Nou... als Maxime het zegt dan zal de realiteit nog wel ernstiger zijnquote:Economie krimpt in 3e kwartaal 0,3 procent
DEN HAAG - De Nederlandse economie is in het derde kwartaal met 0,3 procent gekrompen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekendgemaakt.
Het is voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2009 dat de economie van kwartaal op kwartaal is gekrompen. Op jaarbasis is nog wel sprake van een groei, met 1,1 procent. Het gaat om een eerste voorlopige raming.
Huishoudens gaven in het afgelopen kwartaal ruim 1 procent minder uit dan in de drie maanden ervoor. „Vooral de aanschaf van nieuwe auto's laat een scherpe daling zien”, aldus het CBS. Maar ook aan kleding en schoeisel werd minder gespendeerd. Ook het slechte weer speelde de uitgaven parten; als gevolg van de slechte zomermaanden gaven mensen minder uit in de horeca.
Bovendien gaf de overheid „fors” minder uit aan algemeen bestuur en defensie, door algemene kostenbesparingen en minder banen. Aan zorg gaf de overheid nog wel meer uit. Per saldo daalde de consumptie van de overheid licht vergeleken met een jaar eerder.
Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) waarschuwt in een reactie op de cijfers dat de onrust over Europa vat krijgt op de Nederlandse economie. „Het vertrouwen van ondernemers en consumenten heeft een fikse deuk gekregen”, aldus de bewindsman. „Dat zullen we de komende tijd gaan voelen. De seinen voor de economie staan op oranje.”
bron: Telegraaf
bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)ktober__.html?sn=dftquote:Minder woningen verkocht in oktober APELDOORN (AFN) - Het Kadaster heeft in oktober 9453 verkochte woningen geregistreerd, 5 procent minder dan in september en 8,5 procent minder dan in oktober 2010. Dat meldde de organisatie dinsdag. Een maand eerder groeide het aantal geregistreerde woningverkopen nog.
De grootste daling deed zich voor bij twee-onder-een-kapwoningen, de kleinste bij vrijstaande woningen. Ook per provincie lopen de cijfers sterk uiteen. In Friesland daalde het aantal verkochte huizen het hardst, terwijl in Drenthe, Zeeland en Flevoland juist sprake was van een stijging.
Het aantal door het Kadaster geregistreerde hypotheken nam in oktober met 10,8 procent af ten opzichte van een jaar eerder. Er waren iets meer executieveilingen: 226 tegen 220 in oktober 2010.
Het Kadaster registreert een woningverkoop op het moment van de daadwerkelijke overdracht. De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), die ook cijfers publiceert over de woningmarkt, doet dat op het moment dat het koopcontract wordt ondertekend.
Wel vreemd dat in Duitsland dan weer net iets beter ging in het afgelopen kwartaal, kennelijk is onze economie toch niet zo gekoppeld aan onze nachbarn:quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
Even een bericht m.b.t. de economie:
[..]
Nou... als Maxime het zegt dan zal de realiteit nog wel ernstiger zijn
Om met de woorden van Kees de Kort te spreken: "die recessie is in de pocket".
Volgend jaar komen daar nog leuke bezuinigingen bij, verdere economische krimp dus.
quote:De Duitse economie is in het derde kwartaal gegroeid. Het groeitempo nam na een zwak tweede kwartaal weer wat toe, zo maakte het Duitse bureau voor de Statistiek dinsdag bekend. Het bruto binnenlands product (bbp) van Duitsland groeide in vergelijking met het voorgaande kwartaal met 0,5 procent. Op jaarbasis nam het bbp met 2,5 procent toe.
Volgens mij zit er ook gewoon heel veel ruis op die cijfers.quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wel vreemd dat in Duitsland dan weer net iets beter ging in het afgelopen kwartaal, kennelijk is onze economie toch niet zo gekoppeld aan onze nachbarn:
http://www.telegraaf.nl/d(...)groeit__.html?p=13,1
[..]
Kees de Kort verwoorde dat ook heel erg mooi, hij had het erover dat de perceptie in korte tijd volledig omgeslagen was en dat o.a. bankmannetjes en politici nu dingen durven te roepen waarvoor ze 3 jaar geleden in een dwangbuis afgevoerd zouden zijnquote:Op dinsdag 15 november 2011 11:32 schreef LXIV het volgende:
Wat me wel opvalt is dat de hele perceptie over koophuizen sterk is veranderd.
Ik hoor in mijn omgeving verschillende verliezers... En de verontwaardiging spat ervan af. Huizen hadden alleen maar meer waard kunnen worden en het is allemaal de schuld van de bank en de rekening moet bij alles en iedereen komen te liggen behálve bij hen zelfquote:Op dinsdag 15 november 2011 11:32 schreef LXIV het volgende:
Het is net als met aandelen, voetbalclubs, et cetera. Iedereen is altijd slim geweest en heeft de juiste aandelen gekocht, het juiste team aangemoedigd et cetera. De verliezers hoor je nooit.
Ja, maar ook onder het volk is het nu echt heel anders.quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kees de Kort verwoorde dat ook heel erg mooi, hij had het erover dat de perceptie in korte tijd volledig omgeslagen was en dat o.a. bankmannetjes en politici nu dingen durven te roepen waarvoor ze 3 jaar geleden in een dwangbuis afgevoerd zouden zijn
Als de NL economie de krimp in schiet moddert het nog wel eventjes door naar beneden hoor. Desalniettemin is de schaarste op de huizenmarkt dan ook wel weer zo groot dat een plotse ineenstorting met 10% + nooit gaat gebeuren (los van totale economische collapse).quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook onder het volk is het nu echt heel anders.
Overigens eerder een indicator dat de bodem dichterbij zou kunnen zijn dan je dnekt.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar wat bedoel je precies met dat de bodem dichterbij is? Jij verwacht dat het minimum aantal transacties wel zo'n beetje bereikt is?quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook onder het volk is het nu echt heel anders.
Overigens eerder een indicator dat de bodem dichterbij zou kunnen zijn dan je dnekt.
Welke schaarste? De schaarste aan kopers die een huis kunnen financieren? Als je niet kan financieren kan je niet financieren, lijkt mij een no brainer toch?quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Als de NL economie de krimp in schiet moddert het nog wel eventjes door naar beneden hoor. Desalniettemin is de schaarste op de huizenmarkt dan ook wel weer zo groot dat een plotse ineenstorting met 10% + nooit gaat gebeuren (los van totale economische collapse).
Ik vond deze reactie wel erg leukquote:Op dinsdag 15 november 2011 11:32 schreef LXIV het volgende:
Nu ben je slim als je scheefhuurt en erin getuind als je 3 jaar geleden gekocht hebt.
Natuurlijk sarcastisch bedoelt maar wel gratis cabaretquote:Vor einigen Jahren hatte ich die Gelegenheit ... Nee, laat ik het even in het Nederlands opschrijven. Destijds kon ik mijn spaargeld in een (rianter) huis steken of er een attractief gesitueerd agrarische perceel voor kopen. Ik koos doelbewust voor het laatste. Via onderhandelingen wist ik van die landbouwgrond binnen enkele jaren bouwgrond te maken. Nu geniet ik al bijna tien jaar van de ruime opbrengsten van de verkoop ervan. Oh ja, ik huur in Nederland in de sociale sector, heb een huis voor een ´Pappenstiel´ (´appel en een ei´) gekocht in Zuid-Duitsland (Sonne und Schnee, hervorragendes Bier und Essen, einen ausgezeichneten Service und FC Bayern München) en ervaar ´Mitleid´ met degenen die teveel naar de woonprogramma´s (verkapte reclames) op RTL-4 hebben gekeken. Ik heb medelijden omdat ze er amper iets aan kunnen doen. Als bereisde Duitser durf ik namelijk te beweren: dommer volk dan Hollanders - alle Nederlanders tezamen zijn gemiddeld iets intelligenter -, heb ik in mijn leven enkel in Centraal-Afrika ontmoet (vandaar ook het grote aantal neoliberalische VVD-stemmers in Nederland).
Es lässt sich natürlich nicht vorhersagen, wie das Länderspiel heute Abend ausgeht. Trotzdem eine optimistische Prognose: Deutschland - Niederlande (3 - 0). `Einigkeit und Recht und Freiheit: für das deutsche Vaterland! Danach lasst uns alle streben: brüderlich mit Herz und Hand! Einigkeit und Recht und Freiheit ...´
bron: PowNed
dus jij vind dat ze jou 3 jaar geleden af hadden moeten voeren in een dwangbuis?quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kees de Kort verwoorde dat ook heel erg mooi, hij had het erover dat de perceptie in korte tijd volledig omgeslagen was en dat o.a. bankmannetjes en politici nu dingen durven te roepen waarvoor ze 3 jaar geleden in een dwangbuis afgevoerd zouden zijn
Misschien wel tegen het zere been van sommige mensen die hier posten.quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vond deze reactie wel erg leuk
Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
quote:di 15 nov 2011, 17:30
http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
CDA-jeugd: beperk hypotheekrenteaftrek
DEN HAAG - De jongeren van het CDA, verenigd in het CDJA, vinden dat de hypotheekrenteaftrek moet worden beperkt. Volgens de jongeren moet de aftrekbaarheid van woningbezit op de belastingen beperkt worden tot huizen met een waarde van 450.000 euro. Ook mag het niet meer zo zijn dat hogere inkomens veel meer profiteren van de fiscale steun bij huizenbezit dan lagere inkomens.
Het Internationaal Monetair Fonds stemt voor de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek.
CDJA-voorzitter Arrie Vis zei dinsdag dat met de economisch slechte tijden en mogelijk extra bezuinigingen op komst „het moment is om af te stappen van het heilige huisje” dat hypotheekrenteaftrek heet.
Wat denken de jongeren daarmee te bereiken? Dit zou juist zorgen dat huizen die nu een miljoen kosten, straks wellicht 7-8 ton kosten, maar huizen die nu 4 ton kosten blijven gewoon zo duur...quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:33 schreef michaelmoore het volgende:
Volgens de jongeren moet de aftrekbaarheid van woningbezit op de belastingen beperkt worden tot huizen met een waarde van 450.000 euro.
Ze gaan ervan uit dat als je een huis boven de 500.000 kunt kopen, dan heb je geen extra subsidie nodigquote:Op dinsdag 15 november 2011 17:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat denken de jongeren daarmee te bereiken? Dit zou juist zorgen dat huizen die nu een miljoen kosten, straks wellicht 7-8 ton kosten, maar huizen die nu 4 ton kosten blijven gewoon zo duur...
Als jongere heb ik er meer aan als er alleen aftrek is voor huizen vanaf 450k dan tot 450k!
Dat gaat niet op zolang prijzen worden opgedreven door (o.a.) de HRA. In dit geval zou ik zelfs dit kunnen gebeuren: een huis wat nu 440k kost, blijft 440k kosten. Een huis wat nu 600k kost, is straks voor 450k te koop.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ze gaan ervan uit dat als je een huis boven de 500.000 kunt kopen, dan heb je geen extra subsidie nodig
Afbouwen hè. Werkt het beste.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:41 schreef Bajskorv het volgende:
Dat zorgt in ieder geval voor extra inkomsten voor de staat. Verder moet de HRA er natuurlijk per direct helemaal uit, maar dat lijkt nog elke keer lekker op de lange baan geschoven te worden. Terwijl iedereen kan zien dat het toch een keer gaat komen.
gewoon de aftrek op 35% maximaliseren en een bovengrens van 1000.000quote:
Zou het trouwens logischer vinden om de hra aan de hoogte van de hyp te koppelen, ipv aan de waarde van een huis.quote:Op dinsdag 15 november 2011 18:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat gaat niet op zolang prijzen worden opgedreven door (o.a.) de HRA. In dit geval zou ik zelfs dit kunnen gebeuren: een huis wat nu 440k kost, blijft 440k kosten. Een huis wat nu 600k kost, is straks voor 450k te koop.
Voor de grootleners... voor starters werkt het juist niet.quote:
Grootlener is nogal een relatief begrip, right?quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Voor de grootleners... voor starters werkt het juist niet.
Uiteraard. Des te meer reden om geen minimumgrens te stellen... Dat klinkt wellicht leuk als tijdelijke oplossing, maar uiteindelijk moet er meer gebeuren.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou het trouwens logischer vinden om de hra aan de hoogte van de hyp te koppelen, ipv aan de waarde van een huis.
Je wil toch dat de hyp afgelost wordt, ongeaxht de waarde van de woning?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |