Ben dat inmiddels niets meer dan gewend, heb dat ook met de vrachtwagen, daar zit je boven de stuuras maar bij een bus lijkt mij dat nog "heftiger" indien je dat niet gewend bent want daar zit je nog verder naar voren, voor de as ipv erachter zoals bij een auto...quote:Op maandag 2 januari 2012 20:04 schreef GlenSpey het volgende:
Vandaag mijn eerste rijles op de bus gehad.
Wat is dat wennen zeg, dat je zo laat pas moet in gaan sturen bij rotondes en bochten. Het is zo onnatuurlijk.... het lijkt bijna alsof je helemaal tegen de rand aan moet rijden voor je es een keer mag gaan sturen. Maar het was wel gaaf
Op de vrachtwagen heb je, lijkt me, veel meer te maken met uitzwaai achter (indien meesturende aanhanger/trailer)?quote:Op maandag 2 januari 2012 20:36 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Ben dat inmiddels niets meer dan gewend, heb dat ook met de vrachtwagen, daar zit je boven de stuuras maar bij een bus lijkt mij dat nog "heftiger" indien je dat niet gewend bent want daar zit je nog verder naar voren, voor de as ipv erachter zoals bij een auto...
Wellicht krijg je als je wat meer ervaring hebt ook wel het idee wat ik ook heb, dat automobilisten de bochten wel erg veel afsnijden omdat jij juist veel verder de bocht in moet rijden om de bocht goed te nemen...
Heb ook wel eens verhalen gehoord dat als je in een vrachtwagen kan rijden ook zonder veel problemen in een bus kan rijden. Maar ik heb ooit een collega gehad die van die bus af kwam en die reed juist alles naar de klote. Binnen een maand en na meer dan 5 schades is hem ook maar gezegt dat hij beter weer de bus op kon gaan of iets anders kon gaan zoeken...
De uitzwaai van een trailer moet je idd rekening mee houden ja, vooral als je een meesturende achteras hebt. Dat heb ik helaas ook al ondervonden ja, 3x zelfs...quote:Op maandag 2 januari 2012 23:42 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Op de vrachtwagen heb je, lijkt me, veel meer te maken met uitzwaai achter (indien meesturende aanhanger/trailer)?
En dat je dus inderdaad niet even over stoepranden kunt 'hooveren' om extra ruimte te pakken
Ja precies, je zit in een keer voor de wielen in plaats van erachter, dat is zodanig anders dan wat ik ken vanuit de auto dat het gewoon echt even een omslag is. Vindt het gedeelte fietsers op rotondes trouwens ook nog erg lastig, want die zie je niet zo makkelijk meer aankomen als in de auto... heb het tijdens de rijles eigelijk een paar keer op de gok gedaan, wat natuurlijk niet echt de bedoeling is lijkt mequote:Op maandag 2 januari 2012 20:36 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Ben dat inmiddels niets meer dan gewend, heb dat ook met de vrachtwagen, daar zit je boven de stuuras maar bij een bus lijkt mij dat nog "heftiger" indien je dat niet gewend bent want daar zit je nog verder naar voren, voor de as ipv erachter zoals bij een auto...
Wellicht krijg je als je wat meer ervaring hebt ook wel het idee wat ik ook heb, dat automobilisten de bochten wel erg veel afsnijden omdat jij juist veel verder de bocht in moet rijden om de bocht goed te nemen...
Heb ook wel eens verhalen gehoord dat als je in een vrachtwagen kan rijden ook zonder veel problemen in een bus kan rijden. Maar ik heb ooit een collega gehad die van die bus af kwam en die reed juist alles naar de klote. Binnen een maand en na meer dan 5 schades is hem ook maar gezegt dat hij beter weer de bus op kon gaan of iets anders kon gaan zoeken...
Het valt mij geeneens meer op, handle 't allemaal op de automatische chauffeurquote:Op dinsdag 3 januari 2012 01:42 schreef springer1980 het volgende:
[..]
De uitzwaai van een trailer moet je idd rekening mee houden ja, vooral als je een meesturende achteras hebt. Dat heb ik helaas ook al ondervonden ja, 3x zelfs...Gelukkig rij ik bij mijn huidige werkgever met een "starre" 3-asser dus zonder meesturende achteras. Dat vind ik niet alleen prettiger maar de verzekering volgens mij ook.
Bij mijn ex werkgever kreeg ik op een gegeven moment tijdelijk een starre 3-asser om supermarkten te gaan bevoorraden maar die kreeg hij mooi niet meer terug! Rijdt vele malen beter!!!. In de bochten loopt die wel veel meer naar binnen maar de uitzwaai is een stuk minder. Je kan precies zien waar de trailer draait. Soms was het wel lastiger om bij een winkel te komen maar soms juist ook fijner. En heb daar geen schades meer mee gereden...
Met de voorkant kan je wel redelijk makkelijk een stoepje meenemen maar dan moet je weer rekening houden met de uitzwaai van je kopschot...
Maar dat moeten jullie buschauffeurs ook wel herkennen, het meeste waar je rekening mee moet houden zijn de automobilisten, of beter gezegt de onkunde, het gebrek aan verstand van sommige bestuurders!
Het was je eerste rijles.. Op een gegeven moment leer je al je spiegels wel op de juiste momenten te benutten en, gecombineerd met het op de juiste manier vooruit kijken, weet je dan op elk willekeurig moment exact wat er allemaal al dan niet om je heen zitquote:Op dinsdag 3 januari 2012 02:11 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Ja precies, je zit in een keer voor de wielen in plaats van erachter, dat is zodanig anders dan wat ik ken vanuit de auto dat het gewoon echt even een omslag is. Vindt het gedeelte fietsers op rotondes trouwens ook nog erg lastig, want die zie je niet zo makkelijk meer aankomen als in de auto... heb het tijdens de rijles eigelijk een paar keer op de gok gedaan, wat natuurlijk niet echt de bedoeling is lijkt me
nja tis een beetje een kwestie van geven een nemen op de weg..quote:Op dinsdag 3 januari 2012 05:59 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Het valt mij geeneens meer op, handle 't allemaal op de automatische chauffeur
Maar kan over het algemeen wel stellen dat het in Fryslân, waar ik rondrij, best meevalt; krijg, met name buiten de stad, vaak de ruimte van auto's, zelfs als dat eigenlijk niet eens nodig is. Mijn grootste ergernis zijn toch de automobilisten die met hun luxe auto (dus zonder aanhanger) minder soepel door het verkeer gaan dan ik.. Dan doe je als automobilist toch iets niet goed
Over knipperlichtjes gesproken; mensen die hun knipperlichten (met name bij rotondes) niet of veel te laat gebruikenquote:Op woensdag 4 januari 2012 01:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nja tis een beetje een kwestie van geven een nemen op de weg..
ik kom met de auto soms wel eens een bus tegen op plekken waar ik ze niet verwacht, en als de bestuurder dan het knipperlichtje vergeet kan het gebeuren dat die gewoon wat teweinig ruimte heeft.. maar sjoofs die er vanuit gaan dat ze ruimte krijgen krijgen die ruimte van mij ook niet
sowieso ergenis dat foutief / niet knipperlichtenquote:Op woensdag 4 januari 2012 03:14 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Over knipperlichtjes gesproken; mensen die hun knipperlichten (met name bij rotondes) niet of veel te laat gebruiken
Ik weet nog goed hoe ik dat vond met mijn eerste les en zelfs nog een aantal lessen daarna.quote:Op maandag 2 januari 2012 20:04 schreef GlenSpey het volgende:
Vandaag mijn eerste rijles op de bus gehad.
Wat is dat wennen zeg, dat je zo laat pas moet in gaan sturen bij rotondes en bochten. Het is zo onnatuurlijk.... het lijkt bijna alsof je helemaal tegen de rand aan moet rijden voor je es een keer mag gaan sturen. Maar het was wel gaaf
Een beetje oudere Ambassador haalt een helling van 10% nog niet eens, gok ik. Zeker vanuit stilstand nietquote:Op donderdag 5 januari 2012 01:29 schreef springer1980 het volgende:
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/cuba/
Blijft leuk om te zien dat ex Nederlandse bussen het nog steeds goed doen aan de andere kant van de wereld! Toeval of niet maar het zijn vrijwel allemaal bussen van Den Oudsten. Ik denk niet dat zo'n lage vloers Citaro of VDL barrel het zo lang vol kan houden!
Ik kan het me niet voorstellen. Zijn toch goede bussen, Integro ? Menig bergachtig land rijdt met die dingen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 03:26 schreef NoBody122 het volgende:
Er zijn trouwens Integro's met nóg lagere verwachtingen, op het gebied van hellingen
Zeer herkenbaar. Inderdaad moest ik al gelijk spiegelen, wat niet erg makkelijk ging. Ik vond dit vooral tijdens het bochtenwerk erg lastig, om dan zover vooruit te rijden eerst en dan de spiegels te gebruiken om niet met de achterkant op de stoep terecht te komen. Ik zit dan voornamelijk nog te kijken of ik niet met de voorkant toch ergens tegenaan kom terwijl ik eigelijk in de spiegel moet kijken of ik in kan draaien. Ik draaide dan ook veelal te vroeg inquote:Op woensdag 4 januari 2012 19:15 schreef AeroxV8 het volgende:
[..]
Ik weet nog goed hoe ik dat vond met mijn eerste les en zelfs nog een aantal lessen daarna.
De omschakeling van personenauto naar bus is er een die je niet zomaar voor mekaar krijgt, in ieder geval niet als je nog niet veel ervaring hebt.
Niet alleen is het rijden zelf anders, met bijvoorbeeld het veel meer ruimte nodig hebben en op verkeerde momenten niet krijgen, nog lastiger vond ik persoonlijk de omschakeling in je hoofd.
Je moet anders gaan denken en veel verder vooruit gaan kijken, voornamelijk om het comfort van de mensen achterin te waarborgen, maar ook om te voorkomen dat je jezelf klem rijdt.
Het kan denk ik nog wel een paar lesjes duren voor je dat allemaal op een rijtje hebt.
Moest je al meteen beginnen met spiegelen enzo?
Het is echt raar hoeveel moeite je daarvoor in het begin moet doen en hoe makkelijk dat later gaat.
Eerst kom je tijd tekort en later kun je wel 2 of zelfs 3 keer alle spiegels langs zonder al teveel moeite.
Heb je al een examen datum en voor hoeveel lessen hebben ze je ingedeeld?
Of is het gewoon lessen tot je er klaar voor bent?
Succes met je lessen en laat even weten hoe het gaat.
de 2928 is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagquote:Op donderdag 5 januari 2012 06:32 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ik kan het me niet voorstellen. Zijn toch goede bussen, Integro ? Menig bergachtig land rijdt met die dingen.
ik neem aan dat die wagens ook met verschillende blokken / bakken worden uitgerustquote:Op donderdag 5 januari 2012 11:41 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
de 2928 is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
Mooi om te zien, maar ook weer jammer. Ik had ze veel liever nog gewoon hier zien rondrijden in het Nederlandse landschap.quote:Op donderdag 5 januari 2012 01:29 schreef springer1980 het volgende:
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/cuba/
Blijft leuk om te zien dat ex Nederlandse bussen het nog steeds goed doen aan de andere kant van de wereld! Toeval of niet maar het zijn vrijwel allemaal bussen van Den Oudsten. Ik denk niet dat zo'n lage vloers Citaro of VDL barrel het zo lang vol kan houden!
Me 2 maar dan geen MB200 want daar zijn naar mijn idee al genoeg van bewaard. Als ik het geld en de ruimte had zou ik graag een B88 van de VAD wel willen hebben met zo'n groene band / gras aan de onderzijde. De B88 blijf ik een mooie bus vinden, mooier dan zo'n Alliance. Maar volgens mij is er in heel NL geen ex B88 VAD bus meer te vinden, indien ze nog rijvaardig zijn zullen ze wel allemaal in Cuba of een ander ver warm land bevinden...quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:38 schreef classpc het volgende:
[..]
Mooi om te zien, maar ook weer jammer. Ik had ze veel liever nog gewoon hier zien rondrijden in het Nederlandse landschap.
Zodra ik het geld en de ruimte heb, dan wil ik zelf ook nog wel eens een MB200 hebben.
Maar dan wel een originele en niet één die omgebouwd is tot camper of voor de cross.
Een B88 zou ik als tweede er nog wel bij willen. Maar ik vind ze in vergelijking met de MB200 eigenlijk een beetje simpel qua ontwerp. Weinig chroom enzo.quote:Op zondag 8 januari 2012 01:46 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Me 2 maar dan geen MB200 want daar zijn naar mijn idee al genoeg van bewaard. Als ik het geld en de ruimte had zou ik graag een B88 van de VAD wel willen hebben met zo'n groene band / gras aan de onderzijde. De B88 blijf ik een mooie bus vinden, mooier dan zo'n Alliance. Maar volgens mij is er in heel NL geen ex B88 VAD bus meer te vinden, indien ze nog rijvaardig zijn zullen ze wel allemaal in Cuba of een ander ver warm land bevinden...
GVU heeft iets dat erop lijkt, op lijn 2.quote:Op zondag 8 januari 2012 02:03 schreef classpc het volgende:
[..]
Een B88 zou ik als tweede er nog wel bij willen. Maar ik vind ze in vergelijking met de MB200 eigenlijk een beetje simpel qua ontwerp. Weinig chroom enzo.
Waarom hebben wij trouwens niet van die kleine Van Hool bussen zoals op 1:40 in dit filmpje:
Da's toch veel mooier dan die lelijke VDL dingen die Frysker genoemd worden?
Omdat die Integro's crimineel ondergemotoriseerd zijn met slechts 250 pk.quote:Op donderdag 5 januari 2012 03:26 schreef NoBody122 het volgende:
Er zijn trouwens Integro's met nóg lagere verwachtingen, op het gebied van hellingen
180 pk moet echt wel een zwaktebod zijn voor een 12-meterbus zonder hybride aandrijving.quote:Op donderdag 5 januari 2012 03:15 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Een beetje oudere Ambassador haalt een helling van 10% nog niet eens, gok ik. Zeker vanuit stilstand niet
Zuinigheidsbod, eerder.quote:Op zondag 8 januari 2012 03:03 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
180 pk moet echt wel een zwaktebod zijn voor een 12-meterbus zonder hybride aandrijving.
Onzinargumenten zal Connexxion gebruikt hebben.quote:
Hoe je het ook wendt of keert; voor gebruik in Nederland hebben de Amba's op zichzelf voldoende vermogen. Hier hoeven namelijk geen bergen, met of zonder haarspeldbochten, bedwongen te worden; geeneens echte heuvels.quote:Op zondag 8 januari 2012 03:07 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Onzinargumenten zal Connexxion gebruikt hebben.
[..]
Ik heb het net even opgezocht maar een MB200 heeft maar 170 pk. En de gelede versie heeft maar 250 pk.quote:Op zondag 8 januari 2012 03:03 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
180 pk moet echt wel een zwaktebod zijn voor een 12-meterbus zonder hybride aandrijving.
Ik ook, maar dan de gelede versie die bij de GADO reed.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:38 schreef classpc het volgende:
[..]
Zodra ik het geld en de ruimte heb, dan wil ik zelf ook nog wel eens een MB200 hebben.
Maar dan wel een originele en niet één die omgebouwd is tot camper of voor de cross.
Die IVECO Berkhofs van de VEONN trokken de stenen uit de straat zo ongeveer.quote:Op zondag 8 januari 2012 11:12 schreef thumbnail het volgende:
We hebben wel eens Iveco's gehad en die hadden 300 pk motoren.
Ze gingen als een speer.
De bio-ethanolbussen van de GADO hebben op een gegeven moment andere sproeiers gekregen. Als de bus optrok konden staande passagiers zich amper staande houden.quote:Op zondag 8 januari 2012 11:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Enkele nieuwere series van de Mercedes-Benz O408 deden dat ook trouwens.
lol jij ook al?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:38 schreef classpc het volgende:
[..]
Mooi om te zien, maar ook weer jammer. Ik had ze veel liever nog gewoon hier zien rondrijden in het Nederlandse landschap.
Zodra ik het geld en de ruimte heb, dan wil ik zelf ook nog wel eens een MB200 hebben.
Maar dan wel een originele en niet één die omgebouwd is tot camper of voor de cross.
Foto's ?quote:Op maandag 9 januari 2012 20:52 schreef springer1980 het volgende:
Connexxion Tours heeft blijkbaar dankbaar van de kerstvakantie gebruik gemaakt door een aantal van de MAN Lion's regio ex-Qliners in hun eigen huisstyl te laten spuiten / bestickeren. Moet zeggen dat je goed moet kijken of er een Lion's Coach aan komt of een Regio met de richtingsfilm uit. Die bussen zien er goed uit in hun nieuwe witte jasje.
Helaas niet, ik zag ze ineens bij het Jacobus Fruytiercollege in Apeldoorn staan toen ik van mijn werk naar huis reed. maar ik ben zowieso geen bus fotograaf maar ik zal proberen om binnenkort eentje op de foto te krijgen als ik er weer 1 zie staan (en er aan denk). Bussen staan btw gewoon gestalt bij de Syntus / Cxx stalling in Apeldoorn, langs de spoordijk aan de achterzijde...quote:
Deze mag een andere collega voor de verandering beantwoordenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 21:34 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Hoi mensen,
Ik hoop over niet al te lange tijd ook een opleiding te gaan doen voor buschauffeur. Er is alleen een punt waar ik me zorgen over maak en dat toch wel een van de belangrijkste zaken voor een buschauffeur is (lijkt me tenminste), namelijk de schades aan een bus. Kan een buschauffeur (of wie zich geroepen voelt) mij vertellen hoe het controleren van schades in zijn werking gaat?
Buschauffeurs nemen vaak bussen van elkaar over (althans bij GVB Amsterdam) zonder te controleren op schades, misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb maar ik heb een buschauffeur nog nooit een rondje zien lopen om een bus. Klopt dit, of wordt er tussendoor op een andere manier op nieuwe schades gecontroleerd? En als de bus na afloop van je dienst naar de garage gaat wordt deze dan op nieuwe schades gecontroleerd door een chef?
Ik werk nu al bijna 3 jaar als koerier bij een heel bekend bedrijf en bij ons worden de wagens na het einde van de dienst nooit gecontroleerd. Maar op het parkeerterrein kan er na afloop ook nog makkelijk door iemand anders schade toegebracht worden en het komt er dan op neer dat de laatste chauffeur gewoon een schadeformulier moet invullen.
Op OViB bij de weekfoto's...quote:
wat is dat voor een bus dan?quote:Op woensdag 11 januari 2012 12:28 schreef Gnittoo het volgende:
Jongen (13) vernielt voor ton in stadsbussen
Laatste update: 11 januari 2012 12:20 infoBekijk op de kaart
EINDHOVEN - Een 13-jarige jongen uit Veldhoven is dinsdag in Eindhoven door de politie aangehouden op verdenking van vernielingen in de zogenoemde Phileasstadsbussen.
De jongen zou voor ruim een ton schade hebben aangericht in meerdere bussen door apparatuur en meubilair met verf te bekladden.
De vernielingen vonden plaats in de weekeinden in december op de remise van de busmaatschappij in Eindhoven. Dat liet de politie woensdag weten.
De Phileas is een moderne stadsbus die magnetische geleid over speciale busbanen door Eindhoven rijdt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)-in-stadsbussen.html
Dat was de bedoeling, maar de Phileassen toonden dermate veel storingen dat de chauffeurs volledig bijsturen.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 01:55 schreef welkominspace het volgende:
[..]
wat is dat voor een bus dan?
ik heb ff op youtube op Phileas gezocht maar zie nergens bussen met magnetische velden ofzo
Je moet eigenlijk bij het begin van je dienst je bus controleren op schades en eventuele schades melden bij het ROV (verkeersleiding).quote:Op dinsdag 10 januari 2012 21:34 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Hoi mensen,
Ik hoop over niet al te lange tijd ook een opleiding te gaan doen voor buschauffeur. Er is alleen een punt waar ik me zorgen over maak en dat toch wel een van de belangrijkste zaken voor een buschauffeur is (lijkt me tenminste), namelijk de schades aan een bus. Kan een buschauffeur (of wie zich geroepen voelt) mij vertellen hoe het controleren van schades in zijn werking gaat?
Buschauffeurs nemen vaak bussen van elkaar over (althans bij GVB Amsterdam) zonder te controleren op schades, misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb maar ik heb een buschauffeur nog nooit een rondje zien lopen om een bus. Klopt dit, of wordt er tussendoor op een andere manier op nieuwe schades gecontroleerd? En als de bus na afloop van je dienst naar de garage gaat wordt deze dan op nieuwe schades gecontroleerd door een chef?
Ik werk nu al bijna 3 jaar als koerier bij een heel bekend bedrijf en bij ons worden de wagens na het einde van de dienst nooit gecontroleerd. Maar op het parkeerterrein kan er na afloop ook nog makkelijk door iemand anders schade toegebracht worden en het komt er dan op neer dat de laatste chauffeur gewoon een schadeformulier moet invullen.
Bij diezelfde foto's kwam ook nog een IVECO Berkhof in VEONN-kleuren voorbij. Leek me de handgeschakelde 1279 te zijn die nu in een ver buitenland verblijft. Die bus is volgens mij als enige destijds niet omgestickerd in Arriva-kleuren. De 1280 leek me niet te kunnen omdat dit een vandalismebus van Arriva geworden was.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 01:43 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Op OViB bij de weekfoto's...[ afbeelding ]
Credits: Etienne Tas
Ook opmerkelijk, de ex Arriva en GVB Citea bv-sf-54 zou nu in Zwolle rijden met Syntus Overijssel stickers. De ex demo wagens van Veolia en Cxx zouden naar Syntus Gld zijn gegaan maar ik heb ze nog niet rond zien rijden hier in Apeldoorn...
Het staat gewoon op de bus (1279)quote:Op vrijdag 13 januari 2012 10:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bij diezelfde foto's kwam ook nog een IVECO Berkhof in VEONN-kleuren voorbij. Leek me de handgeschakelde 1279 te zijn die nu in een ver buitenland verblijft. Die bus is volgens mij als enige destijds niet omgestickerd in Arriva-kleuren. De 1280 leek me niet te kunnen omdat dit een vandalismebus van Arriva geworden was.
die foto bedoelde ik niet. Je moet een pagina verder kijkenquote:Op vrijdag 13 januari 2012 10:49 schreef Mr.Jorn. het volgende:
[..]
Het staat gewoon op de bus (1279)
iemand? :pquote:Gestrande bus zorgt voor enig oponthoud op A6
SCHARSTERBRUG - Een bus heeft donderdagmorgen rond half acht voor enige vertraging op de A6 gezorgd. De bus stond tussen Joure en Lemmer even voorbij de brug over de Skarster Rien stil op de vluchtstrook.
Het is niet bekend van welke firma de bus was, of er passagiers aanwezig waren en of er sprake is geweest van pech. De rechterrijstrook werd enige tijd voor het verkeer afgesloten. Daardoor ontstond een kleine file.
Wauw, het verbaasd me echt dat buschauffeurs het dus blijkbaar niks kan schelen of een collega misschien een vette deuk in de bus heeft gereden. Aan de andere kant heb ik een paar weken geleden voor het eerst twee buschauffeurs een schadeformulier zien invullen. De bus vertrok vervolgens 5 minuten te laat op een 10 minuten dienstregeling, dus blijkbaar is er ook helemaal geen tijd om te controleren op schades, laat staan een schadeformulier in te vullen.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:45 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Je moet eigenlijk bij het begin van je dienst je bus controleren op schades en eventuele schades melden bij het ROV (verkeersleiding).
Ik doe het nooit en ik heb nog nooit gedoe gehad.
Het probleem is vooral (tenminste, bij ons in Fryslân, waar we toch vooral ouder materieel hebben) dat de meeste bussen hier en daar al schades hebben, wat niet (meteen) wordt verholpen. Bussen rijden soms maanden door met ontbrekende schotten of flinke deuken.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:28 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Wauw, het verbaasd me echt dat buschauffeurs het dus blijkbaar niks kan schelen of een collega misschien een vette deuk in de bus heeft gereden. Aan de andere kant heb ik een paar weken geleden voor het eerst twee buschauffeurs een schadeformulier zien invullen. De bus vertrok vervolgens 5 minuten te laat op een 10 minuten dienstregeling, dus blijkbaar is er ook helemaal geen tijd om te controleren op schades, laat staan een schadeformulier in te vullen.
Toch vind ik het geen geruststelling dat buschauffeurs blijkbaar ook een schade op naam kunnen krijgen zonder de veroorzaker te zijn. Als er iets tijdens je dienst gebeurt (bijvoorbeeld een auto die tegen je bumper rijdt zonder een briefje achter te laten) dan heb je gewoon vette pech. Maar als je voor aanvang dienst een schade over het hoofd ziet (kan gebeuren lijkt me bij zo`n grote bus) of dat er na afloop van je dienst door iemand anders schade wordt toegebracht, dat risico vind ik eigenlijk onaanvaardbaar.
Ten eerste is het donker als bussen om 04.30 vertrekken, hoe moet je dan schade zien?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:28 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Wauw, het verbaasd me echt dat buschauffeurs het dus blijkbaar niks kan schelen of een collega misschien een vette deuk in de bus heeft gereden. Aan de andere kant heb ik een paar weken geleden voor het eerst twee buschauffeurs een schadeformulier zien invullen. De bus vertrok vervolgens 5 minuten te laat op een 10 minuten dienstregeling, dus blijkbaar is er ook helemaal geen tijd om te controleren op schades, laat staan een schadeformulier in te vullen.
Toch vind ik het geen geruststelling dat buschauffeurs blijkbaar ook een schade op naam kunnen krijgen zonder de veroorzaker te zijn. Als er iets tijdens je dienst gebeurt (bijvoorbeeld een auto die tegen je bumper rijdt zonder een briefje achter te laten) dan heb je gewoon vette pech. Maar als je voor aanvang dienst een schade over het hoofd ziet (kan gebeuren lijkt me bij zo`n grote bus) of dat er na afloop van je dienst door iemand anders schade wordt toegebracht, dat risico vind ik eigenlijk onaanvaardbaar.
Volgens mij nietquote:Op woensdag 18 januari 2012 21:27 schreef NoBody122 het volgende:
Heeft die eerder in Nederland als lijnbus gediend?
Luxemburg, uitsluitend op streeklijnen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 21:27 schreef NoBody122 het volgende:
Heeft die eerder in Nederland als lijnbus gediend?
Het type is trouwens een Alliance, Alexquote:Op woensdag 18 januari 2012 14:46 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
Merk en type: Den Oudsten
Eigenaar: Staf Cars
Land van herkomst: België
Locatie: Lommel [B]
Datum: 22 november 2011
busnerd B)quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:56 schreef classpc het volgende:
[..]
Het type is trouwens een Alliance, Alex.
Die VDL Citea bedoel je?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:01 schreef Pino112 het volgende:
Weet iemand toevallig iets over nieuwe Syntus Overijssel-bussen? Zag er vandaag en dinsdag een paar op het station Zwolle, wit met donkerblauw volgens mij..
Uhm misschien wel ja, maar er staat echt Syntus Overijssel op. Ik zal er eens op letten als ik weer opt station ben.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 06:22 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Die VDL Citea bedoel je?
In 2009 eigendom van Arriva Groningen, het jaar daarop verhuisd naar GVB Amsterdam. Laatstgenoemde bedrijf kreeg afgelopen zomer nieuwe Citea's en ging dit prototype weer terug naar Heerenveen.
Ik zat er overigens twee keer in, één keer bij Arriva, één keer bij GVB.
Is idd een ex demo van VDL, reed eerst bij Arriva onder het nummer 562 en toen bij het GVB onder het nummer 009. Syntus heeft blijkbaar deze bus overgenomen van VDL.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 09:09 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Uhm misschien wel ja, maar er staat echt Syntus Overijssel op. Ik zal er eens op letten als ik weer opt station ben.
Bij ons wordt er op elke schade een sticker geplakt, bij het GVB ook. Als je voor de grap eens beter naar zo`n bus kijkt heb je grote kans dat je heel wat van die stickers ziet zitten. Toch is het bij ons zo dat er ook aardig wat schades zijn waar helemaal geen sticker op is geplakt dus dat systeem werkt ook maar half.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:34 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Het is onmogelijk voor alle buschauffeurs om van iedere bus in het lokale wagenpark precies te weten en te onthouden welke schades 'standaard' zijn en welke er nieuw bij zijn gekomen..
quote:Streekbussen weg uit binnenstad Leeuwarden
LEEUWARDEN De streekbussen naar en van Franeker en Harlingen stoppen vanaf komend najaar niet meer in hartje Leeuwarden.
De nieuwe route voert vanaf het busstation aan de Zuidersingel, naast het NS-station, via Snekertrekweg en Heliconweg de stad uit. Op termijn zullen ook de bussen richting Stiens in de binnenstad worden geweerd.
De stadsbussen blijven wel langs Zaailand en Gerechtshof rijden. De gemeente wil fietsers en voetgangers in dit deel van het centrum meer ruimte bieden.
Bron: LC.
Dat komt door de uitwisseling van de bussen tussen de stallingen, al lijkt Kubus wel te proberen vaste setjes voor de stallingen te houden. Maar aan wisselingen ontkom je niet, omdat ze wel willen dat bussen ongeveer een gelijk aantal kilometers draaien.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef marcel.nl het volgende:
Bij ons in Groningen rijden bussen van Qbuzz met reclame van OVbureau Groningen/Drenthe en ik plaats deze post in forum bussentopic EN in forum tenenkrommende fouten in het openbaar.
Want zogezegd rijden de bussen met op de achterruit, over de hele breedte met reclame van het OVbureau. Naast de OV-chipkaart hebben wij speciale papieren euro-kaartjes, dagkaarten enzovoort. Die stickers zijn kennelijk geheel willekeurig geplakt. Dus zitten mijn collega's en ik in Appingedam (nabij Delfzijl) in Noordoost Groningen naar reclames te kijken als: Van Pesse naar Hoogeveen 4euro, van Meppel naar Hijken 6euro, reizen binnen Assen 2euro. Daar staan plaatsen tussen die hier 150kilometer vandaan liggen en waarvan we voor het eerst in ons leven horen. Behang die bussen dan met reclame van je eigen regio, dus: binnen Groningen stad 2euro, bus van Delfzijl naar Winschoten 6euro enzovoort. Wat heb ik er nou aan te weten wat de bus in Meppel kost ? Tenenkrommend fout, maar voor mijn collega's wel voldoende stof om te lachen.
Wel opvallend, in een andere clip van scooter rijdt ook al een bus rond; een Duvedec als ik me niet vergisquote:Op zaterdag 28 januari 2012 23:02 schreef stavromulabeta het volgende:
Is dat nou een VSL-bus rond 3:08? Of ben ik gewoon gek aan het worden?
Die dingen heb ik sinds de brugklas niet meer gezien.
Maar wat doet in godsnaam een VSL-bus in een in Brabant spelende videoclip van een Duitse band anno 2011?quote:Op zondag 29 januari 2012 00:45 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Wel opvallend, in een andere clip van scooter rijdt ook al een bus rond; een Duvedec als ik me niet vergis
Wat een fijne bussen waren dat! Vaak in gezeten als passagier, naar school, in de wat latere 90'er jarenquote:
Een oude Hermes bus zou idd logischer zijn. Ik vermoed dat dit de VSL bus van de SVA is maar die hebben toch ook een oude Hermes Alliance bus?quote:Op zondag 29 januari 2012 00:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Maar wat doet in godsnaam een VSL-bus in een in Brabant spelende videoclip van een Duitse band anno 2011?
150 kilometer?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef marcel.nl het volgende:
Bij ons in Groningen rijden bussen van Qbuzz met reclame van OVbureau Groningen/Drenthe en ik plaats deze post in forum bussentopic EN in forum tenenkrommende fouten in het openbaar.
Want zogezegd rijden de bussen met op de achterruit, over de hele breedte met reclame van het OVbureau. Naast de OV-chipkaart hebben wij speciale papieren euro-kaartjes, dagkaarten enzovoort. Die stickers zijn kennelijk geheel willekeurig geplakt. Dus zitten mijn collega's en ik in Appingedam (nabij Delfzijl) in Noordoost Groningen naar reclames te kijken als: Van Pesse naar Hoogeveen 4euro, van Meppel naar Hijken 6euro, reizen binnen Assen 2euro. Daar staan plaatsen tussen die hier 150kilometer vandaan liggen en waarvan we voor het eerst in ons leven horen. Behang die bussen dan met reclame van je eigen regio, dus: binnen Groningen stad 2euro, bus van Delfzijl naar Winschoten 6euro enzovoort. Wat heb ik er nou aan te weten wat de bus in Meppel kost ? Tenenkrommend fout, maar voor mijn collega's wel voldoende stof om te lachen.
Klachten van dorpsbewoners ontvangen ofzo?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:08 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
150 kilometer?Dan zit ik vanaf Appingedam toch al ver buiten het Qbuzz gebied.
Wat ik een faal van de nieuwe dienstregeling vind: een goedlopende nachtbus niet meer door het dorp laten gaan, maar alleen nog laten stoppen langs de autoweg. Ik gok dat die bus straks toch aanmerkelijk minder goed loopt.
Ik bedoelde eigenlijk een oude BBA of Veolia busquote:Op zondag 29 januari 2012 09:38 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Een oude Hermes bus zou idd logischer zijn. Ik vermoed dat dit de VSL bus van de SVA is maar die hebben toch ook een oude Hermes Alliance bus?
Dat zou best kunnen want hier slopen ze ook de boel als ze uit de nachtbus komen.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:48 schreef NoBody122 het volgende:
Klachten van dorpsbewoners ontvangen ofzo?
De midibussen die Arriva rond heeft rijden in Gorinchem zijn van het type Heuliez GX127.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:45 schreef springer1980 het volgende:
Arriva heeft zulke bussen ook gehad maar dan vele malen kleiner, volgens Busfoto.nl blijkt het een Heuliez-Irisbus te zijn. Volgens mij had die Veolia bus die ik tegen kwam hetzelfde logo voorop...
Tja dat weet ik ook niet, de bus zal ongetwijveld wel een keer gespot worden op de lijndienst door een busfotograaf...quote:Op maandag 30 januari 2012 22:17 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
De midibussen die Arriva rond heeft rijden in Gorinchem zijn van het type Heuliez GX127.
Ik weet niet of jij een Irisbus Citélis 12 of een Heuliez GX327 gespot hebt.
Of leeg naar binnen (gebroken dienst) of op een andere lijn.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:15 schreef smvs het volgende:
Ik verwonderde me over iets, misschien weet iemand het hier. Veel spitsbussen hebben 's ochtends of 's middags slechts een dienstregeling in één richting. Bijvoorbeeld lijn 276 van Connexxion in de regio Utrecht/Amersfoort. Hoe zit dat dan, rijdt zo'n bus dan in de regel leeg (als 'geen dienst') terug richting het beginpunt? Of zou het een andere lijn worden? (die eventuele andere lijn gaat dan in ieder geval niet terug naar Amersfoort want vanaf de Uithof/Utrecht oost gaat alleen om 8:18 een bus (lijn 623, schoolbus) naar Amersfoort).
dat is logisch trouwens, want er is een tekort aan streekbussen sinds lijn 316 en 317 met LE's gereden worden. Daarom zie je regelmatig stadsbussen en Qliners versterkingsdiensten op streek rijden.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 21:26 schreef marcel.nl het volgende:
En op lijn 178 van Groningen naar Appingedam via Siddeburen zag ik vanmiddag een Qbuzz Qliner rijden met opschrift "178 - extra bus"
De bus blijkt op proef te rijden in Maastricht: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busfoto/ronaldbartels/quote:Op dinsdag 31 januari 2012 01:41 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Tja dat weet ik ook niet, de bus zal ongetwijveld wel een keer gespot worden op de lijndienst door een busfotograaf...
Als dat Qbuzz wordt, dan wordt heel noord NL gekubust, midden NL Syntus en daaronder Arriva en daaronder Veoliaquote:Op dinsdag 21 februari 2012 19:30 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva, xx en Kubus hebben een offerte ingediend voor de concessie Noord- en Zuidwest Fryslân, Leeuwarden, Schiermonnikoog en de lijn Groningen - Emmeloord. Op 20 maart zal duidelijk worden welke partij het vervoer zal krijgen.
van mij mag Qbuzz t wel hebben hoor.. mischien dat er dan nog wat mooie lijnen ontstaan... :-)quote:Op dinsdag 21 februari 2012 20:45 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Als dat Qbuzz wordt, dan wordt heel noord NL gekubust, midden NL Syntus en daaronder Arriva en daaronder Veolia
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |