abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105138111
quote:
5s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:12 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Ben jij voorbij de 3e graad geraakt?
Er zijn maar 3 graden...
Ik ben wel uitgenodigd voor een paar addittionele graden. oa. De Schotse Ritus en de Royal Arch. Maar daar is het nooit van gekomen.
pi_105406793
Het Grootoosten kent inderdaad drie graden. Ik doelde op de "Schotse Rite" en eventuele andere ordes. De Royal Arch is het Europese equivalent van de York Rite? Ik ben daar erg benieuwd naar, naar het niet-toetreden van jou bij die orde en de "Schotse Rite" ook. Wat moet ik mij voorstellen bij een "intakegesprek" van het Grootoosten? Naar verluidt kan men enkel uitgenodigd worden, maar volgens mij is dat een broodje aap verhaal. Gaat het intakegesprek (na aanmelding op eigen initiatief) verder dan een antecedentenonderzoek, een welstandsonderzoek en interesse voor (symbolische) filosofie?
pi_105408095
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 03:09 schreef Biekuh het volgende:
Het Grootoosten kent inderdaad drie graden. Ik doelde op de "Schotse Rite" en eventuele andere ordes. De Royal Arch is het Europese equivalent van de York Rite? Ik ben daar erg benieuwd naar, naar het niet-toetreden van jou bij die orde en de "Schotse Rite" ook. Wat moet ik mij voorstellen bij een "intakegesprek" van het Grootoosten? Naar verluidt kan men enkel uitgenodigd worden, maar volgens mij is dat een broodje aap verhaal. Gaat het intakegesprek (na aanmelding op eigen initiatief) verder dan een antecedentenonderzoek, een welstandsonderzoek en interesse voor (symbolische) filosofie?
De York Rite wordt in de VS gebruikt om een opeenvolging van graden in de voortgezette werkwijzen aan te geven die niet behoren tot de Schotse Ritus. Er is wel een verschil met de AASR. Iedere graad valt onder een eigen gezag en ze vormen veel minder één stelsel van graden. Het is dus niet het equivalent van de Schotse Ritus of de Royal Arch. In feite wordt de term gebruikt om een opeenvolging van graden aan te geven terwijl ze niet tot één Ritus behoort. Daarom heeft de York Rite buiten de VS ook weinig betekenis.

Voor zover ik weet vinden er bij het Grootoosten geen intakegesprekken plaats. Om te beginnen is dat de naam voor de jaarlijkse vergadering van alle landelijke loges. :) en de intake wordt gedaan door de loge waar je je bij hebt aangemeld.
Tegenwoordig is er geen welstands- en antecedentenonderzoek meer. Het is een min of meer informeel gesprek met een paar leden. Ze vragen je naar je motivatie ebze vertellen je wat je van de Vrijmetselarij wel en niet kunt verwachten.

Ik had besloten niet naar de vervolggraden te gaan omdat ik er niet veel tijd voor had en omdat ik toen al bedenkingen begon te krijgen. Vrijmetselaars zijn me een beetje tegengevallen. Er zitten heel goede mensen bij, maar zeker ook oneerlijke mensen en mensen die wel degelijk meer van macht en geld houden dan van geestelijke ontwikkeling en een paar eigenwijze eien die voortdurend met andere broeders en andere loges bakkeleien over waar een komma geplaatst moet worden in een rituaal of wat een betere versie van een rituaal is.. Dat vond ik erg vermoeiend worden. Uiteindelijk ben ik er maar helemaal mee gekapt.
pi_105413854
Er komen gelukkig steeds meer gelovige vrijmetselaars. Je hebt geloven en geloven, het belangrijkste is oprecht geloven waarbij je jezelf en alle mensen naast je helpt en een goed leven schenkt.

Hieronder een paar hoge graads vrijmetselaars op bezoek bij Harun Yahya (Adnan Oktar), tevens afstammeling van de profeet Mohammed. Er wordt gesproken over vrede in de wereld en de komst van de Mahdi en Jezus. sommige mensen beweren dat Harun Yahya zelf de Mahdi is, maar dat weet alleen God.

pi_105416036
deze zijn wel oprecht idd hoewel ik me bij die eerste groep wel afvraag of er niet een paar bezeten zijn

dat verhaal in de koran spreekt me aan.. misschien dat ik eens de koran ga lezen
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
pi_105416099
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 19:22 schreef Maisnon het volgende:
Illuminati, geen illuminatie :')

Waarom schrijven zoveel mensen dat verkeerd
Gaat automatisch, gebeurt mij ook bijna altijd op één of andere manier :P. En goed topic, vraag het me ook al tijden af.
pi_105416274
Illuminatie betekent feestverlichting. :D
Op zich toepasselijk in deze tijd van het jaar. Dat dan weer wel. :P
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:15 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Gaat automatisch, gebeurt mij ook bijna altijd op één of andere manier :P. En goed topic, vraag het me ook al tijden af.
pi_105522924
Ach ja.
Haha
  donderdag 15 december 2011 @ 15:16:56 #84
362990 Dr-Anderson
In haar hoedanigheid
pi_105617407
Interessant topic. Ik had hele andere gedachtes bij de vrijmetselaars. Weer wat wijzer.

Wat ik me toch afvraag is waarom het zo gender georiënteerd is en vrouwen niet worden toegestaan.

quote:
De vrijmetselaar werkt aan zichzelf, om een beter mens te worden, voor zichzelf en voor de andere, medemensen. Niet het einddoel, maar de reisrichting is belangrijk.
Dus deze mannen kunnen alleen aan zichzelf werken om een beter mens te worden als er geen vrouwen bij zijn?

Er leeft een dus duidelijke visie over vrouwen in hun club. Voor mijn gevoel is dit negatief geladen.
Graag je reactie
pi_105618736
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:16 schreef Dr-Anderson het volgende:
Interessant topic. Ik had hele andere gedachtes bij de vrijmetselaars. Weer wat wijzer.

Wat ik me toch afvraag is waarom het zo gender georiënteerd is en vrouwen niet worden toegestaan.

[..]

Dus deze mannen kunnen alleen aan zichzelf werken om een beter mens te worden als er geen vrouwen bij zijn?

Er leeft een dus duidelijke visie over vrouwen in hun club. Voor mijn gevoel is dit negatief geladen.
Vroeger werden alleen mannen toegelaten omdat in die tijd vrouwen nog niet meetelden. Dus vanuit historisch oogpunt heb je absoluut gelijk.
Tegenwoordig zijn er nog veel loges die alleen mannen toelaten. Dat is vooral omdat ze het prettig vinden om onder mannen te zijn. Een mannenclub. Moet kunnen toch? Je hebt ook vrouwencafé's enzoiets...
Vandaag de dag heb je ook loges die uitsluitend vrouwen toelaten en je hebt ook gemengde loges.
Dus het valt wel een beetje mee, hoor.. Ze hebben niks tegen vrouwen. :P
  donderdag 15 december 2011 @ 23:12:04 #86
362990 Dr-Anderson
In haar hoedanigheid
pi_105638225
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Tegenwoordig zijn er nog veel loges die alleen mannen toelaten. Dat is vooral omdat ze het prettig vinden om onder mannen te zijn. Een mannenclub. Moet kunnen toch? Je hebt ook vrouwencafé's enzoiets...
Waarom willen mannen onder elkaar zijn in zo'n vrijmetselaarsclub? Waarom vrouwen uitsluiten? Wat gebeurt daar dan dat vrouwen niet zijn toegestaan? Dat zijn de vragen die bij mij opkomen....
Graag je reactie
pi_105638491
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 23:12 schreef Dr-Anderson het volgende:

[..]

Waarom willen mannen onder elkaar zijn in zo'n vrijmetselaarsclub? Waarom vrouwen uitsluiten? Wat gebeurt daar dan dat vrouwen niet zijn toegestaan? Dat zijn de vragen die bij mij opkomen....
Gewoon een mannenclub zoals vrouwen ook clubjes hebben.
De vrouwen worden niet uitgesloten, er zijn gemengde en ook alleen voor vrouwen clubs.
Dus iedereen kan aan zijn trekken komen bij de Vrijmetselaars.
pi_105638556
quote:

[..]

Waarschijnlijk willen ze gewoon keihard bierdrinken zonder gezeik. Dit wordt een ritueel genoemd.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105638777
quote:

[..]

Wat gebeurt er in een vrouwencafé of een vrouwenpraatgroep dat mannen er niet bij mogen zijn?
Het valt me altijd op dat als vrouwen een eigen clubje willen, dat dat helemaal ok is.. En bij mannen is het gelijk verdacht.
Kennelijk hebben mannen af en toe de behoefte onder elkaar te zijn. En sommigen zijn nog steeds van mening dat een vrouw een andere geestelijke ontwikkeling moet volgen dan die van de Vrijmetselarij. Zij heeft een ereplaats in de tempel, maar heeft geen deel aan de bouw ervan. Zoals ze zelf zeggen.
Verder zijn sommigen gewoon een stel traditionisten die simpelweg niet van verandering houden.

Je kunt je ook afvragen waarom een vrouw geen katholiek priester kan worden. Daar is geen theologisch argument voor.
pi_105638873
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2011 23:18 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Waarschijnlijk willen ze gewoon keihard bierdrinken zonder gezeik. Dit wordt een ritueel genoemd.
Dat is voor sommigen zeker ook een reden! :D
Gewoon lekker een keer zuipen en slap ouwehoeren zonder gezever van 't wief...
  donderdag 15 december 2011 @ 23:36:55 #91
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
  zaterdag 17 december 2011 @ 00:14:02 #92
362990 Dr-Anderson
In haar hoedanigheid
pi_105680072
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 23:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat gebeurt er in een vrouwencafé of een vrouwenpraatgroep dat mannen er niet bij mogen zijn?
Het valt me altijd op dat als vrouwen een eigen clubje willen, dat dat helemaal ok is.. En bij mannen is het gelijk verdacht.
Kennelijk hebben mannen af en toe de behoefte onder elkaar te zijn. En sommigen zijn nog steeds van mening dat een vrouw een andere geestelijke ontwikkeling moet volgen dan die van de Vrijmetselarij. Zij heeft een ereplaats in de tempel, maar heeft geen deel aan de bouw ervan. Zoals ze zelf zeggen.
Verder zijn sommigen gewoon een stel traditionisten die simpelweg niet van verandering houden.

Maar over welke vrouwenclubjes heb je het dan? Wat ik weet zijn de meeste vrouwenclubjes er alleen omdat mannen er absoluut geen deel aan willen nemen. Maar dat neemt niet weg dat ze dat niet kunnen (gay ofzo)

Maar bij hen worden vrouwen op voorhand uitgeloten (tegenwoordig iets minder). Dus wederom mijn nieuwsgierigheid naar wat die geestelijke ontwikkeling van de Vrijmetselaars inhoudt, waarom vrouwen niet gewenst zijn.
Graag je reactie
pi_105680402
tvp
pi_105685277
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 00:14 schreef Dr-Anderson het volgende:

[..]

Maar over welke vrouwenclubjes heb je het dan? Wat ik weet zijn de meeste vrouwenclubjes er alleen omdat mannen er absoluut geen deel aan willen nemen. Maar dat neemt niet weg dat ze dat niet kunnen (gay ofzo)

Maar bij hen worden vrouwen op voorhand uitgeloten (tegenwoordig iets minder). Dus wederom mijn nieuwsgierigheid naar wat die geestelijke ontwikkeling van de Vrijmetselaars inhoudt, waarom vrouwen niet gewenst zijn.
In een vrouwencafé of vrouwenpraatgroep, etc. worden mannen ook op voorhand uitgesloten.
Overigens bij De Weefsters (De vrouwelijke versie van de Vrijmetselarij) ook.
Ik begrijp je nieuwsgierigheid wel. Van 'geestelijke ontwikkeling' bij Vrijmetselaars moet je je niet teveel voorstellen. Door steeds allerlei rituelen te herhalen hopen ze wijzer te worden, evenals van de wekelijkse comparitie.
De comparities zijn soms interessant. De rituelen zijn mi. een soort poppenkast. Anderen zijn vast een andere mening toegedaan, maar naar mijn idee mis je er niet veel aan.
Waarom vrouwen ongewenst zijn: het beste antwoord is dat het niet in hun traditie past. Een argument is er niet voor.
Daarbij zijn veel Vrijmetselaren van mening dat de sfeer zou veranderen als er vrouwen bijkomen. Ze zijn dan bang dat ze minder open kunnen zijn, bang voor haantjesgedrag en onderlinge competitie, dat soort dingen.
Gezien het feit dat de gemengde loges gewoon goed functioneren, zou dat best wel eens mee kunnen vallen.
Vrijmetselaren zijn vaak ook hyperconservatief. Hun traditie is hun heilig en als die voorschrijft dat vrouwen geen deel hebben aan de ritus, dan moet dat vooral zo blijven.
Misschien moet je eens bij de Vita Feminia Textura informeren waarom mannen daar uitgesloten worden? Ik heb daar geen moeite mee nl.en ik voel me ook niet gediscrimineerd. Het is gewoon hun ding.
  zaterdag 17 december 2011 @ 14:56:46 #95
362990 Dr-Anderson
In haar hoedanigheid
pi_105693105
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 07:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Misschien moet je eens bij de Vita Feminia Textura informeren waarom mannen daar uitgesloten worden?
Ik heb net hun site bestudeerd. Ik kan me nu een goede voorstelling maken wat er gebeurt bij de Vrijmetselaars (mannengroep) almede Orde van Weefsters (vrouwengroep). Het is me ook duidelijk waarom sommige loges sekse gericht zijn.

Tja, voor mij zou geen toevoeging zijn om een beter mens te worden. Zoiets heb ik er niet voor nodig. Maar voor anderen werkt dit wel. Daar heb ik geen problemen mee.
Graag je reactie
pi_105695701
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 december 2011 14:56 schreef Dr-Anderson het volgende:

[..]

Ik heb net hun site bestudeerd. Ik kan me nu een goede voorstelling maken wat er gebeurt bij de Vrijmetselaars (mannengroep) almede Orde van Weefsters (vrouwengroep). Het is me ook duidelijk waarom sommige loges sekse gericht zijn.

Tja, voor mij zou geen toevoeging zijn om een beter mens te worden. Zoiets heb ik er niet voor nodig. Maar voor anderen werkt dit wel. Daar heb ik geen problemen mee.
Ok dan. :)
Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat zulke clubjes helemaal niet nodig zijn om je geestelijk te ontwikkelen. Maar als het je ding is heb je er wellicht veel plezier en voordeel van.
  zaterdag 17 december 2011 @ 17:33:27 #97
8372 Bastard
Persona non grata
pi_105697475
quote:

[..]

Typisch iets voor mannen dus. :{
The truth was in here.
pi_105697497
quote:

[..]

Nee want jij bent al het beste mens. Arrogantie heb ik echt een hekel aan. Gewoon lid worden.
pi_105697752
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 17:34 schreef b4kl4p het volgende:

[..]

Nee want jij bent al het beste mens. Arrogantie heb ik echt een hekel aan. Gewoon lid worden.
Dat zegt ze toch niet?
pi_105697854
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 17:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat zegt ze toch niet?
Nee maar zo doet ze wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')