abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103989679
Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Peter, zit in 5VWO en wil de Academische Pabo doen. Dit wil ik omdat mij voor de klas staan heel leuk lijkt, maar ik wil in de loop van de tijd ook achter de schermen op een school wil werken of iets in die geest.

Tegenwoordig zijn er veel Academische Pabo's. Bijvoorbeeld Utrecht, Leiden en Rotterdam. Omdat ik zelf in Rotterdam woon, zijn dit de drie serieuze opties.

Ik neig eigenlijk meer om de 'Onderwijskunde-kant' ernaast te doen. Dan kan ik bij alle drie de ALPO's in principe terecht. In Utrecht heb je de studie Onderwijskunde ernaast. In Rotterdam en Leiden doe je Pedagogische Wetenschappen ernaast, maar dan kan je in de loop van de tijd wel de Onderwijskunde kant op.

Zoals gezegd woon ik in Rotterdam, dus de ALPO aan de Erasmus Universiteit en Hogeschool Rotterdam is het aantrekkelijkst wat afstand betreft. Maar wat me tegenhoudt, is dat er een opzet is van heel het jaar door Pabo en één dag per week stage en twee blokken van vijf weken Pedagogische Wetenschappen. Dat lijkt me weinig! Al zie ik dat er in Utrecht en Leiden 1 á 2 dagen per week op de Universiteit is, en 1 á 2 dagen op de Pabo en een dag stage, dan lijkt me dat een veel betere opzet. Wat is jullie mening daarover?

Daarnaast haal je in Rotterdam in 5 jaar een diploma van de Pabo en een master Onderwijs en Pedagogiek, waar nog niks over bekend is. Althans, op internet. In Utrecht kan je in 5 jaar twee bachelor-diploma's halen én een master Ontwerp en Advisering.

Heeft iemand misschien een idee hoe één van deze drie studies in elkaar zit? En wat zal je advies zijn voor mij?

Heel erg bedankt,

groetjes

[ Bericht 0% gewijzigd door pvvliet op 05-11-2011 14:49:04 (Vraag was niet echt duidelijk) ]
pi_103989738
De academische pabo in Rotterdam is pas sinds enkele maanden begonnen. Ik zou altijd terughoudend zijn om bij zeer jonge opleidingen aan boord te gaan. Tuurlijk, tegen de tijd dat jij in zult stromen, is de opleiding al 2 jaar oud, maar dat is nog steeds jong. De master onderwijskunde is bijvoorbeeld nog helemaal niet van start gegaan; die begint pas als de eerste instromers er zijn. Voor hetzelfde geld is het een ongelooflijk slecht programma, dat kun je alleen maar gokken.
pi_103989810
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Het lijkt me alleen heerlijk om niet elke dag met de trein heen en weer te gaan, want ik heb begrepen dat het een vervelende verbinding is(Rotterdam-->UU). Naar de EUR zou ik op de fiets kunnen!
pi_103990039
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 10:41 schreef pvvliet het volgende:
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Het lijkt me alleen heerlijk om niet elke dag met de trein heen en weer te gaan, want ik heb begrepen dat het een vervelende verbinding is(Rotterdam-->UU). Naar de EUR zou ik op de fiets kunnen!
Mijn advies: probeer gewoon eens naar Leiden of Utrecht te gaan met de trein, dan kun je zelf ervaren wat je er van vindt. In beide gevallen zit je ongeveer 45 minuten in de trein (x2), afhankelijk van waar je woont. Als dat echt een obstakel is, dan is de keuze makkelijk gemaakt, maar ik zou me niet laten belemmeren door reistijd. Liever een solide opleiding waar je je hele leven iets mee kunt, dan kiezen voor gemak en jezelf later in de vingers snijden. En je kunt altijd een laptop meenemen in de trein en alvast studeren.

En je kunt natuurlijk op kamers ;)
  Moderator zaterdag 5 november 2011 @ 11:17:34 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_103990392
Uiteraard is 3 kwartier heen en 3 kwartier terug geen onoverkomelijk iets.
Rotterdam centraal > Leiden centraal is 30min.
Neem een boek mee en je tijd is zo voorbij.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_103993159
Goed advies SH. Ben van plan naar de open dag te gaan in Utrecht en ook naar Leiden. Dan ga ik maar met de trein! Misschien valt het hartstikke mee.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die in de ALPO in Rotterdam volgt. Staat weinig informatie over de opleiding op internet, dus misschien kan een student mij verder helpen, aangezien de informatie-avond voor deze ALPO pas in mei is. Zou ik gewoon de hogeschool kunnen mailen of er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden?
pi_104001826
Is er trouwens iemand die weet wat er zoal met Onderwijskunde besproken wordt?
pi_104008961
Het hangt er een beetje vanaf waar de nadruk op ligt: theorie of praktijk. Enerzijds heb je de meer cognitieve (neuro)psychologie die in gaat op hoe leren werkt, hoe je dat kunt optimaliseren, hoe lezen zich ontwikkelt, etc. Anderzijds heb je het onderwijsaspect waarbij het vooral gaat over hoe je dat in een leerprogramma verwerkt, hoe je het toetst, etc. Voorbeeld van een boek: klik. Het is overigens geen moeilijk vak, dat moet ik er wel bij zeggen... :P

Puur ter illustratie van een masteropleiding:
http://tinyurl.com/6dpjlwb
Dit is de master bij de Open Universiteit, dan kun je per vak de beschrijving lezen. Zoals je ziet, richten ze zich daar vooral op het ontwerpen van programma's en afstandsonderwijs.
pi_104014878
Oke. Heb het even doorgelezen. Op het eerste gezicht interessant, maar moeilijk om er een beeld van te krijgen, of het echt bij me past. Ik denk dat ik maar in de loop van de tijd eens aan een meeloopmiddag mee ga doen.Bedankt voor de bron in ieder geval!
Volg je zelf Onderwijskunde, SH.?
Wat ben je van plan in de toekomst te gaan doen?
pi_104015891
Wat ik begrepen heb over de ´academische PABO` is dat het een gewone lerarenopleiding is waarbij die academische verrijking enkel bestaat uit onderwijskunde. Gezien het feit dat de kwaliteit van het onderwijs zeker niet verbeterd lijkt te zijn in dezelfde periode dat die onderwijskunde sterk toenam ben ik weinig optimistisch over het nut van die onderwijskunde zoals die nu is. Just my two cents.

Tip: probeer dit jaar en volgend jaar eens wat dagen mee les te volgen met studenten, het liefst onofficieel (dus gewoon eens een dagje meelopen met studenten zonder dat er door de universiteit iets is georganiseerd). Dan kom je er het best achter hoe zo'n studie is. Voor hoorcolleges en werkcolleges zal dat geen probleem zijn, practica meelopen gaat waarschijnlijk niet. Offer rustig wat lesdagen op om een dag mee te lopen op een universiteit maar dat is misschien niet eens nodig (op mijn universiteit is er bijv. geen herfstvakantie terwijl leerlingen van het VO en het HBO wel herfstvakantie hebben, zij kunnen dus in hun vakantie eens een dagje meelopen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104018572
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 23:03 schreef pvvliet het volgende:
Volg je zelf Onderwijskunde, SH.?
Neuh, maar tijdens psychologie heb ik er een vak over gehad :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 23:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gezien het feit dat de kwaliteit van het onderwijs zeker niet verbeterd lijkt te zijn in dezelfde periode dat die onderwijskunde sterk toenam ben ik weinig optimistisch over het nut van die onderwijskunde zoals die nu is. Just my two cents.
Ik moet het eigenlijk met je eens zijn. Anderzijds is het belangrijk om in gedachten te houden dat veel grote veranderingen in het onderwijs komen door lobbying en politiek. Zo kan ik vanuit de onderwijskunde meerdere argumenten tegen het nieuwe rekenen geven, en toch zullen ze er niet vanaf wijken. Dat is misschien wel het belangrijkste zwakke punt van de onderwijskunde: het is een relatief jong veld waarin gedegen onderzoek lastig is (het blijft psychologie). Je werkt met populaties die je moeilijk kunt beheren (het zijn klassen), er zit veel vervuiling in, etc.

Qua hoofdlijnen kun je er als docent veel van leren (hoe maak je een goede test, hoe bouw je het best een curriculum op, oefenen is belangrijker dan uitleggen, etc.), maar het is veel interessanter om er als wetenschapper in te gaan (hoe kunnen we onderzoek verbeteren, etc.).
pi_104019771
Ik doe pedagogische wetenschappen in Leiden en in het eerste jaar zat de Academische pabo iid ongeveer 1 a 2 keer per week erbij. Verder is de samenwerking met de Hogeschool Rotterdam, dus je hoeft niet heel vaak naar Leiden.

Onderwijskunde focust op hoe kinderen leren, wat er precies misgaat bij leerproblemen en over onderwijsvormen (bv cooperatief leren)
pi_104022753
@Bramvanloon, zit wel wat in wat jij zegt. Maar het is niet mijn streven om het onderwijs te verbeteren. Ik denk dat ik wel een type ben om kinderen wat te leren. Onderwijskunde erbij lijkt mij ideaal om 'er bij te doen'. Mocht ik uitgekeken zijn op het leraarsvak, waar ik natuurlijk niet snel van uit ga, heb ik altijd nog wat achter de hand. Misschien kan ik ook een andere functie op een school vervullen.
@fh101 oke! Dat is fijn om te weten. Wat bespreek je zoal in het eerste jaar? Begreep dat het eerste en een deel van de tweede een soort inleiding zijn op je keuze.
  zondag 6 november 2011 @ 16:36:26 #14
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104037958
Ik post alvast zodat ik niet vergeet straks te reageren, want ik kan je denk ik redelijk helpen.. Heb eerst de academische pabo in Leiden gevolgd, en studeer nu Pedagogische Wetenschappen in Rotterdam, maar ik moet nu weg :P

Mocht je dus alvast specifieke vragen hebben, stel ze vast dan kan ik die meteen meenemen... ;) Ik probeer vanavond, of anders morgen te reageren :)
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104042896
Hier is het rooster van de academische pabo voor dit jaar in Leiden:

http://www.fsw.leidenuniv(...)leidenrotterdam.html
  zondag 6 november 2011 @ 21:35:03 #16
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104052335
Het rooster voor het universitaire gedeelte, ja ;)

Anyway, ik heb dus ook de acpa gedaan.. Ik ben in 2009 begonnen, in Leiden. Destijds heb ik voor Leiden gekozen omdat het juist níet de onderwijskunde kant opging.
In Utrecht wordt namelijk de bachelor "Onderwijskunde" aangeboden naast de bachelor "Pedagogische Wetenschappen". Misschien is het nu anders, maar toen was het sowieso in combinatie met Onderwijskunde. Persoonlijk vind ik de kant van het kind, dus pedagogische wetenschappen, veel interessanter dan het beleid. In Leiden volgt namelijk iedere pedagogische wetenschappen student een standaard programma van 1,5 jaar, waarna je je specialiseert in ofwel orthopedagogiek, gezinspedagogiek, onderwijskunde of leerproblemen. Daarnaast is er nog de richting academische pabo, die bestaat uit een combinatie van vakken die relevant zijn als je voor de klas staat. In Leiden is het zo dat je met een richting voor een vaste master kiest. Kies je voor orthopedagogiek, dan 'moet' je de master orthopedagogiek doen. Hierdoor was het nog niet helemaal zeker hoe het daar zat met masters voor degenen die acpa deden, hierover zou je even contact op moeten nemen!
Daarom heb ik in eerste instantie Leiden gekozen, máár ik heb ook in Utrecht de selectieprocedure doorlopen. Dat is namelijk ook heel belangrijk; ga er niet van uit dat je bij de opleiding van je keuze toegelaten wordt. Wed niet op één paard, tenzij je zeker weet dat als je het daar niet wilt, je dan een totaal andere richting op wilt :9

Nou goed, ik werd dus in Leiden aangenomen. Over het algemeen had ik op maandag twee colleges (universiteit), op dinsdag stage, op woensdag een werkgroep en een college (universiteit), op donderdag echt vakken van de pabo, en op vrijdag tutoraat vanuit de universiteit én vaardigheidstraining vanuit de pabo.
Bij de universiteit draaiden wij bij colleges gewoon mee met de reguliere studenten, alhoewel er soms is geswitcht met in welk jaar er welk vak gevolgd wordt. Zo volg je in je eerste jaar een tweedejaarsvak, maar ook in je vierde jaar nog een eerstejaarsvak. Op de pabo heb je je eigen klas, waarmee je alle lessen volgt, waardoor je ook goed aan elkaar gewend bent. Het 'nadeel' hieraan is dat je vaak ook anders beoordeeld wordt, had ik het idee. Er werd veel aangepast, omdat wij een hoger niveau aankonden, en daardoor werd het soms wel heel zwaar moet ik toegeven.
Ook bij de stage werd er veel aangepast, je had ook opdrachten die aansloten bij wat je op dat moment op de universiteit leerde. Dat was wel goed, ze probeerden echt heel veel te linken en te zorgen dat je niet twee verschillende opleidingen tegelijkertijd deed, maar dat het echt één studie was.

Uiteindelijk ben ik na iets meer dan een jaar toch gestopt, omdat ik een hele onprettige stage had. Het was een leuke vrouw waarbij ik stage liep, maar de klik was er gewoon niet. Ze was echt een goede juf, waar ik veel van had kunnen leren. Maar zij had dat vertrouwen gewoon niet in mij, en na een aantal akkefietjes ging ik steeds meer nadenken, omdat ik haar daar af en toe ook gewoon ook reden toe gaf. Ik kwam tot de conclusie dat ik toch niet voor de klas wilde, en ben gestopt met het pabogedeelte.

Nu studeer ik trouwens pedagogische wetenschappen in Rotterdam, en daar vind ik het systeem wel heel fijn, omdat je daar heel intensief met de stof omgaat, en ze daar volgens mij ook de stof kunnen aanpassen aan de acpastudenten, maar ik weet niet of ze dat ook doen :P
Wat ik wel heel slecht vind is dat je inderdaad maar twee blokken aan de universiteit volgt. Afgelopen blok ging het namelijk over de essentie van pedagogische wetenschappen, en de meest primaire dingen over kinderen, dat hebben ze gewoon niet gevolgd :{ Tevens missen de acpastudenten bijvoorbeeld ook het academisch leren schrijven, iets wat mij redelijk belangrijk lijkt.
Maar wat ik vermoed is dat dat op een bepaalde manier tijdens de rest van het jaar ingehaald wordt.. In Leiden valt het vak 'pedagogiek' van de pabo bijvoorbeeld weg, maar ik vermoed dat dat in Rotterdam nog wel gegeven wordt, dat weet ik ook niet zeker.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104076842
@ejiraM, bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb er wel wat aan:-). poe wat een drukke week zeg. Je krijgt het dus bepaald niet aangewaaid! O, wat vreemd zeg. Academisch leren schrijven lijkt mij ook heel belangrijk. Weet jij misschien van wie ik meer informatie kan krijgen over de inhoud van de opleiding??
Want op internet staat er weinig over..
Het is natuurlijk wel het eerste jaar trouwens voor Rotterdam. Dus misschien zullen over 2 jaar de 'kinderziektes' er uit zijn. Hopen het maar!
pi_104079542
De bewering van Bram_v_L dat het academische gedeelte van de opleiding alleen uit onderwijskunde bestaat is volgens mij grote onzin. Het idee achter de academische pabo is juist om docenten op te leiden die meer inzicht hebben in de ontwikkeling van kinderen, ontwikkelingsstoornissen en leerproblemen.

Maargoed, wat ik je mee wil geven:
In Leiden wordt de master onderwijskunde niet meer gegeven. Dus houd daar rekening mee als je echt de onderwijskunde in wil. Sowieso heeft Utrecht wat onderwijskunde betreft de betere naam.
Daar staat tegenover dat Leiden weer erg goed schijnt te zijn op het gebied van leerproblemen, met name dyslexie. Een opleiding in leerproblemen is natuurlijk ook een prima keus als je docent wilt worden. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Mry op 07-11-2011 18:34:20 (verbetering) ]
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  maandag 7 november 2011 @ 16:58:21 #19
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104080623
@ Mry : Onderwijskunde toch nog wel? Of is dat nieuw? Opleidingskunde is namelijk weg, waardoor de keuzes orthopedagogiek, gezinspedagogiek, leerproblemen en onderwijskunde overblijven..

@ pvvliet : Daarvoor moet je gewoon even op sites kijken, staat meestal wel een vragenformulier / contactinformatie bij en dan kom je vanzelf bij de juiste persoon :)
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104081638
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:58 schreef ejiraM het volgende:
@ Mry : Onderwijskunde toch nog wel? Of is dat nieuw? Opleidingskunde is namelijk weg, waardoor de keuzes orthopedagogiek, gezinspedagogiek, leerproblemen en onderwijskunde overblijven..
Ik heb het even nagezocht en de master Educational Studies staat inderdaad nog in de studiegids van dit jaar, dus ik zal het door elkaar gehaald hebben met opleidingskunde. Mijn excuus. :)
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_104092186
@ejiraM, dat heb ik gedaan. Kreeg een vage mail terug:

Deze studieroute is inderdaad bedoeld voor studenten die meer verdiepend willen werken en die na 4 jaar een bachelor hbo-opleiding hebben afgerond oftwel: de pabo en na 5 jaar een master pedagogiek aan de universiteit van Rotterdam behalen. Ons programma is vervlochten met het programma van de universiteit. Een mooie combinatie waarin je aan het werkveld laat zien dat je in staat bent op universitair niveau te kunnen (mee) denken. Als je naast veel theorie ook in de praktijk wilt kijken dan is dit natuurlijk een perfecte combinatie.

De informatie over de master kun je vinden op de site van EUR (Erasmus Universiteit van Rotterdam). Als je de andere programma's wilt vergelijken dan zou ik even goed navraag doen bij de verschillende universiteiten. Een groot voordeel is wel dat je bij ons uiteindelijk een master behaald en geen bachelor.


Lijkt me logisch als je na (4+1=)5 jaar een master haalt, dus dat is niet echt een voordeel. Of zit ik mis?
Er staat ook niks van een van een master Pedagogy and Education op de site van de EUR. Ook was er op de open dag van de EUR niks over de ALPO en ook niet op de Hogeschool Rotterdam staat er niks op het programma over de opleiding.
Dat is toch ongelooflijk voor wat eigenlijk zo'n mooie opleiding is?????

Ik zit trouwens me te bedenken.. Je hebt met de ALPO natuurlijk twee diploma's. Wordt het universitaire diploma wel serieus genomen? Aangezien je niet alles behandelt. Ik ben bang dat je dadelijk een diploma heb die eigenlijk weinig waard is... Is dit gek dat ik dit denk?
  dinsdag 8 november 2011 @ 00:11:53 #22
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104106524
Nou, wat natuurlijk zo is, is dat de opleiding Pedagogische Wetenschappen an sich ook pas in september van dit jaar is begonnen, wat inhoudt dat ze pas over 3 jaar hun eerste masters aan zullen bieden, omdat de eerste personen dan hun bachelor hebben afgerond. Hierdoor vind ik het niet heel vreemd dat er niets bekend is over de master.

Het is inderdaad vreemd dat de EUR dat als 'bijzonder' aanprijst, want sowieso in Leiden kan je na 5 jaar in het bezit zijn van beide bachelordiploma's en een master en volgens mij in Utrecht ook. In dat opzicht zou ik persoonlijk Rotterdam dan als nadeel zien. In Leiden of Utrecht kan je namelijk na 4 jaar gewoon voor de klas gaan staan als dat je uiteindelijke doel is, omdat een master namelijk niet heel veel meer toe hoeft te voegen. In Rotterdam begrijp ik dat dat niet tot de mogelijkheden behoort, en dat is jammer.
Ik heb trouwens heel erg het idee dat dit een standaard praatje is, in hoeverre heb je specifieke vragen gesteld? En als je niet tevreden bent gewoon nog een keer mailen, net zolang tot je wel tevreden bent ;)

Over de waarde van je diploma, daar kan ik vrij weinig over zeggen. Ik weet wel dat ze vanuit de 'pabokant' het echt als een meerwaarde zien dat je ook universitair geschoold bent, omdat ze daar veel meer mee bezig willen, en omdat er steeds meer 'probleemgevallen' op reguliere scholen rondlopen en je daar natuurlijk veel kennis over bezit.
Als je echt als pedagoog aan de gang wilt later, weet ik niet hoe zinvol het is om de Acpa te gaan doen. Om bevoegd orthopedagoog te worden heb je een bepaalde kwalificatie nodig, en daarvoor moet je bepaalde vakken gevolgd hebben. Ik weet dat je in Leiden niet al deze vakken volgt, dus mocht je na de acpa beslissen toch orthopedagoog te willen worden, dan zal je die vakken nog in moeten halen.
Sowieso heb je gewoon een universitaire bachelor, en daar is gewoon al een bepaalde waarde aan verbonden. Daarnaast heb jij een speciaal vakkenpakket, samengesteld voor de academische pabo gevolgd. Je moet het een beetje zien als dat je bij rechten met fiscaal recht niet de notariswereld in kan, en met notarieel recht niet de belastingswereld.. Maar maakt dat je diploma minder waard?
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104110791
quote:
De bewering van Bram_v_L dat het academische gedeelte van de opleiding alleen uit onderwijskunde bestaat is volgens mij grote onzin.
Ik heb dat niet beweerd, ik heb gemeld dat ik dat heb vernomen. Dat is een groot verschil!
Misschien hangt het van de universiteit af? Misschien is het onderwijskundige en het pedagogische (voor sommigen) niet duidelijk afgebakend?
Hoe dan ook, ik vind het jammer dat er geen academische pabo bestaat die zich meer richt op talen, wiskunde, wetenschappen enz.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 8 november 2011 @ 10:18:44 #24
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104112269
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 09:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb dat niet beweerd, ik heb gemeld dat ik dat heb vernomen. Dat is een groot verschil!
Misschien hangt het van de universiteit af? Misschien is het onderwijskundige en het pedagogische (voor sommigen) niet duidelijk afgebakend?
Hoe dan ook, ik vind het jammer dat er geen academische pabo bestaat die zich meer richt op talen, wiskunde, wetenschappen enz.
Wat zou daar volgens jou dan de toegevoegde waarde van zijn? De pabo is namelijk een opleiding voor de basisschool, zelfs op de pabo wordt er vanuitgegaan dat je de meeste kennis al bezit, en is het puur didactisch wat je leert. Als je iets niet weet wordt er enigszins vanuit gegaan dat je zelf uitzoekt wat het zit.
Op het moment dat je pedagogische wetenschappen of onderwijskunde studeert naast de pabo sluit dat aan, omdat het hetzelfde vakgebied is. Zo weet je meer hoe het onderwijs in elkaar steekt, waar je aan kan werken als een kind niet mee kan komen.. En ook bijvoorbeeld bij kinderen met autisme of ADHD weet je meer over de achterliggende factoren en hoe je daarmee om kan gaan.
Ik zie echt niet wat voor meerwaarde een basisschooldocent met grote kennis over talen of wiskunde zou toevoegen, maar ben wel benieuwd hoe jij dat ziet! :)
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104130907
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 10:18 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Wat zou daar volgens jou dan de toegevoegde waarde van zijn? De pabo is namelijk een opleiding voor de basisschool, zelfs op de pabo wordt er vanuitgegaan dat je de meeste kennis al bezit, en is het puur didactisch wat je leert. Als je iets niet weet wordt er enigszins vanuit gegaan dat je zelf uitzoekt wat het zit.
Op het moment dat je pedagogische wetenschappen of onderwijskunde studeert naast de pabo sluit dat aan, omdat het hetzelfde vakgebied is. Zo weet je meer hoe het onderwijs in elkaar steekt, waar je aan kan werken als een kind niet mee kan komen.. En ook bijvoorbeeld bij kinderen met autisme of ADHD weet je meer over de achterliggende factoren en hoe je daarmee om kan gaan.
Ik zie echt niet wat voor meerwaarde een basisschooldocent met grote kennis over talen of wiskunde zou toevoegen, maar ben wel benieuwd hoe jij dat ziet! :)
Ik ben zelf 3e jaars student onderwijskunde aan de UU, ervaar het als een erg prettige omgeving en erg makkelijk contact met docenten te maken(kleinschaligheid). Over het ALPO gedeelte weet ik weinig, behalve dat ik van aardig wat mensen hoor dat het een behoorlijk pittig programma is waarbij je hele week vol zit met studie gerelateerde dingen.

De belangrijkste keuze die je voor jezelf moet maken is het feit of je het "academische" deel wilt vullen met pedagogische wetenschappen of onderwijskunde, daarbij rekening houdend met het feit dat je bij beide onderdelen ook zeker onderwijskunde dan wel pedagogische wetenschappen vakjes volgt.

Houdt er ook rekening mee dat wanneer je voor de onderwijskunde kant kiest, je een programma krijgt dat amper te vergelijken is met de reguliere onderwijskunde bachelor. Je volgt dan wel een aantal vakken met de reguliere bachelor maar al je vakken zullen hoofdzakelijk gericht zijn op basisschool kinderen en daardoor een zekere diepgang missen op andere vlakken van de onderwijskunde.(Volwassenenonderwijs e.d.)

Terwijl je wel een volwaardig onderwijskunde bachelor diploma krijgt.. ;) Kan je de jaloezie ruiken? Ghehe, niks voor mij dat PABO gedeelte ;)

Ik heb nog even het ALPO studieprogramma bijgevoegd Klik!, kan zo snel niet de programma's vinden van Leiden en Rotterdam. De onderste helft van de tabelletjes is het universitaire gedeelte.

Als je vragen hebt over met name het onderwijskunde gedeelte, stel ze gerust, zal ze proberen voor zo ver mogelijk te beantwoorden en kan anders ook jaargenoten even vragen die de ALPO volgen!
pi_104134111
@ejiraM, heb aardig specifieke vragen gesteld, maar ik probeer het nog een keer, want ik ben er niet echt iets mee opgeschoten. Ik wil ook niet als orthopedagoog aan de slag denk ik. Ik wil misschien na een tijdje voor de klas ook dingen achter de schermen doen, in de vorm van remedial teacher of iets in het management of cursusontwikkelaar. Zou dit kunnen met een master van Pedagogische Wetenschappen of Onderwijskunde van de ALPO?? Ik wil in ieder geval niet dat je 'slechts' een goedopgeleide leraar met wat meer bagage bent. Ik weet dat het een zware studie is, dus dan wil ik wel loon na werken, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Een breed arbeidsveld dus.
@mSt. Ik neig meer onderwijskunde, dus Utrecht lijkt een logische optie, maar door de onduidelijke informatie over de ALPO in Rotterdam en de verleiding dat het Pabo-gedeelte van Leiden ook in Rotterdam wordt gegeven, is het lastig. Ik moet hierbij melden dat ik bij alle drie nog niet ben geweest(informatieavond), maar dat doe ik deze maand, dus ik hoop wat wijzer te worden. Verbaast me dat het programma amper te vergelijken is. Het programma ziet er wel zeer interessant uit. Heb wel een paar vragen:-)!
*Als ik als ALPO-student de master ontwerp & advisering volg, is dit dan wel te doen, aangezien je als ALPO-student veel mist van Onderwijskunde.
*Zitten de ALPO'ers bij de Onderwijskunde mensen bij de Universiteit? Hoe bevalt dit?
*Is de kans op een onderwijskundige baan met een 'ALPO universitair diploma Onderwijskunde' even groot als 'normaal universitair diploma Onderwijskunde'. Je hebt de zelfde titel(of noem je dit anders?) Bachelor of Education. Maar kunnen bedrijven bijvoorbeeld zien dat je niet de normale Onderwijskunde hebt gedaan en daarom eventueel niet wordt aangenomen?
*Misschien kom je helemaal niet uit mijn buurt, maar toch:). Is de verbinding tussen Rotterdam -> UU een beetje te doen? Daar hoor ik negatieve verhalen over. Daar laat ik m'n studiekeuze niet van afhangen, maar het zou wel mooi meegenomen zijn.

Super bedankt voor het beantwoorden alvast!
pi_104144732
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:55 schreef pvvliet het volgende:
@mSt. Ik neig meer onderwijskunde, dus Utrecht lijkt een logische optie, maar door de onduidelijke informatie over de ALPO in Rotterdam en de verleiding dat het Pabo-gedeelte van Leiden ook in Rotterdam wordt gegeven, is het lastig. Ik moet hierbij melden dat ik bij alle drie nog niet ben geweest(informatieavond), maar dat doe ik deze maand, dus ik hoop wat wijzer te worden. Verbaast me dat het programma amper te vergelijken is. Het programma ziet er wel zeer interessant uit. Heb wel een paar vragen:-)!
*Als ik als ALPO-student de master ontwerp & advisering volg, is dit dan wel te doen, aangezien je als ALPO-student veel mist van Onderwijskunde.
Het lijkt mij dat dit te doen moet zijn, het academische gedeelte van de ALPO moet in principe genoeg zijn om de algemene vaardigheden die nodig zijn om de master te kunnen volgen te dekken. Ik zou dit nog niet na kunnen vragen omdat dit jaar het 4e jaar ALPO in Utrecht pas in gaat en er(naar mijn weten) nog geen mensen bezig zijn met de master na hun ALPO. In principe zou het te doen moeten zijn, ook omdat veel cursussen redelijk op zichzelf staan en je gewoon de skills hebt om dit aan te moeten kunnen. Het wordt alleen misschien even wat meer kennis stampen. ;)

Maar tenslotte heb je gewoon een startkwalificatie als je de ALPO hebt afgerond,

quote:
*Zitten de ALPO'ers bij de Onderwijskunde mensen bij de Universiteit? Hoe bevalt dit?
Bij een paar vakken zitten ze bij de Onderwijskunde mensen, zijn er maar iets van 2/3 uit mijn hoofd. Volgens mij volgen ze alleen het hoorcollege met ons en hebben ze werkcollege met hun eigen ALPO "groep"

quote:
*Is de kans op een onderwijskundige baan met een 'ALPO universitair diploma Onderwijskunde' even groot als 'normaal universitair diploma Onderwijskunde'. Je hebt de zelfde titel(of noem je dit anders?) Bachelor of Education. Maar kunnen bedrijven bijvoorbeeld zien dat je niet de normale Onderwijskunde hebt gedaan en daarom eventueel niet wordt aangenomen?
Kunt de BSc titel voeren met zowel ALPO als Onderwijskunde, je hebt tenslotte gewoon een Onderwijskunde diploma. Ik heb totaal geen idee of je baan kans groter of kleiner is, bij bepaalde banen zal er veel waarde gehecht worden aan het feit dat je ook de PABO achtergrond hebt terwijl er andere werkgevers zullen zijn die liever iemand hebben zonder deze achtergrond. Of dat ze uberhaupt niet weten dat er een verschil zit in het Onderwijskundige deel.

quote:
*Misschien kom je helemaal niet uit mijn buurt, maar toch:). Is de verbinding tussen Rotterdam -> UU een beetje te doen? Daar hoor ik negatieve verhalen over. Daar laat ik m'n studiekeuze niet van afhangen, maar het zou wel mooi meegenomen zijn.
Tsjah, reizen brengt gewoon het risico met zich mee dat er vertraging kan zijn en dat je moet staan in de spits. Een paar van mijn klasgenootjes wonen nog steeds bij hun ouders en moeten ook voor colleges zo'n anderhalf uur heen en terug reizen. Maar bij hun staat iedere avond het eten op tafel en kunnen nog makkelijk doorgaan in hun oude "habitat." Een keuze die ze zelf maken natuurlijk.

Als ik jou was zou ik geen spoorstudent worden en het leven op kamers gaan ontdekken omdat het gewoon erg leuk is. Ook als je in een stad dichtbij je ouders gaat studeren zou ik proberen wat voor jezelf te zoeken omdat het een erg leuk avontuur is wat voor veel mensen erg goed is voor hun eigen ontwikkeling(eigen benen staan). ;)

Maar uiteindelijk moet je zelf beslissen, altijd een eindje reizen naar school maar wel je was gedaan hebben en elke avond eten op tafel of een gigantisch mooi avontuur waarvan je bijzonder veel leert. Maar ja, ieder zijn ding he.

Ik zou in ieder geval niet je keuze af laten hangen van de locatie maar bij welke school/universiteit je je het beste voelt. :D

quote:
Super bedankt voor het beantwoorden alvast!
No problemo, weet hoe moeilijk keuzes maken is en ik hoop dat ik je kan helpen met een goede keuze maken. ;-)

Bezig met studie nummer 3 :@, en dan bedoel ik dat de eerste twee een verkeerde keuze waren. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door mSt. op 08-11-2011 23:10:04 ]
pi_104166423
O, dat verbaast me, dat er geen geen ALPO-studenten na zitten te denken over een master. Maakt de kans op een (leuke) baan toch wel erg groot:-). Ontwerp en advisering klinkt ook wel erg leuk!! Maar ja, misschien heb je voor de eerste paar jaren genoeg bagage, omdat negen van de tien voor de klas beginnen. Weet jij misschien of er veel mensen zijn die al in gedachte hebben om een extra taak binnen school op zich te nemen of op een andere manier gebruik maken van hun universitair diploma?? Zo ja, wat?:)
Bedankt voor je heldere antwoorden trouwens!!

[ Bericht 4% gewijzigd door pvvliet op 09-11-2011 20:44:33 ((verbetering)) ]
pi_104185550
quote:
Ik zie echt niet wat voor meerwaarde een basisschooldocent met grote kennis over talen of wiskunde zou toevoegen, maar ben wel benieuwd hoe jij dat ziet! :)
Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.
Ik zeg niet dat het een ten koste van het ander moet gaan maar momenteel wordt in het een wel voorzien (onderwijskundige/pedagogische master voor het lager onderwijs) en in het ander helemaal niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104193941
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.
Ik zeg niet dat het een ten koste van het ander moet gaan maar momenteel wordt in het een wel voorzien (onderwijskundige/pedagogische master voor het lager onderwijs) en in het ander helemaal niet.
Ik begrijp je nog steeds niet helemaal. Sowieso zal die eerste zin je niet in dank worden afgenomen door (aanstaande) docenten in het basisonderwijs. :P
Er worden nou eenmaal geen echte bètavakken gegeven in het basisonderwijs. Simpelweg omdat jonge kinderen daar de basiskennis nog voor missen. Het lijkt me dan ook niet nuttig om basisschooldocenten daarin op te leiden.
Als je het niveau van basisschooldocenten omhoog wilt krijgen kun je denk ik beter streven naar verplichte universitaire scholing. In sommige landen gebeurt dit al. Pedagogiek en onderwijskunde lijkt me dan nog steeds de beste insteek. Goede bèta docenten kun je beter opleiden voor het middelbaar onderwijs want daar zijn ze hard nodig.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_104208104
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 16:51 schreef pvvliet het volgende:
O, dat verbaast me, dat er geen geen ALPO-studenten na zitten te denken over een master. Maakt de kans op een (leuke) baan toch wel erg groot:-). Ontwerp en advisering klinkt ook wel erg leuk!! Maar ja, misschien heb je voor de eerste paar jaren genoeg bagage, omdat negen van de tien voor de klas beginnen. Weet jij misschien of er veel mensen zijn die al in gedachte hebben om een extra taak binnen school op zich te nemen of op een andere manier gebruik maken van hun universitair diploma?? Zo ja, wat?:)
Bedankt voor je heldere antwoorden trouwens!!
Die zullen er vast zijn hoor! Maar omdat je tenslotte al een startkwalificatie hebt kan je gewoon zonder master aan de slag. Als je op deze manier je PABO hebt gehaald neem ik aan dat je er ook iets van een extra taak bij neemt op school.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.
Ik zeg niet dat het een ten koste van het ander moet gaan maar momenteel wordt in het een wel voorzien (onderwijskundige/pedagogische master voor het lager onderwijs) en in het ander helemaal niet.
Mannen in het onderwijs, en dan vooral lagere school, haha.

Ik denk toch dat veel mannen een soort gedrevenheid hebben, goed geld willen verdienen en niet perse hun tijd willen spenderen aan knutselen, muziekspelen, en met kinderen bezig zijn terwijl ze ook met hun wiskunde/natuurkunde een goedbeter betaald "mannen" beroep kan krijgen.

Heb vooral het idee dat het beeld waar de school in Nederland aan moet voldoen iets is wat op vrouwen gericht is en waar mannen moeilijk hun draai kunnen vinden.
pi_104218712
Haha, aan mij om daar verandering in te brengen:-)!
pi_104231277
quote:
Goede bèta docenten kun je beter opleiden voor het middelbaar onderwijs want daar zijn ze hard nodig.
Nu je het aanstipt...
Laatst was het in het nieuws dat veel leerlingen die zakken voor het PABO (die reken- en taaltoetsjes) een tweegraadslerarenopleiding gaan volgen. Van de regen in de drup.
Ik ben het met je eens dat echte bèta's meer noodzakelijk zijn in het VO maar ik pleitte niet voor een bètaopleiding, ik pleitte voor een opleiding die meer inzet op vakinhoud (talen, wiskunde, wetenschappen, aardrijkskunde, geschiedenis) en minder op pedagogie en onderwijskunde.
Natuurlijk, als het salaris niet marktconform is (bij een serieuze WO-opleiding hoort een serieus WO-salaris) dan zet het nog weinig zoden aan de dijk.
Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat er iets mis is met het bestaan van zo'n meer pedagogische en onderwijskundige PABO-bachelor, de eenzijdige gerichtheid daarop lijkt mij niet goed.

Wat betreft het nut van wiskunde geven op een lerarenopleiding: vroeger vonden de deskundigen van toen dat blijkbaar zeer nuttig aangezien er veel aandacht werd besteed aan rekenkunde en wiskunde.
http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/3136

quote:
Mannen in het onderwijs, en dan vooral lagere school, haha.
Het is allesbehalve vanzelfsprekend dat je alleen een lagereschoolleraar kan worden als je ook kleuterjuf wordt. Dat waren niet zo heel erg lang geleden gescheiden opleidingen maar een of ander groot licht vond het een goed idee om die opleidingen te fuseren waardoor het vakinhoudelijke niveau voor zowel de onderbouw als de bovenbouw omlaag is gegaan (de tijd en energie die aan het een besteed wordt kan niet aan het ander worden besteed).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104236495
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 00:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nu je het aanstipt...
Laatst was het in het nieuws dat veel leerlingen die zakken voor het PABO (die reken- en taaltoetsjes) een tweegraadslerarenopleiding gaan volgen. Van de regen in de drup.
Oh dat nieuwsbericht heb ik helemaal gemist!
Het is niet echt een prettig idee dat iemand die het vereiste taalniveau voor het basisonderwijs niet haalt dan wel rustig docent Nederlands op het voortgezet onderwijs kan worden. Ik hoop maar dat die lerarenopleidingen dan inhoudelijk goed zijn.

quote:
Ik ben het met je eens dat echte bèta's meer noodzakelijk zijn in het VO maar ik pleitte niet voor een bètaopleiding, ik pleitte voor een opleiding die meer inzet op vakinhoud (talen, wiskunde, wetenschappen, aardrijkskunde, geschiedenis) en minder op pedagogie en onderwijskunde.
Natuurlijk, als het salaris niet marktconform is (bij een serieuze WO-opleiding hoort een serieus WO-salaris) dan zet het nog weinig zoden aan de dijk.
Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat er iets mis is met het bestaan van zo'n meer pedagogische en onderwijskundige PABO-bachelor, de eenzijdige gerichtheid daarop lijkt mij niet goed.
Ik begrijp nu wat beter wat je bedoelt denk ik, misschien zit er iets in. Eigenlijk zou de vakkennis al voldoende moeten zijn na de havo, maargoed dat geldt ook voor Nederlands en rekenen. :P
En dat WO-salaris zie ik helaas niet zo snel gebeuren met al die bezuinigingen op het onderwijs.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_104291984
Vandaag naar voorlichting Academische Pabo op Hogeschool Rotterdam geweest. Een hoop informatie gekregen, niet alles onthouden, maar wel wat wijzer geworden. Voor de geïnteresseerden: De academische pabo in Rotterdam duurt 5 jaar. Je krijgt na 5 jaar een bachelor-diploma van de Pabo, een honours degree waarmee je laat zien over extra kennis en vaardigheden te beschikken in vergelijking met Pabo-studenten en een master Pedagogiek en Onderwijs. In tegenstelling tot andere academische pabo's loop je hier twee dagen stage. Eén keer vanuit de Pabo, lesgeven etc. en de andere keer vanuit de universiteit in de vorm van een onderzoek. Je bent dus meer in aanraking met de universiteit dan twee blokken van vijf weken, zoals ik eerder heb gemeld. De werkdruk is hier minder hoog dan op Academische Pabo's als Utrecht. Het gevolg is dat je geen bachelordiploma van pedagogische wetenschappen ontvangt. Volgens de voorlichtingsvrouw maakt dit niet zo veel uit, omdat voor veel vacatures een master van veel groter belang is. Ik weet niet hoe dat zit, dus ik weet niet of dat helemaal klopt.
Mijn indruk was heel redelijk, leuke sfeer ook op de school. Van de week naar Leiden en naar Utrecht. Daarna zal ik een hoop wijzer zijn:-)
  zondag 13 november 2011 @ 14:32:52 #36
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104316377
Oh, dat is eigenlijk wel handig :D Eigenlijk haal je dan in 4 jaar gewoon je HBO en een pre master, waar je normaliter 5 jaar mee bezig bent. Ik denk inderdaad dat dat handiger, en rustiger is dan een volledige bachelor.
Alleen denk ik dat je daar dan wel minder keus hebt om als pedagoog aan de slag te gaan, maar dat het echt de bedoeling is dat je voor de klas komt :Y
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
  zondag 13 november 2011 @ 20:05:40 #37
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104327882
Ik zit er trouwens wel even overna te denken wat nou de toegevoegde waarde van het doen van de Academische Pabo is in Rotterdam. Je bent een vwo-leerling, dus zou je ook het verkorte pabo programma kunnen doen (3 jaar), vervolgens een schakelprogramma / pre-master (1 jaar) en dan de master (1 jaar). Dan heb je toch in 5 jaar dezelfde diploma's? En waarschijnlijk ook nog met minder werkdruk ook, omdat je dan je maar op één studie tegelijkertijd focust :P

De twee dagen stage zijn wel echt een pré, lijkt mij. Zo krijg je natuurlijk een betere bonding met de kids, en maak je een veel snellere progressie. Alhoewel ik wel heel benieuwd ben hoe ze die universitaire stagedag invullen, heb je behalve dat onderzoek er meer informatie over gehad? Want vooral in het begin is het denk ik redelijk saai, en zit je uren hetzelfde kind te observeren..

Wat trouwens misschien ook een overweging is, is het topprogramma aan de pabo in Hengelo, daar heb ik ook nog overna gedacht. Daar bieden ze ook hele leuke mogelijkheden, en bijvoorbeeld continu stage op een niet-standaard basisschool. Ook met een selectieprocedure, dus niet iedereen wordt zomaar toegelaten :) Enige nadeel is waarschijnlijk Hengelo, haha :P
http://www.edith.nl/opleiding/voltijdopleiding/top-programma.aspx
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104338291
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 20:05 schreef ejiraM het volgende:
Ik zit er trouwens wel even overna te denken wat nou de toegevoegde waarde van het doen van de Academische Pabo is in Rotterdam. Je bent een vwo-leerling, dus zou je ook het verkorte pabo programma kunnen doen (3 jaar), vervolgens een schakelprogramma / pre-master (1 jaar) en dan de master (1 jaar). Dan heb je toch in 5 jaar dezelfde diploma's? En waarschijnlijk ook nog met minder werkdruk ook, omdat je dan je maar op één studie tegelijkertijd focust :P
Misschien maken ze geen pre-master ;) En daarnaast zitten bij de academische pabo al universiteitsvakken verwerkt in het programma, waardoor het programma aanvankelijk zwaarder is, maar de overstap naar de master is dan wel lichter :)
  zondag 13 november 2011 @ 23:44:14 #39
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104338722
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:28 schreef SH. het volgende:

[..]

Misschien maken ze geen pre-master ;) En daarnaast zitten bij de academische pabo al universiteitsvakken verwerkt in het programma, waardoor het programma aanvankelijk zwaarder is, maar de overstap naar de master is dan wel lichter :)
Maar dat is toch juist de bedoeling van een premaster ook? :P Het verlichten en de overstap kleiner maken naar de master? En dan bieden ze het wellicht in Rotterdam niet aan, maar in Leiden, Amsterdam, Utrecht, Groningen etc misschien wel.. Althans, dat programma móet toch ergens mogelijk zijn ;)
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104339730
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:44 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Maar dat is toch juist de bedoeling van een premaster ook? :P Het verlichten en de overstap kleiner maken naar de master?
Ik bedoel:
- Als je los de pabo doet, dan heb je 3 jaar hbo, dan 1 jaar pre-master (uni-vakken, veel statistiek) en dan master (uni-vakken). Je doet dus eerst 3 jaar 'rustig aan', waarna je opeens moeilijkere vakken krijgt.
- Als je de academische pabo doet, dan heb je al uni-vakken vanaf het begin. Je begint dus op een hoger niveau en er is geen keiharde overgang naar de universiteit.

Tenminste, zo zie ik het :P De overgang naar uni lijkt me groter als je normale pabo doet dan als je academische pabo doet.
pi_104384415
Poe. Wat begin ik te twijfelen. @ejiraM, daar heb je wel gelijk in. Echt heel veel winst heb je niet, alleen de werkdruk/overstap is minder groot. Heb ook het idee dat je uiteindelijk een leraar bent met wat extra bagage. Ik kan het mis hebben, maar ik weet niet of ik dat wil. Weet ook niet of het vak leraar wel bij me past. :@ . ben op zich rustig, maar het lijkt me leuk om kinderen wat te leren. Gisteren de opleiding Communicatie even bekeken (op hbo-niveau). Lijkt me (ook) leuk!! Binnenkort ga ik maar aan meeloopdagen meedoen:-).
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 09:35:58 #42
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_104385960
Kijk wel even naar de kosten aan pré-master.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 15 november 2011 @ 15:34:18 #43
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104396655
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 09:35 schreef Renesite het volgende:
Kijk wel even naar de kosten aan pré-master.
Ah, klein detail dat ik even vergeten was inderdaad O-)
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
pi_104458696
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:51 schreef pvvliet het volgende:
Poe. Wat begin ik te twijfelen. @ejiraM, daar heb je wel gelijk in. Echt heel veel winst heb je niet, alleen de werkdruk/overstap is minder groot. Heb ook het idee dat je uiteindelijk een leraar bent met wat extra bagage. Ik kan het mis hebben, maar ik weet niet of ik dat wil. Weet ook niet of het vak leraar wel bij me past. :@ . ben op zich rustig, maar het lijkt me leuk om kinderen wat te leren. Gisteren de opleiding Communicatie even bekeken (op hbo-niveau). Lijkt me (ook) leuk!! Binnenkort ga ik maar aan meeloopdagen meedoen:-).
Ik zou eens kijken of je ergens iets van een stage dag mee kan lopen. En let goed op, alle opleidingen lijken geweldig op de voorlichtingsdagen.(er staan dan zelfs planten in de uni, haha)

Feit is dat je die academische pabo kan volgen met je vwo diploma, het zou zonde zijn om dan niet deze "moeilijkere" en misschien wel "prestigieuze" opleiding te volgen. Het is tenslotte wel iets wat bijzonder goed op je cv staat en tevens jou waarde op de arbeidsmarkt kan verhogen.

Als je er over twijfelt of je wel met kinderen wil werken of wel leraar wilt worden zou ik eens goed kijken naar wat je met de master precies kan gaan doen. Ik weet het niet zeker maar ik neem aan dat de meeste functies die je kan gaan vervullen met een pedagogische master vooral op kinderen gericht zijn. Terwijl je met een onderwijskundige master ook met totaal andere groepen mensen kan werken. Maarja, die eerste 4 jaar stage lopen op basisscholen zal je dan ook wel zwaar liggen. ;)

En uiteindelijk is een master diploma ook gewoon een papiertje, veel bedrijven zouden je aan kunnen nemen om je simpelweg te scholen, dit omdat je het niveau nou eenmaal bezit. En ik denk dan dat alle academische pabo's gewoon goed op je CV staan, je hebt tenslotte een (redelijk)uniek diploma, hebt een zware studie gevolgd etc.

Tip voor voorlichtingsdagen is vooral te kijken of het studieprogramma je aan staat, hoe de instelling staat aangeschreven en misschien ook wel de werkgelegenheid in die sector. Op bijna alle scholen is er wel een buitenlandse stage mogelijk, zijn er allerhande ICT voorzieningen en allerlei andere dingen waar studenten maar mee te lokken zijn.
pi_104465133
Het is inderdaad een uniek diploma, maar ik vraag me af of het wel waarde heeft. Daarmee bedoel ik dat de onderwijskunde-kant een beetje 'geïmproviseerd' is. Ik denk dat Onderwijskunde meer voor mij is. (ja ja, ik vlieg van de hak op de tak) Ik vraag me wat af. Misschien weet jij dat wel mSt.. In Rotterdam kun je de opleiding Pedagogische Wetenschappen volgen. Aansluitend is de Engelstalige Master Education. Hierover staat het volgende stukje: 'Onderwijswetenschappers zijn specialist in de wijze waarop mensen leren, hoe leermethoden hieraan bijdragen en welke rol de school, de klas, de leerkracht en de sociale omgeving hierbij spelen.'(EUR.nl) Heb je denk je met deze opleiding dezelfde mogelijkheden als een bachelor Onderwijskunde en master Ontwerp en Advisering?
pi_107979095
Ik zit nu in het 2e jaar van de Alpo in Utrecht. Ik weet niet of het nog nodig is, maar als je vragen hebt stel ze dan gerust ;)
pi_108033297
Utrecht, veel lekkere wijfen daar
pi_109739314
Ik zie dat psst.. ALPO studeert. Dat is fijn, want ik ben wel geïnteresseerd in deze studie. Een ervaringsdeskundig iemand aanwezig dus:)
Wat doe je precies in een gemiddelde week?
Welk deel van de vakken krijg je als ALPO'er van de universiteit? Heeft het alleen maar betrekking op het kind (in de klas)?
En hoe wordt er op scholen tegen ALPO-studenten aangekeken? Wordt er wat extra's van je verwacht? Zitten scholen wel te wachten op deze academici?
En hoe is de werkdruk?
Ok, dit is echt de laatste vraag. Hoe is ongeveer de verhouding praktijk, theorie en zelfstudie?

Mijn dank is groot:)!

Groetjes
pi_115614542
quote:
Ik zie dat psst.. ALPO studeert. Dat is fijn, want ik ben wel geïnteresseerd in deze studie. Een ervaringsdeskundig iemand aanwezig dus:)
Wat doe je precies in een gemiddelde week?
Welk deel van de vakken krijg je als ALPO'er van de universiteit? Heeft het alleen maar betrekking op het kind (in de klas)?
En hoe wordt er op scholen tegen ALPO-studenten aangekeken? Wordt er wat extra's van je verwacht? Zitten scholen wel te wachten op deze academici?
En hoe is de werkdruk?
Ok, dit is echt de laatste vraag. Hoe is ongeveer de verhouding praktijk, theorie en zelfstudie?

Mijn dank is groot:)!

Groetjes
Hoi zesvijfvier,

Ik zag zojuist pas deze post. Ik weet niet of het nog zinvol is om antwoord te geven, maar ik zal het toch even doen.
In een gemiddelde week ga je zo'n 3 tot 4 dagen naar de universiteit en hogeschool. Het zijn geen lange schooldagen, tenzij je veel tussenuren hebt. Één dag in de week loop je stage. De helft van de vakken krijg je van de universiteit en de andere helft van de hogeschool (de vakken van de hogeschool zijn verzwaard ten opzichte van de reguliere PABO, maar er is wel nog steeds een duidelijk verschil ten opzichte van de vakken van de universiteit). De vakken van de universiteit zijn soms speciaal voor de ALPO ontwikkeld en gaan dan over kinderen op de basisschool. Andere vakken zijn wat algemener en vallen onder psychologie, pedagogiek of onderwijskunde. De inhoud van deze vakken gaat niet altijd alleen over kinderen, maar de opdrachten bij deze vakken zijn meestal wel weer gericht op kinderen (de hoorcolleges zijn dan algemeen en de werkgroepen zijn dan specifiek gericht op de ALPO).
Op stagescholen hebben ze meestal nog geen idee wat de ALPO inhoudt (ze zijn nu wel speciale stagescholen aan het zoeken voor de ALPO, zodat dit verandert). Het verschilt ook per stagebegeleider of ze erg blij zijn met de opleiding. De één heeft liever niks te maken met je onderzoekjes en de ander vindt het fantastisch en wil graag weten welke literatuur je gebruikt hebt. Het is altijd erg leuk wanneer ze vanuit de stageschool met onderwijskundige opdrachten aan komen zetten en dat kan je dan weer mooi gebruiken voor het aantal onderwijskundige opdrachten die je voor de stage uit moet voeren.
De werkdruk is soms erg hoog, maar dat komt vooral doordat de opleiding nog erg nieuw is. De HU en de UU hebben niet altijd evenveel zin om hun eigen opleiding (onderwijskunde en PABO) in te korten voor de gedeelde variant die de ALPO is. Gelukkig wordt er goed ingespeeld op de feedback van studenten en zal dit probleem vanzelf minder vaak voorkomen.
De praktijk beslaat één dag in de week + week hele stageweken per schooljaar. Er wordt vanuit de opleiding vanuit gegaan dat je op stage zo'n 50% van de tijd bezig bent met onderzoek. Doe je dit niet, dan moet je dat buiten de stage om uitvoeren. Net zoals bij iedere universitaire opleiding is er best wel wat theorie. Je moet behoorlijk wat lezen en behoorlijk wat verslagen maken. Hoe lang je erover doet verschilt per persoon. De boeken van de hogeschool lezen behoorlijk snel weg en de inhoud ervan wordt regelmatig letterlijk in de colleges herhaald. De boeken van de universiteit zijn vaak goed te volgen. Het zijn vooral de artikelen die soms erg lastig te lezen zijn.

Misschien heb je er toch nog wat aan.

Groetjes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')