Agreed dat hij echt belachelijk vaak gedraaid wordt overal in vergelijking met andere componisten en dat mensen die er wat minder van weten alleen maar Mozart de hele tijd tot god lopen te verheffenquote:
quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:07 schreef samthegreat5 het volgende:
Bij nader inzien eigenlijk wel ja.
Zou u zo aardig willen zijn om het te schoppen?
Hehequote:Op maandag 31 oktober 2011 20:39 schreef Lod het volgende:
En de bedenker van de befaamde kugeln natuurlijk.
Turkish Marchquote:
Ik had nog nooit de Orchestrale versie van Rondo Alla Turca gehoord btw. Wel mooiquote:Op maandag 31 oktober 2011 21:43 schreef Julis het volgende:
Pianomuziek is leuk.
[..]
Turkish March.
Dubbele ontkenning!quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:06 schreef samthegreat5 het volgende:
Maarja, dat neemt nog niet weg dat hij geen genie was.
Valt reuze mee, mijn zoon heeft de tweede uitgevoerd toen hij 12 jaar was. Niet alles van Mozart is moeilijkquote:Op dinsdag 1 november 2011 20:04 schreef samthegreat5 het volgende:
Mozarts Hoorn concerten.
Erg moeilijk om op hoorn te spelen kan ik me voorstellen met die klankvastheid/embouchure.
Nee, dat weet ikquote:Op vrijdag 4 november 2011 15:42 schreef Clan het volgende:
[..]
Valt reuze mee, mijn zoon heeft de tweede uitgevoerd toen hij 12 jaar was. Niet alles van Mozart is moeilijk
Ken je Hub Boesten? die heeft erg veel goede amateurblaasmuzikanten in zijn opleiding, de beste mogen bij hem in de Big Band Boesten spelen. Zelf zit hij vaak in de blazerssectie van Rowwen Heze.quote:Op vrijdag 4 november 2011 15:48 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nee, dat weet ik.
Maar de Hoorn is op zichzelfstaand al een moeilijk instrument om goed te beheersen, dwz: een mooie vaste toon en goede embouchere. Goede amateur-hoornisten zijn belachelijk moeilijk te vinden volgens mijn vader, klassiek opgeleid dirigent en klarinetist van het conservatorium van Kiev.
Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, gemotiveerde leerlingen (zoals jouw zoon waarschijnlijk) maken mijn vader, en mij, altijd blij.
Nee, niet van gehoord. Maar ik ga hem is opzoekenquote:Op vrijdag 4 november 2011 15:54 schreef Clan het volgende:
[..]
Ken je Hub Boesten? die heeft erg veel goede amateurblaasmuzikanten in zijn opleiding, de beste mogen bij hem in de Big Band Boesten spelen. Zelf zit hij vaak in de blazerssectie van Rowwen Heze.
Ik luister normaal ook niet echt veel Mozart (wordt erg veel uitgemolken..). Maar eigenlijk luister ik wel muziek uit alle tijdsperiodes: Renaissance, Barok, Classicisme, Romantiek, etc.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:07 schreef Bigs het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zoveel Mozart ken.. ik blijf er ook een beetje uit de buurt omdat ik het al snel 'truttig' vind klinken (i.t.t. het statige van de barok of het emotionele van de romantiek). Neemt niet weg dat het natuurlijk bere interessante en belangrijke muziek is
Dat was de andere, nee die spelen niet meer.quote:Op vrijdag 4 november 2011 15:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nee, niet van gehoord. Maar ik ga hem is opzoeken.
Was die zoon die het hoornconcert op 12 had uitgevoerd trouwens de metallurg of was dat een andere? En speelt hij al lang (nog steeds)?
Ah, wel zonde dat ze niet meer spelenquote:Op vrijdag 4 november 2011 16:11 schreef Clan het volgende:
[..]
Dat was de andere, nee die spelen niet meer.
Tijdgebrek en demotivatie.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:12 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ah, wel zonde dat ze niet meer spelen. Tijdsgebrek?
Ik vind het altijd echt jammer als mensen stoppen met muziek maken.quote:
Ja luister echt alle soorten muziek van rock/funk/pop/jazz/metal achtig.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:13 schreef Clan het volgende:
Eén van de mooiste stukken van Mozart, en zijn laatste, onafgeronde werk;
8.Mozart's Requiem-Lacrimosa
Eensquote:Op vrijdag 4 november 2011 21:11 schreef kree het volgende:
[..]
Ja luister echt alle soorten muziek van rock/funk/pop/jazz/metal achtig.
Maar blijf dit toch mooi vinden.
Want?quote:Op donderdag 10 november 2011 18:34 schreef kingtoppie het volgende:
Kvind mozart juist niet logisch eigenlijk
Iedere keer net iets andere toon dan je zou verwachten, het klopt maar het is steeds net anders.. dat doen die andere componisten een stuk minder..quote:
Hij blijft verrassen. Het lijkt allemaal zo voorspelbaar maar is het niet.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:38 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Iedere keer net iets andere toon dan je zou verwachten, het klopt maar het is steeds net anders.. dat doen die andere componisten een stuk minder..
Ik niet in ieder geval.quote:Op donderdag 22 december 2011 20:13 schreef voice-over het volgende:
Wie gelooft er dat ook Gaga en Bieber 220 jaar na hun dood nog bewierookt worden?
Mooi.quote:Op maandag 26 december 2011 00:27 schreef voice-over het volgende:
Ontroerend. Mozart was 17 toen hij dit stuk componeerde. Sviatoslav Richter was ruim 70 jaar toen hij dit stuk uitvoerde, bijna 200 jaar na de dood van Mozart.
Een door de wol geverfde Meester van in de 70 erkent hiermee de grootsheid van een puberende Meester, 2 eeuwen later ......
Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat je bedoelt met ''onze voorbeelden''quote:Op donderdag 29 december 2011 19:32 schreef wolferl het volgende:
Mozart is 'cool' omdat hij afweek van de hedendaagse repertoire in zijn tijd. Waar componisten in die tijd 'a-b-a-b-a-b' componeerde, ging Mozart 'b-a-c-b-c-b-a' componeren. Hij week af van de regels en muzikale wetten.
Je moet maar eens luisteren naar zijn tijdgenoten. Neem nou bijvoorbeeld Pleyel, een gewoon goede componist, en in die tijd mateloos populairder dan Mozart. Maar tegenwoordig bijna vergeten. Je hoort gewoon dat Pleyel dat gene mist, wat Mozart wel heeft.
Dat maakte Mozart in zijn tijd niet heel populair, maar daarna werd zijn muziek begrepen en geaccepteerd.
Ik zal van de week met een goede vriend aan de hand van onze voorbeelden laten horen wat Mozart nu zo 'cool' maakt
Ik zal ze spoedig op mijn youtube kanaal zetten.quote:Op donderdag 29 december 2011 19:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat je bedoelt met ''onze voorbeelden''.
Ben benieuwdquote:Op donderdag 29 december 2011 19:46 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik zal ze spoedig op mijn youtube kanaal zetten.
De vrouw links vooraan, 49 jaar na de dood van ons idool:quote:Op zondag 1 januari 2012 22:27 schreef wolferl het volgende:
Er bestaat een echte foto van Constanze (vrouw van Mozart), waarop ze 78 is. Constanze werd 80 jaar. (op aanvraag beschikbaar).
Nou ik zou zeggen stel ze maar aan me, ik ben dan geen super expert, maar ik heb een schat aan kennis over Mozart.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:22 schreef voice-over het volgende:
Leuk verhaal wolferl ..... maar hoe zit het met de authenticiteit/ het waarheidsgehalte daarvan? Er zijn nog een hoop vragen over Mozart's leven.
Zoals altijd weer metersdik het kippenvel op mijn armen.quote:Op maandag 26 december 2011 17:41 schreef voice-over het volgende:
2e aria:
De opera Die Zauberflöte bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus.
Mooie postquote:Op zondag 1 januari 2012 22:27 schreef wolferl het volgende:
Voordat ik een college over 'Waarom Mozart nou zo cool is' ga houden (komende week). Wil ik eerst even nog wat vooraf zeggen.
Even wat feiten op een rij.
Mozart begon op 5 jarige leeftijd te componeren (althans zijn eerste publicaties),
Mozart componeerde tot aan zijn 35ste (tot aan zijn dood).
Schreef hij ruim 700 werken (waarvan ruim 70 werken zijn verloren).
Gemiddeld schreef hij, inclusief zijn verloren werken, 20 werken per jaar.
Een gemiddeld werk duurde 20 minuten.
Componeerde dus gemiddeld 6.6 cd's per jaar vol.
Men vroeg wel eens aan mij, welk werk van Mozart nou echt goed is.
Dit is een lastige vraag, maar makkelijk te beantwoorden. Als jij een snoepwinkel in loopt, dan is alles lekker. Natuurlijk kan je een favoriet snoepje hebben. Maar in feite kan je alles eten, en smaakt het nog ook.
Zo is dat ook met Mozart. Loop een klassieke muziek zaak binnen, en je kan blind een cd pakken, geheid dat je een wonderschoon werk van Mozart te pakken hebt. Mozart componeerde altijd met twee gedachtes. Ten eerste moest zijn muziek de gewone mens bekoren, het moest voor de eenvoudige onder ons lekker in het gehoor liggen. Maar anderzijds moest het voor muzikanten en kenners een uitdaging zijn. Die woorden sprak vader Leopold zijn zoon toe. En dat advies heeft Mozart meer dan perfect uitgevoerd.
Zijn andere kant was ook, dat zijn muziek voor nu en de eeuwigheid moest zijn. Hij werd in zijn tijd niet altijd begrepen. De gewone mens was zijn 'klank' nog niet gewend. Men hield meer van de hedendaagse kleur. Salieri was in die tijd een behoorlijk groot en uitstekend componist, maar Salieri schreef geen muziek voor de eeuwigheid.
Luister naar Mozarts KV 299, het tweede deel. Nog nooit was een componist er in geslaagd in die tijd, om een fatsoenlijk harp concert of fluitconcert te schrijven. Laat staan een combinatie daarvan. Mozart omarmde de klarinet, wat altijd het zwarte schaap van de instrumenten familie was. Mozart omarmde de Waldhorn, de fluit, en zelfs de glasharmonica. Mozart kon als geen ander de stem van de mens nabootsen, hij was heer en meester in menselijke stemmen. Ouders brachten hun jonge dochters maar al te graag naar de jonge Mozart toe, in de hoop dat hij hen les kon geven. Maar Mozart had er nooit zin of tijd voor.
Mozart kon leerlingen weigeren, dat maakte zijn status nog groter. Je was pas iemand als Mozart je had horen spelen en lovend was over je. Zo kwam ook in 1785 een man met zijn zoontje van 7 jaar bij Mozart thuis. Alstublieft geeft u mijn zoon toch les. Geen denken aan, hield Mozart vol. Later ging hij overstag. Laat hem eerst maar eens wat spelen op het klavier. Dat beviel Mozart zeer goed, en toen verbleef dit jongetje van 7 jaar oud in het gezin Mozart. Hij werd opgevoed en verzorgd als hen eigen kind. We hebben het over Johann Nepomuk Hummel.
Toen hij 9 jaar was vond Mozart het tijd om hem voor de leeuwen te werpen, de jonge Hummel mocht een pianoconcert spelen. En toen gingen alle deuren open voor de jonge Hummel, want op zijn korte jonge CV stond immers de naam, W.A.Mozart als leraar.
Mozart en Haydn gezellig wat dronken samen bij Mozart thuis, toen die hem een nieuwe compositie voor de piano liet zien. Mozart daagde Haydn uit om die te spelen, Haydn nam de uitdaging aan en Mozart gniffelend achter Haydn stond.Totdat Haydn stopte met spelen en zei dat het een onmogelijke maat was. De bespeler moest namelijk de laatste, de eerste en de middelste tegelijk aanslaan. Mozart zei tegen Haydn, als het mij lukt krijg ik van jou een fles wijn, Haydn was zeer ontstemt en ging de weddenschap aan. Toen die bij de beruchte maat arriveerde sloeg Mozart de eerste en laatste toon aan en tegelijkertijd liet hij zijn neus de middelste toon aanslaan. Deze methode word nog steeds bij dit werk gebruikt.
Wist je dat Mozart van het geld dat hij verdient had met zijn opera Die Zauberflote, in 1792 met zijn vrouw en 2 kinderen naar Den Haag wilde gaan om de goeie herinneringen op te halen van zijn jeugdige tijd in Nederland. Maar dat het er nooit is van gekomen omdat hij 5 december om 01:00 1791 stierf.
Mozart in Wenen over straat liep en werd aangehouden door een bedelaar die om aalmoes vroeg, Mozart geen geld bij zich had. Maar hij bij de plaatselijke muziekuitgever een papier en inktveer kreeg om ter plekke een menuet te schrijven en die verkocht aan de muziek uitgever. Het geld mocht de bedelaar houden.
Mozart nooit in een massagraf is begraven, maar in een gewoon graf. Omdat de gegevens nooit goed bewaard zijn gebleven weet men niet meer waar hij exact begraven ligt. Wel ligt hij zeker op St.Marx begraafplaats te Wenen.
Mozart's 6 kinderen heeft gehad, waarvan er 2 oud zijn geworden. Raimund Leopold Mozart (b.1783/d.1783), Carl Thomas Mozart (b.1784/d.1858), Johann thomas Leopold Mozart (b.1786/d.1786), Theresia Constanzia Adelheid Friedericke Maria Anna Mozart (b.1787/d.1788), Anna Mozart (b.1789/d.1789), Franz Xaver Wolfgang Mozart (b.1791/d.1844). Carl Thomas is Ambtenaar in Wenen geworden. Franz Xaver noemde zich Wolfgang Mozart jr. En had op zijn 2de al painoles, het scheen dat hij nog meer talent had dan zijn beroemde vader, maar dat door juist die druk nooit heeft kunnen uiten. Hij schijnt een piano virtuoos geweest te zijn.
Mozart is de neef van Carl Maria von Weber, de beroemde componist/dirigent hij was familie van Constanze Weber, de vrouw van Mozart.
Er bestaat een echte foto van Constanze (vrouw van Mozart), waarop ze 78 is. Constanze werd 80 jaar. (op aanvraag beschikbaar).
Om te beginnen .... Mozart was in zijn tijd een gerespecteerd componist/ musicus maar hij had zeker niet de faam die hij na zijn dood had.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:22 schreef voice-over het volgende:
Leuk verhaal wolferl ..... maar hoe zit het met de authenticiteit/ het waarheidsgehalte daarvan? Er zijn nog een hoop vragen over Mozart's leven.
Hier een bijzonder leuk verhaal over het bezoek van Mozart aan Den Haag. Aan de hand van dit verhaal heb ik mbv het digitaal beschikbare gemeentearchief van de gemeente Den Haag, het pand gevonden waar Mozart op jonge leeftijd zijn concert gaf in de Oude Doelen aan wat nu heet het Toernooiveld. Van het pand bestaat alleen nog maar de gevel (het is een Rijksmonument). Vermoedelijk ben ik de enige Hagenaar (buiten wat ambtenaren van de Rijksgebouwendienst) die de historie van die plek kent.quote:Op zondag 1 januari 2012 22:27 schreef wolferl het volgende:
Wist je dat Mozart van het geld dat hij verdient had met zijn opera Die Zauberflote, in 1792 met zijn vrouw en 2 kinderen naar Den Haag wilde gaan om de goeie herinneringen op te halen van zijn jeugdige tijd in Nederland.
Klopt.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 05:23 schreef voice-over het volgende:
[..]
Om te beginnen .... Mozart was in zijn tijd een gerespecteerd componist/ musicus maar hij had zeker niet de faam die hij na zijn dood had.
Dit lijkt mij dus stug: "Je was pas iemand als Mozart je had horen spelen en lovend was over je."
Veel boeken lezen, niet afgaan op 1 biografie. Veel muziek luisteren. Maar ook veel biografieen van zijn tijdgenoten lezen. Evenals hun muziek bestuderen. Vaak naar Wenen gaan en daar de sfeer opsnuiven. Je wilt niet weten hoe vaak ik rondgelopen heb op St.Marx Friedhof en Zentral Friedhof. Vooral St.Marx is bizar. Ik bezoek daar Albrechtsberger's graf. Maar ook het gebied waar Mozart ligt, om daar te lopen is bizar.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 01:01 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Mooie post.
Mag ik vragen waar je deze kennis/affiniteit over/met Mozart en überhaupt klassieke muziek van hebt? Zelf muzikant?
En hij completeerde Mozart's Requiem na diens dood.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 06:40 schreef wolferl het volgende:
De enigste leerling van Mozart die nooit doorgebroken is, was natuurlijk Sussmayr. Maar persoonlijk heb ik hem nooit een talent gevonden. Hij heeft ook mee geschreven aan La Clemenza di Tito.
Klopt helemaal .... de 40e is voor mij Mozart as it is: krachtig maar intens emotioneel.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 06:57 schreef wolferl het volgende:
Wie luistert naar zijn 40ste symphony hoort een verscheurende verdriet. Dat is ook niet gek, want een week voordat hij hier aan begon te schrijven overleed zijn dochtertje. Mozart was gebroken, en uitte zijn verdriet in de beroemde 40ste symphony.
Dat kan je ook duidelijk horen, Sussmayer negeerde de aantekeningen en aanwijzingen na Mozarts dood.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 21:49 schreef voice-over het volgende:
[..]
En hij completeerde Mozart's Requiem na diens dood.
Bedankt voor het delen VO, ga hem zeker even bekijken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:04 schreef voice-over het volgende:
Ik kan jullie deze BBC-serie van harte aanbevelen: "The genius of Mozart" (2004)
Er zijn 3 lange videoclips hiervan:
Zeer de moeite waard voor Mozart-fans
Wikipedia is je vriend.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:35 schreef Quisho het volgende:
Is Strauss niet cool?
Ben pas net met klassiek begonnen maar ik luister meer naar de familie Strauss dan Mozart. Geen idee wie er eerder was enzo.
Ja hoor, Strauss is ook ''cool''.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:35 schreef Quisho het volgende:
Is Strauss niet cool?
Ben pas net met klassiek begonnen maar ik luister meer naar de familie Strauss dan Mozart. Geen idee wie er eerder was enzo.
Oh, Beethoven! Misschien wel een goed plan ja.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja hoor, Strauss is ook ''cool''.Trek je maar niet zo veel aan van het ''cool'' gedeelte in de TT, ik wou gewoon een topic maken waar we een beetje over klassieke muziek konden lullen. En dan hier toevallig over Mozart. Wil er eigenlijk ook nog eentje maken over Beethoven of Chopin ofzo.
Wat vind je hiervan? Mozart schreef de muziek van deze aria speciaal voor zijn schoonzus, een opera-zangeres, om haar zangtalent ten volle te benutten. Alleen de allerbesten kunnen dit zingen:quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:48 schreef Coehoorn het volgende:
Ik ken maar weinig van Mozart, eigenlijk vond ik er niets aan, maar hier staan wel aardige stukken.
Klopt .... maar de aria van de koningin van de nacht is een lekker opwarmertje voor onwetenden.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:06 schreef wolferl het volgende:
Men zou eens moeten luisteren naar minder bekende opera's van Mozart.
Er gaat een wereld voor je open.
Waarachtig schreef Mozart inderdaad het mooiste Klarinet Concert ooit. Maar de onbetwiste koning der Klarinet muziek is toch wel zijn neefje, Carl Maria von Weber. Diens Klarinet werken wervelen als een wind langs je heen. Wat die man presteerde, ongelovelijk. Wat Paganini was voor de viool, was von Weber dat voor de Klarinet.quote:
quote:Een Nederduitsch Air op de Installatie van Z.D.H. Willem den V, Prins van Oranje, door C.E. Graaf in muziek gebragt, en door den beroemden jongen Compositeur J.G.W. Mozart, oud 9 Jaeren, tot konstige Variatien vermeerder, à 12 stuivers, 3.Het bekende Airtje Wilhelmus van Nassau, gevarieert voor ‘t Clavier door gemelden jongen Mozart, à 6 stuivers.
Nee hoor.quote:Op maandag 31 oktober 2011 20:39 schreef Lod het volgende:
En de bedenker van de befaamde kugeln natuurlijk.
Prachtig toch.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 21:26 schreef voice-over het volgende:
Mozart schreef variaties op het Wilhelmus nav zijn bezoek aan Den Haag en de Oranjes. Mozart componeerde verschillende werken voor de installatiefeesten van de stadhouder. De titels: Six Sonates pour le Clavecin avec l’accompagnement d’un Violon, dédiées à Madame la Princesse Nassau Weilburg, née Princesse d’Oranje, par W. Mozart, agé de 9 ans OP. IV, 2.
[..]
Dit vind ik interessant, (vanaf) waar kun je dit zo duidelijk horen?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:40 schreef wolferl het volgende:
[..]
Dat kan je ook duidelijk horen, Sussmayer negeerde de aantekeningen en aanwijzingen na Mozarts dood.
Wel aardig gedaan. Je weet dat dat motief een Mannheimer Rakete is?quote:Op donderdag 12 januari 2012 01:38 schreef wolferl het volgende:
Speciaal voor Fok! even een mini collegium geflanst.
Van de week hebben we dit even opgenomen.
Jammer genoeg geen piano, maar een simpel keyboard.
Mijn waarde vriend, componist en organist laat even horen in iets simpels waarom Mozart nou zo anders, lees groter en beroemder, is dan bijvoorbeeld Salieri.
Veel plezier. LOL
edit: nu wel het juiste item.
Nee, ik ben slechts betrokken geweest bij het filmen. Maar de vorige keer dat mijn kameraad het ging uitleggen, met behulp van zijn piano, was het vele malen uitgebreider. Wellicht dat we dit in de toekomst gaan overdoen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:56 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wel aardig gedaan. Je weet dat dat motief een Mannheimer Rakete is?
Constanze gaf eerst Joseph Eybler de opdracht om het te voltooien. Maar Eybler, een gewaardeerde vriend van Mozart, probeerde een orkestratie toe te voegen. Maar na enige tijd stopte hij hiermee. Waarschijnlijk vanwege het respect die hij opbracht voor zijn overleden vriend.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:23 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dit vind ik interessant, (vanaf) waar kun je dit zo duidelijk horen?
Het is trouwens vanaf vandaag Mozart-week op Classic FM.
Mozart componeerde voor kenners en gewone mensen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 18:09 schreef Gewas het volgende:
Ik moet dit topic even een enorme rotschop geven.
Vandaag weer 2 cd's van Mozart binnengekregen. Onder andere Eine Kleine Nachtmusik, Symfonie nummer 32, Posthorn Serenade (had ik nooit van gehoord) en een paar piano sonates.
Man man, wat een fantastische muziek.
Mozart maakt mij zo goed voelen. De muziek is vaak niet zwaar, ook niet altijd even licht, maar het is er gewoon. En het is heerlijk!
Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoeld.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 19:04 schreef wolferl het volgende:
[..]
Mozart componeerde voor kenners en gewone mensen.
Vandaar dat zijn muziek makkelijk is voor de gewone mens, en moeilijk is voor de kenners. Klinkt vreemd, maar het is wel zo ongeveer.
Als Mozart je eenmaal heeft vastgegrepen laat het je niet meer los.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 12:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Zijn soundtrack voor de film 'Amadeus' was natuurlijk briljant, net als de film. Maar dan denk ik na zo'n film daar moet ik toch eens wat meer van gaan luisteren, en dan doe ik dat maar dan werkt het toch niet zo.
Maar ik kom dus niet in die greep. Het is niet dat ik niet van complexe muziek hou, het is ook niet dat ik helemaal niet van klassiek hou. Maar als ik dan wat Mozart opzet is het me toch teveel lieflijk gekabbel denk ik.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 16:49 schreef Gewas het volgende:
[..]
Als Mozart je eenmaal heeft vastgegrepen laat het je niet meer los.
Probeer de mineur-composities eens: het adagio in b (kv 540), de openingsdelen van de pianoconcerten in d (kv 466) en c (kv 491), tweede deel van pianoconcert in A (kv 488), het pianokwartet kv 478, de sonate voor piano en viool kv 304, strijkkwintet kv 516, de ouverture van Don Giovanni, het tweede deel van het concert kv 364, het adagio & fuga kv 546, rondo kv 511, de serenade kv 388/406, de orgelstukken kv 594 en 608.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar ik kom dus niet in die greep. Het is niet dat ik niet van complexe muziek hou, het is ook niet dat ik helemaal niet van klassiek hou. Maar als ik dan wat Mozart opzet is het me toch teveel lieflijk gekabbel denk ik.
quote:Op vrijdag 27 juli 2012 16:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb er wat van beluisterd, lang niet alles, en dan vind ik stukjes wel boeiend, maar dan verslapt mijn aandacht weer. Het trekt me er niet echt blijvend in, en dan kabbelt het dus wat voort op de achtergrond. Dat kabbelen sloeg meer op mijn beleving ervan dan op de muziek zelf.
Dan is Mozart gewoon niets voor jou. Net als andere echt 'klassieke' muziek zoals Haydn is het ook wel een acquired taste, om er echt helemaal in op te gaan dan. Hij is natuurlijk erg populair, maar meer zoals Vivaldi dat ook is: mooie, onbekommerde niets-aan-de-hand muziek ipv iets waar echt wat aan de hand is. Dat zie je terug in concertprogramma's: voor de pauze even lekker Haydn of Mozart, daarna echt aan de bak met Beethoven of Mahler.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 16:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb er wat van beluisterd, lang niet alles, en dan vind ik stukjes wel boeiend, maar dan verslapt mijn aandacht weer. Het trekt me er niet echt blijvend in, en dan kabbelt het dus wat voort op de achtergrond. Dat kabbelen sloeg meer op mijn beleving ervan dan op de muziek zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |