Beste fokkers, ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven mbt een nieuwe cv-ketel op basis van de wensen die ik heb.
Momenteel heb ik een Vaillant HR 24 met een gas-boiler van 120 liter.
Een paar maand geleden is de driewegklep vervangen, maar hij blijft diverse storingen geven. De installateur zegt dat het waarschijnlijk de printplaat is (plm 350/400 euro), maar helemaal zeker is hij niet.
Nu wil het feit dat de ketel inmiddels 9 jaar oud is. Ikzelf heb geen zin om opnieuw te investeren in de hoop dat hij het nog 4 of 5 jaar uithoudt zonder grote kosten. Dus overweeg ik een nieuwe ketel te kopen.
Ervaringen met de installateur zijn goed, hij adviseert, mochten we een nieuwe ketel kopen, deze bij Warmteservice.nl te bestellen, waarop hij de ketel kan installeren. Dit kan volgens hem in een halve dag omdat alle benodigde leidingen aanwezig zijn en op de goede plek zitten. Wel adviseert hij meteen een expansievat erbij te bestellen en deze preventief te vervangen (kosten 30 euro) en meteen de gaskraan en wat koppelingen te vervangen, maar deze heeft hij altijd wel bij de hand en vormen de kosten niet.
Specificaties van ons huis:
inhoud 430 m3
bouwjaar 2002, goed geisoleerd (dikke muren, WTW-installatie)
2 badkamers met beide een douche en bad
We wonen sinds een jaar met z'n 2-en in dit huis, zijn 36 cq 30 jaar en willen op termijn een kind (en 1 is voldoende

Het bad is 1x gebruikt maar dit vonden we maar niks. We douchen liever. (maar dat verklaart de grote boiler wellicht?).
Ketel staat beneden, de badkamer die we gebruiken bevindt zich schuin boven de ketel.
Wensen:
Regendouche niet aanwezig, hoeft ook niet perse, een fatsoenlijk harde warme straal is wel gewenst. Daarbij is het fijn wanneer het warme water vlot boven is, maar staan ook niet met de stopwatch klaar omdat het binnen 10 seconden warm moet zijn.
Ketel bij voorkeur zuinig doch comfortabel.
We zitten te denken aan 2 ketels:
Nefit Proline HRC24 /CW4 933,-
Nefit Proline HRC30 /CW5 plm 1008,-
(daarbij adviseert de installateur de Nefit Moduline 300 thermostaat, dit zou het beste werken icm een Nefit ketel).
Zelf denk ik dat een combinatie van deze 2 (HRC24 /CW5) ons wel zou passen; qua capaciteit denk ik dat dit voldoende is maar de CW5 heeft iets hogere specs qua warmwatervoorziening. Maar helaas bestaat deze niet.
En ik las in de consumentenbond-test dat het warmwater bij de HRC24/CW4 zeer langzaam op gang kwam, waardoor ik hier een beetje over begin te twijfelen of ik toch niet de HRC30/CW5 moet nemen.
De installateur meldde echter wel dat een 24kW voor ons huis voldoende capaciteit biedt.
Qua prijs is de HRC30 CW5 nauwelijks duurder, dus dat houdt me niet tegen. Maar zorgt de (over)capaciteit niet voor substantieel hogere stookkosten?
Zo een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven