maar als nu blijkt dat ik met tarotkaarten op geen enkele manier de toekomst kan voorspellen: wat is dan nog het nut ervan? dan kan ik het hele ritueeltje wel voortzetten, maar dan is het toch totale onzin?quote:Op woensdag 16 november 2011 11:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Het "goddelijke karakter" is een onderdeel van het geloof. Daarmee vervalt niet dat je de bijbel in religieuze zin moet gebruiken zoals reeds aangegeven. Vergelijk: als je met tarot-kaarten gaat klaverjassen zul je er ook niet veel wijzer van worden.
dit lijkt een beetje op de redenatie van mensen die in mediums geloven. "als je het niet echt gelooft, werkt het niet". ja. en als je het WEL echt gelooft, maakt het niet uit of het werkt, dan heb je al lang je kritische analyse opgegeven.quote:Wat je over het hoofd lijkt te zien is dat je gesprek met God, zoals ieder goed gesprek, ook op basis van wederzijds vertrouwen en respect moet ontstaan. Je kunt dus de bijbel als woord van God niet op z'n waarde schatten als dat vertrouwen en respect er niet is, simpelweg omdat je het gesprek dan niet kunt voeren.
wat je hier eigenlijk zegt is dat het geen zak uitmaakt dat de bijbel tegenstrijdig, ongeloofwaardig, geweldadig en moreel verwerpelijk is. je hebt nu eenmaal gekozen om in jouw smaakje godsdienst te geloven, en verdomme, dat zul je doen ook!quote:Blijft er over een eeuwenlange mondelinge overlevering van gedachten en gebeurtenissen die uiteindelijk herschreven, vertaald en gebundeld zijn tot wat wij nu de bijbel noemen. Vol feitelijke onjuistheden en inconsistenties, ongeloofwaardigheden en onbegrijpelijke zaken. Voor de niet-gelovige interessant en misschien leerzaam, voor de gelovige een bron van inspiratie.
Ah! Daar komt de Metaphorical Illuminator om de hoek kijken.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:20 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
bedenk je echter goed dat als je god vervangt door een willekeurig ander sprookje, of de bijbel door een willekeurig ander voorwerp, je jezelf voor gek zou verklaren.
quote:If the action described would sound completely crazy if applied to any religion that is not your own, then that section is a metaphor.
Aan de pluszijde: je kan er briljante stukjes Lego van maken (even doorklikken met de pijltjes naar rechts bovenin de pagina).quote:Op woensdag 16 november 2011 11:31 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
wat je hier eigenlijk zegt is dat het geen zak uitmaakt dat de bijbel tegenstrijdig, ongeloofwaardig, geweldadig en moreel verwerpelijk is.
God verbiedt het. Deuteronomium 29:19-20:quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:36 schreef Struijck het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet wat er mis is met het maken van keuzes van wat men wel en niet gelooft.
quote:En het geschiede, als hij de woorden dezes vloeks hoort, dat hij zichzelven zegene in zijn hart, zeggende: Ik zal vrede hebben, wanneer ik schoon naar mijns harten goeddunken zal wandelen, om den dronkene te doen tot den dorstige.
De HEERE zal hem niet willen vergeven; maar alsdan zal des HEEREN toorn en ijver roken over denzelven man, en al de vloek, die in dit boek geschreven is, zal op hem liggen; en de HEERE zal zijn naam van onder den hemel uitdelgen.
Sja. God heeft het klaarblijkelijk te druk met dringender zaken, zoals... eh... Mariabeelden laten huilen.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:31 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
trouwens, probeer je hiermee te zeggen dat de miljoenen stervende kinderen in de wereld niet hard genoeg geloven?
Sja. En als de maan van groene kaas zou zijn, waarom zouden we er dan niet mee kunnen fonduen?quote:Op woensdag 16 november 2011 15:41 schreef SingleCoil het volgende:
Als God bestaat, waarom zou dat dan niet waar kunnen zijn?
Omdat we zonder geloof in god een stuk minder zelfmoordaanslagen zouden hebben, om maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen.quote:Welke redenen zouden er zijn om het geloof in God te bestrijden?
Inderdaad. Zij het dat groene kaas meestal zo droog is dat een echte lekkere fondue er niet van te maken is.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. En als de maan van groene kaas zou zijn, waarom zouden we er dan niet mee kunnen fonduen?
Ik denk dat je je daar in vergist. Ik geloof helemaal niet dat die zelfmoordaanslagen gerelateerd zijn aan het geloof, ik denk dat daar veel diepere sociale en psychologische oorzaken aan ten grondslag liggen. In de tweede wereldoorlog waren er ook veel zelfmoordaanslagen, door Kamikazes, en die handelden ook niet uit religieuze overwegingen.quote:Omdat we zonder geloof in god een stuk minder zelfmoordaanslagen zouden hebben, om maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen.
"Tot en met de Tweede Wereldoorlog had Hirohito de status van goddelijke 'ikegami', Japans voor 'levende natuurgeest', een van de belangrijkste begrippen van het Shintoïsme."quote:Op woensdag 16 november 2011 15:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Inderdaad. Zij het dat groene kaas meestal zo droog is dat een echte lekkere fondue er niet van te maken is.
[..]
In de tweede wereldoorlog waren er ook veel zelfmoordaanslagen, door Kamikazes, en die handelden ook niet uit religieuze overwegingen.
Je kan dit wel steeds blijven herhalen en alle argumenten die gegeven zijn negeren maar dat maakt het niet ineens waar.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:41 schreef SingleCoil het volgende:
Verder hebben we denk ik ook wel begrepen dat het dus zinloos is om die feitelijke onjuistheden en inconsistenties, ongeloofwaardigheden en onbegrijpelijke zaken aan de kaak te stellen, omdat de meeste gelovigen dat ook wel weten en het voor hen ook helemaal niet relevant is. Immers, het geloof is niet gebaseerd op de letterlijke teksten van de bijbel en inhoud ervan niet meer dan een inspiratiebron.
dan blijft nog steeds de vraag: als de bijbel niet het woord van god is, waarom is het dan een inspiratiebron? waarom niet de thora? of de odyseus? of de eerste druk van kuifje in china?quote:Op woensdag 16 november 2011 15:41 schreef SingleCoil het volgende:
OK, we hebben dus allemaal goed begrepen: de bijbel is een eeuwenlange mondelinge overlevering van gedachten en gebeurtenissen die uiteindelijk herschreven, vertaald en gebundeld zijn tot wat wij nu de bijbel noemen. Vol feitelijke onjuistheden en inconsistenties, ongeloofwaardigheden en onbegrijpelijke zaken. Voor de niet-gelovige interessant en misschien leerzaam, voor de gelovige een bron van inspiratie.
Verder hebben we denk ik ook wel begrepen dat het dus zinloos is om die feitelijke onjuistheden en inconsistenties, ongeloofwaardigheden en onbegrijpelijke zaken aan de kaak te stellen, omdat de meeste gelovigen dat ook wel weten en het voor hen ook helemaal niet relevant is. Immers, het geloof is niet gebaseerd op de letterlijke teksten van de bijbel en inhoud ervan niet meer dan een inspiratiebron.
omgedraaide wereld. er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een god is. als blijkt dat dergelijke "openbaringen" ook geen reden zijn om aan te nemen dat er een god is, waarom het dan toch veronderstellen?quote:Laten we verder even vaststellen dat de dialoog die een gelovige met God heeft een strikt persoonlijke - je mag het wat mij betreft best ingebeelde - communicatie is. Als je dat een psychische stoornis noemt heb je het denk ik mis: het zijn geen "stemmen in je hoofd", je moet het meer zien als een stroom van gedachten waarbij je de overtuiging heeft dat God een deel van die gedachtenstroom stuurt, en jijzelf natuurlijk de rest. Als God bestaat, waarom zou dat dan niet waar kunnen zijn? Veel gelovigen ervaren het in ieder geval zo.
ja. hoeveel mensen zijn op de brandstapel beland omdat ze de verkeerde kleur auto reden? hoeveel kruistochten zijn er gevoerd omdat een ander land een andere volkssport had? religies ontlenen hun moraal aan boeken die bolstaan van sadisme, geweld, haat, discriminatie en onderdrukking, en beloven bovenal dat alle slechte dingen geoorloofd zijn om anderen te bekeren. en wat betreft de kerkpedo's: als religie die smeerlappen al niet geinspireerd heeft om hun misdaden te begaan, dan heeft de kerk op zijn minst een hele goede rugdekking gegeven aan dat tuig.quote:Wat houden we dan nog over? Veel kritiek die ik hoor gaat over menselijk handelen. De kerkpedo's, het prediken van onverdraagzaamheid, het willen bekeren. Zijn dat nu echt facetten van gedrag die uit het geloof voortkomen?
nee, dat doen ze niet. misdaad en geweldsstatistieken dalen significant in landen waar de secularisatie stijgt. gevangenissen bevatten -zelfs naar rato- veel minder atheisten dan gelovigen. de levenstandaard, welvaart en sociale zorg in een land is het allerhoogst in landen met het hoogste percentage atheisten. look it up.quote:Komen al die zaken niet net zo vaak, of misschien wel vaker, voor bij niet-religieuze bewegingen?
simpel: geloof leert mensen om tevreden te zijn met dom blijven, en verschaft mensen een goed excuus om slechte dingen te doen.quote:En als dat al niet zo is, hoe ligt dan het verband tussen deze zaken en het geloof?
Je hebt anders verdomd weinig mensen die zonder de vette worst van een paradijselijk hiernamaals hun enige leven op willen offeren.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik geloof helemaal niet dat die zelfmoordaanslagen gerelateerd zijn aan het geloof
Dank.Dat scheelt mij weer tikken.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:57 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Totaal niet religieus inderdaad.
Teamworkquote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dank.Dat scheelt mij weer tikken.
I Lolled!quote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Je hebt anders veromd weinig mensen die zonder de vette worst van een paradijselijk hiernamaals hun enige leven op willen offeren.
Althans, ik hoor verdomd weinig berichten over mensen die zichzelf detoneren temidden van zoveel mogelijk onschuldige mensen onder het roepen van "ER IS HOOGSTWAARSCHIJNLIJK NIETS NA DE DOOD!!!'
Die doet mij weer denken aan deze.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:10 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
on a slightly different note:
quote:Terwijl ik over een brug wandelde, zag ik op de rand een man staan, klaar om zich in de diepte te storten.
"Stop", riep ik, "Doe het niet!"
"Waarom niet?", vroeg hij.
"Wel, je hebt nog zoveel om voor te leven!"
"Zoals wat dan?"
"Ben je gelovig?"
"Ja", antwoordde hij.
Ik zei: "Ik ook! Ben je christen of boeddhist?"
"Christen."
"Ik ook! Ben je katholiek of protestant?"
"Protestant."
"Ik ook! Ben je episcopaliër of baptist?"
"Baptist."
"Ik ook! Ben je van de baptistische kerk, of van de gereformeerde baptistische kerk?"
"Van de gereformeerde."
"Ik ook! Ben je van de gereformeerde baptistische kerk van de hervorming van 1879, of van de hervorming van 1915?"
Hij antwoordde: "Hervorming van 1915"
Ik zei: "STERF, VUILE KETTER!!!!", en duwde hem van de rand.
Ik denk dat je het mis hebt. Als ik Wikipedia mag geloven waren de voornaamste motieven van kamikazes de gebruikelijke: peer pressure, dwang vanuit de staat of het leger en een fijn sausje van heroiek er overheen. met geloof heeft het weinig te maken: in het Shintoisme wordt weliswaar de keizer verheerlijkt maar het Shinto kent geen hiernamaals. De geest bestaat nog 33 jaar anoniem en wordt dan opgenomen in de Kami, een natuurgeest. In Shinto gelooft men dus niet in een leven na de dood.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Je hebt anders verdomd weinig mensen die zonder de vette worst van een paradijselijk hiernamaals hun enige leven op willen offeren.
Althans, ik hoor verdomd weinig berichten over mensen die zichzelf detoneren temidden van zoveel mogelijk onschuldige mensen onder het roepen van "ER IS HOOGSTWAARSCHIJNLIJK NIETS NA DE DOOD!!!'
De Keizer was goddelijk en jezelf opofferen voor hem was een heilige plicht.quote:
quote:De belangrijkste legende voor het kamikazekorps blijft natuurlijk die van de goddelijke wind. Deze is niet enkel belangrijk voor de naam van de zelfmoordeenheden, maar is ook verweven met de ideologie ervan. Volgens geschiedkundige Stephen Turnbull was de miraculeuze wind van 1274 en 1281 erg belangrijk voor de ontwikkeling van de Japanse mentaliteit. Toen dit gebeurde voelden de Japanners zich immers meer dan ooit gesteund door de goden, wat nationalisme teweeg bracht.
Wat heeft zelfmoord nou weer met zelfmoordaanslagen te maken? Dat is alsof je zegt dat het okee is om vanuit je ideologie met je auto plank gas op een menigte in te rijden om zoveel mogelijk dodelijke slachtoffers te maken omdat er in het verkeer elk jaar toch ook vele dodelijke ongevallen voorkomen.quote:Overigens: zelfmoord is de #1 doodsoorzaak van mannen tussen de 18 en 35, Dat lijkt ook weer weinig met religie te maken te hebben.
Nee, de keizer werd vereerd. Dat maakt hem niet goddelijk.Als je interviews met de mensen in de kamikaze forces leest dan blijken daar ook weinig religieuze motieven achter te zitten: het moest gewoon, voor volk en vaderland, voor de eer van je familie enzo.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
De Keizer was goddelijk en jezelf opofferen voor hem was een heilige plicht.
Hoe gelovig wil je het hebben?
Dat meen je toch niet?quote:[..]
[..]
Wat heeft zelfmoord nou weer met zelfmoordaanslagen te maken?
Of het heeft niks met ideologie te maken natuurlijk. Als je dan toch besloten hebt om zelfmoord te plegen (meer dan 85% heeft dan al een psychisch probleem ), hoe moeilijk is het dan voor een kwaadwillende geest je wijs te maken dat je je leven het beste kunt geven in een opofferingsdaad voor volk en vaderland? Of dacht je echt dat het ze om die 75 maagden ging? Zou jij het daarvoor doen? Nou dan.quote:Dat is alsof je zegt dat het okee is om vanuit je ideologie met je auto plank gas op een menigte in te rijden om zoveel mogelijk dodelijke slachtoffers te maken omdat er in het verkeer elk jaar toch ook vele dodelijke ongevallen voorkomen.
Nee. Ken je geschiedenis. Hirohito was ten tijde van de kamikazes onontkenbaar, zelfs voor jou, een god.quote:Op woensdag 16 november 2011 17:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, de keizer werd vereerd. Dat maakt hem niet goddelijk.Als je interviews met de mensen in de kamikaze forces leest dan blijken daar ook weinig religieuze motieven achter te zitten: het moest gewoon, voor volk en vaderland, voor de eer van je familie enzo.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hirohitoquote:Tot en met de Tweede Wereldoorlog had Hirohito de status van goddelijke 'ikegami', Japans voor 'levende natuurgeest', een van de belangrijkste begrippen van het Shintoïsme. In 1946 dwongen de Amerikanen hem zijn goddelijke status te verwerpen.
Elke zelfmoordaanslag is een zelfmoord, maar niet elke zelfmoord is een zelfmoordaanslag .quote:Dat meen je toch niet?
Ik niet. Maar ik geloof dan ook niet in die onzin over Eeuwige Lucht-Center Parks.quote:Of het heeft niks met ideologie te maken natuurlijk. Als je dan toch besloten hebt om zelfmoord te plegen (meer dan 85% heeft dan al een psychisch probleem ), hoe moeilijk is het dan voor een kwaadwillende geest je wijs te maken dat je je leven het beste kunt geven in een opofferingsdaad voor volk en vaderland? Of dacht je echt dat het ze om die 75 maagden ging? Zou jij het daarvoor doen? Nou dan.
Peer pressure en staatsdwang zullen er ongetwijfeld ook mee te maken hebben maar net doen of Shintoïsme niet echt een religie is omdat het geen hiernamaals kent en deze staatsreligie geen belangrijke rol speelde lijkt me toch echt onjuist.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:43 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
met geloof heeft het weinig te maken: in het Shintoisme wordt weliswaar de keizer verheerlijkt maar het Shinto kent geen hiernamaals. De geest bestaat nog 33 jaar anoniem en wordt dan opgenomen in de Kami, een natuurgeest. In Shinto gelooft men dus niet in een leven na de dood.
Overigens: zelfmoord is de #1 doodsoorzaak van mannen tussen de 18 en 35, Dat lijkt ook weer weinig met religie te maken te hebben.
Het zal ook jou niet ontgaan zijn dat we hier over een ander soort god praten dan de onze bekende. En de verering van natuurgoden dwingt een kamikaze niet tot zelfmoord. Dat doen de door mij genoemde, niet-religieuze pressiefactoren.quote:Op woensdag 16 november 2011 17:15 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nee. Ken je geschiedenis. Hirohito was ten tijde van de kamikazes onontkenbaar, zelfs voor jou, een god.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hirohito
Gelukkig zie je ook de onzinnigheid van je eigen uitspraken inquote:[..]
Elke zelfmoordaanslag is een zelfmoord, maar niet elke zelfmoord is een zelfmoordaanslag .
Zo moeilijk is het nou ook weer niet.
Het is niet de religie die dat doet maar de kerkelijke machtshebbers. Die hebben natuurlijk hun eigen motieven, die vaak niet religieus van aard zijnquote:[..]
Ik niet. Maar ik geloof dan ook niet in die onzin over Eeuwige Lucht-Center Parks.
Waarom denk je dat de gemiddelde repressieve religie de ware gelovige een paradijselijk hiernamaals beloont?
Nee,er zijn islamitische religieuze machtshebbers die menen hun achterlijke ideeen in een religieus jasje verpakt te kunnen verkopen. Er zijn ook weer mensen die dat, om voor hun moverende redenen, weer met liefde accepteren. Het heeft meer met macht te maken, en niets met religie.quote:Om die 72 maagden er maar eens bij te pakken: de islam is zo'n beetje de meest sexueel repressieve religie op het moment.
Ja, die had je teamgenoot al gepost. "Er ook iets mee te maken" moet je denk ik ook lezen als "was de ware oorzaak achter".quote:Op woensdag 16 november 2011 17:21 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Peer pressure en staatsdwang zullen er ongetwijfeld ook mee te maken hebben maar net doen of Shintoïsme niet echt een religie is omdat het geen hiernamaals kent en deze staatsreligie geen belangrijke rol speelde lijkt me toch echt onjuist.
"Shintoïsme (神道) of Shinto is de oorspronkelijke religie van Japan. Het woord is een combinatie van twee Chinese woorden (神道) en betekent "de weg der goden".
Shinto is een van de moeilijkst te classificeren religies. Het is aan de ene kant een sterk ontwikkelde natuurgodsdienst (animisme), die diep verankerd is in de Japanse maatschappij. Maar het is ook een ideologie die nog niet zo lang geleden gebruikt werd om het toenmalige Japanse militarisme te rechtvaardigen."
"Tot vlak na de Tweede Wereldoorlog geloofde men dat de keizer afstamde van Amaterasu, en daarom zelf een kami was, namelijk een ikigami, een "levende kami". Militaire leiders (Shogun) hadden weliswaar vaak een groot deel van de macht in handen, maar de keizer werd altijd als de echte heerser gezien, al was het maar in naam.
Keizer Hirohito deed in 1946 onder druk van de Amerikanen afstand van deze goddelijke status, maar desondanks blijft de keizerlijke familie sterk betrokken bij de Shinto-rituelen die de eenheid van Japan symboliseren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shinto%C3%AFsme
Je leven opofferen voor een god heeft niets met religie te maken?quote:Op woensdag 16 november 2011 17:22 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het zal ook jou niet ontgaan zijn dat we hier over een ander soort god praten dan de onze bekende. En de verering van natuurgoden dwingt een kamikaze niet tot zelfmoord. Dat doen de door mij genoemde, niet-religieuze pressiefactoren.
Sterk inhoudelijk argument.quote:Gelukkig zie je ook de onzinnigheid van je eigen uitspraken in
Maar motiveren, consolideren en legitimeren hun wereldlijke machtspositie wel met.. raad eens?quote:Het is niet de religie die dat doet maar de kerkelijke machtshebbers. Die hebben natuurlijk hun eigen motieven, die vaak niet religieus van aard zijn
Grapjas. Religie is machtspolitiek, al vanaf het tribale begin.quote:Nee,er zijn islamitische religieuze machtshebbers die menen hun achterlijke ideeen in een religieus jasje verpakt te kunnen verkopen. Er zijn ook weer mensen die dat, om voor hun moverende redenen, weer met liefde accepteren. Het heeft meer met macht te maken, en niets met religie.
"In a study of the letters of Kamikaze pilots, researchers describe the extraordinary calm and peaceful spirit they showed prior to their missions. They explain that the Kamikaze pilot expected something beyond death itself from a mission that unavoidably culminated in death.5 Motivation for Kamikaze missions came not from any negativism or a personal desire to end one's life, but rather from a motivation and group identity related to giving all for the Emperor and one's country. As described by Taylor and Ryan, "the individual pilots who undertook such missions were far from defeatist."quote:Op woensdag 16 november 2011 17:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ja, die had je teamgenoot al gepost. "Er ook iets mee te maken" moet je denk ik ook lezen als "was de ware oorzaak achter".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |