abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103632966
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:54 schreef Zweefkaak het volgende:
Het zou gewoon uit te rekenen moeten zijn met een of andere formule, dus dit is een beetje tijdverspilling van elkaar :P
Uitzoeken hoe iets echt zit is nooit tijdsverspilling, want je leert daar iets van, in tegenstelling tot van het indrukken van wat toetsen op een calculator met als resultante het 'goede' antwoord.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 27-10-2011 18:35:02 ]
pi_103638417
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:16 schreef twaalf het volgende:
Je moet juist niet op zoek gaan naar de delta, maar naar de epsilon. Uiteindelijk moet je de som nemen van twee functies, en daar moet iets uitkomen dat kleiner is dan epsilon. Logisch is dan om te kijken naar \frac{\varepsilon}{2}. Als je uitgaat van een bepaalde epsilon waaraan f+g moet voldoen, dan kun je voor \frac{\varepsilon}{2} een \delta_1 vinden voor f en een \delta_2 vinden voor g.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:49 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat je voor een 'gegeven' ε > 0 aantoont dat er zo'n δ is, maar dat je aantoont dat er voor elke ε > 0 een δ > 0 bestaat zodanig dat | f(x) - f(p) | < ε indien | x - p | < δ. Je moet dus een existentiebewijs leveren, en dat niet voor één ε > 0 maar voor elke ε > 0. In het algemeen doe je dat door te laten zien dat je bij elke ε > 0 een δ > 0 kunt construeren die aan het gestelde voldoet.

[..]

Gegeven is dat f: RR en g: RR continue functies zijn. Gevraagd wordt nu te bewijzen dat de functie F: RR gedefinieerd door F(x) = α∙f(x) + β∙g(x) met α,β > 0 eveneens continu is op R.

[knip]
Heel erg bedankt! ^O^
Ik snap het nu stukken beter :)
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_103639046
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Uitzoeken hoe iets echt zit is nooit tijdsverspilling, want je leert daar iets van, in tegenstelling tot van het indrukken van wat toetsen op een calculator met als resultante het 'goede' antwoord.
Ik ben daar een uur mee bezig geweest, het hoofdstuk een x-aantal keer doorgespit, maar het staat er gewoon niet..
pi_103639668
Je moet weten wat een cumulatieve kans is. In je tabellen staan namelijk cumulatieve kansen, die moet je geregeld omzetten in kansen op intervallen.

Afhankelijk van je tabellen staan daar voor een aantal x ofwel de kansen P(X>x) ofwel de kansen P(X<x) waarbij X normaal verdeeld is met verwachting 0 en standaardafwijking 1.

Nu ben je geïnteresseerd in bv. de kans P(1<X<3). Dan schrijf je die kans als P(X<3)-P(X<1). Die twee kansen staan in je tabel.
pi_103659091
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef GlowMouse het volgende:
Je lijkt naar een antwoord toe te werken in plaats van zuiver naar de vraag te kijken.
Je hebt volkomen gelijk, alleen ga je voorbij aan het feit dat dit een vraag is op het niveau wiskunde A van de middelbare school. Op dat niveau vliegt men wel vaker uit de bocht in het lesmateriaal.
pi_103659102
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:07 schreef Zweefkaak het volgende:
Je begrijpt dat het hier om een normaal verdeling gaat en dat alles omgerekend kan worden naar kansen, maar ik krijg namelijk antwoord 2 eruit.

z-score = (23-20) / 5 = 0,6
opzoeken in de tabel, etc
Dat is de kans op een score van ten hoogste 23, een andere vraag.

(sorry voor de dubbelpost)
pi_103659297
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:07 schreef Zweefkaak het volgende:
z-score = (23-20) / 5 = 0,6
opzoeken in de tabel, etc
Je had dat trouwens ook nog met \sqrt{n}=3 moeten vermenigvuldigen.
pi_103689765
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 21:53 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je kan wel berekenen wat de afgeleide is van een functie, maar je kan het niet bewijzen als je niet weet wat een limiet is. Je krijgt een kookboek aangeboden van zo en zo moet het, maar eigenlijk heb je geen idee waarom het echt zo is.

Een continue functie is informeel een functie die geen sprongen maakt, oftewel een functie die je kan tekenen zonder je pen van het papier te halen. Maar dit is natuurlijk niet echt een exacte wiskundige definitie. Je kan niet een bewijs opschrijven waarom je iets kan tekenen zonder je pen van het papier te halen... kortom: je hebt goede wiskundige definities nodig voor bewijzen.
Dank je wel! Het is me iets duidelijker.
pi_103697093
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 09:11 schreef twaalf het volgende:

[..]

Je had dat trouwens ook nog met \sqrt{n}=3 moeten vermenigvuldigen.
5/wortel 9 ;)
Vraag me niet hoe, maar daar kwam ik achter... En die vraag werd bijna letterlijk gevraagd op tentamen, dus had het antwoord alvast ingevuld alvorens het te berekenen.
pi_103717542
De volgende vraag over de vraagstelling bij een tentamen:

"Consider the system:

f1(u,v,x,y) = u^2v - u - (x^3+2y^3 = 0
f2(u,v,x,y) = e^xu - vy = 0

Derive a system of two equations for ∂u/∂x in terms of partial derivatives of f1 and f2 from which ∂u/∂x can be solved.
Note: you are not requested to solve the system.

Dus ik heb de systemen van vergelijkingen gemaakt en daarna de cramer rule toegepast om te laten zien dat ik het kan oplossen.
Ik heb echter de termen "∂f2/∂v" (de afgeleiden) gewoon zo gelaten en dus niet vervangen "-y" omdat ik het systeem toch niet hoefden op te lossen en ik het dus niet nodig vond.
Nu staat er in het antwoordmodel dat dit wel nodig is, en ik vroeg mij af of ik hiervoor punten aftrek zou mogen krijgen?
Ik heb mij tenslotte wel aan de vraag gehouden, ik heb het weergegeven in de partiële afgeleiden van f1 en f2, alleen ik heb de afgeleiden niet ingevuld.
pi_103718184
Ze vragen er toch juist om om het in termen van partial derivatives op te schrijven? Dan zou het juist fout zijn om die partial derivatives uit te rekenen.
pi_103724844
Nog even om te illustreren:
De vraag:


Antwoord


Volgens jou is mijn antwoord goed?

[ Bericht 19% gewijzigd door JohnSpek op 29-10-2011 23:52:46 ]
pi_103724906
Dat antwoord van je docent is inderdaad lichtelijk belachelijk als je niks moet uitrekenen, want daar bereken je toch echt afgeleiden.
Vrij vreemd.
Beneath the gold, bitter steel
pi_103736973
@ JohnSpek, je antwoord lijkt mij gewoon correct. Gezien het niveau van de vraagstelling is het natuurlijk een triviale zaak om de afgeleiden uit te rekenen. Er wordt gevraagd naar een systeem, zodat die twee afgeleiden naar x opgelost kunnen worden. Jij geeft dat oplosbare systeem. Lijkt mij geen speld tussen te krijgen :)
pi_103739752
Zitten hier mensen die stochastics and financial mathematics of een vergelijkbare master volgen? Klik dan hier.
pi_103742055
Is [|x|] afronden naar dichtsbijzijnde x als element van Z (gehele getallen)?
pi_103743466
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:12 schreef Physics het volgende:
Is [|x|] afronden naar dichtstbijzijnde x als element van Z (gehele getallen)?
Lijkt me niet. Ik ken deze notatie ook niet, wel de zogeheten floor en ceiling functies. Wellicht bedoel je die.
Edit: ik zie net dat Gauss in 1808 [x] gebruikte voor floor(x), maar die notatie is nu niet meer gebruikelijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Riparius op 30-10-2011 15:21:34 ]
pi_103743883
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:12 schreef Physics het volgende:
Is [|x|] afronden naar dichtsbijzijnde x als element van Z (gehele getallen)?
Wat bedoel je met [|x|] ?
pi_103744401
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 15:02 schreef thenxero het volgende:

[..]

Wat bedoel je met [|x|] ?
Dit is kennelijk een poging van Physics om double stroked brackets weer te geven. Ik zie nu dat die soms worden gebruikt voor de floor functie, maar ik zie zo gauw geen unicode daarvoor. De symbolen ⌈ ⌉ ⌊ ⌋ zijn wel vertegenwoordigd in unicode.
pi_103744647
Als hij de entier / floor function bedoelt dan is het duidelijk niet waar.

Dan geldt [|5.9|] = 5, en ligt 6 dichterbij. Ik heb het vermoeden dat hij zelf die notatie ook niet kent, anders had hij dit ook wel zelf kunnen bedenken :) .
pi_103746537
Nee ik kende de notatie niet. Net gevonden dat ze de greatest integer function bedoelen. Thanks anyway. Nu lijkt de vraag triviaal.
pi_103754103
Anders gebruik je de tex commando's

\lfloor x \rfloor \lfloor x \rfloor

\lceil x \rceil \lceil x \rceil
pi_103755722
Heren , une question, gelieve mij te helpen, ik kom er zelf niet uit (al veel geprobeerd).

De opdracht met vragen:


Mijn poging op vraag 1 (weet niet of het klopt) (en heb v niet kunnen uitrekenen) (p.s. niets met integralen a.u.b. ):


Mijn poging op vraag 2:

pi_103756749
Bij a kan je v berekenen met:
s = 1/2 a t²
en dan v = a / t v=at

[ Bericht 16% gewijzigd door Anoonumos op 30-10-2011 20:38:28 ]
  zondag 30 oktober 2011 @ 20:34:32 #145
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103757572
v = at
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103757577
Er werken drie krachten op het blok:
• Parallelle component van de zwaartekracht, 80gcos24 N
• Zwaartekracht van het kleine blok, 20g N
• Wrijving van 250 N
Geeft een som van ongeveer 700 N, dus een versnelling van 700/80=8 m/s^2.
  zondag 30 oktober 2011 @ 20:39:06 #147
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_103757913
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 20:34 schreef twaalf het volgende:
Er werken drie krachten op het blok:
• Parallelle component van de zwaartekracht, 80gcos24 N
• Zwaartekracht van het kleine blok, 20g N
• Wrijving van 250 N
Geeft een som van ongeveer 700 N, dus een versnelling van 700/80=8 m/s^2.
Die cosinus moet een sinus zijn neem ik aan :) Bij een hellingshoek van 0 graden is de parallelle component 0, en niet 80*g N.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_103758124
Stom van me.
pi_103758595
Kan iemand dat parallele component even uitleggen. Waarom is het sinus en niet cosinus (eventueel plaatje?)
pi_103759496
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')