Uitzoeken hoe iets echt zit is nooit tijdsverspilling, want je leert daar iets van, in tegenstelling tot van het indrukken van wat toetsen op een calculator met als resultante het 'goede' antwoord.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:54 schreef Zweefkaak het volgende:
Het zou gewoon uit te rekenen moeten zijn met een of andere formule, dus dit is een beetje tijdverspilling van elkaar
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:16 schreef twaalf het volgende:
Je moet juist niet op zoek gaan naar de delta, maar naar de epsilon. Uiteindelijk moet je de som nemen van twee functies, en daar moet iets uitkomen dat kleiner is dan epsilon. Logisch is dan om te kijken naar. Als je uitgaat van een bepaalde epsilon waaraan f+g moet voldoen, dan kun je voor
een
vinden voor f en een
vinden voor g.
Heel erg bedankt!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 12:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat je voor een 'gegeven' ε > 0 aantoont dat er zo'n δ is, maar dat je aantoont dat er voor elke ε > 0 een δ > 0 bestaat zodanig dat | f(x) - f(p) | < ε indien | x - p | < δ. Je moet dus een existentiebewijs leveren, en dat niet voor één ε > 0 maar voor elke ε > 0. In het algemeen doe je dat door te laten zien dat je bij elke ε > 0 een δ > 0 kunt construeren die aan het gestelde voldoet.
[..]
Gegeven is dat f: R ↦ R en g: R ↦ R continue functies zijn. Gevraagd wordt nu te bewijzen dat de functie F: R ↦ R gedefinieerd door F(x) = α∙f(x) + β∙g(x) met α,β > 0 eveneens continu is op R.
[knip]
Ik ben daar een uur mee bezig geweest, het hoofdstuk een x-aantal keer doorgespit, maar het staat er gewoon niet..quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Uitzoeken hoe iets echt zit is nooit tijdsverspilling, want je leert daar iets van, in tegenstelling tot van het indrukken van wat toetsen op een calculator met als resultante het 'goede' antwoord.
Je hebt volkomen gelijk, alleen ga je voorbij aan het feit dat dit een vraag is op het niveau wiskunde A van de middelbare school. Op dat niveau vliegt men wel vaker uit de bocht in het lesmateriaal.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef GlowMouse het volgende:
Je lijkt naar een antwoord toe te werken in plaats van zuiver naar de vraag te kijken.
Dat is de kans op een score van ten hoogste 23, een andere vraag.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:07 schreef Zweefkaak het volgende:
Je begrijpt dat het hier om een normaal verdeling gaat en dat alles omgerekend kan worden naar kansen, maar ik krijg namelijk antwoord 2 eruit.
z-score = (23-20) / 5 = 0,6
opzoeken in de tabel, etc
Je had dat trouwens ook nog metquote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:07 schreef Zweefkaak het volgende:
z-score = (23-20) / 5 = 0,6
opzoeken in de tabel, etc
Dank je wel! Het is me iets duidelijker.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:53 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je kan wel berekenen wat de afgeleide is van een functie, maar je kan het niet bewijzen als je niet weet wat een limiet is. Je krijgt een kookboek aangeboden van zo en zo moet het, maar eigenlijk heb je geen idee waarom het echt zo is.
Een continue functie is informeel een functie die geen sprongen maakt, oftewel een functie die je kan tekenen zonder je pen van het papier te halen. Maar dit is natuurlijk niet echt een exacte wiskundige definitie. Je kan niet een bewijs opschrijven waarom je iets kan tekenen zonder je pen van het papier te halen... kortom: je hebt goede wiskundige definities nodig voor bewijzen.
5/wortel 9quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:11 schreef twaalf het volgende:
[..]
Je had dat trouwens ook nog metmoeten vermenigvuldigen.
Lijkt me niet. Ik ken deze notatie ook niet, wel de zogeheten floor en ceiling functies. Wellicht bedoel je die.quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:12 schreef Physics het volgende:
Is [|x|] afronden naar dichtstbijzijnde x als element van Z (gehele getallen)?
Wat bedoel je met [|x|] ?quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:12 schreef Physics het volgende:
Is [|x|] afronden naar dichtsbijzijnde x als element van Z (gehele getallen)?
Dit is kennelijk een poging van Physics om double stroked brackets weer te geven. Ik zie nu dat die soms worden gebruikt voor de floor functie, maar ik zie zo gauw geen unicode daarvoor. De symbolen ⌈ ⌉ ⌊ ⌋ zijn wel vertegenwoordigd in unicode.quote:
Die cosinus moet een sinus zijn neem ik aanquote:Op zondag 30 oktober 2011 20:34 schreef twaalf het volgende:
Er werken drie krachten op het blok:
• Parallelle component van de zwaartekracht, 80gcos24 N
• Zwaartekracht van het kleine blok, 20g N
• Wrijving van 250 N
Geeft een som van ongeveer 700 N, dus een versnelling van 700/80=8 m/s^2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |