abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103224037
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 08:29 schreef blomke het volgende:Wat die droger betreft: langere slang of stuk PVC HWA-buis eraan. Die slang buis mag best verticaal; met zwaartekracht heb je niet(s) van doen bij luchtafvoer; sterker nog; warme lucht stijgt op; een schoortsseen geeft de beste trek.
Oh gelukkig. Ik wil de droger in ons nieuwe huis aansluiten op een pijp die door het dakbeschot gaat. Was al bang dat dat niet kon.
pi_103224076
Is prima. Let wel op dat op het laagste punt van het slang/buissysteem, een plasje condens kan ontstaan. Je moet de slang dus af en toe loshalen, om het condensaat eruit te laten lopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103224162
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 08:36 schreef blomke het volgende:
Is prima. Let wel op dat op het laagste punt van het slang/buissysteem, een plasje condens kan ontstaan. Je moet de slang dus af en toe loshalen, om het condensaat eruit te laten lopen.
Die schiet wel eens los, dus dan kom ik het dan wel tegen.
pi_103224290
Bedenk net: bij ons zit er 6 meter flexibel aan. Eigenlijk nooit condens aangetroffen, dus blijkbaar is de warme lucht nog lang niet verzadigd met waterdamp.

Je moet m'n eerdere bericht over condensaat dus met een korreltje zout nemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_103232476
Bij een te grote afvoerlengte kan natuurlijk altijd gekozen worden om in de afvoerslang een buisventilator te plaatsen, deze moet dan wel zo aangesloten zijn dat hij niet alleen de lucht uit de slang trekt en zodoende uit de droger, maar deels ook uit de ruimte zodat de capaciteit van de droger niet achteruit gaat.

Hiervoor kun je bijvoorbeeld voor de aansluiting op de buisventilator een t-stuk monteren zodat deze de hogere capaciteit lucht niet uit de droger maar uit de opstellingsruimte weg trekt.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:28:21 #31
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_103233670
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 13:51 schreef klipper het volgende:
Bij een te grote afvoerlengte kan natuurlijk altijd gekozen worden om in de afvoerslang een buisventilator te plaatsen, deze moet dan wel zo aangesloten zijn dat hij niet alleen de lucht uit de slang trekt en zodoende uit de droger, maar deels ook uit de ruimte zodat de capaciteit van de droger niet achteruit gaat.

Hiervoor kun je bijvoorbeeld voor de aansluiting op de buisventilator een t-stuk monteren zodat deze de hogere capaciteit lucht niet uit de droger maar uit de opstellingsruimte weg trekt.
Handig, na een jaar of wat gaat dat hele ding verstopt zitten. :W
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_103234217
Het hangt helemaal van je merk droger af. Kijk in de manual van de droger wat de max. afvoerlengte buis is. Mijn Miele mag 12 meter hebben.

Verder is een HWA-buis glad van binnen; dat scheelt fors stromingsweerstand. Ook scherpe bochten e.d. geven meer wrijving (= weerstand) dan flauwe bochten
pi_103237826
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:28 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Handig, na een jaar of wat gaat dat hele ding verstopt zitten. :W
Zie wel dat je er weinig verstand van hebt, maar dat terzijde.
Ook die dingen kun je vrij gemakkelijk schoonmaken, en het filter in de droger houd natuurlijk het meeste al tegen.

Je moet natuurlijk wel eenradiaal nemen, maar dat spreekt voor zich.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:20:45 #34
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_103237989
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:15 schreef klipper het volgende:

[..]

Zie wel dat je er weinig verstand van hebt, maar dat terzijde.
Ook die dingen kun je vrij gemakkelijk schoonmaken, en het filter in de droger houd natuurlijk het meeste al tegen.

Je moet natuurlijk wel eenradiaal nemen, maar dat spreekt voor zich.
Zo'n filter laat toch nog best veel door hoor. ;) En ik weet zeker dat er mensen zijn die zo'n ventilator vergeten schoon te maken.
pi_103238774
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:20 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Zo'n filter laat toch nog best veel door hoor. ;) En ik weet zeker dat er mensen zijn die zo'n ventilator vergeten schoon te maken.
En dat bemerk je dan weer doordat je voor de ventilator die veiligheid hebt ingebouwd zodat de lucht er dan alsnog voor de buisventilator uitkomt.

Niet voor niets zit daar het t-stuk, die werkt tweeledig.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:14:55 #36
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_103256644
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 08:16 schreef sijs het volgende:
een koelkast onttrekt warmte aan de binnenkant en brengt die naar buiten, de compressor en het rooster aan de achterkant worden warm, dus een paar graden vorst kan helemaal geen kwaad want het is geen water wat er in het systeem zit maar freon (oud) of een ander koelmiddel
Het principe van een warmtewisselaar is dat er een kant aan het systeem zit met een hoge temperatuur en een kant met een lage temperatuur. Wanneer de warme kant kouder is dan de koude kan dan gaat er iets niet goed. Vandaar het advies om hem niet in ruimtes te plaatsen waar het kouder dan 10/16 graden kan worden.
pi_103263563
Ik heb zo'n condens-opvangbak gehad maar ik vond het echt he-le-maal niets. Je staat er eerst 2 minuten naast en dan denk je wat een geweldige uitvinding. Maar tegen het einde van een droogbeurt is het water in het bakje ontzettend warm, en is het alsnog alsof je een sauna inloopt. Bij mij was het bakje vaak zelfs leeg op het eind :{ was dat dus allemaal al verdampt. Ik heb de fabrikant gebeld en die zei ja maar je moet je droger ook wel op de laagste stand zetten :')
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:22:03 #38
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_103269947
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 00:16 schreef Dipkip het volgende:
Ik heb zo'n condens-opvangbak gehad maar ik vond het echt he-le-maal niets. Je staat er eerst 2 minuten naast en dan denk je wat een geweldige uitvinding. Maar tegen het einde van een droogbeurt is het water in het bakje ontzettend warm, en is het alsnog alsof je een sauna inloopt. Bij mij was het bakje vaak zelfs leeg op het eind :{ was dat dus allemaal al verdampt. Ik heb de fabrikant gebeld en die zei ja maar je moet je droger ook wel op de laagste stand zetten :')
Dus moet ie in de kelder staan ipv de zolder? ;(
pi_103270607
Ooooh, dan deed ik dat dus verkeerd _O-
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 20 oktober 2011 @ 18:58:48 #40
147316 crew  DJMO
#trut
pi_103336923
Ik heb getracht om de situatie van een condensbak na te bootsen door een gat in een zak te knippen en die over de emmer te frotten, maar dat was géén succes iig :')

Er komt iig dus wel een (echte :') ) condensbak te staan, omdat we anders gewoon teveel aan slang nodig hebben om geheel buiten te raken. Ik heb vandaag toevallig iemand van de woningbouw gesproken, en een gat in de gevel voor de droger mag dus niet. De koelkast staat inmiddels op z'n plek, en ik heb ineens weer koud beleg en harde boter ipv aan elkaar gekleefde kaas door de warmte :') Hij koelt zo goed dat we hem op de laagste stand kunnen houden omdat anders het ijs op de achterwand staat ~:)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:46:09 #41
297723 AlphaRP
Nog niet gare aardnoot
pi_103393505
quote:
12s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 18:58 schreef DJMO het volgende:
Hij koelt zo goed dat we hem op de laagste stand kunnen houden omdat anders het ijs op de achterwand staat ~:)
Vergeet niet dat het normaal is dat de achterwand van een koelkast bevriest. Dit ontdooit hij ook automatisch, dit vocht loopt vervolgens via een gootje naar een bakje bovenop de motor. Hier verdampt dit weer. Dit kan zelf in de laagste stand gebeuren! Gewoon ff een thermometer erin hangen en de koelkast instellen dat het binnenin tussen de 5-7 graden zit.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:26:42 #42
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_103410447

Zoiets werkt voor geen meter. :')
pi_103417704
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:14 schreef AlphaRP het volgende:

[..]

Het principe van een warmtewisselaar is dat er een kant aan het systeem zit met een hoge temperatuur en een kant met een lage temperatuur. Wanneer de warme kant kouder is dan de koude kan dan gaat er iets niet goed. Vandaar het advies om hem niet in ruimtes te plaatsen waar het kouder dan 10/16 graden kan worden.
ok....de compressor comprimeert het koelmiddel van gas naar vloestof.die vloeistof wordt warm en loopt door het zwarte rooster aan de achterkant van de koelkast. waar die warmte aan de buitenlucht wordt afgestaan, de afgeloelde vloestof gaat de koelkast binnen en in wordt het koelelement aan de binnenkant door het cappilair geperst, waar het expandeert en weer gas wordt, daarvoor is warmte nodig die aan de binnenkant van de kast onttrokken wordt, die daardoor dus koud wordt, het gas gaat weer naar de compressor , wordt samengeperst etc etc

hoe kouder het buiten is, hoe beter de koelkast werkt -als het koud genoeg is heb je overigens geen koelkast nodig - dit terzijde

als de temp in de koelkast de ingestelde waarde bereikt heeft is schakelt de thermostaat de compressor uit, totdat het weer nodig is om te koelen

dus... een koelkast kan rustig in een koude ruimte staan.. geen enkel probleem
pi_103417928
quote:
12s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 18:58 schreef DJMO het volgende:
Ik heb getracht om de situatie van een condensbak na te bootsen door een gat in een zak te knippen en die over de emmer te frotten, maar dat was géén succes iig :')

Er komt iig dus wel een (echte :') ) condensbak te staan, omdat we anders gewoon teveel aan slang nodig hebben om geheel buiten te raken. Ik heb vandaag toevallig iemand van de woningbouw gesproken, en een gat in de gevel voor de droger mag dus niet. De koelkast staat inmiddels op z'n plek, en ik heb ineens weer koud beleg en harde boter ipv aan elkaar gekleefde kaas door de warmte :') Hij koelt zo goed dat we hem op de laagste stand kunnen houden omdat anders het ijs op de achterwand staat ~:)
sommige dingen moet je niet vragen maar gewoon doen -knipoog-

heb ik ook in mijn huurhuis gedaan, toen we weggingen gewoon mooi roostertje ervoor aan de buitenkant, en aan de binnenkant stenen teruggezet, afgestuct en klaar, nooit wat over gehoord
pi_103419560
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 15:45 schreef sijs het volgende:

hoe kouder het buiten is, hoe beter de koelkast werkt -als het koud genoeg is heb je overigens geen koelkast nodig - dit terzijde
Eh nee zo werkt het niet.
quote:
dus... een koelkast kan rustig in een koude ruimte staan.. geen enkel probleem
Jawel dit kan wel een probleem opleveren, alleen is de vraag of het in de bijkeuken wel zo koud gaat worden.

Klimaatklassen zijn er niet voor niets, er zijn overigens ook kasten die wel functioneren bij 0 graden, de techniek is hierop aangepast.

Voor meer informatie lees eens op onderstaande website:
http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.02.02.04.04
pi_103419964
helaas zijn koelmachines een deel van mijn vak/werkgebied

maar goed wie het beter mocht weten....hij/zij gaan hun gang
pi_103423888
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 16:50 schreef sijs het volgende:
helaas zijn koelmachines een deel van mijn vak/werkgebied

maar goed wie het beter mocht weten....hij/zij gaan hun gang
Prima, maar dan weet je ook wanneer de koelmachine stopt met werken, waardoor de kans bestaat dat de temperatuur aan de andere zijde warmer wordt dan bedoeld.

Een te warme omgevingstemperatuur is niet goed, maar een te koude ook niet.

En laten we wel wezen, in koelkasten en vriezers wordt zoveel mogelijk bespaard op techniek en kwaliteit.

Niet voor niets zijn ze de laatste jaren bezig om ervoor te zorgen dat bij de betere merken de omgevingstemperaturen waarbij de machine werkt verder omlaag te krijgen, en dan heb ik het niet over koelkasten
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:59:03 #48
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_103423912
En nu weer ontopic. :')
pi_103433176
[quote]
Klimaatklassen zijn er niet voor niets, er zijn overigens ook kasten die wel functioneren bij 0 graden
[\quote]

Noem mij dan eens het merk en typenummer ?
Lager dan 10 graden kom ik nergens tegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')