abonnement Unibet Coolblue
pi_103296455
Yep, nog even en het is weer kerst. Ik ben geen mod noch trouwe FOK!ker maar heb met plezier vorig jaar mee mogen doen aan de aktie.
Dus hoe doen we dat in 2011?
Daar de dierbaarste coördinator ElisaB geen blauwe jas meer aanheeft en ik er zelf organisatorisch/lichamelijk totaal waardeloos voor ben gooi ik een balletje op aan de modjes en trouwe FOK!kers: wie wil eea coördineren en vooral een vraag aan de FOK!kers, wie wil pakketten regelen, samenstellen, zelf maken?
Waarom ik het alvast vraag?
Gewoon omdat het al bijna November is, daarom :P
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  woensdag 19 oktober 2011 @ 23:48:25 #2
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_103307536
Ik ben absoluut géén ster in het organiseren en/of coordineren, echter wel in het geven :)

Ik heb onlangs bij een verloting (fancyfair bij de speeltuin alhier) een x aantal artikelen gevonden waar ik zelf niets mee doe, maar die ik wel apart heb gehouden voor hiero!

Oa, een dienbladkussendinges (zo'n ding voor op schoot), een giraffenzebratheepot O+ en een heel leuk suiker/melksetje! Die dingen wil ik zowiezo doneren, samen met wat boodschapjes die ik nog moet halen, maar misschien leuker als er nog iemand is uit Utrecht met wat dingen dat we het misschien kunnen samensmelten tot 1 (of 2??) leuke pakketten!

Mijn pb staat open :)
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
  donderdag 20 oktober 2011 @ 09:25:20 #3
342898 MissVanity
Wijkt af van het onderwerp
pi_103314515
Leuk :D Ik zal eens kijken of ik thuis nog spullen heb. Maar denk het wel hoor :D
Op dinsdag 20 september 2011 14:48 schreef Daywalk3r het volgende:
Ik werk bij MissVanity en neem wel eens een onderwerp mee.
Ik bedoel, zij wijkt er toch vanaf.
pi_103319609
Het gaat om het organiseren niet het geven :) wel bij dat iedereen wil geven natuurlijk. Ik heb gewoonweg geen tijd/plek om het te doen anders was het geen issue geweest, maar tijdens een verhuizing doe ik dit er niet graag bij :P Misschien wil elisab nog wel ondanks dat ze niet meer blauw is?
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:17:03 #5
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_103330029
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:11 schreef DrParanoid het volgende:
Misschien wil elisab nog wel ondanks dat ze niet meer blauw is?
ElisaB wil wel, maar gaat het niet redden dit jaar.

Ik hoop dat er iemand opstaat om het te doen (wel even goed over nadenken, want het is voor een poosje bijna een dagtaak) :Y
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_103331463
Tja, ik weet dat het organiseren veel tijd kost, maar wat me zo tegenstaat hierin is dat mensen soms hun verplichtingen niet nakomen. En dan zit je dus met x mensen, inclusief adressen, die zitten te wachten op iets leuks. Wat er dan dus niet gaat komen... waar je dus een oplossing moet zoeken. En die heb ik niet, want ik kan niet een groot gedeelte aan pakketten zelf samenstellen. En dat is knudde...
pi_103354651
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:51 schreef kahlie het volgende:
Tja, ik weet dat het organiseren veel tijd kost, maar wat me zo tegenstaat hierin is dat mensen soms hun verplichtingen niet nakomen. En dan zit je dus met x mensen, inclusief adressen, die zitten te wachten op iets leuks. Wat er dan dus niet gaat komen... waar je dus een oplossing moet zoeken. En die heb ik niet, want ik kan niet een groot gedeelte aan pakketten zelf samenstellen. En dat is knudde...
Klopt. Zoals Elisa het vorig jaar deed was super, maar het was zo jammer dat een aantal mensen het blijkbaar toch vergat (zullen we maar zeggen) om hun deel op te sturen. En het kan geenszins de bedoeling zijn dat anderen daardoor vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel zelf op kosten gejaagd worden. :N

Ik vind het super dat er al een porretje in de richting is gegeven, want ik vond het vorig jaar wel een prachtactie. O+ Maar hoe we het risico voor de organisator/coördinator kunnen beperken en ontvangers niet teleurstellen... daar zijn Liesje en ik ook nog niet over uit. Ideeën zijn welkom!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:39:50 #8
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_103355806
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:12 schreef Cat22 het volgende:
Klopt. Zoals Elisa het vorig jaar deed was super, maar het was zo jammer dat een aantal mensen het blijkbaar toch vergat (zullen we maar zeggen) om hun deel op te sturen. En het kan geenszins de bedoeling zijn dat anderen daardoor vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel zelf op kosten gejaagd worden. :N

Ik vind het super dat er al een porretje in de richting is gegeven, want ik vond het vorig jaar wel een prachtactie. O+ Maar hoe we het risico voor de organisator/coördinator kunnen beperken en ontvangers niet teleurstellen... daar zijn Liesje en ik ook nog niet over uit. Ideeën zijn welkom!
Ik ben er ook nog niet uit eerlijk gezegd. Ik kon het vorig jaar niet bedenken en nu nog steeds niet.

Je moet er rekening mee houden dat een deel van de belovers (als in: user die beloven iets op te sturen) dat uiteindelijk simpelweg niet doet. Ik heb dat vorig jaar opgelost door zelf die pakketten dan maar te kopen en opsturen. De actie was best een succes, maar het liep daardoor stevig in de papieren.

Het enige dat ik heb kunnen bedenken om dit te voorkomen, is alle pakketten langs een centraal punt te laten sturen; zodoende kunnen pakketten pas aan iemand beloofd worden als ze ook daadwerkelijk door de gever verstuurd zijn. Erg zonde van de dubbele verzendkosten, maar waarschijnlijk goedkoper dan iemand laten opdraaien voor de 'vergeten' pakketten.

Wat ook zou kunnen, is het iedereen het zelf te laten regelen: user A biedt iets aan, user B wil het hebben en reageert, user A en B spreken het verder samen af. Helaas kunnen er dan geen anonieme pakketten meer verstuurd / ontvangen worden.

Nog een optie is om FOK! te vragen om een budget voor het vullen van de gaten. Erg gewaagd en ik kan me niet voorstellen dat Danny erop zit te wachten.

Lastig, lastig...
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_103361388
Langs een centraal punt sturen wordt snel duur en als mensen geen pakket op gaan sturen, dan krijgt het centrale punt gewoon te weinig pakketten binnen en zit je alsnog met een probleem.

Bij mijn moeders internationale borduurexchange (ja, m'n moeder is hip) wordt het als volgt geregeld:

- Iedereen die mee wil doen stuurt het adres naar de centrale moderator en die zet iedereen voor die ronde op het gezamelijke blog
- Iedereen krijgt een adres om het pakket naar toe te sturen en de eind datum staat op het blog
- Vlak voor de einddatum wordt er verwacht dat je op het gezamelijke blog post dat je je item hebt verstuurd. Indien je het niet af hebt voor die data wordt je geacht contact op te nemen met de ontvanger & de moderator
- Indien je pakket aankomt, wordt er verwacht dat je op het blog post dat je hem hebt ontvangen
- Indien er na een bepaalde datum geen 'ontvangst'-post is mailt de moderator jou en je gever. Als je vergeten bent om te zeggen dat je het ontvangen hebt, dan wordt er gevraagd of je dat asap wil melden. Als er niets aangekomen is, dan wordt de verzender geacht om nogmaals iets te sturen binnen 4 weken. Indien de verzender niets van zich laat horen neemt iemand anders van de groep ("Angel stitcher" noemen die gekke amerikanen het), het over, zodat de moderator niet met meerdere gebakken peren zit, indien de post raar doet/gevers het laten afweten.

Vertalend naar fok zou je dus moeten zeggen:
- Iemand houdt de gevers/ontvangerslijst bij (bijv. in Excel)
- Gevers laten weten via FOK (PM of via "Pakket verzonden"-draadje/Kerstpakketen-draadje) weten dat ze hebben verzonden
- Ontvangers laten via FOK (PM of via een "Pakket ontvangen"-draadje/Kerstpakketen-draadje) weten dat het binnen is
- Indien het binnen 2-3 weken niet geregeld is, wordt er een PM gestuurd naar ontvanger/gever, waar is het pakket, wat is er aan de hand?
- Een paar mensen hou je achter de hand voor 'noodpakketten', dat zijn de Reddende Engelen, indien een pakket dan niet aankomt en de gever niet een nieuwe wil sturen of er nooit eentje gestuurd heeft, haak je een Reddende Engel aan een ontvanger.

Dat gaat er echter wel vanuit dat er meer mensen zijn die willen geven (of die meer pakketten willen geven) dan dat er ontvangers zijn. Ik weet dat sommige mensen die het echt wel verdienen te ontvangen ook graag willen geven. Je zou kunnen afspreken dat zij de Reddende Engelen worden, indien ze niet aangesproken worden, kunnen ze een los draadje (zoals destijds de mijne) maken na bijv. de 20ste.

Er blijven toch altijd haken en ogen kleven aan dit soort dingen, maar zo lijkt het me het rustigst voor de moderator. Die krijgt de meeste info binnen zonder te hoeven zeuren/na-checken en er zijn opties voor verloren pakketten.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:13:41 #10
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_103361642
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 08:57 schreef kahlie het volgende:

Er blijven toch altijd haken en ogen kleven aan dit soort dingen, maar zo lijkt het me het rustigst voor de moderator. Die krijgt de meeste info binnen zonder te hoeven zeuren/na-checken en er zijn opties voor verloren pakketten.
In feite is hoe je het beschreven hebt, zo ongeveer ook hoe het vorig jaar gegaan is. Met dat verschil dat er geen reserves meer achter de hand waren. Althans; niet genoeg.

Een kleine complicerende factor was dat de pakketten soms een specifieke inhoud hebben; iets dat iemand echt heel graag wilde hebben. Niet eens echt gekke dingen, maar er waren bijvoorbeeld vorige jaar best veel users die heel graag iets voor hun kind(eren) wilden. Die kan je dan niet het wijnpakket sturen dat nog over was :@

Misschien lag een deel van het probleem van vorig jaar daarin; dat het te specifiek was. Een deel van het organiseren was de juiste gever bij de juiste ontvanger te zoeken. Super als het goed ging (wat nog steeds in de meeste gevallen zo was, overigens), maar een klein dramaatje als het misging.

En voor we denken dat we alle schuld op vergeetachtige gevers schuiven: er zijn ook gewoon pakketten niet aangekomen (TNT was niet op z'n best afgelopen jaar), of bij onbekende buren afgeleverd.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:21:50 #11
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_103361770
Nog maar eens een optie opperen: een topic starten om geld in te zamelen voor Kerstavondpakketten (net zoals we dat een korte tijd hebben gedaan voor de Asielactie). Op 10 december gaat iemand boodschappen doen en vult het gewenste aantal dozen met allerlei lekkers en leuks voor Kerstavond. Twee thema's: met kinderen en zonder kinderen. Op 11 december gaan de pakketten de deur uit. Ontvangers worden niet genoemd (tenzij ze het zelf willen), maar het geheel wordt helemaal opgeleukt met verslagen en foto's.

Niet helemaal des FHF's (omdat er geld aan te pas komt), maar je kunt er gedurende een paar weken een dingetje van maken op FOK! en het lijkt me daardoor toch wel een heel mooi initiatief...:

We hebben eerder tegen kerst de Warme Voeten-actie (voor de daklozen van Rotterdam) gehad, later FOK! voor Fok (voor kinderen met taaislijmziekte) en natuurlijk de asielacties. Waarom niet iets dergelijks, maar dan voor onze eigen FOK!-kers die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken? Ongetwijfeld niet zo'n 'sexy' doel als de zwervers of zieke kindjes, maar het hoeft dan ook niet zo groots te zijn / te worden als toen.

Het is een overweging :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  Licht Ontvlambaar vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:25:32 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_103361833
*meeleest...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_103361965
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:13 schreef ElisaB het volgende:

[..]

In feite is hoe je het beschreven hebt, zo ongeveer ook hoe het vorig jaar gegaan is. Met dat verschil dat er geen reserves meer achter de hand waren. Althans; niet genoeg.

Dat kan ik me inderdaad nog herinneren, dat er op het laatste ogenblik steeds maar mensen werden gezocht. Dat schrok mij af, want ik las veel verhalen dat mensen teleurgesteld waren of boos. Vanwege ziekte ben ik weleens wat later met post (maar meldt het altijd wel netjes), dus toen ben ik afgehaakt. Daarna pas heb ik voorzichtig geopperd of het 1 op 1 nog wel mocht en toen 3 mensen blij gemaakt.

In de kerstperiode zou ik schatten dat de reserves 1 op 5 moeten zijn, want ik denk dat 20% van de pakketten of door TNT of door gulle gevers die zich toch bedenken niet aankomt. Klopt dat ongeveer? Of is er vorig jaar veel meer/veel minder goed terecht gekomen?

ElisaB's idee vind ik ook super tof, al zou ik dat zelf niet kunnen organiseren. Teveel werk, alhoewel ik zeker weet dat er mensen zijn die een postkantoor in/bij de supermarkt hebben zodat het makkelijker wordt.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:35:08 #14
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_103362005
Ik krijg geen kerstpakket :'(
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_103362028
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:35 schreef Scorpie het volgende:
Ik krijg geen kerstpakket :'(
:* Hier, alvast een kerstzoen! Ik krijg er ook geen eentje, maar vind het niet erg. Eigen baas zijn is geweldig :)
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:41:47 #16
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_103362105
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:32 schreef kahlie het volgende:

ElisaB's idee vind ik ook super tof, al zou ik dat zelf niet kunnen organiseren. Teveel werk, alhoewel ik zeker weet dat er mensen zijn die een postkantoor in/bij de supermarkt hebben zodat het makkelijker wordt.
Dat zou ik dan weer wel vrij gemakkelijk kunnen doen. Alleen het traject ervoor kan niet iemand op z'n eentje doen. Daar heb je een groepje enthousiastelingen voor nodig :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_103362151
Het is idd wel enorm leuk maar logistiek ook erg lastig temeer daar de laatste tijd bezorging van pakketten nogal eens te wensen overlaat, de diverse fora staan ból van klachten inzake bezorging.
Heb vorig jaar een aantal pakketten verstuurd waarvan 2 niet aangekomen (dus nieuwe pakketten gemaakt dus al met al werd dat een duur grapje) waarvan 1 volgens tracktrace wel afgeleverd was (ja, maar wáár dan, niet bij de bedoelde ontvanger iig)
Dat is voor de gulle gever ook akelig want ik heb zelfs van één het verwijt gekregen dat ik vast niks had opgestuurd en dat haalde even de lol er wel van af.
Maar we blijven positief, toch? In de hoop dat men zich houdt aan de uitdrukking: belofte maakt schuld.
Helaas kan ik het zelf niet organiseren maar doe wel mee, vandaar mijn brutale wimperknipperij naar een oplossing :@
(ik voel me nou net een afschuiver _O- )
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_103362209
Is er niet iets regionaals te verzinnen, dat bijv een aantal lieve vrijwilligers per regio/provincie of zo eea coordineren? Of het aantal vragen-match-aanbod gelijk verdeeld verzorgen Ik roep maar wat
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:41:26 #19
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_103363706
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:21 schreef ElisaB het volgende:
Nog maar eens een optie opperen: een topic starten om geld in te zamelen voor Kerstavondpakketten (net zoals we dat een korte tijd hebben gedaan voor de Asielactie). Op 10 december gaat iemand boodschappen doen en vult het gewenste aantal dozen met allerlei lekkers en leuks voor Kerstavond.

[...]

Het is een overweging :)
Ik denk dat dit organisatorisch het simpelst uit te voeren is... met de minste haken en ogen, desnoods wil ik ook wel boodschappen gaan doen en pakketten gaan vullen :Y

Igv de dozen voor mét kinderen, dan kan ik hier nog wel een staatsgreep doen in het assortiment dvd's van Susanne! Zijn er meerdere bij voor kleine kinderen (denk: teletubbie's enzo) die zeker een nieuwe bewonderaar kunnen krijgen (en dan ben ik van die tubbie's af ;) )
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:54:40 #20
342898 MissVanity
Wijkt af van het onderwerp
pi_103364136
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:41 schreef Ireth het volgende:

[..]

Ik denk dat dit organisatorisch het simpelst uit te voeren is... met de minste haken en ogen, desnoods wil ik ook wel boodschappen gaan doen en pakketten gaan vullen :Y

Igv de dozen voor mét kinderen, dan kan ik hier nog wel een staatsgreep doen in het assortiment dvd's van Susanne! Zijn er meerdere bij voor kleine kinderen (denk: teletubbie's enzo) die zeker een nieuwe bewonderaar kunnen krijgen (en dan ben ik van die tubbie's af ;) )
Ik zou hier graag aan mee willen helpen. Ik heb van alles in huis wat weggegeven kan worden. En het klinkt nog gezellig ook als je het met een groepje doet :D Als er iemand met een auto meedoet wordt boodschappen halen ook makkelijker.
Op dinsdag 20 september 2011 14:48 schreef Daywalk3r het volgende:
Ik werk bij MissVanity en neem wel eens een onderwerp mee.
Ik bedoel, zij wijkt er toch vanaf.
pi_103364154
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:47 schreef Lottekoekkie het volgende:
Is er niet iets regionaals te verzinnen, dat bijv een aantal lieve vrijwilligers per regio/provincie of zo eea coordineren? Of het aantal vragen-match-aanbod gelijk verdeeld verzorgen Ik roep maar wat
FHF is toch Fokkers voor Fokkers :) Samen brainstormen is ook belangrijk, vind helemaal niet dat je wat afschuift. Het zou inderdaad kunnen om te bekijken of mensen willen rijden, zodat bezorging gegarandeerd is. Helaas zijn de meeste mensen beestachtig druk in de kerstperiode, dus dat lijkt me moeilijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:41 schreef Ireth het volgende:

Igv de dozen voor mét kinderen, dan kan ik hier nog wel een staatsgreep doen in het assortiment dvd's van Susanne! Zijn er meerdere bij voor kleine kinderen (denk: teletubbie's enzo) die zeker een nieuwe bewonderaar kunnen krijgen (en dan ben ik van die tubbie's af ;) )
Voor kids spul moet je gewoon de Action leegroven :D Al snap ik dat je van de Teletubbies af wilt :)
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:57:01 #22
342898 MissVanity
Wijkt af van het onderwerp
pi_103364214
Zelf de pakketten bezorgen is natuurlijk de beste manier om zeker te weten dat ze aankomen. Ik ga vast in mijn omgeving vragen of er iemand is die dat zou willen doen. Ik heb zelf namelijk geen auto en rijbewijs.
Op dinsdag 20 september 2011 14:48 schreef Daywalk3r het volgende:
Ik werk bij MissVanity en neem wel eens een onderwerp mee.
Ik bedoel, zij wijkt er toch vanaf.
pi_103366867
Idd dat.

Als er in mijn directe regio bezorgd moet worden doe ik dat graag, echter zitten grotere afstanden rijden er voor mij even niet in dus zou een straal van 10 km mijn max zijn.
Postkantoor hebben we hier op het dorp ook en winkels zat in de direkte omgeving (heb wél een megagiga hekel aan winkelen maar zolang ik maar niet in de massale kerstdrukte hoef te gaan en voor het goede doel bijt ik wel ff heel hard op mijn lip en beloof mijn ellebogen bij te te houden :+ )
Ben wél een kei in kadootjes prachtig inpakken.
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_103367545
Overigens is Elies' idee om vrij vertaald "verwenpakketten" ipv wenspakketten te maken imo een prima idee.
Extra lekkere en leuke dingen voor de feestdagen welke de doelgroep niet zo snel zal (kunnen) kopen ipv noodzakelijkheden oid
Meer algemeen dus maar gewoon een mooi pakket pure verwennerijtjes.
Als eea dan via een inzameling zou gaan is het ook allemaal iets makkelijker te realiseren vermoed ik.
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_103367661
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:25 schreef Lottekoekkie het volgende:
Overigens is Elies' idee om vrij vertaald "verwenpakketten" ipv wenspakketten te maken imo een prima idee.
Extra lekkere en leuke dingen voor de feestdagen welke de doelgroep niet zo snel zal (kunnen) kopen ipv noodzakelijkheden oid
Meer algemeen dus maar gewoon een mooi pakket pure verwennerijtjes.
Als eea dan via een inzameling zou gaan is het ook allemaal iets makkelijker te realiseren vermoed ik.
We zouden het ook kunnen combineren. Per regio/provincie een klein groepje dat gaat shoppen, pakketten die al klaar liggen ophaalt en pakketten bezorgt per auto. Je hebt wel minstens een groep of 3-5 nodig. Er zijn vorig jaar volgens mij ook veel mensen geweest die zowel hebben ontvangen als hebben gegeven. Klopt dat?

Ik weet niet wie op FOK! normaal gesproken dat soort acties regelt en hoe dat normaal zou gaan.

Ff posten in het vervoerstopic.

Edit: gepost in het vervoerstopic of vervoersmensen die beschikbaar zijn zich zouden willen melden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')