![6264024859_9147b3f763_z.jpg]()
Over ruim een jaar zal het treinverkeer op het Kamperlijntje voorgoed verdwijnen. Vanaf december 2012 beginnen de werkzaamheden die van de spoorlijn een tramtracé moeten maken. De buffeltjes zullen dan sowieso verleden tijd zijn, maar het is best mogelijk dat NS Regio de vervoerder blijft. Dit komt omdat de aanbesteding van de tramlijn losgekoppeld is van het busvervoer in de concessie IJsselmond. Op de zonnige ochtend van 20 oktober 2011 is alles nog koek en ei als stel 3403 het station van Kampen, dat eigenlijk in IJsselmuiden ligt, achter zich laat en als trein 8538 koers zet naar het 13 kilometer verderop gelegen Zwolle. Op de achtergrond is de uit de 17e eeuw stammende Nieuwe Toren van Kampen te zien, waarvan de restauratie de afgelopen zomer afgerond is.
![6264632872_6afedd07f9_z.jpg]()
Tussen het dorp 's Heerenbroek en de Zwolse wijk Stadshagen heb je een fraai overzicht over het landschap vanaf het talud van de rondweg van Zwolle. Hier passeert stel 3403 als trein 8542 onderweg naar Zwolle.
![6264717878_6cccbe95e8_z.jpg]()
Ook van beneden is het aardig toeven bij de overweg aan de Scholtensteeg. Zeker als familie Schaap massaal aan de voederbak plaatsneemt. Nog net voor de zon weer achter een aanstormend wolkenfront schuil gaat, passeert stel 3403 als trein 8544 naar Zwolle.
![6264780062_11a471dc74_z.jpg]()
Naast de 3403 is ook de 3410 voorzien van "Zwolle-Kampen"-bestickering. Momenteel is dit stel daarentegen niet beschikbaar, waardoor er een ander regulier NS-stel op dit korte diesellijntje rijdt. De 3403 is samen met de 3409 aan het eind van de lijn als ze als trein 8557 het voormalige laadperron bij station Kampen passeren. Na een middag vol regen, gelukkig zat uw fotograaf droog binnen te werken, klaarde het in de avondspits weer wat op. Hierdoor was het licht uiterst fraai te noemen.
![6266835207_061158fcfe_z.jpg]()
Na Tiel (week of 2 geleden) en Kampen lijkt het DM90-materieel mij te achtervolgen. Of ik achtervolg hun natuurlijk. Afijn. Door werkzaamheden tussen Wierden en Nijverdal kan de stoptreinserie 7900 uit Enschede niet verder rijden dan Wierden. Omdat er daar geen keermogelijkheden zijn, rijdt de trein leeg door naar Rijssen. Onder heerlijke herfstachtige en zonnige omstandigheden zijn de stellen 3413 en 3406 als trein 7940 onderweg ter hoogte van Notter.
![6266900403_49d1bd0b88_z.jpg]()
Sinds december 2010 exploiteren Syntus en de Bentheimer Eisenbahn de treindienst tussen Bad Bentheim, Oldenzaal en Hengelo. Deze treindienst gaat door het leven onder de naam Grensland-Express. Speciaal hiervoor heeft DM90-stel 3436 blauwe stickers gekregen, waarmee het een opvallend uiterlijk heeft en daarmee afwijkt van alle andere 'buffeltjes'. Op de zonnige vrijdag 21 oktober 2011 is het stel als trein 20124 onderweg terug richting Hengelo en zal het weldra de buitenwijken van Hengelo-Oost passeren.
![6266963273_bff6153861_z.jpg]()
De van origine alleen met schuifwagens en containers gevulde Volvo-onderdelentreinen tussen Älmhult en Gent hebben de laatste jaren ook plaats voor wissellaadbakken en/of containers van ander vervoer. Het begon met de blauwe Kinnarps-containers, waarin kantoorartikelen vervoerd werden. Later kwam ook Green Cargo om de hoek kijken, in Zweden een begrip in de transportwereld. Nieuwste trend zijn de gele DHL-wissellaadbakken, die sinds een week of 3 meeliften in de verder vrij saaie bloktreinen tussen Zweden en België v.v. Met de NMBS 2821 aan kop passeert de kleurrijke trein de eveneens kleurrijke herfstomgeving van Deurningen.