abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103800795

Vriend Mozart.
Zo simpel en logisch doch verbazingwekkend op hetzelfde moment, dat is zijn genialiteit.
Praat hier mee over Mozart :).

I'll kick off:
pi_103800932
Veel te mainstream.
pi_103801079
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:03 schreef boyv het volgende:
Veel te mainstream.
Agreed dat hij echt belachelijk vaak gedraaid wordt overal in vergelijking met andere componisten en dat mensen die er wat minder van weten alleen maar Mozart de hele tijd tot god lopen te verheffen :').

Maarja, dat neemt nog niet weg dat hij geen genie was :).
pi_103801117
dit lijkt me meer iets voor MUZ?
Juin uit Eigen Tuin!
pi_103801167
Bij nader inzien eigenlijk wel ja :').
Zou u zo aardig willen zijn om het te schoppen?
pi_103801236
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:07 schreef samthegreat5 het volgende:
Bij nader inzien eigenlijk wel ja :').
Zou u zo aardig willen zijn om het te schoppen?
:Y

---> MUZ
Juin uit Eigen Tuin!
pi_103801284
Hartelijk bedankt ;).
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:39:14 #8
13250 Lod
Sapere aude!
pi_103803298
En de bedenker van de befaamde kugeln natuurlijk.
GNU Terry Pratchett
pi_103805478
quote:
6s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:39 schreef Lod het volgende:
Hehe :P. I hope ur kiddin.
pi_103805551

Dududu.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2011 21:12:27 ]
pi_103808005
Pianomuziek is leuk O+.

quote:
Turkish March :9.
pi_103808104
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:43 schreef Julis het volgende:
Pianomuziek is leuk O+.

[..]

Turkish March :9.
Ik had nog nooit de Orchestrale versie van Rondo Alla Turca gehoord btw. Wel mooi :).
En pianomuziek is inderdaad leuk :D.
pi_103845232
Mozarts Hoorn concerten ^O^.
Erg moeilijk om op hoorn te spelen kan ik me voorstellen met die klankvastheid/embouchure.
pi_103849859
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:06 schreef samthegreat5 het volgende:
Maarja, dat neemt nog niet weg dat hij geen genie was :).
Dubbele ontkenning!
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_103954272
Mozart, een van mijn favoriete componisten.

Dit vind ik het meest geniale stuk dat ik tot nu toe van hem gehoord heb.

Laat me elke keer sprakeloos achter...
pi_103955292
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 21:24 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dubbele ontkenning!
Shit, you got me there :P
pi_103955393
Uit de musical Mozart (zelf nog gespeeld een keer) :D
Vindt die nummers uit de musical wel mooi, maargoed dat is niet echt mozart natuurlijk. ;)
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VMQ6CBKGCI3F.mp3
Do what you love, love what you do!
pi_103959577
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 20:04 schreef samthegreat5 het volgende:
Mozarts Hoorn concerten ^O^.
Erg moeilijk om op hoorn te spelen kan ik me voorstellen met die klankvastheid/embouchure.
Valt reuze mee, mijn zoon heeft de tweede uitgevoerd toen hij 12 jaar was. Niet alles van Mozart is moeilijk ;)
pi_103959826
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:42 schreef Clan het volgende:

[..]

Valt reuze mee, mijn zoon heeft de tweede uitgevoerd toen hij 12 jaar was. Niet alles van Mozart is moeilijk ;)
Nee, dat weet ik ;).
Maar de Hoorn is op zichzelfstaand al een moeilijk instrument om goed te beheersen, dwz: een mooie vaste toon en goede embouchere. Goede amateur-hoornisten zijn belachelijk moeilijk te vinden volgens mijn vader, klassiek opgeleid dirigent en klarinetist van het conservatorium van Kiev.

Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, gemotiveerde leerlingen (zoals jouw zoon waarschijnlijk) maken mijn vader, en mij, altijd blij :).
pi_103960038
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:48 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, dat weet ik ;).
Maar de Hoorn is op zichzelfstaand al een moeilijk instrument om goed te beheersen, dwz: een mooie vaste toon en goede embouchere. Goede amateur-hoornisten zijn belachelijk moeilijk te vinden volgens mijn vader, klassiek opgeleid dirigent en klarinetist van het conservatorium van Kiev.

Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, gemotiveerde leerlingen (zoals jouw zoon waarschijnlijk) maken mijn vader, en mij, altijd blij :).
Ken je Hub Boesten? die heeft erg veel goede amateurblaasmuzikanten in zijn opleiding, de beste mogen bij hem in de Big Band Boesten spelen. Zelf zit hij vaak in de blazerssectie van Rowwen Heze.
pi_103960185
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:54 schreef Clan het volgende:

[..]

Ken je Hub Boesten? die heeft erg veel goede amateurblaasmuzikanten in zijn opleiding, de beste mogen bij hem in de Big Band Boesten spelen. Zelf zit hij vaak in de blazerssectie van Rowwen Heze.
Nee, niet van gehoord. Maar ik ga hem is opzoeken :).
Was die zoon die het hoornconcert op 12 had uitgevoerd trouwens de metallurg of was dat een andere? En speelt hij al lang (nog steeds)?
pi_103960541
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zoveel Mozart ken.. ik blijf er ook een beetje uit de buurt omdat ik het al snel 'truttig' vind klinken (i.t.t. het statige van de barok of het emotionele van de romantiek). Neemt niet weg dat het natuurlijk bere interessante en belangrijke muziek is :)
pi_103960638
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:07 schreef Bigs het volgende:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zoveel Mozart ken.. ik blijf er ook een beetje uit de buurt omdat ik het al snel 'truttig' vind klinken (i.t.t. het statige van de barok of het emotionele van de romantiek). Neemt niet weg dat het natuurlijk bere interessante en belangrijke muziek is :)
Ik luister normaal ook niet echt veel Mozart (wordt erg veel uitgemolken..). Maar eigenlijk luister ik wel muziek uit alle tijdsperiodes: Renaissance, Barok, Classicisme, Romantiek, etc.

Weet nog dat ik een keer voor Klassieke Culturele Vorming op de middelbare een essay van 30 pagina's heb geschreven over hoe muziek muziek-technisch, maar ook cultureel-maatschappelijk gezien, geëvolueerd is door de eeuwen heen.
pi_103960677
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 15:57 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, niet van gehoord. Maar ik ga hem is opzoeken :).
Was die zoon die het hoornconcert op 12 had uitgevoerd trouwens de metallurg of was dat een andere? En speelt hij al lang (nog steeds)?
Dat was de andere, nee die spelen niet meer.
pi_103960718
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:11 schreef Clan het volgende:

[..]

Dat was de andere, nee die spelen niet meer.
Ah, wel zonde dat ze niet meer spelen ;(. Tijdsgebrek?
pi_103960755
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:12 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ah, wel zonde dat ze niet meer spelen ;(. Tijdsgebrek?
Tijdgebrek en demotivatie.
pi_103960809
Eén van de mooiste stukken van Mozart, en zijn laatste, onafgeronde werk;

8.Mozart's Requiem-Lacrimosa

pi_103961014
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:13 schreef Clan het volgende:

[..]

Tijdgebrek en demotivatie.
Ik vind het altijd echt jammer als mensen stoppen met muziek maken.
Maar het is wel begrijpelijk naarmate je meer dingen te doen krijgt en je leven wat drukker wordt.
Ik heb in ieder geval altijd van mijn leraren te horen gekregen: ''Vooral nooit stoppen met muziek maken!'', dus dat ben ik ook van plan niet te doen.

En inderdaad is Mozart's Requiem op momenten erg huiveringwekkend. Je kan bijna horen wat hij op dat moment gevoeld moet hebben.

Mijn Pa heeft nog een keer Mozart's Requiem op CD ingespeeld met een of ander orkest en koor heeft 'ie me verteld. Ik zal is naar de CD vragen.
pi_103961565
Deel twee van de "Linzer" symfonie.

Die Mozart toch. _O_
pi_103973676
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 16:13 schreef Clan het volgende:
Eén van de mooiste stukken van Mozart, en zijn laatste, onafgeronde werk;

8.Mozart's Requiem-Lacrimosa

Ja luister echt alle soorten muziek van rock/funk/pop/jazz/metal achtig.

Maar blijf dit toch mooi vinden.
Do what you love, love what you do!
pi_103975703
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 21:11 schreef kree het volgende:

[..]

Ja luister echt alle soorten muziek van rock/funk/pop/jazz/metal achtig.

Maar blijf dit toch mooi vinden.
Eens :Y
behalve dat van rock/funk/pop/jazz/metal, want dat luister ik niet.
pi_103976485
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_104211037
Verkeerde post.
pi_104211066
Kvind mozart juist niet logisch eigenlijk
Rustig aan.
pi_104221451
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 18:34 schreef kingtoppie het volgende:
Kvind mozart juist niet logisch eigenlijk
Want? :)
pi_104221654
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:35 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Want? :)
Iedere keer net iets andere toon dan je zou verwachten, het klopt maar het is steeds net anders.. dat doen die andere componisten een stuk minder..
Rustig aan.
  donderdag 22 december 2011 @ 20:13:20 #38
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_105930794
Wie gelooft er dat ook Gaga en Bieber 220 jaar na hun dood nog bewierookt worden?
  donderdag 22 december 2011 @ 20:15:34 #39
268409 voice-over
pi_105930894
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:38 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Iedere keer net iets andere toon dan je zou verwachten, het klopt maar het is steeds net anders.. dat doen die andere componisten een stuk minder..
Hij blijft verrassen. Het lijkt allemaal zo voorspelbaar maar is het niet.

One Mozart A Day Keeps The Doctor Away.

http://www.depers.nl/wete(...)rsenen-actiever.html
  donderdag 22 december 2011 @ 20:18:00 #40
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105931016
Mozart voor Roling Stones:

:)
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_105931829
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 20:13 schreef voice-over het volgende:
Wie gelooft er dat ook Gaga en Bieber 220 jaar na hun dood nog bewierookt worden?
Ik niet in ieder geval.
  maandag 26 december 2011 @ 00:07:37 #42
268409 voice-over
pi_106044468
Eén van mijn favoriete piano concertos van Mozart en dan het 3e deel. Fantastisch uitgevoerd. Voor mij is dit stuk de essentie van Mozart's muziek: licht maar met veel emotionele diepte.

maandag 26 december 2011 @ 00:19:26 #43
268409 voice-over
pi_106044964
Het adagio van Mozart's 23 piano concerto.

Zodra het orkest de donkere F-klanken van dit stuk inzet, lopen altijd de rillingen door mijn lijf. Ik weet niet wat Mozart dacht toen hij dit stuk componeerde maar het is van een ongekende emotionele diepgang.

[ Bericht 1% gewijzigd door voice-over op 26-12-2011 00:35:09 ]
  maandag 26 december 2011 @ 00:27:12 #44
268409 voice-over
pi_106045267
Ontroerend. Mozart was 17 toen hij dit stuk componeerde. Sviatoslav Richter was ruim 70 jaar toen hij dit stuk uitvoerde, bijna 200 jaar na de dood van Mozart.

Een door de wol geverfde Meester van in de 70 erkent hiermee de grootsheid van een puberende Meester, 2 eeuwen later ......

pi_106045375
Laatst naar Idomeneo geweest. Dit stuk blijft ook echt prachtig naar mijn idee:

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_106047212
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 00:27 schreef voice-over het volgende:
Ontroerend. Mozart was 17 toen hij dit stuk componeerde. Sviatoslav Richter was ruim 70 jaar toen hij dit stuk uitvoerde, bijna 200 jaar na de dood van Mozart.

Een door de wol geverfde Meester van in de 70 erkent hiermee de grootsheid van een puberende Meester, 2 eeuwen later ......

Mooi.

Leuk om te horen hoe steriel Richter z'n spel is. Hij is ook een verschrikkelijk goede sight-reader, je ziet ook dat hij niet uit het hoofd speelt. Niet zo overdreven emotioneel als veel pianisten neigen te doen, gewoon lekker no-nonsens. Ben ik altijd wel fan van :).
  maandag 26 december 2011 @ 17:41:20 #48
268409 voice-over
pi_106061881
Deze aria's ..... *;

1e aria:
2e aria:
De opera Die Zauberflöte bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus.
  maandag 26 december 2011 @ 17:51:57 #49
268409 voice-over
pi_106062134
Waarom Mozart cool is?

Vanwege het allegro van Mozart's 20e piano concerto natuurlijk.

donderdag 29 december 2011 @ 19:32:31 #50
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106177054
Mozart is 'cool' omdat hij afweek van de hedendaagse repertoire in zijn tijd. Waar componisten in die tijd 'a-b-a-b-a-b' componeerde, ging Mozart 'b-a-c-b-c-b-a' componeren. Hij week af van de regels en muzikale wetten.

Je moet maar eens luisteren naar zijn tijdgenoten. Neem nou bijvoorbeeld Pleyel, een gewoon goede componist, en in die tijd mateloos populairder dan Mozart. Maar tegenwoordig bijna vergeten. Je hoort gewoon dat Pleyel dat gene mist, wat Mozart wel heeft.

Dat maakte Mozart in zijn tijd niet heel populair, maar daarna werd zijn muziek begrepen en geaccepteerd.

Ik zal van de week met een goede vriend aan de hand van onze voorbeelden laten horen wat Mozart nu zo 'cool' maakt :Y
pi_106177233
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:32 schreef wolferl het volgende:
Mozart is 'cool' omdat hij afweek van de hedendaagse repertoire in zijn tijd. Waar componisten in die tijd 'a-b-a-b-a-b' componeerde, ging Mozart 'b-a-c-b-c-b-a' componeren. Hij week af van de regels en muzikale wetten.

Je moet maar eens luisteren naar zijn tijdgenoten. Neem nou bijvoorbeeld Pleyel, een gewoon goede componist, en in die tijd mateloos populairder dan Mozart. Maar tegenwoordig bijna vergeten. Je hoort gewoon dat Pleyel dat gene mist, wat Mozart wel heeft.

Dat maakte Mozart in zijn tijd niet heel populair, maar daarna werd zijn muziek begrepen en geaccepteerd.

Ik zal van de week met een goede vriend aan de hand van onze voorbeelden laten horen wat Mozart nu zo 'cool' maakt :Y
Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat je bedoelt met ''onze voorbeelden'' :P.
  donderdag 29 december 2011 @ 19:46:52 #52
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106177653
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nou ben ik toch wel benieuwd naar wat je bedoelt met ''onze voorbeelden'' :P.
Ik zal ze spoedig op mijn youtube kanaal zetten.
pi_106177779
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:46 schreef wolferl het volgende:

[..]

Ik zal ze spoedig op mijn youtube kanaal zetten.
Ben benieuwd :).
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:21:08 #54
268409 voice-over
pi_106249294
Mozart componeerde deze quatre mains in 1765, 8 jaar oud, toen hij met zijn vader en oudere zuster in Londen concerten gaf. Zijn zus en hij voerden dit stuk samen uit. Je hoort in deze vroege compositie - ongetwijfeld beinvloed door zijn vader - nu al die heerlijke riedeltjes en loopjes die de muziek van Mozart later zo kenmerkten.

zaterdag 31 december 2011 @ 15:29:23 #55
268409 voice-over
pi_106249670
Een verrukkelijk vioolconcert: levendig, optimistisch en knallend. Prachtig uitgevoerd. Ons idool was 19 toen hij dit stuk componeerde.

[ Bericht 2% gewijzigd door voice-over op 31-12-2011 15:41:07 ]
  zondag 1 januari 2012 @ 22:27:03 #56
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106291920
Voordat ik een college over 'Waarom Mozart nou zo cool is' ga houden (komende week). Wil ik eerst even nog wat vooraf zeggen.

Even wat feiten op een rij.

Mozart begon op 5 jarige leeftijd te componeren (althans zijn eerste publicaties),
Mozart componeerde tot aan zijn 35ste (tot aan zijn dood).
Schreef hij ruim 700 werken (waarvan ruim 70 werken zijn verloren).
Gemiddeld schreef hij, inclusief zijn verloren werken, 20 werken per jaar.
Een gemiddeld werk duurde 20 minuten.
Componeerde dus gemiddeld 6.6 cd's per jaar vol.

Men vroeg wel eens aan mij, welk werk van Mozart nou echt goed is.
Dit is een lastige vraag, maar makkelijk te beantwoorden. Als jij een snoepwinkel in loopt, dan is alles lekker. Natuurlijk kan je een favoriet snoepje hebben. Maar in feite kan je alles eten, en smaakt het nog ook.

Zo is dat ook met Mozart. Loop een klassieke muziek zaak binnen, en je kan blind een cd pakken, geheid dat je een wonderschoon werk van Mozart te pakken hebt. Mozart componeerde altijd met twee gedachtes. Ten eerste moest zijn muziek de gewone mens bekoren, het moest voor de eenvoudige onder ons lekker in het gehoor liggen. Maar anderzijds moest het voor muzikanten en kenners een uitdaging zijn. Die woorden sprak vader Leopold zijn zoon toe. En dat advies heeft Mozart meer dan perfect uitgevoerd.

Zijn andere kant was ook, dat zijn muziek voor nu en de eeuwigheid moest zijn. Hij werd in zijn tijd niet altijd begrepen. De gewone mens was zijn 'klank' nog niet gewend. Men hield meer van de hedendaagse kleur. Salieri was in die tijd een behoorlijk groot en uitstekend componist, maar Salieri schreef geen muziek voor de eeuwigheid.

Luister naar Mozarts KV 299, het tweede deel. Nog nooit was een componist er in geslaagd in die tijd, om een fatsoenlijk harp concert of fluitconcert te schrijven. Laat staan een combinatie daarvan. Mozart omarmde de klarinet, wat altijd het zwarte schaap van de instrumenten familie was. Mozart omarmde de Waldhorn, de fluit, en zelfs de glasharmonica. Mozart kon als geen ander de stem van de mens nabootsen, hij was heer en meester in menselijke stemmen. Ouders brachten hun jonge dochters maar al te graag naar de jonge Mozart toe, in de hoop dat hij hen les kon geven. Maar Mozart had er nooit zin of tijd voor.

Mozart kon leerlingen weigeren, dat maakte zijn status nog groter. Je was pas iemand als Mozart je had horen spelen en lovend was over je. Zo kwam ook in 1785 een man met zijn zoontje van 7 jaar bij Mozart thuis. Alstublieft geeft u mijn zoon toch les. Geen denken aan, hield Mozart vol. Later ging hij overstag. Laat hem eerst maar eens wat spelen op het klavier. Dat beviel Mozart zeer goed, en toen verbleef dit jongetje van 7 jaar oud in het gezin Mozart. Hij werd opgevoed en verzorgd als hen eigen kind. We hebben het over Johann Nepomuk Hummel.

Toen hij 9 jaar was vond Mozart het tijd om hem voor de leeuwen te werpen, de jonge Hummel mocht een pianoconcert spelen. En toen gingen alle deuren open voor de jonge Hummel, want op zijn korte jonge CV stond immers de naam, W.A.Mozart als leraar.

Mozart en Haydn gezellig wat dronken samen bij Mozart thuis, toen die hem een nieuwe compositie voor de piano liet zien. Mozart daagde Haydn uit om die te spelen, Haydn nam de uitdaging aan en Mozart gniffelend achter Haydn stond.Totdat Haydn stopte met spelen en zei dat het een onmogelijke maat was. De bespeler moest namelijk de laatste, de eerste en de middelste tegelijk aanslaan. Mozart zei tegen Haydn, als het mij lukt krijg ik van jou een fles wijn, Haydn was zeer ontstemt en ging de weddenschap aan. Toen die bij de beruchte maat arriveerde sloeg Mozart de eerste en laatste toon aan en tegelijkertijd liet hij zijn neus de middelste toon aanslaan. Deze methode word nog steeds bij dit werk gebruikt.

Wist je dat Mozart van het geld dat hij verdient had met zijn opera Die Zauberflote, in 1792 met zijn vrouw en 2 kinderen naar Den Haag wilde gaan om de goeie herinneringen op te halen van zijn jeugdige tijd in Nederland. Maar dat het er nooit is van gekomen omdat hij 5 december om 01:00 1791 stierf.

Mozart in Wenen over straat liep en werd aangehouden door een bedelaar die om aalmoes vroeg, Mozart geen geld bij zich had. Maar hij bij de plaatselijke muziekuitgever een papier en inktveer kreeg om ter plekke een menuet te schrijven en die verkocht aan de muziek uitgever. Het geld mocht de bedelaar houden.

Mozart nooit in een massagraf is begraven, maar in een gewoon graf. Omdat de gegevens nooit goed bewaard zijn gebleven weet men niet meer waar hij exact begraven ligt. Wel ligt hij zeker op St.Marx begraafplaats te Wenen.

Mozart's 6 kinderen heeft gehad, waarvan er 2 oud zijn geworden. Raimund Leopold Mozart (b.1783/d.1783), Carl Thomas Mozart (b.1784/d.1858), Johann thomas Leopold Mozart (b.1786/d.1786), Theresia Constanzia Adelheid Friedericke Maria Anna Mozart (b.1787/d.1788), Anna Mozart (b.1789/d.1789), Franz Xaver Wolfgang Mozart (b.1791/d.1844). Carl Thomas is Ambtenaar in Wenen geworden. Franz Xaver noemde zich Wolfgang Mozart jr. En had op zijn 2de al painoles, het scheen dat hij nog meer talent had dan zijn beroemde vader, maar dat door juist die druk nooit heeft kunnen uiten. Hij schijnt een piano virtuoos geweest te zijn.

Mozart is de neef van Carl Maria von Weber, de beroemde componist/dirigent hij was familie van Constanze Weber, de vrouw van Mozart.

Er bestaat een echte foto van Constanze (vrouw van Mozart), waarop ze 78 is. Constanze werd 80 jaar. (op aanvraag beschikbaar).
  maandag 2 januari 2012 @ 21:21:01 #57
268409 voice-over
pi_106329255
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:27 schreef wolferl het volgende:

Er bestaat een echte foto van Constanze (vrouw van Mozart), waarop ze 78 is. Constanze werd 80 jaar. (op aanvraag beschikbaar).
De vrouw links vooraan, 49 jaar na de dood van ons idool:
  maandag 2 januari 2012 @ 21:22:21 #58
268409 voice-over
pi_106329331
Leuk verhaal wolferl ..... maar hoe zit het met de authenticiteit/ het waarheidsgehalte daarvan? Er zijn nog een hoop vragen over Mozart's leven.
  maandag 2 januari 2012 @ 22:46:03 #59
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106333626
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 21:22 schreef voice-over het volgende:
Leuk verhaal wolferl ..... maar hoe zit het met de authenticiteit/ het waarheidsgehalte daarvan? Er zijn nog een hoop vragen over Mozart's leven.
Nou ik zou zeggen stel ze maar aan me, ik ben dan geen super expert, maar ik heb een schat aan kennis over Mozart.

Ik kan je wel vertellen dat de meeste wilde verhalen niet waar zijn.
pi_106334268
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 17:41 schreef voice-over het volgende:
2e aria:
De opera Die Zauberflöte bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus.
Zoals altijd weer metersdik het kippenvel op mijn armen.

Net als bij dit stuk:
pi_106340035
quote:
Voordat ik een college over 'Waarom Mozart nou zo cool is' ga houden (komende week). Wil ik eerst even nog wat vooraf zeggen.

Even wat feiten op een rij.

Mozart begon op 5 jarige leeftijd te componeren (althans zijn eerste publicaties),
Mozart componeerde tot aan zijn 35ste (tot aan zijn dood).
Schreef hij ruim 700 werken (waarvan ruim 70 werken zijn verloren).
Gemiddeld schreef hij, inclusief zijn verloren werken, 20 werken per jaar.
Een gemiddeld werk duurde 20 minuten.
Componeerde dus gemiddeld 6.6 cd's per jaar vol.

Men vroeg wel eens aan mij, welk werk van Mozart nou echt goed is.
Dit is een lastige vraag, maar makkelijk te beantwoorden. Als jij een snoepwinkel in loopt, dan is alles lekker. Natuurlijk kan je een favoriet snoepje hebben. Maar in feite kan je alles eten, en smaakt het nog ook.

Zo is dat ook met Mozart. Loop een klassieke muziek zaak binnen, en je kan blind een cd pakken, geheid dat je een wonderschoon werk van Mozart te pakken hebt. Mozart componeerde altijd met twee gedachtes. Ten eerste moest zijn muziek de gewone mens bekoren, het moest voor de eenvoudige onder ons lekker in het gehoor liggen. Maar anderzijds moest het voor muzikanten en kenners een uitdaging zijn. Die woorden sprak vader Leopold zijn zoon toe. En dat advies heeft Mozart meer dan perfect uitgevoerd.

Zijn andere kant was ook, dat zijn muziek voor nu en de eeuwigheid moest zijn. Hij werd in zijn tijd niet altijd begrepen. De gewone mens was zijn 'klank' nog niet gewend. Men hield meer van de hedendaagse kleur. Salieri was in die tijd een behoorlijk groot en uitstekend componist, maar Salieri schreef geen muziek voor de eeuwigheid.

Luister naar Mozarts KV 299, het tweede deel. Nog nooit was een componist er in geslaagd in die tijd, om een fatsoenlijk harp concert of fluitconcert te schrijven. Laat staan een combinatie daarvan. Mozart omarmde de klarinet, wat altijd het zwarte schaap van de instrumenten familie was. Mozart omarmde de Waldhorn, de fluit, en zelfs de glasharmonica. Mozart kon als geen ander de stem van de mens nabootsen, hij was heer en meester in menselijke stemmen. Ouders brachten hun jonge dochters maar al te graag naar de jonge Mozart toe, in de hoop dat hij hen les kon geven. Maar Mozart had er nooit zin of tijd voor.

Mozart kon leerlingen weigeren, dat maakte zijn status nog groter. Je was pas iemand als Mozart je had horen spelen en lovend was over je. Zo kwam ook in 1785 een man met zijn zoontje van 7 jaar bij Mozart thuis. Alstublieft geeft u mijn zoon toch les. Geen denken aan, hield Mozart vol. Later ging hij overstag. Laat hem eerst maar eens wat spelen op het klavier. Dat beviel Mozart zeer goed, en toen verbleef dit jongetje van 7 jaar oud in het gezin Mozart. Hij werd opgevoed en verzorgd als hen eigen kind. We hebben het over Johann Nepomuk Hummel.

Toen hij 9 jaar was vond Mozart het tijd om hem voor de leeuwen te werpen, de jonge Hummel mocht een pianoconcert spelen. En toen gingen alle deuren open voor de jonge Hummel, want op zijn korte jonge CV stond immers de naam, W.A.Mozart als leraar.

Mozart en Haydn gezellig wat dronken samen bij Mozart thuis, toen die hem een nieuwe compositie voor de piano liet zien. Mozart daagde Haydn uit om die te spelen, Haydn nam de uitdaging aan en Mozart gniffelend achter Haydn stond.Totdat Haydn stopte met spelen en zei dat het een onmogelijke maat was. De bespeler moest namelijk de laatste, de eerste en de middelste tegelijk aanslaan. Mozart zei tegen Haydn, als het mij lukt krijg ik van jou een fles wijn, Haydn was zeer ontstemt en ging de weddenschap aan. Toen die bij de beruchte maat arriveerde sloeg Mozart de eerste en laatste toon aan en tegelijkertijd liet hij zijn neus de middelste toon aanslaan. Deze methode word nog steeds bij dit werk gebruikt.

Wist je dat Mozart van het geld dat hij verdient had met zijn opera Die Zauberflote, in 1792 met zijn vrouw en 2 kinderen naar Den Haag wilde gaan om de goeie herinneringen op te halen van zijn jeugdige tijd in Nederland. Maar dat het er nooit is van gekomen omdat hij 5 december om 01:00 1791 stierf.

Mozart in Wenen over straat liep en werd aangehouden door een bedelaar die om aalmoes vroeg, Mozart geen geld bij zich had. Maar hij bij de plaatselijke muziekuitgever een papier en inktveer kreeg om ter plekke een menuet te schrijven en die verkocht aan de muziek uitgever. Het geld mocht de bedelaar houden.

Mozart nooit in een massagraf is begraven, maar in een gewoon graf. Omdat de gegevens nooit goed bewaard zijn gebleven weet men niet meer waar hij exact begraven ligt. Wel ligt hij zeker op St.Marx begraafplaats te Wenen.

Mozart's 6 kinderen heeft gehad, waarvan er 2 oud zijn geworden. Raimund Leopold Mozart (b.1783/d.1783), Carl Thomas Mozart (b.1784/d.1858), Johann thomas Leopold Mozart (b.1786/d.1786), Theresia Constanzia Adelheid Friedericke Maria Anna Mozart (b.1787/d.1788), Anna Mozart (b.1789/d.1789), Franz Xaver Wolfgang Mozart (b.1791/d.1844). Carl Thomas is Ambtenaar in Wenen geworden. Franz Xaver noemde zich Wolfgang Mozart jr. En had op zijn 2de al painoles, het scheen dat hij nog meer talent had dan zijn beroemde vader, maar dat door juist die druk nooit heeft kunnen uiten. Hij schijnt een piano virtuoos geweest te zijn.

Mozart is de neef van Carl Maria von Weber, de beroemde componist/dirigent hij was familie van Constanze Weber, de vrouw van Mozart.

Mooie post :).
Mag ik vragen waar je deze kennis/affiniteit over/met Mozart en überhaupt klassieke muziek van hebt? Zelf muzikant?
  dinsdag 3 januari 2012 @ 05:23:06 #62
268409 voice-over
pi_106343381
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 21:22 schreef voice-over het volgende:
Om te beginnen .... Mozart was in zijn tijd een gerespecteerd componist/ musicus maar hij had zeker niet de faam die hij na zijn dood had.

Dit lijkt mij dus stug: "Je was pas iemand als Mozart je had horen spelen en lovend was over je."
  dinsdag 3 januari 2012 @ 05:39:47 #63
268409 voice-over
pi_106343401
Op een enkeling na herkenden de tijdsgenoten van Mozart niet diens genialiteit.

Over zijn voorkomen doen verschillende verhalen de ronde; tragisch dieptepunt is de film Amadeus (1984) waar ons idool wordt neergezet als een sociaal onhandige debiel met liederlijk gedrag. Deze 'theorie' is gebaseerd op beschouwingen van auteurs die vage vermoedens als waarheid poneerden.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 05:46:16 #64
268409 voice-over
pi_106343410
quote:

Wist je dat Mozart van het geld dat hij verdient had met zijn opera Die Zauberflote, in 1792 met zijn vrouw en 2 kinderen naar Den Haag wilde gaan om de goeie herinneringen op te halen van zijn jeugdige tijd in Nederland.
Hier een bijzonder leuk verhaal over het bezoek van Mozart aan Den Haag. Aan de hand van dit verhaal heb ik mbv het digitaal beschikbare gemeentearchief van de gemeente Den Haag, het pand gevonden waar Mozart op jonge leeftijd zijn concert gaf in de Oude Doelen aan wat nu heet het Toernooiveld. Van het pand bestaat alleen nog maar de gevel (het is een Rijksmonument). Vermoedelijk ben ik de enige Hagenaar (buiten wat ambtenaren van de Rijksgebouwendienst) die de historie van die plek kent. :P
  dinsdag 3 januari 2012 @ 06:40:25 #65
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106343477
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 05:23 schreef voice-over het volgende:

[..]

Om te beginnen .... Mozart was in zijn tijd een gerespecteerd componist/ musicus maar hij had zeker niet de faam die hij na zijn dood had.

Dit lijkt mij dus stug: "Je was pas iemand als Mozart je had horen spelen en lovend was over je."
Klopt.

Maar je kwam makkelijker binnen in intieme kringen, bij hogere adel (landheren, baronnen, etc.)

Hummel volgde Haydn op als Kapelmeester bij de Esterhazy's. Die functie had Haydn enkele decennia vervuld met veel genoegen van beide kanten.

Hummel kwam daar als opvolger omdat hij Haydn kende, maar ook een leerling van Mozart was.

De enigste leerling van Mozart die nooit doorgebroken is, was natuurlijk Sussmayr. Maar persoonlijk heb ik hem nooit een talent gevonden. Hij heeft ook mee geschreven aan La Clemenza di Tito.

@voice-over,

Dat is een mooi verhaal, Den Haag was Mozart' favoriete stad. Ook van Leopold trouwens.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 06:57:12 #66
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106343520
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 01:01 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Mooie post :).
Mag ik vragen waar je deze kennis/affiniteit over/met Mozart en überhaupt klassieke muziek van hebt? Zelf muzikant?
Veel boeken lezen, niet afgaan op 1 biografie. Veel muziek luisteren. Maar ook veel biografieen van zijn tijdgenoten lezen. Evenals hun muziek bestuderen. Vaak naar Wenen gaan en daar de sfeer opsnuiven. Je wilt niet weten hoe vaak ik rondgelopen heb op St.Marx Friedhof en Zentral Friedhof. Vooral St.Marx is bizar. Ik bezoek daar Albrechtsberger's graf. Maar ook het gebied waar Mozart ligt, om daar te lopen is bizar.

Ik ben geen muzikant, al heb ik wel een aantal klassieke muziek stukken gecomponeerd. Die staan op een youtube kanaal van iemand.

Maar ik raad mensen aan om veel te lezen. Je komt zulke bizarre, leuke, verrassende en ontroerende plotten tegen.

Er zijn veel misverstanden over zijn leven. Men denkt dat hij een feestbeest was. Absoluut niet. Mozart was een vroom rooms-katholiek en een familie man en hechte veel waarde aan zijn vrouw en kinderen. Was hij een dag van huis, werd hij helemaal gek van eenzaamheid. Schrijven aan zijn vrouw hielp wel, maar die verlangen om haar weer te omhelzen was groot.

Mozart vroeg zijn vader om toestemming om te mogen trouwen met zijn Constanze. Vader Leopold gaf geen krimp. Des te langer een antwoord van Leopold naar zijn zoon uitbleef, des te meer het bij Mozart pijn begon te doen. Immers had hij zoveel eerbied en respect voor zijn vader. Maar zijn drang naar een eigen gezin was groter. Hij wilde niet in de verleiding komen om de dames van lichte zeden op te zoeken als hij weer eens jeuk had. Wat bij Schubert helaas tot de vroege pijnlijke dood heeft geleid. Mozart wilde geen rare ziektes oplopen, Mozart wilde absoluut geen rare praatjes achter zijn rug. Zijn reputatie als musicus was daardoor te hoog, en zou fragiel worden als hij zijn vertier zocht bij de hoererij. Dat wilde hij dus voorkomen. En dat kon alleen door te trouwen, en je vrouw trouw blijven. Constanze spreekt 40 jaar na de dood van Mozart nog altijd vol respect, liefde en verdriet over haar man. Beter als hem was er niet. Hij blonk niet alleen uit in muziek, maar ook in het onderhouden en liefdevol opvoeden van zijn vrouw en kinderen.

Wie luistert naar zijn 40ste symphony hoort een verscheurende verdriet. Dat is ook niet gek, want een week voordat hij hier aan begon te schrijven overleed zijn dochtertje. Mozart was gebroken, en uitte zijn verdriet in de beroemde 40ste symphony.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 21:49:36 #67
268409 voice-over
pi_106373569
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 06:40 schreef wolferl het volgende:

De enigste leerling van Mozart die nooit doorgebroken is, was natuurlijk Sussmayr. Maar persoonlijk heb ik hem nooit een talent gevonden. Hij heeft ook mee geschreven aan La Clemenza di Tito.
En hij completeerde Mozart's Requiem na diens dood.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 21:52:16 #68
268409 voice-over
pi_106373694
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 06:57 schreef wolferl het volgende:

Wie luistert naar zijn 40ste symphony hoort een verscheurende verdriet. Dat is ook niet gek, want een week voordat hij hier aan begon te schrijven overleed zijn dochtertje. Mozart was gebroken, en uitte zijn verdriet in de beroemde 40ste symphony.
Klopt helemaal .... de 40e is voor mij Mozart as it is: krachtig maar intens emotioneel.

Hier

een zeer mooie uitvoering.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:40:38 #69
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106379267
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 21:49 schreef voice-over het volgende:

[..]

En hij completeerde Mozart's Requiem na diens dood.
Dat kan je ook duidelijk horen, Sussmayer negeerde de aantekeningen en aanwijzingen na Mozarts dood.
  woensdag 4 januari 2012 @ 19:51:58 #70
268409 voice-over
pi_106409435
Briljante scene uit de film 'Amadeus'(1984") waar Salieri de kern raakt van Mozart's muziek.

En deze scene is natuurlijk hilarisch, met een fikse dosis waarheidsgehalt (Mozart stond er om bekend om spontaan variaties te spelen op bestaande stukken)
  woensdag 4 januari 2012 @ 20:04:48 #71
268409 voice-over
pi_106410166
Ik kan jullie deze BBC-serie van harte aanbevelen: "The genius of Mozart" (2004)

Er zijn 3 lange videoclips hiervan:
Zeer de moeite waard voor Mozart-fans
  woensdag 4 januari 2012 @ 20:06:54 #72
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106410272
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 20:04 schreef voice-over het volgende:
Ik kan jullie deze BBC-serie van harte aanbevelen: "The genius of Mozart" (2004)

Er zijn 3 lange videoclips hiervan:
Zeer de moeite waard voor Mozart-fans
Bedankt voor het delen VO, ga hem zeker even bekijken.
  woensdag 4 januari 2012 @ 20:35:10 #73
351185 Quisho
Pay attention, it's free
pi_106411645
Is Strauss niet cool? :P

Ben pas net met klassiek begonnen maar ik luister meer naar de familie Strauss dan Mozart. Geen idee wie er eerder was enzo.
  woensdag 4 januari 2012 @ 20:46:56 #74
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106412282
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 20:35 schreef Quisho het volgende:

Ben pas net met klassiek begonnen maar ik luister meer naar de familie Strauss dan Mozart. Geen idee wie er eerder was enzo.
Wikipedia is je vriend.

Mozart leefde ruim een halve eeuw eerder dan Strauss jr.
Wellicht hadden ze elkaar best kunnen kennen, mits Mozart 'gewoon' oud was geworden.
pi_106444602
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 20:35 schreef Quisho het volgende:

Ja hoor, Strauss is ook ''cool''. :P Trek je maar niet zo veel aan van het ''cool'' gedeelte in de TT, ik wou gewoon een topic maken waar we een beetje over klassieke muziek konden lullen. En dan hier toevallig over Mozart. Wil er eigenlijk ook nog eentje maken over Beethoven of Chopin ofzo.
pi_106444884
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:57 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja hoor, Strauss is ook ''cool''. :P Trek je maar niet zo veel aan van het ''cool'' gedeelte in de TT, ik wou gewoon een topic maken waar we een beetje over klassieke muziek konden lullen. En dan hier toevallig over Mozart. Wil er eigenlijk ook nog eentje maken over Beethoven of Chopin ofzo.
Oh, Beethoven! Misschien wel een goed plan ja.

Heb alleen inhoudelijk niks zinnigs te melden over de muziek van Beethoven, maar man man, wat hou ik van zijn muziek. :D
pi_106444925
Of misschien een Klassieke Muziek Slowchat ofzo?
Gooi is wat ideeën in de groep :P.

Edit: Oh wacht, daar hebben we eigenlijk al de ''Mooiste klassieke stukken'' thread voor.

[ Bericht 21% gewijzigd door samthegreat5 op 05-01-2012 17:10:31 ]
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:12:13 #78
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106507639

Deze foto heb ik stiekem gemaakt in Wenen, 2006.

Een politie reconstructie hoe Mozart en Constanze er echt zouden hebben uitgezien.
Door bot dna analyse, ofzoiets.
pi_106536788
Ik ken maar weinig van Mozart, eigenlijk vond ik er niets aan, maar hier staan wel aardige stukken.
  zondag 8 januari 2012 @ 19:56:59 #80
268409 voice-over
pi_106572842
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:48 schreef Coehoorn het volgende:
Ik ken maar weinig van Mozart, eigenlijk vond ik er niets aan, maar hier staan wel aardige stukken.
Wat vind je hiervan? Mozart schreef de muziek van deze aria speciaal voor zijn schoonzus, een opera-zangeres, om haar zangtalent ten volle te benutten. Alleen de allerbesten kunnen dit zingen:

[ Bericht 0% gewijzigd door voice-over op 10-01-2012 05:16:18 ]
  maandag 9 januari 2012 @ 19:06:26 #81
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106610747
Men zou eens moeten luisteren naar minder bekende opera's van Mozart.

Er gaat een wereld voor je open.
pi_106614262

Von Karajan, mijn favoriete dirigent _O_

(Jammer dat 't geluid van deze opname niet overal even super is)

Deze kennen we wel uit de film
  maandag 9 januari 2012 @ 22:45:06 #83
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106623246

Meer muziek van Franz en Leopold Mozart op mijn kanaal.

Overigens vind ik dat Mozart's jongste zoon best aardige muziek kon schrijven.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 05:15:32 #84
268409 voice-over
pi_106630612
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:06 schreef wolferl het volgende:
Men zou eens moeten luisteren naar minder bekende opera's van Mozart.

Er gaat een wereld voor je open.
Klopt .... maar de aria van de koningin van de nacht is een lekker opwarmertje voor onwetenden. ;)
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:53:29 #85
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
  dinsdag 10 januari 2012 @ 12:51:41 #86
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106637712
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:53 schreef GimmeGore het volgende:
Waarom?

Zijn klarinetconcerten!
Waarachtig schreef Mozart inderdaad het mooiste Klarinet Concert ooit. Maar de onbetwiste koning der Klarinet muziek is toch wel zijn neefje, Carl Maria von Weber. Diens Klarinet werken wervelen als een wind langs je heen. Wat die man presteerde, ongelovelijk. Wat Paganini was voor de viool, was von Weber dat voor de Klarinet.

Maar eerlijk is eerlijk, Mozart' Klarinet Concert blijft torenhoog de beste.

Jammer dat Mozart nooit een Cello Concerto of Mandolin Concert schreef, ook hierin zou hij de meester zijn.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 13:08:36 #87
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_106638290
Maar Webers klarinet concerten zijn voor een mindere sterveling als ik niet te doen (hoewel ik niet meer speel)
Mozart's klarinet concert in A daarentegen was een van mijn favoriete stukken om te spelen omdat ik me de beste klarinetiste ter werld voelde als ik dat speelde
  dinsdag 10 januari 2012 @ 14:37:56 #88
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106641813
In het voorjaar van 1789 bezocht Mozart het plaatsje Leipzig in Duitsland. De stad van Johann Sebastian Bach. Daar bezocht hij onder andere de beroemde Thomaskirche, alwaar Bach zelf ruim 60 jaar eerder begon als cantor.

Het beroemde orgel die vaak centraal stond voor de beroemde cantatas van Bach voor de Thomas chor, werd toen even bespeeld door Mozart zelf. Aanwezige destijds waren van mening dat Bach was opgestaan. Mozart was een virtuoos op orgel gebied.

Na het bezoek aan de kerk, ging men door naar een goede vriend van de familie Mozart. Na afloop mochten de gasten hun naam schrijven in het gastenboek in de vertrekhal. Mozart zou Mozart niet zijn als hij niet alleen zijn naam schrijft maar ook een klein zalfje voor het gehoor.

Op 16 mei 1789 pende Mozart dit prachtige kort werkje op. Een Gigue, oorspronkelijk bedoeld voor pianoforte, maar komt tot zijn recht op een Duits orgel.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 21:26:23 #89
268409 voice-over
pi_106659827
Mozart schreef variaties op het Wilhelmus nav zijn bezoek aan Den Haag en de Oranjes. Mozart componeerde verschillende werken voor de installatiefeesten van de stadhouder. De titels: Six Sonates pour le Clavecin avec l’accompagnement d’un Violon, dédiées à Madame la Princesse Nassau Weilburg, née Princesse d’Oranje, par W. Mozart, agé de 9 ans OP. IV, 2.

quote:
Een Nederduitsch Air op de Installatie van Z.D.H. Willem den V, Prins van Oranje, door C.E. Graaf in muziek gebragt, en door den beroemden jongen Compositeur J.G.W. Mozart, oud 9 Jaeren, tot konstige Variatien vermeerder, à 12 stuivers, 3.Het bekende Airtje Wilhelmus van Nassau, gevarieert voor ‘t Clavier door gemelden jongen Mozart, à 6 stuivers.
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:20:04 #90
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106710989
quote:
6s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:39 schreef Lod het volgende:
Nee hoor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozartkugel

Maar ze zijn wel heerlijk.
Evenals de Mozart Likeur.
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:36:59 #91
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106711403
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 21:26 schreef voice-over het volgende:
Mozart schreef variaties op het Wilhelmus nav zijn bezoek aan Den Haag en de Oranjes. Mozart componeerde verschillende werken voor de installatiefeesten van de stadhouder. De titels: Six Sonates pour le Clavecin avec l’accompagnement d’un Violon, dédiées à Madame la Princesse Nassau Weilburg, née Princesse d’Oranje, par W. Mozart, agé de 9 ans OP. IV, 2.

[..]

Prachtig toch.

De Hollanders stonden toen al bekend om hun gierigheid. Leopold ergerde zich al de hele reis dood aan de vele plaatsen in Europa waar ze geen keiharde munten kregen, maar snuisterijen.

Leopold ging met veel tegenzin naar Nederland, maar toch bleek Nederland het enigste land te zijn wat de Mozarts geld gaf in plaats van alleen maar prullaria. Achteraf had Leopold er spijt van gehad als hij Nederland niet was gaan bezoeken. Dat waren zijn eigen woorden aan zijn geldschieter, Lorenz Hagenauer, in Salzburg. Leopold vergaapte zich aan alle devotie en het standbeeld van de beroemde Erasmus, Wolfgang was diep onder de indruk van de Hollandse grootmeesters als, Vermeer, Rembrand en Rubens. Nannerl vond de vele oorlogsschepen adembenemend, en was niet weg te slaan uit de havens van Rotterdam.

Leopold vertelde niet aan Hagenauer dat hij klinkende munten kreeg van de Hollandse Koning. Dat extraatje hield hij mooi voor thuis, men kon daar wel wat nieuwe spulletjes gebruiken. De reis zelf was al duur genoeg.

Zelf had Leopold geen enkele behoefte meer om Nederland te bezoeken, ondanks zijn lovende woorden over het oprechte volk en gulle karakters. Wolfgang daarin tegen wilde op latere leeftijd niets liever dan zijn zuur verdiende centen van zijn opera 'Die Zauberflote' naar Nederland toe reizen, in de hoop daar een goede functie te krijgen aan het hof.

Mendelssohn en Beethoven waren ook ooit in Nederland. Beide waren nauwelijks onder de indruk en wilde zo snel mogelijk weg.

Mozart, Handel, Mendelssohn, Franck en Saint-Saens hebben gemeen dat ze allen op het beroemde Muller orgel in de Grote of St. Bavo te Haarlem hebben gespeeld.
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:38:33 #92
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_106711430

Speciaal voor Fok! even een mini collegium geflanst.

Van de week hebben we dit even opgenomen.

Jammer genoeg geen piano, maar een simpel keyboard.

Mijn waarde vriend, componist en organist laat even horen in iets simpels waarom Mozart nou zo anders, lees groter en beroemder, is dan bijvoorbeeld Salieri.

Veel plezier. LOL :')

edit: nu wel het juiste item.

[ Bericht 7% gewijzigd door wolferl op 12-01-2012 21:30:33 ]
pi_107290753
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:40 schreef wolferl het volgende:

[..]

Dat kan je ook duidelijk horen, Sussmayer negeerde de aantekeningen en aanwijzingen na Mozarts dood.
Dit vind ik interessant, (vanaf) waar kun je dit zo duidelijk horen?

Het is trouwens vanaf vandaag Mozart-week op Classic FM. :)
pi_107293781
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:38 schreef wolferl het volgende:

Speciaal voor Fok! even een mini collegium geflanst.

Van de week hebben we dit even opgenomen.

Jammer genoeg geen piano, maar een simpel keyboard.

Mijn waarde vriend, componist en organist laat even horen in iets simpels waarom Mozart nou zo anders, lees groter en beroemder, is dan bijvoorbeeld Salieri.

Veel plezier. LOL :')

edit: nu wel het juiste item.
Wel aardig gedaan. Je weet dat dat motief een Mannheimer Rakete is?

[ Bericht 3% gewijzigd door samthegreat5 op 27-01-2012 14:03:38 ]
  zaterdag 28 januari 2012 @ 22:11:20 #95
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_107341692
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:56 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wel aardig gedaan. Je weet dat dat motief een Mannheimer Rakete is?

Nee, ik ben slechts betrokken geweest bij het filmen. Maar de vorige keer dat mijn kameraad het ging uitleggen, met behulp van zijn piano, was het vele malen uitgebreider. Wellicht dat we dit in de toekomst gaan overdoen.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 22:25:56 #96
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_107342415
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 12:23 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dit vind ik interessant, (vanaf) waar kun je dit zo duidelijk horen?

Het is trouwens vanaf vandaag Mozart-week op Classic FM. :)
Constanze gaf eerst Joseph Eybler de opdracht om het te voltooien. Maar Eybler, een gewaardeerde vriend van Mozart, probeerde een orkestratie toe te voegen. Maar na enige tijd stopte hij hiermee. Waarschijnlijk vanwege het respect die hij opbracht voor zijn overleden vriend.

Eybler scheen Constanze zelfs gevraagd hebben om het zo te laten, zoals het was. Maar Constanze wilde het persé laten voltooien.

Daarop vroeg ze aan Franz Xaver Süssmayr, een vroegere leerling van Mozart die niet bepaald gelukkig was dat hij aanvankelijk was overgeslagen. Süssmayr, die mogelijk op Mozarts doodsbed nog wat instructies had gekregen, begon met lichtgeraakt eerst zo ongeveer alle aanvullingen van Eybler weer te schrappen. Daarna bekeek hij wat overbleef. Het Requiem en Kyrie aan het begin waren de enige delen van het werk die door Mozart kant en klaar waren nagelaten. Daar bleef hij af. De meeste muziek vanaf dat punt tot het Hostias was in een soort muzikaal steno genoteerd waaruit viel af te leiden wie wat moest zingen en hoe de harmonische begeleiding ongeveer moest worden. Süssmayr vulde de instrumentatie in en aan en hij componeerde het slot van het Lacrimosa waarvan Mozart slechts de zes beginmaten had genoteerd, vermoedelijk de laatste die hij ooit schreef. De eventuele rol in de voltooiing van het werk van een derde leerling, Franz Josef Freystädler, is tamelijk onduidelijk.
Voor het Lux aeterna aan het slot hergebruikte Süssmayr muziek uit het Requiem en Kyrie. Hij beweerde het Sanctus, Benedictus en Agnus Dei zelf te hebben gecomponeerd, maar er is herhaaldelijk op gewezen dat als dit al het geval was, dit de beste muziek is die hij ooit heeft geschreven.Toen graag Walsegg tenslotte de partituur in handen kreeg, haalde hij onmiddellijk zijn oude trucje uit en kopieerde hij het werk noot voor noot, waarna hij een uitvoering arrangeerde. Die vond in de ochtend van 14 december 1793 om tien uur, ruim twee jaar na Mozarts dood, plaats in de parochiekerk van Wiener Neustadt. Walsegg zelf dirigeerde! Hoe op zijn nieuwe streek werd gereageerd, vermeldt de geschiedenis niet.Als het werk niet uit financiële overwegingen was afgemaakt, zou het vermoedelijk altijd een merkwaardig torso zijn gebleven dat nooit de aandacht had gekregen die het nu geniet.Er is al heel wat bijzondere muziek geschreven in de schaduw van de dood. Mozarts Requiem is hiervan een kenmerkend voorbeeld. In de beginmaten van het Introïtus waar een fagot en twee bassethoorns een melancholiek maaswerk weeft over een plechtige, langzaam voortbewegende strijkerbegeleiding heerst een haast beangstigende spaarzaamheid met de middelen die haast suggereert dat de componist besefte dat de tijd voorbij was om meer te moeten zeggen dan absoluut noodzakelijk was. Zeven maten in het werk bereikt de muziek een plotseling gekweld forte wanneer eerst de bassen en daarna de tenoren, alten en sopranen de Latijnse woorden van het smekende gebed “Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis” inzetten. Het Kyrie is een fuga, ernstig en naar binnen gericht. Deze wordt gevolgd door een Dies irae van angstaanjagende intensiteit. De Dag des Oordeels wordt op dramatische wijze aangekondigd door het volledige koor en wanhopig jagende strijkers. Tweeënzeventig maten later eindigt dit deel gewoon plotseling alsof Mozart niet helemaal de existentiële conclusies kon steunen waartoe zijn eigen muziek aanleiding geeft.Het gevolg is een onmiddellijke en ontstelde vermindering van de spanning waarna een haast ontspannen en kwieke trombonesolo het Tuba mirum inzet waarmee de doden moeten worden gewekt. Het patroon van een hevig heen en weer slingeren van het ene emotionele uiterste naar het andere in dit werk, wanneer bijvoorbeeld de verschroeiende koordeclamaties van het Rex tremendae abrupt overgaan in de intense verinnerlijking van Salva me of de goedaardige stemming van het mild melodieuze Recordare wordt dan weer wreed verstoord door de felle strijkers en het dramatische koper in het Confutatis.

Dat is meteen een van de redenen waarom het Requiem in artistiek opzicht misschien een van de minst coherente meesterwerken is die Mozart schreef, maar tegelijk ook een van de ontroerendste. Deze muziek weerspiegelt de strijd die de componist voerde om de vreselijke visioenen van de dood zoals die werden veroorzaakt door zijn eigen ziekte te verzoenen met de troost en de hoop op verlossing die traditioneel is gegeven dankzij religieus vertrouwen. De boodschap van het werk luidt dat een dergelijke verzoening onmogelijk is. Heel treffend is natuurlijk met name dat een componist die zo lang op meesterlijke wijze de meest uiteenlopende emoties in de fraaist denkbare muzikale vormen had weten te uiten in zijn ultieme compositie niet in staat bleek om een dergelijk wonder van evenwicht nog een keer tot stand te brengen.

Ook al was Süßmayr misschien niet Mozarts eerste keus om het werk na Mozarts door af te maken, zijn versie is wat het voorgeslacht ons naliet en we hebben dat te aanvaarden. Of toch niet? Zijn de Süßmayrs zwakheden ononontkoombaar? Misschien kennen we het werk te goed om die zwakke, minder geïnspireerde punten nog te kunnen waarnemen en zijn die werkelijk zo slecht?

Dat zijn maar een paar van de kwesties waarmee dirigenten in de loop der jaren zijn geconfronteerd. De grote meerderheid schikte zich in het voor de hand liggende lot, deels omdat tot in de jaren zeventig vorige eeuw geen alternatief voorhanden was, maar ook omdat dankzij de voltooier van destijds een bona fide achttiende eeuwse componist in het geding was. Misschien niet een componist met een grote status, maar hij was wel degene die het dichtste bij Mozart stond gedurende het compositieproces en het resultaat waarmee hij kwam belichaamt wel “de oorspronkelijke en essentiële muzikale waarheid van het onvoltooide werk” (Christian Woff).

Niettemin vroegen later in de vorige eeuw lieden als Franz Beyer, Richard Maunder, H.C. Robbins Landon, Duncan Druce en Marius Flothuis zich af of ze niet met betere oplossingen konden komen. Vooral Maunder, Levin en Druce hebben aangetoond dat het Requiem ‘Mozartiaanser’ kan klinken, waarschijnlijk omdat ze een grondiger studie hebben gemaakt van Mozarts muziektaal dan Süßmayr die alleen maar werkte in de muziektaal van zijn tijd zonder Mozart na te apen.

BRON
pi_114470273
Ik moet dit topic even een enorme rotschop geven.

Vandaag weer 2 cd's van Mozart binnengekregen. Onder andere Eine Kleine Nachtmusik, Symfonie nummer 32, Posthorn Serenade (had ik nooit van gehoord) en een paar piano sonates.

Man man, wat een fantastische muziek.

Mozart maakt mij zo goed voelen. De muziek is vaak niet zwaar, ook niet altijd even licht, maar het is er gewoon. En het is heerlijk!
  vrijdag 20 juli 2012 @ 19:04:52 #98
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_114471891
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 18:09 schreef Gewas het volgende:
Ik moet dit topic even een enorme rotschop geven.

Vandaag weer 2 cd's van Mozart binnengekregen. Onder andere Eine Kleine Nachtmusik, Symfonie nummer 32, Posthorn Serenade (had ik nooit van gehoord) en een paar piano sonates.

Man man, wat een fantastische muziek.

Mozart maakt mij zo goed voelen. De muziek is vaak niet zwaar, ook niet altijd even licht, maar het is er gewoon. En het is heerlijk!
Mozart componeerde voor kenners en gewone mensen.

Vandaar dat zijn muziek makkelijk is voor de gewone mens, en moeilijk is voor de kenners. Klinkt vreemd, maar het is wel zo ongeveer.
pi_114488933
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:04 schreef wolferl het volgende:

[..]

Mozart componeerde voor kenners en gewone mensen.

Vandaar dat zijn muziek makkelijk is voor de gewone mens, en moeilijk is voor de kenners. Klinkt vreemd, maar het is wel zo ongeveer.
Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoeld.

Bij veel werken van Mozart begin ik na steeds meer luisteren steeds meer mooie melodieën te ontdekken, die ik in het begin niet hoorde. Moet zeggen dat ik dat altijd heb met (klassieke) muziek, maar Mozart is echt gaan groeien bij mij.
pi_114492913
Zijn soundtrack voor de film 'Amadeus' was natuurlijk briljant, net als de film. Maar dan denk ik na zo'n film daar moet ik toch eens wat meer van gaan luisteren, en dan doe ik dat maar dan werkt het toch niet zo.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')