Ontdekt door een paar knappe koppen van de Rijksuniversiteit Groningen!quote:Now, however, a team of scientists at the University of Groningen in the Netherlands reckons it's come up with a more plausible (and disappointing) explanation of what happened: the GPS satellites used to measure the departure and arrival times of the racing neutrinos were themselves subject to Einsteinian effects, because they were in motion relative to the experiment. This relative motion wasn't properly taken into account, but it would have decreased the neutrinos' apparent journey time. The Dutch scientists calculated the error and came up with the 64 nanoseconds. Sound familiar? That's because it's almost exactly the margin by which CERN's neutrinos were supposed to have beaten light.
Als ik me niet vergis:quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:54 schreef 2cv het volgende:
Kan iemand in Jip-en-Janneke-taal uitleggen wat er mis is gegaan en waarom ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Brutal. Fucking. Metal.
Nou draait de wetenschap om theorieën en het uitwerken daarvanquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 01:02 schreef twiFight het volgende:
Tsja, een stelling geven en aan kunnen geven dat die plausibel is, is heel iets anders dan bewijs natuurlijk. Gelukkig gaat de wetenschappelijke wereld niet over een nacht ijs.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:53 schreef zarGon het volgende:
Nederlanders kom je ook echt overal tegen hè?!
Zoals meerdere keren is geschreven heeft CERN hiermee hoogstwaarschijnlijk al rekening mee gehoudenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 02:51 schreef TeringHenkie het volgende:
Heeft hier iemand een poging gedaan om de PDF waar ik naar link te lezen? Het gaat hier niet om een Telegraafartikeltje ofzo, dit is gewoon serieus onderzocht.
Dit dus.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 01:00 schreef Epsix het volgende:
dit is complete lariekoek. Ik en wel 20 andere niet-natuurkundigen die ik ken dachten al aan deze mogelijkheid. Geen haar op m'n hoofd dat denkt dat CERN het over het hoofd gezien kon hebben.
Daarnaast klopt de conclusie uit het stuk ook niet. Mocht relativiteitstheorie kloppen, dan is dit inderdaad een bevestiging. Echter mocht relativiteitstheorie niet kloppen, dan hangt de hele beredenering op losse schroeven. Dit stuk werpt geen nieuw licht op de zaak. Het is een beetje een "rechts is waar je duim links zit" beredenering.
Ik las Neanderthalersquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:53 schreef zarGon het volgende:
Nederlanders kom je ook echt overal tegen hè?!
Mij ookquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 07:47 schreef Asphias het volgende:
lijkt me aan de ene kant een plausibele fout.
Als dat zo is, dan zou dat toch in het originele artikel beschreven moeten zijn lijkt me...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 02:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Zoals meerdere keren is geschreven heeft CERN hiermee hoogstwaarschijnlijk al rekening mee gehouden
Het is nog steeds een theorie, net zoals het resultaat van CERN nog steeds een resultaat is. Je moet niet gaan doen alsof het nu opeens bewezen is dat neutrino's toch niet sneller dan het licht kunnen gaan, net zoals CERN nooit beweerd heeft dat het nu een feit is dat ze dat wél kunnen. Sterker nog, de conclusie van het eerste artikel over die CERN resultaten was dat er gewoon eerst contra-onderzoek nodig is. Dat is een normale gang van zaken en maar goed ook. Dat een of ander artikel een loopje neemt met de bevindingen betekent nog niet dat alles opeens bewezen is. Ook al is wat RUG zegt waar, ook dat zal eerst verder onderzocht en bewezen moeten worden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 02:51 schreef TeringHenkie het volgende:
Heeft hier iemand een poging gedaan om de PDF waar ik naar link te lezen? Het gaat hier niet om een Telegraafartikeltje ofzo, dit is gewoon serieus onderzocht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |