Eigenlijk is dit natuurkunde. Als je de versnelling a van het blok langs de helling kent, en de lengte s van de helling (die is gegeven) dan kun je met:quote:
Als je de functies schrijft als reeksontwikkeling zou het moeten lukken.quote:Op maandag 31 oktober 2011 17:10 schreef minibeer het volgende:
Zou iemand me een stapje kunnen helpen met deze opdracht? Ik weet wat de limieten van de afzonderlijke functies zijn, alleen met de samengestelde functie kom ik er niet uit...
[ afbeelding ]
Ik zal er vanavond even naar kijken, *zucht* ik loop achterquote:Op maandag 31 oktober 2011 17:16 schreef M.rak het volgende:
[..]
Als je de functies schrijft als reeksontwikkeling zou het moeten lukken.
Ik zou dit herschrijven als een product, en wel:quote:Op maandag 31 oktober 2011 17:10 schreef minibeer het volgende:
Zou iemand me een stapje kunnen helpen met deze opdracht? Ik weet wat de limieten van de afzonderlijke functies zijn, alleen met de samengestelde functie kom ik er niet uit...
[ afbeelding ]
Je gebruikt dan wel 2 "standaardlimieten" en ik denk niet dat dat de bedoeling is. Ik zou de eerste twee termen van de 3 Taylorreeksen pakken van cos(x),sin(x) en log(1+x).quote:Op maandag 31 oktober 2011 17:34 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik zou dit herschrijven als een product, en wel:
((1 - cos x)/x2)∙(sin x / x)∙(1/log(1+x)1/x))
De limiet voor x → 0 wordt dan:
½∙1∙1/log e = ½.
Mooi hè?
Ik weet niet wat 'de bedoeling' is van de opgave, dat kan alleen Minibeer beantwoorden. Maar ik zie zo dat de limiet ½ is, daar heb ik geen Taylorreeksen voor nodig.quote:Op maandag 31 oktober 2011 17:37 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Je gebruikt dan wel 2 "standaardlimieten" en ik denk niet dat dat de bedoeling is. Ik zou de eerste twee termen van de 3 Taylorreeksen pakken van cos(x),sin(x) en log(1+x).
Dit is de hele opgave (uit een oefententamen), maar we bijvoorbeeld x/sin(x) niet als standaardlimiet gehad (dus ik denk dat je die nog afzonderlijk zou moeten bewijzen met bijvoorbeeld de regel van l'Hôpital), daardoor raakte ik een beetje in de war. Maar als ik gewoon die regel toepas, zie ik het welquote:Op maandag 31 oktober 2011 17:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik weet niet wat 'de bedoeling' is van de opgave, dat kan alleen Minibeer beantwoorden. Maar ik zie zo dat de limiet ½ is, daar heb ik geen Taylorreeksen voor nodig.
Je moet niet de limiet van sin x / x voor x naar 0 gaan 'bewijzen' met de regel van L'Hôpital, want dan maak je gebruik van het feit dat de afgeleide van sin x naar x gelijk is aan cos x. Maar om dát te bewijzen (aan de hand van de definitie van de afgeleide) moet je weer gebruik maken van het feit dat de limiet van sin x / x voor x naar 0 gelijk is aan 1. En dus verval je zo in een cirkelredenatie.quote:Op maandag 31 oktober 2011 17:48 schreef minibeer het volgende:
[..]
Dit is de hele opgave (uit een oefententamen), maar we bijvoorbeeld x/sin(x) niet als standaardlimiet gehad (dus ik denk dat je die nog afzonderlijk zou moeten bewijzen met bijvoorbeeld de regel van l'Hôpital), daardoor raakte ik een beetje in de war. Maar als ik gewoon die regel toepas, zie ik het wel.
Ik heb er even over nagedacht, en je hebt gelijk, maar ik denk wel dat dit de manier is waarop we geacht worden dit te doen. Dan zal het wel niet volstaan als formeel bewijs, maar omdat je weet dat de regel van l'Hôpital geldt, kan je het denk ik wel gebruiken om je antwoord aannemelijk te maken. Ik zal zo even de uitwerking die ik nu heb posten, bedankt voor de hulpquote:Op maandag 31 oktober 2011 17:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet niet de limiet van sin x / x voor x naar 0 gaan 'bewijzen' met de regel van L'Hôpital, want dan maak je gebruik van het feit dat de afgeleide van sin x naar x gelijk is aan cos x. Maar om dát te bewijzen (aan de hand van de definitie van de afgeleide) moet je weer gebruik maken van het feit dat de limiet van sin x / x voor x naar 0 gelijk is aan 1. En dus verval je zo in een cirkelredenatie.
Het is een vaak gemaakte (redeneer)fout om de limiet van sin x / x voor x naar 0 te willen 'bewijzen' met de regel van L'Hôpital (die trouwens gevonden is door Johann Bernoulli), zie ook hier.quote:Op maandag 31 oktober 2011 18:38 schreef minibeer het volgende:
[..]
Ik heb er even over nagedacht, en je hebt gelijk, maar ik denk wel dat dit de manier is waarop we geacht worden dit te doen. Dan zal het wel niet volstaan als formeel bewijs, maar omdat je weet dat de regel van l'Hôpital geldt, kan je het denk ik wel gebruiken om je antwoord aannemelijk te maken. Ik zal zo even de uitwerking die ik nu heb posten, bedankt voor de hulp!
Je zult toch iets meer context moeten geven (lees: er blijk van moeten geven dat je iets meer moeite wil doen) als je ook een antwoord verwacht. We hebben hier geen glazen bollen, maar ik vermoed dat je met gehele getallen van Gauss (Gaussian integers) bezig bent. Als dit vermoeden correct is, begin dan eens met de Nederlandse en Engelse Wikipedia artikelen over dit onderwerp door te nemen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 16:51 schreef GroovyNinja het volgende:
Hallo,
voor een inleveropdracht zijn we op zoek naar een irreducibel getal waarvan de norm niet priem is. En we komen er echt niet uit. Hulp vriendelijk gevraagd
Ik denk dat je de som beter kan omschrijven zodat ie wel geometric is.quote:Op dinsdag 1 november 2011 06:40 schreef Thas het volgende:
De vraag luidt: Compute [ afbeelding ].
Nu is het (in ieder geval bij de 10 omringende vragen, die ik allemaal wél snap) de bedoeling dat ik dit doe met behulp van formules betreffende (bij deze vraag finite) arithmetical en geometric series, respectievelijk
=((N+1)/2)*(
) en
*(1-r^(n+1))/(1-r) met r = geometrical ratio voor welke
.
Het antwoord moet zijn [ afbeelding ] = 2000 + 8000 * (1-(1/1.05)^29) - 20*680/(1.05^30) = 2000 + 6056.43 - 3146.73 = 4909.70
Ik heb er een tijdje naar gekeken, maar ik snap dus niet hoe ik het moet kunnen uitrekenen en al helemaal niet hoe ik bij dat antwoord moet komen. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik geen getal kan definiëren voor r, ik krijg r = ((5+n)/(4+n))/1.05. Het is echter ook niet een arithmetical sequence. Het lijkt een combinatie te zijn, maar ik snap niet hoe ik dat zou moeten uitwerken en het antwoord kan ik ook niet herleiden.
Als je het als volgt opschrijft is het misschien makkelijker:quote:Op dinsdag 1 november 2011 14:36 schreef WhatsTheSecret het volgende:
Zit voor mijn wiskunde tentamen wat sommen te maken, alles lukt zo'n beetje wel maar bij deze loop ik gewoon vast. Weet de regels niet meer met betrekking tot het delen van wortels e.d. Zou iemand deze voor mij kunnen uitwerken met uitleg?
Dus een vierde en een derde machtswortel die gedeeld worden door elkaar moet ik vereenvoudigen. V= wortelteken.
4V(9a/8b):3V(3a/4b²) = ?
Thanx alvast, antwoord moet ook in een wortel.
Volgens mij is het heel simpel, maar kom er effe niet uit.
quote:Op dinsdag 1 november 2011 06:44 schreef GlowMouse het volgende:
http://www.artofproblemso(...)ico-geometric_series
Bedanktquote:Op dinsdag 1 november 2011 10:45 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik denk dat je de som beter kan omschrijven zodat ie wel geometric is.
Waarbij de tweede som te schrijven is als
In de herleiding in de link die je geeft staan verschillende slordigheden (minteken vergeten, haakjes vergeten, superscript vergeten voor exponenten). Maar ik neem aan dat je die ook had gespot? Als je trouwens niet begrijpt hoe men aan die 2000 komt dan kan ik alleen maar concluderen dat je het nog steeds niet hebt begrepen. Die 2000 is namelijk gewoon de eerste term ab/(1-r) in de uitdrukking voor de som zoals die in je link wordt gegeven. In jouw geval is hierbij ab = 100/1,05 en r = 1/1,05 zodat ab/(1-r) = (100/1,05)*21 = 2000.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:10 schreef Thas het volgende:
[..]
[..]
Bedankt
Die 1e link snapte ik niet helemaal en volgens mij wordt er (op dit moment in ieder geval) niet van mij verwacht dat ik een som op zo'n manier om kan schrijven, maar ik ben er uiteindelijk uitgekomen door deze link te gebruiken voor een som van n=0 tot 30 en dan n=0 er vanaf te trekken. Ongetwijfeld dat in die link hetzelfde staat als in die van jou, maar het staat er voor mij net iets duidelijker
Ik snap overigens nog steeds niet hoe ze bij dat antwoord komen met opeens "2000 + ...", maar goed.
Ah, zo had ik het ook gedaan. Maar bij de antwoorden stond 9/2ab^5 in plaats van de 9b^5/2a waar jij en ik op uit kwamen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:34 schreef M.rak het volgende:
Wat bedoel je precies met 'de breuken tussen haakjes vermenigvuldigen'? Maar ik zal 'm even uitwerken:
Je moet gebruikmaken van de regelsen
. Als je dat doet krijg je
Die lijn staat voor complexe conjugatie.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:52 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Daar ben ik weer
Bereken:
(2+i)(3+i)
Antwoord lijkt me simpel en is 5+5i
volgende vraag lijkt erop:
(5+i)(2+3i)
Echter staat er hier boven de (5+i) een lijn. Ik kan niet eens vinden hoe ik dit met de texifier doe, maar gewoon een horizontale lijn boven het gehele gedeelte (5+i). Wat betekent dit en waarom is dit anders dan gewoon (5+i)(2+3i)?
Is het complex geconjugeerde van (5+i) dan (5-i). En zo ja: wat is precies de functie/het nut daarvan?quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Die lijn staat voor complexe conjugatie.
Bedenk dat zowel som als product van twee geconjugeerde complexe getallen reëel zijn. Dat heeft bijvoorbeeld als consequentie dat complexe nulpunten van polynomen met reële coëfficiënten altijd in geconjugeerde paren optreden. Kijk verder even hier.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:56 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Is het complex geconjugeerde van (5+i) dan (5-i). En zo ja: wat is precies de functie/het nut daarvan?
Bedankt. Vind het toch wel een lastig stuk, dus ga me er straks nog even verder in verdiepen. Puur rekentechnisch klopt het wel dat:quote:Op dinsdag 1 november 2011 16:11 schreef Riparius het volgende:
[..]
Bedenk dat zowel som als product van twee geconjugeerde complexe getallen reëel zijn. Dat heeft bijvoorbeeld als consequentie dat complexe nulpunten van polynomen met reële coëfficiënten altijd in geconjugeerde paren optreden. Kijk verder even hier.
Ja, hoewel je dat zo niet op moet schrijven, dat is te verwarrend. Je hebt:quote:Op dinsdag 1 november 2011 16:24 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
[..]
Bedankt. Vind het toch wel een lastig stuk, dus ga me er straks nog even verder in verdiepen. Puur rekentechnisch klopt het wel dat:
(5+i)(2+3i) = 13 + 13i
(waarbij (5+i) dus geconjugeerd moet worden)
?
Mijn manier komt ook goed uit . Op zich lijkt me mijn methode makkelijker dan nog zo'n formule uit je hoofd leren.quote:Op dinsdag 1 november 2011 15:10 schreef Thas het volgende:
[..]
[..]
Bedankt
Die 1e link snapte ik niet helemaal en volgens mij wordt er (op dit moment in ieder geval) niet van mij verwacht dat ik een som op zo'n manier om kan schrijven, maar ik ben er uiteindelijk uitgekomen door deze link te gebruiken voor een som van n=0 tot 30 en dan n=0 er vanaf te trekken. Ongetwijfeld dat in die link hetzelfde staat als in die van jou, maar het staat er voor mij net iets duidelijker
Ik snap overigens nog steeds niet hoe ze bij dat antwoord komen met opeens "2000 + ...", maar goed.
Ik begrijp hem. Bedankt manquote:Op dinsdag 1 november 2011 17:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, hoewel je dat zo niet op moet schrijven, dat is te verwarrend. Je hebt:
(5 + i)(2 + 3i) = 7 + 17i
(5 - i)(2 + 3i) = 13 + 13i
De som van deze producten moet uiteraard 10(2 + 3i) = 20 + 30i zijn, en dat klopt.
Je zou ook kunnen bedenken dat:quote:Op dinsdag 1 november 2011 18:51 schreef thenxero het volgende:
[..]
Mijn manier komt ook goed uit . Op zich lijkt me mijn methode makkelijker dan nog zo'n formule uit je hoofd leren.
Het idee is vrij simpel, schrijf het maar eens uit voor een paar termen. Je brengt het terug naar een som van de vorm
Dat is misschien nog wel de elegantste manierquote:Op dinsdag 1 november 2011 20:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen bedenken dat:
De tweede som in het rechterlid is een meetkundige reeks, en dus eenvoudig uit te drukken in r en N. De termen van de gedaante (n+1)rn in de eerste som in het rechterlid kun je opvatten als de afgeleide van rn+1 naar r, zodat je deze som ook eenvoudig kunt bepalen door eerst de meetkundige reeks met termen van de gedaante rn+1 voor n = 1 .. N te sommeren en de resulterende uitdrukking in r en N te differentiëren naar r.
Weet je wat een merkwaardig product is? Dus, bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 1 november 2011 23:05 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Sorry dat ik weer over complexe getallen begin, maar ik begrijp het nu al niet meer
(3 - 2i)2i
Het leek mij vrij simpel door zo te berekenen:
9 - 4i2 = 9 + 4 = 13
= 13i
Maar volgens wolframalpha is het antwoord:
12 + 5i
Kan iemand me uitleggen waarom wolframalpha gelijk heeft en wat ik fout doe?
Pff, ik schaam me een beetjequote:Op dinsdag 1 november 2011 23:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Weet je wat een merkwaardig product is? Dus, bijvoorbeeld:
(a + b)2 = a2 + 2ab + b2
Komt je dit niet bekend voor, lees dan even dit.
De gangbare notatie voor de n-de afgeleide van F(x) voor n > 3 is F(n)(x), het is immers niet de bedoeling dit met een macht te verwarren. Sommige auteurs gebruiken ook Romeinse cijfers in onderkast, met of zonder haakjes, dus e.g. fiv voor de vierde afgeleide van f.quote:Op woensdag 2 november 2011 00:16 schreef Physics het volgende:
Beschouw F(x)=f(x)g(x)
"Guess a formula for F^(n)" De n-de afgeleide van F(x)=f(x)g(x)
Je bedoelt dat je binomiaalcoëfficiënten ziet verschijnen in je expansie.quote:De expansie lijkt identiek aan de driehoek van Pascal, maar ik weet niet precies hoe ik dit nou moet formuleren ...
Zo dus:quote:Met tot de macht bedoel ik de n-de afgeleide.
F^(n)=f^(n)g+nf^(n-1)g^1.....+nf^1g^(n-1)+fg^(n)
Is wat ik zie..
Het antwoord dat je erbij post is niet het antwoord op de gestelde vraag. Bij impliciet differentiëren beschouw je y als functie van x (of x als functie van y) en pas je de gebruikelijke regels voor het differentiëren toe. In dit geval kun je y als functie van x beschouwen en ben je geïnteresseerd in de waarde van y' voor x = 2 en y = 1.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:01 schreef Sokz het volgende:
Kan iemand mij een stappenplan geven hoe je implicit differentiation toepast? Bijvoorbeeld bij deze opgave:
Find the slope of the tangent to the graph in point (2,1) for: y³ + 3x²y = 13
Ans: y-1 = (- 4/5)(x-2)
Snap er vrij weinig van
Het is toch juist mooi om y(x) op te schrijven? Dan laat je gelijk zien dat y een functie is van x.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:01 schreef Sokz het volgende:
Maar het boek laat die (x) gewoon weg (wat 't er al iets logischer uit laat zien) .. waarom add hij hier die (x) en is het een schande als dit weg blijft?![]()
Ja maar voor mijn hersenen is dat andere wat rustiger.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:11 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Het is toch juist mooi om y(x) op te schrijven? Dan laat je gelijk zien dat y een functie is van x.
Lijkt mij wel.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:12 schreef Sokz het volgende:
[..]
Ja maar voor mijn hersenen is dat andere wat rustiger.Maargoed het is dus enkel voor de 'mooiigheid?'
De leraar voert een andere opdracht uit dan de vraagstelling en gebruikt een niet heel overzichtelijke notatie. Hij/zij stelt de vergelijking van de raaklijn aan de curve in het punt (2;1) op, en dat was niet de vraag, want gevraagd wordt alleen de slope (richtingscoëfficiënt) van de raaklijn, niet de vergelijking.quote:Op woensdag 2 november 2011 17:01 schreef Sokz het volgende:
Kan iemand mij een stappenplan geven hoe je implicit differentiation toepast? Bijvoorbeeld bij deze opgave:
Find the slope of the tangent to the graph in point (2,1) for: y³ + 3x²y = 13
Ans: y-1 = (- 4/5)(x-2)
Snap er vrij weinig van
edit:
Leraar doet 't telkens zo:
3y(x)²y(x)² etc.
Maar het boek laat die (x) gewoon weg (wat 't er al iets logischer uit laat zien) .. waarom add hij hier die (x) en is het een schande als dit weg blijft?![]()
Edit 2: zo doet de leraar het:
[ afbeelding ]
Edit 3: en het boek maakt er dit van:
3y²y' + 6xy + 3x²y' = 0
y' = -6xy / 3x²+3y² = -2xy/x²+y²
for x = 2 and y = 1 we find y' = -4/5
Ik zou het als volgt doen. De vergelijking van de curve is:quote:Op woensdag 2 november 2011 17:25 schreef Sokz het volgende:
Lekkere leraar heb ik dan.Maar bedankt hier kan ik zeker weer mee vooruit !
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |