abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103220828
http://www.engadget.com/2(...)-great-now-forget-e/
quote:
Now, however, a team of scientists at the University of Groningen in the Netherlands reckons it's come up with a more plausible (and disappointing) explanation of what happened: the GPS satellites used to measure the departure and arrival times of the racing neutrinos were themselves subject to Einsteinian effects, because they were in motion relative to the experiment. This relative motion wasn't properly taken into account, but it would have decreased the neutrinos' apparent journey time. The Dutch scientists calculated the error and came up with the 64 nanoseconds. Sound familiar? That's because it's almost exactly the margin by which CERN's neutrinos were supposed to have beaten light.
Ontdekt door een paar knappe koppen van de Rijksuniversiteit Groningen!

Voor wie het artikel wil lezen: http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/1110/1110.2685v2.pdf
pi_103220948
Aaaahhh jammer... dus toch te mooi om waar te zijn.
pi_103221016
Dat er nog mensen serieus geloven dat het echt zo zou zijn dat er deeltjes sneller dan het licht zouden zijn gegaan wijt ik aan de slechte berichtgeving van de media...

Het originele persbericht gaf meerdere keren duidelijk aan dat de wetenschappers druk bezig waren met proberen te ontdekken waar de fout zat. De meeste nieuwssites lieten dat natuurlijk gewoon weg :')
This might be a surprise but it's true
That I'm not like you and I don't want your advice
Or your praise or to move in the ways you do
And I never will
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:53:02 #4
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_103221024
Knap. En jammer toch wel.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_103221046
Nederlanders kom je ook echt overal tegen hè?!
pi_103221050
Volgens mijn bronnen was CERN tegen dit probleem in 2008 al aangelopen en hebben ze hier al aan gedacht. Dit nieuwsbericht zegt dus niks
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:54:09 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_103221057
Als de speciale relativiteitstheorie niet klopt, zouden Gps-satellieten niet kunnen werken. Dit is gewoon een dubbele meetfout!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:54:34 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103221068
Kan iemand in Jip-en-Janneke-taal uitleggen wat er mis is gegaan en waarom ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_103221137
A key feature of the neutrino velocity measurement is the accuracy of the relative time tagging at CERN and at the OPERA detector. The standard GPS receivers formerly installed at CERN and LNGS would feature an insufficient ~100 ns accuracy for the TOFν measurement. Thus, in 2008, two identical systems, composed of a GPS receiver for time-transfer applications Septentrio PolaRx2e operating in “common-view” mode and a Cs atomic clock Symmetricom Cs4000, were installed at CERN and LNGS. They were calibrated by the Swiss Metrology Institute (METAS) and established a permanent time link between two reference points (tCERN and tLNGS) of the timing chains of CERN and OPERA at the nanosecond level. The difference between the time base of the CERN and OPERA PolaRx2e receivers was measured to be (2.3 ± 0.9) ns. This correction was taken into account in the application of the time link.

The relative positions of the elements of the CNGS beam line are known with millimetre accuracy. When these coordinates are transformed into the global geodesy reference frame ETRF2000 by relating them to external GPS benchmarks, they are known within 2 cm accuracy.

The high-accuracy time-transfer GPS receiver allows to continuously monitor tiny
movements of the Earth’s crust, such as continental drift that shows up as a smooth variation of less than 1 cm/year, and the detection of slightly larger effects due to earthquakes.

http://nextbigfuture.com/(...)ster-than-light.html

Het bericht in de OP is niet per definitie incorrect maar men moet niet gelijk dingen gaan concluderen
pi_103221232
dit is complete lariekoek. Ik en wel 20 andere niet-natuurkundigen die ik ken dachten al aan deze mogelijkheid. Geen haar op m'n hoofd dat denkt dat CERN het over het hoofd gezien kon hebben.

Daarnaast klopt de conclusie uit het stuk ook niet. Mocht relativiteitstheorie kloppen, dan is dit inderdaad een bevestiging. Echter mocht relativiteitstheorie niet kloppen, dan hangt de hele beredenering op losse schroeven. Dit stuk werpt geen nieuw licht op de zaak. Het is een beetje een "rechts is waar je duim links zit" beredenering.
wazza!
pi_103221240
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 00:54 schreef 2cv het volgende:
Kan iemand in Jip-en-Janneke-taal uitleggen wat er mis is gegaan en waarom ?
Als ik me niet vergis:

De "start en finish meters" bewogen zelf ook, hier is echter onvoldoende rekening mee gehouden.
Hierdoor is er een verschil van een paar nanoseconden ontstaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brutal. Fucking. Metal.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 01:02:22 #12
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_103221260
Tsja, een stelling geven en aan kunnen geven dat die plausibel is, is heel iets anders dan bewijs natuurlijk. Gelukkig gaat de wetenschappelijke wereld niet over een nacht ijs.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_103221309
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 01:02 schreef twiFight het volgende:
Tsja, een stelling geven en aan kunnen geven dat die plausibel is, is heel iets anders dan bewijs natuurlijk. Gelukkig gaat de wetenschappelijke wereld niet over een nacht ijs.
Nou draait de wetenschap om theorieën en het uitwerken daarvan ;)
Brutal. Fucking. Metal.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 01:05:25 #14
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_103221330
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 00:53 schreef zarGon het volgende:
:D ;( :D
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_103222013
Uiteraard moet men ervan uitgaan dat de meetapparatuur onder invloed is van dezelfde effecten die moeten worden gemeten en de uitkomst daarop aanpassen. Waarom zou het bijv. niet kunnen zijn dat bij het Michelson experiment de meetapparatuur zelf ook werd beinvloed door een zgn. ether, waardoor de net uitkomst op nul uitkwam.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 01:57:35 #16
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_103222326
Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar stel dat, zoals sommigen al zeggen, men dit bij het CERN niet vergeten is.

Zou het evt. ook kunnen dat die neutrino's (leuke naam trouwens voor een nieuw Duyvis-zoutje) door een 'vouw' in de ruimte zijn gereisd? (Onze 3d ruimte zit voor zover ik begrijp opgevouwen in een meerdimensionale ruimte.)

Gegeven dat ze daardoor ten opzichte van de ruimte zoals wij die zien een shortcut hebben genomen, zou het effect kunnen zijn dat ze sneller dan het licht 'lijken' te gaan.

Omdat ik nogal een physibeet (of misschien zelfs physibiel) ben, kan ik niet beredeneren of dat ten eerste überhaupt kan, en ten tweede of dat dan weer zou betekenen dat ze een stukje terug in de tijd reizen (wat zou gebeuren bij sneller dan het licht) en daarmee iets eerder aankomen dan de bedoeling.
iedereen is uniek behalve ik
pi_103222730
Ik denk dat je het toch echt in een ingewikkeldere oorzaak moet zoeken dan dit. @OP.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_103222761
Heeft hier iemand een poging gedaan om de PDF waar ik naar link te lezen? Het gaat hier niet om een Telegraafartikeltje ofzo, dit is gewoon serieus onderzocht.
pi_103222776
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 02:51 schreef TeringHenkie het volgende:
Heeft hier iemand een poging gedaan om de PDF waar ik naar link te lezen? Het gaat hier niet om een Telegraafartikeltje ofzo, dit is gewoon serieus onderzocht.
Zoals meerdere keren is geschreven heeft CERN hiermee hoogstwaarschijnlijk al rekening mee gehouden
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 04:00:32 #20
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103223137
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 01:00 schreef Epsix het volgende:
dit is complete lariekoek. Ik en wel 20 andere niet-natuurkundigen die ik ken dachten al aan deze mogelijkheid. Geen haar op m'n hoofd dat denkt dat CERN het over het hoofd gezien kon hebben.

Daarnaast klopt de conclusie uit het stuk ook niet. Mocht relativiteitstheorie kloppen, dan is dit inderdaad een bevestiging. Echter mocht relativiteitstheorie niet kloppen, dan hangt de hele beredenering op losse schroeven. Dit stuk werpt geen nieuw licht op de zaak. Het is een beetje een "rechts is waar je duim links zit" beredenering.
Dit dus.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_103223627
lijkt me aan de ene kant een plausibele fout.

aan de andere kant is het inderdaad een van de eerste dingen die ik zou onderzoeken als ik bij het cern werkte en mijn resultaten in 2008 al niet klopte.

ik heb de resultaten van het cern niet in detail gelezen, dus weet niet in hoeverre ze op de juiste manier rekening gehouden hebben met deze correctie, maar vermoed dat het cern snel genoeg een reactie zal geven.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 07:55:03 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103223689
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 00:53 schreef zarGon het volgende:
Ik las Neanderthalers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 07:55:34 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103223696
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 07:47 schreef Asphias het volgende:
lijkt me aan de ene kant een plausibele fout.

Mij ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_103223702
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 02:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Zoals meerdere keren is geschreven heeft CERN hiermee hoogstwaarschijnlijk al rekening mee gehouden
Als dat zo is, dan zou dat toch in het originele artikel beschreven moeten zijn lijkt me...
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:09:20 #25
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_103224564
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 02:51 schreef TeringHenkie het volgende:
Het is nog steeds een theorie, net zoals het resultaat van CERN nog steeds een resultaat is. Je moet niet gaan doen alsof het nu opeens bewezen is dat neutrino's toch niet sneller dan het licht kunnen gaan, net zoals CERN nooit beweerd heeft dat het nu een feit is dat ze dat wél kunnen. Sterker nog, de conclusie van het eerste artikel over die CERN resultaten was dat er gewoon eerst contra-onderzoek nodig is. Dat is een normale gang van zaken en maar goed ook. Dat een of ander artikel een loopje neemt met de bevindingen betekent nog niet dat alles opeens bewezen is. Ook al is wat RUG zegt waar, ook dat zal eerst verder onderzocht en bewezen moeten worden.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')