quote:ma 14 nov 2011, 06:36
Dominee: sla 'zondig' kind
KATWIJK - Ouders moeten een 'zondig' kind slaan. Die boodschap verkondigt dominee A. Vlietstra van de Hersteld Hervormde Kerk in Katwijk
Dat meldt het Leidsch Dagblad. Vlietstra baseert zich op teksten uit de zeventiende eeuw, die volgens hem „beslist nog niet uit de tijd zijn”. Als een kind zondigt, is kastijding een noodzakelijk antwoord. Als de ouders dat niet doen, gaan ze in tegen de wil van God, is zijn mening.
De dominee geeft zijn opdracht in de Hervormde Nieuwsbrief, nadat hij een Katwijks echtpaar feliciteert met de geboorte van hun vijfde kind. Het blijft voor hem niet bij een tik. Een ouder kind moet zwaarder lichamelijk worden bestraft als het zondigt. Halstarrige kinderen moeten zelfs „scherp gekastijd” worden. „Een zware misdaad en gruwel moet niet zacht worden bestraft.”
Het Nederlands Jeugdinstituut, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en de stichting Defence for Children beoordelen het advies volgens het Leidsch Dagblad als onacceptabel, schadelijk en strafbaar.
Vroomserquote:Op maandag 14 november 2011 07:43 schreef DaDude1987 het volgende:
proberen we hier vroomser dan de paus te zijn? Niks mis met een tik
Als een dominee het adviseert voor een zondig kind dan zouden er zomaar ouders kunnen zijn die hun kind dat niet naar de kerk wil daarom lijfstraffen geven.quote:Op maandag 14 november 2011 07:43 schreef DaDude1987 het volgende:
Een pak op je lazer omdat je homo bent?quote:Op maandag 14 november 2011 07:43 schreef DaDude1987 het volgende:
Zie het als een contaminatie van vromer en roomser.quote:
Nou is de Hersteld Hervormde kerk één van de meest streng-christelijke stromingen, maar zover gaan zij heden ten dage ook niet meer.quote:Op maandag 14 november 2011 07:52 schreef Nielsch het volgende:
Volgende week: "Doodt mannen die met mannen liggen..."
De predikant is aangesloten bij de Hersteld Hervormde Kerk, een afsplitsing die ten tijde van de oprichting van de PKN tot stand is gekomen, en vooral orthodoxe gemeenten bi9nnen haar gelederen heeft.quote:Op maandag 14 november 2011 07:43 schreef Leandra het volgende:
Het was weer tijd voor een mediamomentje voor de hervormde kerk?
Die dominee uit Amersfoort had met hetzelfde advies de kranten gehaald dus deze dominee moest weten dat dit niet stil zou blijven.
*pakt hooivork uit de kast*quote:Op maandag 14 november 2011 08:51 schreef boem-dikkie het volgende:
Zeventiende eeuw en beslist nog niet uit de tijd zijn.
Wie gaat er mee op kruistocht? En iedereen die het niet met ons eens is gaat op de brandstapel, dat is namelijk beslist niet uit de tijd, ik bedoel kom op, dan moeten ze maar naar ons luisteren hoor.
Precies. Dit. Hier ook geen moeite met een opvoedende tik op de billen of handjes. Maar een zondig kind scherp kastijden gaat me te ver. Zeker omdat 'zondig' gerelateerd is aan een fantasievriendje en dus heel erg subjectief is.quote:Op maandag 14 november 2011 08:48 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb er helemaal geen problemen mee om een een klein kind een tik op de vingers op een pak voor de broek te geven maar een zondig kind kastijden ? Als ik dat lees dan gaan mijn haren toch recht overuit staan.
Dat is ook een manier van opvoeden. Vind persoonlijk beide niet de juiste manier.quote:Op maandag 14 november 2011 08:54 schreef Casos het volgende:
Ach, mooi tegenwicht voor die al ouders die vinden dat hun kind alles maar moet kunnen doen en helemaal niets aan opvoeding doen.
Niets daarvan!quote:
Oeps vergetenquote:Op maandag 14 november 2011 08:59 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Niets daarvan!
Met hooivorken heksen najagen is mannenwerk.
Vrouwen horen in de keuken!
Op de brandstapel jij!quote:Op maandag 14 november 2011 09:03 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oeps vergetenNiet slaan alsjeblieft
Roep het dorp bij elkaar!quote:
Overigens zijn de brandstapel en kruistochten uit een andere tijd bekend dan de zeventiende eeuw, ik bedoel, als je dan toch vergelijkingen trekt..quote:Op maandag 14 november 2011 08:51 schreef boem-dikkie het volgende:
Zeventiende eeuw en beslist nog niet uit de tijd zijn.
Wie gaat er mee op kruistocht? En iedereen die het niet met ons eens is gaat op de brandstapel, dat is namelijk beslist niet uit de tijd, ik bedoel kom op, dan moeten ze maar naar ons luisteren hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |