Okee, voor die vier is het niet niks, dat is waar. Hopelijk krijgen ze er later geen problemen mee, qua psychische klachten. Ik wens ze sterkte bij de verwerking.quote:Op woensdag 9 november 2011 18:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Iemand bijna doden is enkel maar 'niet netjes'?
Ik vind het inderdaad schrijnend dat er blijkbaar totaal geen prioriteit ligt bij het-oogje-in-het-zeil houden van een zaak waar 15x een inbraak is geweest in enkele weken tijd.quote:
Verduidelijkt? Het was me duidelijk hoor, maar alles wat onder doodslaan ligt, dat wil zeggen het verwonden van de inbreker of uberhaupt geweld gebruiken tegen de inbreker (als die dit niet tegen jou doet) vind ik verwerpelijk. Er is dus niets onduidelijk, ik ben het denk ik simpelweg niet met je eens.quote:Op woensdag 9 november 2011 18:20 schreef Bastard het volgende:
[..]
Als ik iemand moet vasthouden die niet mag ontkomen ben ik ook grof, zeker als het om stelen van mijn spullen gaat. Maar doodslaan staat natuurlijk niet in verhouding nee.![]()
Verduidelijkt voor je?
Wat is dat toch, dat opnemen voor inbrekers? Ik begrijp dat nooit zo goed.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:07 schreef Taurus het volgende:
[..]
Verduidelijkt? Het was me duidelijk hoor, maar alles wat onder doodslaan ligt, dat wil zeggen het verwonden van de inbreker of uberhaupt geweld gebruiken tegen de inbreker (als die dit niet tegen jou doet) vind ik verwerpelijk. Er is dus niets onduidelijk, ik ben het denk ik simpelweg niet met je eens.
Vasthouden, ook wanneer hij probeert weg te komen (en je bent met 4 man, kom op zeg), is iets totaal anders dan 'n klap geven. Of 'n schop. Je houdt iemand gewoon in bedwang, daar hoef je geen schaafwond of blauwe plek aan over te houden.
Gebruikt de inbreker zelf geweld, dan lijkt mij verdediging op de juiste plaats door het afweren van het geweld of eventueel dezelfde mate van geweld terug gebruiken. Maar 'grof' zijn voor spullen, nee, ik vind dat ondermaats.
Absoluut. En toch is dat iets anders dan geweld gebruiken, d.w.z. in elkaar slaan of iets dergelijks. Wat is dat toch, dat mensen dat verschil niet zien?quote:Op woensdag 9 november 2011 22:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat is dat toch, dat opnemen voor inbrekers? Ik begrijp dat nooit zo goed.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik vind dat men met 4 man een inbreker moet neerslaan.
Hoe het zich allemaal heeft toegedragen is nu nog niet bekend.
Ik vind dat je je huis mag verdedigen tegen binnendringers. Als je inbreekt neem je een risico dat iemand je ontdekt en je probeert tegen te houden.
Tegenhouden, oftewel de inbraak voorkomen. Prima, dat was ze dus ook gelukt of had met vieren makkelijk moeten lukken. Maar iemand met een knuppel bewerken versta jij onder 'tegenhouden'? Dat heeft niks te maken met 'opkomen voor inbrekers' maar opkomen voor de menselijke waardigheid en het rechtssysteem.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik vind dat men met 4 man een inbreker moet neerslaan.
Ik vind dat je je huis mag verdedigen tegen binnendringers. Als je inbreekt neem je een risico dat iemand je ontdekt en je probeert tegen te houden.
Dan moet je nogeens lezen wat ik schreef.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:21 schreef Arglist het volgende:
[..]
Tegenhouden, oftewel de inbraak voorkomen. Prima, dat was ze dus ook gelukt of had met vieren makkelijk moeten lukken. Maar iemand met een knuppel bewerken versta jij onder 'tegenhouden'? Dat heeft niks te maken met 'opkomen voor inbrekers' maar opkomen voor de menselijke waardigheid en het rechtssysteem.
Het zal wel,quote:Op woensdag 9 november 2011 22:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan moet je nogeens lezen wat ik schreef.
Ik denk dat als ik in mijn huis overvallen word door een inbreker en ik heb een zaklantaarn in mijn hand en ik het idee heb dat de man me iets aan wil doen ik niet zou aarzelen die te gebruiken.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:33 schreef Arglist het volgende:
[..]
Het zal wel,
Maar op de mensen die zeggen dat je dat het niet normaal is om mensen lichamelijk letsel toe te brengen reageer je wel met de opmerkingen dat ze het 'opnemen' voor inbrekers.....
Anders heb ik geen flauw idee wie je bedoelt met diegene die het zouden opnemen..... Je bent dus voor eigen rechtertje spelen of tegen, of vind je dat harde klappen wel mogen maar een knuppel uit den boze is....
Dat heet zelfverdediging, zeker als je het idee hebt dat die man je iets aan wil doen. Overigens geldt dit over het algemeen niet voor inbrekers, die willen gewoon wegwezen en niet jou te grazen nemen.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat als ik in mijn huis overvallen word door een inbreker en ik heb een zaklantaarn in mijn hand en ik het idee heb dat de man me iets aan wil doen ik niet zou aarzelen die te gebruiken.
Is dit een afdoende antwoord voor je?
Dat lijkt me een faire reactie die een niet perse afkeurenswaardig is. Anders is dat jij de dief ziet vluchten, jij 'm achterna snelt, overmeestert en dan vervolgens bewerkt met je zaklantaarn. Maar, meestal zoals die boven mij stelt, gaat het in de meeste gevallen om inbraken zonder geweld puur vanuit economische motieven. De overige, roofovervallen met forse geweldpleging hebben vaak nog achterliggende motieven zoals intimidatie, afschrikking en vaak gaat het om bekenden van het slachtoffer of bekenden van de bekenden van het slachtoffer.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat als ik in mijn huis overvallen word door een inbreker en ik heb een zaklantaarn in mijn hand en ik het idee heb dat de man me iets aan wil doen ik niet zou aarzelen die te gebruiken.
Is dit een afdoende antwoord voor je?
Wat dat is? Bij mij is het een aversie tegen de nijging om maar voor eigen rechter te gaan spelen. Het begint bij een duw maar waar eindig je? Het is niet voor niks dat rechters een opleiding hebben gevolgd en hun functioneren kritisch wordt gevolgd. Dat kan je niet aan iedere willekeurige leek overlaten...quote:Op woensdag 9 november 2011 22:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een staaltje grootspraak. Lekker hoor, zo van achter je scherm.quote:Op woensdag 9 november 2011 23:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
Als ik iemand, die daar gewoonweg niet hoort te zijn, bij mij thuis betrap met z'n fikken aan m'n spullen, zal ik niet schromen hem of haar het licht uit de ogen te slaan met m'n maglite.
Ik heb hard genoeg gewerkt en lang genoeg gespaard voor m'n spullen om het recht te hebben te voorkomen dat anderen die spullen binnen enkele minuten gratis en voor niets "in bezit" zouden krijgen. Alleen zou ik daarna eerder m'n beste maat bellen ipv de politie; even met meneer of mevrouw de inbreker een ritje naar Duitsland maken en hem of haar daar in een bos dumpen...
Schermpje; 't is maar een mobiele telefoon...quote:Op woensdag 9 november 2011 23:22 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een staaltje grootspraak. Lekker hoor, zo van achter je scherm.
Kijk maar uit. Ze slaan alles op tegenwoordig. Mocht je ooit zoiets uitvoeren dan weten ze je te vinden.quote:Op woensdag 9 november 2011 23:24 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Schermpje; 't is maar een mobiele telefoon...
Het lijkt de Donald Duck wel in jouw belevingswereld. Waar de zware jongens geen geweld gebruiken en netjes blijven wachten op de politie, maar zo werkt het in de realiteit niet natuurlijk.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:07 schreef Taurus het volgende:
Gebruikt de inbreker zelf geweld, dan lijkt mij verdediging op de juiste plaats door het afweren van het geweld of eventueel dezelfde mate van geweld terug gebruiken. Maar 'grof' zijn voor spullen, nee, ik vind dat ondermaats.
quote:Op woensdag 9 november 2011 00:19 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zou het normaal gesproken opnemen voor degenen die de dief aanhielden, maar wanneer je met z'n vieren bent, moet je zo'n dief kunnen overmeesteren zonder dat je hem dusdanig letsel toebrengt dat hij in coma terechtkomt. Het lijkt er sterk op dat hier sprake is geweest van buitenproportioneel geweld, dus snap ik dat die mannen zijn aangehouden.
Er is niks verkeerds aan het bewaken van je eigen spullen en ook niet aan het staande houden van inbrekers en dieven als je ze op heterdaad betrapt. Het gaat echter om de manier waarop je dat doet. Als je met z'n vieren bent dan kun je over het algemeen best wel een inbreker staande houden zonder ook maar één klap uit te delen. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie en hoe een inbreker reageert als hij betrapt wordt. Wat er in dit geval precies is voorgevallen weten wij niet. Als er een een inbreker gereanimeerd moet worden na een burger arrestatie vind ik het niet meer dan normaal dat de politie dit voorval grondig onderzoekt. Het is uiteindelijk aan de rechter om te oordelen of deze 4 mannen excessief geweld hebben gebruikt of niet.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:17 schreef Bastard het volgende:
[..]
Het lijkt de Donald Duck wel in jouw belevingswereld. Waar de zware jongens geen geweld gebruiken en netjes blijven wachten op de politie, maar zo werkt het in de realiteit niet natuurlijk.
Helemaal niet als er 15x van je spullen gestolen is en de politie er blijkbaar geen tijd aan besteedt om het op te lossen, daaruit kan ik mij heel goed voorstellen dat je de inbreker(s) zelf dan op gaat wachten. Die zal zich natuurlijk gaan verweren en dan werk je hem tegen de grond met gepast geweld. En misschien dan net iets harder om je gram te halen voor al de geleden kosten en frustraties.
Maar goed, jouw vertrouwen in de wet en de sterke arm is wat groter dan die van mij, die dief pakken ze heus wel.
Dit slaat op stront. Bij zelfverdediging ga je volgens het CDA/VVD vrijuit, niet bij het kapodt slaan van iemand die je verdenkt van eerdere inbraken. Hoe weten deze 4 droeftoeters met losse handjens nu dat deze 50 jarige man die ze in coma hebben geslagen ook de man is die de vorige inbraken heeft gepleegd? Als ze dat wisten hadden ze hem wel thuis opgezocht lijkt me.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:17 schreef Bastard het volgende:
[..]
Het lijkt de Donald Duck wel in jouw belevingswereld. Waar de zware jongens geen geweld gebruiken en netjes blijven wachten op de politie, maar zo werkt het in de realiteit niet natuurlijk.
Helemaal niet als er 15x van je spullen gestolen is en de politie er blijkbaar geen tijd aan besteedt om het op te lossen, daaruit kan ik mij heel goed voorstellen dat je de inbreker(s) zelf dan op gaat wachten. Die zal zich natuurlijk gaan verweren en dan werk je hem tegen de grond met gepast geweld. En misschien dan net iets harder om je gram te halen voor al de geleden kosten en frustraties.
Maar goed, jouw vertrouwen in de wet en de sterke arm is wat groter dan die van mij, die dief pakken ze heus wel.
Nee, en zo beschrijf ik het ook niet. Ten eerste is een inbreker geen zware jongen. Ten tweede is staande houden, vasthouden iets anders dan geweld gebruiken. Zeker als je met meerderen bent tegenover 1 inbreker.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:17 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat laatste begrijp ik wel, maar ik keur het niet goed. Tegen de grond werken; prima, maar nogmaals: daar hoef je amper een blauwe plek aan over te houden. Dat jij het daarna nodig vindt om te rammen en dat dat jou helpt bij het verwerken van het verlies van je spulletjes vind ik belachelijk.quote:Helemaal niet als er 15x van je spullen gestolen is en de politie er blijkbaar geen tijd aan besteedt om het op te lossen, daaruit kan ik mij heel goed voorstellen dat je de inbreker(s) zelf dan op gaat wachten. Die zal zich natuurlijk gaan verweren en dan werk je hem tegen de grond met gepast geweld. En misschien dan net iets harder om je gram te halen voor al de geleden kosten en frustraties.
Dat denk ik ook.quote:Maar goed, jouw vertrouwen in de wet en de sterke arm is wat groter dan die van mij, die dief pakken ze heus wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |