abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103534804
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 10:13 schreef Hanoying het volgende:

Zoals ik het lees is de wandhoogte niet veel hoger dan een standaard schutting. (2,50 meter inclusief fundering) dus zo veel merk jij er bovendien echt niet van.
Precies, ik zat er ook al naar te kijken; in combinatie met de 50cm die het van de erfgrens zou moeten staan, kom je op (als je de hoek van de punt van het dak van de schuur doortrekt) op een schutting van plusminus 1,80.

Nou weten we niet of TS uberhaupt een schutting neer wil zetten, maar wat betreft lichtinval en uitzicht is het nog best redelijk.
pi_103535162
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 09:53 schreef kwib het volgende:

[..]

@TS: je zou kunnen kijken of je planschade kan eisen doordat bijvoorbeeld je woning minder waard wordt door verminderd zonlicht. Maar wederom zal dit je burenrelatie geen goed doen (de buurman dient die schade te vergoeden) en de schadevergoeding is in de regel zeer beperkt.
Planschade is iets wat je aan de gemeente vraagt als ze het bestemmingsplan in jouw nadeel wijzigen. Ik heb het idee dat het bestemmingsplan niet gewijzigd is dat het al van te voren nadelig voor ts was. Dit is hier dus niet aan de orde.

Wel vervelend voor ts. Maar kan ts kan alleen de buurman vriendelijk vragen de schuur iets lager te maken. Misschien valt het ook nog wel mee. De schuur zit nog een behoorlijk eind van het raam vandaan.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:08:35 #53
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103535359
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 09:53 schreef kwib het volgende:

[..]

Erhm, nee, heleaas :). Het bestemmingsplan is indirect door TS destijds goedgekeurd aangezien het democratisch gekozen bestuur (lees: de gemeenteraad) het heeft goedgekeurd. (tenzij ze oppositie heeft gestemd, maar dan heeft ze pech via de democratische dicatuur van de meerderheid :P )

Persoonlijk had TS bij de vaststelling van het bestemmingsplan nog bezwaar kunnen maken. Maar dit is gemakkelijk achteraf praten want in de praktijk kan een bestemmingsplan gemakkelijk 20 jaar oud zijn en dus zijn vastgesteld voordat TS haar huis kocht. Indien een bouwwerk mag binnen een bestemmingsplan kan je er in feite niks tegen doen. Als bouwer is dit een voordeel (anders blijft iedereen "zeuren" en komt er nooit iets van de grond) maar als "slachtoffer" kan het oneerlijk overkomen.

Voor de liefhebber van dit soort onderwerpen :P wat een extra regeltje tekst: Tegenwoordig geldt trouwens dat bestemmingsplannen elke 10 jaar herzien moeten worden, maar in de praktijk zullen veel Nederlanders daar niet mee bezig zijn.

@TS: je zou kunnen kijken of je planschade kan eisen doordat bijvoorbeeld je woning minder waard wordt door verminderd zonlicht. Maar wederom zal dit je burenrelatie geen goed doen (de buurman dient die schade te vergoeden) en de schadevergoeding is in de regel zeer beperkt.
Oké, helder :)
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:10:24 #54
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103535422
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 10:13 schreef Hanoying het volgende:
Ach, waar de buurman zijn schuur ook neerzet het is toch nooit goed.

Projecteert hij hem verder naar achter dan is jouw uitzicht nog meer geschaad en zeur je nog harder, zet hij hem in het midden dan breekt hij zijn eigen tuin en uitzicht en zet hij hem aan de westkant dan zeurt de buurman aan de linkerkant wel weer.

Zoals ik het lees is de wandhoogte niet veel hoger dan een standaard schutting. (2,50 meter inclusief fundering) dus zo veel merk jij er bovendien echt niet van.
TS zegt zelf: "Het neemt veel licht en zon weg tav onze kavel en onze woonkamer, vooral doordat het 5 mtr hoog wordt."

Dat is dus wel wat meer dan.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:22:07 #55
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103535756
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 11:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

TS zegt zelf: "Het neemt veel licht en zon weg tav onze kavel en onze woonkamer, vooral doordat het 5 mtr hoog wordt."

Dat is dus wel wat meer dan.
Er zit een schuin dak op ja maar de wandhoogte is maar 2,50 meter. Minder dan dat omdat het 2,50 meter inclusief fundering is. exclusief fundering misschien 2,20 meter.

edit: rest van mijn verhaal klopte geen zak van :D

[ Bericht 40% gewijzigd door Hanoying op 25-10-2011 11:27:35 ]
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:30:11 #56
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103535994
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 11:22 schreef Hanoying het volgende:

edit: rest van mijn verhaal klopte geen zak van :D
:D

TS praat ons wel weer bij ;)
pi_103538563
Als de muurhoogte maar 2.5 meter mag zijn moet het schuine dak dan aan alle kanten schuin weg gaan lopen dan mag je dus niet een ouderweste huisje zoals je in de kleuterklas tekende gaan bouwen?
pi_103547643
Getriggered door Hanoying zijn berekening even mijn eigen wiskundige cellen wakker geschud.

De 5 meter klopt wel. Kan het woordelijk niet goed uitleggen, maar heb er even een plaatje van gemaakt. Hopelijk verklaart dat. Ik ga dan uit van de 40% hellingshoek die buurman noemt.

Uiteraard zit je niet tegen 5 mtr schutting aan te kijken, maar wel tegen 2,5 en dan een schuin dak tot nog eens 2,5, samen 5.

Buurman heeft ondertussen via de mail aangegeven dat hij zich niet realiseerde wat de impact voor ons zou zijn en wil graag met ons om tafel. Lijkt dus dat we wellicht tot een compromis kunnen komen.

Wij bellen hem vanavond even om een afspraak te maken en zullen hopelijk het compromis kunnen vinden in lager of plat dak. Dmv 3d-tekeningen van de architect willen we laten zien wat het met onze zicht- en zonlijn doet op verschillende hoogtes.

Ben blij dat de buurman tot rede vatbaar lijkt te zijn.

Ik las ergens nog over zeuren, ik zeur niet, ik baal en dat is wat anders. En gebaseerd op de berekeningen zou een ieder denk ik wel balen, maar dat is een aanname...

pi_103547673
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 12:53 schreef Basp1 het volgende:
Als de muurhoogte maar 2.5 meter mag zijn moet het schuine dak dan aan alle kanten schuin weg gaan lopen dan mag je dus niet een ouderweste huisje zoals je in de kleuterklas tekende gaan bouwen?
Jawel, want volgens mij mag aan zijkanten muur (steen danwel hout) wel doorlopen in de nok, dus inderdaad kleuterklas huis.
pi_103551919
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 17:05 schreef Annebakt het volgende:

Buurman heeft ondertussen via de mail aangegeven dat hij zich niet realiseerde wat de impact voor ons zou zijn en wil graag met ons om tafel. Lijkt dus dat we wellicht tot een compromis kunnen komen.

Ik las ergens nog over zeuren, ik zeur niet, ik baal en dat is wat anders. En gebaseerd op de berekeningen zou een ieder denk ik wel balen, maar dat is een aanname...
Dat je baalt is niet meer dan normaal, zeuren is het zeer zeker niet, zeker niet als je van tevoren uitging van andere bouwplannen van je buurman.

Probeer in ieder geval zo rustig en zakelijk mogelijk het gesprek te houden, emoties moet je even thuis laten hoewel dat makkelijker gezegd dan gedaan is.

Je kan beter proberen om tot een goed compromis te komen dan uiteindelijk te moeten inschikken.
pi_103552789
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:54 schreef Annebakt het volgende:

Ik snap dat de info summier is, maar hoop dat iemand me gerust kan stellen of dit wel of niet mag.
Het college van burgemeester en wethouders al geprobeerd? Die moeten een eventuele (omgevings)vergunning verlenen en die zouden ook moeten weten wat wel en niet vergunningsvrij kan qua bouwen en wat er eventueel aangevraagd is, wat er geldt aan bestemmingsplannen en ontheffingen, etc.
pi_103553965
quote:

Wij bellen hem vanavond even om een afspraak te maken en zullen hopelijk het compromis kunnen vinden in lager of plat dak. Dmv 3d-tekeningen van de architect willen we laten zien wat het met onze zicht- en zonlijn doet op verschillende hoogtes.

Ben blij dat de buurman tot rede vatbaar lijkt te zijn.

[ afbeelding ]
Daar heb je dan mazzel mee, nu zelf ook nog een beetje dimmen en dan kom je er wel uit.
Want ik vind dat je nogal wat kabaal maakt voor iemand die zelf ook ongeveer tot het randje van de kavel gaat bouwen.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:13:38 #63
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_103555012
quote:
Getriggered door Hanoying zijn berekening even mijn eigen wiskundige cellen wakker geschud.

De 5 meter klopt wel. Kan het woordelijk niet goed uitleggen, maar heb er even een plaatje van gemaakt. Hopelijk verklaart dat. Ik ga dan uit van de 40% hellingshoek die buurman noemt.

Uiteraard zit je niet tegen 5 mtr schutting aan te kijken, maar wel tegen 2,5 en dan een schuin dak tot nog eens 2,5, samen 5.
[ afbeelding ]
Misschien moeten jullie eens met elkaar gaan denken aan een lessenaarsdak (als ik de juiste term heb).
De kant van de buren komt op 5 meter hoogte, de kant bij jullie komt op 2,5 meter hoogte.

En misschien kunnen jullie dan ook iets leuks afspreken voor het dak. Misschien zelfs een groendak ervan maken. Isoleert voor de buurman en jullie kijken niet naar hout of steen of wat dan ook. (Of zonnepanelen en dan samen de stroom delen ;))
pi_103556220
Nare situatie. Wellicht even met de buurtjes overleggen om ze op andere gedachten te brengen..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_103557168
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 19:48 schreef quo_ het volgende:

[..]

Daar heb je dan mazzel mee, nu zelf ook nog een beetje dimmen en dan kom je er wel uit.
Want ik vind dat je nogal wat kabaal maakt voor iemand die zelf ook ongeveer tot het randje van de kavel gaat bouwen.
Tot het randje :?
TS blijft toch echt 3 meter van de kavelgrens af hoor welke voorgeschreven is door de gemeente.
pi_103557450
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Tot het randje :?
TS blijft toch echt 3 meter van de kavelgrens af hoor welke voorgeschreven is door de gemeente.
Ik heb het over het smalle strookje aan de NO zijde van de woning van TS.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:09:07 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103557570
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:06 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik heb het over het smalle strookje aan de NO zijde van de woning van TS.
En je denkt niet dat de tekening op die plek misschien niet waarheidsgetrouw is omdat het namelijk niet om die kant van het pand gaat?
The love you take is equal to the love you make.
pi_103557995
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En je denkt niet dat de tekening op die plek misschien niet waarheidsgetrouw is omdat het namelijk niet om die kant van het pand gaat?
Ik heb geen reden om aan te nemen dat TS de verhoudingen van gebouwen en kavels niet correct weergegeven heeft, zijn/haar verstrekte info ziet er degelijk uit.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:20:21 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103558105
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:17 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik heb geen reden om aan te nemen dat TS de verhoudingen van gebouwen en kavels niet correct weergegeven heeft, zijn/haar verstrekte info ziet er degelijk uit.
Ik zie twee redenen: omdat het niet relevant is wat aan die kant de afstand tot de erfgrens is en omdat op die plek in de tekening de afstand tot de erfgrens niet is aangegeven, dit laatste i.t.t. de plaatsen die voor het betoog wél relevant zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_103558321
Dat is toch gewoon het kader van het tekeningetje niet een perceelsgrens?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_103560983
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 19:48 schreef quo_ het volgende:

[..]

Tsja, nou kan ik natuurlijk een wijze uitspraak over aannames doen, maar ach...

Dimmen? Alsof ik hoog van de toren blaas, ik probeer creatief met een situatie om te gaan. Dimmen zou van toepassing zijn als ik de termen "belachelijk", "dit kan niet zomaar" en "hier komt hij niet zomaar mee weg" zou gebruiken.

En FYI, wij bouwen idd dicht op de rand van de kavel, dat is het voordeel van een hoekkavel met alleen een fietspad naast je huis. Dus ik zit niemand in de weg met mijn bijgebouw (oftewel lager deel van de woning). Assume makes an .....
pi_103561077
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:13 schreef FF het volgende:

[..]

Misschien moeten jullie eens met elkaar gaan denken aan een lessenaarsdak (als ik de juiste term heb).
De kant van de buren komt op 5 meter hoogte, de kant bij jullie komt op 2,5 meter hoogte.

En misschien kunnen jullie dan ook iets leuks afspreken voor het dak. Misschien zelfs een groendak ervan maken. Isoleert voor de buurman en jullie kijken niet naar hout of steen of wat dan ook. (Of zonnepanelen en dan samen de stroom delen ;))
Bedankt voor het creatief meedenken, dit gaan we zeker meenemen in het gesprek.

Ondertussen de buurman gesproken, wil graag met ons in gesprek ,maar wil ook graag een zolder op zijn garage... We zullen zien hoe het loopt, hebben volgende week afspraak.
pi_103562329
Uitgaande dat het bestemmingsplantechnisch geen probleem oplevert moet de vergunning verleend worden en dus ben je volledig afhankelijk van de buurman. Wees dus blij met zo'n buurman, want het is zeldzaam dat hij alleen al wil praten over wijzigingen.

Als ik de tekening zie, zie ik ook wel waarom de buurman daar zijn bijgebouw wil plaatsen. Zoveel andere mogelijkheden heeft hij niet.

Dat bij jullie licht ontnomen word is niet fijn, maar bedenk wel dat je wist dat dit kon gebeuren en je dus rekening had moeten houden hiermee.

Kortom: niet leuk, maar in NL moet je nu eenmaal het een en ander dulden van je omgeving.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:24:28 #74
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_103565245
Je zou de situatie van de lessenaarsdak eens moeten narekenen qua inhoud en bruikbare vloeroppervlakte. Misschien heeft de buurman dan zelfs meer bruikbare vloeroppervlakte omdat hij maar 1 schuine kant heeft.

Andere oplossing zou een 'hooiopper' zijn. 1 punt in het midden en 4 schuine vlakken, maar dan heeft hij nog maar weinig ruimte over.
pi_103567211
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 06:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

'alleen de ondergaande zon' :? Op dit plaatje heeft TS alleen aan de voorkant nog volle zon. De achterkant bij de ramen staat op het westen, dus wég is je avondzon. Dat is nogal wat.
Dat zeg ik:
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 00:19 schreef r_one het volgende:
ga je alleen de ondergaande avondzon missen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')