abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104313886
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:53 schreef UltraR het volgende:

[..]

Heb je ze wel eens gezien toen?

Hoe toon ik kinderen dat pieten geschminkt zijn? Zwarte mensen bestaan, felrode, -groene, -blauwe en -paarse niet.
Zwarte pieten bestaan helemaal niet :') Je bent geen zwarte piet als je gewoon 'n spijkerbroek met trui aandoet en je kop zwart schminkt. Kinderen denken niet dat de buurman een zwarte piet is (en dan nog, lighten up). Die rode lippen ook: alsof zwarte mensen die lippestift ophebben. Een kind kent het figuur zwarte piet en associeert dat totaal niet met zwarte mensen, en als dat wel gebeurt associeert het kind het niet met minderwaardigheid of een knecht of iets dergelijks.
Als ik een pruik met zwarte krullen op zet, een korte, krijg ik niet te horen 'dat lijkt op een negerpruik' maar 'dat is een zwartepietenpruik'.

Zwarte piet is gewoon een karakter geworden op zichzelf, een figuur. Het is bijna arrogant, vind ik, dat zwarte mensen zichzelf in zo'n figuur gaan zien, die traditie gaat helemaal niet om hen. Die gaat in de eerste plaats om kinderen, om plezier en om de moraal 'wie zoet is krijgt lekkers'.
pi_104314000
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:07 schreef psychosomatic het volgende:
Zwarte Piet is inderdaad pikzwart, met grote rode lippen en vrij dom. Ik weet niet of het nog steeds gebeurt, maar in mijn tijd sprak Piet niet zelden ook met een overdreven Surinaams accent.

Ze spraken idd net zo als de negers in het stripboek Kuifje in Afrika...
I´m back.
pi_104314136
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:10 schreef Taurus het volgende:

[..]

Zwarte pieten bestaan helemaal niet :') Je bent geen zwarte piet als je gewoon 'n spijkerbroek met trui aandoet en je kop zwart schminkt. Kinderen denken niet dat de buurman een zwarte piet is (en dan nog, lighten up). Die rode lippen ook: alsof zwarte mensen die lippestift ophebben. Een kind kent het figuur zwarte piet en associeert dat totaal niet met zwarte mensen, en als dat wel gebeurt associeert het kind het niet met minderwaardigheid of een knecht of iets dergelijks.

Grappig dat je dat zegt. Mijn neefje was destijds een jaar of 4-5 toen hij een neger aanduidde met "Zwarte Piet". :D
pi_104314369
quote:

[..]

Als ik een pruik met zwarte krullen op zet, een korte, krijg ik niet te horen 'dat lijkt op een negerpruik' maar 'dat is een zwartepietenpruik'.

Zwarte piet is gewoon een karakter geworden op zichzelf, een figuur. Het is bijna arrogant, vind ik, dat zwarte mensen zichzelf in zo'n figuur gaan zien, die traditie gaat helemaal niet om hen. Die gaat in de eerste plaats om kinderen, om plezier en om de moraal 'wie zoet is krijgt lekkers'.
Ik zeg 'zwarte mensen', als in, zwarte piet ziet er redelijk realistisch uit, groene, rode pieten niet.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  zondag 13 november 2011 @ 13:43:24 #230
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104314847
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:53 schreef UltraR het volgende:

[..]

Heb je ze wel eens gezien toen?

Hoe toon ik kinderen dat pieten geschminkt zijn? Zwarte mensen bestaan, felrode, -groene, -blauwe en -paarse niet.
Dan impliceer je dus dat het wel degelijk negers zijn. :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  zondag 13 november 2011 @ 13:45:26 #231
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104314920
quote:
Je kunt het arrogant noemen, maar toch kan ik het argument wel begrijpen, met grote lippen en een kroeshaar pruik. Dat schoorsteenverhaaltje is daar niet meer van toepassing.
pi_104315124
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:43 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Dan impliceer je dus dat het wel degelijk negers zijn. :P
Nee, zoals gezegd, ik zeg gewoon dat ze er ontzettend nep uitzien, in tegenstelling tot zwarte piet, aangezien er wel zwarte mensen bestaan. Of piet nu zwart is doordat hij een neger is of door de schoorsteen doet er niet toe. Verder wordt het schoorsteen verhaal ook definitief onmogelijk te verdedigen, juist door de regenboogpiet aangezien die dan toch ook gewoon weer een zwarte laag over z'n kansloze kleurtje zou moeten krijgen?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  zondag 13 november 2011 @ 13:55:34 #233
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315222
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:52 schreef UltraR het volgende:

[..]

Nee, zoals gezegd, ik zeg gewoon dat ze er ontzettend nep uitzien, in tegenstelling tot zwarte piet, aangezien er wel zwarte mensen bestaan. Of piet nu zwart is doordat hij een neger is of door de schoorsteen doet er niet toe. Verder wordt het schoorsteen verhaal ook definitief onmogelijk te verdedigen, juist door de regenboogpiet aangezien die dan toch ook gewoon weer een zwarte laag over z'n kansloze kleurtje zou moeten krijgen?
In dat tweede heb je gelijk, maar we hebben ook al lang geen schoorstenen meer. :P

Wat betreft dat eerste; dus de reden waarom zwarte piet geloofwaardig is, is omdat er negers zijn? En niet omdat er schoorstenen zijn?
Wat zijn het?
1) magische wezentjes die geen link hebben met mensen, net als kerst elfjes
2) blanken die te veel door de schoorsteen zijn gegaan (dan hebben zwarte mensen er dus niks mee te maken)
3) negers/slaven
pi_104315379
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2011 12:54 schreef De_Nuance het volgende:

[..]

Maar het waren toch geen echte zwarte mensen, maar ze waren toch zwart van het roet door de schoorsteen?
Dan hadden die anders gekleurde lieden dus ook niets te zoeken bij de intocht. Weinig kans dat je rood, blauw, groen, diarreekleurig, etc. wordt door een schoorsteen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_104315440
quote:
YT reacties

quote:
ja toch, en door het roet krijgen ze ook rode (dikke- in tekenfilms) lippen en kroeshaar, jou ogen zijn gesloten joh, heb je hier misschien antwoord op?
vorig jaar, eind november, ging ik venten aan de deur voor een goed doel en dat meisje van 5 riep der vader en zei: papa zwartepiet aan de deur. ik ben wel bruin maar niet zwart, voor kleine kinderen worden bruine dus geassocieerd als mensen die voor de blanke werken, maar jij pakt de diepgang er niet van, jammer.
quote:
ik vind dit een zeer vernederende vertoning , los van het feit dat de opmerking me niet stoort , de kinderen die nog in sinterklaas geloven snappen waarschijnlijk niet eens waar het om gaat, ze lopen waarschijnlijk een groter trauma op door het gedrag van de politie die ,met maar liefst drie man een donkere man (zwarte Piet ? ) op de straat drukken en afvoeren.......
quote:
Nou ik vind als het alleen bij een t shirt is gebleven de politie absoluut niet het recht had deze meneer zo te behandelen.Als ze bepaalde uitspraken zouden doen in het bij zijn van de kinderen had het een heel ander verhaal geweest maar dan had de politie deze man niet als grof vuil over de grond hoeven slepen en op de manier zoals ze deden in bedwang houden. De politie zou eens echte boeven moeten gaan vangen Bah ik walg ervan!
quote:
Dit filmpje is begonnen toen hij al geslagen was daarnaast konden ze het ook anders aanpaken inplaats van zo ruw voor kinderen
En ik weet zeker dat als het een blank iemand was dat hun het niet zo zouden doen want hij deed niet onbeschoft en hij sprak ook niet tegen mensen toe!
Het enigste dat sprak was het t-shirt, en dan heb j die mensen die zich aangesproken voelen he?! pfsshh schande!
quote:
Wat jammer dit allemaal hoor!! zo zie je weer dat "multicultureel''een mooi woord is maar zonder inhoud hier in NL.Buiten het feit dat de (dader) wel of niets heeft gedaan moeten we KRITISCH naar de feiten kijken,3/4 agenten die met een (dader) aan het worstelen zijn op straat dit komt niet echt profesioneel over,naar mijn mening hebben ze dit anders kunnen oplossen.
quote:
Met een shirtje een statement neerzetten is natuurlijk veel traumatiserende voor die kinderen dan 4 agenten die een man hardhandig tegen de grond werken. Wel done politie amstel-land. Ik vind het verschrikkelijk dat sommige reacties met tunnelvisie over hoe onschuldig sinterklaas is voor kinderen zoveel positieve duimpjes krijgen. Ooit aan gedacht dat het niet onschuldig is voor de volwassenen? Dit doet pijn. Groetjes een Nederlander die voelt alsof hij in een zwaar racistisch land woont.
quote:
Geloven mensen in deze tijd noch echt dat zwarte pieten zijn ontstaan door roet uit een schoorsteen?????????? Heeft deze roet hun haren ook kroes en krullend gemaakt?????????. Hoe zou jij dat vinden als 4 of meer po mannen hun knie op je drukken????? en dat noemen mensen geen mishandeling en dat alleen maar omdat hij een tshirt met opschrift ZWARTE PIET IS RACISME AAN HAD?????????? en dat is ook de waarheid. Teach the youth the truth
quote:
Zo wordt het racisme met de paplepel aan de kinderen doorgeven. Waarom zwarte mensen vernederen. hebben jullie dat tijdens de slavernij niet genoeg gedaan
quote:
DIT FEEST EN DIE GOUDEN KOETS OP PRINSJES DAG MET AFBEELDINGEN VAN SLAVEN MOGEN WAT MIJ BEREFT DE PRULLEBAK IN!!!!!
quote:
WAT VOOR KAOLO IS DIT!?! Eindelijk wordt er wat van gezegd en gedaan! DIT MOET NIET ALLEEN TIJDENS DEZE PERIODE GEBEUREN! ELKE MAAND WAT MIJ BETREFT TOT DAT DEZE VERHEERLIJKING VAN RASCISME GESTOPT WORDT!!! Deze jongen wordt inelkaar geramd!! DOOR DE POLITIE!! OMDAT HIJ WAT? ZIJN MENING UIT?! Is dit nou nog niet duidelijk. STOP HIER MEE! KINDEREN HEBBEN WERKELIJK NIETS AAN DIT FEEST. LAAT DE "GOEDHEILIGMAN" ZELF ZIJN SHIT DOEN!!! SCHANDALIG DAT DIT NOG BESTAAT IN DEZE TIJD!
quote:
Persoonlijk vind ik dat iedereen in Nederland recht heeft om te beslissen wat zij willen dragen als kleding. Ten eerste die mensen hadden niks gedaan en de politie had geen recht om hun weg te vragen. Die mensen verstoorden niemand en ook niet het feestje.
Degenen die zo lam zijn om te zeggen dat de politie goed heeft gedaan, kan ik niet begrijpen. Zouden jullie het goed vinden als het een van jullie familie leden was? Dacht ik niet.
quote:
er klopt toch geen drol van dat hele klote feest.. laten we even serieus blijven.. een blanke man die afro zwarte in zijn dienst heeft om al zijn klusjes te doen... denk ff als de wereld omgedraaid zou zijn gap..
quote:
Hoezo vrijheid van meningsuiting in Nederland..... Je mag blijkbaar niet meer met een shirt rondlopen waar de waarheid op staat geschreven. Nederland wil de verheerlijking van slavernij blijkbaar vieren onder de mom van "Sinterklaas". Sinterklaas is niet meer van deze tijd. Een witte man (=de slavendrijver) die met een boot van zwarte slaven aan land komt staat overduidelijk een symbool voor de slavernij!
quote:
Ik vind het discriminatie dat Piet zwart moet zijn. Ik heb gesolliciteerd als Piet, maar ben afgewezen op grond van huidskleur!
quote:
Dat verhaal van jou, FuryLove1984 klopt van geen kanten. Zoek maar op internet naar SINT NICHOLAAS waar het hele SINTERKLAASVERHAAL vandaan komt en kijk naar de afbeeldingen. ZIJN KNECHT WAS EEN SLAAF. Van de schoorsteen krijg je geen brede neus en dikke lippen, weet je,
quote:
Zwarte piet is racisme en als ik een tshirt aantrek met die opschrift mag ik mishandelt worden door de politie????????????????????? waar blijft vrijheid van meningsuiting. Deze manier moet de politie aanklagen wegens zware mishandeling desnoods bij het hoogstgerechtshof europese staten maakt niet uit. IK ZOU HET IN IEDER GEVAL NIET BIJ LATEN ZITTEN
pi_104315503
Is het geen oplossing om in deze tijd gewoon ook witte pieten in te zetten? Ik heb het verhaal trouwens nooit meegekregen als slavernij...was zelfs jaloers omdat ik ook wel mee wilde huppelen als blank kind om te strooien. Nu moet ik zeggen dat ik al voor mijn vierde verjaardag wist dat de Sint maar 1 helper had, en dat nergens staat of die donker getint was.

Een traditie die is ontstaan na fantasie (want de sint had maar 1 helper) kan ook gewijzigd worden in een andere samenstelling.

Maak je er gemengd van. Vooral ook gewoon de donkere mens, en niet alleen blanke pieten, anders heb je over een paar jaar de kranten veer vol staan met " Sinterklaas is racistische man en neemt alleen blanke hulpen aan" :')

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:10 schreef De_Nuance het volgende:
Wat vinden jullie van nieuwe usericon?
Die piet is kotsmisselijk?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † zondag 13 november 2011 @ 14:06:00 #237
137949 Disana
pi_104315553
Vind ik ook paddy, maak er maar een mix van. Inclusief groene pieten :D
pi_104315608
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:06 schreef Disana het volgende:
Vind ik ook paddy, maak er maar een mix van. Inclusief groene pieten :D
Die regenboog pieten vind ik maar niets :@ gewoon mensen zoals ze zijn met wa versiering op de huid ofzo zodat ze niet herkenbaar zijn.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_104315616
Blauwe pieten zijn extra speciaal omdat het ook nog eens smurfen zijn!
  † In Memoriam † zondag 13 november 2011 @ 14:08:54 #240
137949 Disana
pi_104315636
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:07 schreef paddy het volgende:

[..]

Die regenboog pieten vind ik maar niets :@ gewoon mensen zoals ze zijn met wa versiering op de huid ofzo zodat ze niet herkenbaar zijn.
Ja was ook maar een grapje. Maar ik ben wel serieus voor gemengde pieten zodat niemand zich benadeeld hoeft te voelen.
pi_104315639
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:04 schreef paddy het volgende:
Is het geen oplossing om in deze tijd gewoon ook witte pieten in te zetten? Ik heb het verhaal trouwens nooit meegekregen als slavernij...was zelfs jaloers omdat ik ook wel mee wilde huppelen als blank kind om te strooien. Nu moet ik zeggen dat ik al voor mijn vierde verjaardag wist dat de Sint maar 1 helper had, en dat nergens staat of die donker getint was.

Een traditie die is ontstaan na fantasie (want de sint had maar 1 helper) kan ook gewijzigd worden in een andere samenstelling.

Maak je er gemengd van. Vooral ook gewoon de donkere mens, en niet alleen blanke pieten, anders heb je over een paar jaar de kranten veer vol staan met " Sinterklaas is racistische en neemt alleen blanke hulpen aan" :')

[..]

Die piet is kotsmisselijk?
Dat is geen Piet, maar gewoon een groen geschminkt iets.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  zondag 13 november 2011 @ 14:11:46 #242
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_104315726
Wat deed ie voordat ie werd opgepakt? Liep ie gewoon rond met het shirt, of schreeuwde ie van alles en nog wat met gebaren en zo?
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_104315738
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 19:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je moet een leuk kinderfeest gewoon niet gaan verzieken met je eigen politieke agenda. Laat Sinterklaas gaan waar het over gaat; een leuk feest voor alle kinderen van Nederland. Niet een politiek-forum worden.

Bovendien vind ik het idioot dat mensen ongevraagd naar Nederland komen, onze uitkeringen, huizen en gezondheidszorg opeisen, maar geen respect hebben voor Nederlandse tradities die er al waren toen zij nog in een bananenrokje onder de klapperboom liepen.
Als je zo simpel bent dan is daarmee ook meteen verklaard dat je geen onderscheid kunt maken tussen het recht om een mening te uiten en of je het met die mening eens bent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_104315780
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2011 14:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat deed ie voordat ie werd opgepakt? Liep ie gewoon rond met het shirt, of schreeuwde ie van alles en nog wat met gebaren en zo?
Mja, dat vraag ik mij ook wel af.
pi_104315783
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:08 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja was ook maar een grapje. Maar ik ben wel serieus voor gemengde pieten zodat niemand zich benadeeld hoeft te voelen.
Hoe krijg je het uit je mond. Een feest wat al sinds mensenheugenis gehouden wordt aanpassen omdat sommigen zich weer benadeeld voelen...... Nederland op haar smalst. Krijgen dit soort mafkezen (de demonstranten) toch nog hun zin.

Ik vind ook dat Sinterklaas dan op een zwart paard moet gaan rijden....nu lijkt het net alsof alle witte paarden beter zijn dan zwarte paarden.
  zondag 13 november 2011 @ 14:15:10 #246
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315824
quote:
99s.gif Op zondag 13 november 2011 14:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Hoe krijg je het uit je mond. Een feest wat al sinds mensenheugenis gehouden wordt aanpassen omdat sommigen zich weer benadeeld voelen...... Nederland op haar smalst. Krijgen dit soort mafkezen (de demonstranten) toch nog hun zin.

Ik vind ook dat Sinterklaas dan op een zwart paard moet gaan rijden....nu lijkt het net alsof alle witte paarden beter zijn dan zwarte paarden.
Alsof het feest in het verleden niet ook is aangepast. :')
Dingen gaan ook met hun tijd mee.
  † In Memoriam † zondag 13 november 2011 @ 14:16:44 #247
137949 Disana
pi_104315877
quote:
99s.gif Op zondag 13 november 2011 14:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Je gaat er voor het gemak maar even van uit dat ik gekleurde mensen bedoel. Maar er zijn ook andere mensen die het best eens anders willen zien en wat is daar mis mee, geen traditie is onwrikbaar.
pi_104315929
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:15 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Alsof het feest in het verleden niet ook is aangepast. :')
Dingen gaan ook met hun tijd mee.
En de kerstman mag niet meer geholpen worden door liliputters of elfen...ik bedoel.... de lilliputters zullen zich maar beledigd kunnen voelen.

Voorts veranderen we de kerstboom ook...dat wordt een eik....ik bedoel...waarom alleen een spar?? De eik is ook heel mooi en ik vind niet dat we de eik moeten discrimineren.

Kerstman in een arreslee? Met rendieren ervoor??? Dierenmishandeling..... ik opper dat de kerstman in een Opel gaat rijden.....maar als Volkswagen het hier niet mee eens is mag het ook in een Volkswagen...

en zo kun je dan wel door blijven gaan.

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:16 schreef Disana het volgende:

[..]

Je gaat er voor het gemak maar even van uit dat ik gekleurde mensen bedoel. Maar er zijn ook andere mensen die het best eens anders willen zien en wat is daar mis mee, geen traditie is onwrikbaar.
Ik heb anders nog nooit een blanke horen klagen dat er geen blanke pieten zijn...........
pi_104316018
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2011 14:02 schreef fokker2012 het volgende:

[..]

YT reacties

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

:') Prijs voor grootste faalpoging tot gekleurde berichtgeving gaat naar jou.

Je bent op de hoogte van het feit dat wij zelf ook op YT kunnen kijken en dus kunnen zien dat de twee met afstand hoogst gewaardeerde reacties zijn:
quote:
Prima hoor die mening, maar niet daar op dat moment. En ohja,

A) Dit is geen openbare weg, maar een evenemententerrein dmv een vergunning tot een evenement.

B) Personen zijn 3 keer gevorderd om weg te gaan, ze hadden ook een spandoek en geen vergunning voor een demonstratie.

C) "Waarom moet ik weggaan?" <- Dat is je 3x uitgelegd
quote:
Ze waren dus al eens gewaarschuwd.. Ze hadden ook gewoon dus netjes gehoor kunnen geven, maar dat deden ze niet, en dan dus ook nog verzetten.. Jammer dat dit allemaal voor de ogen van kleine kinderen heeft moeten afspelen..
pi_104316044
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:21 schreef UltraR het volgende:

[..]

:') Prijs voor grootste faalpoging tot gekleurde berichtgeving gaat naar jou.

Je bent op de hoogte van het feit dat wij zelf ook op YT kunnen kijken en dus kunnen zien dat de twee met afstand hoogst gewaardeerde reacties zijn:

[..]

[..]

Auwwww het is dus niet zo ongenuanceerd als sommigen ons hier willen doen geloven??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')