abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:31:05 #101
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103594274
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 18:38 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Helaas dus geen simpele oplossing! ;(
Hij kan simpeler: je kunt het toegelaten gebied tekenen, en de optimale oplossing ligt in een hoekpunt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103602168
quote:
9s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:33 schreef Burbujas het volgende:
Afgeleiden berekenen kan toch ook zonder je het limiet weet? (tenminste dat is hoe we op dit moment afgeleiden berekenen). En wat bedoel je met een functie die continu is?
Je kan wel berekenen wat de afgeleide is van een functie, maar je kan het niet bewijzen als je niet weet wat een limiet is. Je krijgt een kookboek aangeboden van zo en zo moet het, maar eigenlijk heb je geen idee waarom het echt zo is.

Een continue functie is informeel een functie die geen sprongen maakt, oftewel een functie die je kan tekenen zonder je pen van het papier te halen. Maar dit is natuurlijk niet echt een exacte wiskundige definitie. Je kan niet een bewijs opschrijven waarom je iets kan tekenen zonder je pen van het papier te halen... kortom: je hebt goede wiskundige definities nodig voor bewijzen.
pi_103602644
Maar nu ga je voorbij aan de oorspronkelijke vraag: wat is het nut van limieten? Dan is het antwoord 'om een bewijs rond te maken' natuurlijk niet bevredigend.
pi_103603267
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 22:01 schreef twaalf het volgende:
Maar nu ga je voorbij aan de oorspronkelijke vraag: wat is het nut van limieten? Dan is het antwoord 'om een bewijs rond te maken' natuurlijk niet bevredigend.
Waarom is dat niet bevredigend? Ik vind het juist onbevredigend als iemand me wijsmaakt dat de afgeleide van x^n gelijk is aan nx^(n-1) zonder dat ie uitlegt waarom.

Bewijzen, daar draait het allemaal om in de pure wiskunde.
pi_103624398
De scores op een Citotoets rekenen voor kinderen in de laatste groep van de
basisschool zijn normaal verdeeld en hebben een landelijk gemiddelde van 20 en
een standaardafwijking van 5. Hoe groot is de kans dat er in een random sample
van 9 kinderen een gemiddelde score van 23 wordt gevonden?

1. 0.04.
2. 0.27
3. 0.73.

Volgens het antwoordmodel is het antwoord 1. Maar ik kan nergens in het betreffende hoofdstuk gevonden krijgen hoe ik dit getal moet uitrekenen. Ze hebben het daar alleen maar over cumulatieve kansen en niet over wat de kans is dat je één specifiek getal krijgt..
  donderdag 27 oktober 2011 @ 15:12:56 #106
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103625489
De kans op één specifiek getal is 0.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103628363
Je moet P(X=23) zien als P(22.5<X<23.5), dan kun je dat omschrijven tot twee cumulatieve kansen P(X<23.5) en P(X<22.5).
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:26:57 #108
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103628457
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:25 schreef twaalf het volgende:
Je moet P(X=23) zien als P(22.5<X<23.5), dan kun je dat omschrijven tot twee cumulatieve kansen P(X<23.5) en P(X<22.5).
Je lijkt de aanname te maken dat scores discreet zijn (terwijl juist gegeven is dat scores normaal verdeeld zijn), en trekt daaruit de onjuiste conclusie dat het gemiddelde dat dan ook wel zal zijn.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103628620
Maar als het tussen 22.5 en 23.5 ligt is het afgerond 23...
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:31:38 #110
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103628668
Je lijkt naar een antwoord toe te werken in plaats van zuiver naar de vraag te kijken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103629173
Dus jij zou bij een meerkeuzetoets deze vraag gewoon open laten? Terwijl je met mijn voorstel ongeveer op 0.04 uitkomt?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:43:16 #112
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103629215
ja
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103629293
Dat is pure puntenverspilling.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:49:23 #114
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_103629449
nee hoor, voor zoiets kunnen in redelijkheid geen punten worden afgetrokken
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_103632155
Het zou gewoon uit te rekenen moeten zijn met een of andere formule, dus dit is een beetje tijdverspilling van elkaar :P
pi_103632202
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:54 schreef Zweefkaak het volgende:
Het zou gewoon uit te rekenen moeten zijn met een of andere formule, dus dit is een beetje tijdverspilling van elkaar :P
GlowMouse zegt juist dat het juiste antwoord er niet tussen staat...
pi_103632266
Als dat zo is, dan geef ik het meteen op om erachter te komen hoe het werkt :P
pi_103632313
Maar stel dat ik de vraag zou versimpelen tot 'wat is de kans dat het gemiddelde afgerond 23 is?', zou je het dan wel kunnen?
pi_103632676
Je begrijpt dat het hier om een normaal verdeling gaat en dat alles omgerekend kan worden naar kansen, maar ik krijg namelijk antwoord 2 eruit.

z-score = (23-20) / 5 = 0,6
opzoeken in de tabel, etc
pi_103632781
Je moet niet met 23 werken want zoals Glowmouse al zei is die kans gelijk aan 0. Ik stel voor om de vraag te herformuleren; gebruik bijvoorbeeld 22.5 en 23.5 als grenzen.
pi_103632966
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:54 schreef Zweefkaak het volgende:
Het zou gewoon uit te rekenen moeten zijn met een of andere formule, dus dit is een beetje tijdverspilling van elkaar :P
Uitzoeken hoe iets echt zit is nooit tijdsverspilling, want je leert daar iets van, in tegenstelling tot van het indrukken van wat toetsen op een calculator met als resultante het 'goede' antwoord.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 27-10-2011 18:35:02 ]
pi_103638417
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:16 schreef twaalf het volgende:
Je moet juist niet op zoek gaan naar de delta, maar naar de epsilon. Uiteindelijk moet je de som nemen van twee functies, en daar moet iets uitkomen dat kleiner is dan epsilon. Logisch is dan om te kijken naar \frac{\varepsilon}{2}. Als je uitgaat van een bepaalde epsilon waaraan f+g moet voldoen, dan kun je voor \frac{\varepsilon}{2} een \delta_1 vinden voor f en een \delta_2 vinden voor g.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 12:49 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat je voor een 'gegeven' ε > 0 aantoont dat er zo'n δ is, maar dat je aantoont dat er voor elke ε > 0 een δ > 0 bestaat zodanig dat | f(x) - f(p) | < ε indien | x - p | < δ. Je moet dus een existentiebewijs leveren, en dat niet voor één ε > 0 maar voor elke ε > 0. In het algemeen doe je dat door te laten zien dat je bij elke ε > 0 een δ > 0 kunt construeren die aan het gestelde voldoet.

[..]

Gegeven is dat f: RR en g: RR continue functies zijn. Gevraagd wordt nu te bewijzen dat de functie F: RR gedefinieerd door F(x) = α∙f(x) + β∙g(x) met α,β > 0 eveneens continu is op R.

[knip]
Heel erg bedankt! ^O^
Ik snap het nu stukken beter :)
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_103639046
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 18:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Uitzoeken hoe iets echt zit is nooit tijdsverspilling, want je leert daar iets van, in tegenstelling tot van het indrukken van wat toetsen op een calculator met als resultante het 'goede' antwoord.
Ik ben daar een uur mee bezig geweest, het hoofdstuk een x-aantal keer doorgespit, maar het staat er gewoon niet..
pi_103639668
Je moet weten wat een cumulatieve kans is. In je tabellen staan namelijk cumulatieve kansen, die moet je geregeld omzetten in kansen op intervallen.

Afhankelijk van je tabellen staan daar voor een aantal x ofwel de kansen P(X>x) ofwel de kansen P(X<x) waarbij X normaal verdeeld is met verwachting 0 en standaardafwijking 1.

Nu ben je geïnteresseerd in bv. de kans P(1<X<3). Dan schrijf je die kans als P(X<3)-P(X<1). Die twee kansen staan in je tabel.
pi_103659091
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef GlowMouse het volgende:
Je lijkt naar een antwoord toe te werken in plaats van zuiver naar de vraag te kijken.
Je hebt volkomen gelijk, alleen ga je voorbij aan het feit dat dit een vraag is op het niveau wiskunde A van de middelbare school. Op dat niveau vliegt men wel vaker uit de bocht in het lesmateriaal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')