3-voudje toch, je maakt het me ook wel makkelijk hè? Shit, nu hap ik alsnog. Goed, daar gaat'ie dan.
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 10:03 schreef 3-voud het volgende:[..]
*zucht*
Wat is precies bestolen worden door de overheid? En zit je nu alle landen door elkaar te halen?
Je klinkt me als zon gekke hippie in de oren die in elke kast een spook ziet.
*zucht*
Om te beginnen, volgens mij ben jij niet oud genoeg om de hippie-beweging mee te hebben gemaakt, of echt te weten wat een hippie is. Je Cartman-esque opmerkingen zijn dus eerder handig om te zien of je echt een beetje verstand hebt van de materie, of gewoon maar wat roept omdat 'hippie' nou eenmaal zo'n makkelijk woordje is.
quote:
Ik zal je het uitleggen en de oplossing geven:
Hij heeft de waarheid in pacht!
quote:
Ik begrijp het wel. Verschil tussen arm en rijk. Aangezien ieder mens gelijk is mag dat verschil eigenlijk niet bestaan. Maarja, de mens is het enige dier dat zich als beest kan gedragen.
Hmm. Aperte onzin dus die je met geen enkele onderbouwing (biologisch/ sociologisch) kan vestigen. Moet je vaker doen, discussies beginnen met verzonnen argumenten. Voor elke onmenselijkheid die jij kan bedenken, kan ik er een Moeder Theresa tegenover zetten.
En als je hiermee doelt op de oorlogen, de genocides, de verschrikkingen uit het verleden...tja. Een aantal van die verschrikkingen uit het niet-zo-verre verleden zijn uiteindelijk terug te verhalen op het systeem. Maar dat is een andere discussie voor een ander moment.
quote:
Dus zo verwonderlijk is het niet. Ik heb hele goede mensen zien veranderen zodra ze in de buurt kwamen van geld en macht. Hun eerdere standpunten draaiden langzaam bij naarmate ze beter bekend waren met de argumenten om het goed te praten.
En ik kan ook zeggen dat ik hele welgestelde mensen bakken en bakken met geld heb weg zien geven. In een sub-forum waar door de tegenstanders vaak om bewijs geroepen wordt, trek je wel erg veel argumenten uit de lucht, 3.
Maar, je brengt me wel naar een goed punt. Waar brengt dit mij naar toe? Schaarste! Stay with me, lieve kijkbuiskinderen...want je hebt het ook over macht. Je zegt zelf, dat macht corrumpeert. Wat is er dan mis met bijvoorbeeld occupy die op staat tegen de gevestigde (c.q. corrupte) machtsorde?
quote:
Het voordeel van kapitalisme is dat het voorspoed en welvaart brengt. Dat jij nu vanuit een comfortabele positie tegen de gevestigde orde aan kunt schoppen, heb je te danken aan kapitalisme. Een soort van in de hand bijten die je voed.
Ah, de aloude 'schuldgevoel'-stelling. Die hebben we nog niet eerder gezien. Het is niet het bijten van de hand die je voedt, het is bijten van de hand die de kruimels van de tafel naar je toe veegt.
quote:
Ik geef alles direct op voor een wereld waarin iedereen gelijk is en evenveel bezit. Sterker, beetje de Amish gedachte dat volkeren elkaar voort helpen in de omgeving. Het haalt wel veel spanning en sensatie uit het leven want ik kan me voorstellen dat een dergelijke wereld heel saai wordt. Ook dat is killing voor de mens. Dus ergens zit de drang in de mens om het spel rondom kapitalisme in gang te houden. Enkel, als je buiten de boot valt ben je de sjaak.
Tut tut tut. Even je argumentatie uitschrijven. Volkeren helpen elkaar voort --> dan wordt het leven saai --> ergens zit dus de drang van de mens om kapitalistisch te zijn.
...En je hebt zelf niet door hoe stupide dit klinkt? Met deze redenering kun je beargumenteren dat de dienaren uit het feodale stelsel een enorm gelukkig leven hadden. Waarom? Tja, spanning en sensatie als de landheer komt om al je producten weg te halen, en amper genoeg over te laten om je gezin mee te voedden. Die man met die kap en die grote bijl in de hoek? Let niet op hem, hij is er voor de mensen die 'buiten de boot vallen'.
quote:
Ik ben in deze wereld gekomen waar deze spelregels al bepaald waren. Ertegenaan schoppen is geen goed idee. Mijn moraal breekt mij persoonlijk af als ik me enkel inzet voor anderen. De meeste anderen geven nagenoeg ook geen zak om mij. Ook wordt die suggestie wel altijd gewekt. Ik heb dus 2 keuzes:
1. ertegen schoppen want de wereld is ziek
2. meedoen en er het beste van maken
Punt 1 is zinloos. Niemand kan de wereld veranderen tenzij de hele wereld mee doet. Nou, vergeet het maar. De mens zit niet zo in elkaar. Dat wordt een verloren gevecht.
Discussiëren les 1: zet je tegenstander in een positie die niet verdedigbaar is. Bijvoorbeeld met geladen argumenten als 'de mens zit niet zo in elkaar'. Enneh, je valt wel erg snel van je "Ik geef alles direct op voor een wereld waarin iedereen gelijk is en evenveel bezit. Sterker, beetje de Amish gedachte dat volkeren elkaar voort helpen in de omgeving" -standpunt af, of niet? En dan gaat men door naar de ontkrachtting, namelijk....
quote:
Punt 2 is zinvoller. Ik ben hier op aarde voor mezelf. Als de hele wereld om me heen weg valt vind ik het noodzaak nummer 1 dat ik met mezelf overweg kan. Daarbij moet ik deze "vakantie" het voor mezelf naar de zin maken.
"Ik geef alles direct op voor een..." Ach laat ook maar zitten. Hier, denk ik, dat de crux van het verhaal ligt. Waarom? Schaarste. Schaarste drijft je om dit soort dingen te denken en te zeggen. En dat, mijn forum-vriend, kan ik wel aantonen. Pak Darwin d'r maar bij - competitie en het voortbestaan van de eigen genen. Self-preservation als levensbehoefte, uitgewerkt op economische schaal. Maar wacht, er is meer....
quote:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal hypocriet me druk te maken over speldenprikjes die nergens op uit draaien. Zoals Mauro. Die knaap moest en zou blijven. Nu, paar weken later is de boel al gesust en uit de meeste harten. Nog erger, de al uitgezette "Maurootje" kraaide niemand om. Hypocriet.
Totaal irrelevant argument met betrekking tot de Occupy-discussie. Volgende keer moet je een hoedje breien voor je stropop zodat'ie niet zo makkelijk te zien is.
quote:
Daarbij ben ik van mening dat geld gelukkig maakt. Iemand die zegt van niet, kan niet met geld omgaan. Je kunt namelijk alles kopen met geld. Van eigenwaarde tot gezondheid. Het stomme is dat de tegenstanders die dit onzin vinden, het wel eens zijn dat een werkloze die een baan vind, goed is voor zijn eigenbeeld. Wederom, hypocriet.
In de eerste drie zinnen ontkracht je je eigen argument al. Wat hoef ik dan nog te doen?

Geld maakt
niet gelukkig. Geld is maar een ruilmiddel, een short-cut om er voor te zorgen dat jij niet met een kip en twee geiten naar de Albert Heijn hoeft voor eieren.
Het niet meer zorgen hoeven maken om overleven, het baas zijn over de eigen beslissingen en de mogelijkheid tot zelfontplooiing maken gelukkig. Geld is hier maar een middel naar toe - niet de eindbestemming.
De werkeloze die een baan vindt, is inderdaad gelukkiger omdat hij 'wat geld op de bank heeft staan', om het even kort door de bocht te halen. Hiermee kan hij zijn rekeningen betalen, zijn eten, zijn kleding, zijn levensonderhoud. Hij gaat weg van de bank en terug onder de mensen, de sociale dieren die we zijn, en haalt daar geluk en voldoening uit. Geld? Nope, zoals ik al aangaf, en zoals je zelf zegt, geld is maar een middel.
quote:
Blijft voor mij over dat ik maar mee doe met dit ganzenbord waar ik ook maar opgezet ben. Vind men mij daarom arrogant en een egoïst? Boeit me niet. Ik hoef niet de hele wereld te vriend te hebben en na mijn dood heb ik geen verantwoording af te leggen of iemand in de ogen te kijken. Tenminste, voor zover ik weet.
Een egoïst? Neuh, niet zozeer. Defaitist? Jazeker. Dit betekent, in zekere zin, dat jij vindt dat het niet beter kan dan dit. Feel free to correct me, wat je ongetwijfeld al gaat doen

. Ik hoor dit vaker. 'Het is groter dan mij, en ik kan er niks aan veranderen, dus doe ik maar mee'.
Het Franse koningshuis was 'groter' dan de bevolking.
Het Amerikaanse apparaat was 'groter' dan Rosa Parks.
(Godwin alert!) Het Duitse reich was 'groter' (nogal ja) dan de verzetsstrijders uit onze eigen geschiedenis. Deze is vrijelijk te vervangen voor het Oost-duitse volk dat tegen het communisme in opstand komt in de jaren '80 als de 2e wereld oorlog je oncomfortabel maakt.
Drie grote voorbeelden. Drie situaties waarin mensen ook hadden kunnen zeggen 'och, ze zijn toch groter. Waarom zou ik het überhaupt proberen? Kleine ik haalt toch niks uit, en ik wil niet gekwetst worden'. Drie situaties waarin, tegen beter weten in, mensen opstonden voor waar ze in geloven. Wonnen ze? Soms. Er zijn legio voorbeelden van opstanden die op de meest brute manier uit-en-in elkaar geslagen worden. Deze onderdrukking houdt mensen niet tegen, nu niet, nooit niet.
En nee, je hebt weer geen gelijk. Er is
1 persoon op deze aarde waar ook jij verantwoording aan af moet leggen - jezelf.
Hypothetisch gezien, want ik weet dat we in Nederland (nog) niet in die situatie staan, als jouw vrienden en vriendinnen, familie en kennissen, onderdrukt worden, waar zou jij dan staan? Om lekker melodramatisch te worden, als jouw geliefden onder de laars van tyrannie zouden verdwijnen, kun jij jezelf dan nog in de ogen kijken en zeggen "Ik hoef niet de hele wereld te vriend te hebben en na mijn dood heb ik geen verantwoording af te leggen of iemand in de ogen te kijken.". Als het jou persoonlijk raakt, doe je dan nog steeds mee met het grote ganzenbord? Of barst dan ook in jou de opstandeling, de revolutionair, de verzetsheld los? Ik geloof van wel

.
quote:
Wat ook niemand begrijpt
En jij in je eentje wel?

quote:
is dat als we dit doorzetten, onze taart met iedereen gedeeld moet worden. Vanuit ons comfortabele positie is dat een leuk "gevoel". Maar de werkelijkheid betekent dat wij als westers land er enorm op achteruit gaan. Ik zou al die zweefteven wel eens wille zien na een dergelijke ommekeer. Ineens kunnen ze niet meer wat ze voorheen wel konden. Hoe lang zou het duren voor ze heimelijk wensen naar de tijd voorheen? Als ze het eerlijk durven toegeven natuurlijk. Want die hypocrisie die ze bezaten is niet opeens verdwenen.
Tee-hee, aannames, uit de lucht gegrepen conclusies én beledigingen in één alinea! Als je wil dat het beter gaat met de wereld, moet het slecht gaan met ons. Er is maar zoveel taart op de wereld mensen, en
wij gaan die opeten! Hier, neem wat van de bodem. Dat noemen we dan 'ontwikkelingshulp'.
Jij zou die zweefteven wel eens willen zien na de ommekeer. Ik vergeef je de belediging, dit ben ik jammergenoeg komen te verwachtten. Maar...wat nou als we geljk hebben? Laten we dit voorop stellen. Als wij ongelijk hebben, gebeurt er niks.
Niks! Niks zou veranderen, en alles kan doorgaan zoals het ging.
Maaaarrrr...als we wél gelijk hebben, verandert alles.
Je kan nog zo vaak iemand een hypocriete zweefteef noemen, een hippie, een wat dan ook, en dan schaar ik mijzelf daar ook maar even onder voor het gemak. Maar wat ik als leidraad beschouw, is niet de gedachte dat het niks uitmaakt, dat ik er niks aan kan veranderen, en dat mensen intrinsiek slecht en egoïstisch zijn. Nee, hiervoor trek ik liever Bill Hicks uit de kast. Je hebt nota bene zelfs goeie George als je UI, dus dit zou je wel aan moeten spreken. Of heb je zijn "THEY OWN YOU" betoog nooit gehoord?
quote:
The world is like a ride in an amusement park, and when you choose to go on it you think it's real because that's how powerful our minds are. The ride goes up and down, around and around, it has thrills and chills, and it's very brightly colored, and it's very loud, and it's fun for a while. Many people have been on the ride a long time, and they begin to wonder, "Hey, is this real, or is this just a ride?" And other people have remembered, and they come back to us and say, "Hey, don't worry; don't be afraid, ever, because this is just a ride." And we … kill those people. "Shut him up! I've got a lot invested in this ride, shut him up! Look at my furrows of worry, look at my big bank account, and my family. This has to be real." It's just a ride. But we always kill the good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok … But it doesn't matter, because it's just a ride. And we can change it any time we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings of money.
Just a simple choice, right now, between fear and love. The eyes of fear want you to put bigger locks on your doors, buy guns, close yourself off. The eyes of love instead see all of us as one. Here's what we can do to change the world, right now, to a better ride. Take all that money we spend on weapons and defenses each year and instead spend it feeding and clothing and educating the poor of the world, which it would pay for many times over, not one human being excluded, and we could explore space, together, both inner and outer, forever, in peace.
Pfoe, wat een stuk. Maar,that's it. Als ik om die redenen, omdat ik geloof in een betere wereld, een hippie ben, of een hypocriete zweefteef, of een aluhoedje, of een stinkende luie uitkeringstrekkende (ik heb zelfs een baan!) lang-haar-dragende werkschuwe nozem, so be it. Ik draag die geuzennaam met trots, als dat betekent dat ik wél streef naar een eerlijke wereld. En ik ben bereid hiervoor op te staan.