abonnement Unibet Coolblue
pi_103898101
Dit topic gaat over genderdysforie, dit is een discrepantie tussen uw fysieke geslacht en uw belevingsgeslacht (= gender). De bekendste vorm hiervan is transseksualiteit, waarbij mensen zich niet thuis voelen in het lichaam dat ze bij hun geboorte kregen en daar vaak (niet altijd) iets aan laten doen door middel van hormonen en operaties. Voor meer informatie kunt u terecht op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Genderdysforie

-------------------------------------
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 22:23 schreef Joanne35 het volgende:
Ik heb heel in het begin een paar keer gehad dat ik last had van behoorlijk pijnlijke buikkrampen, maar dat is slechts een keer of 2 voorgekomen. Sinds die tijd heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad.

Heb wel last van een verminderde hoeveelheid hemoglobine, ik zit echt tegen de vrouwelijke ondergrens aan (en ver beneden de mannelijke), ze dachten bij de VU zelfs al bijna dat ik aan bloedarmoede leed.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 22:44 schreef Xenzo het volgende:
Ik heb het vast wel eens eerder gezegd, maar ik zeg het graag nog een keer: ik heb diep respect voor jullie allemaal, want als ik lees wat jullie moeten ondergaan om gelukkig te worden dan is dat niet niks.


[ Bericht 24% gewijzigd door Xenzo op 02-11-2011 22:56:21 (Er stond een spelfout in mijn bericht) ]
  donderdag 3 november 2011 @ 07:16:10 #2
296917 Abby79
Being myself!
pi_103905308
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2011 20:06 schreef Maisnon het volgende:
Ik heb echt best wel veel last van mn buik sinds ik aan die Androcur zit. Daarvoor ook al wel wat zwakker, maar het is dus de laatste tijd echt erg.

Hadden jullie ook last van wat nare bijwerkingen en is dat een beetje weggegaan na verloop van tijd?
Wat ik overigens (helaas) wel heb: Sinds de hormonen is m'n diabetes (heb ik ook al 20 jaar - type 1 voordat iemand denk "ow, die heeft teveel gesnoept" :P) veel lastiger netjes te houden. Hoe erg het gemiddeld is weet ik nog niet (volgende week controle afspraak), maar ik heb zelf het idee dat het aantal pieken in m'n bloedsuiker behoorlijk zijn gestegen :{
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_104066826
Geslachtsoperatie in 1979 en de consequenties ervan.

Ik ben Carla Wyp Snijder geopereerd in 1979 door de chirurg Philip Lamaker in dienst van het Vu eind jaren zeventig. Uiteraard is hier een heel proces aan vooraf gegaan. Als een operatie niet goed is uitgevoerd heeft dat consequenties voor de rest van je leven. Een goede operatie is een stabiele basis voor je verdere leven. Natuurlijk kunnen er complicaties optreden maar die kunnen altijd gecorrigeerd worden. Bij mij was dat niet het geval. Deze chirurg had,simpel gezegd er geen kaas van gegeten. Ik was voor de rest van mijn leven verminkt. Ik hoop dat er ook anderen zijn,uit deze tijd die door de dezelfde chirurg zijn geopereerd en of zij ook dezelfde consequenties hebben ondervonden.
Voor iedereen is het begin hetzelfde. Alleen in de jaren zeventig en ook zestig waren er geen hulpgroepen of praatgroepen. De NVSH in 1977 was voor mij de enige plek om naar toe te gaan. Een plek waar in principe alleen travestieten kwamen. Soortgenootjes zoals ik waren er niet. En ik hoop dat er ook leeftijdgenootjes uit die tijd zijn en ook omstreeks die tijd zijn geopereerd. Voor mijn gevoel was er niemand van mijn leeftijd met dezelfde achtergrond.
Op mijn vierde wist ik dat ik een meisje was, maar het echte probleem kwam op mijn twaalfde jaar. Logisch eigenlijk want je komt in de puberteit. Dan wordt steeds duidelijker hoe meisjes zich gedragen en kleden en hoe jongens zich gedragen en kleden. Dus als ik elke keer betrapt werd met meidenkleren werd ik door mijn vader in elkaar geslagen . Terwijl mijn moeder het accepteerde en op mijn vijftiende meeging naar een C&A om met mij een nachtjapon te kopen. Ik heb hem ook aangepast en zij heeft hem ook voor mij betaald. Totdat mijn vader de nachtjapon vond en had weggegooid. We kregen er uiteraard ruzie over en ook later als er iets van meidenartikelen in mijn kamer werd gevonden werd dat door hem weggegooid . Met als gevolg dat ik het buiten in het veld verstopte.
Op het moment dat ik aan mijn vader vroeg dat ik borsten wilde sloegen de stoppen door. Op dat moment belandde ik bij de psychiater. Voor die tijd niet een normale procedure. Door de huisarts kwam ik met mijn ouders bij deze psychiater terecht. Aan deze man moest ik uitleggen hoe ik mij werkelijk voelde. Met een BH in mijn handen zei ik tegen deze man dat ik borsten wilde. Mijn ouders stonden nog op de gang te wachten. Toen ik dit had gezegd werden zij binnen geroepen. Tegen mijn ouders werd toen gezegd, uw zoon is Homo en Travestiet en daarmee was de diagnose door deze psychiater vastgesteld. En dat in 1970.
Tussen 1970 en 1977 was het een periode van vallen en opstaan, de normale dingen als niet geaccepteerd worden door de maatschappij, problemen op de werkvloer, problemen met buren in je ouderlijke omgeving. Tot dat ik huilend binnen kwam bij de NVSH in 1977. Na een kort gesprek met een medewerker van de NVSH, die mij weer doorstuurde naar de GGD en weer een gesprek had met een psychiater van de GGD en weer moest uitleggen wat je voelde en wat je werkelijk bent , belandde ik uiteindelijk bij Jos Megens, voor die tijd een onbekend iemand die net een paar jaar daarvoor het Genderteam had opgericht.
De verhalen uit die tijd waren bekend dat er prima geopereerd werd in Engeland en ook in Marokko, Casablanca maar het Genderteam heeft hier niet naar gekeken, geen degelijk onderzoek gedaan hoe er geopereerd moet worden, anders waren de grove fouten, of liever gezegd de verminkingen er niet geweest. De chirurg die ze hebben aangetrokken hebben ze gewoon laten opereren, zonder erbij na te denken wat de gevolgen zijn. Hij heeft niet nagedacht hoe een vagina eruit moet zien, een even-beeld te maken van een werkelijke vagina ,schaamlippen, een clitoris, de juiste vaginadiepte met de bedoeling sexueel opgewonden te raken, eventueel tot een orgsame te komen. Mijn vagina ziet er niet uit, het lijkt helemaal nergens op, heeft geen clitoris, geen schaamlippen. De vaginadiepte was er wel, alleen bij het revalideren moest ik de vagina op een juiste diepte houden middels het dragen van een klos. De klos zat in de vaginaholte, en om de klos er in te houden moest ik bepaalde onderbroeken dragen zodat de klos er niet uit gleed. Hiermee viel niet te lopen, het schuurde tegen de plasbuis wat heel veel pijn deed. Het dragen duurde vier tot zes weken. Op de een of andere manier is de huid, voor het creeren van de vagina aan de andere kant, dus niet de vaginaholte, niet goed gehecht, waardoor de vagina na acht maanden er uit kwam. Niet door sex te hebben gehad met een man, maar waarschijnlijk door het dragen van de klos is in deze periode de vaginaholte los gaan zitten. Na twee jaar hing de vagina er zover uit dat een correctie noodzakelijk was. Door de zelfde chirurg is deze correctie uitgevoerd, het zat weer redelijk maar een vagina was het bij lange na niet. Door de negatieve reacties van mannen op mijn vagina, ik val op mannen, trok ik mij steeds meer terug en sloot ik mij steeds meer op in mijn eigen wereldje. Vanaf begin 1982 hield ik het voor gezien,en het werk wat ik deed, daar was ik mee gestopt. Deel 2
Van 1982 tot 2003 heb ik in principe de normale afspraken gehad bij Jos, hormoonbehandeling en botscan, alleen naar buiten toe durfde ik mij niet meer te presenteren als meisje, ging androgyn gekleed, ging heel weinig naar buiten. Ondertussen kreeg ik last van mijn borsten, al vanaf 1993. Ik heb nog tien jaar met pijn rondgelopen, durfde hier niets van te zeggen bij het Vu. Pas in 2004 is alles schoongemaakt en vervangen. In 2003, omdat de vagina half jaren negentig voor de tweede keer eruit kwam, moest er een correctie plaats vinden, maar zag hier ontzettend tegen op om de vagina te laten zien. De reacties van de chirurgen waren heel heftig. De eerste chirurg, genaamd Mulder, had gezegd:”Mijn god, wie heeft dit gedaan?’’ Waar en door wie? Hij dacht dat ik in het buitenland was geopereerd maar dat was niet zo, kende de chirurg Lamaker niet,en dit was nergens te vinden in papieren. Dit was dus de reden waarom ik het niet durfde te laten zien. De huid is ingenomen, er ontstond een infectie,een paar dagen erna is hechtmateriaal weggehaald omdat het niet oploste, alsnog opengehaald en weer gecorrigeerd om het te verfraaien. In 2004 bij de vervanging van de borstprotheses is de vagina nog een keer onder de loep genomen, de stam is verwijderd en de zwellichaampjes zijn weggehaald. Dit is gedaan door de volgende chirurg, genaamd Kanhai.
In principe ziet het er nog steeds niet uit als een vagina en schaam mij er nog steeds voor. In 2006 is er een laatste verfraaing gedaan, geprobeerd een clitoris te creeren, dit was alleen esthetisch, had verder geen functie, en er is bindweefsel weggehaald. Ook is geprobeerd om schaamlippen te creeren,maar ook dit was niet gelukt. In principe zijn er bij de eerste operatie hele belangrijke dingen weggehaald, die haal je niet meer terug.
De gezichtskenmerken zaten bij mij vanaf het begin niet goed. In de jaren zeventig wilde ik er wel wat aan doen maar de mogelijkheden waren zeer beperkt. In 2003 stuurde Jos Megens mij naar Petra Klene van Humanitas voor het schrijven van een brief voor vergoedingen bij de ziektenkostenverzekeraar Agis voor het verfraaien van het gezicht. Agis heeft het afgewezen op grond van cosmetische redenen m.a.w. de kosten voor gezichtschirurgie zelf bekostigen. Ook al ga je in hoger beroep, je moet zeker weten dat je dat kunt betalen al wordt het deels vergoedt. De kans is heel erg klein dat na een gewonnen rechtszaak je het vergoed krijgt. Na alle mislukkingen werd het tijd op advies van Jos om met een psycholoog te praten eventueel voor steun tijdens een rechtszaak.
Bepaalde zaken liepen nog dus steun was hard nodig. Echter, dit pakte heel anders uit. In plaats van steun werd ik letterlijk de grond in getrapt. Zoals ik al zei, liep er nog een zaak bij Mevrouw Huybers. De bedoeling was dat de psycholoog een goede brief zou opstellen zodat duidelijk zou worden wat er gedaan moest worden voor gezichtsoperatie, met de bedoeling om sterker te staan bij een rechtszaak. De psycholoog genaamd Anouk van Rijn deed echter het tegenovergestelde. Zij schreef een brief aan mevrouw Huybers met de mededeling of het wel de oplossing biedt om plastische chirurgie te ondergaan voor het verfraaien van het gezicht. Zij beweert dat ik spijt heb van de operaties die ik heb ondergaan. Zij beweert dat ik daar voortdurend mee bezig ben en daardoor ongelukkig ben, maar is zij niet degene die de boel omdraait? Natuurlijk ben ik ongelukkig omdat operaties niet goed zijn uitgevoerd, natuurlijk ben ik hier voortdurend mee bezig. Door het omdraaien van het verhaal, mijn verhaal door Anouk van Rijn, betekent dat er geen noodzaak is voor wat voor een correctie dan ook in het gezicht, dat ik in psychotherapie moet gaan om te werken aan een rouw- proces en dat ik mijzelf moet accepteren zoals ik ben. Dit werd geschreven gedateerd op 20 september 2004 gericht aan mevrouw Huybers van het advocatenkantoor. Voordat afgewezen kon worden bij de rechter werd het al afgewezen door de psycholoog zelf. Deze brief is zelfs ondertekend door mevrouw Cohen. Heeft zij de inhoud van deze brief überhaupt wel gelezen? We weten allemaal wel dat dit soort zaken door de vergadering gaan, dus ook Jos heeft deze brief gelezen?
Na deze brief knapte er iets in mij en hoefde het allemaal niet meer. Ik voelde mij in de steek gelaten door het Genderteam, ik wilde geen hulp meer van hen . Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat een psycholoog als deze werkzaam kan zijn binnen het Genderteam en dat ze haar nog geloven ook? In plaats van mensen te helpen de grond in te boren. Weer maken ze fouten zoals in het verleden, geen onderzoek doen naar goede chirurgen, goede chirurgen laten lopen, het in en uit laten lopen van schijnpsychologen, blijkbaar hebben ze het niet in de hand. Ik weet dat ze afhankelijk zijn van de budgetten van deze regering, dus hoe erg kan het nog worden?
Toch ga ik door en kijk naar de mogelijkheden, maar niet binnen het Genderteam. Voor de jongeren hoop ik het beste en hoop dat ze de juiste keuzes maken.
Carla Wyp Snijder.
  maandag 7 november 2011 @ 11:26:37 #4
296917 Abby79
Being myself!
pi_104068390
Carla, ten eerste: bedankt voor de historie, het maakt de (meestal onbegrijpelijke) losse opmerkingen in vorige topics vele malen duidelijker.

Ten tweede, wat vervelend dat het zou fout is gegaan allemaal in je traject, en erna. Zoiets gun je natuurlijk niemand. Het is al een verschrikkelijk lastig iets, en als er dan dit soort zaken allemaal fout gaan...

Over je huidige problemen, tja, daar kan ik natuurlijk niets over zeggen, ik heb zelf maar heel weinig ervaring met het Genderteam zelf (alleen een intake daar gehad), en het is uiteraard onmogelijk een gegrond oordeel te vellen aan de hand van alleen je posts op dit forum, maar ik zou aan de hand van deze post niet durven beweren dat mvr Van Rijn inderdaad fout zit.

Ik hoop dat je andere mogelijkheden vind en dat deze je zoveel mogelijk brengen wat je verwacht/wilt/hoopt! Sterkte :*

Ow, en iets meer enters had gemogen ;)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  maandag 7 november 2011 @ 21:58:14 #5
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104097985
Da's knap klote, zeg. Hopelijk komt het toch nog een beetje goed...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 7 november 2011 @ 22:02:57 #6
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104098400
Ik voel me na zo'n verhaal altijd een beetje lullig om over iets anders te beginnen, maar ik had vandaag een afspraak om nog een beetje extra weefsel uit mijn borst te laten verwijderen. Was een eitje, net een tandartsbezoek voor een kroon of zo, of een wortelkanaalbehandeling (onprettig maar geen ramp) dus het is wel ok. Nu zes maanden wachten voor ik weet hoe het eruit ziet :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104158321
Woooot...

Nog twee verplichte dingen voor de diagnose: een significante ander meenemen en de coming out op mijn werk. Dan ga ik in januari mee in het overleg. Voortgang!
  woensdag 9 november 2011 @ 18:31:39 #8
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104170194
Nice! Maar succes, dat lijkt me niet makkelijk verder...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104171202
Daar zit vooruitgang in Fixers! Veel succes met je "opdrachten", bij mijn intake is me al gezegd dat ze wilden dat ik voor iedereen uit was voor ik aan de diagnose begon. Dat is inmiddels gedaan al geeft het bij sommigen wat wrijving. Vrienden en collega's gaan er gelukkig heel goed mee om, daar had ik me echt voor niets druk om gemaakt. Ik hoop dat het bij jou hetzelfde zal gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Venus-Castina op 09-11-2011 20:26:12 ]
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  woensdag 9 november 2011 @ 19:17:27 #10
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104172278
Vraag me wel af wat de redenering is daarachter... als je VOOR je diagnose als trans uit de kast komt, heb je die diagnose toch niet meer nodig? Dan weet je het al. En als tijdens het diagnosetraject blijkt dat je niet trans bent, wat moet je dan zeggen tegen de mensen bij wie je uit de kast bent gekomen? Foutje, bedankt? :?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104173686
Ja dat vind ik ook raar Wonderer.

Helaas is er niet veel anders om op een veilige en verantwoorde manier dit traject te doorlopen.
  woensdag 9 november 2011 @ 19:52:03 #12
296917 Abby79
Being myself!
pi_104174192
Mijn familie (ooms, tantes) wisten het ook al voor de diagnostiek. Maar hen is het "gewoon" verteld dat er nog wel een diagnotische fase vooraf ging. En sommige vriend(in)en wisten het zelfs nog veel eerder. Op het werk heb ik het na een gesprek of 3 al gemeld, hoewel daar geen melding gemaakt is van mogelijke afkeuring vanuit de diagnotische fase, voornamelijk omdat ik aan de psycholoog al kon aflezen dat zij al kon zien dat dit door zou gaan. Maar het is voor iedereen ook een compleet andere ervaring, niemand heeft exact dezelfde familie/vrienden/collega's, dus hoe het van te voren melden uit pakt is natuurlijk ook heel verschillend.

Ik heb in Gent overigens geen significante ander mee hoeven nemen voordat er een definitief oordeel kwam vanuit de diagnostiek, dus dat is ook al anders.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_104176470
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef wonderer het volgende:
Vraag me wel af wat de redenering is daarachter... als je VOOR je diagnose als trans uit de kast komt, heb je die diagnose toch niet meer nodig? Dan weet je het al. En als tijdens het diagnosetraject blijkt dat je niet trans bent, wat moet je dan zeggen tegen de mensen bij wie je uit de kast bent gekomen? Foutje, bedankt? :?
Rood licht, dat is een scenario waar ik nu geen plan voor heb. Waarschijnlijk ben ik even van mijn stuk, maar ga ik toch op zoek naar andere wegen.
Bij mijn intake gesprek had de psychologe de stelling dat ikzelf de diagnose al had gesteld, anders zat ik hier immers niet. Het is de taak van de psychologen om te waken dat deze gevoelens niet het gevolg zijn van een psychologische stoornis.

[ Bericht 1% gewijzigd door Venus-Castina op 09-11-2011 20:46:19 ]
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  maandag 21 november 2011 @ 08:41:51 #14
296917 Abby79
Being myself!
pi_104618847
Iemand afgelopen donderdag toevallig Pauw & Witteman gezien? Ik werd er dit weekend op geattendeerd: Pauw & Witteman praten met Michiel van Erp, over de documentaire I am a woman now, het gesprek zelf is al interessant genoeg, maar die documentaire zou ik ook graag willen zien.

Ik ben overigens wel heel blij dat ik dit traject niet 40 jaar geleden heb hoeven doen!
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  maandag 21 november 2011 @ 10:41:18 #15
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104621207
Heb het gezien ja. Die docu is op de IDFA al uitverkocht, maar ik heb begrepen dat deze volgend jaar ook in filmtheaters door het hele land heen te zien zal zijn. Ik ga hem zeker kijken.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_104631732
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 08:41 schreef Abby79 het volgende:
Iemand afgelopen donderdag toevallig Pauw & Witteman gezien? Ik werd er dit weekend op geattendeerd: Pauw & Witteman praten met Michiel van Erp, over de documentaire I am a woman now, het gesprek zelf is al interessant genoeg, maar die documentaire zou ik ook graag willen zien.

Ik ben overigens wel heel blij dat ik dit traject niet 40 jaar geleden heb hoeven doen!
32 jaar geleden wilde je dit ook in Nederland niet mee maken
  maandag 21 november 2011 @ 15:41:17 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104631824
Ik heb de hulpverleningspagina uitgebreid geupdate.
Hulpverlening

Daar staat ook nu een stukje over geaardheid en genderdysforie.

Ik had één site gevonden die me wel aanstond. Hebben jullie nog meer sites voor hulpverlening / algemene informatie etc.
pi_104632666
Je kunt de website van Transvisie erbij plaatsen. Wat ik heb ervaren is de transgender vereniging (voormalig T&T) vooral voor travestie en crossdressing.
http://www.transvisie.net/

Zijn jullie nog bij de herdenking in Amsterdam geweest? De ballon oplating maakte een diepe indruk op me, voor elke vermoorde transgender was er 1. Dit hebben we ballon voor ballon gedaan terwijl we de naam op het kaartje aan de ballon oplazen, nu weet ik nog precies wat er op mijn kaartje stond.
Je kon er niet omheen dat het leeuwendeel van de slachtoffers vrouwen zijn en gedood waren door mannen. Het deed me afvragen wat er nu precies met gender diversiteit is dat het voor andere mensen zo bedreigend maakt dat het voor hen moord rechtvaardigt.
Transgender zorg is niet altijd even goed geregeld hier en er is nog veel ruimte voor verbetering, maar een herdenking als afgelopen zaterdag deed me en veel anderen toch goed beseffen hoeveel geluk we hebben dat we dit traject in deze tijd en in dit land kunnen afleggen.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  maandag 21 november 2011 @ 16:13:14 #19
296917 Abby79
Being myself!
pi_104633261
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:01 schreef Venus-Castina het volgende:
Het deed me afvragen wat er nu precies met gender diversiteit is dat het voor andere mensen zo bedreigend maakt dat het voor hen moord rechtvaardigt.
Ditzeflde geld op veel plaatsen ook voor zaken als homosexualiteit, of zelfs nog algemener: geloof.
Het is voor veel mensen helaas gewoon te moeilijk om te gaan met dingen die ze niet kennen.
quote:
Het deed me en veel anderen toch goed beseffen hoeveel geluk we hebben dat we dit traject in deze tijd en in dit land kunnen afleggen.
Absoluut! Ik ben ook heel blij dat ik niet woon waar m'n broer nu zit, en dat is een beschaafd land (hij zit in Los Angeles)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  maandag 21 november 2011 @ 19:24:31 #20
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104642835
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:01 schreef Venus-Castina het volgende: Het deed me afvragen wat er nu precies met gender diversiteit is dat het voor andere mensen zo bedreigend maakt dat het voor hen moord rechtvaardigt.
Mannen zijn bang dat ze ineens homo zijn als ze een transvrouw (seksueel) aantrekkelijk vinden.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 21 november 2011 @ 19:41:34 #21
107792 Hexley
the Platypus
pi_104643821
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:01 schreef Venus-Castina het volgende:
Je kon er niet omheen dat het leeuwendeel van de slachtoffers vrouwen zijn en gedood waren door mannen. Het deed me afvragen wat er nu precies met gender diversiteit is dat het voor andere mensen zo bedreigend maakt dat het voor hen moord rechtvaardigt.
Ga er maar vanuit dat het meer en deel "op het werk" is gebeurt,
de reden voor de meest recente Spaanse moord was de prijs voor de "geleverde diensten",....
pi_104645463
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 19:24 schreef wonderer het volgende:
Mannen zijn bang dat ze ineens homo zijn als ze een transvrouw (seksueel) aantrekkelijk vinden.
Dat is dus een gedachtenkronkel die ik in zijn geheel niet kan volgen. Zelfs als zou het je homo "maken", wat is er dan zo erg aan? Toch gebeurt het inderdaad, mensen die een transvrouw doden omdat ze bang zijn homo te zijn omdat ze haar aantrekkelijk vonden. Dan denk ik weer: wat lost het vermoorden van die meid dan op? Je geschiedenis en je gevoelens wis je er niet mee uit. Mensen zijn echt rare en onbegrijpelijke wezens af en toe.

Dit stukje uit de docu "Middle Sexes" vind ik best interessant:
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  maandag 21 november 2011 @ 20:13:12 #23
107792 Hexley
the Platypus
pi_104645754
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 08:41 schreef Abby79 het volgende:
Iemand afgelopen donderdag toevallig Pauw & Witteman gezien? Ik werd er dit weekend op geattendeerd: Pauw & Witteman praten met Michiel van Erp, over de documentaire I am a woman now, het gesprek zelf is al interessant genoeg, maar die documentaire zou ik ook graag willen zien.
Had dat ook gezien ja. Nou kwam ik laatst dit: "My Transsexual Summer" tegen,...

Goed het klinkt wel een beetje als een ranzige porno maar ik zou er niet raar van op kijken als het volgend jaar na een uurtje of 23 op SBS of RTL wordt uitgezonden. En als het goed is doet Channel 4 niet aan bouwpakketten en andere omgebouwde uitspraken, misschien een ideetje voor TNN of zo?
pi_104646948
Inmiddels heb ik de 1e 2 afleveringen gezien (het wordt een 4-delige serie toch?) en vind dat ze het heel netjes hebben gemaakt. Het programma is gelukkig niet gericht op sensatie maar laat veel dingen zien waar je als doorsnee kijker misschien niet zo snel bij stil staat zoals de coming out, solliciteren en uitgaan. Het is een heel menselijk beeld wat ze laten zien.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  maandag 21 november 2011 @ 20:43:10 #25
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104647954
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 20:08 schreef Venus-Castina het volgende:

[..]

Dat is dus een gedachtenkronkel die ik in zijn geheel niet kan volgen. Zelfs als zou het je homo "maken", wat is er dan zo erg aan? Toch gebeurt het inderdaad, mensen die een transvrouw doden omdat ze bang zijn homo te zijn omdat ze haar aantrekkelijk vonden. Dan denk ik weer: wat lost het vermoorden van die meid dan op? Je geschiedenis en je gevoelens wis je er niet mee uit. Mensen zijn echt rare en onbegrijpelijke wezens af en toe.

Dit stukje uit de docu "Middle Sexes" vind ik best interessant:
Wat is daar zo erg aan? Ja, dat vinden wij, maar veel mensen niet. Die vinden dat het eind van de wereld, omdat het ze minder mannelijk maakt.
En dat vermoorden gebeurt dan in een vlaag van verstandsverbijstering/woede/paniek, meestal. Of als wraak.

De meeste moorden worden niet kil berekenend gepleegd, volgens mij ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104654702
Ik heb mijzelf zo ongeveer half-geout tegen een collega.

Ik werk op zaterdag tot vijf uur, maar de winkel gaat pas om half zes dicht. Ik bleef nog even hangen want ik zou worden opgehaald. Stond nog even wat me een collega te kletsen, en ze merkte op dat ik eeen damesjas aan had. Ik bevestigde en daar vroeg ze wat op door, even in een stil hoekje buiten gehoor van de andere collegae. Of ik soms jurken droeg? "Ook" Of ik shows deed? "Nee" Of ik homo ben? "Ik ben lesbisch". Of ik soms geen piemel heb? "Jawel".

Ik denk dat ik eerdaags wel eens met haar ergens achter een drankje zit om een en ander uit de doeken te doen.
  maandag 21 november 2011 @ 22:13:54 #27
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104654810
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 20:13 schreef Hexley het volgende:

[..]

Had dat ook gezien ja. Nou kwam ik laatst dit: "My Transsexual Summer" tegen,...

Goed het klinkt wel een beetje als een ranzige porno maar ik zou er niet raar van op kijken als het volgend jaar na een uurtje of 23 op SBS of RTL wordt uitgezonden.
Ik mag hopen van niet, in de U.K. is inmiddels de eerste transman al ge-out omdat ze in die serie tot in detail vertellen hoe een fallo-operatie werkt (en laten zien hoe een armscar er uit ziet). Dat krijg je dus als er meer 'trans awareness' komt bij het publiek, de vrouwen hebben hier al langer last van.

quote:
En als het goed is doet Channel 4 niet aan bouwpakketten en andere omgebouwde uitspraken, misschien een ideetje voor TNN of zo?
Nee, in plaats daarvan toasten de deelnemers uitgebreid op hun 'tranny' zijn. :')

Een van de deelnemers is een petitie begonnen, omdat hij zwaar teleurgesteld is in het resultaat en vindt dat ze de interessante stukken er uit geknipt hebben ten koste van drama en sensatie en alles in scene is gezet (ja, zo werkt TV):

quote:
Now I am watching the show and I see myself, and Fox reduced to bit parts and supporting roles, I see Karen’s story reduced to her anatomy and I see Donna portrayed as a caricature of her real, intelligent self. I see narratives that focus on boobs, unemployment and surgeries and make up and phallus’ privileged over narratives that deal with achievement, employment, happy families, and diversity of gender, race and belief.

I was there and heard with my own ears when an executive producer told us that certain stories had been edited out because ‘they weren’t heart wrenching enough’. Well excuse me but I thought this was an observation documentary? Except at least half the scenes in the show were ‘set up’ by producers and directors.
Ik vrees dat die rampzalige sollicitatie in die bruidsshop ook was opgezet. De producers vonden dat vast zo'n 'typisch vrouwelijk beroep', maar je kon natuurlijk al mijlenver van te voren aan zien komen dat ze daar nooit aangenomen zou worden.

Van mij had deze serie echt niet gehoeven. :N
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_104655566
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 22:13 schreef Joanne35 het volgende:Ik vrees dat die rampzalige sollicitatie in die bruidsshop ook was opgezet. De producers vonden dat vast zo'n 'typisch vrouwelijk beroep', maar je kon natuurlijk al mijlenver van te voren aan zien komen dat ze daar nooit aangenomen zou worden.
Dat kan ook niet anders wanneer je een camera op je neus hebt. Alles op tv is geregisseerd, ook de programma's die je hier in Nederland hebt zoals Puberruil, of De Wandeling.

Dat neemt niet weg dat ondanks de nadelen deze serie zijn waarde heeft. Het laat dingen zien waar je als cisgender waarschijnlijk niet eens bij stil staat en kan zo voor meer begrip zorgen. Dat een van de deelnemers trost is op haar "trans zijn" dat kan. Er zijn bijna zoveel visies op transseksualiteit als dat er transseksuelen zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Venus-Castina op 22-11-2011 00:02:39 ]
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  maandag 21 november 2011 @ 22:54:13 #29
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104657365
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 22:13 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ik mag hopen van niet, in de U.K. is inmiddels de eerste transman al ge-out omdat ze in die serie tot in detail vertellen hoe een fallo-operatie werkt (en laten zien hoe een armscar er uit ziet). Dat krijg je dus als er meer 'trans awareness' komt bij het publiek, de vrouwen hebben hier al langer last van.

Ja, dat is inderdaad een nadeel. Ik kan nu waarschijnlijk gewoon zonder shirt rondlopen zonder dat iemand iets over mijn littekens denkt, maar over een paar jaar wordt dat meteen herkend als wat het is... en dat litteken van de phallo is al helemaal tell-tale ;(
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104660025
Was afgelopen vrijdag voor het eerst als mezelf op een feestje met echt onbekenden :P . Een paar die ik wel 1 of 2 keer gezien had. Iemand vroeg schijnbaar ook waar ik was _O- toen we met vrienden en vriendinnen binnenkwamen en ik er dus niet bij zou zijn op het eerste gezicht :)

Mijn stem heb ik dus nog niet onder de knie dus ik ging ook geen moeite ervoor doen, en met mijn 'oude' stem was het nogal raar contact leggen :P

Gelukkig maakte niemand het eigenlijk uit en op het eind van de avond toen er nog maar weinig over waren, toen keek ik er niet naar om en niemand vroeg er eigenlijk naar of deed raar of wat dan ook. Ze zullen vast wel wat door gehad hebben, maar dat geeft niks, ik vond het in ieder geval wel een fijne ervaring
  dinsdag 22 november 2011 @ 00:01:56 #31
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104660914
Lekker is dat he, als zoiets gewoon van een leien dakje gaat. Geeft mij in ieder geval wel wat bevestiging dat het gewoon klopt.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104661295
Ja mijn laatste echte obstakel in deze fase zeg maar is echt mijn stem. Ik kan er best veel mee :') dus ik denk dat het wel goed moet komen, maar het is nu gewoon moeilijk omdat het gewoon niet klopt met hoe ik eruit zie en ik me er voor schaam.
  dinsdag 22 november 2011 @ 00:13:03 #33
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104661412
Herkenbaar. Alleen was dat voor mij makkelijker te remedieren... :{
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 22 november 2011 @ 02:22:47 #34
107792 Hexley
the Platypus
pi_104663712
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 22:13 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Nee, in plaats daarvan toasten de deelnemers uitgebreid op hun 'tranny' zijn. :')
Er zit wel een verschil in het een en het ander.
Zelfs met een voorvoegsel als tering of tyfus klinkt transje nog een stuk netter dan bouwpakket of wil je zeggen van niet?
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 22:13 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Een van de deelnemers is een petitie begonnen, omdat hij zwaar teleurgesteld is in het resultaat en vindt dat ze de interessante stukken er uit geknipt hebben ten koste van drama en sensatie en alles in scene is gezet (ja, zo werkt TV):
Die gast teveel in beeld brengen had ze ook weer een lading commentaar opgeleverd.
Jezus wat een nichterigheid Paul de Leeuw is er echt niets bij, straks denkt de kijker dat ze allemaal zo zijn kun je ook niet hebben wel? Kijk je dondert zes of zeven figuren samen een heel weekeinde in een huis, door de week film er nog een paar en dat moet dan verknipt worden tot een uurtje TV. Natuurlijk gaat het deels om sensatie, waarom zouden ze anders in twee afleveringen het "ontdoppen" van de penis laten zien?

Verder was het ook wel te verwachten dat ze minder aandacht besteden aan Miss 50+ en de FtM's.
Nee net als "opa" bij het cafe, zien ze gewoon meer in Blondie en Butterfly Girl. God wat is dat toch raar hé,...
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 22:13 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ik vrees dat die rampzalige sollicitatie in die bruidsshop ook was opgezet. De producers vonden dat vast zo'n 'typisch vrouwelijk beroep', maar je kon natuurlijk al mijlenver van te voren aan zien komen dat ze daar nooit aangenomen zou worden.
Het lijkt me dat bij de meeste banen met publiek is de kans klein is, Moet je er van zeggen?
Niet geschoten is altijd mis of lekker negatief een bord voor de kop?

Maar niets te klagen over die gast op de motor? Of die Volvo! Mijn moeder heeft ook zo'n boodschappen wagentje,...
  dinsdag 22 november 2011 @ 10:19:01 #35
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104666890
Vraagje, wat doen ze bij de VU eigenlijk met je HRT dosis als je de SRS achter de rug hebt? Ik snap dat ze stoppen met het voorschrijven van Androcur, maar hoe zit het met de oestrogenen?

Gaat die dosis omlaag, of laten ze die voorlopig zoals het is omdat je lichaam nog steeds niet klaar is met ontwikkelen na een jaartje hormonen?

[ Bericht 63% gewijzigd door Joanne35 op 23-11-2011 16:22:17 ]
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  donderdag 24 november 2011 @ 14:13:39 #36
342467 Googlester
Vraag het google...
pi_104759640
Meid... wat jij wil. :)

Als je een menoimplant wilt, kun je die krijgen. Dan schieten je oestrogeenwaardes waarschijnlijk de lucht in dus komt het met die verder ontwikkeling vast wel goed. androcur hoef je idd niet meer te nemen, maar als je last hebt van wat haargroei kun je alsnog een lage dosis voorgeschreven krijgen.

Overigens, wat wordt hier toch negatief gedaan. Dat is niet goeds voor je gemoedsrust hoor... Wees blij dat je ervoor kiest om jezelf te zijn en doe dat vervolgens ook gewoon. Wat de rest doet is bijzaak toch? :)
Wees echt, wees jezelf.
  donderdag 24 november 2011 @ 14:48:14 #37
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104760797
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 14:13 schreef Googlester het volgende:
Wat de rest doet is bijzaak toch? :)
Tja, dat dacht die ge-out-e transman waarschijnlijk ook... tot een week geleden... :{
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  donderdag 24 november 2011 @ 15:02:01 #38
296917 Abby79
Being myself!
pi_104761225
Je bent altijd afhankelijk van anderen, en je kunt zelf natuurlijk wel de insteek hebben "wat maakt mij het uit wat die anderen denken", maar zodra dat denken van anderen zich gaat uiten in een "doen", kan het een heel ander verhaal worden, helaas.

Ik moet er nu wel even bij zeggen dat ik zelf nog niets negatievers heb gehad als mensen die moesten lachen of me raar bleven aankijken, dus erg heb ik het niet gehad. Maar het blijft wel altijd in je achterhoofd, je let toch op dat je bepaalde situaties probeert te voorkomen.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  donderdag 24 november 2011 @ 15:13:12 #39
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104761580
Mijn probleem met dit soort programma's (en dan denk ik met name aan reality-shows) is dat het gewoon een soort moderne versie van de oude rondtrekkende freak-show is. Of het nu dikke mensen zijn die af gaan vallen, mensen die een make-over krijgen, of transseksuelen, het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer. Het is vooral bedoeld ter vermaak, en ik vind het gewoon mensonterende programma's.

Iemand noemde hierboven al De Wandeling, gewoon een gesprek met iemand die transseksueel is, dat is dus een manier waarop het ook kan, en daar heb ik al heel wat minder moeite mee. Maar nog liever zie ik gewoon een transseksueel persoon op TV zoals ooit in Zembla het geval was: een deskundige (die toevallig transseksueel was) die werd geïnterviewd over een bepaald onderwerp dat daar verder niets mee te maken had. Dat wil ik graag zien, transseksuele mensen, geportretteerd als gewone mensen in gewone programma's die niets met transseksualiteit te maken hebben.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  donderdag 24 november 2011 @ 15:49:17 #40
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104762831
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:02 schreef Abby79 het volgende:
Ik moet er nu wel even bij zeggen dat ik zelf nog niets negatievers heb gehad als mensen die moesten lachen of me raar bleven aankijken, dus erg heb ik het niet gehad. Maar het blijft wel altijd in je achterhoofd, je let toch op dat je bepaalde situaties probeert te voorkomen.
Ik had een keer last van iemand die naar me wees en luid door een kroeg schreeuwde: "Jij hebt je laten ombouwen!" en vervolgens tot in detail wou weten hoe "zo'n transformatie" nou werkt, en of ik hormonen slik, etc, etc.

Ik kreeg ook nog een hug van hem omdat hij, zoals hij zelf zei, "nu eenmaal geen zwart-wit persoon was". :?

Maar veel erger heb ik gelukkig ook niet meegemaakt :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_104766970
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 15:13 schreef Joanne35 het volgende:
Iemand noemde hierboven al De Wandeling, gewoon een gesprek met iemand die transseksueel is, dat is dus een manier waarop het ook kan, en daar heb ik al heel wat minder moeite mee. Maar nog liever zie ik gewoon een transseksueel persoon op TV zoals ooit in Zembla het geval was: een deskundige (die toevallig transseksueel was) die werd geïnterviewd over een bepaald onderwerp dat daar verder niets mee te maken had. Dat wil ik graag zien, transseksuele mensen, geportretteerd als gewone mensen in gewone programma's die niets met transseksualiteit te maken hebben.
Hierop volgt dan de onherroepelijke vraag: waarom nog vermelden dat een persoon transseksueel is? Er zullen ongetwijfeld mensen in de media zijn die transseksueel zijn en daarover zwijgen.
Dit heeft echter zijn keerzijde want als het onzichtbaar wordt voor de samenleving dan zal die zich er ook weer van gaan vervreemden. Bovendien valt het mij op dat er zo jammerlijk weinig zichtbare voorbeelden zijn van succesvolle transvrouwen wat mensen die aan het begin van hun transitie staan weer verontrust omdat er geen goed antwoord is of een succesvolle transitie wel redelijkerwijs mogelijk is.

Ongerelateerd hieraan, een paar weekjes terug heeft Jos Megens van het VUmc een heel degelijk Interview gegeven voor een profielwerkstuk.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  donderdag 24 november 2011 @ 18:25:52 #42
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104768407
Voor veel mensen is stealth uiteindelijk het doel, dus dan is activistje spelen ook een stuk lastiger.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 24 november 2011 @ 22:56:26 #43
342467 Googlester
Vraag het google...
pi_104785254
:) Wat ik denk ik bedoel is dat je transitie en het leven daarna wat rustiger verlopen als je niet zo de aandacht steeds focust op wat 'zij' allemaal doen en meer bezig bent wat 'jij' allemaal doet.
Volgens mij heb je de energie die je gebruikt om je druk te maken over 'hun' net zo hard nodig voor de innerlijke reis die je doormaakt als je in transitie gaat en wat je doet als je eenmaal op bestemming bent. :)
Het leven ansich is al lastig genoeg, dus waarom zou je het voor jezelf dan nóg lastiger maken?
Wees echt, wees jezelf.
  vrijdag 25 november 2011 @ 00:01:33 #44
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104788628
Oh ja, daar ben ik het ook wel mee eens. Je kunt het toch niet veranderen en anderen hebben ook het recht om hun leven te leven zoals zij goeddunken.

Maar ik kan me ook wel ergeren aan programma's en de mensen die daarin verschijnen. Je hebt toch OOK wel een soort verantwoordelijkheid. Sommige dingen horen eigenlijk niet thuis in de media en bij het grote publiek.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 25 november 2011 @ 11:49:53 #45
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104797864
En niet te vergeten, dit is ook maar gewoon een internetforum, hè? Je moet het toch ergens over hebben.
In het dagelijks leven maak ik me echt niet druk om dit soort dingen :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_104808486
Ik vind deze 'community' hier lekker nuchter en niet zo vol met drama. Ik heb veel andere sites bezocht om te zoeken naar mensen met hetzelfde, alleen het kwam mijn neus uit met hun depressiviteit en hoe ze reageerden op alles. Op een gegeven moment waren er zelfs threads over hun schoen maat, waar ftm's letterlijk met zelfmoord dreigde omdat hun schoenmaat te klein zou zijn om door te kunnen gaan als man en niemand die ze er dan ook van weerhield. En al zou je een andere mening hebben dan andere, dan werd je post gelijk verwijderd. En mensen die XXXL kleding droegen om hun lichaam te verbergen werden zo aangemoedigd, verteld dat ze er geweldig uitzagen terwijl het net zwervers waren.

Hoe kan je als man doorgaan als ze zich zorgen maken over dingen die er eigenlijk helemaal niet toe doen? Er gaat toch echt niemand een meetlintje naast je voeten leggen en dan zeggen "Ja, je hebt wel kleine voeten, je moet wel een vrouw zijn". En dat is maar een voorbeeld...
  vrijdag 25 november 2011 @ 18:02:35 #47
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104810761
Da's wel heel erg ja...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104810951
Ik probeer gewoon niet in het wereldje te zitten _O-

Ik zie ook zoveel voorbeelden van mensen die dan echt een vriendenkring krijgen die alleen maar uit andere transgenders bestaat, dat moeten ze natuurlijk zelf weten, maar voor mij klinkt het niet echt bevorderlijk.

Die nuchterheid werkt stukken meer relativerend lijkt me :P
  vrijdag 25 november 2011 @ 18:18:38 #49
296917 Abby79
Being myself!
pi_104811297
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:08 schreef Maisnon het volgende:
Ik probeer gewoon niet in het wereldje te zitten _O-

Ik zie ook zoveel voorbeelden van mensen die dan echt een vriendenkring krijgen die alleen maar uit andere transgenders bestaat, dat moeten ze natuurlijk zelf weten, maar voor mij klinkt het niet echt bevorderlijk.

Die nuchterheid werkt stukken meer relativerend lijkt me :P
Inderdaad, ik snap dat zelf ook niet. Heb het ook met m'n diabetes, daar had (en heb) je allerlei groepen enzo voor, of van die vakantiekampen voor jongeren met diabetes, ik zie daar echt het nut niet van in. Je bent jezelf alleen maar aan het bevestigen als "niet normaal persoon" (in mijn opzicht dan). Natuurlijk, het is een grote steun te weten dat er anderen zijn met hetzelfde probleem, maar ik vind dat soort meets altijd zo snel uitdraaien in een "och wat zijn we zielig" moment, nee dank je :P Doe me dan maar een meet van deze club, gewoon voor de lol!
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_104838147
Mja, iedereen moet maar gewoon opzoeken war hij/zij behoefte aan heeft, denk ik. Wij kunnen tenlotte niet voor anderen bepalen wat goed voor hen is.

Mijn behoefte wisselt regelmatig en soms wil ik alleen maar 'mens' zijn, een andere keer vind ik het leuk om even met 'soortgenoten' te klesten (en dan ben ik dus trans onder de transen).
pi_104847001
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:18 schreef Abby79 het volgende:Ik vind dat soort meets altijd zo snel uitdraaien in een "och wat zijn we zielig" moment, nee dank je :P Doe me dan maar een meet van deze club, gewoon voor de lol!
Daar kan ik het niet in vinden, de jongerenbijeenkomsten zijn meer een wederzien van vrienden waarna we nog even lekker de stad in gaan dan dat iedereen er zielig over doet.
Natuurlijk worden er ook trans-issues besproken en zo heel gek is dat niet. Sommige vragen kun je immers niet aan de eerste de beste persoon vragen. Veel mensen in dit proces hebben elkaars steun nodig.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:24:47 #52
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104847249
Ik vind het okee om af en toe af te spreken met andere transmannen, maar daar blijft het ook bij. Zo nu en dan over de specifieke problemen praten die bij een transitie horen is prettig, maar ook niet iets dat je wekelijks wil doen. Dus heel af en toe is het leuk ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:43:12 #53
296917 Abby79
Being myself!
pi_104847843
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:16 schreef Venus-Castina het volgende:

[..]

Daar kan ik het niet in vinden, de jongerenbijeenkomsten zijn meer een wederzien van vrienden waarna we nog even lekker de stad in gaan dan dat iedereen er zielig over doet.
Natuurlijk worden er ook trans-issues besproken en zo heel gek is dat niet. Sommige vragen kun je immers niet aan de eerste de beste persoon vragen. Veel mensen in dit proces hebben elkaars steun nodig.
Ik had het ook over die diabetes groepen, door die ervaring daar (maar da's 18 jaar geleden ofzo) heb ik er nu ook niet zo'n behoefte aan ;)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_104888615
Ik heb dinsdag een bomvolle afspraak. Psychologe, hormoondeskundige, botscan, logopedie, heel de mikmak.

Heeft iemand ervaring met de logopedie daar? Wat kan ik verwachten :)
  maandag 28 november 2011 @ 07:30:39 #55
342467 Googlester
Vraag het google...
pi_104911223
Een psycholoog bij het VUmc vertelde ooit dat je als transgender zult moeten accepteren dat je een handicap hebt. In dat licht is het mijn inziens beter te accepteren dat je iets/een beperking hebt die anderen niet hebben en kun je er gemakkelijker dealen.

Ik heb nog nooit iemand met hartproblemen horen 'zeuren' dat anderen met hartproblemen zo raar doen op TV of in Interviews in bijvoorbeeld de Viva, omdat de persoon in kwestie toevallig nog steeds rookt overmatig drinkt en dit ruiterlijk toegeeft.

Benadering is volgens mij dus alles. :) Trekt 'de angel' eruit door het te behandelen als iets waar je gewoon mee moet leven, dan haal je het meteen uit de seksuele sfeer en leer je er gemakkelijker mee om te gaan zoals je er ook mee om zou gaan als je een hartkwaal hebt.

En bovendien, als je situatie het toelaat, hoeft ook niet iedereen het te weten. ;) Aan de meeste mensen zie je ook niet dat ze hartproblemen hebben, om maar wat te noemen, en die vertellen het ook niet te pas en te onpas aan nieuwe mensen die ze leren kennen.

Behandel het gewoon als iets 'dat niet anders is', want het is ook niet anders... Dat maakt het leven een stuk rustiger. :)
Wees echt, wees jezelf.
  maandag 28 november 2011 @ 07:40:14 #56
342467 Googlester
Vraag het google...
pi_104911290
Wat ik bedoel is, maakt het niet groter dan het is door overal een probleem van te maken...

Natuurlijk makkelijk gezegd als je niet aan het begin van het proces staat of er middenin zit, maar het is echt zo. :) Concentreer je lekker op jezelf als je de molen nog door moet, maar kruip niet automatisch weg in een slachtofferrol terwijl je (nog) geen slachtoffer bent.

Iets met 'self-forfilling prophecy'... :)
Wees echt, wees jezelf.
  maandag 28 november 2011 @ 07:40:40 #57
342467 Googlester
Vraag het google...
pi_104911294
dubbel!
Wees echt, wees jezelf.
  maandag 28 november 2011 @ 07:57:06 #58
296917 Abby79
Being myself!
pi_104911430
Ik heb niet het gevoel dat er in dit topic veel mensen zitten die zichzelf in die rol plaatsen hoor :) Zoals door Joanne al gezegd:
quote:
En niet te vergeten, dit is ook maar gewoon een internetforum, hè? Je moet het toch ergens over hebben. In het dagelijks leven maak ik me echt niet druk om dit soort dingen :)
Ik denk (hoop) dat dat gewoon voor de meesten geldt hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Abby79 op 28-11-2011 16:49:57 ]
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  maandag 28 november 2011 @ 15:15:33 #59
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104923278
CBS: Nederland telt 900 transseksuelen

Toch vreemd, de VU claimt er al meer dan 3000 geopereerd te hebben, en dat is nog exclusief de mensen die uitwijken naar het buitenland. :?

Originele CBS bron staat hier.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  maandag 28 november 2011 @ 15:18:04 #60
296917 Abby79
Being myself!
pi_104923367
Je moet de reacties op de FP overigens maar niet checken bij dat bericht... :N

En ik moet zeggen, ik vind het aantal ook maar "laag"
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  maandag 28 november 2011 @ 15:18:51 #61
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104923400
Zucht, het CBS heeft alleen gekeken naar mensen die in de periode 1995-2009 hun juridische geslacht hebben laten wijzigen |:(

Staat zelfs in het onderzoeksverslag zelf:

quote:
Het is op basis van gegevens van het CBS niet mogelijk de totale omvang te bepalen van de groep transseksuelen die buiten beschouwing is gelaten.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  maandag 28 november 2011 @ 15:23:55 #62
296917 Abby79
Being myself!
pi_104923590
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 15:18 schreef Joanne35 het volgende:
Zucht, het CBS heeft alleen gekeken naar mensen die in de periode 1995-2009 hun juridische geslacht hebben laten wijzigen |:(

Staat zelfs in het onderzoeksverslag zelf:
En dan zo'n 'absolute' kop bij het artikel plaatsen |:( Snuggere mensen daar :P
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_104923727
Tsja die reacties, anoniem hé en het is nog steeds heel grappig natuurlijk, totdat het ineens dichtbij komt :P
pi_104927027
Nou alles is set voor morgen :P

Moet alleen nog wat sultana's ofzo scoren voor tussendoor daar, want ik ben er van 12.00 tot 15.30 denk ik :)

Heb je daar sowieso iets waar je broodjes kan halen of wat dan ook? Bij dat gebouwtje bij de ingang?
  maandag 28 november 2011 @ 16:51:02 #65
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104927289
Ja, dat ronde gebouw. En in het ziekenhuis aan de overkant zit ook een zelfbedienings-restaurant.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_104928264
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 16:51 schreef Joanne35 het volgende:
Ja, dat ronde gebouw. En in het ziekenhuis aan de overkant zit ook een zelfbedienings-restaurant.
Okay, dankje :) !

Ik ben verder daar in de buurt totaal niet bekend, dat is het een beetje. Inmiddels binnen wel wat, maarja je komt toch vooral op dezelfde polikliniek, langs 1 trouwe koffie automaat, en misschien het bloedprikken en de apotheek. Maar buiten.. ken de weg van Station Zuid naar t VUmc en omgekeerd, haha :P

Moet ook eerst bijna anderhalf uur met de trein reizen!
  maandag 28 november 2011 @ 17:43:13 #67
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104929585
Is voor mij niet anders hoor, behalve dan dat ik maar een half uur hoef te reizen, en ik nog een keertje in de bibliotheek van de VU ben wezen neuzen om een verloren uurtje tussen wat afspraken te vullen.

Dat koffie automaat is mij welbekend ja, het ligt ook lekker strategisch op de route naar de wachtkamer. En het spiegelt ook lekker, erg handig om snel nog even te kijken of je haar nog goed zit ;)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_104932793
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 17:43 schreef Joanne35 het volgende:
Dat koffie automaat is mij welbekend ja, het ligt ook lekker strategisch op de route naar de wachtkamer. En het spiegelt ook lekker, erg handig om snel nog even te kijken of je haar nog goed zit ;)
En ik maar denken dat ik de enige was die daar nog even een snelle haarcheck doet :)

Succes morgen Maisnon, ik ben dan ook op de VU. Misschien dat we elkaar nog tegenkomen.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_104934119
Ja je ziet in mn fobo wel een beetje hoe ik eruit zie :') alleen is het niet de meest charmante duidelijke foto op dit moment, haha

Dus als je me ziet moet je me maar aanspreken :D omgekeerd gaat het lastig worden :P
pi_104934415
Ik draag een zwarte jas met een witte shawl, ik hoop je morgen te treffen!
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  maandag 28 november 2011 @ 20:06:32 #71
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104936668
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 19:03 schreef Venus-Castina het volgende:

[..]

En ik maar denken dat ik de enige was die daar nog even een snelle haarcheck doet :)
Er zijn er vast nog wel meer die dat doen. Het waait ook altijd zo belachelijk hard om die hoge gebouwen daar rond het station, echt funest voor je kapsel :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  maandag 28 november 2011 @ 20:11:59 #72
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104937067
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 15:18 schreef Abby79 het volgende:
Je moet de reacties op de FP overigens maar niet checken bij dat bericht... :N

En ik moet zeggen, ik vind het aantal ook maar "laag"
Ik vind het nogal meevallen, die reacties.

Getal is ook veel lager dan ik had verwacht ja, maar aan de andere kant is het ook best een raar idee dat het CBS dat soort wijzigingen terug kan vinden...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 28 november 2011 @ 20:43:56 #73
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104939331
De data van het GBA wordt volgens dat rapport geanonimiseerd voordat het wordt doorgestuurd naar het CBS. Het CBS kan dus niet achterhalen welke persoon bij welke gegevens hoort.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  maandag 28 november 2011 @ 20:46:55 #74
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104939517
Ja, maar puur dat er achteraf gezien kan worden dat er iets is veranderd... waarom is dat? Ik weet dat ze in Nederland een aantekening maken en niet echt het geslacht veranderen, maar.. nou ja. Ik vind het stom. Ik vind de regeling in Nederland sowieso stom :P Hopelijk gaat die wet lukken.

Ik ga over een paar maanden wel mijn naam veranderen. Iemand die een goede advokaat weet? :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 28 november 2011 @ 21:00:16 #75
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104940510
Tja, die nieuwe wet is nog steeds een hoop gedoe, je moet nog steeds langs een rechtbank. Maar misschien kan je dan al wel als pre-op alles aan laten passen, dat zou wel prettig zijn.

Moest vandaag toevallig nog mijn ID laten zien bij het afhalen van een pakketje. Ik had het laten bezorgen in een Kiala-punt in een christelijke boekhandel of all places. Ik gaf die mevrouw mijn rijbewijs en toen ze naar de naam en de (oude) foto keek klonk het opeens heel verbaasd op een hoog toontje "Oeh!?!" Moest wel heel erg lachen om haar reactie :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  maandag 28 november 2011 @ 21:05:38 #76
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104940957
Ja, dat is vooral mijn frustratie, die sterilisatie-eis. Dat de bureaucratie hetzelfde blijft, maakt me weinig uit (hoewel ik niet ga klagen als het beter kan natuurlijk). Ik wil gewoon niet gedwongen worden om onder het mes te gaan.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104977745
Gewoon 2 FOK!kers tegengekomen _O-

Venus die ik maar heel even zag, wilde snel half nog een stukje van een hoofdstuk uitlezen de laatste paar regels en toen was ik al aan de beurt (was al een kwartier aan het wachten)

En ook nog Ilse (weet niet hoe ze hier heet maar jullie weten vast wie het is :) )

Heel grappig, want die heb ik 'vroeger' veel gesproken, ook op msn enzo, echt aan het begin. Was dus leuk om elkaar zo een keer te zien in het echt
  dinsdag 29 november 2011 @ 20:22:34 #78
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104981953
Ilse :) Die mis ik ;( Hoe is het met 'r?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_104982359
Ze leest nog af en toe mee hier zei ze :)

Het gaat harstikke goed volgens mij :) ze was er voor de halfjaarlijkse checkup denk ik. Binnenkort gaat ze wel terug naar Thailand omdat er iets nog niet goed was met haar borsten.

Ik weet trouwens ook niet in hoeverre ze haar echte naam aan dr username heeft gekoppeld maar volgens mij houden we het zo nog redelijk internet safe _O-
  dinsdag 29 november 2011 @ 20:32:20 #80
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_104982456
Ze leest dus nog mee he? Maar ff zwaaien dan naar Ilse :W
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  dinsdag 29 november 2011 @ 23:26:54 #81
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_104991895
Ik ook even zwaaien :W
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 30 november 2011 @ 14:26:22 #82
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105006709
Gelukkig zijn er ook nog journalisten die wel gewoon hun werk doen in plaats van klakkeloos een persbericht over te nemen: Welke obstakels ervaren transseksuelen?
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105009413
Woooow, Joanne, kon je ons niet even waarschuwen ? Wat een lekker ding zeg :D
  woensdag 30 november 2011 @ 19:10:39 #84
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105017158
http://www.youtube.com/user/TheRealitySpot

Tussen de "biggest loser" afleveringen staat een docu/reality ding over transgenders. Best mooi en vrij breed, veel verschillende views.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 30 november 2011 @ 21:05:02 #85
107792 Hexley
the Platypus
pi_105025957
Ik ben het nu aan het kijken, maar ik zie niet zoveel sensatie-achtig iets als op de Amerikaanse tv.
  woensdag 30 november 2011 @ 21:55:44 #87
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105026058
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 21:05 schreef Hexley het volgende:
Bedoel je nou die waar Joanne zoveel commentaar op had? :')
Oh, weet ik niet? Dat heb ik geloof ik gemist.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105027116
Ja dat is hetzelfde programma. Ik heb even een stukje gezien maar sommige maken het zichzelf ook gewoon moeilijk. Die Drew met dr overdreven makeup en haren.

Die rare roze paarse pruik van die persoon met dat slechte gebit zeg maar.

Natuurlijk moet je zelf weten hoe je er uit ziet maar als je dan aandacht krijgt die soms negatief is is het ook omdat je het zo over jezelf uitroept naar mijn mening. Misschien ben ik te streng :')
pi_105027379
Overigens altijd wel grappig om te zien hoe snel en hoe erg hormonen invloed hebben op male to female transgenders zeg maar :D

Lopen natuurlijk weer tegen andere dingen aan, maar dat lijkt me wel fijn :)
pi_105027448
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:11 schreef Maisnon het volgende:

Die rare roze paarse pruik van die persoon met dat slechte gebit zeg maar.
Die pruik, misschien ben ik daar gewoon aan gewend hoor, maar ik zie genoeg mensen met bijv. bruin haar en rode hihlights, dit is dan zwart met een klein beetje zwart. Dat vind ik niet iets op jezelf afroepen. Drew vind ik een heel erg sympathiek persoon, alleen de wenkbrauwen vind ik raar
pi_105027721
Wat ik zei heeft niks te maken met hoe sympathiek ik ze vind hoor :P

Maar gisteren bij t VU zag ik ook iemand met die bvb een jas aan had die alle verkeerde dingen accentueerde, heel kort, zwaar en breed bovenin.

Ik wil ook niet zeggen dat je een grijze muis moet zijn of een muurbloempje, maar dit is weer een ander verhaal. Denk dat er best wel wat zijn die daar advies of wat dan ook in kunnen gebruiken, zou ze wel helpen denk ik.
pi_105027958
Hmh.
Ik vind de FTMs leuker om te zien, wat natuurlijker in hun omgang etc :)
pi_105028187
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:24 schreef Nezhi het volgende:
Hmh.
Ik vind de FTMs leuker om te zien, wat natuurlijker in hun omgang etc :)
Haha, ik denk dat we dan allebei kritischer naar onze eigen kant van het verhaal zijn :D want bij mij is het misschien wel een beetje omgedraaid :P
pi_105029606
Haha.. ik kon Donna echt niet uitstaan.
Dat stukje waar ze die nep pikken vergeleken was wel koning.
  woensdag 30 november 2011 @ 22:52:26 #95
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105029923
Ik vond ze allemaal heel speciaal en je moet ook nagaan dat waarschijnlijk geen van hen de internet-resources heeft die wij hebben. Drew legt ook uit dat de makeup voor haar een soort masker is, iets om er vrouwelijker uit te zien. Als je niet leert hoe het moet, doe je het fout, zoals die persoon met die jas. Als niemand zegt dat ze beter een andere jas kan nemen, leert ze het natuurlijk niet. Dat soort dingen krijg je niet bij de hormonen of zo, dat moet je allemaal zelf uitvogelen.

Ik vond het prachtig om te zien hoe ze allemaal groeiden in die spanne van drie maanden, heel ontroerend.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 30 november 2011 @ 23:16:09 #96
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_105031473
Ik ben "normaal" maar wil even zeggen dat ik jullie bewonder om wie je bent.

:* voor jullie allemaal
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_105031958
Niet om te spammen, maar ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden om een televisieprogramma over genderdysforie te maken omdat ik het interessante materie vind. Wat zouden jullie graag zien in zo'n programma en zou je zelf aan zoiets meedoen?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  woensdag 30 november 2011 @ 23:51:27 #98
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105033409
Ik zou vooral graag mensen zien die goed uit hun woorden kunnen komen zodat het echt effect heeft. En misschien zou ik wel meedoen, ja.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 1 december 2011 @ 00:17:47 #99
107792 Hexley
the Platypus
pi_105034800
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:52 schreef wonderer het volgende:
Ik vond ze allemaal heel speciaal en je moet ook nagaan dat waarschijnlijk geen van hen de internet-resources heeft die wij hebben.
Ik zie daar oa. bij Max een iMac, Lewis zie je met een iMac en PC. Sarah zit op een MacBook Pro met Drew te video chatten. Verder zien we ook nog iPhones, andere computers en smartphones. Misschien dat er ook nog een tablet voorbij is gekomen, dunno... En zoals de moderne mens Twitterd Sarah, Blogt Max en doet Fox wat @ Youtube,...

Lijkt me sterk dat ze internetloos zijn hoor,.... :) ;)
  donderdag 1 december 2011 @ 00:20:53 #100
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105034945
Nou, dan hebben ze echt een bord voor hun kop want alleen al van youtube kun je echt heel veel handige dingen halen (en Fox was voor mij de enige uitzondering, puur omdat ie wist dat er packers bestonden).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105036065
Naar aanleiding van de publicatie van het CBS (Transseksuelen in Nederland Is er sprake van ongelijkheid?)nu ook een stukje op NU.nl:

Transgenders hekelen positie op arbeidsmarkt
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  donderdag 1 december 2011 @ 00:59:53 #102
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105036470
Die rare pruik met paarse tinten is inmiddels vervangen door een gewone normale bruinharige pruik. Ik las van de week nog een interview met haar (ben haar naam even kwijt) waar een recente foto bij stond. Ze zag er meteen al een stuk beter uit.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  donderdag 1 december 2011 @ 01:01:05 #103
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105036505
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:41 schreef Meike26 het volgende:
Woooow, Joanne, kon je ons niet even waarschuwen ? Wat een lekker ding zeg :D
Ja, hallo! Het moet natuurlijk wel een verrassing blijven :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105051972
Dus, vorige week viel een collega al op dat ik geen jongetjesjas aan had. Toen vroeg ze al een beetje door, maar ik was niet echt in de mood en gelegenheid om even all out te vertellen wat er nu gaande is. Vandaag aan het einde van de middag viste ze er weer een beetje naar en sloeg ze de spijker op de kop:

"Wil je soms een meisje worden?"
"Ja."
"leuk! Dus je word een van ons? Welkom!"

We zijn na sluitingstijd nog even een hapje gaan eten en hebben over een en ander gesproken. Wat er gaat gebeuren. Ze vroeg naar wat voor kledingstijl ik leuk vind. Hoever ik al was met het hele proces. Nou ja gewoon de belangrijkste basics over wat er gaande is.

Volgende doelwit voor coming out is de bedrijfsleidster.
pi_105052201
Fijn dat je zo'n luchtige en positieve reactie hebt gekregen, Fixers!
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  donderdag 1 december 2011 @ 15:17:14 #106
296917 Abby79
Being myself!
pi_105054413
Ik wil ook zo'n collega's :P Niet dat mijne vervelend reageeden ofzo, maar ik zie mijn collega's me niet vragen over kledingstijl enzo. Scheelt natuurlijk ook enorm dat ik met bijna alleen mannen hier zit - de paar vrouwelijke collega's die ik had zijn al geruime tijd vertrokken ;(
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105054947
Collega in kwestie is ook wel van het leukere type. Heeft zelf ook een uitgesproken kledingstijl, en vroeger gewerkt in het lokale alternatieve kledingwinkeltje. Wist ze nog te vertellen dat ze daar regelmatig jongens over de vloer kreeg, vlak na openingstijd, om jurken te komen passen.
  donderdag 1 december 2011 @ 20:55:14 #108
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105069570
Was bijna vergeten dat het een bijzondere dag is vandaag, leef nu 2 jaar fulltime als mezelf :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105070446
Das een mooie mijlpaal Joanne! Gefelicitaart!

Ik heb afgelopen weekend doorgebracht met vrienden in een huis in de Ardennen. Heb de gelegenheid aangegrepen om lekker een weekendje mezelf te zijn. Klein beetje over de top, gewoon omdat het kan. :D Wel veel complimenten mee geoogst dat wel, ben ik heul niet gewend. :@
  donderdag 1 december 2011 @ 23:22:46 #110
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105079216
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:55 schreef Joanne35 het volgende:
Was bijna vergeten dat het een bijzondere dag is vandaag, leef nu 2 jaar fulltime als mezelf :)
^O^

Hoe kom je bij de datum? Wat is voor jou de overgang geweest?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 10:51:29 #111
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105088965
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:22 schreef wonderer het volgende:

[..]

Hoe kom je bij de datum? Wat is voor jou de overgang geweest?
Grappig genoeg heeft dit draadje daarin ook een rol gespeeld :)

Ergens in oktober 2009 of zo hadden we een Fok!meet in Utrecht (was jij ook bij) en dat was de eerste dag dat ik echt serieus als mezelf naar buiten ben geweest (daarvoor was ik nooit verder gekomen dan wat uitstapjes laat in de avond). Ik wou namelijk absoluut niet als man naar die meet gaan, en dat gaf me de moed om als vrouw de deur uit te stappen. Dat viel 100% mee (geen rare reacties op straat).

Diezelfde maand ben ik ook voor het eerst als mezelf naar een verjaardag van een vriend geweest, ook daar weer geen rare reacties, eigenlijk alleen maar positieve reactie's.

Eind oktober ben ik toen op mijn werk tegenover mijn directeur op mijn werk uit de kast gekomen (de rest van mijn omgeving wist het allemaal al). Die pakte het heel goed op en vroeg meteen of dat betekende of ik vanaf dat moment als vrouw naar mijn werk wou komen.

Toen was er dus niets meer dat me tegenhield. Dankzij de Fok!meet had ik mijn angst om naar buiten te gaan volledig overwonnen, en dankzij mijn directeur wist ik dat het op mijn werk geen problemen op zou leveren. Ik heb dus in de eerste week van November een coming out brief naar al mijn collega's gestuurd, en omdat ik ze een paar weken tijd wou geven om aan het idee te wennen en ze de kans wou geven om me vragen te kunnen stellen terwijl ik nog in mijn oude rol verkeerde heb ik 1 december maar gekozen als dag om om te gaan.

Begin oktober had ik nog geen flauw idee of ik het allemaal aan zou kunnen en hoe lang het allemaal zou gaan duren, en in december was ik al fulltime. In het begin lijkt die hele transitie soms een onoverkomelijke berg, maar toch kan je onverwacht over die top schieten, en dan kan het opeens heel snel gaan :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 17:22:55 #112
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105102317
Oh joh, wat gaaf :D Dat dit topic daar zo'n assistent in is geweest ... O+
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 17:59:43 #113
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105103401
Even terugzwaaien... :W
  vrijdag 2 december 2011 @ 18:11:02 #114
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105103836
^O^
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 19:37:54 #115
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105108076
Ik vind die documentaire eigenlijk wel mooi. Vond het leuk om naar te kijken... :)
  vrijdag 2 december 2011 @ 20:45:27 #116
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105111215
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 20:30 schreef Maisnon het volgende:
Het gaat harstikke goed volgens mij :) ze was er voor de halfjaarlijkse checkup denk ik. Binnenkort gaat ze wel terug naar Thailand omdat er iets nog niet goed was met haar borsten.
:) Voorlopig mijn laatste halfjaarlijkse check-up... Ik kwam een nieuw menoimplant laten plaatsen, maar die wordt misschien voortaan bij de huisarts ingebracht. :) Ze willen me eigenlijk niet meer zien bij het VUmc als ik dat zelf niet nodig vind. Dat maakt me ergens alleen maar weer patient terwijl ik dat niet meer ben... en daar ben ik het wel mee eens

Over anderhalve maand ga ik inderdaad terug naar Thailand. Ik heb last van 'milde' complicaties en heb eigenlijk grotere borsten gekregen dan ik had gevraagd :') Dus doet de chirurg het voor niets over... moet ik er alleen nog 'ff' heenvliegen...

Zo af en toe lees ik hier nog wel eens een stukje mee... :) Maar van typen komt het vaak niet echt.

Maareuh, die meet van twee jaar terug, daar was ik toch ook bij? :)
  vrijdag 2 december 2011 @ 20:54:14 #117
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105111739
Yep, klopt, was net aan het begin van je RLE toch? :)

Maaruh, ben je afgezien van die milde complicaties nog steeds tevreden over Suporn? Want ik had net toevallig een week geleden de knoop doorgehakt en besloten om me ook door hem te laten opereren :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 20:59:14 #118
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_105112019
ik wilde vroeger een jongen zijn maar ben nu blij met m'n vrouwenlichaam.

ik vind jullie echt moedig :*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:03:03 #119
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105112223
Ja klopt... dat dacht ik al. Dat was toen inderdaad. :) Toen was ik nog best onzeker en wiebelig... haha. :)

Maar ik ben met de resultaten van de operatie daar beneden best heel blij ja. :) Ik kan er echt alles mee behalve ongesteld worden en zwanger worden... Maar ook daaraan laat ik januari nog een paar kleine dingetje mooier maken... als ik tóch weer onder narcose moet! ;)

Wanneer ga jij er heen dan? Wie weet komen we elkaar daar nog wel tegen :D
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:06:00 #120
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105112389
Nou, dat duurt nog wel wat langer helaas. Mijn RLE zit er pas eind februari op. En daarna moet ik nog wat extra tijd inplannen om de verzekeringen te regelen. Mijn zussen willen ook graag mee (alhoewel ik daar zelf nog mijn twijfels over heb), dus daar hangt het ook een beetje van af. Ik denk dat het niet voor juni/juli of zo zal zijn.

Nu je d'r toch bent, hoe gaat dat bij de VU aan het eind van je RLE? Ik wil eigenlijk het liefst zo snel mogelijk die SRS papieren van ze hebben, maar ik neem aan dat er na het aflopen van je RLE eerst nog een gesprek met je psych volgt en dat het vervolgens nog in het team besproken moet worden? Want in dat geval is het misschien slim als ik die afspraak met die psych alvast vast laat leggen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105112582
Mijn collega, die het dus nu inmiddels weer, vroeg er nog naar vandaag. Of ik ook een nieuwe verjaardag ga vieren. :D
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:15:39 #122
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105112855
Ah zo... naja van de verzekering krijg je ook maar een stukje terug he. Ik kreeg maar iets van 6300 terwijl de operatie me zon 12000 kostte. Maar goed, het is toch wat :) Dus vooraf een akkoordverklaring regelen is wel zo handig.

Maar bij het VUmc is het idd zo dat jij eerst nog afsluitend aan je RLE een gesprek krijg om je traject nog een door te nemen en je toestemming te vragen je voor te dragen aan het teamoverleg. Die wordt meestal tweewekelijks gehouden en gaat alleen door als van alle disciplines de juiste mensen aanwezig zijn. En daarna moeten ze nog de brieven maken enzo... dus tussen het moment van je laatste gesprek en het moment dat je je verwijsbrief hebt voor de chirurg zit ongeveer ook een maand.
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:17:17 #123
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105112937
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:09 schreef Fixers het volgende:
Mijn collega, die het dus nu inmiddels weer, vroeg er nog naar vandaag. Of ik ook een nieuwe verjaardag ga vieren. :D
LOL! :) Moet je doen... Ik heb in middels ook al een paar keer een verjaardag gevierd terwijl ik niet jarig was. Een feestje is altijd goed toch? :D
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:25:28 #124
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105113389
Heb indertijd mijn fulltime gaan ook gevierd met een feestje. Was ook tevens het eerste feest dat ik ooit in mijn leven georganiseerd had ;)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:25:38 #125
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105113399
@sararaat:
Er is idd wel wat moed voor nodig maar als het nodig is doe je wat je moet doen... :) Voor mij, en ik denk voor vele anderen, geldt in ieder geval dat ik het nog veel eerder had moeten doen. :)

Maar als je vroeger een jongetje had willen zijn he, doet die documentaire je dan ook echt wat als je het kijkt? Als ik het vragen mag hoor... :)
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:32:53 #126
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105113795
@ Joanne: Waarop heb jij je keuze voor Suporn eigenlijk gebaseerd? :)
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:44:29 #127
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105114456
Hebben jullie in de tussentijd eigenlijk nog weer een meet gehad? :)

@Wonderer: Gast... je inbox zit vol! ;)
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:47:16 #128
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105114621
Eerder? Ja, absoluut. Ik had al wel 20 jaar als vrouw kunnen leven nu. :'(

Wat betreft mijn keuze voor Suporn, die is vooral gebaseerd op de verslagen van anderen, heb echt heel veel goede dingen over hem gelezen en gehoord (ook van jou ;-). Over de Nederlandse chirurgen is helaas heel weinig informatie te vinden, over de buitenlandse wordt veel meer geschreven, en ik vind het wel belangrijk dat ik weet wat ik kan verwachten van een chirurg. Wat me ook opviel is dat ook mensen met (soms zelfs zware) complicaties toch bij hem blijven zweren en gewoon weer naar hem terug gaan, dat zegt ook heel veel. Over de verzorging en begeleiding hoor ik ook niets dan goede dingen.

Diepte is ook een reden, bij hem weet je eigenlijk wel zeker dat dat goed komt, en dat vind ik als hetero zijnde wel belangrijk, maar ook omdat diepte zo'n beetje het enige is dat achteraf heel moeilijk te herstellen is. En genitale epilatie is niet nodig, ook wel zo prettig :)

Overigens heb ik heel lang getwijfeld tussen Chettawut en Suporn. Mocht de verzekering moeilijk gaan doen, dan wijk ik misschien nog steeds wel uit naar Chettawut omdat die wat goedkoper is. Maar ik heb een voorkeur voor Suporn na alles wat ik over beide chirurgen gelezen heb.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:50:02 #129
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105114787
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:44 schreef LoveZenLife het volgende:
Hebben jullie in de tussentijd eigenlijk nog weer een meet gehad? :)

@Wonderer: Gast... je inbox zit vol! ;)
I know. DM werkt wel :')

ik vind het trouwens wel jammer dat ik niet echt een "nieuwe verjaardag" heb... eerste shot dan maar? :?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:51:41 #130
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105114888
trouwens...


8-)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:52:21 #131
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105114944
Oh ja, nog een reden om voor Suporn te kiezen. Ik heb op een buitenlands forum een paar uitgebreide verslagen gelezen van wat gynaecologen te zeggen hadden over een Suporn vagina. Dat alleen al was al bijna genoeg om me ter plekke een afspraak met hem te laten maken :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:53:42 #132
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105115027
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:25 schreef LoveZenLife het volgende:
@sararaat:
Er is idd wel wat moed voor nodig maar als het nodig is doe je wat je moet doen... :) Voor mij, en ik denk voor vele anderen, geldt in ieder geval dat ik het nog veel eerder had moeten doen. :)

Maar als je vroeger een jongetje had willen zijn he, doet die documentaire je dan ook echt wat als je het kijkt? Als ik het vragen mag hoor... :)
Ongeveer net zo moedig als uit een brandend vliegtuig springen. De sprong is eng en je weet niet hoe of waar je terecht komt, maar springen MOET.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:58:59 #133
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105115349
@Wonderer: Topsurgery als nieuwe verjaardag? :) Ach het maakt ook niet uit. Ik heb inmiddels twee nieuwe verjaardagen... :') haha

@Joanne: Suporn is zeker kundig en doet echt niet zomaar wat. De verzorging en controle in bij Suporn ook een stuk grondiger en frequenter (zolang je in het land bent) dan in Nederland. Maar uiteindelijk zul je voor sommige dingen toch ook weer iemand hier in Nederland nodig hebben.

Als ik je iig één ding mag aanraden dan is het preoperatief bekkenbodemfysiotherapie gaan volgen. Daar heb je straks direct na de operatie heel veel 'plezier' van...

Maar vertel.. :) Wat hebben gynaecologen over de vagina's van Suporn te vertellen? :)
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:59:48 #134
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105115410
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:51 schreef wonderer het volgende:
trouwens...
[ afbeelding ]

8-)
Hunk! O+
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:04:32 #135
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105115695
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:58 schreef LoveZenLife het volgende:
Als ik je iig één ding mag aanraden dan is het preoperatief bekkenbodemfysiotherapie gaan volgen. Daar heb je straks direct na de operatie heel veel 'plezier' van...
Ah, bedankt voor de tip. Hoe regel ik dat, gewoon via de huisarts?

quote:
Maar vertel.. :) Wat hebben gynaecologen over de vagina's van Suporn te vertellen? :)
Wel, de hoek schijnt licht af te wijken van een natuurlijke vagina, maar verder valt alles binnen de vrouwelijke normen. En die afwijkende hoek schijnt ook niet iets te zijn waar een partner iets van merkt, dus geen reden tot zorg.

Een van de personen die zo'n rapport schreef maakte zich ook zorgen over het feit dat haar binnenste schaamlippen niet aaneengesloten waren aan de onderkant van de vagina. Maar dat schijnt bij natuurlijke vagina's soms ook het geval te zijn. En zelfs dat kan je na een jaar geloof ik nog laten herstellen door Suporn (het kan niet meteen omdat dilateren dan de boel meteen weer kapot scheurt).
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:06:27 #136
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105115827
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:59 schreef LoveZenLife het volgende:

[..]

Hunk! O+
Ik wou maar even zeggen... *)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:09:44 #137
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105116030
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 22:06 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik wou maar even zeggen... *)
Nou, de testosteron doet zijn werk hoor, patser ;)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:10:58 #138
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105116105
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 22:09 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Nou, de testosteron doet zijn werk hoor, patser ;)
:7

Wel jammer dat je mijn borsthaar niet kunt zien :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:12:16 #139
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105116180
En verwacht je nou dat wij ook topless foto's gaan posten hiero? ;)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:13:25 #140
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105116242
Eew, nee, boobies, bah! :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:13:50 #141
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105116269
Oh ja, je viel op mannen, was ik bijna vergeten :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:16:14 #142
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105116393
Ik kom nogal hetero over :{ Wel sneu want ik ken heterojongens die dan weer heel nichterig overkomen omdat ze vroeger "echte" meisjes waren. Ik wil best ruilen maar het zit gewoon niet in me :D
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:19:26 #143
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105116573
@Joanne: Ik zou het via het VUmc regelen. Die kennen een goeie die ook ervaring heeft met patienten die een geslachtoperatie moeten of hebben ondergaan. Maar dan moet je het ook niet vervelend vinden daarvoor naar Adam te reizen. En anders weten ze misschien wel iemand die dichter bij jou inde buurt zit.

Dat je schaamlippen onderaan iets meer uit elkaar staan klopt trouwens. Maar dat laat ik binnenkort dus iets mooier maken. ;) En voor wat betreft diepte zit je bij hem inderdaad wel goed. Heb de gynaecoloog wel eens horen klagen dat zijn instrumenten tekort waren :X
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:21:26 #144
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105116673
Hoe lang ben je daar ongeveer mee bezig, met die bekkenbodemtherapie?

En hoe ging het herstel trouwens bij jou. Ik hoor dat dat bij Suporn toch wel een aardig tijdje kan duren? Ben je meteen weer aan het werk gegaan toen je terug kwam uit Thailand, of heb je nog wat langer thuis gezeten?
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:25:44 #145
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105116937
:) Dat hangt er nogal vanaf hoe goed jij je bekkenbodemspieren kunt leren ontspannen. Maar het idee is dat als je ze beter kunt ontspannen dat je genezing beter en sneller gaat omdat je doorbloeding daar benenden beter is.

Van die operatie was mijn lijf wel ff van slag ja. Ik ben na 2 maanden weer 4 uur per dag gaan werken
en na een half jaar werkte ik weer full time. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik geen vaste standplaats heb met mij werk maar wel (in het begin) 3 keer per dag moest dilateren... :{ Dat was wel ff zwaar...
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:28:50 #146
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105117157
Ja, daar zie ik ook wel een beetje tegenop :{

Ik woon gelukkig vlak bij mijn werk (15 minuten rijden met de auto) en kan ook telewerken vanaf thuis. Ik denk dus dat ik dan maar gewoon begin met vanuit huis te werken en dan langzaam aan steeds wat vaker en langer naar mijn werk zal gaan. In het algemeen zijn ze gelukkig wel erg soepel bij ons op het werk.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:32:47 #147
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105117400
Naja dat klinkt als een goed idee... :) Ik heb in die tijd ook regelmatig vanuit huis gewerkt. Maar misschien valt het bij jou wel mee. Ken ook een meisje die vrij vlot weer alles deed en daar geen of weinig pijn bij had.

Maar ik was iedere dag wel redelijk gesloopt hoor. Slapen was geen probleem. ;) Inmiddels is dat voorbij, ben ik vooral lekker bezig met leven.
  vrijdag 2 december 2011 @ 22:38:13 #148
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105117732
Nou, dat is mooi om te horen ^O^

Mijn leven wordt ook steeds leuker. Reden te meer om snel die SRS af te ronden :Y
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 2 december 2011 @ 23:22:55 #149
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105119937
:) The only way is up!

Is SRS je laatste ingreep eigenlijk? :) Vroeg ik me in eens af...
pi_105121048
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:50 schreef wonderer het volgende:

[..]

I know. DM werkt wel :')

ik vind het trouwens wel jammer dat ik niet echt een "nieuwe verjaardag" heb... eerste shot dan maar? :?
Ik heb ook niet echt een moment voor ogen als "nieuwe verjaardag". De opmerking kwam ook van collega omdat we het over cadeau'tjes hadden. Wat dan weer een serieuze vraag opriep. Ze is er trouwens heel tof en open over. :) Doet er grapjes over maken, maar stelt ook vragen uit oprechte interesse.

Ik denk dat de eerste pillen/prikken/zalfjes/pleisters wel een mooie datum zijn om een er een tweede verjaardag van te maken. Extra redenen tot cadeautjes zijn nooit weg natuurlijk. :P
  zaterdag 3 december 2011 @ 11:23:52 #151
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105128368
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 23:22 schreef LoveZenLife het volgende:
Is SRS je laatste ingreep eigenlijk? :) Vroeg ik me in eens af...
Nee, er volgt zeker ook nog wel een BA (wil ik eigenlijk niet tegelijk doen met de SRS omdat je nog wel eens hoort dat mensen nagroei krijgen na de SRS, en het schijnt ook best zwaar te zijn om het tegelijk te doen, hoe heb jij dat eigenlijk ervaren?)

En misschien ook wel een (gedeeltelijke?) FFS als ik het financieel rond kan krijgen. Alhoewel ik moet zeggen dat ik een FFS niet meer zo belangrijk vind als in het begin.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105133979
Leuk en leerzaam om de ervaringen van de 'veteranen' te lezen!
SRS en andere ingrepen liggen voor mij nog heel ver in de toekomst, eerst het groene licht maar zien te krijgen. Waar en wat ik precies laat doen zal vooral afhangen van hoeveel ik te besteden heb
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105151931
Hoewel ik nog steeds meer naar géén SRS hang dan naar wél. Sta ik er wat meer voor open.

Hoe blij zijn jullie ermee en is het voor jullie de moeite waard?
  dinsdag 6 december 2011 @ 22:09:30 #154
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105273701
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:23 schreef Joanne35 het volgende:

(wil ik eigenlijk niet tegelijk doen met de SRS omdat je nog wel eens hoort dat mensen nagroei krijgen na de SRS, en het schijnt ook best zwaar te zijn om het tegelijk te doen, hoe heb jij dat eigenlijk ervaren?)
SRS en BA was best zwaar idd. Dan doet je hele lijf pijn, van boven en van onder. Vond het zelf eigenlijk te heftig. Maar nog een keer onder narcose is ook niet goed voor een mens. Vind het nu vooral jammer dat ik alsnog een keer onder narcose moet. Maar ja, dat mkon ik toen ook niet voorzien.

quote:
En misschien ook wel een (gedeeltelijke?) FFS als ik het financieel rond kan krijgen. Alhoewel ik moet zeggen dat ik een FFS niet meer zo belangrijk vind als in het begin.
FFS heeft meer voor me gedaan dan SRS. Door de SRS kan ik wel eens tuk vrijer leven en het is echt heel fijn voor mijn zelfbeeld, maar mijn leven had er echt heel anders uitgezien als ik die FFS niet had gehad. Op mijn werk weet niemand het en ben ik gewoon een van de meiden. :) Dat is nog veel beter voor mijn zelfbeeld. ;) Heb nooit begrepen waarom ik voor SRS een verwijsbrief en psychologische lkeuring nodig had terwijl ik voor FFS alleen maar hoefde te zeggen dat ik het heel graag wilde... :')

[ Bericht 22% gewijzigd door LoveZenLife op 06-12-2011 22:20:18 ]
  dinsdag 6 december 2011 @ 23:13:13 #155
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105277537
Waarschijnlijk omdat een SRS echt onomkeerbaar is en een FFS valt nog wel mee?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 7 december 2011 @ 07:04:52 #156
107792 Hexley
the Platypus
pi_105282978
Nou zoek voor de gein op YouTube eens naar "transgender taboo" en aan het einde rond Marci Bowers.
Volgens mij is daar iemand die net als jij denkt,... :) :P


Edit:
1http://youtu.be/-YTlMfJZpFw?t=3m52s
Vanaf daar een minuutje of tien, twaalf. Dus met deel vijf verder gaan.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hexley op 07-12-2011 07:28:00 (Linkje toevoegen en zo iets) ]
  woensdag 7 december 2011 @ 07:47:03 #157
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105283236
Is FFS echt zo omkeerbaar dan? Ze halen echt weefsel weg met zon op. Ze kunnen je er wel weer man uit laten zien als je dat wilt, maar je oude gezicht krijg je niet meer terug lijkt me... Of ben ik nou abuis? :)
  woensdag 7 december 2011 @ 08:12:15 #158
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105283478
LOL... volgens mij is er niemand die denkt zoals ik. :)

Maar ik denk dat je op Bill doelt? Bill wilde 'kijken of het iets voor hem is'... begrijp ik uit het verhaal. Maar zo is het bij mij niet gegaan hoor... ;)

Mijn opmerking was meer in het kader van 'alsof FFS geen impact op je leven heeft'...

Hoe zit het eigenlijk met jou? Wat is jouw raakvlak met dit topic? :)
  woensdag 7 december 2011 @ 10:01:54 #159
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105285476
De reden waarom ik FFS minder belangrijk vind dan in het begin is omdat mijn transseksualiteit gewoon amper een rol meer lijkt te spelen in mijn dagelijks leven. Mijn sociale leven is echt aan het opbloeien en ik voel me daar heel erg lekker bij, en dan ga je je toch afvragen of ingrijpende operaties ondergaan met alle risico's van dien wel nodig is.

Ik merk wel een verschil tussen mensen die me nog kennen van vroeger en mensen die ik heb leren kennen nadat ik fulltime ben gegaan. Mensen die me kennen van vroeger hebben vaak moeite om het idee los te laten dat je een man bent die een vrouw wil zijn (een enkeling uitgezonderd). Maar ik vraag me af of een FFS dat op zal lossen. Mensen die me nooit als man gekend hebben lijken me echter wel meteen als vrouw te accepteren, dat blijkt o.a. uit de lichaamstaal en de manier waarop ze me behandelen. Ik heb b.v. een vriendin tegenwoordig waar ik heel erg close mee ben, en ik heb niet de indruk dat zij ook nog maar iets van 'man' in me ziet, ook al weet ze echt wel dat ik transseksueel ben.

Toch denk ik nog wel dat die FFS er gaat komen, en dan zal het vooral zijn om a) mijn kans op een relatie te vergroten, want dat is nog wel iets waar ik me zorgen over maak, en b) voor mezelf, want ik zie zelf nog wel steeds die man in de spiegel waar ik graag van af zou willen. Mijn lichaamsdysforie is nog niet bepaald verdwenen.

Eerlijk gezegd zie ik mijn stem als een veel groter probleem, ik heb me nog steeds niet over die mentale hobbel heen kunnen zetten om mijn nieuwe stem in het openbaar te gebruiken. Als ik die stem niet eerst goed krijg heeft een FFS ook weinig zin.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  woensdag 7 december 2011 @ 10:09:08 #160
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105285664
Een FFS lijkt me ook niet omkeerbaar, maar je kan met een FFS nog prima als man door het leven gaan. Er zijn b.v. ook crossdressers die een FFS uit laten voeren, en sommige transvrouwen laten een FFS uitvoeren terwijl ze nog helemaal niet uit de kast zijn op hun werk.

Een SRS is toch wat ingrijpender. Het maakt je gegarandeerd onvruchtbaar en je geslachtsorganen zijn toch vrij bepalend als je met iemand een relatie aan wil gaan :)

Maar ik vind eigenlijk wel dat een FFS echt officieel deel uit zou moeten maken van de behandeling van transseksuelen (en ook vergoed zou moeten worden door de verzekering). Als je een medische behandeling ondergaat van man naar vrouw moet de hulpverlening geen half werk leveren vind ik, en dat is nu vaak wel het geval. Hierdoor ontstaat een tweedeling, wie het zelf kan betalen heeft een veel grotere kans op een goede uitkomst dan iemand die in de bijstand zit en zelf geen BA en FFS kan betalen (en daardoor misschien wel voor eeuwig gedoemd is om als "overduidelijke trans" in die bijstand te blijven zitten).
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  donderdag 8 december 2011 @ 00:49:55 #161
107792 Hexley
the Platypus
pi_105325155
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 08:12 schreef LoveZenLife het volgende:
LOL... volgens mij is er niemand die denkt zoals ik. :)

Maar ik denk dat je op Bill doelt? Bill wilde 'kijken of het iets voor hem is'... begrijp ik uit het verhaal. Maar zo is het bij mij niet gegaan hoor... ;)

Mijn opmerking was meer in het kader van 'alsof FFS geen impact op je leven heeft'...

Hoe zit het eigenlijk met jou? Wat is jouw raakvlak met dit topic? :)
Omdat de post gelijk onder die van Wonderer zou komen te staan heb ik niet gequote maar met jij bedoelde ik Wonderer. Dacht dat Bill wel het zelfde idee had, valt nog wel mee en dat wissen we zo weer uit joh. Niet dat het er veel toe doet, bij het "zoeken" zag ik ook nog dat ie liever heteroseksueel was geweest, ja ja...

Die vraag is een tijd terug ook al eens gesteld, tv'tje die een beetje in de andere vakjes kijkt was dacht ik het antwoord. Dingen veranderen, een tijdje daarna was ik voor finasteride bij mijn huisarts die natuurlijk niets wilde me uiteindelijk zelfs het internet op stuurde. Beetje vreemd ja, een stuk logischer was het geweest om naar de privé zorg te wijzen en in de Spaanse privé zorg is "alles min of meer wel te koop". Finasteride was net als uh ... wat "voedingssupplementen" niet echt een probleem. Dat was dus een jaartje of twee terug en ondertussen sukkelt het leven verder,....

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 07:47 schreef LoveZenLife het volgende:
Is FFS echt zo omkeerbaar dan? Ze halen echt weefsel weg met zon op. Ze kunnen je er wel weer man uit laten zien als je dat wilt, maar je oude gezicht krijg je niet meer terug lijkt me... Of ben ik nou abuis? :)
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 10:09 schreef Joanne35 het volgende:
Een FFS lijkt me ook niet omkeerbaar, maar je kan met een FFS nog prima als man door het leven gaan. Er zijn b.v. ook crossdressers die een FFS uit laten voeren, en sommige transvrouwen laten een FFS uitvoeren terwijl ze nog helemaal niet uit de kast zijn op hun werk.
Nou moest gelijk aan dit stukkie denken:
quote:
Though dressed in a suit, he looked neither man nor woman, and vestiges of his beautiful alter ego Samantha remained.

Read more: http://www.dailymail.co.u(...)y.html#ixzz1fpt7Ezf4
  donderdag 8 december 2011 @ 00:52:23 #162
107792 Hexley
the Platypus
pi_105325225
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 10:09 schreef Joanne35 het volgende:
Een SRS is toch wat ingrijpender. Het maakt je gegarandeerd onvruchtbaar en je geslachtsorganen zijn toch vrij bepalend als je met iemand een relatie aan wil gaan :)


:P ;) :)
pi_105330668
hallo, toevallig ontdekte ik dit forum. ben zelf al heel lang post-op en leef anoniem als vrouw. leuk om weer eens wat te lezen over ons ;)
pi_105331087
Welkom :) zou je eens wat meer kunnen vertellen hoe je er achteraf gezien op terug kijkt? Vind het best jammer dat veel transen die hun transitie voltooid hebben verdwijnen in anonimiteit.

Ik zou wat dat betreft wel een buddy willen. Een 'veteraan' die met raad en daad weet bij te staan.
pi_105331294
Bedoel je de periode ervoor? Dus toen ik nog een jongen was? Ik vond het verschrikkelijk, het klopte gewoon niet. Toen ik eenmaal bij de VU onder behandeling was ging het allemaal ontzettend snel. Ik ben al na 13 maanden geopereerd, veel sneller als normaal het geval was. Dat was geluk.

Ik kan niet anders als zoveel als mogelijk anoniem leven want ik wil geen trans zijn zoals je soms weleens op tv ziet. Zoveel aandacht om iets waar het toch eigenlijk niet omgaat, dat vind ik eigenlijk raar. Je wilt toch gewoon je leven leiden als vrouw en niet als een soort circus act.

Vraag maar raak hoor!
pi_105331467
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:19 schreef Joanne35 het volgende:
Vraagje, wat doen ze bij de VU eigenlijk met je HRT dosis als je de SRS achter de rug hebt? Ik snap dat ze stoppen met het voorschrijven van Androcur, maar hoe zit het met de oestrogenen?

Gaat die dosis omlaag, of laten ze die voorlopig zoals het is omdat je lichaam nog steeds niet klaar is met ontwikkelen na een jaartje hormonen?
Zoals ik al een keer schreef ben al lang post-op en ik slik nog steeds 2 x daags Progynova en dat zal tot je 55ste moeten blijven. Soms geven ze een lichte dosis Androcur als je last hebt van veel beharing.
pi_105331659
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:19 schreef Fixers het volgende:
Dus, vorige week viel een collega al op dat ik geen jongetjesjas aan had. Toen vroeg ze al een beetje door, maar ik was niet echt in de mood en gelegenheid om even all out te vertellen wat er nu gaande is. Vandaag aan het einde van de middag viste ze er weer een beetje naar en sloeg ze de spijker op de kop:

"Wil je soms een meisje worden?"
"Ja."
"leuk! Dus je word een van ons? Welkom!"

Supergaaf! Ik kan me nog zo herinneren toen ik dat meemaakte. Ik stond te trillen op mijn benen van de zenuwen maar ik was zoooooo blij
  donderdag 8 december 2011 @ 12:33:05 #168
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105333588
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:24 schreef jocyn het volgende:
Zoals ik al een keer schreef ben al lang post-op en ik slik nog steeds 2 x daags Progynova en dat zal tot je 55ste moeten blijven. Soms geven ze een lichte dosis Androcur als je last hebt van veel beharing.
Ah, ok, dat stelt me wel gerust. Ik was een beetje bang dat ze je na de SRS misschien op een lage onderhoudsdosis of zo zouden zetten.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105338215
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:33 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ah, ok, dat stelt me wel gerust. Ik was een beetje bang dat ze je na de SRS misschien op een lage onderhoudsdosis of zo zouden zetten.
Ja, het is fijn om na de operatie weer te beginnen met Progynova. Pas daarna verandert er meer, veel meer. Mijn borsten groeide nog 2 cupmaten en ik kreeg heel wat meer vet rond mijn benen en mijn kont O-)
  donderdag 8 december 2011 @ 14:53:40 #170
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105338377
Dat is dus precies waarom ik overweeg die BA eerst nog even te laten zitten. Alhoewel ik niet 2 cupmaten extra verwacht als ik afga op wat mijn zussen en mijn moeder hebben ;(
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105338596
BA? Breast Augmentation neem ik aan? Ik heb dat al gedaan kort (3 maanden) nadat ik begonnen was met hormonen. En ik had de paar haren die in mijn gezicht had ook al laten weghalen voordat de RLT begon want dat maakt het een stuk makkelijker.
  donderdag 8 december 2011 @ 15:04:14 #172
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105338771
Al na 3 maanden? En daar kreeg je ook nog eens 2 cupmaten groei bij later? :o

De haarverwijdering heb ik op eigen kosten ook al van te voren gedaan ja, scheelt inderdaad enorm.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105339239
Ik heb nu een volle C-cup en daarmee ben ik heel erg tevreden, het past bij mij. Mijn borstvergroting is niet door de VU gedaan.
  donderdag 8 december 2011 @ 19:00:24 #174
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105347034
Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze bij transvrouwen soms eerst de testikels weghalen, maar dat is blijkbaar geen standaard procedure? Zou iemand van jullie dat overwegen, en alleen dat, misschien? Dus geen volledige SRS maar wel die testosteronfabriekjes kwijt?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105347521
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:31 schreef jocyn het volgende:

[..]

Supergaaf! Ik kan me nog zo herinneren toen ik dat meemaakte. Ik stond te trillen op mijn benen van de zenuwen maar ik was zoooooo blij
Dat was één collega. En zij had het zelf al wel door. Zij is even oud en wat opener op dat gebied dan de meeste anderen. Al zal de grote homoconcentratie in het bedrijf (meer dan de helft van de mannen die er werkt is homo) ook wel bijdrage aan acceptatie. Mijn deadline is vóór mijn gesprek bij het VU half januari. Maar op zijn minst de bedrijfsleider wil ik voor aankomende woensdag al op de hoogte gebracht hebben.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:00 schreef wonderer het volgende:
Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze bij transvrouwen soms eerst de testikels weghalen, maar dat is blijkbaar geen standaard procedure? Zou iemand van jullie dat overwegen, en alleen dat, misschien? Dus geen volledige SRS maar wel die testosteronfabriekjes kwijt?
Waar kan ik intekenen? Dan kan ik rustig nadenken of ik een volledige SRS ga willen maar hoef ik mijn lever en andere systemen niet zo op enorm op hun sodemieter te geven met testosteronblokkers.
  donderdag 8 december 2011 @ 19:14:56 #176
296917 Abby79
Being myself!
pi_105347687
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:00 schreef wonderer het volgende:
Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze bij transvrouwen soms eerst de testikels weghalen, maar dat is blijkbaar geen standaard procedure? Zou iemand van jullie dat overwegen, en alleen dat, misschien? Dus geen volledige SRS maar wel die testosteronfabriekjes kwijt?
Alleen dat zou ik niet willen, maar ik zou het zeker doen. Vind ze nu alleen maar lastig (en niet alleen vanwege inderdaad de testosteron). Het zou voor strakke kleding e.d. al heel veel schelen.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105347955
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:11 schreef Fixers het volgende:

Dat was één collega. En zij had het zelf al wel door. Zij is even oud en wat opener op dat gebied dan de meeste anderen. Al zal de grote homoconcentratie in het bedrijf (meer dan de helft van de mannen die er werkt is homo) ook wel bijdrage aan acceptatie. Mijn deadline is vóór mijn gesprek bij het VU half januari. Maar op zijn minst de bedrijfsleider wil ik voor aankomende woensdag al op de hoogte gebracht hebben.
Nou, ik zal aan je denken als het zover is! Hoe is het je stem? Dat is voor de meeste een groot probleem en maken een stealth leven zo goed als onmogelijk.
pi_105349115
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:20 schreef jocyn het volgende:

[..]

Nou, ik zal aan je denken als het zover is! Hoe is het je stem? Dat is voor de meeste een groot probleem en maken een stealth leven zo goed als onmogelijk.
Zoals ik 'm zelf hoor enorm kut (of eigenlijk klote :P) Zwaar en diep. Momenteel inwonen bij rokende ouders is ook niet bevordelijk. Ik heb ook weinig controle erover, wat dat betreft heb ik wel goede hoop op logopedie. Van anderen hoor ik dat ik welliswaar een lage maar niet enorm mannelijke stem heb. Nu moet ik nog steeds door de grens van mijzelf terug horen op opnames heen.
pi_105349558
OK, zeker stoppen met roken als je dat doet. Roken heeft trouwens een desastreus effect op de hormonen die je zult gaan slikken, ofwel het effect van de hormonen is bijna niets als je rookt. En je huid wordt er lelijk van.

Ik heb veel geoefend om ook aan de telefoon met mevrouw aangesproken te worden en dat is gelukt. Maar met alleen stem kom je er niet. Intonatie, woordkeuze en mimiek spelen ook een heel belangrijke rol.
pi_105350199
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:51 schreef jocyn het volgende:
OK, zeker stoppen met roken als je dat doet. Roken heeft trouwens een desastreus effect op de hormonen die je zult gaan slikken, ofwel het effect van de hormonen is bijna niets als je rookt. En je huid wordt er lelijk van.

Ik heb veel geoefend om ook aan de telefoon met mevrouw aangesproken te worden en dat is gelukt. Maar met alleen stem kom je er niet. Intonatie, woordkeuze en mimiek spelen ook een heel belangrijke rol.
Roken doe ik zelf al niet. Maar aan meeroken ontkom ik gewoon niet. Al probeer ik wel zoveel mogelijk te vermijden. Gelukkig moet ik komende zomer weer een eigen appartementje gaan hebben.
pi_105350687
Ik heb mn intake logopedie dinges gehad zeg maar :)

Had me er al behoorlijk over ingelezen en dat merkten ze schijnbaar tijdens de vragen want het was alleen maar van ja klopt en dat je dat al weet, :P dus ik natuurlijk trots als een pauw met mn internetkennis :')

Nouja, wat ik dus bij mezelf merk: mn stem is niet echt laag, maar er komt een lage toon bij door de manier waarop mijn stem resoneert. Bij mannen is het namelijk zo dat ze dat vrij laag doen, alsin laag in je keel of op je borst.

Zoals ik het begrepen heb, ook uit wat de logopediste en dokter zei, ga je je stem meer leren resoneren voor in je gezicht en bij je neus in de buurt zegmaar. Dan verdwijnt al een hoop brommen eruit.

Verder zei de opper logopediste die binnen kwam lopen ook dat het er op mn stembandenfilmpje allemaal uitzag als materiaal waar goed mee te werken valt haha, ergens tussen al dat kraakbeen en huidflappen enzo.

Volgens mij wordt het dus een kwestie van mn stem anders leren resoneren, ietsjes hoger de middeltoon nemen, en wat meer dynamiek erin. Binnenkort naar de logopediste hier in de buurt en dan elke week :P
pi_105351147
Ik heb begrepen dat een castratie bij transvrouwen in andere landen wel eens gebeurt omdat ze daar zelf hun srs moeten betalen. Soms moeten ze daar erg lang voor sparen en is een orchiectomy een logische tussenstap om in ieder geval van de testosteron af te zijn.

Stem is erg lastig ja, zoals het nu staat kan ik redelijk in de massa opgaan zonder dat mensen me doorhebben mits ik mijn mond dichthoud. Ik denk dat het nog ongeveer een jaar zal duren voor ik aan de moontjes mag dus die tijd moet overbrugd zien te worden.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105351191
Weet je, als je eenmaal door hebt hoe het moet dan wordt het allemaal erg makkelijk en leuk. Je leert dan zelf langzaam maar zeker gebruik te maken van je stem zodat je overtuigend overkomt als vrouw! Toonladders zingen om de stembanden los te maken doet echt heel erg goed. Probeer met meer lucht te praten en je zult zien dat het al makkelijker is.

Hoelang ben jij (Maisnon) al bij de VU?
  donderdag 8 december 2011 @ 20:20:51 #185
296917 Abby79
Being myself!
pi_105351229
Ik ben op dit moment ongeveer 2 maanden bezig met logopedie, ben er nog lang niet, maar vind het wel ontzettend leuk en interessant :D En inderdaad, we focussen veel meer op andere dingen als op toonhoogte (gelukkig). Ik heb wel een logopediste die er zelf nog geen ervaring mee heeft om transsexuelen te begeleiden (die zijn er amper in de omgeving Eindhoven, en ik wil niet naar de randstad reizen ervoor), maar zij vind het ook erg leuk, dus dat maakt het allemaal best aangenaam :)

Ze had een tijd terug me trouwens dit document gemailed, best interessant, hoewel misschien iets te vaktechnisch in logopedie termen :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Abby79 op 08-12-2011 20:22:01 (Let op, document is 3Mb vanaf een ADSL lijn! :p) ]
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105351341
Het linkje doet het niet... Misschien dat ik eens een stukje moet opnemen van mijn stem en dan probeer ik ook nog een mannenstem. Misschien wel leuk voor diegene die net beginnen en denken 'dit kan ik echt niet'...
pi_105351357
191 pagina's, daar ga ik nog een kop T op zetten...
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  donderdag 8 december 2011 @ 20:24:33 #188
296917 Abby79
Being myself!
pi_105351422
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:23 schreef jocyn het volgende:
Het linkje doet het niet... Misschien dat ik eens een stukje moet opnemen van mijn stem en dan probeer ik ook nog een mannenstem. Misschien wel leuk voor diegene die net beginnen en denken 'dit kan ik echt niet'...
Al gefixed, miste een 's'. Overigens, download het document ipv openen in je browser, het komt van mijn ADSL lijntje af, dus liever 1x downloaden dan iedere keer dat je hem wilt inzien ;)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105351562
Ik vraag me wel af wat belangrijker is bij het krijgen van een vrouwelijke stem: aanleg of training?
De meeste transvrouwen die ik zie hebben namelijk een herkenbare mannelijke stem wat me een beetje doet vrezen. het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vrouwen met een natuurlijke stem vooral opgaan in de anonimiteit.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105351788
Tja, de transvrouwen die jij alszodanig niet herkent zijn er wel hoor...
pi_105351841
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:31 schreef jocyn het volgende:
Tja, de transvrouwen die jij alszodanig niet herkent zijn er wel hoor...
Daar twijfel ik geen seconde aan. Gisteren zat ik met een dame te praten die het wel van mij wist maar ik niet van haar. 10 minuten in het gesprek kwamen de woorden "na mijn operatie" langs wat een interessante wending aan de avond gaf.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  donderdag 8 december 2011 @ 20:34:17 #192
296917 Abby79
Being myself!
pi_105351951
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:27 schreef Venus-Castina het volgende:
Ik vraag me wel af wat belangrijker is bij het krijgen van een vrouwelijke stem: aanleg of training?
De meeste transvrouwen die ik zie hebben namelijk een herkenbare mannelijke stem wat me een beetje doet vrezen. het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vrouwen met een natuurlijke stem vooral opgaan in de anonimiteit.
Aanleg helpt natuurlijk, maar zelfs met een lage stem kun je behoorlijk vrouwlijk klinken, en al het andere (intonatie e.d.) kun je echt gewoon aanleren. Het is echter wel dat je het als "man" te snel overdreven vind klinken, terwijl dit voor de buitenwereld helemaal niet zo overkomt. Ik heb gisteren met de logopediste wat zitten kijken naar de intonatie binnen een zin, en dat voelt voor mij nog heel overdreven en onnatuurlijk, terwijl zij het juist heel vrouwelijk vond klinken. (Hoewel ze niet op de toonhoogte moest letten, want ik ben snotverkouden, dat helpt niet echt met m'n vrouwlijke stem :X)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105352052
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:20 schreef jocyn het volgende:
Weet je, als je eenmaal door hebt hoe het moet dan wordt het allemaal erg makkelijk en leuk. Je leert dan zelf langzaam maar zeker gebruik te maken van je stem zodat je overtuigend overkomt als vrouw! Toonladders zingen om de stembanden los te maken doet echt heel erg goed. Probeer met meer lucht te praten en je zult zien dat het al makkelijker is.

Hoelang ben jij (Maisnon) al bij de VU?
Lang :') Damn die wachtlijsten!

Eind 2009 intake gesprek gehad. Toen serieus tot januari dit jaar moeten wachten. Ze zeiden eerst bij het intake gesprek van nou, nu moet je toch 6 maanden wachten (wat ik toen niet zag aankomen) op de diagnostische gesprekken. Wel rot maar, daar kon ik me nog in vinden.

Toen dus 5 maanden later begonnen met bellen en ik mocht elke keer weer de volgende maand terugbellen :') tot het januari werd.

Gesprekken zijn eigenlijk allemaal wel goed verlopen :) maar ik ben best perfectionistisch en ik vond het moeilijk om zeg maar tussen jongen en meisje in te leven. Ik was al best vaak als meisje, maar niet bij het VU (eigenlijk ook uit gemak omdat ik zon eind met de trein moet en ik best onzeker was enzo)

Dus toen zijn ze bij mij gefaseerd begonnen (ook zonder enige waarschuwing :P ) en heb ik testosteronblokkers vanaf augustus gehad. Nu was ik er dus laatst, wel als meisje (ook al eerder zo daar geweest inmiddels hoor) en toen vroeg mn psychologe en Jos enzo zich af of ik al aan de vrouwelijke hormonen was en waarom dan niet :') ja hallo :P dus dat wilden ze gelijk regelen.

Maar moesten dat toch met het team bespreken, en nu moet ik 16 dec dus komen voor de vrouwelijke hormonen (als mn bloed enzo verder goed is, denk ik. ze moesten nogal veel meten).
  donderdag 8 december 2011 @ 20:37:23 #194
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105352115
De diepte is volgens mij ook niet echt van belang... ik ken transmannen die een vrij hoge stem hebben, maar alsnog heel mannelijk klinken, maar ook transmannen die door de hormonen een flink lage stem hebben maar toch nog vrouwelijk klinken door de intonatie en alles.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105352163
Stem, toon en intonatie komen vanuit het binnenste van jezelf. Als je praat probeer dan in je hart te kijken en geluk uit te stralen. Als je net in het proces zit is alles spannend en je omgeving kan veel stress veroorzaken waardoor je je leven niet kunt leven zoals je zou willen.

Let maar eens op je stem als je 'gestressed' bent. Alles komt dan vanuit je borstkas en je schouders maar het zou 'licht' moeten zijn en de tonen zouden uit je hoofd moeten komen gedragen op een luchtkussen dat adem heet.
  donderdag 8 december 2011 @ 20:41:49 #196
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105352306
Toen mijn stem begon te zakken, was het wel gek om ineens mijn borst mee te voelen trillen... maar dat ging allemaal automatisch. Als je daaraan moet gaan denken om het NIET te doen... ik benijd jullie niet in ieder geval.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105352400
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:36 schreef Maisnon het volgende:

Eind 2009 intake gesprek gehad. Toen serieus tot januari dit jaar moeten wachten. Ze zeiden eerst bij het intake gesprek van nou, nu moet je toch 6 maanden wachten (wat ik toen niet zag aankomen) op de diagnostische gesprekken. Wel rot maar, daar kon ik me nog in vinden.

Toen dus 5 maanden later begonnen met bellen en ik mocht elke keer weer de volgende maand terugbellen :') tot het januari werd.

Gesprekken zijn eigenlijk allemaal wel goed verlopen :) maar ik ben best perfectionistisch en ik vond het moeilijk om zeg maar tussen jongen en meisje in te leven. Ik was al best vaak als meisje, maar niet bij het VU (eigenlijk ook uit gemak omdat ik zon eind met de trein moet en ik best onzeker was enzo)

Dus toen zijn ze bij mij gefaseerd begonnen (ook zonder enige waarschuwing :P ) en heb ik testosteronblokkers vanaf augustus gehad. Nu was ik er dus laatst, wel als meisje (ook al eerder zo daar geweest inmiddels hoor) en toen vroeg mn psychologe en Jos enzo zich af of ik al aan de vrouwelijke hormonen was en waarom dan niet :') ja hallo :P dus dat wilden ze gelijk regelen.

Maar moesten dat toch met het team bespreken, en nu moet ik 16 dec dus komen voor de vrouwelijke hormonen (als mn bloed enzo verder goed is, denk ik. ze moesten nogal veel meten).
Jemig, dat is wel erg lang. Hoe sneller jij gaat bepaald ook wel hoe snel de VU gaat. Ik was al 'om' en leefde al als vrouw toen ik de eerste keer de VU binnen wandelde. MIjn eerste gesprek was in september en in november kreeg ik hormonen en 13 maanden later operatie.
pi_105352449
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:41 schreef wonderer het volgende:
Toen mijn stem begon te zakken, was het wel gek om ineens mijn borst mee te voelen trillen... maar dat ging allemaal automatisch. Als je daaraan moet gaan denken om het NIET te doen... ik benijd jullie niet in ieder geval.
Ja, konden we gewoon maar ruilen :)
  donderdag 8 december 2011 @ 20:45:16 #199
296917 Abby79
Being myself!
pi_105352481
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:43 schreef jocyn het volgende:
Jemig, dat is wel erg lang. Hoe sneller jij gaat bepaald ook wel hoe snel de VU gaat. Ik was al 'om' en leefde al als vrouw toen ik de eerste keer de VU binnen wandelde. MIjn eerste gesprek was in september en in november kreeg ik hormonen en 13 maanden later operatie.
Tegenwoordig zijn de wachtlijsten voor de operatie al langer dan 13 maanden :x
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105352486
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:43 schreef jocyn het volgende:

[..]

Jemig, dat is wel erg lang. Hoe sneller jij gaat bepaald ook wel hoe snel de VU gaat. Ik was al 'om' en leefde al als vrouw toen ik de eerste keer de VU binnen wandelde. MIjn eerste gesprek was in september en in november kreeg ik hormonen en 13 maanden later operatie.
Ja dat merkte ik ook wel dat het zo eigenlijk werkt. Maar misschien had ik ook gewoon de tijd wel nodig, ik weet 't niet. Hoewel ik niet zal zeggen dat ik blij ben dat het zóóóó lang geduurd heeft :P
pi_105352723
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:45 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Ja dat merkte ik ook wel dat het zo eigenlijk werkt. Maar misschien had ik ook gewoon de tijd wel nodig, ik weet 't niet. Hoewel ik niet zal zeggen dat ik blij ben dat het zóóóó lang geduurd heeft :P
Nou, fijn dat het nu eindelijk zo ver is! Dat moment is voor mij al weer even geleden maar ik kan me nog heel goed herinneren toen Jos belde dat ik 'aan de beurt' was. Je leest trouwens weleens over pijn bij de operatie maar ik heb daar gelukkig geen last van gehad. Wat wel raar was is toen ik de eerste keer moest plassen. Normaal zit je op de pot en dan pak je dat 'ding' beet...maar die was dus niet meer....oh ja, ben geopereerd ;-)
pi_105352747
Heb trouwens ook een soort hulpDVD gevonden (in het Engels) waar ook behoorlijk professioneel op hoe je je vrouwelijke stem kan vinden wordt ingegaan. Ik wilde mezelf niks verkeerds aanleren dus ik heb die boot een beetje afgehouden, maar het lijkt erop dat dit best wel de real deal is :P . Het is ook gemaakt door vrouwen die allemaal in hetzelfde schuitje hebben gezeten zeg maar :p en het klinkt ook gewoon goed.

Gaat ook over ademgebruik bij het praten, intonatie, woordgebruik, resonantie, dat je niet in falsetto moet praten, over dat breekpunt wat je krijgt als je hoger gaat praten en hoe je dat een beetje verder kan pushen, veel oefeningen waarbij je echt je eigen stem moet gaan leren voelen, etc.

't heet Finding Your Female Voice. Weet niet dus in hoeverre het écht écht logopedisch (?) verantwoord is, maar de aanpak lijkt me wel heel professioneel.
pi_105352835
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:49 schreef jocyn het volgende:

[..]

Nou, fijn dat het nu eindelijk zo ver is! Dat moment is voor mij al weer even geleden maar ik kan me nog heel goed herinneren toen Jos belde dat ik 'aan de beurt' was. Je leest trouwens weleens over pijn bij de operatie maar ik heb daar gelukkig geen last van gehad. Wat wel raar was is toen ik de eerste keer moest plassen. Normaal zit je op de pot en dan pak je dat 'ding' beet...maar die was dus niet meer....oh ja, ben geopereerd ;-)
Volgens mij heb ik ook zoiets plats ooit gevraagd aan iemand die SRS heeft gehad :')

Over dat het eerst meer van voren eruit komt en dan toch iets meer van onderen _O-
pi_105352875
Ja, die DVD ken ik wel. Is die van Melanie Ann? Eigenlijk is dat precies hetzelfde wat de logopediste jou zal leren met dat verschil dat de Engelse nog meer voor in de mond praten dan wij...
pi_105352898
Ik ben benieuwd hoe het genderteam daar mee omgaat, ik ken mensen die al 'om' waren toen ze zich aanmeldden maar alsnog veel vertragingen in hun diagnostische traject hebben gehad, en ik ken mensen die met minder dan de gebruikelijke 6 gesprekken al klaar waren.
Op dit moment is de wachtlijst een jaar tot 2 jaar, daar zijn de bronnen niet helemaal duidelijk over.

Zelf ben ik 'om'gegaan vlak na mijn aanmelding. Ik had lang om de hete brei heengedraaid en het nemen van het besluit echt iets concreets met je gevoelens te gaan doen gaf me toen zoveel energie dat ik vlug daarna als mijn vrouwelijke zelf ben gaan leven. Al kan ik mijzelf niet passabel noemen vind ik wel dat zelfs dit al een heel positieve verandering in mijn leven is. Soms kijk ik wel eens naar oude foto's (heb altijd een oude en een nieuwe pasfoto in mijn portemonnaie zitten), het verschil tussen vroeger en nu -vooral de kwaliteit van leven- is echt een motivatie om door te zetten.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105352948
Ik heb me ook in het najaar van 2009 aangemeld. Zomer 2010 intake gehad en dit voorjaar begonnen met diagnose. In januari ga ik het overleg met het team in. De eerste keren gewoon als jongen, want ja inderdaad ook met openbaar vervoer dan is het best eng om half om half te gaan. Maar ik voel me daar steeds zekerder en beter bij. Gewoon mezelf zijn doet me enorm goed zo erg zelfs dat het er blijkbaar afstraalt en mijn werkgever me smsjes stuurt dat ik zo goed in mijn vel zit. (Hij weet nog niet waar dat nu door komt).

De wachtlijsten lijken korter te worden. Een bekende van me heeft iets van een goede maand geleden zichzelf aangemeld en mag deze maand nog op voor de intake.
pi_105353020
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:53 schreef Fixers het volgende:
De wachtlijsten lijken korter te worden. Een bekende van me heeft iets van een goede maand geleden zichzelf aangemeld en mag deze maand nog op voor de intake.
Ik had mijn intake in dezelfde week van mijn aanmelding, het is maar net wanneer ze een gaatje hebben en of ze dan ook aan je denken.


quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:53 schreef Fixers het volgende:
De eerste keren gewoon als jongen, want ja inderdaad ook met openbaar vervoer dan is het best eng om half om half te gaan. Maar ik voel me daar steeds zekerder en beter bij. Gewoon mezelf zijn doet me enorm goed zo erg zelfs dat het er blijkbaar afstraalt en mijn werkgever me smsjes stuurt dat ik zo goed in mijn vel zit. (Hij weet nog niet waar dat nu door komt).
De eerste keren vond ik ook doodeng ja, ik denk dat ik toen 7 doden stierf. Paranoïde had ik het gevoel dat iedereen mij aankeek en mij direct herkende. Al vlug merkte ik dat het erg meeviel, dat de demonen vooral in je eigen hoofd zitten. Het heeft mijn coming out versneld omdat het natuurlijk onvermijdelijk was dat je op een gegeven moment door bekenden wordt gespot.

Die feedback van anderen is heerlijk he :) , zeker als het van mensen komt die het nog niet van je weten maar toch iets aan je zien.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  donderdag 8 december 2011 @ 20:56:03 #208
296917 Abby79
Being myself!
pi_105353086
Ik had me in Maart 2010 aangemeld en de intake 24 Juni (volgens mij net na Fixers). Heb doordat ik het traject in Belgie doe toen m'n diagnostiek in November kunnen beginnen en leef sinds 1 Mei dit jaar full time. Sinds 1 Juli aan de hormonen en nu in januari 1ste afspraak met de chirurg, afwachten nog hoelang die wachtlijst is.

quote:
Al kan ik mijzelf niet passabel noemen vind ik wel dat zelfs dit al een heel positieve verandering in mijn leven is
En dit kan ik alleen maar beamen!
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105353518
Half om half....oei dat is niet goed. Misschien in het begin wel maar ik heb een periode gehad na de SRS dat ik mij een androgryner ging kleden maar haalde ik mij juist allerlei ellende mee op de hals. Mensen gingen juist twijfelen en er is zelfs een keer gevraagd of ik een man wilde zijn. Ik ging me heel slecht voelen, eigenlijk net zo als voor de transitie. Gelukkig kwam ik daar snel achter en ben weer gauw me gaan gedragen zoals het goed voelt.
pi_105353604
Onze maatschappij heeft bepaalde verwachtingen van mannen en vrouwen. Als je daar naar gedraagt zul je ook minder 'gedoe' hebben.
pi_105353971
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:54 schreef Venus-Castina het volgende:

Die feedback van anderen is heerlijk he :) , zeker als het van mensen komt die het nog niet van je weten maar toch iets aan je zien.

Ja, vriendinnen hebben die je volledig accepteren is heerlijk. Ik heb gelukkig een aantal heel goede vriendinnen op wiens kinderen ik regelmatig pas en ze ook naar school breng. Voelt bijna als mijn eigen kinderen *O*
  donderdag 8 december 2011 @ 21:14:43 #212
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105354065
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:05 schreef jocyn het volgende:
Onze maatschappij heeft bepaalde verwachtingen van mannen en vrouwen. Als je daar naar gedraagt zul je ook minder 'gedoe' hebben.
Maar daarmee bevestig je wel weer die rolpatronen. Niet dat je altijd 100% activistje moet spelen, maar toch...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105354196
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:05 schreef jocyn het volgende:
Onze maatschappij heeft bepaalde verwachtingen van mannen en vrouwen. Als je daar naar gedraagt zul je ook minder 'gedoe' hebben.
Praat me er niet van zeg, als kind had ik nooit begrepen waarom ik sommige dingen niet mocht doen omdat ik iets anders tussen mijn benen had dan andere mensen. Met kleding hetzelfde: "Nee, dat is voor meisjes" werd er dan gezegd. Het is makkelijker om je stereotype te gedragen, alleen is dat slechts op korte termijn zo. Het gaat aan je vreten en vroeg of laat komt het er uit. Dan merk je dat leven naar ongeschreven geslachtsregels alleen maar makkelijker is voor je omgeving, je moet dan voor jezelf kiezen.

Wat mij overigens opviel is dat sommige transgenders zelf ook een handje hebben van het afrekenen van andere mensen op a-stereotype gedrag. Ik zou bijvoorbeeld een te mannelijke hobby en opleiding hebben... Ze bouwen als het ware een fort om het genderstereotype heen en nemen andere hobby's aan omdat ze dat vrouwelijker of mannelijker vinden. Dan vraag ik me af: Je bent door het hele proces heengegaan om dan uiteindelijk alsnog niet jezelf te zijn?

Het lijkt me voor genderqueer mensen heel lastig om zich staande te houden in deze maatschappij.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  donderdag 8 december 2011 @ 21:21:10 #214
296917 Abby79
Being myself!
pi_105354373
Ik ben niet van plan van baan te wisselen hoor, en ik heb niet een echt typisch vrouwelijke baan :P (ik onderhoud/ontwikkel de technische kant van (voornamelijk) www.funnygames.nl). Ik zie mezelf nog niet wisselen naar een 'typisch vrouwenberoep', Dat past gewoon niet :)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105354479
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:14 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar daarmee bevestig je wel weer die rolpatronen. Niet dat je altijd 100% activistje moet spelen, maar toch...
Ja, maar ik vind het ook fijn om in mijn rol bevestigd te worden. Ik moet er niet aan denken om als man behandeld te worden.
  donderdag 8 december 2011 @ 21:33:51 #216
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105354987
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:23 schreef jocyn het volgende:

[..]

Ja, maar ik vind het ook fijn om in mijn rol bevestigd te worden. Ik moet er niet aan denken om als man behandeld te worden.
Natuurlijk is het fijn als je weet dat mensen je zien zoals je jezelf ziet (en dat het allemaal niet voor niets is geweest), maar om dan alsnog dingen te doen waar je jezelf niet noodzakelijk prettig bij voelt (zoals VC zegt)...

Ik heb dan wel weer de mazzel dat ik homo ben, dan kom je toch met meer dingen weg dan hetero's qua non-binair gedrag.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105356085
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:00 schreef wonderer het volgende:
Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze bij transvrouwen soms eerst de testikels weghalen, maar dat is blijkbaar geen standaard procedure? Zou iemand van jullie dat overwegen, en alleen dat, misschien? Dus geen volledige SRS maar wel die testosteronfabriekjes kwijt?
Voor mij niet. Ten eerste omdat die dingetjes redelijk verschrompeld zijn en ik verder geen last van de anti-testosteron heb (leverwaarden zijn prima). Ten tweede omdat ik bang ben dat het scrotum verschrompelt en ik dus minder donormateriaal voor de srs heb. Ten derde omdat je dan nog steeds met die piemel zit :{
pi_105356226
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:52 schreef Venus-Castina het volgende:
...ik ken mensen die met minder dan de gebruikelijke 6 gesprekken al klaar waren.
Ik hoor regelmatig verhalen (uit eerste hand) over 5 gesprekken en dan groen licht. Maar volgens mij is er ook wel sprake van een 'ander beleid' bij het VU en een wens om het sneller te laten doorstromen.
pi_105356478
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:03 schreef jocyn het volgende:
Half om half....oei dat is niet goed. Misschien in het begin wel maar ik heb een periode gehad na de SRS dat ik mij een androgryner ging kleden maar haalde ik mij juist allerlei ellende mee op de hals. Mensen gingen juist twijfelen en er is zelfs een keer gevraagd of ik een man wilde zijn. Ik ging me heel slecht voelen, eigenlijk net zo als voor de transitie. Gelukkig kwam ik daar snel achter en ben weer gauw me gaan gedragen zoals het goed voelt.
Ik sta nog vrij in het begin van de daadwerkelijke transitie. Ik ben nog niet volledig out he. Op mijn werk ben ik nog steeds jongeman Fixers. In mijn vrije tijd kleed ik me al een stuk vrouwelijker, ik vind het tegenwoordig ook leuk en fijn om op mijn vrije dagen aandacht te besteden aan mijn uiterlijk. Dat was voorheen wel anders.

Zodra ze op mijn werk ook op de hoogte zijn is één van de eerste dingen die ik ga doen is mijn (behoorlijke) wenkbrauwen eens rigoreus onder handen laten nemen. Nu houd ik het wel een beetje bij enzo, maar nog steeds vrij mannelijk allemaal. Omdat ik niet zo veel zin heb in lastige vragen enzo. Moet ook op zoek naar een goede kapper die snapt wat ik wil, en een beetje weet hoe ik mijn inhammen op een nette natuurlijke manier kan verbergen. Zonder dat het op een combover lijkt. Ik had een goede kapster die het snapte, maar door stukgelopen relaties woon ik daar nu te ver van weg.
  vrijdag 9 december 2011 @ 07:42:19 #220
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105366502
Leuk om eens te lezen over een andere meid die 'in stealth' leeft! :)
  vrijdag 9 december 2011 @ 09:33:09 #221
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105367857
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:00 schreef wonderer het volgende:
Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze bij transvrouwen soms eerst de testikels weghalen, maar dat is blijkbaar geen standaard procedure?
Nee, in Nederland is het bijna onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen. In de V.S. wordt het wel vaak gedaan omdat men daar vaak het geld niet heeft voor een SRS. Overigens zijn sommige SRS chirurgen ook niet blij met een eerder uitgevoerde orchidectomy.

Edit: Oh, zag dat die vraag ook al eerder beantwoord was, had ff niet door dat er al weer 2 pagina's bij gepraat waren ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Joanne35 op 09-12-2011 09:38:16 ]
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 9 december 2011 @ 09:39:01 #222
107792 Hexley
the Platypus
pi_105367987
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:54 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Voor mij niet. Ten eerste omdat die dingetjes redelijk verschrompeld zijn en ik verder geen last van de anti-testosteron heb (leverwaarden zijn prima). Ten tweede omdat ik bang ben dat het scrotum verschrompelt en ik dus minder donormateriaal voor de srs heb. Ten derde omdat je dan nog steeds met die piemel zit :{
Als vierde reden een blijvend lidteken (ook na SRS) van een centimetertje of vijf?
  vrijdag 9 december 2011 @ 09:55:58 #223
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105368390
Mijn doorlooptijden bij de VU:
- aanmelding: mei 2009
- fulltime gaan leven: december 2009
- intake: april 2010
- start diagnostiek: eind september 2010
- groene licht: begin februari 2011 (na 5 gesprekken)

De tijd waarop de intake plaats vindt zegt geloof ik niet zo veel, volgens mij begint de wachtlijst te lopen op het moment dat je je aanmeldt, en is die intake alleen bedoelt als een soort eerst filtering om overduidelijke niet-transseksuelen er tussen uit te vissen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105370884
Voor diegene die al zolang worstelen is eigenlijk alles te lang wachten maar ik begrijp wel dat de VU een wachttijd heeft. Toen ik hormonen kreeg veranderde er al erg veel en ik vond/vind het heerlijk maar soms is het ook wel lastig...soms erg emotioneel.
pi_105374979
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 09:39 schreef Hexley het volgende:

[..]

Als vierde reden een blijvend lidteken (ook na SRS) van een centimetertje of vijf?
Mmm, dat wist ik niet. Dacht dat het simpleweg erwtjes wippen zou zijn. Nou ja, een 4e reden erbij.
pi_105378130


Foto uit de oude doos...ik was toen net 1
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:52:55 #227
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105382442
De sustanon in Nederland is op, trouwens. Dat is de enige testo-injectie die vergoed wordt in Nederland. Best erg kut...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105385821
Ik heb weer een deel comingout op het werk gedaan. Bedrijfsleiding is ook op de hoogte. Voor de directeur/eigenaar en de rest laat ik het denk ik nog even rusten tot na het nieuwjaar, als de kerststress is weggeëbt. Ieder geval weer 2 positieve reacties rijker.
  vrijdag 9 december 2011 @ 19:42:33 #229
107792 Hexley
the Platypus
pi_105388643
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 13:27 schreef Onderweg het volgende:

[..]

Mmm, dat wist ik niet. Dacht dat het simpleweg erwtjes wippen zou zijn. Nou ja, een 4e reden erbij.
Je bedoelt old skool gaan lopen ploegen in recyclebaar materiaal? Ik kan me voorstellen dat een chirurg dat, zoals Joanne al zei minder grappig vindt. Een veel betere en duurdere manier is een soort van "Tuckin with a Scapel", voor een voorbeeldje knip en plak het linkje uit de spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 9 december 2011 @ 22:39:30 #230
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105398982
Nou, vanaf vandaag staat er dan ook eindelijk 'mevrouw' op mijn tandartsrekeningen, waarvan ze eerder in die praktijk altijd gezegd hadden dat het niet kon. Ik had een nieuwe mondhygiëniste, en die vond het al vreemd dat er een 'meneer' langs zou komen met een vrouwennaam. Ze wou wel echt alles weten over transseksualiteit, maar de beloning daarvoor was dat ze meteen achter de PC kroop om het even te fixen. ^O^
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105399839
Voor diegene die een buddy zoeken: Ik denk erover om Jos te vragen wat hij hier van denkt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een buddy op de stoel gaat zitten van de psycholoog dus vandaar dat ik eerst wil overleggen met Jos.
pi_105400554
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:39 schreef Joanne35 het volgende:
Nou, vanaf vandaag staat er dan ook eindelijk 'mevrouw' op mijn tandartsrekeningen, waarvan ze eerder in die praktijk altijd gezegd hadden dat het niet kon. Ik had een nieuwe mondhygiëniste, en die vond het al vreemd dat er een 'meneer' langs zou komen met een vrouwennaam. Ze wou wel echt alles weten over transseksualiteit, maar de beloning daarvoor was dat ze meteen achter de PC kroop om het even te fixen. ^O^
Toppie! Zo zie je maar dat het vaak veel minder erg is dan je denkt *O*
pi_105400700
Ik zie ook niet zo in hoe een buddy op de stoel van de psych zou zitten. Ik zie een buddy als een ervaringsdeskundige. Iemand waar je terecht kan met vragen over allerlei practische zaken. Waar je even kan uithuilen of kan bitchen of leuke anekdotes mee kan delen.
pi_105400844
Het is zonde dat de buddyzorg van Schorer nu juist wegbezuinigd wordt.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105402492
Aan de hormoonslikkers spuiters en smeerders hier: (lekker subtiel gebracht :P )

Weten jullie of je in de meeste gevallen een antibiotica kuur kan hebben in combinatie gewoon met de rest? Want ik denk dat er zoiets aan zit te komen
pi_105402611
Heel toevallig had ik het daar van de week met mijn huisarts over, volgens hem kan het geen kwaad .
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  zaterdag 10 december 2011 @ 08:53:45 #237
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105407787
Ik weet wel dat antibiotica en laser ontharing niet samengaan, je mag vaak ook niet in de zon met antibiotica. Mijn huisarts had me ooit antibiotica voorgeschreven tegen mijn acne, maar ik was toen druk bezig met laseren, dus ik heb die kuur uiteindelijk niet gebruikt. Achteraf bleek het ook niet nodig te zijn gelukkig, mijn acne is spoorloos verdwenen dankzij de hormonen :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  zaterdag 10 december 2011 @ 10:00:36 #238
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105408232
volgens mij kan dat gewoon hoor Maisnon. na mijn operatie zat ik nog midden in een antibioticakuur toen ik weer hormonen mocht gaan nemen. :)
  zaterdag 10 december 2011 @ 13:51:41 #239
107792 Hexley
the Platypus
pi_105413624
De kans is klein maar door penicilline en tetracicline zou je estradiol waarde iets kunnen dalen.
Niet echt iets om je zorgen over te maken of zo.
  dinsdag 13 december 2011 @ 12:09:19 #240
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105529996
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 20:45 schreef LoveZenLife het volgende:
Ik kwam een nieuw menoimplant laten plaatsen, maar die wordt misschien voortaan bij de huisarts ingebracht. :)
Nou, je was blijkbaar nog net op tijd: Acute problemen levering medicamenten
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105543537
Lekker is dat, medicatie die zomaar even niet leverbaar is.

Morgen weer naar het VU, dit keer samen met mijn moeder voor het verplichte rondje. Dan heb ik nog een afspraak in januari, waarvan ik vermoed dat het het laatste is voor diagnose.

Hoe gaat het daarna eigenlijk. Is het dan ook iedere maand een voortgangsgesprek?
  dinsdag 13 december 2011 @ 19:33:07 #242
296917 Abby79
Being myself!
pi_105546036
Ik heb nu iedere 2 maanden, ongeveer. Ligt een beetje aan andere afspraken (endo e.d.), en natuurlijk aan jezelf, als je denkt iedere maand een gesprek nodig te hebben/willen, is dat vast te bespreken :)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105546667
Ja mijn psychologe zei eens in de 3 maanden en dat klopt tot nu toe :P
  dinsdag 13 december 2011 @ 19:55:16 #244
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105547108
2500 mensen aan de sustanon en 1000 aan de Meno-implant... en toch zijn er maar 900 transseksuelen in Nederland :')

Wel kut trouwens.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 13 december 2011 @ 20:08:27 #245
296917 Abby79
Being myself!
pi_105547839
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 19:55 schreef wonderer het volgende:
Wel kut trouwens.
Het is ook te idioot voor woorden, stel je eens voor dat zoiets met een levensreddend middel gebeurd als insuline ofzo... nu is dit dan wel niet direct levensbedreigend, maar het moet gewoon niet kunnen dit....
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  dinsdag 13 december 2011 @ 20:20:37 #246
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105548561
Het wordt echt tijd dat die hormoondingen wat meer in de openheid komen. Het slaat ook nergens op dat sustanon en nebido niet in Amerika verkrijgbaar zijn, en de testo-versies die ze hier hebben niet in Europa :?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 13 december 2011 @ 22:28:18 #247
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105555992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 19:46 schreef Maisnon het volgende:
Ja mijn psychologe zei eens in de 3 maanden en dat klopt tot nu toe :P
Bij mij waren de eerste gesprekken ook om de 3 maanden, maar nu hebben ze de volgende op 4 maanden gezet omdat het allemaal prima gaat. Half januari mag ik weer :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105562576
ik voel me een meisje, maar ben een jongen
hier staat mijn hele verhaal, tips, adviezen?
Be yourself ;)
  woensdag 14 december 2011 @ 06:36:02 #249
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105564732
Hoi Vanessa,

Ik zie dat je in het andere topic al een hoop vragen hebt gesteld en ook (sommige goeie) antwoorden hebt gekregen. Waar wil je precies tips en adviezen over? :*
  woensdag 14 december 2011 @ 06:38:56 #250
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105564737
Ohja en het is natuurlijk al harstikke goed dat je er over praat/schrijft! :)
  woensdag 14 december 2011 @ 06:59:02 #251
362235 LoveZenLife
Be true, be you...
pi_105564799
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 12:09 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Nou, je was blijkbaar nog net op tijd: Acute problemen levering medicamenten
Dit is echt een raar probleem zeg. Hoe kan het nou dat er maar 1 soort medicijn op de markt is. :? Ik vraag me af hoe lang het duurt om een ander middel vergoed te krijgen. Ik heb gelukkig net weer een menoimplant gekregen en kan nog wel weer 5,5 maand door. Maar vind het alleminst rot dat ik straks blijkbaar weer over mag op een ander medicijn, aan deze ben ik net gewend geraakt...
pi_105564834
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 01:22 schreef vanessa1230 het volgende:
ik voel me een meisje, maar ben een jongen
hier staat mijn hele verhaal, tips, adviezen?
Ik heb je topic nog niet helemaal gelezen. Maar je klinkt vrij zeker van je zaak. Meldt je sowieso bij het genderteam. Die mensen kunnen je verder helpen op het medisch vlak.

Ga ervan uit dat je wel wat vrienden kwijt zult raken omdat ze je niet accepteren. Maar, ach dat zijn naar mijn idee geen échte vrienden. Maak je daar niet te druk om. Je ouders is altijd lastiger, vrienden kan je uitkiezen ouders en familie niet. Mijn ouders accepteren het wel, al heeft vooral mijn vader er in het begin moeite mee gehad.

Ik stel het voor mijzelf als ik het vertel zo: ik blijf van binnen dezelfde persoon. Ik ben altijd al 'zo' geweest, dat is niet een keuze die ik heb kunnen maken. Het is niet iets wat is gekomen door iets in mijn opvoeding, het komt van binnen uit. Ik heb wel de keus gemaakt er wat mee te doen. Het gevolg daarvan is dat ik nog altijd dezelfde persoon zal blijven, met alkeen maar een nieuwe verpakking.
  woensdag 14 december 2011 @ 07:28:09 #253
296917 Abby79
Being myself!
pi_105564965
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 07:06 schreef Fixers het volgende:
Ik heb je topic nog niet helemaal gelezen. Maar je klinkt vrij zeker van je zaak. Meldt je sowieso bij het genderteam. Die mensen kunnen je verder helpen op het medisch vlak.

Ga ervan uit dat je wel wat vrienden kwijt zult raken omdat ze je niet accepteren. Maar, ach dat zijn naar mijn idee geen échte vrienden. Maak je daar niet te druk om. Je ouders is altijd lastiger, vrienden kan je uitkiezen ouders en familie niet. Mijn ouders accepteren het wel, al heeft vooral mijn vader er in het begin moeite mee gehad.
Mijn vrienden hebben er eigenlijk nooit moeite mee gehad gelukkig. Hoewel ik wel een jaar of 18 geleden een goede vriend ben kwijtgeraakt toen ik hem vertelde dat ik vaak in vrouwenkleding rondliep in mijn kamer (van mijn huidige vriendengroep wisten de meeste daar trouwens ook al van af, dus helemaal verrassend voor hen was het niet).

Mijn ouders pakten het gelukkig goed op, mijn vader had er het eerste jaar wel wat moeite mee, maar die is nu gelukkig helemaal mee :D Mijn moeder wist het al :X Ik kan het me niet meer herinneren, maar schijnbaar had ze me 7 jaar geleden na de dood van mijn opa al gevraagd of ik niet liever een meisje zou zijn.... had ik toen maar ja gezegd!

Tegen mijn verwachtigen in, was de reactie van de andere familie (ooms/tantes/neefjes/nichten) ook hartverwarmend. Mijn oma heeft het pas een half jaar later te weten gekomen (mijn vader wilde het niet vertellen omdat hij dacht dat ze het niet zou snappen), maar zelfs zij steund me 100%. (ze was alleen even pissig op m'n vader dat ze het pas zo laat wist ;))

quote:
Het gevolg daarvan is dat ik nog altijd dezelfde persoon zal blijven, met alleen maar een nieuwe verpakking.
Haha, dit is precies wat mijn Amerikaanse schoonzus zei toen ze me dit jaar voor het eerst zag als mezelf :) Het klopt (meestal) wel inderdaad :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Abby79 op 14-12-2011 07:34:01 ]
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:23:53 #254
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105566244
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 07:06 schreef Fixers het volgende:
Ga ervan uit dat je wel wat vrienden kwijt zult raken omdat ze je niet accepteren.
Nou, ik vind dat je daar helemaal niet van uit hoeft te gaan. Die kans bestaat natuurlijk, maar het is helemaal niet gezegd dat je vrienden kwijt zult raken. Mijn vrienden hadden er ook geen moeite mee, en ik heb er juist alleen maar meer vrienden bij gekregen sinds ik uit de kast ben.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105579206
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 06:36 schreef LoveZenLife het volgende:
Hoi Vanessa,

Ik zie dat je in het andere topic al een hoop vragen hebt gesteld en ook (sommige goeie) antwoorden hebt gekregen. Waar wil je precies tips en adviezen over? :*
haha bedankt,
ik heb vooral vragen over hoe alles in zijn werk gaat met die hormonen en operatie etc. :@
Be yourself ;)
pi_105583889
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 16:11 schreef vanessa1230 het volgende:
haha bedankt,
ik heb vooral vragen over hoe alles in zijn werk gaat met die hormonen en operatie etc. :@
Hoi Vanessa, welkom!

Als je je bij het VUmc aanmeldt zul je eerst een intake gesprek met een psychologe krijgen en een vragenlijst beantwoorden om te kijken of je op de goede plek zit. Daarna wordt je op een wachtlijst geplaatst die meestal een jaar of langer is.
Zit dat erop dan begin je met de diagnostische fase, dit zijn minimaal 6 gespreken met een psychologe waarbij je ook vaak weer vragenlijsten in moet vullen. Hierna wordt je in het team besproken en als iedereen het er mee eens is krijg je groen licht: je mag behandeld worden.
Vanaf dan krijg je antimannelijke hormonen, hormonen en kun je vergoedingen krijgen voor gezichtsepilatie en logopedie. Je moet dan bij het VUmc een verklaring ondertekenen waarin je zegt dat je weet wat hormonen met je doen en dat je belooft vanaf die tijd ook echt als vrouw te gaan leven.

Als je deze "real life fase", die een jaar duurt, erop hebt zitten kun je op de wachtlijst voor de geslachtsoperatie geplaatst worden.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105591988
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 18:11 schreef Venus-Castina het volgende:

[..]

Hoi Vanessa, welkom!

Als je je bij het VUmc aanmeldt zul je eerst een intake gesprek met een psychologe krijgen en een vragenlijst beantwoorden om te kijken of je op de goede plek zit. Daarna wordt je op een wachtlijst geplaatst die meestal een jaar of langer is.
Zit dat erop dan begin je met de diagnostische fase, dit zijn minimaal 6 gespreken met een psychologe waarbij je ook vaak weer vragenlijsten in moet vullen. Hierna wordt je in het team besproken en als iedereen het er mee eens is krijg je groen licht: je mag behandeld worden.
Vanaf dan krijg je antimannelijke hormonen, hormonen en kun je vergoedingen krijgen voor gezichtsepilatie en logopedie. Je moet dan bij het VUmc een verklaring ondertekenen waarin je zegt dat je weet wat hormonen met je doen en dat je belooft vanaf die tijd ook echt als vrouw te gaan leven.

Als je deze "real life fase", die een jaar duurt, erop hebt zitten kun je op de wachtlijst voor de geslachtsoperatie geplaatst worden.
bedankt voor de info. , ik zal het er eens met mijn moeder over hebben ;)
Be yourself ;)
pi_105592160
Hoeveel kost een intake gesprek en een gesprek met een psycholoog? Ik heb namelijk een hele goedkope zorgverzekering... volgens mij dekt die niet zoveel. En worden je ouders gelijk op de hoogte gesteld als je zo een gesprek doet?
pi_105592271
Dat valt net als de rest van de behandeling onder de basisdekking. Het is volledig vertrouwelijk dus niemand van je familie wordt gecontacteerd. wel lichten ze je huisarts in zodat die jouw dossier kan opsturen.

Bij mij hebben ze tijdens mijn intake wel gezegd dat ze willen dat ik mijn familie inlicht voor ik aan de diagnose begin.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105592297
Dan moet ik toch eerst eigen risico betalen voordat ze het gaan vergoeden?
En hoe meld je je eigenlijk aan? Gewoon bellen of een mailtje sturen?
pi_105592377
Bellen, mailen of even langs komen.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_105607029
Kost je wel eigen risico, als je hiermee aan de gang gaat kan je niet meer besparen op je verzekering door een hoger eigen risico te nemen.

Is er overigens ergens een overzicht welke verzekeraars het minst moeilijk doen?
pi_105607096
Zover ik weet is CZ erg tolerant en ook die ene zonder winstoogmerk, naam van kwijt.
  donderdag 15 december 2011 @ 09:20:23 #264
296917 Abby79
Being myself!
pi_105607131
Ik heb met CZ tot nu toe iig helemaal geen problemen gehad. Weet alleen niet hoe het met eigen risico bij de zaken als intake zit, aangezien ik mijn eigen risico altijd al in Januari kwijt ben :P
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105607757
Des te beter, hoef je je de rest van het jaar ook geen zorgen meer te maken :D
  donderdag 15 december 2011 @ 10:43:04 #266
296917 Abby79
Being myself!
pi_105608953
Ik had het liever niet, dan had ik die diabetes ook niet :P
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105609852
Nouja, ik betaal de eerste paar gesprekken dan zelf wel :P en in 2012 - 2013 stap ik weer over op een andere verzekering.
pi_105613826
Volgens mij zitten bij zo ongeveer alle verzekeringen die gesprekken hoor, tenminste.. ik dacht dat psychologen een beetje in alle basis dingen zitten
pi_105613928
Yep. Het valt onder eerstelijnspsycholoog?
Ik zie dat je met geluk 6 gesprekken in een jaar krijgt.. dus dat moet volgens mij wel lukken dan, qua kosten... Wat moet je allemaal doen in die zes gesprekken? Alleen vragen beantwoorden, iets over jezelf vertellen etc? Moet je ook iets vertellen over je jeugd oid?

[ Bericht 25% gewijzigd door Nezhi op 15-12-2011 13:35:52 ]
  donderdag 15 december 2011 @ 14:00:09 #270
296917 Abby79
Being myself!
pi_105614895
Ik denk dat het een 2e lijns psycholoog is voor de verzekeringen. Misschien de intake niet, maar ik heb bv. dit jaar gewoon alles vergoed gehad terwijl ik meer dan 6 gesprekken heb gehad (of misschien dat het diagnotische traject als 1ste lijns wordt gezien en de vervolgbehandeling als 2e lijns).

Wat je in die gesprekken moet doen hangt grotendeels van jezelf af :) Het eerste gesprek zal de psycholoog proberen te kijken of je eigen diagnose klopt, of dat je daar terecht bent gekomen om een ander (psychologisch) probleem. In mijn geval ging het gesprek inderdaad deels over jeugd (zowel kind als puper), het leven erna (ik was 30 toen ik mijn intake had) en hoe mijn ideale toekomst er uit zou zien. Maar ook kort ingegaan op familie, relaties, werk, vrienden en meer van dat soort zaken. Het was in dat opzicht een heel breed gesprek.

En ondanks dat ik daar uit eigen wil naar toe ging was ik, net als jij denk ik, ook zenuwachtig over "wat willen ze allemaal weten", maar eenmaal in gesprek met die psychologe liep het gewoon vanzelf, en werd het een heel leuk gesprek.

(Sowieso, als je jezelf aanmeld heb je al een groot pluspunt, omdat de stap zelf zetten een behoorlijke drempel is, en als je die genomen hebt, ben je al vrij zeker van je zaak)
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  donderdag 15 december 2011 @ 16:25:49 #271
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105619742
Aangezien ik ook een NLse verzekering moet gaan regelen... CZ is dus wel een goede?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105620123
Ik ben ook bij CZ verzekerd :)
pi_105622955
Ik zit in de top bij ONVZ, die roept altijd dat je zélf het beste weet wat goed voor je is. Dat mogen ze laten blijken.
pi_105630787
Vraagje aan wie al vrouwelijke hormonen gebruikt:

Op wat voor manier krijgen jullie het binnen zeg maar :')

Ik heb gehoord dat je het kan slikken, smeren, pleisteren, prikken, vanalles, maar wat is de gangbare manier nu bij het VU? volgens de website dus gaat het met pleisters, maar klopt dit nog?

En wat zijn verder de pro's en con's ervan :P
  donderdag 15 december 2011 @ 21:03:02 #275
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105631649
Beneden de 40 jaar kan je gewoon pillen krijgen, daarboven schrijven ze meestal pleisters voor.

Nadeel van pillen is dat het via de lever gaat. Pleisters zijn wat veiliger, zeker als je wat ouder bent en/of rookt. Het nadeel van pleisters is dat ze soms loslaten of kunnen irriteren.

Spuiten of crèmes schrijven ze in Nederland volgens mij niet snel voor. Als je zelf wil spuiten vereist dat nogal wat discipline heb ik begrepen. Ik heb wel gehoord van mensen die een crème gebruiken (vooral post-ops), maar die halen 'm in België.

En voor post-ops was er dus ook nog de meno-inplant, maar die optie is nu dus weggevallen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105631756
Ja ik kwam zoveel tegen, daarom vond ik het nogal verwarrend.

Mijn lever is niet altijd even sterk geweest, maar de afgelopen keer hebben ze bloedgeprikt dus ik zal morgen bij de endocrinoloog wel te horen krijgen in hoeverre mn lever het tot nu toe trekt, misschien gaan ze dan meteen wel voor die pleisters daarom. Nouja :P
  donderdag 15 december 2011 @ 22:37:05 #277
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105636415
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:03 schreef Joanne35 het volgende:

Als je zelf wil spuiten vereist dat nogal wat discipline heb ik begrepen.
Als de mannen het kunnen... ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 15 december 2011 @ 22:42:11 #278
107792 Hexley
the Platypus
pi_105636675
In veel pillen zit lactose, dus mocht je er bepaalde eetgewoonten op na houden ....
  vrijdag 16 december 2011 @ 08:45:44 #279
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105646585
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 22:37 schreef wonderer het volgende:
Als de mannen het kunnen... ;)
Nou, bij de mannen adviseren ze ook om het door de huisarts of een verpleegkundige te laten toedienen. Zie mijn eerder geposte link over het wegvallen van medicijnen.

Ik heb begrepen dat het levensgevaarlijk kan zijn als je per ongeluk in een ader spuit. Kan me goed voorstellen dat ze dat dan liever door professionals laten doen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:25:47 #280
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105647199
Op pictriev.com kan je een foto van een gezicht uploaden, en dan geeft de site een schatting of het een mannen- of vrouwen-gezicht is (met percentage), en een schatting van de leeftijd.

Heb net een foto geupload die hier op mijn werk is gemaakt net nadat ik fulltime was gegaan, en hij zegt "93% female". Wow :o

Alleen hij schat mijn leeftijd op 50 jaar :'(

Vanavond eens een recentere foto uploaden, want die mugshot die ze op mijn werk hebben gemaakt toen ziet er ook niet uit, En ik was nog niet eens aan de hormonen toen :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_105648873
Een mannelijke foto wordt door die site herkend als 75% vrouw met 18 jaar, een vrouwelijke foto als 63% man van 24 jaar.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
  vrijdag 16 december 2011 @ 10:42:02 #282
296917 Abby79
Being myself!
pi_105648960
Ik zit met een pre-hormonen foto op 83% man van 45... hmm :P
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_105649055
Ik weet niet hoe betrouwbaar het allemaal is :')

Had toen ik stage liep dat ik bij een bedrijf kwam met allemaal schermen en webcams en die keken dan wie er voor liep om de reclame op het scherm aan te passen.

Toen werd ik ook als vrouw herkend :') was mooi, ik vond het stiekem wel leuk natuurlijk
  vrijdag 16 december 2011 @ 10:47:19 #284
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105649126
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 10:44 schreef Maisnon het volgende:
Ik weet niet hoe betrouwbaar het allemaal is :')
Het is me ook niet helemaal duidelijk waar ze naar kijken. Ik heb ooit een formule gevonden voor het bereken van de mannelijkheid of vrouwelijkheid van een gezicht door allerlei afstanden in het gezicht op te meten (afstand tussen de ogen, hoogte tussen de ogen en de mond, etc). Toen ik hem narekende voor mijn eigen gezicht kwam ik wel op een vrouwelijk resultaat uit.

Maar dat zegt natuurlijk weinig over je passabiliteit.Het menselijk brein overweegt nog wel meer factoren denk ik bij het inschatten van iemands geslacht. Het zegt misschien wel wat over de mogelijkheden om passabel te worden als je gezichtsverhoudingen in de goede ranges liggen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  vrijdag 16 december 2011 @ 10:59:38 #285
107792 Hexley
the Platypus
pi_105649460
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 08:45 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Nou, bij de mannen adviseren ze ook om het door de huisarts of een verpleegkundige te laten toedienen. Zie mijn eerder geposte link over het wegvallen van medicijnen.

Ik heb begrepen dat het levensgevaarlijk kan zijn als je per ongeluk in een ader spuit. Kan me goed voorstellen dat ze dat dan liever door professionals laten doen.
Ja maar ipv. intramusculair injecteren, kun je oestrogeen ook subcutaan injecteren.
  vrijdag 16 december 2011 @ 14:24:26 #286
107792 Hexley
the Platypus
pi_105656575
Doe 3FM er eens op,... Stenders met zijn nooit grappig: Transavia en zo...

[ Bericht 12% gewijzigd door Hexley op 16-12-2011 15:08:29 ]
  vrijdag 16 december 2011 @ 15:52:56 #287
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105659433
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 08:45 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Nou, bij de mannen adviseren ze ook om het door de huisarts of een verpleegkundige te laten toedienen. Zie mijn eerder geposte link over het wegvallen van medicijnen.

Ik heb begrepen dat het levensgevaarlijk kan zijn als je per ongeluk in een ader spuit. Kan me goed voorstellen dat ze dat dan liever door professionals laten doen.
Ja, nebido wordt liever door artsen gedaan, omdat die nog dieper moet en een groot depot is. Sustanon doet bijna iedereen zelf. Als je je goed aan de regels houdt, is het bijna onmogelijk om jezelf te vermoorden en zelfs al ZOU je in een ader spuiten, het is pas vanaf zo'n 6 ml dodelijk (en sustanon is maximaal 1 ml).
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 10:59 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ja maar ipv. intramusculair injecteren, kun je oestrogeen ook subcutaan injecteren.
Dat kan met testosteron ook (hoewel ik niet weet of dat met sustanon ook gebeurt...).

Overigens probeer ik een afspraak te maken met het VU om over te stappen op hun behandelplan als ik straks weer in Nederland woon. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105663453
Nou jongens (en meisjes :D ) ik heb nu progynova, oftewel, eindelijk dus vrouwelijke hormonen :P

Het heeft zo'n 2 jaar geduurd maar we zijn er dan toch :)
pi_105663585
Gefeliciteerd *O*
pi_105663665
Dankjewel :D grappig hoe die strips eruit zien trouwens _O-

Ik moest ook nog een lading androcur hebben en mijn botdichtheid dinges was dus laag, met andere woorden, mijn Vitamine zou erg laag zijn.

Dus ik ging gewoon met een tas vol medicijnen weg, echt erg :P
pi_105663775
Wat erg belangrijk is dat je blijft bewegen en voldoende zon krijgt. Dat draagt veel bij voor sterke botten! Botten die belast worden door sport worden vanzelf sterker!
  vrijdag 16 december 2011 @ 17:57:53 #292
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105663793
Maisnon ^O^

Succes met de moodswings... :D
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105663856
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 17:57 schreef wonderer het volgende:
Maisnon ^O^

Succes met de moodswings... :D
Tsja ik heb me de laatste tijd al apatisch en af en toe depri genoeg gevoeld :') dus een paar swings de andere kant in kijk ik wel naar uit :D

(wat positief he :P )
pi_105664550
Moontjes zijn heerlijk :Y *O* *O* *O* *O*
  vrijdag 16 december 2011 @ 18:57:17 #295
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105665867
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 december 2011 17:47 schreef Maisnon het volgende:
Nou jongens (en meisjes :D ) ik heb nu progynova, oftewel, eindelijk dus vrouwelijke hormonen :P

Het heeft zo'n 2 jaar geduurd maar we zijn er dan toch :)
Gefeliciteerd! :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  dinsdag 20 december 2011 @ 11:17:26 #296
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_105812280
Ben zojuist overgestapt naar een restitutieverzekering bij een Agis servicepunt. Omdat de koppeling in hun systeem met de GBA er voor zorgt dat het geslacht regelmatig terug springt naar 'man', heeft de mevrouw die me geholpen heeft nu besloten om mijn polis regelmatig handmatig te gaan controleren om het weer goed te zetten. Vind dat toch wel goede service van haar, maar ben benieuwd of dat in de praktijk gaat werken.

Maar ik sta nu dus voorlopig in ieder geval als 'vrouw' bij de Agis geregistreerd :)
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  dinsdag 20 december 2011 @ 17:59:08 #297
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105828049
Ik heb 13 februari een afspraak bij de VU :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105851395
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 17:59 schreef wonderer het volgende:
Ik heb 13 februari een afspraak bij de VU :)
De koffieautomaat staat aan het begin van de gang! :)

't is wel fijn daar, lieve secretaresses, Jos is grappig, en de wachtkamers fijn (en gevuld met allerlei extreme glossys. Dus natuurlijk de Elle naast de Promotor enzo :') )

Ik heb inmiddels als volgende stap mn facebookprofiel omgegooid :D en zo veel lieve reacties gekregen meteen! Fijn dat het nu dus echt aan iedereen naar buiten is, dat ik daar niks meer me druk over hoef te maken :)
  woensdag 21 december 2011 @ 01:51:30 #299
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_105851551
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 01:44 schreef Maisnon het volgende:

[..]

De koffieautomaat staat aan het begin van de gang! :)

't is wel fijn daar, lieve secretaresses, Jos is grappig, en de wachtkamers fijn (en gevuld met allerlei extreme glossys. Dus natuurlijk de Elle naast de Promotor enzo :') )

Ik heb inmiddels als volgende stap mn facebookprofiel omgegooid :D en zo veel lieve reacties gekregen meteen! Fijn dat het nu dus echt aan iedereen naar buiten is, dat ik daar niks meer me druk over hoef te maken :)
Ik ben er al een keer geweest, vorig jaar toen mijn maatje voor z'n intake ging. Gesprek met Dr Gijs en hopelijk krijg ik dan meteen een recept mee :P Bij voorkeur enantate en niet die stomme viertraps sustanon.

Gefeliciteerd met je volgende stap ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_105886518
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 01:44 schreef Maisnon het volgende:

[..]
Ik heb inmiddels als volgende stap mn facebookprofiel omgegooid :D en zo veel lieve reacties gekregen meteen! Fijn dat het nu dus echt aan iedereen naar buiten is, dat ik daar niks meer me druk over hoef te maken :)
Oh ja goede. Zodra ik ook tegenover de directeur uit de kast ben gaat het mijn faceboek op. Daar lezen nog wat vrienden en oud klasgenoten mee die nog van niets weten. Kan je eigenlijk je naam veranderen op facebook, of moet je dan een nieuw aanmaken?
pi_105888876
Je kan je naam eens per maand veranderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')