Dat was ook mijn idee ja! Nu.nl recepten.net, facebook (voor de foto's van de (klein) kinderen etc. Dus daar maak ik een zooi favorieten van dat ze gewoon aan kan klikken, misschien haal ik de hele adresbalk wel gewoon uit de browserquote:Op vrijdag 4 november 2011 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Wat ik mijn oma vooral duidelijk moest maken is wat voor toegevoegde waarde het internet heeft.. Ze wou het graag proberen maar snapt nog niet echt de 'leuk' van het internet. Dus ik heb een paar websites voor haar opgezocht met praktische zaken (recepten bijvoorbeeld) en haar dat laten zien.
Wat wij hebben gedaan op m'n oma's computer, is gewoon snelkoppelingen naar die websites op het bureaublad gezet. Dan hoeft ze de browser niet eens zelf te openen en zit ze bijvoorbeeld gelijk in het inlogscherm van haar e-mail account. Dan hoeft ze ook niet elke keer wanneer de browser een update krijgt te leren waar de favorieten nu weer te vinden zijnquote:en een paar vooringegeven favorieten in haar browser (firefox?) waar ze op kan klikken om nieuws enzo te volgen.
Microsoft Security Essentials werkt goed genoegquote:Op vrijdag 4 november 2011 10:04 schreef jogy het volgende:
Dus. Nu zijn er vast wel DIGers die ervaring hebben met senioren op het wereld wijde web dus heb ik een paar ideëen en vragen zodat mijn voornoemde oma niet in blinde paniek haar laptop het raam uit kiepert bij de eerste pop-up.
In ieder geval een goede kleine virusscanner, geen adminrechten onder haar account en een paar vooringegeven favorieten in haar browser (firefox?) waar ze op kan klikken om nieuws enzo te volgen. Wat nog meer? En waar stuiteren de senioren vooral tegenaan op teh interwebs?
Mijn ervaring is dat je digibeten beter wegwijs kan maken met webmail.quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Daarnaast eventueel nog een emailprogramma.
Dat wordt nog spannend, de rest is nog wel te bolwerken maar mailen? Dat worden een paar lange avondjes uitleggen en een goede manier om assistentie op afstand makkelijk voor elkaar te krijgen.quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Daarnaast eventueel nog een emailprogramma.
Nee joh. Gewoon een keer uitleggen aan de hand van een briefje waarop je de simpele instructies zet, het haar zelf een keer laten doen waar je bij zit, en klaar is jogy!quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:10 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat wordt nog spannend, de rest is nog wel te bolwerken maar mailen? Dat worden een paar lange avondjes uitleggen en een goede manier om assistentie op afstand makkelijk voor elkaar te krijgen.
Mja, ik twijfelde ook nog of ik het moest noemen. Al moet ik zeggen dat mijn ouders bijvoorbeeld (die ook al tegen de 70 lopen) behoorlijk in paniek kunnen raken van een (cosmetische) verandering in hotmail, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:10 schreef FredvZ het volgende:
Mijn ervaring is dat je digibeten beter wegwijs kan maken met webmail.
Handig als ze ergens op bezoek zijn of mail willen lezen, of in het geval van mijn oma: op vakantie gaan en internetcafé ook hun mail willen lezen.
DATquote:Op vrijdag 4 november 2011 10:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
En natuurlijk ook een account op FOK maken voor je omaKan ze ook gezellig mee doen
![]()
No problem.quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:23 schreef jogy het volgende:
kwiwi en belvedere. Protips
.
De rest ook erg bedankt, hier heb ik wat aan.
Steadystate werkt op zich ok, maar is verschrikkelijk traag en draait alleen op XP of Vista.quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:25 schreef Roellie80 het volgende:
Krijgt ze een eigen laptop?
Vaak is het probleem dat ze bang zijn dingen stuk te maken en daardoor een soort angst hebben om op dingen te klikken.
installeer Steadystate Zodat ze kan klikken wat ze wel en de machine altijd na een restart weer de standaard instellingen heeft.
Grappig, ik zou dus juist nooit een virtualbox aanraden vanwege de snelheid. Doe mij dan toch maar steadystate, heb ik bij m'n ouders ook gebruiktquote:Op vrijdag 4 november 2011 10:27 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Steadystate werkt op zich ok, maar is verschrikkelijk traag en draait alleen op XP of Vista.
Dan raad ik nog liever een automatisch startende Virtualbox pc aan.
Heeft ze al. Dus ze is wel gewend aan het gebruik van de computer gelukkig.quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:25 schreef Roellie80 het volgende:
Krijgt ze een eigen laptop?
Vaak is het probleem dat ze bang zijn dingen stuk te maken en daardoor een soort angst hebben om op dingen te klikken.
installeer Steadystate Zodat ze kan klikken wat ze wel en de machine altijd na een restart weer de standaard instellingen heeft.
Ieder zijn ervaring natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 november 2011 10:29 schreef Roellie80 het volgende:
Grappig, ik zou dus juist nooit een virtualbox aanraden vanwege de snelheid. Doe mij dan toch maar steadystate, heb ik bij m'n ouders ook gebruikt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |