houden - maar zodra de wereldlijke macht groter wordt, worden de versjes steeds onverdraagzamer, gewelddadiger en bloeddorstiger.
quote:
Misschien het leven in een islamitisch land, of met een islamitische opvoeding.
Aha. Het is verboden in de islam, maar opgroeien in een islamitisch land of met een islamitische opvoeding zet er wel toe aan.

Zoek De Inconsistenties!

[ Bericht 1% gewijzigd door Telecaster op 17-11-2011 14:16:02 ]
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  donderdag 17 november 2011 @ 14:10:17 #206
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104474314
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb je het stuk gelezen? Er wordt duidelijk gezegd dat het verschil tussen die suïcidalen en andere suïcidalen is, dat ze door de culturele eisen van de islam niet op 'gezonde' wijze uiting kunnen geven aan hun depressiviteit, en daarom overgaan tot extremisme.

Per Definitie Niet Aan De Religie,!

<SingleCoilmode off>
  donderdag 17 november 2011 @ 14:13:49 #207
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104474445
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:09 schreef Loppe het volgende:

[..]

Warmongers.
Dat kan heel goed samengaan.
pi_104474663
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 10:51 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Of atheisten die uit naam van hun overtuiging een beetje religie gaan lopen bashen.

Opnieuw: als je vind dat religieuze geschriften maar onzin zijn dan moet je ze niet gebruiken om je argumenten kracht bij te zetten.
Laat mij een vergelijking geven.
Persoon a en b hebben beiden 1984 van Orwell gelezen. Persoon a vindt het een onzinnig boek en persoon b vind het een prachtig boek.
Persoon b doet de claim dat 1984 over voetbal gaat. Persoon a verwerpt die claim en staaft dit met passages uit het boek. Mag hij dat doen om zijn argumenten kracht bij te zetten?
  donderdag 17 november 2011 @ 14:23:29 #209
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104474729
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:20 schreef TerryStone het volgende:

[..]
Mag hij dat doen om zijn argumenten kracht bij te zetten?
Nee!, want hij gelooft immers zelf niet dat 1984 de letterlijke historische waarheid bevat dus mag hij dat argument niet gebruiken!

Oh, en bovendien neemt degene die beweert dat 1984 over voetbal gaat 1984 niet letterlijk!

En zou het best kunnen dat 1984 wel degelijk over voetbal gaat! Immers, alleen maar omdat Orwell heeft gezegd dat 1984 over het gevaar van totalitaire staten gaat hoeft dat natuurlijk nog niet zo te zijn!

O-)
  donderdag 17 november 2011 @ 14:29:33 #210
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104474923
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk liggen aan andere eigenschappen van de heersende cultuur.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:57 schreef Telecaster het volgende:
Interessant. Heb je daar een bron voor?
Yu Yonghe. Small Sea Travel Diaries, trans. Macabe Keliher, SMC Publishing (geplukt van wikipedia)

quote:
Hoe wil je dat scheiden? Nogmaals, wat is het "eigenlijke doel" van religie en wie bepaalt dat?
Een bepaalde cultuur van een bepaalde religie scheiden is een nagenoeg onmogelijke taak. Als je die twee gaat bestuderen zul je denk ik erachter komen dat van beide geen alomvattende invulling is te geven. Plaatselijk zal ook binnen de islam culturele en religieuze praktijken verschillen.

Dit is ook zo met binnen de katholieke kerk. Hoewel alle kerken van de katholieke kerk onder een organisatie vallen, verschilt de cultuur van de kerk per parochie. In sommige parochies heerst de mening dat de Paus onfeilbaar is, in andere parochies noemen ze hem een conservatieve, verwaande kwast.

En net zoals er weldenkende, academische katholieken zijn denk ik ook dat er weldenkende, academische protestanten en islamieten zijn. En zo zal er ook onnadenkend, volgend voetvolk in al die religies aanwezig zijn...
  donderdag 17 november 2011 @ 14:35:29 #211
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104475111
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:29 schreef Struijck het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk liggen aan andere eigenschappen van de heersende cultuur.
Eigenschappen die verordonneerd worden door de religie.
  donderdag 17 november 2011 @ 14:35:53 #212
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104475126
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:29 schreef Struijck het volgende:

[..]
Yu Yonghe. Small Sea Travel Diaries, trans. Macabe Keliher, SMC Publishing (geplukt van wikipedia)
Dank.Ga ik eens naar neuzen.
quote:
Een bepaalde cultuur van een bepaalde religie scheiden is een nagenoeg onmogelijke taak.
Inderdaad. Cultuur vormt de religie en andersom.
quote:
Als je die twee gaat bestuderen zul je denk ik erachter komen dat van beide geen alomvattende invulling is te geven. Plaatselijk zal ook binnen de islam culturele en religieuze praktijken verschillen.
Vanzelfsprekend. Maar dat is, hopelijk, voor iedereen al duidelijk sinds het shia/soenni-schisma.
quote:
En net zoals er weldenkende, academische katholieken zijn denk ik ook dat er weldenkende, academische protestanten en islamieten zijn. En zo zal er ook onnadenkend, volgend voetvolk in al die religies aanwezig zijn...
Sja. De verhouding zal hier en daar alleen anders liggen. En ik hoef hopelijk niet uit te wijden over het proportioneel buitengewoon grote aantal atheisten onder academici en het verband tussen opleiding en religieus gehalte.

Bovendien kennen we hier (goddank! Eh..) de scheiding van staat en kerk, waardoor katholieke en protestantse academici in het algemeen hun hobby op zondagavond in de privésfeer kunnen uitleven zonder dat het verder invloed heeft op hun functioneren als wetenschapper.

Het wordt natuurlijk wat anders als mensen zich wetenschapper noemen en vanuit die rol toch volstrekt onwetenschappelijke zaken als creationisme gaan promoten.

Zie, ik heb er eerder aan gerefereerd, bijvoorbeeld de pijnlijke spagaat die Kurt Wise heeft doen besluiten de wetenschap de rug toe te keren.
pi_104475133
quote:
Dat mensen het dus toch doen is niet uit religieuze overwegingen. Misschien het leven in een islamitisch land, of met een islamitische opvoeding.
Wéér een goeie ! Ze blijven komen. -> Néééé, niet religieus, maar islamitisch.
  donderdag 17 november 2011 @ 14:37:16 #214
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104475168
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:36 schreef ATON het volgende:

[..]
En Menig Dij Werd Gekletst En Buik Werd Geschud In Die Dagen.
  donderdag 17 november 2011 @ 14:40:38 #215
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104475298
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:35 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dank.Ga ik eens naar neuzen.
Aha:

http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_attack#Historical

quote:
]In the late 17th century Qing official Yu Yonghe recorded that injured Dutch soldiers fighting against Koxinga's forces for control of Taiwan in 1661 would use gunpowder to blow up both themselves and their opponents rather than be taken prisoner.

However, the Chinese observer may have confused such suicidal tactics with the standard Dutch military practice of undermining and blowing up positions recently overrun by the enemy which almost cost Koxinga his life during the siege.
Dat is natuurlijk, zelfs al zou het geen misverstand zijn zoals het stuk dat ik even vet heb gemaakt suggereert, geheel iets anders dan een geplande zelfmoordaanslag. Dat is eerder een kwestie "dood gaan we toch, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen."
  donderdag 17 november 2011 @ 14:40:41 #216
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_104475302
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 08:22 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Het enkele feit dat sommige figuren die claims maken wil nog niet zeggen dat het daarmee ook een intrinsieke component van een religie is. Er zijn ook negers die misdaden plegen, dat maakt het neger zijn niet misdadig.
Vandaar dat ik dus vroeg 'wat geloof je en waarom geloof je dat het waar is?' Je kunt dan veel preciezer bashen. Een discussie begint hier (en waar dan ook op fora) vaak met een gelovige die een bepaalde uitspraak doet, waar op gereageerd gaat worden. En vaak worden hierbij van beide kanten veel aannames gedaan die de discussie vervuilen.

Je voorbeeld van de neger lijkt me slecht gekozen; je kunt niet zomaar van huidskleur veranderen op een manier die vergelijkbaar is met het van geloof wisselen. Verder wil ik me niet zo heel graag mengen in de discussie over religie en terrorisme. Al kan ik wel een aardig boek aanraden.

quote:
De denkfout die steeds gemaakt wordt is:

1. Iemand doet een ongeloofwaardige claim op basis van een bijbeltekst, die hij letterlijk in zijn eigen voordeel uitlegt.
2. Een reli-basher ziet dat en denk "Ha, fijn, even bashen"
3. De reli-basher valt niet de claimer aan maar probert zijn onjuistheid te bewijzen door ook de bijbeltekst letterlijk uit te leggen, maar dan in zijn eigen voordeel

Beter zou zijn: "Gast, je moet vooral geloven wat je wilt. Als jij wilt denken dat de aarde plat is omdat God dat volgens jou in de bijbel gezegd heeft: fine! Als je geen betere argumenten hebt dan denk ik vooralsnog dat het een bol is."
Waarom zou je de claimer aan willen vallen (3)? Als iemand een claim maakt die aantoonbaar onjuist is, of compleet ongefundeerd is, dan lijkt het mij logisch dat je die claim onderuit haalt of in twijfel trekt (heuj bashen!). Onderscheid maken tussen claimer en claim.

Als iemand zou stellen dat de aarde plat is omdat god dat in de bijbel zegt, waarom zou je diegene dan moeten vragen naar meer/betere argumenten i.p.v. te wijzen op bewijs dat zijn claim onderuit haalt? Je zou iemand er natuurlijk op kunnen wijzen dat de 'burden of proof' ligt bij degene die de claim maakt en dat je diegene niet zult geloven totdat diegene voldoende, overtuigend bewijs aandraagt. Wat is de (jouw?) motivatie om niet te zeggen: "Hier, hier en hier heb je bewijs dat je claim niet waar is"?

quote:
maar dat is niet lekker bashen natuurlijk, en daar gaat het de reli-basher uiteindelijk om. Die wil het liefst zo kwetsend mogelijk z'n frustraties over het geloof en zijn verloren strijd om de Waarheid uiten, en dan maakt het niet meer uit wie je raakt. Op een gegeven moment zijn alle religieuze gedachten en uitingen voor de reli-basher een teken dat de Vijand nog niet verslagen is, dus hup, meer kolen op het vuur en er tegenaan. Als er geen wetten waren zouden ze ongetwijfeld nu al kerken in brand steken, bijbels verbranden en christenen met een verplicht geel vignetje op hun jas rond laten lopen. Want Die Ausrottung des Christenvolkes, dat is toch een hoog doel, nietwaar?
Gelukkig zijn er wel wetten, dus bashen we maar een beetje op internet.
Ik vind ze wel grappig
Is dit een poging om mij zover te krijgen dat ik hier tegen ten strijde ga onder het mom van "Nou, nou, zo denk ik niet er niet over", zodat je me kunt zeggen dat je me een spiegel hebt voorgehouden van hoe relibashers religieuze personen hier aanvallen? Als dat het geval is, voel ik me niet aangesproken. Als dat niet het geval is, en het serieus is bedoeld, zeg ik: Nou, nou, zo denk ik er niet over :)

quote:
Misschien klopt dat wel, van die 90%. Welke conclusie kun je dan trekken, met betrekking tot religie, in z'n algemeenheid?
Wat bedoel je precies met het 'wel kloppen van de 90%'? Dat het misschien wel zo is dat 90% van de mensen de bijbel als bron van hun geloof hebben? Of vraag je me wat mijn conclusie zou zijn als 90% dat juist niet heeft?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 17 november 2011 @ 14:42:26 #217
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104475351
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik verwachtte half zo'n 2030rd-coda als "en islam is geen religie, maar een gewelddadige sekte/ideologie".

Want gelovigen hebben er geen moeite mee om andere geloven af te zeiken op precies dezelfde gronden als anderen hun geloof afzeiken, maar ze hebben er enorme moeite mee om dat in te zien. Eigenlijk zijn gelovigen dan ook atheïsten-op-één-na.
  donderdag 17 november 2011 @ 14:45:52 #218
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104475465
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:40 schreef Telecaster het volgende:

Dat is natuurlijk, zelfs al zou het geen misverstand zijn zoals het stuk dat ik even vet heb gemaakt suggereert, geheel iets anders dan een geplande zelfmoordaanslag. Dat is eerder een kwestie "dood gaan we toch, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen."
Mijn citaat was misschien een beetje selectief (hoewel de tweede gedocumenteerde zelfmoordaanslag volgens wikipedia Jan van Speyk was), maar ik denk dat je gedachte "dood gaan we toch, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen" zomaar eens zou kunnen beschrijven wat een Palestijns zelfmoordenaar denkt. "In Palastina is het leven geen leven te noemen, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen."
  donderdag 17 november 2011 @ 14:46:37 #219
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104475488
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]
Ik verwachtte half zo'n 2030rd-coda als "en islam is geen religie, maar een gewelddadige sekte/ideologie".
In zoverre zit er wat in om het als ideologie te beschrijven dat de islam in theorie religie, staatsinrichting, strafrecht, rechtbank, regering, kerk, ministerie van economie, hygienevoorschrift en etiquette ineen is.

En sekte, sja.. dat is pure semantiek natuurlijk. Inhoudelijk zit er weinig verschil tussen "sekte" en "religie"- het christendom is immers ooit ook als een van de vele joodse sektes begonnen.
quote:
Want gelovigen hebben er geen moeite mee om andere geloven af te zeiken op precies dezelfde gronden als anderen hun geloof afzeiken, maar ze hebben er enorme moeite mee om dat in te zien. Eigenlijk zijn gelovigen dan ook atheïsten-op-één-na.
"Sommigen gaan alleen één god verder", zeg maar..? ;)
  donderdag 17 november 2011 @ 14:49:51 #220
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_104475587
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:45 schreef Struijck het volgende:

[..]
Mijn citaat was misschien een beetje selectief (hoewel de tweede gedocumenteerde zelfmoordaanslag volgens wikipedia Jan van Speyk was),
Ook bij Van Speijk was er geen sprake van een geplande zelfmoordaanslag met voorbedachte rade, maar was het een kwestie van "Dit overleef ik toch niet, fuck 'em".

Ook niet echt vergelijkbaar dus.
quote:
maar ik denk dat je gedachte "dood gaan we toch, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen" zomaar eens zou kunnen beschrijven wat een Palestijns zelfmoordenaar denkt. "In Palastina is het leven geen leven te noemen, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen."
Sja. Als de Palestijnen net zoveel moeite zouden steken in het opbouwen van hun eigen land als in het vernietigen van Israel hadden ze het er een stuk beter gehad.

Maar nee.

Want hun religie zegt nu eenmaal van niet.
  donderdag 17 november 2011 @ 14:53:00 #221
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104475674
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:45 schreef Struijck het volgende:

[..]

Mijn citaat was misschien een beetje selectief (hoewel de tweede gedocumenteerde zelfmoordaanslag volgens wikipedia Jan van Speyk was), maar ik denk dat je gedachte "dood gaan we toch, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen" zomaar eens zou kunnen beschrijven wat een Palestijns zelfmoordenaar denkt. "In Palastina is het leven geen leven te noemen, dan maar zoveel mogelijk vijanden meenemen."
Zou het niet iets te maken hebben met de naam van het artikel? Een bombing is iets anders dan een aanslag. Bombing kan vrijwel alles zijn waar een bom bij komt kijken, ongeacht beweegredenen van de dader. Een aanslag daarentegen kan ook met niet-bommen, terwijl het een duidelijke connotatie heeft van een gerichte handeling met zekere motivatie.

Oftewel, het artikel bestrijkt precies het onderdeel van de suicide bombing, maar niet van de zelfmoordaanslag.
  donderdag 17 november 2011 @ 15:01:27 #222
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104475991
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:49 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Als de Palestijnen net zoveel moeite zouden steken in het opbouwen van hun eigen land als in het vernietigen van Israel hadden ze het er een stuk beter gehad.

Maar nee. Want hun religie zegt nu eenmaal van niet.
Inderdaad, en ze hadden zich nooit moeten laten bezetten door de Engelsen, De UN tegen moeten houden tegen de stemming over resolutie 181, zich niet moeten laten doodschieten in de 6 daagse oorlog en de Jom Kippoer oorlog etc.

Ongeacht wat de Palestijnen voor de 1e wereldoorlog hebben gedaan en hoe gruwelijk de daden van de PLO zijn. Ik denk niet dat iemand met droge ogen kan beweren dat een Palestijn die in de afgelopen 20 jaar is geboren enige eerlijke kansen heeft gehad.
  donderdag 17 november 2011 @ 15:01:53 #223
350102 Struijck
wat ruist daar....
pi_104476011
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zou het niet iets te maken hebben met de naam van het artikel?
http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_attack ?
  donderdag 17 november 2011 @ 15:07:56 #224
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_104476222
quote:
Sorry, ik neem mijn woorden terug. :@

Ik dacht dat je een artikel over suicide bombings had gebruikt.
pi_104480804
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 07:30 schreef Telecaster het volgende:

[..]

En vergeet, vooral in de randstad, de kerken voor kersverse immigranten uit minder geseculariseerde werelddelen die iets bekends en houvast zoeken in een voor hen vreemd en wellicht beangstigend land niet.
Die was ik niet vergeten. Die vallen merendeels binnen een van de categorieen die ik aangaf. (hint het is niet de zwarte kousen kerk)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')