abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 oktober 2011 @ 15:58:47 #51
8372 Bastard
Persona non grata
pi_103788903
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 14:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

En voor de meisjes is er een aparte loge, en er is ook nog een gemengde. (Hoewel volgens sommigen dat laatste geen vrijmetselarij mag heten, want het wijkt af van de traditie. Tja..)
Verder is het het idd. een soort padvinderij voor grote mensen.
Ja dat idee heb ik ook wel. Wat zijn dat nou helemaal voor geheimen anders? Volgens mij een stuk levensvisie wat er gedeelt kan worden.
The truth was in here.
pi_103788910
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte is er openheid, maar verder dan een bepaalde grens komt een niet ingewijde niet.
De echte geheimen blijven verborgen.
Dat is mede de kracht en de aantrekkingskracht van de vrijmetselarij .
Dat waas van geheimzinnigheid.
Die hoogte ligt wel erg laag dan. Ik wil gewoon gewoon heel simpel weten: Ik kom daar binnen op zo'n avond wat gaat er gebeuren?
Oh, and that's a bad miss!
  maandag 31 oktober 2011 @ 16:01:24 #53
8372 Bastard
Persona non grata
pi_103788998
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 15:59 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Die hoogte ligt wel erg laag dan. Ik wil gewoon gewoon heel simpel weten: Ik kom daar binnen op zo'n avond wat gaat er gebeuren?
Gemaskerde sexuele rituelen misschien wel he :9
The truth was in here.
  maandag 31 oktober 2011 @ 16:05:54 #54
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_103789183
quote:

[..]

misschien gaat een lid een soort betoog houden over een bepaald onderwerp en dan wordt er geciviliseerd over gediscuteerd.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_103789419
quote:

[..]

Filosoferen, allerlei dingen bespreken.
Vanuit een bepaalde optiek en overtuiging.
pi_103789552
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 16:05 schreef Matty___ het volgende:

[..]

misschien gaat een lid een soort betoog houden over een bepaald onderwerp en dan wordt er geciviliseerd over gediscuteerd.
Ik heb een aantal van die zogenaamde "Bouwstukken" gelezen en ze lijken voornamelijk over de vrijmetselarij zelf te gaan:

quote:
Het zijn de ritualen en rituelen, de symbolen, de woorden die ervoor zorgen dat ik de wereld achter mij laat, waarin geld, prestige en status nogal eens belangrijk zijn. Die wereld blijft buiten en ik ga een heel ander universum binnen, waarin gelijkwaardigheid en broederschap een belangrijk goed zijn en waarin ik vrij en ongebonden wordt aangespoord om te werken aan de ruwe steen en om op zoek te gaan naar de zin en de betekenis van het leven.

Het ziet er anders uit om het gevoel te hebben afgesloten te zijn van de alledaagse wereld. Zonder die vervreemding en zonder de symbolen en ritualen is het ongetwijfeld veel moeilijker om te werken aan een betere wereld te beginnen bij jezelf.

Ik ervaar dat ritualen wegwijzers zijn door de woorden en de herhaling. Idealen worden erin verwoord, vaak hoge en dan is het goed te weten, dat vrijmetselaars geen heiligen zijn, maar de weg naar het licht kunnen zien in het Tableau, zoals in het Oogstrituaal wordt gezegd

...

Binnen de vrijmetselarij heb ik de weg gevonden, die begaanbaar is. Het grote belang dat wordt gehecht aan de innerlijke ontwikkeling van de mens in samenhang met die van anderen. De symboliek binnen de vrijmetselarij die ruimte geeft aan de eigen beleving is universeel een geeft perspectief aan mensen die op zoek zijn.
pi_103789988
quote:
14s.gif Op maandag 31 oktober 2011 16:01 schreef Bastard het volgende:

[..]

Gemaskerde sexuele rituelen misschien wel he :9
Ik voorspel een nieuw lid voor de loge :D
  maandag 31 oktober 2011 @ 16:24:56 #58
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_103790023
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 16:14 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Ik heb een aantal van die zogenaamde "Bouwstukken" gelezen en ze lijken voornamelijk over de vrijmetselarij zelf te gaan:

[..]

wat ik er in dit stukje in lees is iemand die een pad heeft gevonden in zijn leven. Dat is toch alleen maar mooi. Dit kan deels door religie of op deze manier. Veel mensen vinden het wel prettig als je beetje een leidraad hebt voor je leven..

Een codex waaraan je je houdt en de tegenslagen oid kun je dan bespreken in de groep.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  maandag 31 oktober 2011 @ 16:27:25 #59
8372 Bastard
Persona non grata
pi_103790133
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 16:24 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik voorspel een nieuw lid voor de loge :D
Ben altijd wel in voor wat diepgang en uitwisselen van gedachten hoor.
The truth was in here.
pi_103790446
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 16:24 schreef Matty___ het volgende:

[..]

wat ik er in dit stukje in lees is iemand die een pad heeft gevonden in zijn leven. Dat is toch alleen maar mooi. Dit kan deels door religie of op deze manier. Veel mensen vinden het wel prettig als je beetje een leidraad hebt voor je leven..

Een codex waaraan je je houdt en de tegenslagen oid kun je dan bespreken in de groep.
Ja dat is in het algemeen waar, maar wat is het pad dan? Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niks te ontkrachten. Ik probeer het alleen zelf te begrijpen.
pi_103792011
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 12:16 schreef Venus-Castina het volgende:

[..]

Ik had die uitnodiging gekregen voor ik als transgender uit de kast kwam. Ik leefde vroeger dus als man, nu ben ik vrouw.
Het is dus niet zo dat ik heb geweigerd, de omstandigheden zijn wat veranderd ;)
Daar, zie je nou wel _O_
Er worden gekkere dingen besproken hier hoor
Ga weg
pi_103801951
quote:

[..]

Of een lezing, met vragenuurtje en borrel naderhand, of een poppenkastvoorstelling.. Een rituaal dat opgevoerd wordt dus.
Het 'geheim' van de Vrijmetselarij is niet zo geheim.. Er wordt enerzijds de geheimhouding mee beodoeld van de dingen die besproken worden. Broeders bespreken weleens persoonlijke zaken, daar moet je niet lichtvaardig over gaan lopen lullen buiten de loge.
Vanuit historisch oogpunt was die noodzaak groter. Mensen werden lid van een loge, omdat ze dan vrijelijk over levensbeschouwelijke zaken konden praten, ook als dat niet strookte met de opvatting van de kerk. Het zijn vrijdenkers.
Anderzijds gaat het om het geheimhouden van de rituelen. Als je ingewijd wordt, moet er een verrassingselement zijn, anders doe je afbreuk aan de ervaring. Als je je aanmeldt als belangstellende zul je ook te horen krijgen dat je geen informatie moet gaan verzamelen omtrent je eigen inwijding. Je doet daarmee afbreuk aan de ervaring van het ondergaan van je eerste ritueel.
Feitelijk kun je alle informatie over de inhoud van de rituelen wel vinden en dat persoonlijke gesprekken tussen de betrokkenen blijven is redelijk normaal.
pi_103802241
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Of een lezing, met vragenuurtje en borrel naderhand, of een poppenkastvoorstelling.. Een rituaal dat opgevoerd wordt dus.
Het 'geheim' van de Vrijmetselarij is niet zo geheim.. Er wordt enerzijds de geheimhouding mee beodoeld van de dingen die besproken worden. Broeders bespreken weleens persoonlijke zaken, daar moet je niet lichtvaardig over gaan lopen lullen buiten de loge.
Vanuit historisch oogpunt was die noodzaak groter. Mensen werden lid van een loge, omdat ze dan vrijelijk over levensbeschouwelijke zaken konden praten, ook als dat niet strookte met de opvatting van de kerk. Het zijn vrijdenkers.
Anderzijds gaat het om het geheimhouden van de rituelen. Als je ingewijd wordt, moet er een verrassingselement zijn, anders doe je afbreuk aan de ervaring. Als je je aanmeldt als belangstellende zul je ook te horen krijgen dat je geen informatie moet gaan verzamelen omtrent je eigen inwijding. Je doet daarmee afbreuk aan de ervaring van het ondergaan van je eerste ritueel.
Feitelijk kun je alle informatie over de inhoud van de rituelen wel vinden en dat persoonlijke gesprekken tussen de betrokkenen blijven is redelijk normaal.
Kijk een duidelijk antwoord, dank! _O_
  † In Memoriam † maandag 31 oktober 2011 @ 21:25:04 #64
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103806542
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 20:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Er is helemaal geen verrassingselement meer over het inwijden van leden. Het krijgen van het lidmaatschap of het verkrijgen van een hogere graad staat gewoon ingevuld bij de opening van het jaar. :P
pi_103809996
Zijn er ooit wel eens bewezen complotten geweest van vrijmetselaars? (behalve die P2 loge en zo en die aanslag in Bologna)
pi_103818905
quote:

[..]

Je spreekt uit ervaring?
Ga weg
pi_103823551
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:13 schreef Nikmans het volgende:

[..]

Je spreekt uit ervaring?
Jazeker :P
pi_103825900
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 21:25 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Er is helemaal geen verrassingselement meer over het inwijden van leden. Het krijgen van het lidmaatschap of het verkrijgen van een hogere graad staat gewoon ingevuld bij de opening van het jaar. :P
Als je een hogere graad krijgt, wat wil dat dan zeggen?
  † In Memoriam † dinsdag 1 november 2011 @ 12:04:37 #69
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103825991
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 12:01 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graad_(vrijmetselarij)

Dan weet je meer 'geheimen'. :P
pi_103826085
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 12:01 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Koorts.
pi_104534871

[ Bericht 97% gewijzigd door sientelo op 20-11-2011 17:46:47 ]
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
pi_104535652
quote:
volgens mij houden ze zich bezig met magie of dat zijn weer andere occulte clubjes vraag me dan af welke dat zijn.. maar ik gok dat het gewoon die vrijmetselaars zijn..
Waar men niks van weet, daar zwijgt men liever over

quote:
waar scannen ze je op? de club van de wolven.. waarschijnlijk op je potentie om krachten te ontwikkelen en vooral een gemis aan liefde waardoor je in staat bent om bepaalde rituelen uit te voeren..
Ja hoor, waarschijnlijk is een bepaalde ritueel het doodslaan van puppy's.

quote:
waarom willen ze geen vrouwen? omdat vrouwen nog een gevoel van liefde teweeg kunnen brengen in de leerlingen die nog niet zo "verdorven" zijn als de gezel of de meester (kuch)?

quote:
anyway je zult bepaalde krachten en geestestoestanden moeten ontwikkelen om te weten wat ze doen.. (als je daar niet in geloofd heeft het geen zin af te vragen wie ze zijn, dan kom je er gewoon niet achter namelijk)
pi_104536235

[ Bericht 59% gewijzigd door sientelo op 20-11-2011 17:46:25 ]
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
pi_105067087
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Jazeker :P
Ben jij voorbij de 3e graad geraakt?
pi_105070601
gaaaaaaaaaaaaap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')