Baas! Ik moest even denken, maar nu valt alles op zijn plek. Zo simpel... Ik heb me er een beetje op zitten doodstaren! Super bedanktquote:Op dinsdag 6 december 2011 00:11 schreef twaalf het volgende:
Je hebt. Differentieer nu beide kanten naar y.
Ja vanaf die kant ben ik er nog niet uit, als je echter vanaf de andere kant werkt:quote:Op dinsdag 6 december 2011 17:38 schreef luckass het volgende:
Over je edit, integreren geeft (1/dx)*(y2/2)
Oh ja, stom. Zo is het wel duidelijk, maar andersom vind ik 't lastig om te zien.quote:Op dinsdag 6 december 2011 17:40 schreef thenxero het volgende:
Dat is de kettingregel:
d/dx (y(x))² = 2y(x) * y'(x)
Bedankt. Goede tip.quote:Op maandag 5 december 2011 01:39 schreef Fingon het volgende:
Var(Uniform) = (b-a)^2 / 12 dus Std = sqrt(Var) = b-a/12
TE bepalen zoals hierboven getoond of kijk hier even bij moment-generating functions voor een andere manier.
Ook bedankt, maar aangezien dit tentamen van mij, geloof het of niet, non-calculus is, ga ik er nu even niet op in (ik zit ook even niet in deze stof).quote:Op maandag 5 december 2011 00:59 schreef thenxero het volgende:
[..]
Als U ~ Uniform(a,b), dan
Nu jij weer.
Klopt dit wel?quote:Conclusie: Based on the sample, you can be 90% confident that the true population mean
of the order totals lies on the interval bounded below by $72.41 and above by
$84.09.
Waarschijnlijk lees ik iets niet goed, maar zijn deze beweringen niet met elkaar in tegenspraak?quote:Let a and b represent the lower and upper boundaries of the 90% confidence
interval for the mean of the population. Is it correct to conclude that there is a
90% probability the true population mean lies between a and b? Explain your
answer.
A confidence interval does not describe the probability that any particular
interval constructed around the mean of a single sample will contain the actual
population mean. In this problem, it would be inaccurate to state that there is
a 90% probability the interval bounded below by a and above by b contains the
population mean.
Textueel gezien merk ik dat nu ook op. Toch knaagt er nog iets. Ik vind het verschil tussen deze twee opties niet helemaal overtuigend nog:quote:Op woensdag 7 december 2011 10:54 schreef thabit het volgende:
Ik concludeer er zelf uit dat 'confidence' iets anders is dan 'probability'.
Maar als je dan een willekeurige steekproef daarvan neemt, dan is er toch een kans van 90% dat de ware mean daarin zit?quote:Op woensdag 7 december 2011 10:59 schreef GlowMouse het volgende:
Een 90% CI voor de mean is iets wat als je het 100 keer zou construeren op basis van 100 aselecte steekproeven, hij naar verwachting 90 keer de ware mean bevat.
enquote:A confidence interval does not predict that the true value of the parameter has a particular probability of being in the confidence interval given the data actually obtained.
Maar wat klopt er dan niet aan mijn beredenering?quote:A confidence interval with a particular confidence level is intended to give the assurance that, if the statistical model is correct, then taken over all the data that might have been obtained, the procedure for constructing the interval would deliver a confidence interval that included the true value of the parameter the proportion of the time set by the confidence level.
Om even mijn eigen vraag te beantwoorden. Wat er niet klopt aan mijn beredenering is dat je niet zomaar een willekeurige steekproef hebt, maar je hebt de steekproef waarmee je de CI berekend hebt. Ik denk dat het daar mis gaat.quote:Op donderdag 8 december 2011 00:22 schreef thenxero het volgende:
[..]
Maar wat klopt er dan niet aan mijn beredenering?
Het is allemaal heel subtiel. Ik vergelijk het met een dobbelsteen die je hebt gegooid maar waarvan je de ogen nog niet hebt gezien. Dan kun je niet meer zeggen dat de kans dat de 1 boven ligt 1/6de is.quote:Op donderdag 8 december 2011 00:22 schreef thenxero het volgende:
[..]
Maar als je dan een willekeurige steekproef daarvan neemt, dan is er toch een kans van 90% dat de ware mean daarin zit?
Dat het subtiel is is duidelijk, maar ik kan er nog steeds niet helemaal de vinger op leggen waarom het zo is.quote:Op donderdag 8 december 2011 00:31 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het is allemaal heel subtiel. Ik vergelijk het met een dobbelsteen die je hebt gegooid maar waarvan je de ogen nog niet hebt gezien. Dan kun je niet meer zeggen dat de kans dat de 1 boven ligt 1/6de is.
Volgens mij heeft het te maken met een misvatting die heerst. Zo denken mensen dat de kans op kop of munt met een eerlijke munt gelijk is aan respectievelijk 0.5 en 0.5. Toch is de kans slechts bij benadering 0.5 bij een heel groot aantal worpen, bijvoorbeeld 10.000. Zelfs dan zie je dat de proportie niet gelijk is aan 0.5.quote:Op donderdag 8 december 2011 00:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
Als je gaat kijken (zonder voorkennis) heb je echter wel een kans van 1/6 dat je die 1 aantreft.
Ik zie de analogie met het CI-probleem trouwens niet, behalve dat dit ook subtiel is.
quote:4.3 Many tosses of a coin. The French naturalist Count Buffon (1707
1788) tossed a coin 4040 times. Result: 2048 heads, or proportion 2048/4040 =
0.5069 for heads.
Around 1900, the English statistician Karl Pearson heroically tossed a coin
24,000 times. Result: 12,012 heads, a proportion of 0.5005.
While imprisoned by the Germans duringWorldWar II, the South African
statistician John Kerrich tossed a coin 10,000 times. Result: 5067 heads, proportion
of heads 0.5067.
quote:Probability describes only what happens in the long
run. Most people expect chance outcomes to show more short-term regularity
than is actually true.
Introduction to the Practice of Statistics, p.238.
Het heeft ermee te maken dat als je het CI eenmaal hebt geconstrueerd, er geen kans meer aan te pas komt om de vraag te beantwoorden of hij de ware parameter bevat. Hij zit erin of hij zit er niet in.quote:Op donderdag 8 december 2011 00:37 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik zie de analogie met het CI-probleem trouwens niet, behalve dat dit ook subtiel is.
Dit bevestigt toch gewoon dat er variantie bestaat?quote:Op donderdag 8 december 2011 12:34 schreef Warren het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het te maken met een misvatting die heerst. Zo denken mensen dat de kans op kop of munt met een eerlijke munt gelijk is aan respectievelijk 0.5 en 0.5. Toch is de kans slechts bij benadering 0.5 bij een heel groot aantal worpen, bijvoorbeeld 10.000. Zelfs dan zie je dat de proportie niet gelijk is aan 0.5.
[..]
[..]
Ik snap nu de analogie. De parameter zit er inderdaad wel in met kans 1 of niet in met kans 1.quote:Op donderdag 8 december 2011 13:51 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het heeft ermee te maken dat als je het CI eenmaal hebt geconstrueerd, er geen kans meer aan te pas komt om de vraag te beantwoorden of hij de ware parameter bevat. Hij zit erin of hij zit er niet in.
quote:A confidence interval does not predict that the true value of the parameter has a particular probability of being in the confidence interval given the data actually obtained.
Ja klopt, maar ik zag dat te laat. Sorry daarvoorquote:Op zaterdag 10 december 2011 12:52 schreef GlowMouse het volgende:
Dat was al gezegd, en als je je adblocker uitzet dan kun je ook weer quoten.
http://www.google.com/?q=definitie+gemiddeldequote:Op zaterdag 10 december 2011 18:38 schreef JohnSpek het volgende:
Hele domme vraag, maar hoe zou je het "Gemiddelde" kunnen omschrijven?
Ik wilde het aan iemand uitleggen maar dat ging lastig.
Als het gemiddelde van een steekproef 30 is, wat zegt dat nu?
Het is enkel een theoretisch hulpmiddel om een beter beeld te krijgen hoe, in dit geval, de steekproef er ongeveer uit ziet toch?
Heeft iemand een mooie definitie voor het gemiddelde?
De orde van een element is altijd een deler van de orde van de groep.quote:Op zaterdag 10 december 2011 20:57 schreef Djoezt het volgende:
Een vraag over modulorekenen en groepen etc.
De eerste deelvraag is het berekenen van het aantal elementen in de verzameling- dit lukt me aardig (want
Het tweede deel vind ik lastiger: "Hoeveel elementen van orde 7 zijn er in?" Ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik moet beginnen. Is er een formule die ik mis of over het hoofd heb gezien? Heeft iemand een tip?
Ik weet wel wat de orde van n betekent (het aantal elementen dat je passeert wanneer je steeds n steeds verheft tot een hogere macht voordat je n weer bereikt, modulo 175), maar ik zie (naast brute force alle banen uitschrijven) geen handige manier om tot een antwoord te komen. Toch staan er voor zowel a als b 2 punten, dus kan het niet veel lastiger zijn dan de het berekenen van de Euler totient van 175, als in a.
Dus de orde moet een deler zijn van 175, en aangezien 7 dat niet is zijn er geen elementen die orde 7 hebben? Oke!quote:Op zaterdag 10 december 2011 21:30 schreef thabit het volgende:
[..]
De orde van een element is altijd een deler van de orde van de groep.
Nee, van 120.quote:Op zaterdag 10 december 2011 21:38 schreef Djoezt het volgende:
[..]
Dus de orde moet een deler zijn van 175?
Ja, sorry daarvoor nog.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:24 schreef Don_Vanelli het volgende:
Ik wil Warren quoten, maar blijkbaar wil de quoteknop dat niet, enfin:
Warren kraamt onzin uit. De kans dat je kop, danwel munt gooit is wel degelijk 0.5 bij een eerlijke munt. Dat je na 10000 worpen niet precies 5000x kop en 5000x munt hebt is weer een ander verhaal. Een kansexperiment geeft namelijk niet altijd de verwachtingswaarde, er bestaat ook nog zoiets als variantie..
Het antwoord volgens het antwoordenmodel is c, maar volgens mij is het d.quote:10. Een bepaalde test is zodanig genormaliseerd dat het gemiddelde 100 is; de
populatievariantie is niet bekend. In een steekproef van 31 personen vinden
we een gemiddelde van 103; de standaarddeviatie is 6.28. We onderzoeken
de vraag of de personen uit een populatie afkomstig zijn met een gemiddelde
groter dan 100. Wat is het resultaat van de toets (geef het beste antwoord)?
a. We kunnen H0 niet verwerpen.
b. We kunnen H0 verwerpen met alfa = 0.05
c. We kunnen H0 verwerpen met alfa = 0.02
d. We kunnen H0 verwerpen met alfa = 0.01
Je hebt gelijk, maar het komt uit een oud-tentamen, dus hier moet ik het helaas mee doen. Gezien het feit dat alleen de normale verdeling behandeld is, komt dit uit een normale verdeling.quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:28 schreef GlowMouse het volgende:
e. Dit kun je niet zeggen omdat je de onderliggende kansverdeling niet kent.
Daarnaast is de vraag slecht gesteld omdat je alpha kiest voordat je de toetsing uitvoert.
een normalisatie heeft niets met een normale verdeling te makenquote:Op zaterdag 10 december 2011 22:34 schreef twaalf het volgende:
Eerste zin: een bepaalde test is [..] genormaliseerd. Dus een normale verdeling.
maar je doet alsof je ook de t-verdeling kentquote:Op zaterdag 10 december 2011 22:34 schreef Warren het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar het komt uit een oud-tentamen, dus hier moet ik het helaas mee doen. Gezien het feit dat alleen de normale verdeling behandeld is, komt dit uit een normale verdeling.
Ik heb in mijn boek gelezen dat ik de t-verdeling kan gebruiken als de populatievariantie niet bekend is, en dat de steekproef uit 30 of minder personen bestaat.quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:36 schreef GlowMouse het volgende:
maar je doet alsof je ook de t-verdeling kent
Die is wel bekend; de standaarddeviatie is 6.28 staat in de opdracht.quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:40 schreef Warren het volgende:
[..]
Ik heb in mijn boek gelezen dat ik de t-verdeling kan gebruiken als de populatievariantie niet bekend is, en dat de steekproef uit 30 of minder personen bestaat.
Dat is de STD van de steekproef. In de vraag staat "de populatievariantie is niet bekend. "quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:41 schreef twaalf het volgende:
[..]
Die is wel bekend; de standaarddeviatie is 6.28 staat in de opdracht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |