In navolging van Occupy Wall street die op 17 september begon in Amerika en op 15 oktober wereldwijd ging word ook het beursplein bezet in Amsterdam en in Den Haag het malieveld .quote:Om een voorproefje te geven, wat videobeelden van Occupy Wall Street in de US.
Los Angeles, meer rustig verlopende protests:
San Francisco:
Minder rustig, New York:
Boston:
Chicago:
Denver:
Seattle:
Extra:
http://www.livestream.com/globalrevolution
http://nymag.com/news/int(...)wall-street-2011-10/
http://wearethe99percent.tumblr.com/
En Summers zei het al: Occupy Adam kraakt Shell gebouw.quote:Ook Brabant 'bezet' door Occupy-betogers
TILBURG - Na steden als Amsterdam, Utrecht en Nijmegen 'bezetten' actievoerders van Occupy ook Eindhoven en Tilburg. Centraal bij het protest staat de weerstand tegen het monetaire systeem en de daarbij horende hebzucht.
In Eindhoven kwamen zaterdagmiddag enkele tientallen demonstranten bijeen op het 18 Septemberplein. De gemeente stond echter niet toe dat ze daar hun tenten zouden opslaan. In plaats daarvan mogen de actievoerders met hun tenten negen dagen lang op het Clausplein staan. Sommige voorbijgangers dachten echter dat ze met een rommelmarkt van doen hadden.
Tilburg
Ook in Tilburg verzamelden enkele tientallen demonstranten zich zaterdagmiddag voor een demonstratie. Vanaf de hoek van het Stadhuisplein en de Bisschop Zwijsenstraat hielden ze een protestmars dwars door het centrum. Aan het eind van de middag werd achter het Stadhuisplein een tentenkamp opgezet.
Een week eerder was er ook al een betoging in Tilburg. Toen kozen de demonstranten niet voor een tentenkamp, omdat het daarvoor nog te vroeg zou zijn. Ook was er nog geen plek bekend waar het tentenkamp kon staan.
Wereldwijd
Inmiddels zijn er al Occupy-demonstraties in Canada, de Verenigde Staten, Azië en Europa. In Nederland staan de actievoerders al in verschillende steden. De grootste demonstratie staat sinds half oktober op het Beursplein in Amsterdam, waar ook Brabanders actievoeren.
http://www.omroepbrabant.(...)Occupy-betogers.aspx
Dat mag idd wel wat veelzijdiger en wat meer close ups enzoquote:
Ik vond de foto's van Lavenderr vooral een bevestiging dat het niets meer dan een hippiefest is...quote:Op zondag 6 november 2011 20:55 schreef heartz het volgende:
Lavenderrs mooie foto's moeten hier eigenlijk ook in. Ik krijg ze niet.
Misschien kan Robbie nog wat foto's maken van Dordrecht en ze hier plaatsen?
quote:Op zondag 6 november 2011 20:59 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik vond de foto's van Lavenderr vooral een bevestiging dat het niets meer dan een hippiefest is...
Wilde je beweren van niet dan?quote:
Dat de foto's van Lavenderr hippie like zijn?quote:Op zondag 6 november 2011 21:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wilde je beweren van niet dan?
quote:Op zondag 6 november 2011 21:17 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat de foto's van Lavenderr hippie like zijn?
quote:Op zondag 6 november 2011 21:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het was wel een heel gemoedelijke sfeer, en iedereen was heel aardig en relaxed.
Ik sprak een man daar, die vertelde dat hij de oudste 'occupier' daar was. Roy heet hij , is psycholoog en hij heeft nog meegedaan aan de bezetting van het Maagdenhuis in 1967. Hij is enorm begeesterd en denkt dat deze bezetting nog heel lang gaat duren.Hij vecht door in ieder geval
Dit is Roy , enorm enthousiaste actie voerder
[ afbeelding ]
Elke avond hebben ze vergadering, en dan worden er democratische besluiten genomen, niemand is is de baas. Maar dat geeft wel af en toe strubbelingen, want er zijn altijd mensen die de 'macht' willen , zelfs daar.
Maar hij vertelde dat de kinderziekten er uit waren, dat ze proberen zich niet (meer) voor politieke karretjes te laten spannen. Vooral de SP wilde wel heel graag dit aangrijpen voor hun agenda.
Ook vindt hij het jammer dat er zoveel mensen op af komen die eigenlijk niet voor Occupy komen, maar gewoon om lekker te blowen en er zoals andere hier al zeiden: een hippiefestijn van te maken. En ja, hoe ze het ook proberen, deze mensen krijgen ze niet weg.
Roy denkt niet dat ze naar de Zuidas hoeven, hij denkt dat de burgemeester zijn hand nog wel over zijn hart strijkt.
We zullen zien.
valt niet zoveel te zien, hoewel het wel aardige lui zijn, eigenlijk.maar is nniet zo druk als Amsterdam, hoewel ze wel zeggen dat het groeit.quote:Op zondag 6 november 2011 20:55 schreef heartz het volgende:
Lavenderrs mooie foto's moeten hier eigenlijk ook in. Ik krijg ze niet.
Misschien kan Robbie nog wat foto's maken van Dordrecht en ze hier plaatsen?
Valt tegen, alleen 23 slechte Doors-cover band.quote:Op maandag 7 november 2011 16:06 schreef Michielos het volgende:
klinkt als een leuk stonerfeest. Welke bands spelen er?
http://www.niburu.nl/inde(...)et-complot&Itemid=33quote:Leider van de Nation of Islam Louis Farrakhan haalde tijdens de commercials van een radio-uitzending hard uit naar de aanwezige journalisten in de studio.
Hij vertelde ze dat ze slaven zijn die Amerika hebben uitgekocht en dat ze verzuimen de inwoners van hun land te informeren. Occupy Together doet dat voor ze, aldus een bevlogen Farrakhan.
Democratie kan niet bestaan zonder persvrijheid, ging Farrakhan door. Hij nam het de journalisten kwalijk dat ze de waarheid niet durven te vertellen omdat ze anders bang zijn hun baan kwijt te raken. De betogers van de Occupy-beweging kijken niet naar de media als bron van informatie want zij weten dat dezelfde mensen die de banken controleren ook de media in handen hebben.
“Wat voor toekomst hebben onze kinderen wanneer jullie bang zijn om de waarheid te vertellen?” vroeg de leider tot besluit aan de journalisten. “De geest is uit de fles, mensen over de hele wereld worden wakker. Jullie [de journalisten] moeten ook wakker worden en de waarheid vertellen.”
en ik lees steeds dat het eind november afgerond moet zijn , die petitie tegen de ESM komt te laat en je hoort er nog steeds NIKS over .quote:"Once this finance law is approved, along with the amendments on everything which Europe has asked of us and which the Eurogroup has asked for, I will resign, so that the head of state can open consultations," he said.
Dat zou wat zijn: en 'groene' VS president.quote:President of Iceland: Our Clean Energy Economy Helped Us Survive a Financial Crisis
Over the last few years, President Olafur Ragnar Grimsson has seen disasters both financial and environmental wrack his tiny island nation of Iceland. The Nordic country was at the center of the economic meltdown in 2007, when each of its three major banks collapsed. Since then, Iceland has made headlines when it nationalized its banks in response to the crash, when a massive volcanic eruption grounded airplanes around the world, and when it became the first nation to be powered by clean energy.
Needless to say, that's a hectic couple of years for a nation whose entire population is no larger than 400,000 people. President Grimsson discussed what can be learned from Iceland's example -- chiefly, the importance of putting markets before people and developing a clean energy economy -- in his rousing talk at Poptech 2011.
Grimmson gave an engrossing account of what has transpired in the years since Iceland's economy tanked in 2008. Iceland took a series of dramatic steps to head off the crisis -- most notably, by nationalizing its failing banks to prevent a total economic downward spiral. The ensuing recession nonetheless saw the nation shed jobs and enter tough times; tough times that persist today. Pretty familiar sounding narrative, no?
Another notable feature of Iceland's tale that should resonate today is the series of unrelenting protests that guided policymakers through the decision-making process -- every day, swarms of Icelandic youth and the afflicted middle class protested outside the capital building. Grimsson notes that it eventually turned into a full-time "assembly". These protesters pushed leaders to democratize the reform process, and to penalize the banks who made bad decisions, as opposed to the people who merely kept their money with them.
"I chose the democratic will of the people over the force of the market," Grimmson said. In other words, the irresponsible bankers, who the Iceland Finance Minister even compared to Enron, lost their jobs -- not middle class workers. Clearly, Occupy Wall Street sympathizers will find this brand of leadership inspiring.
But there's another aspect of the story that should intrigue the green-inclined. Iceland, Grimsson says, is now powered entirely by clean energy. And that has led to post-crisis investment that has helped Iceland weather -- and begin to emerge from -- its recession.
"If you have built up a clean energy economy, it will help you get out of financial crises in the future," Grimsson said. Having reliable sources of clean energy helps protect a struggling economy from price fluctuations in the cost of fossil fuels, for one.
Beyond that, a clean energy economy readily attracts heavy investment -- Grimmson noted that companies from around the world are seeking to build data centers in Iceland, because they'll be powered by clean energy. The forward-looking nature of Iceland's ventures have since attracted ample investment from places like China. According to Grimsson, previous investment in renewable energy helped the nation bounce back much faster than it would have otherwise.
Grimsson's presentation received a standing ovation, and easily secured a nomination for the best talk of the conference. Attendees took to Twitter to wonder if Grimsson might have been born on a U.S. Navy base on Iceland -- and therefore eligible to run for political office in the United States.
quote:Leuke meisjes vinden Beursplein te onveilig
Na een reeks incidenten is het niet meer zo veilig in het tentenkamp van Occupy Amsterdam. En helaas haken alle leuke meisjes daarom af.
Ondernemers, beurshandelaren en andere kapitalisten rond het Beursplein zijn de camping van Occupy Amsterdam behoorlijk zat. In het begin hing er nog een gezellig, creatief Lowlands-sfeertje. Er was zelfs een kinderhoek.
Inmiddels is er het een en ander veranderd. Het tentenkamp trekt steeds meer dronken Oost-Europeanen, daklozen, junks, wildplassers en onverstaanbare schreeuwlelijkerds aan. En dat heeft weer troep, stank, vechtpartijen en diefstallen als gevolg. Het ergste is nog dat daarom alle meisjes het kamp zijn ontvlucht.
Testosteron
Ze waren er wel, die meisjes. Studentes hadden hun studieboeken meegenomen met de ambitie zo lang mogelijk te blijven. Nu worden ze niet alleen gemist door de dagelijkse voorbijgangers, ook de Occupy’ers zelf merken dat de vrouwen het laten afweten.
‘Dat vinden al die testosteronmannen heel vervelend’, zegt oud-Maagdenhuisbezetter Roy Brussé (65), die al meer dan drie weken op het plein verblijft. ‘Maar het is zó onveilig. Eerst kwamen de slechte Polen, want er zijn ook goede, toen de anarchisten, toen de Russen en dan heb je ook de individuele gevallen zoals daklozen en mensen met psychische problemen.’
Equality
Dat is ook waarom de Engelse Liza (23) alleen overdag meedoet met het protest. Ze doet vrijwilligerswerk in het kamp en ziet het niet zitten om ‘s nachts te blijven hangen. ‘Het is te gevaarlijk. Veel vrouwen zijn bang. Voor diefstal, maar er kan eigenlijk van alles gebeuren’, zegt ze.
Ook Alejandra (22) is nog te vinden op het Beursplein. De Spaanse studeert in Maastricht en is drie dagen blijven logeren. Ze heeft een paar opstootjes meegemaakt. ‘Maar ik ben niet bang, ook al ben ik hier in mijn eentje’, zegt ze, terwijl ze met dikke rode letters ‘equality’ op een spandoek verft.
Alejandra ziet ook dat er maar weinig dames zijn. ‘En dat is een heel belangrijk punt, waar we aan moeten werken’, zegt ze. ‘Dit is ook een moment voor gelijkheid. Vrouwen doen veel te weinig mee in de politiek en economie.’
Als de vrouwen wachten tot het weer helemaal veilig is in het kamp moeten ze nog even geduld hebben. Vooralsnog lijk het niet veel rustiger op het Beursplein. Zondagmiddag werden er door de politie nog vier mannen uit Litouwen aangehouden wegens mishandeling en verstoring van de openbare orde, nadat ze door de Occupy’ers verzocht werden te vertrekken. ‘Ze horen er niet bij’, zegt Brussé. ‘Dit is een actie tegen de uitwassen van het kapitalisme. Je laat niet iedereen binnen.’
Omdat de Occupy’ers alle besluiten samen nemen, is het alleen nog niet helemaal duidelijk wie er nou wel en niet welkom zijn. ‘Volgens sommige betogers zijn dronken Polen ook weer een uitwas van het kapitalisme en mogen ze daarom blijven. Maar ik hoop dat ze een eigen beweging gaan opzetten’, aldus Brussé.
Crisis
De Spaanse Alejandra vertrekt weer naar Limburg. Ze is na een paar dagen niet erg onder de indruk van Occupy Amsterdam. ‘Ik denk dat er nog een heleboel werk aan de winkel is.’
Ze was van de zomer ook bij de bezetting van pleinen in Madrid. ‘Daar waren veel meer vrouwen aan het demonstreren. De mensen zijn er ook bozer door de hoge werkloosheid. Spanje is echt direct door de crisis getroffen, dat is hier niet het geval. Hier kunnen vrouwen gewoon voor hun gezin zorgen.’
Je bent echt van het pad, weet je dat ? In 2 maanden dwaal je nu af van semi-coherent tot een media 'ik hoor bij de 99%' nitwit.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:07 schreef Summers het volgende:
Negatieve berichten over Occupy neem ik al niet meer serieus want over de hele wereld hoor je precies dezelfde vooroordelen .
jij , probeer eens een keer positief te zijn en het goede in mensen te zienquote:Op vrijdag 11 november 2011 23:54 schreef ChungLingSoo het volgende:
[..]
Je bent echt van het pad, weet je dat ? In 2 maanden dwaal je nu af van semi-coherent tot een media 'ik hoor bij de 99%' nitwit.
Niet dat je daarvoor ook maar iets te brengen had, maar nu verlaag je zelfs de dingen vaar je voor probeert te strijden.
Triest, eigenlijk.
quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:55 schreef Summers het volgende:
[..]
jij , probeer eens een keer positief te zijn en het goede in mensen te zien![]()
Ga in Noord Korea wonen. Daar past je houding primaquote:Op vrijdag 11 november 2011 21:07 schreef Summers het volgende:
Negatieve berichten over Occupy neem ik al niet meer serieus want over de hele wereld hoor je precies dezelfde vooroordelen .
Heb je niet door dat in Nederland duitsland italie england amerika enz enz enz ook alle persneuzen dezelfde kant op wijzen ?quote:Op zaterdag 12 november 2011 07:38 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Ga in Noord Korea wonen. Daar past je houding primaGeen kapitalisme en alle persneuzen dezelfde kant uit.
Grootheidswaanzin?quote:Op zaterdag 12 november 2011 11:37 schreef Summers het volgende:
Waarom denk je dat iedereen roept " the whole world is watching " waarom denk je dat occupy zijn eigen verslag doet en zelf uitzend op livestreams over de hele wereld .
Waarom denk je dat ze hun eigen krant maken .
En de prijs voor "ik heb geen argumenten dus ik roep maar wat" gaat naar...quote:
DE OCCUPY BEWEGING!!!!quote:Op zaterdag 12 november 2011 13:43 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
En de prijs voor "ik heb geen argumenten dus ik roep maar wat" gaat naar...
Eens, maar het maakt wel dat Jan met de pet ook begint na te denken over hoe het er nu allemaal voorstaat. Daarom zie ik het wel als iets positiefs.quote:Op zaterdag 12 november 2011 13:43 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
En de prijs voor "ik heb geen argumenten dus ik roep maar wat" gaat naar...
Volgens mij deed Yogaflame eerder een poging om die prijs aan mij toe te kennen, in plaats van aan de Occupy-beweging. Dit omdat ik reageerde op Summer en haar eenzijdige berichtgeving en verafgoding van de beweging.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Eens, maar het maakt wel dat Jan met de pet ook begint na te denken over hoe het er nu allemaal voorstaat. Daarom zie ik het wel als iets positiefs.
Beetje een generalisatie Hoppatjequote:Op zaterdag 12 november 2011 15:20 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Volgens mij deed Yogaflame eerder een poging om die prijs aan mij toe te kennen, in plaats van aan de Occupy-beweging. Dit omdat ik reageerde op Summer en haar eenzijdige berichtgeving en verafgoding van de beweging.
Overigens ben ik het deels wel met je eens. Het is wel goed dat er af en toe wat in het nieuws komt, maar niet voor Jan met de Pet. Die denkt namelijk toch niet verder als:"ik wil de gulden terug en iedereen die meer verdient dan ik is een klootzak".
quote:ECN vreest voor voortbestaan
PETTEN - Het Energie Onderzoek Centrum Nederland (ECN) vreest voor haar voortbestaan als de organisatie extra pensioen moet uitkeren aan gepensioneerden, zoals het gerechtshof van Amsterdam onlangs bepaalde.
Dat heeft een woordvoerster van ECN zaterdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in NRC Handelsblad.
Het hof stelde een groep ex-medewerkers vorige week in het gelijk in hun eis om jaarlijkse toeslagen onvoorwaardelijk uit te blijven keren. De oud-medewerkers hadden bezwaar aangetekend tegen een wijziging van het pensioenreglement dat eind 2006 is doorgevoerd.Volgens het arrest van het hof wordt ECN alsnog verplicht gesteld pensioenindexatie vanaf 1 januari 2007 uit te voeren volgens ongewijzigde indexatiebepalingen.
"Dit is heel slecht nieuws voor ons'', zei de woordvoerster. "Wij beraden ons momenteel op de ontstane situatie.'' ECN heeft tot februari volgend jaar de tijd om in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.
Nee hoor. kijk maar eens welk percentage jan-met-de-pet PVV stemt.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Beetje een generalisatie Hoppatje
Had PVV ook niet het grootste aandeel hoogopgeleide kiezers?quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:22 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nee hoor. kijk maar eens welk percentage jan-met-de-pet PVV stemt.
Zou kunnen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:46 schreef Gray het volgende:
[..]
Had PVV ook niet het grootste aandeel hoogopgeleide kiezers?
Helemaal mee eens. Slimme mensen kunnen ook domme dingen doen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:51 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Zou kunnen.
Opleiding staat los van politiek benul en het vermogen om te handelen vanuit de onderbuik.
Hoe weet je dat? Die percentages zijn aannames, aangezien niemand over je schouder meekijkt als je stemt.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:22 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nee hoor. kijk maar eens welk percentage jan-met-de-pet PVV stemt.
Uhumquote:Beslag op generatoren Occupy Wall Street
NEW YORK - De brandweer in New York heeft vrijdag zes generatoren en een aantal blikken met brandstof van de beweging Occupy Wall Street in beslag genomen.
De actievoerders hadden de generatoren willen gebruiken om de betogingen in de wintermaanden wat draaglijker te maken.
De generatoren dienen om voor warmte te zorgen, te kunnen koken en om de computers te laten functioneren. Michael Booth, woordvoerder van Occupy Wall Street, zei dat de actiegroep zich door de tegenslag niet uit het veld laat slaan.
http://www.nu.nl/occupy/2(...)upy-wall-street.html
Filmpje:
http://nos.nl/video/309054-occupy-wall-street-in-de-kou.html
quote:Kamerleden bezoeken Occupy Wall Street
Tweede Kamerleden Tofik Dibi (GroenLinks) en Khadija Arib (PvdA) hebben donderdagavond (lokale tijd) Occupy Wall Street in New York bezocht. De politici zeggen de basisgedachte van de protestbeweging te steunen.
Dibi en Arib spraken met een aantal 'bezetters', zoals Sonya Zink (40) die het New Yorkse Zuccotti Park al sinds 17 september 'thuis' noemt.
''Heb je het gevoel dat de beweging door bevolking wordt gesteund?'', wilde Arib weten. ''Absoluut. Ik merk het iedere dag aan de bemoedigende woorden van voorbijgangers.''
De Occupy-beweging demonstreert tegen de macht van de financiële wereld en inkomensongelijkheid.
Oneens
Dibi en Arib spraken ook een man in pak aan. Al Schneider, een beurshandelaar uit Oklahoma die voor zaken in New York is, is het zeer oneens met de demonstranten. ''Kapitalisme is het beste wat dit land ooit is overkomen. Iedereen krijgt een eerlijke kans.''
Dibi wierp tegen dat het kapitalisme is doorgeslagen, maar Schneider wuifde dat weg. ''Het is het meest succesvolle economische systeem.''
Verrast
Dibi toonde zich blij verrast door de verschillende type mensen die zich op het plein nabij Wall Street voorbereidden op de nacht. ''Ik dacht dat er alleen maar jonge anarchisten zouden zijn'', zei hij terwijl hij tussen de geïmproviseerde tentjes slalomde.
Arib was teleurgesteld dat de harde kern van de demonstranten, die ook 's avonds in het park blijft, maar uit een paar honderd mensen bestaat. ''Hier is de wereldwijde beweging toch begonnen. Ik had duizenden mensen verwacht.''
Werkbezoek
Een delegatie van Tweede en Eerste Kamerleden is in New York op werkbezoek bij de Verenigde Naties (VN).
Eerder donderdag namen VVD-Kamerlid Brigitte van der Burg en Ton Schoenmaeckers van ondernemingsorganisatie VNO afzonderlijk van elkaar uit belangstelling ook een kijkje bij Occupy Wall Street.
Ook GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman bezocht deze week de bezetters in Manhattan.
http://www.nu.nl/occupy/2(...)upy-wall-street.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |