quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 01:57 schreef Quazzy het volgende:Het punt dat ik hier probeerde te maken is dat de leer/dogmatiek van de Jehova's Getuigen vóór de eigen bijbelvertaling kwam.
Men begon de bijbel eens stevig te onderzoeken in een poging om de juiste leer eruit te halen en daarbij viel gewoon op dat veel vertalingen niet nauwkeurig waren om wat voor redenen dan ook. Dus men is later aan de slag gegaan met het vervaardigen van een zeer correcte vertaling. Maar dat wil zeker niet zeggen dat die vertaling daarom onnauwkeurig zou zijn.
Daarbij heb ik reeds laten zien dat de dingen die inderdaad anders vermeld zijn in deze vertaling allemaal te verdedigen zijn in tegenstelling tot allerlei rare kronkels in veel andere vertalingen. (regels toevoegen aan het modelgebed, woorden consequent verkeerd vertalen (hel) en toespelingen creeren naar dingen die niet waar zijn.)
Het enige wat je van onze vertaling kan zeggen is dat zinnen, woorden en uitdrukkingen zo vertaald zijn dat ze in 1 lijn liggen met de rest van de bijbel. En daar kun je het dan niet mee eens zijn, maar dan vraag ik me wel het nut daarvan af.
quote:
je wel schijnt te ontkennen dat de JG-en dogma’s hebben
Een dogma is een niet onderbouwde leerstelling. Aangezien wij alles onderbouwen met bijbelse stof kan ik niet anders concluderen dan dat wij geen dogma’s leren. In tegenstelling tot het merendeel van de overige kerken van deze wereld.
quote:
Dat het bij de joden het gebruik was om de naam van God niet uit te spreken zal je natuurlijk wel weten.
Later wel ja. Eerst echter niet. Waarschijnlijk is (ongegrond!) bijgeloof daar de oorzaak van geweest. God heeft echter in de bijbel laten optekenen dat zijn naam bekend is en gebruikt kan.moet worden. (Onder andere: Gen 12:8, Ruth 2:4 Ex.3:15, Spr.18:10, Jes. 12:4, Zef 3:9)
Merk op dat nergens in de bijbel staat dat Gods naam niet uigesproken mocht worden.
Er wordt alleen vermeld dat men Zijn naam niet op onwaardige wijze mag opnemen (misbruiken) of er valselijk bij mag zweren. Aanroepen of gebruiken in alledaagse spraak was voor Jehovah en zijn dienstknechten door de jaren heen geen enkel probleem.
quote:
In die context is het daarom niet waarschijnlijk dat Jezus in zijn optreden, zijn lezingen in de synagoge de naam van God wél gebruikt zal hebben.
Ja? Is het waarschijnlijk dat Gods eigen zoon Jezus Gods verheven naam niet gebruikte omdat hij bang zou zijn voor menselijke, bijgelovige tegenstanders? Moest Jezus bang zijn voor mensen (hij wist zelfs al dat hij zou moeten sterven uiteindelijk) ?
Eigenlijk klinkt dat helemaal niet waarschijnlijk. Alsof Jezus water bij de wijn zou doen om mensen te plezieren. Zo ken ik Jezus anders niet.
1 van de bergen voorbeelden:
Lukas 4
8 Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Sterker nog:
De naam Jezus (Gr.: I•e´sous) komt overeen met de Hebreeuwse naam Jesua (of Jehosua, de onverkorte vorm), die „Jehovah is redding” betekent.
Verder nog een stuk tekst ter bevestiging van het feit dat de naam van God wel in het Nieuwe testament thuishoort en dus wel gebruikt werd:
Wanneer hield men op met gebruiken van Gods naam?Hier bestaat onzekerheid over. In veel naslagwerken wordt beweerd dat het gebruik van de naam omstreeks 300 v.G.T. ophield. Deze conclusie is gebaseerd op de veronderstelde afwezigheid van Gods naam in de Griekse Septuaginta, de eerste vertaling van de Schrift uit het Hebreeuws in het Grieks, waarmee omstreeks 280 v.G.T. werd begonnen. Was dit het geval?
Het is waar dat in de volledigste handschriften van de Septuaginta die thans bekend zijn, consequent het gebruik wordt gevolgd de Griekse woorden Kurios (Heer) of ho Theos (God) voor de naam Jehovah (Jahweh) in de plaats te stellen. Maar deze uitvoerige manuscripten gaan niet verder terug dan de
vierde en vijfde eeuw G.T. Niet lang geleden zijn er echter
veel oudere exemplaren, hoewel in fragmentarische vorm, ontdekt waardoor wordt bewezen dat de vroegste exemplaren van de Septuaginta de goddelijke naam wel bevatten.
Zo is er bijvoorbeeld het fragment van een papyrusrol die staat geregistreerd als Inventarisnummer 266 van de Foead Papyri. Het bevat de tweede helft van het boek Deuteronomium, waarin
herhaaldelijk het
Tetragram in Hebreeuwse lettertekens
voorkomt. Deze papyrus dateert volgens geleerden uit de tweede of eerste eeuw v.G.T., dus vier of vijf eeuwen vroeger dan de eerder genoemde Septuaginta-handschriften die de goddelijke naam niet bevatten.
Dr. P. E. Kahle zegt over een andere oude papyrusvondst: „De papyrus die fragmenten van Leviticus ii-v bevat, is in een handschrift geschreven dat veel lijkt op dat van de Papyrus Foead 266, dat, zoals reeds is opgemerkt, wordt gekenmerkt door het feit dat de naam van God door het Tetragram in Hebreeuws kwadraatschrift (יהוה) is weergegeven en niet door χύριος [Kurios], zoals later in christelijke hss van de bijbel.” — The Cairo Geniza, uitg. van 1959, blz. 222, 224.
Er bestaan dus deugdelijke bewijzen tegen de gedachte dat men in de periode vóór onze gewone tijdrekening ophield de goddelijke naam, op zijn minst in geschreven vorm, te gebruiken.
-einde quote-
Ergo, het is juist onwaarschijnlijk dat Jezus de verheven naam van zijn eigen God en vader zou verdoezelen uit angst voor de bijgelovige Joden.
De tekst uit de NWV is dus wel degelijk een juiste vertaling van oorspronkelijke tekst in tegenstelling tot vertalingen die meedoen aan het bijgeloof van de Joden door Gods naam weg te laten en te verdoezelen. Waarom zou God ook ineens in het Nieuwe Testament zijn Naam weglaten terwijl hij wilde dat mensen hem zouden gebruiken (zoals in het hele Oude Testament)?
Een mooie tekst nog:
Mal 1
11 „Want van de opgang der zon, ja, tot aan haar ondergang zal mijn naam groot zijn onder de natiën, en op elke plaats zal offerrook worden gebracht, zal mijn naam [een gave] worden aangeboden, ja, een reine gave; want mijn naam zal groot zijn onder de natiën”, heeft Jehovah der legerscharen gezegd.
quote:
Heeft daarom de minderheid altijd gelijk?
Zei ik dat?
Volgens mij niet. Jij verdedigde 20 eeuwen theologen en weet ik wat allemaal en ik zei dat de bijbel laat zien dat God het niet eens is met het merendeel van de religies op aarde (zie Openbaring!). Dus in dit geval heeft in ieder geval EEN minderheid gelijk. De meerderheid van de religies voeren oorlogen en zijn uit op macht, rijkdom en aanzien. Het zijn die religies die in zekere zin hoererij plegen door zich met de politieke machten van de wereld in te laten.
In Openbaring wordt haar enorme vernietiging symbolisch beschreven.
quote:
hij was een n00b als het ging om theologie.
Mee eens.
Maar hij was wel degelijk de insteller van de veranderde opvatting. Inderdaad niet omdat hij belang had bij een zuivere leer, maar bij het bijeenhouden van zijn rijk door 1 leer!
Dus hij had wel degelijk een motief. Hij was zelf aanbidder van de zonnegod. En wist inderdaad ook maar weinig af van de christelijk leer.
Over de resultaten van dat concilie zegt de Encyclopædia Britannica:
„Constantijn zelf trad als voorzitter op, leidde actief de discussies en stelde . . . de doorslaggevende formule voor die in de door het concilie afgekondigde geloofsbelijdenis werd opgenomen en waarin de verhouding tussen Christus en God, namelijk dat Christus ’van hetzelfde wezen [ho•mo•ou´si•os] met de Vader’ was, tot uitdrukking werd gebracht. . . . Geïntimideerd door de keizer ondertekenden de bisschoppen op slechts twee na de geloofsbelijdenis, velen van hen zeer tegen hun zin.”
Een quote uit een boek: In ‘’A Short History of Christian Doctrine’’’ zegt: „Constantijn had in de grond der zaak hoegenaamd geen begrip van de vraagstukken die in de Griekse theologie aan de orde waren.”2 Wat hij wel begreep, was dat religieuze geschillen een bedreiging voor de eenheid van zijn rijk vormden, en hij wilde dat ze werden beslecht.
De Catholic Encyclopedia zegt: „Constantijn betoonde beide godsdiensten evenveel gunst. Als pontifex maximus waakte hij over de heidense aanbidding en beschermde haar rechten.” „Constantijn is nooit christen geworden”, zegt de encyclopedie Hidria, en voegt eraan toe: „Eusebius van Caesarea, die zijn biografie schreef, zegt dat hij in de laatste ogenblikken van zijn leven christen is geworden. Dit klinkt weinig overtuigend, want de dag ervoor had [Constantijn] een offer aan Zeus gebracht omdat hij tevens de titel Pontifex Maximus droeg.”
Grof gezegd, het zou Constantijn een biet zijn wat de zuivere leer was. Als er maar eenheid in zijn rijk kwam.
quote:
christenen voor hem geloofden dat al en schreven daarover
Kun je dat bewijzen?
En zelfs als het zo is: afvalligheid was zelfs al in de bijbel voorzegt en verkeerde ideeen zijn ook zeker overgenomen door de al door mij genoemde Assyriers en Egyptenaren.
Dat maakt het nog niet tot een zuivere, bijbelse leer.
quote:
en b) Constantijn zelf was aanhanger van Arius
Dit was pas tegen het eind van zijn leven.
Constantijn was hiertoe gekomen door toedoen van Eusebius van Nicomedië.
Het bewijst ook niets aangezien (zoals reeds getoond) Constantijn geen aanhanger was van christelijke leerstellingen, maar andere motieven had en (vrijwel) tot aan zijn dood de zonnegod bleef aanbidden.
Op het moment van het concilie werd de strijd uitgevochten (in 2 maanden!) door (voornamelijk) Athanasius en Aríus.
quote:
en c) de aanwezige bisschoppen stemden met overweldigende meerderheid in met de voorgestelde tekst (zij waren er dus niet fel tegen).
Maar, Nicea vertegenwoordigde in feite de opvatting van een minderheid; het akkoord werd moeizaam bereikt en was voor velen die de Ariaanse zienswijze niet deelden, onaanvaardbaar. Het boek ‘’A Select Library of Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church’’ merkt op dat „een duidelijk geformuleerd leerstellig standpunt dat tegengesteld was aan het arianisme, slechts door een minderheid werd ingenomen, hoewel deze minderheid zegevierde”.6 En in A Short History of Christian Doctrine wordt opgemerkt:
„Waar veel bisschoppen en theologen van het Oosten vooral bezwaar tegen schenen te hebben, was het door Constantijn zelf in de geloofsbelijdenis opgenomen denkbeeld van de homoousios [„van hetzelfde wezen”], dat in het latere conflict tussen de orthodoxie en de ketterij de twistappel werd.”7
quote:
Op het tweede gedeelte ga ik maar niet in, een beetje flauwe vergelijking. Onjuist (triniteitsleer werd er niet geleerd) en flauw, omdat je niet ingaat op wat ik er aanhaal maar een demagogische vergelijking maakt.
Ten eerste is het niet flauw, het is een feit dat de vroege religies reeds trinitarische goden hadden en dat de religies van deze natien al werden veroordeeld in de bijbel, wat me eigenlijk juist nogal relevant lijkt. Verder stelde ik al dat alleen werd geleerd dat Jezus en God gelijk waren in macht en inderdaad is later pas de heilige geest toegevoegd, maar de (onjuiste) basis werd wel degelijk al gelegd op het moment dat besloten werd om Jezus aan God gelijk te stellen.
quote:
Ik houd het er meer op dat de JG-en pogen eerlijk en betrouwbaar over te komen door een overflow van informatie aan, inderdaad, niet al-wetende mensen.
Dan houdt je er een verkeerde denkwijze op na. Wat is beter; ongefundeerde onzin spuien zonder bronvermelding of alle dingen grondig onderzoeken en zoveel mogelijk informatie presenteren zodat een ieder de kans krijgt een mening over een onderwerp te vormen die in lijn is met de bijbel?
Joh 17
3 Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.
Kennis is van levensbelang. Wij doen ons uiterste best zoveel mogelijk betrouwbare informatie te vinden zodat we dat weer kunnen gebruiken om de bijbel te ondersteunen.
Wat is eigenlijk eerlijker en betrouwbaarder?
Je moet het met me eens zijn dat openlijk over alle onderwerpen informatie zoeken en het aan nauwkeurig onderzoek onderwerpen eerlijker en betrouwbaarder is dan helemaal niets opzoeken en helemaal geen bronnen, geleerden, woordenboeken, encyclopedieen enz raadplegen, en zo maar wat roepen, of niet dan?
Trouwens, dat er zo veel informatie voor onze stellingen is, is veeleer een bevestiging dat het te ondersteunen is in plaats van dat het verzonnen is en er dus geen basis voor te vinden is.
quote:
Niet iedere christen krijgt dan ook maanden studie over hoe de zwakke punten in de kennis van andere christenen,
Zwakke punten? De bijbel is geenszins zwak. Het zijn de door mensen verzonnen stellingen en dogma’s die niet standhouden en zwak zijn. Het gaat niet om ‘wie het meest weet, wint’.
Het gaat erom wat
waar is. Alleen onderzoek kan dat uitwijzen. Als je niets opzoekt en niets leert, weet je ook niets.
quote:
de meeste christenen zijn gewoon christen omdat ze van God en hun Grondlegger houden.
Tuurlijk en dat is geweldig natuurlijk, alleen het gaat erom dat zij God aanbidden zoals Hij wil, niet zoals zij willen. Kennis van de bijbel kan/zal dat helderder maken.
quote:
Ik vroeg het iets preciezer en herhaal deze vraag: ben je het met alle leerstellingen eens van de JG-en?
En ik gaf al duidelijk genoeg antwoord, maar dan nog maar een keer: JA
quote:
De JG-en zijn niet uniek in hun pacifisme, hun evangelisatie-drang, hun afwijzen van kinderdoop, etc. Maar dat is een ander onderwerp.
Zoveel andere religies kan ik anders niet opnoemen. Maar dat wij niet uniek zouden zijn wil nog steeds niet zeggen dat de meerderheid van de kerken het juist heeft.
Zoals ik al aanhaalde verzuimen grote kerken als de RK-kerk, de protestanten, gerformeerden en vele kleineren het volledig om te prediken, wat een absoluut gebod is voor elke Christen.
Ook gaan zij in dienst en voeren oorlogen waarmee zij de geboden van Jezus schenden.
Dus, mijn vraag; welke andere religie houdt zich volgens jou volledig aan bijbelse beginselen en doet alle dingen die Jezus geboden heeft?
quote:
Ik zou graag van jou willen weten hoe, wat en wanneer de eerste christenen de foute weg (volgens jou dan) opgingen.
Prima.
Allereerst wat teksten:
1 Joh 2
18 Jonge kinderen, het is het laatste uur, en zoals GIJ gehoord hebt dat [de] antichrist komt, zo zijn er ook nu vele antichristen opgestaan; uit welk feit wij te weten komen dat het laatste uur is aangebroken. 19 Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren niet van ons slag; want indien zij van ons slag waren geweest, zouden zij bij ons zijn gebleven. Doch [zij zijn weggegaan] opdat duidelijk aan het licht zou treden dat niet allen van ons slag zijn.
Hand 20
29 Ik weet dat er na mijn heengaan onderdrukkende wolven bij U zullen binnendringen, die de kudde niet teder zullen behandelen, 30 en uit UW eigen midden zullen mannen opstaan die verdraaide dingen zullen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.
1 Tim 4
4 De geïnspireerde uitspraak zegt echter uitdrukkelijk dat in latere tijdsperiodes sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat zij aandacht schenken aan misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
Wat geschiedenis:
Binnen enkele tientallen jaren na de dood van de apostelen bleken er al schisma’s onder de christenen te zijn. „Celsus [een tweede-eeuwse tegenstander van het christendom] zelf had ironisch opgemerkt dat de Christenen ’in evenveel partijen verdeeld waren als hun aantal bedroeg, en iedere enkeling zijn eigen partij wilde hebben’. Omstreeks 187 [G.T.] gaf Irenaeus een opsomming van twintig verschillende richtingen in het Christendom; omstreeks 384 [G.T.] telde Epiphanes er tachtig.” — De geschiedenis der beschaving: Deel III — Caesar & Christus.
En daarna werd de drie-eenheidsleer steeds verder ontwikkeld en verspreidt. Ook de leer van de hel en de onsterfelijkheid van de ziel werd toegevoegd aan de christelijke leer.
Dus de afval is eigenlijk begonnen na de dood van de laatste apostelen en hun medegelovigen.
[ Bericht 0% gewijzigd door STORMSEEKER op 24-01-2005 01:08:26 ]