Bron: http://www.depers.nl/binn(...)r-je-eigen-land.htmlquote:Over rasdiscriminatie wordt weinig rumoer gemaakt
'Jou moeten we hier niet, ga terug naar je eigen land'
Honderden mensen in Nederland worden hun buurt uit gepest. Slachtoffers zijn vooral niet-westerse allochtonen.
In de afgelopen twee jaar zijn er bijna vijfhonderd mensen uit hun buurt weggepest of stelselmatig getreiterd door buurtbewoners. Dat blijkt uit cijfers van de Landelijke Branchevereniging van Antidiscriminatiebureaus (LBA). Naar aanleiding van de ontstane ophef over een weggepest homostel uit het Haagse stadsdeel Laak heeft de LBA een inventarisatie uitgevoerd onder alle antidiscriminatiebureaus in Nederland. Daar kwam uit naar voren dat het in de meeste gevallen gaat om mensen die te maken krijgen met racistische pesterijen: 60 procent. Op de tweede plaats, met 12 procent, gaat het om discriminatie op grond van seksuele geaardheid. Meestal (bij 308 gevallen) betreft het zogenaamde 1-op-1 pesterijen: de pesterijen komen dan van één adres vandaan.
De pesterijen gaan vaak hand in hand met geweldpleging en vernieling. Zo werd het huis van een man uit Sierra Leone eerst beklad met een hakenkruis, vervolgens werd een raam ingegooid en uiteindelijk werd er brand gesticht. Even schrijnend is de situatie van een man uit Afghanistan. Zijn vader en broer werden vermoord en hij vluchtte naar Nederland. Nu wordt hem het leven zuur gemaakt door zijn buurman, die hem en zijn familie uitscheldt en de kinderen met een bezem te lijf ging.
Luc Hofmans, directeur van het antidiscriminatiebureau Artikel 1 Noord-Holland Noord, hoopt op meer aandacht voor de pesterijen die te maken hebben met racisme. ‘Het discrimineren van homo’s is vreselijk en pijnlijk, maar over discriminatie op ras wordt weinig maatschappelijk rumoer gemaakt. Die groepen zijn daardoor ook minder snel geneigd om er naar buiten mee te treden.’
Volgens het LBA zijn de cijfers, waarmee het deze week nog naar de Tweede Kamer gaat, het spreekwoordelijke ‘topje van de ijsberg’. Pesterijen komen in het hele land voor, volgens Hofmans is er niet een gebied dat er uit springt. ‘Het gebeurt overal, tot in de kleinste dorpjes’.
Dader: witte man
Wat opvalt als de inventarisatie vergeleken wordt met algemenere discriminatiecijfers van het LBA eerder dit jaar, is dat er bij het wegpesten nauwelijks gewag wordt gemaakt van antisemitisme. Die gevallen heeft het LBA geschaard onder het kopje ‘Godsdienst’. Maar zelfs dan kom je niet verder dan dertien gevallen in totaal. ‘Wat je wel mag concluderen’, zegt Hofmans, ‘is dat als je een andere kleur hebt, je sneller gesignaleerd en gepakt wordt’.
Die opmerking klopt in het licht van het eerdere onderzoek. Uit Kerncijfers 2010 over discriminatieklachten en meldingen blijkt dat er nog steeds verreweg het meest wordt gediscrimineerd op ras. Op 1,9 miljoen niet-westerse allochtonen kwamen in vier jaar tijd 9.355 klachten binnen over discriminatie. Dat zijn er 49 per 1.000 mensen. Bij antisemitisme is dat aantal 8,5 klachten op 1.000 mensen en bij discriminatie op seksuele geaardheid ligt het nog lager: 1,3 klachten per 1.000 mensen.
Duidelijk is wie er gepest worden; het daderprofiel is niet altijd hetzelfde. In de meeste gevallen van de pesterijen is de dader een jongere of een ‘witte man’. Maar, haast Hofmans zich te zeggen, ‘een Turk en een Antilliaan kunnen net zo goed tegen elkaar tekeer gaan. Net als twee buurvrouwen.’
is er sprake van 'steeds vaker'?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:24 schreef Elfletterig het volgende:
Zorgwekkend en ook goed artikel in Dagblad De Pers:
[..]
Bron: http://www.depers.nl/binn(...)r-je-eigen-land.html
Ik vind het een verontrustende ontwikkeling dat homo's kennelijk steeds vaker uit hun buurt worden weggepest, maar dat mag geen reden zijn om het probleem van weggepeste allochtonen onder het tapijt te schuiven en de nadruk alleen op homo's te leggen. Iets wat het AD en vooral de Telegraaf duidelijk wél doen:
AD: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)elen-weggepest.dhtml
Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/b(...)len_weggepest__.html
De PVV heeft recent (terecht) een kamerdebat over het wegpesten van homo's aangevraagd. Benieuwd of de partij nu ook een debat over het wegpesten van allochtonen aanvraagt...
Dan ben je vooral off-topic.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:32 schreef mazaru het volgende:
Er is in de wijk waar ik woon een golf van Poolse immigranten gekomen. Met deze golf van Poolse immigranten is er een plotselinge golf van inbraken en diefstal over de wijk gevallen. Als ik daar mijn conclusies uit trek, ben ik dan een racist of een realist?
bij ons is laatst een ooievaar gespot, rond dezelfde tijd werd een werd een fietsendiefbende (hoe noem je dat eigenlijkquote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:32 schreef mazaru het volgende:
Er is in de wijk waar ik woon een golf van Poolse immigranten gekomen. Met deze golf van Poolse immigranten is er een plotselinge golf van inbraken en diefstal over de wijk gevallen. Als ik daar mijn conclusies uit trek, ben ik dan een racist of een realist?
Is dat zo? Die mensen worden nu wel allemaal scheef aangekeken door de autochtone bewoners. En er worden ook de nodige opmerkingen net iets te hard gemaakt als ze voorbij lopen. Ik weet zeker dat dat als wegpesten kan worden aangemerktquote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:33 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dan ben je vooral off-topic.
Ik denk dat een muur in Jeruzalem het niet met je eens is.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:35 schreef 3-voud het volgende:
Onderzoek wijst dus uit dat Joden en blanken minder snel klagen.
Allochtone kiezers vertegenwoordigen slechts een klein deel van de PvdA-achterban. Ze zijn hooguit goed voor 4-5 van de 30 zetels die de PvdA heeft.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Godtje het volgende:
Ik zou je eerder afvragen of de PVDA een keer voor zijn achterban opkomt.
Er is eigenlijk nooit een legitimatie om mensen uit hun buurt weg te pesten, dan wel voor eigen rechter te spelen. Zelfs al gaat het om overlastgevende allochtonen, dan is dat nog geen vrijbrief om ze de buurt uit te pesten.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:27 schreef kovenant het volgende:
vraag me toch eerder af hoe zit met de reden waarom ze worden weg gepest.
er is een hoop vooraf gegaan met waarom er zo word gedacht..
Arabieren, Noord-Afrikanen en Joden zijn ook een vorm van 'blank', semi-racist.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:35 schreef 3-voud het volgende:
Wegpesten niet nee, maar (laten) wegjagen/(laten) wegsturen moet zeker kunnen!quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:37 schreef Elfletterig het volgende:
Er is eigenlijk nooit een legitimatie om mensen uit hun buurt weg te pesten, dan wel voor eigen rechter te spelen. Zelfs al gaat het om overlastgevende allochtonen, dan is dat nog geen vrijbrief om ze de buurt uit te pesten.
Een realist. Maar als je lukraak Polen of andere allochtonen het leven zuur gaat maken en ze actief de buurt uit pest omdat ze toevallig Pool (of allochtoon) zijn, dan ben je een racist.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:32 schreef mazaru het volgende:
Dat blijkt nergens uit. Als jij over geloofwaardige bronnen beschikt waaruit blijkt dat blanken massaal door allochtonen hun buurt zijn uitgepest, dan hoor ik dat vraag.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:35 schreef 3-voud het volgende:
In dit landje is iedereen racist. Tenminste, we kunnen het er elke keer van maken. Zal wel verveling zijn ofzo, of menen gevat te zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:38 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Arabieren, Noord-Afrikanen en Joden zijn ook een vorm van 'blank', semi-racist.
Nee, iedereen discrimineert elke dag, dat wel. Maar niet iedereen is racist, gelukkig.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:42 schreef 3-voud het volgende:
[..]
In dit landje is iedereen racist. Tenminste, we kunnen het er elke keer van maken. Zal wel verveling zijn ofzo, of menen gevat te zijn.
QFT!quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:45 schreef klipper het volgende:
Ik vraag me dan wel af of het inderdaad wegpesten van allochtonen is of dat de allochtoon het gewoon verkeerd begrijpt.
Het valt mij namelijk op dat vooral Marokkanen bijvoorbeeld een opmerking echt letterlijk nemen en niet de intonatie ervan kunnen inschatten, ze zien vrijwel alles als aanval op hun functioneren?
Als je dan een opmerking maakt dan moet je gelijk uitleggen wat je ermee bedoelt, terwijl de autochtoon dit vanzelf al door heeft.
Opmerkingen zijn tenslotte niet altijd een aanval op functioneren maar zeer vaak een advies.
X-Ray geband? Wat een gemis.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:49 schreef Copycat het volgende:
Tja, Hoffstadgroepje moet iets om handen hebben, nu hij is geband.
Zoals die Marokkaan hier in Heerhugowaard, die een paar hangjongeren in de buurt aansprak op hun gedrag, waarna hij het mikpunt werd van pesterijen en intimidatie, en vervolgens werd zijn huis in de fik gestoken!?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:45 schreef klipper het volgende:
Ik vraag me dan wel af of het inderdaad wegpesten van allochtonen is of dat de allochtoon het gewoon verkeerd begrijpt.
Het valt mij namelijk op dat vooral Marokkanen bijvoorbeeld een opmerking echt letterlijk nemen en niet de intonatie ervan kunnen inschatten, ze zien vrijwel alles als aanval op hun functioneren?
Als je dan een opmerking maakt dan moet je gelijk uitleggen wat je ermee bedoelt, terwijl de autochtoon dit vanzelf al door heeft.
Opmerkingen zijn tenslotte niet altijd een aanval op functioneren maar zeer vaak een advies.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |