quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:13 schreef Rustieke het volgende:
[..]
Het is trollen als je iemand anders aanvalt. Een andere mening hebben mag, maar die doordrijven is iets anders. Geloof me eelt kweken we genoeg op onze ziel en fluwelen handschoenen heeft niemand.
Ik vraag nog een keer om een beetje respect en rust hier, we vallen niemand lastig. Dit zijn wij en iedereen is anders. Wij hebben gewoon het recht om hierover te praten en elkaar op te zoeken. Je hoeft het niet te lezen.
bronquote:Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om in TRU dingen te roepen als "onzin" zonder enige onderbouwing. Iedereen mag zeggen wat hij wil, mits met respect voor personen met een andere mening. Dit geldt voor zowel believers als non-believers.
Opkomst was juist extreem goed, maar het was vaak slecht georganiseerd (dus op een slechte locatie of geen drinken verkrijgbaar) of je werd alsnog niet in je waarde gelaten, omdat je toch weer iets anders was dan het gemiddelde van de groep.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:16 schreef senesta het volgende:
[..]
Waardoor vielen de andere bijeenkomsten zo tegen eigenlijk? Opkomst of wat anders?
...gedetailleerder dan wat? Subtieler dan wie? Intenser dan wat? 'de gemiddelde Nederlander'? Is daar ergens een maatstaf van, dan kan ik ook even kijken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:28 schreef stbabylon het volgende:
Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar check
Ervaring en gesprekken met anderen maken een boel duidelijkquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:31 schreef Kreator het volgende:
[..]
...gedetailleerder dan wat? Subtieler dan wie? Intenser dan wat? 'de gemiddelde Nederlander'? Is daar ergens een maatstaf van, dan kan ik ook even kijken.
Ik denk dat je dat afmeet aan de mensen om je heen. Ik ben niet erg fijngevoelig denk ik want ik verbaas me altijd over de dingen waar mensen zich aan kunnen ergerenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:31 schreef Kreator het volgende:
[..]
...gedetailleerder dan wat? Subtieler dan wie? Intenser dan wat? 'de gemiddelde Nederlander'? Is daar ergens een maatstaf van, dan kan ik ook even kijken.
Zelfdiagnose lijkt me een van de slechts denkbare scenario's in dit soort zaken. Dat soort maatstaven zijn wat mij betreft dan ook alleen maar aangebracht om een ziektebeeld te creeren.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:32 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ervaring en gesprekken met anderen maken een boel duidelijk
Kun je vinden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Zelfdiagnose lijkt me een van de slechts denkbare scenario's in dit soort zaken. Dat soort maatstaven zijn wat mij betreft dan ook alleen maar aangebracht om een ziektebeeld te creeren.
Het is inderdaad geen ziekte. Meer een eigenschap. Maar het is voor veel mensen lastig om er mee om te gaan. En er is weinig begrip voor. Mensen vinden al snel dat je je aanstelt waardoor je telkens over je eigen grenzen gaat.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:37 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Kun je vinden.
Maar als ik keer op keer dingen opmerk die anderen niet opmerken. Als ik regelmatig krijg te horen waar ik dat gevoel in hemelsnaam vandaan haal. Weet ik genoeg.
En het is geen ziekte naar mijn mening. Het is hoe je bent, of niet. Ik ben wel zo. Later kwam ik erachter dat daar een label bij hoort. Ik heb het niet nodig verder, maar goed, ik heb ook niet het label 'man' of 'blank' nodig.
Welnee, het karakter is wat het is en daar ga je het dagelijks leven mee door. Sommige mensen zijn alleen wat gevoeliger dan de andere mens, niet meteen beter of slechter maar dat kan je wel eens moeite geven om om te gaan met bepaalde situaties. Er is dan onbegrip, nou sommige reacties hier onderstrepen dat wel en is het denk ik een leuk idee om eens te bomen met andere -gelijkgestemden- voor een stuk begrip en tips.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:45 schreef Loppe het volgende:
In feite zou je je karakter moeten sterken. Door in zulke clubjes te gaan werk je het tegendeel in de hand.
Nee, die hebben hun eigen reeks in R&Pquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:51 schreef Bastard het volgende:
[..]
Het zijn heus niet allemaal mensen die met een scheermes op hun arm in een hoekje zitten hoor.
Hoe weet je dat ? Je weet toch enkel hoe je zelf waarneemt, niet hoe iemand anders waarneemt ?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 10:22 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Hier is een lijstje met kenmerken.
Hsp'ers:
Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar.
Hebben dus gewoon een korte aandachtsspanne / zijn snel afgeleid, en/of trekken zich teveel aan van wat andere mensen over ze denken. Zijn misschien gewoon te egocentrisch ingesteld en denken dat alles om hun en hun gevoelens draait ?quote:Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
meer moeite dan wat ? meer tijd dan wie ? Hoe meet je zoiets dan ?quote:Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
Ken jij mensen die van zichzelf zeggen dat ze geen diep en rijk innerlijk leven hebben ?quote:Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
Wie denkt dat niet van zichzelf - tenzij je een zwaar autisctische aanleg hebt ?quote:Voelen stemmingen en sferen goed aan
"meer dan gemiddeld" - wederom, hoe meet je dat ?quote:Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
Hoe weet je dat ? Je kent toch enkel je eigen gevoelens, niet die van een ander ?quote:Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
Tja, een boel mensen zijn chaotisch. Da's niet zo bijzonder.quote:Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
Dit zegt dus helemaal niks.quote:Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
"vaak". Maar soms dus niet. Of wel.quote:Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
Geldt dit niet voor 95% van de mensen ?quote:Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geėvalueerd worden
"vaak". Maar soms ook niet. Weer zo'n nikszeggend iets.quote:Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen;
Vage statement. Wat betekent dit ?quote:moeite om grenzen aan te geven
Of, afhankelijk van hoe je het bekijkt : stellen zich gewoon wat meer aan.quote:Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieėn, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
Hoe meet je dat ?quote:Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen
Ok.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 11:51 schreef Bastard het volgende:
Welnee, het karakter is wat het is en daar ga je het dagelijks leven mee door. Sommige mensen zijn alleen wat gevoeliger dan de andere mens, niet meteen beter of slechter maar dat kan je wel eens moeite geven om om te gaan met bepaalde situaties. Er is dan onbegrip, nou sommige reacties hier onderstrepen dat wel en is het denk ik een leuk idee om eens te bomen met andere -gelijkgestemden- voor een stuk begrip en tips.
Het zijn heus niet allemaal mensen die met een scheermes op hun arm in een hoekje zitten hoor.
Ik heb inderdaad mijn twijfels bij de weg die sommige takken van de psychologie tegenwoordig inslaan. Als je kijkt naar de veranderingen / uitbreidingen in de DSM wordt tegenwoordig onderhand elke karaktereigenschap een afwijking waarvoor medicijnen verkocht kunnen gaan worden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:04 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Twijfel je ook aan welk willekeurig psychologisch onderzoek?
Maar wie zegt dat datgene wat jj voelt heftiger is dan dat wat ik voel? Het is dan toch enkel je interpretatie ervan, of de manier waarop je ermee omgaat die het heftiger maakt? Hoe kan dit überhaupt objectief vastgesteld worden?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:06 schreef MissVanity het volgende:
Zouden we maar eens een dagje kunnen wisselen. Uitleggen is lastig. Maar als jullie eens zouden kunnen voelen wat ik voel. En kunnen meemaken hoe ik denk. Dan zou het misschien makkelijker te begrijpen zijn
Niet lullig bedoeld, maar in mijn ogen onderstreep je nu mijn punt : "Boehoehoe, ik heb het zo zwaahaahaaaar, niemand begrijpt me.".quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:06 schreef MissVanity het volgende:
Zouden we maar eens een dagje kunnen wisselen. Uitleggen is lastig. Maar als jullie eens zouden kunnen voelen wat ik voel. En kunnen meemaken hoe ik denk. Dan zou het misschien makkelijker te begrijpen zijn
Dat kan niet worden vastgesteld. Is subjectief. Iedereen beleeft de wereld anders.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:08 schreef Michielos het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat datgene wat jj voelt heftiger is dan dat wat ik voel? Het is dan toch enkel je interpretatie ervan, of de manier waarop je ermee omgaat die het heftiger maakt? Hoe kan dit überhaupt objectief vastgesteld worden?
quote:Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieėn, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
Hier loop ik het meeste tegen aan. Mensen denken dat ik een aansteller ben. Terwijl ik die dingen echt voel. Maar dit kan niet worden aangetoond. Dus als ik iemand het zou kunnen laten voelen komt er misschien meer begrip. En zo met meer dingen.quote:Of, afhankelijk van hoe je het bekijkt : stellen zich gewoon wat meer aan.
Misschien voel ik die dingen ook wel, maar maak ik er niet zo'n punt van.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:15 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Hier loop ik het meeste tegen aan. Mensen denken dat ik een aansteller ben. Terwijl ik die dingen echt voel.
Sorry hoor mar dat klinkt echt als een vette angststoornis, waardoor je altijd klaar staat om in de verdediging te schieten. (je zet jezelf constant schrap tegen iets wat helemaal niet komt) Daarom merk je meer dingen op dan iemand die niet constant strak staat. Zie het als overspannenheid, en een klein tikje tegen je wang, je schrikt je wezenloos.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 10:36 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Ik vind het zeker niet nodig om anders te zijn. Ik zou ontzettend graag normaal willen zijn.
En gewoon alles kunnen doen en laten zonder bang te zijn. Ik zit altijd en eeuwig thuis omdat ik amper onder de mensen durf te komen. Constant bang om niet goed genoeg te zijn. Daarbij ben ik ook altijd moe. In het ziekenhuis hebben ze me helemaal binnestebuiten gekeerd en ze kunnen niks lichamelijks vinden. Ik zou zo ontzettend graag 's ochtends uitgerust wakker willen worden en vol goede moed de dag beginnen.
Ik ben niet bijzonder en niet zielig. Er is ook niks bijzonders met mij aan de hand. Ik ben 1 van de velen mensen die kampen met psychische problemen. Ik probeer ze op te lossen. Heb al verschillende psychologen gezien. Bijna niemand in mijn omgeving weet ook maar iets ervan. En de mensen die het wel weten geloven het niet omdat er niks aan me te merken is. Ik houd expres een masker op juist omdat ik niet zielig gevonden wil worden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:09 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld, maar in mijn ogen onderstreep je nu mijn punt : "Boehoehoe, ik heb het zo zwaahaahaaaar, niemand begrijpt me.".
Die verhalen over je regressie- en hypno-therapie versterken dat nog eens enorm, er moet en zal blijkbaar wel iets heel bijzonders met jou aan de hand zijn, "en als we nu nog niet weten wat blijven we graven tot we iets hebben" !
50 jaar geleden kreeg je daarvoor gewoon een draai om je oren en leerde je jezelf vermannen.
Tegenwoordig wordt er verwacht dat iedereen je dan maar met fluwelen handschoentjes gaat aanpakken omdat je o-zo-bijzonder-en-zielig bent.
Dat zou je mij nooit horen zeggen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:19 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Misschien voel ik die dingen ook wel, maar maak ik er niet zo'n punt van.
Als je die hele lijst zo bekijkt lijkt het er meer op alsof je overal een punt van maakt en graag bijzonder bent.
"Nee alles wat ik heb is net wat erger dan bij jou !"
Niet bewust, misschien, maar zo komt het op mij dus over.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:25 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Dat zou je mij nooit horen zeggen.
Misschien moet je daar eens over praten met een profesionel...quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:28 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Niet bewust, misschien, maar zo komt het op mij dus over.
Ik quote mezelf maar even..quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:23 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Sorry hoor mar dat klinkt echt als een vette angststoornis, waardoor je altijd klaar staat om in de verdediging te schieten. (je zet jezelf constant schrap tegen iets wat helemaal niet komt) Daarom merk je meer dingen op dan iemand die niet constant strak staat. Zie het als overspannenheid, en een klein tikje tegen je wang, je schrikt je wezenloos.
HSP is een verzamelnaam, net als CVS.
Wandel eens bij een psych naar binnen oid.. Of misschien is het je al eens geopperd dat dit het zou kunnen zijn?
Het spijt me dat het op jou zo over komt. Dat is niet de bedoeling.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:28 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Niet bewust, misschien, maar zo komt het op mij dus over.
Lees het hele topic eensquote:
Hoezo ? Ik heb toch geen last van het feit dat ik denk dat sommige mensen aanstellers zijn ?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:32 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Misschien moet je daar eens over praten met een profesionel...
Wat maakt het uit hoe je het noemt? De ene psych noemt me depressief, de andere noemt me hsp.quote:
HSP is geen aanstellerij.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:35 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Hoezo ? Ik heb toch geen last van het feit dat ik denk dat sommige mensen aanstellers zijn ?
Joh, moet je eens met puberende tienermeisjes gaan praten, dan leer je pas wat aanstellerij is.
De meesten groeien daar wel weer overheen.
Sommige niet.
Het is ook geen erkende medische aandoening, voor zover ik weet .quote:
Bij een regressietherapeut en een hypno-therapeut... Teruggaan tot voor je geboortequote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:33 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Lees het hele topic eensIk ben in behandeling.
Depressie is een ziekte. HSP is een eigenschap die je vatbaarder maakt voor depressie.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:36 schreef Swiffer het volgende:
depressie is een ziekte, HSP is een verzameling van symptomen die nergens op uitkomen.
Klopt. Is ook geen ziekte. Het is een persoonseigenschap.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:36 schreef Michielos het volgende:
[..]
Het is ook geen erkende medische aandoening, voor zover ik weet .
De ene noemt je depressief, de ander denkt dat je je gelukkiger zult voelen als iemand je vertelt dat je "nu officieel heel bijzonder" bent.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:35 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Wat maakt het uit hoe je het noemt? De ene psych noemt me depressief, de andere noemt me hsp.
Nee. Ik ga niet terug tot voor mijn geboorte maar naar mijn. Het is een manier om te ontdekken waar je depressie vandaan komt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:37 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Bij een regressietherapeut en een hypno-therapeut... Teruggaan tot voor je geboorte
Dat klinkt in mijn oren enkel als nog een uiting van "er moet wel iets heel bijzonders aan mij zijn".
Niemand noemt me bijzonder. Ik BEN ook niet bijzonder. Ik voel me niet bijzonder.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:38 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
De ene noemt je depressief, de ander denkt dat je je gelukkiger zult voelen als iemand je vertelt dat je "nu officieel heel bijzonder" bent.
ok duidelijk. Ik dacht dat HSP als mediche aandoening of als stoornis gezien werd ofzo. Dat dacht ik omdat er een heel lijstje aan criteria gegeven werd. Zijn er ook criteria voor vrolijke personen dan? - Lachen vaker op 1 dag enz.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:38 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Klopt. Is ook geen ziekte. Het is een persoonseigenschap.
niet bijzonder. Anders.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:38 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
De ene noemt je depressief, de ander denkt dat je je gelukkiger zult voelen als iemand je vertelt dat je "nu officieel heel bijzonder" bent.
Geen flauw idee: www.google.nlquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:40 schreef Michielos het volgende:
[..]
ok duidelijk. Ik dacht dat HSP als mediche aandoening of als stoornis gezien werd ofzo. Dat dacht ik omdat er een heel lijstje aan criteria gegeven werd. Zijn er ook criteria voor vrolijke personen dan? - Lachen vaker op 1 dag enz.
Iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manierquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |