abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103632068
Beste fokkers, ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven mbt een nieuwe cv-ketel op basis van de wensen die ik heb.

Momenteel heb ik een Vaillant HR 24 met een gas-boiler van 120 liter.
Een paar maand geleden is de driewegklep vervangen, maar hij blijft diverse storingen geven. De installateur zegt dat het waarschijnlijk de printplaat is (plm 350/400 euro), maar helemaal zeker is hij niet.

Nu wil het feit dat de ketel inmiddels 9 jaar oud is. Ikzelf heb geen zin om opnieuw te investeren in de hoop dat hij het nog 4 of 5 jaar uithoudt zonder grote kosten. Dus overweeg ik een nieuwe ketel te kopen.
Ervaringen met de installateur zijn goed, hij adviseert, mochten we een nieuwe ketel kopen, deze bij Warmteservice.nl te bestellen, waarop hij de ketel kan installeren. Dit kan volgens hem in een halve dag omdat alle benodigde leidingen aanwezig zijn en op de goede plek zitten. Wel adviseert hij meteen een expansievat erbij te bestellen en deze preventief te vervangen (kosten 30 euro) en meteen de gaskraan en wat koppelingen te vervangen, maar deze heeft hij altijd wel bij de hand en vormen de kosten niet.

Specificaties van ons huis:
inhoud 430 m3
bouwjaar 2002, goed geisoleerd (dikke muren, WTW-installatie)
2 badkamers met beide een douche en bad
We wonen sinds een jaar met z'n 2-en in dit huis, zijn 36 cq 30 jaar en willen op termijn een kind (en 1 is voldoende ;)
Het bad is 1x gebruikt maar dit vonden we maar niks. We douchen liever. (maar dat verklaart de grote boiler wellicht?).
Ketel staat beneden, de badkamer die we gebruiken bevindt zich schuin boven de ketel.

Wensen:
Regendouche niet aanwezig, hoeft ook niet perse, een fatsoenlijk harde warme straal is wel gewenst. Daarbij is het fijn wanneer het warme water vlot boven is, maar staan ook niet met de stopwatch klaar omdat het binnen 10 seconden warm moet zijn.
Ketel bij voorkeur zuinig doch comfortabel.

We zitten te denken aan 2 ketels:
Nefit Proline HRC24 /CW4 933,-
Nefit Proline HRC30 /CW5 plm 1008,-
(daarbij adviseert de installateur de Nefit Moduline 300 thermostaat, dit zou het beste werken icm een Nefit ketel).

Zelf denk ik dat een combinatie van deze 2 (HRC24 /CW5) ons wel zou passen; qua capaciteit denk ik dat dit voldoende is maar de CW5 heeft iets hogere specs qua warmwatervoorziening. Maar helaas bestaat deze niet.
En ik las in de consumentenbond-test dat het warmwater bij de HRC24/CW4 zeer langzaam op gang kwam, waardoor ik hier een beetje over begin te twijfelen of ik toch niet de HRC30/CW5 moet nemen.
De installateur meldde echter wel dat een 24kW voor ons huis voldoende capaciteit biedt.

Qua prijs is de HRC30 CW5 nauwelijks duurder, dus dat houdt me niet tegen. Maar zorgt de (over)capaciteit niet voor substantieel hogere stookkosten?

Zo een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven :)
pi_103632798
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:53 schreef pascal_s het volgende:
Qua prijs is de HRC30 CW5 nauwelijks duurder, dus dat houdt me niet tegen. Maar zorgt de (over)capaciteit niet voor substantieel hogere stookkosten?
Neen. Als je dat extra warmwater een voordeel vindt, die nemen. De ketel moduleert in vermogen terug (ik zou een Honewell thermostaat kiezen btw), dus extra stookkosten heb je NIET; alleen extra warm water betaal je uiteraard voor. Maar dat zal je de kop niet kosten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103640518
CW5 lijkt me sowieso wel verstandig, wie weet in de toekomst.
Persoonlijk zou ik voor een Remeha Avanta CW5 + Isense gaan :

http://www.warmteservice.(...)i-comf-sys-isense.do

Is een even goede ketel, en hier zit al (een hele goede) thermostaat bij voor dezelfde prijs als de 'kale' Nefit.
Vergeet even het feit dat Nefit een hele goede ketel zou zijn, die tijden zijn echt voorbij.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_103640603
http://www.cvhal.nl/remeha-avanta-35c-cw5-isense.html

Nog een stuk goedkoper hier.

En op MP al voor 905 euro.

[ Bericht 9% gewijzigd door junkiexp op 27-10-2011 21:03:19 ]
pi_103643072
In theorie kun je prima de hrc30/cw5 nemen, het maximaal cv vermogen is gewoon instelbaar dus dat moet het probleem niet zijn.
Zie blz 29 van de installatie instructie.
De minimale belasting kun je echter niet veranderen en deze ligt 0,9 kW hoger dan de hrc24 op bovenwaarde.

De maximum belasting wordt berekend aan de hand van de koudste buitentemperatuur, het grootste deel van het jaar kun je echter met veel minder af.
En dan kan een verschil tussen minimaal 6,5 kW of 7,4 kW opeens een wereld van verschil zijn.
Hoe hoger het minimaal vermogen des te groter de kans op pendelen.

Het tapwaterverschil bij een delta T van 50 graden is 1,5 liter per minuut.
Ofwel een bad van zeg 150 liter inhoud loopt vol in 9,2 minuten of in 11,2 minuten.

Zoals gezegd heeft nefit het tegenwoordig nog meer van de naam die ze in het verleden opgebouwd hebben dan van de kwaliteit.
pi_103645320
Qua vermogen zou ik ivm die minimale belasting voor een 24kW gaan, bedankt voor je uitleg hierover. En wanneer het bij strenge vorst een keer iets minder snel opwarmt dan bij een 30kW ketel vind ik dat niet zo'n probleem.
De keuze voor de 30 kW zou dan puur voor de CW5-spec zijn, zodat je niet zeer lang hoeft te wachten tot je douchewater een keer warm wordt. Wanneer blijkt dat dat bij CW4 in ons geval best meevalt, neig ik toch naar 24kW.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:27 schreef klipper het volgende:
Zoals gezegd heeft nefit het tegenwoordig nog meer van de naam die ze in het verleden opgebouwd hebben dan van de kwaliteit.
Bedoel je daarmee dat de Remeha volgens jou kwalitatief beter is, of dat het verschil tussen Remeha en Nefit niet meer echt aanwezig is (en dus de Remeha wat voordeliger is)?

Het lastige is dat de 1 (al dan niet terecht) zweert bij Nefit, terwijl je tegenwoordig ook veel mensen hoort zeggen dat je beter Remeha kunt nemen. Het blijft lastig voor een leek om te bepalen welke mening nu de juiste is.
Maar ik waardeer jullie input, zal ook eens naar een Remeha gaan kijken en 'm meenemen in mijn beslissing.
pi_103645978
Welk merk of type iemand aanraadt is niet zo relevant.

De belangrijkste vraag die je eerst moet stellen is wie verzorgt het onderhoud, kan je dat zelf of laat je dat door een installatier doen.

Kan je het zelf dan kies je de voor jouw meest geschikte ketel, laat je het onderhoud uitvoeren door een installateur, kijk dan welk merk of merken hij in het algemeen voert.

Het heeft weinig nut om voor een Remeha ketel te kiezen die vervolgens niet standard door je installateur geleverd wordt, omgekeerd geldt hetzelfde oor Nefit of welk ander merk dan ook.

Het merk of merken die de installateur doorgaans levert zijn ook de type ketels waarvan hij in het algemeen de onderdelen van op voorraad heeft.
Tevens is het een voordeel dat bepaalde toestel typerende storingen door de installateur sneller vastgesteld wordt indien hij bekend is met het toestel.

Laten monteren door beun van de hoek kan natuurlijk ook, bedenk dan wel of hij ook snel genoeg aan de benodigde onderdelen kan komen.

De 12 jaar garantie die Nefit momenteel geeft op bepaalde type toestellen is in feite ook niet meer dan een sigaar uit eigen doos.
pi_103647101
Wat je zegt over de installateur is een goed punt. Ik zal de ketel sowieso door een fatsoenlijk installateur laten uitvoeren (al dan niet op z'n vrije zaterdag) - alleen weet ik dat de ene veel Nefit verkoopt en de ander veel Intergas installeert 'maar ook andere merken probleemloos kan installeren'.

Wat dat laatste betreft leek me dat wel ok, niet realiserend dat dit niet zo 'ok' kan uitpakken. Het is dan misschien inderdaad slim een installateur te nemen die de ketels goed genoeg kent en vaak genoeg installeert om 'm goed af te kunnen stellen cq onderhoud erop kan plegen.
Bedankt klipper!
pi_103651210
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Neen. Als je dat extra warmwater een voordeel vindt, die nemen. De ketel moduleert in vermogen terug (ik zou een Honewell thermostaat kiezen btw), dus extra stookkosten heb je NIET; alleen extra warm water betaal je uiteraard voor. Maar dat zal je de kop niet kosten.
Blomke, wat is je motivatie om een aan/uit thermostaat te adviseren ten opzichte van een modulerende uitvoering?

Besef wel dat een niet-nefit thermostaat nooit zal moduleren op Nefit ketel.
Nefit ondersteund geen opentherm protocol, nefit heeft zijn eigen regeling.
Zet je hier een andere thermostaat op, werkt het als een aan/uit regeling.

[ Bericht 6% gewijzigd door cvboer op 27-10-2011 23:41:24 ]
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_103652398
quote:
2s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:33 schreef cvboer het volgende:

[..]

Blomke, wat is je motivatie om een aan/uit thermostaat te adviseren ten opzichte van een modulerende uitvoering?

Besef wel dat een niet-nefit thermostaat nooit zal moduleren op Nefit ketel.
Nefit ondersteund geen opentherm protocol, nefit heeft zijn eigen regeling.
Zet je hier een andere thermostaat op, werkt het als een aan/uit regeling.
Helemaal overheen gelezen, vraag ik me eigenlijk ook af wat zijn redenatie erachter zou zijn.
pi_103666791
Sorry, ik ging uit van mijn situatie: Remeha ketel met Honeywell modulerende thermostaat. Had ik daar al niet eerder over geblunderd O+ ?

Dan zou ik vanwege de thermostaat dus al helemaal niet voor een Nefit ketel kiezen.

[ Bericht 13% gewijzigd door blomke op 28-10-2011 15:03:35 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:55:03 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_103674887
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:22 schreef blomke het volgende:
Sorry, ik ging uit van mijn situatie: Remeha ketel met Honeywell modulerende thermostaat. Had ik daar al niet eerder over geblunderd O+ ?

Dan zou ik vanwege de thermostaat dus al helemaal niet voor een Nefit ketel kiezen.
Het is dat je een Remeha hebt hangen...... w/ :D
Met Nefit thermostaten is niks mis, daar wijs ik geen ketel om af, dat ze een eigen communicatieprotocol hebben is hooguit vervelend, niet eens een groot probleem.
Dat doet derhalve niets aan het feit dat Nefit ook niet mijn favoriete merk is, maargoed, dat staat hier niet ter discussie.

Verder wat Klipper hier ook al zegt, de TS zal zich moeten oriënteren naar wat de lokale installateurs als huismerk voeren, ivm de snelle levering van onderdelen bij een storing.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_103675521
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 16:55 schreef cvboer het volgende:

[..]
.... daar wijs ik geen ketel om af, dat ze een eigen communicatieprotocol hebben is hooguit vervelend...
Als ik nou de keuze heb tussen "hooguit vervelend" en "niet-vervelend (in de praktijk: reuze handig)"....

Ik had een Nefit Combi (overigens VR) met z'n bijbehorende thermostaat. Vond het een onding om te programmeren: had er een loup bij nodig om de display te lezen; ben dolblij met m'n Honeywell.
pi_103676659
Cvboer, toch ben ik benieuwd waarom Nefit niet je favoriete merk is.
Biedt Remeha meer waar voor t geld of vind je ze kwalitatief ook beter?
pi_103677789
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 17:48 schreef pascal_s het volgende:
Nefit laat reparaties uitvoeren via wagens zonder reclame, Remeha gewoon met reclame. 8-)
Ieder merk heeft wel een ketel of ketel gehad wat slecht was of is.
Nefit heeft toch best wel wat recall acties gehad, en als ik naar de topline 70 of 100 kijkt dan had ik van dat toestel veel meer verwacht, het sifonsysteem van dat type toestel is gewoonweg waardeloos, eigenlijk zouden ze bij dat type gewoon 15 sifons erbij moeten leveren, zo kan je die in ieder geval ieder jaar zonder probleem vervangen.
pi_103678297
De driewegklep, ook zo'n onding dat héél veel storingen geeft; niet alleen Nefit trouwens.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:56:55 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_103678701
Nefit en Remeha zitten ongeveer op hetzelfde kwaliteitsniveau; maar ieder merk heeft zijn goede en slechte ketels.

Ik zou zelf geen intergas of daalderop of dat andere ik meen italiaanse merk ketel nemen (kom niet op de naam... hmmm... agpo :?)
pi_103678749
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 18:42 schreef blomke het volgende:
De driewegklep, ook zo'n onding dat héél veel storingen geeft; niet alleen Nefit trouwens.
Moet je weten, de meeste driewegkleppen zijn gemaakt door jou favoriete merk
pi_103679582
Ben ik blij met m'n Remeha solo.....alleen hij pendelt steeds...da's een stuk minder.
pi_103687189
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 18:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Nefit en Remeha zitten ongeveer op hetzelfde kwaliteitsniveau; maar ieder merk heeft zijn goede en slechte ketels.

Ik zou zelf geen intergas of daalderop of dat andere ik meen italiaanse merk ketel nemen (kom niet op de naam... hmmm... agpo :?)
De nieuwe HRE toestellen van Intergas zijn erg goed te noemen hoor Vonk, niks meer mis met Intergas.
Daalderop is ook geen slecht merk, die zitten zelfs in het hogere segement.
Verder is Daalderop samen gegaan met Itho dus het wordt alleen maar beter.

Agpo is idd rommel, net als AWB.
pi_103687252
quote:
Remeha is een stuk innovatiever, en ze hebben een hele goede servicedienst.
Ik verkoop Remeha het meest, daarna Vaillant,dan Intergas en dan pas Nefit.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:02:33 #22
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_103688221
quote:
Ik vind dat ik bij Remeha meer ketel voor m'n geld krijg, Nefit staat hoog aangeschreven door de naam, in werkelijkheid is het allemaal wat minder geworden.
Verder sluit ik mij helemaal aan bij de post van Klipper, ik denk er net zo over.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:06:32 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_103688408
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 21:42 schreef junkiexp het volgende:

[..]

De nieuwe HRE toestellen van Intergas zijn erg goed te noemen hoor Vonk, niks meer mis met Intergas.
Daalderop is ook geen slecht merk, die zitten zelfs in het hogere segement.
Verder is Daalderop samen gegaan met Itho dus het wordt alleen maar beter.

Agpo is idd rommel, net als AWB.
Enig nadeel van de Intergas vind ik de constructie met een restrictiering in de gastoevoer, geen enkel ander merk heeft dat, Intergas weer wel. Als je die ring niet terug plaatst, dan begint de ketel te bulderen als een stoomboot. Ook de gasblokken zijn geen technische hoogstandjes.
Agpo, wil ik niet eens aan denken. Remeha vind ik een goede ketel, ook al heeft de Calenta wat kinderziektes gehad met lekke hydroblokken.
Remeha geeft dat ook openlijk toe dat de problemen zijn te wijten aan het productieproces, iets wat ze nu onder controle hebben.
Ieder merk heeft zo zijn sterke en zwakke punten.

[ Bericht 5% gewijzigd door cvboer op 28-10-2011 22:14:57 ]
pi_103693950
Bedankt voor alle uitgebreide reacties en ervaringen, hier heb ik wat aan!
Nog 1 vraagje mbt verschil cw4 <> cw5: ik snap dat de cw5 meer warm water per minuut levert, maar gebeurt dit ook sneller?
Ik las dat dit bij de Nefit hrc24/30 ongeveer 1 minuut kan duren voordat je eindelijk warm water uit de ketel krijgt.
Klinkt als best lang.
pi_103699231
Een toestel met CW3 levert 10 liter warmwater van 40 graden C per minuut
Een toestel met CW4 levert 12,5 liter warmwater van 40 graden C per minuut
Een toestel met CW5 levert 15 liter warmwater van 40 graden C per minuut

De snelheid van warmwater tappen hangt ook af van de afstand en diameter leiding tussen ketel en tappunt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')