Speciaal voor LostInSpace:
==============================
Het was voor mij destijds ook een ENORME drempel om er overheen te stappen omdat ik ook enorm a-ritmisch en houterig ben.
Hoe ik eroverheen ben gekomen:
- ik heb realistische verwachtingen voor mezelf gesteld, kunnen andere mensen het in 2 maanden? Dan geef ik mezelf 4 maanden om te klungelen en geen kritiek op mezelf te hebben.
- verder ben ik er met een positieve gedachte in gestapt, dus dat ik kan lachen om m'n fouten ipv mezelf met kritiek afbranden.
- verder helpt het om een goede school uit te zoeken, ook al is die wat verder. Je hebt scholen en je hebt scholen. Het verschil is de mensen (danspartners en andere mannen met wie je optrekt) die er komen, de les stijl, de mogelijkheden om meerdere lessen te volgen en de feesten die ze na afloop geven.
Je hebt misschien wel een goedkopere school in de buurt maar daar zijn er a) minder danspartners, b) van een andere leeftijd of culturele en/of maatschappelijke achtergrond, c) meedoen aan een andere beginnersles op een andere dag moet je bijbetalen d) geen feesten na afloop, dus je komt opdagen, doet een uurtje les en gaat weer naar huis. Een week later volg je weer een uurtje. Verder geen mogelijkheden zoals een feest om eraan te werken.
Bovenstaand voorbeeld is dus hoe het NIET moet.
Ik les bij een aantal dansscholen waar a) wel leuke mensen van mijn leeftijd en achtergrond komen b) ik meerdere malen per week kan lessen (hoewel ik maar voor 1x per week officieel betaal), de leraar doet niet moeilijk en tevens is er een mannen tekort dus je komt als geroepen c) er is een gratis feest na afloop dus als je blijft hangen kan je enerzijds meedoen en je moves oefenen, anderzijds inspiratie opdoen zodat je weet waarvoor je het doet.
Verder heb ik een aantal grote spiegels bij Ikea gekocht waarmee het veel makkelijker thuis oefenen is:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50038213/?query=hovetIk heb nu twee spiegelmuren tegenover elkaar, lijkt m'n huis tevens gelijk een stuk groter

Verder leer je elke les mensen kennen en na afloop ga je gezamelijk iets te drinken. En op feesten zie je steeds meer bekende gezichten die je groet en met wie je een praatje maakt