Zelf heb ik ASML gekocht (5000 euro) en er 240 euro winst mee gemaakt, exclusief 199 euro dividend.quote:Op zondag 6 november 2011 18:38 schreef JimmyJames het volgende:
Er zijn een hoop zeer winstgevende bedrijven die nauwelijks/geen dividend uitkeren in de VS en bovendien zijn Amerikaanse aandelen een stuk duurder.
Je hebt dus aandelen gekocht voor 5k waar je 240 mee hebt weten te pakken? (excl de dividend uiteraard). Ik blijf het een gewaagde gok vinden. Ik zet liever minder op het spel om hetzelfde bedrag te verdienen.quote:Op zondag 6 november 2011 19:47 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Zelf heb ik ASML gekocht (5000 euro) en er 240 euro winst mee gemaakt, exclusief 199 euro dividend.
Lijkt me dus toch wel zinvol.
Mja, gemiddeldes heb ik niet zo heel veel mee. Ik vind het belangrijker waar de dividenden uit betaald worden en moet eerlijk toegeven, meeste van dit soort zaken doe ik op gut feeling. Gemiddeldes zeggen me niet zo veel.quote:
*kuch*, als je twee keer per jaar 5% pakt, dus 10% per jaar, en dat een aantal jaar volhoudt, vind ik je best een baas hoor.quote:Op zondag 6 november 2011 20:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je hebt dus aandelen gekocht voor 5k waar je 240 mee hebt weten te pakken? (excl de dividend uiteraard). Ik blijf het een gewaagde gok vinden. Ik zet liever minder op het spel om hetzelfde bedrag te verdienen.
Dat komt door regelgeving. Wanneer een bedrijf de winst niet uitbetaald, maar zelf herinvesteert om meer winst te maken dan wordt er door de investeerder in principe slechts één keer belasting betaald (over de winst). Als er dividend wordt uitgekeerd dan moet over dat dividend ook nog een keer belasting betaald worden wat dus het rendement omlaag haalt, behalve als je 'overheid' heet. Dit kan gedeeltelijk worden voorkomen als het bedrijf ipv dividend uitkeert, zijn eigen aandelen terugkoopt. Wel hou je dan natuurlijk marktrisico en geen continuïteit aan inkomsten als je van die inkomsten zou willen leven.quote:Op zondag 6 november 2011 18:38 schreef JimmyJames het volgende:
Er zijn een hoop zeer winstgevende bedrijven die nauwelijks/geen dividend uitkeren in de VS en bovendien zijn Amerikaanse aandelen een stuk duurder.
Daarom kijk ik nu naar opties; heb alleen verstand van aandelen en turbo's/speeders eigenlijkquote:Op zondag 6 november 2011 20:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je hebt dus aandelen gekocht voor 5k waar je 240 mee hebt weten te pakken? (excl de dividend uiteraard). Ik blijf het een gewaagde gok vinden. Ik zet liever minder op het spel om hetzelfde bedrag te verdienen.
Sterker nog, precies het omgekeerde van de voorgestelde strategie werd nog weleens gebruikt door grote beleggers zoals pensioenfondsen. Het zogenaamde "dividend strippen".quote:Op zondag 6 november 2011 17:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom zou je aandelen kopen om alleen het dividend mee te pakken en daarna weer te verkopen? Dividend is op het moment niet hoog, je hebt aardig wat aandelen nodig om er winst uit te halen en na dividend uitkering staat het vaak wat lager. Gooi daar nog eens bij dat het vrij onvoorspelbaar is wat een aandeel doet op korte termijn. Ik zou alleen kunnen bedenken dat dit qua opties een interessante strategie zou kunnen zijn, uiteraard wel small/midcap.
Wat is de kans dat een persoon per jaar 1 keer een aandeel koopt voor een bepaalde periode daar 5% minimaal op haalt en dat jaar in jaar uit kan herhalen? Juist ja, nihil.quote:Op zondag 6 november 2011 20:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*kuch*, als je twee keer per jaar 5% pakt, dus 10% per jaar, en dat een aantal jaar volhoudt, vind ik je best een baas hoor.
Dan versla je zo ongeveer iedereen in het profesionele circuit (behalve Guy Boscaert natuurlijk)
Dat wist ik niet! Best logisch eigenlijk?quote:Op zondag 6 november 2011 21:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Sterker nog, precies het omgekeerde van de voorgestelde strategie werd nog weleens gebruikt door grote beleggers zoals pensioenfondsen. Het zogenaamde "dividend strippen".
Je verkoopt dan het aandeel vlak voor de dividend uitkering en schrijft tegelijkertijd een ITM putoptie die afloopt direct na de dividend uitkering. Het gevolg is dat je de aandelen weer geleverd krijgt zonder het dividend. Dus effectief verkoop je de aandelen en koopt ze weer terug exclusief dividend. Waarom deden ze dit? Ontwijken van dividend belasting!
Ik herinner me dat dit ergens begin jaren '90 het nieuws haalde toen er opeens bizar grote transacties plaatsvonden in een bepaalde zeer kortlopende serie putopties in Koninklijke Olie.
Dit is niet alleen een theorie maar ook de praktijk. Een aandeel dat voor 2% dividend ex-dividend gaat, noteert die dag 2% lager, maar omdat het aandeel ook om andere redenen (of willekeurig) stijgt of daalt zoals elke dag, zie je die 2% niet daadwerkelijk in de prijsbeweging terug.quote:Op zondag 6 november 2011 17:19 schreef JimmyJames het volgende:
In theorie gaat het dividend van het aandeel af en per saldo zul je er door de transactiekosten dus aan verliezen.
Dit is omdat de markt op meer dagen stijgt, dan dat die daalt. Ik denk dat user Verwerker het vermeende succes van zijn strategie te danken heeft aan een bullish sentiment op de bewuste dag of in ieder geval een stijgende koers van ASML die losstaat van het dividend.quote:In de praktijk wil een aandeel de dag van het ex-dividend gaan wel eens veel minder dalen dan zou moeten.
Super man!quote:Op zondag 6 november 2011 20:45 schreef JimmyJames het volgende:
euronext biedt trouwens gratis basiscursussen opties aan. Misschien iets voor jou?
http://www.euronext.com/editorial/wide/editorial-21267-NL.html
Maar dan moet je wel een week van tevoren de put schrijven, en precies de dag voor ex-dividend het aandeel verkopen, anders kun je net zo goed het aandeel de dag na ex-dividend terugkopen.quote:Op zondag 6 november 2011 22:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat wist ik niet! Best logisch eigenlijk?Maar ik ken nog wel meer van dat soort truukjes.
We moeten tijdens de les ook veel van dat soort zaken berekenen overigens. Valt me vies tegen, al die wiskundige fanaten analyseren alles dood tot de laatste cijfertjes zonder ook maar echte financiële betekenis. Dat is wel jammer.
Daar mag je dan wel mee oppassen dan , die truukjes, want in NL zijn flinke fiscale boetes uitgedeeld en betaald voor dividendstripping - (op basis van fraus legis) .... en als het een buitenlandse tegenpartij betrof is die informatie veelal ook actief gedeeld met de buitenlandse fiscusquote:Op zondag 6 november 2011 22:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat wist ik niet! Best logisch eigenlijk?Maar ik ken nog wel meer van dat soort truukjes.
We moeten tijdens de les ook veel van dat soort zaken berekenen overigens. Valt me vies tegen, al die wiskundige fanaten analyseren alles dood tot de laatste cijfertjes zonder ook maar echte financiële betekenis. Dat is wel jammer.
Op grond waarvan is dat dan illegaal? De dividendbelasting wordt toch gewoon betaald? Het wordt dan alleen betaald door iemand anders (namelijk degene die na de verkoop de aandelen bezit). De overheid loopt geen inkomsten mis.quote:Op maandag 7 november 2011 17:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daar mag je dan wel mee oppassen dan , die truukjes, want in NL zijn flinke fiscale boetes uitgedeeld en betaald voor dividendstripping - (op basis van fraus legis) .... en als het een buitenlandse tegenpartij betrof is die informatie veelal ook actief gedeeld met de buitenlandse fiscus
Als iedereen dit gaat doen dan leidt het natuurlijk wel tot een enorme marktverstoring. Dan wil straks niemand zo'n aandeel nog in bezit hebben op het moment dat er dividend wordt uitgekeerd.quote:Op maandag 7 november 2011 17:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op grond waarvan is dat dan illegaal? De dividendbelasting wordt toch gewoon betaald? Het wordt dan alleen betaald door iemand anders (namelijk degene die na de verkoop de aandelen bezit). De overheid loopt geen inkomsten mis.
Sja, forward P/E's.....quote:Op maandag 7 november 2011 17:26 schreef JimmyJames het volgende:
http://www.bespokeinvest.(...)pace-for-record.html
Als ze bij elkaar idd $108 gaan verdienen, zou je kunnen beargumenteren dan de SP500 niet extreem prijzig is.
Het heeft te maken met de term 'beneficial owner' die in veel zoniet alle belastingverdragen staat. Door de aandelen te verkopen, met vooral de afspraak ze terug te kopen voor dezelfde prijs minus het dividend, bleven de oorspronkelijke eigenaren beneficial owner, en werden zij dus geacht het dividend te ontvangen, en niet de financiele partij ertussen.quote:Op maandag 7 november 2011 17:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op grond waarvan is dat dan illegaal? De dividendbelasting wordt toch gewoon betaald? Het wordt dan alleen betaald door iemand anders (namelijk degene die na de verkoop de aandelen bezit). De overheid loopt geen inkomsten mis.
Okee, dan zat er dus nog wat meer achter dan ik dacht. Het werd dus niet aan "zomaar" een partij verkocht maar aan een intermediar die minder dividend belasting hoefde te betalen (althans dat dacht men) als een vooropgezet plan door beide partijen.quote:Op maandag 7 november 2011 18:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De verkeerde verrekende dus de dividendbelasting. En dat was ook de crux; hij had een hoger verrekeningsrecht, en daar was de constructie op gericht.
quote:Op maandag 7 november 2011 18:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: dat houdt in dat als er _echt_ risico wordt gelopen, je er weinig aan kunt doen. Maar dat was in deze zaken duidelijk niet het geval - direct danwel indirect.
quote:Statistically, consumer confidence is actually a better predictor of future stock returns than the cyclically adjusted P/E ratio, or CAPE, championed by Yale economist Robert Shiller.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |