abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104312376
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom sommige zwarte mensen nog zo'n moeite hebben met die slavernij-tijd. Jonge joodse mensen hoor ik ook nooit meer over WO II, daar hebben ze toch totaal geen affiniteit meer mee? Terwijl het bij joodse mensen nog om hun ouders/grootouders kan gaan, volgens mij geldt dat voor hedendaagse zwarte mensen niet. Ik wil hun 'pijn' niet bagetelliseren maar ik probeer het echt te begrijpen: wat zijn precies de herinneringen of de confrontatie die je ziet als je zwarte piet ziet? :?
pi_104312755
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:15 schreef Taurus het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom sommige zwarte mensen nog zo'n moeite hebben met die slavernij-tijd. Jonge joodse mensen hoor ik ook nooit meer over WO II, daar hebben ze toch totaal geen affiniteit meer mee? Terwijl het bij joodse mensen nog om hun ouders/grootouders kan gaan, volgens mij geldt dat voor hedendaagse zwarte mensen niet. Ik wil hun 'pijn' niet bagetelliseren maar ik probeer het echt te begrijpen: wat zijn precies de herinneringen of de confrontatie die je ziet als je zwarte piet ziet? :?
Het heeft met eigenwaarde en trots te maken hè. De "zwarte" mensen worden weggezet als de knechten van de blanke man.
I´m back.
pi_104312907
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het heeft met eigenwaarde en trots te maken hè. De "zwarte" mensen worden weggezet als de knechten van de blanke man.
Is juist een positief beeld dat geschetst wordt: zwarte mensen met werk. ;)
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_104312944
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:15 schreef Taurus het volgende:
Het is juist de bedoeling dat ze eraan herinnerd worden dat slavernij fout is, anders gebeurt het zo weer.
pi_104313022
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar dat valt toch niet te veralgemeniseren? Zwarte pieten worden weggezet als de knechten van Sinterklaas, zo zou het beschouwt moeten worden en zo vat ook iedereen dat op, behalve de demonstranten zelf. We hebben het helemaal niet over 'de zwarte mens' en 'de witte mens'.
pi_104313235
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:41 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ja, maar dat valt toch niet te veralgemeniseren? Zwarte pieten worden weggezet als de knechten van Sinterklaas, zo zou het beschouwt moeten worden en zo vat ook iedereen dat op, behalve de demonstranten zelf. We hebben het helemaal niet over 'de zwarte mens' en 'de witte mens'.
Er zijn dan ook twee verschillende manieren om naar dat kinderfeest te kijken, denk ik.
1) je ziet het als een kinderfeest en als oer-Hollandse cultuuruiting,
2) je ziet het als symbool van racistische verhoudingen, en je betrekt daarbij dan de geschiedenis van Nederland en het heden, waarin die verhoudingen latent nog steeds aanwezig zouden zijn en vervolgens eigenwaarde en trots...
en 2) triggert vervolgens bij 1) weer een reactie van eigenwaarde en trots... niemand komt met zijn poten aan ons oer-Hollands cultuur/kinderfeest...
I´m back.
pi_104313265
Ik snap overigens niet wat er mis was met regenboogpieten?

Half Nederland op zijn achterste poten :')
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
pi_104313296
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:38 schreef Santello het volgende:

[..]

Het is juist de bedoeling dat ze eraan herinnerd worden dat slavernij fout is, anders gebeurt het zo weer.
:')

Ga toch weg man, alsof we weer houten zeilschepen in elkaar gaan knutselen om "Afrikaanders" over de wereld te gaan zeulen om daar flink wat gouden ducaten mee te verdienen...

Slavernij heeft er bovendien óók voor gezorgd dat men hier in alle welvaart tegen deze vorm van "racisme" kan protesteren. Of zou men oprecht liever in een door oorlog verscheurd Afrika willen wonen?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_104313369
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:50 schreef De_Nuance het volgende:
Ik snap overigens niet wat er mis was met regenboogpieten?

Half Nederland op zijn achterste poten :')
Heb je ze wel eens gezien toen?

Hoe toon ik kinderen dat pieten geschminkt zijn? Zwarte mensen bestaan, felrode, -groene, -blauwe en -paarse niet.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_104313392
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:53 schreef UltraR het volgende:

[..]

Heb je ze wel eens gezien toen?

Hoe toon ik kinderen dat pieten geschminkt zijn? Zwarte mensen bestaan, felrode, -groene, -blauwe en -paarse niet.
Maar het waren toch geen echte zwarte mensen, maar ze waren toch zwart van het roet door de schoorsteen?
pi_104313409
Sowieso al die pieten zijn pas hip geworden sinds WOII, daarvoor had de Sint één piet.

Tradities veranderen constant, je kunt ze niet al huilend vastankeren.
pi_104313471
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2011 12:54 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Maar het waren toch geen echte zwarte mensen, maar ze waren toch zwart van het roet door de schoorsteen?
Waarom worden de regenboogpieten dan niet weer binnen een paar dagen zwart door hun werk in de schoorsteen?
pi_104313475
Dit kreeg de NPS toen over zich heen, tijdens de regenboogpiet.
quote:
Bij de NPS regent het namelijk klachten, zo schrijft De Volkskrant vandaag. "Ik zie woorden die ik niet eens durf te citeren. Er wordt bedreigd, beledigd, mensen worden aangevallen"
Zo triest is men in Nederland dan ook wel soms. Waarom zou je je zo boos maken om een groene Piet :P ?
quote:
Ik kon me zelf nooit goed iets voorstellen bij de tegenstanders van zwarte piet, maar dit weekend legde Jörgen Raymann het uit bij Life & Cooking. Hij zegt dat mensen gekwetst zijn door de vertoning van zwarte piet: pikzwart en met extreem grote lippen. "Dat gebeurt niet als je door een schoorsteen gaat. Gebruik dan blanke mensen met echt een beetje roet op het gezicht."
pi_104313489
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:57 schreef UltraR het volgende:

[..]

Waarom worden de regenboogpieten dan niet weer binnen een paar dagen zwart door hun werk in de schoorsteen?
Gaan we nu serieus een discussie voeren hierover ? :P
pi_104313515
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:57 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Gaan we nu serieus een discussie voeren hierover ? :P
Ik vond die regenboogpieten echt kut met peren. :P
pi_104313589
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2011 12:57 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Zo triest is men in Nederland dan ook wel soms. Waarom zou je je zo boos maken om een groene Piet :P ?

[..]

Het is jammer dat mensen alleen het negatieve achter zwarte piet zien en het gelijk aan racisme linken..

belachelijk trouwens dat die debielen hun statement tijdens een intocht wilde maken :')
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_104313660
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2011 12:57 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

[..]

Ja, of gebruik echte negers :D
pi_104313664
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:01 schreef roos85 het volgende:

[..]

Het is jammer dat mensen alleen het negatieve achter zwarte piet zien en het gelijk aan racisme linken..

belachelijk trouwens dat die debielen hun statement tijdens een intocht wilde maken :')
Ik vind het ook jammer, want ook donkere kindjes vieren Sinterklaas en krijgen cadeautjes en zo'n intocht is zeker geen goede plaats.

Echter ik kan wel begrijpen dat sommige mensen er zich niet zo prettig bij voelen.
pi_104313689
Auw ze slaan me...ze schoppen me...auw....

Goed zo vuile parasiet. Ga lekker het kinderfeest van het jaar verstoren met je nutteloze anti racismeteksten.

Of kaap een bootje en ga terug naar Afrika....opflikkeren.

Overigens vond ik dat grapje over 'Griekse kinderen die niets krijgen' ook niet leuk. Ik wil GEEN POLITIEK tijdens Sinterklaas!
pi_104313700
Maar negers zien er toch ook echt zo uit;

Belachelijk dat niemand ze meer zo tekent tegenwoordig.
pi_104313730
quote:
99s.gif Op zondag 13 november 2011 13:04 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Auw ze slaan me...ze schoppen me...auw....

Goed zo vuile parasiet. Ga lekker het kinderfeest van het jaar verstoren met je nutteloze anti racismeteksten.

Of kaap een bootje en ga terug naar Afrika....opflikkeren.

Overigens vond ik dat grapje over 'Griekse kinderen die niets krijgen' ook niet leuk. Ik wil GEEN POLITIEK tijdens Sinterklaas!
Het is wat :')

Ik wil geen voetbal, permanent. Mogen we dan ook maar ajax-supporters naar Israel sturen, puur omdat ik ze niet wil hebben?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2011 13:06:28 ]
pi_104313797
Zwarte Piet is inderdaad pikzwart, met grote rode lippen en vrij dom. Ik weet niet of het nog steeds gebeurt, maar in mijn tijd sprak Piet niet zelden ook met een overdreven Surinaams accent.

Wat betreft dit optreden.

Geen mishandeling en ook niet te hardhandig, maar wel uitermate knullig optreden van de politie. Met 4 man minuten lang bezig zijn om één persoon te arresteren is niet zoals het hoort te gaan. Zo heftig verzet die vent zich niet eens.
pi_104313838
De politie van Nederland :D :') :') _O- _O- _O-

Durven alleen nog maar mensen op te pakken die nog zwakker zijn dan zijzelf (en dat zijn er niet veel meer). Nee, van de politie moet je niets meer verwachten.
pi_104313857
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het is wat :')

Ik wil geen voetbal, permanent. Mogen we dan ook maar ajax-supporters naar Israel sturen, puur omdat ik ze niet wil hebben?
Nee....het gaat niet om wat jij vind..... als er een verbod op Ajax supporters komt..dan wel. Nu niet, gisteren was er een verbod om te demonstreren. Dus ophoepelen met die provocerende zwarte pieten.\

Mensen die alles maar goed vinden omdat ze niet met gezag om kunnen gaan :')
pi_104313866
Wat vinden jullie van nieuwe usericon?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')