abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131486031
Dit zijn toch wel de coolere foto's: Solar Team Eindhoven haalt tijdens testen het Nuon Solar Team in:

pi_131492225
Een mooi stukje solar racing historie, zie de evolutie van de auto's van 1987 tot 2005:

En vergelijk ze dan met de ontwerpen van 2013. Wát een verandering!
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:08:36 #103
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_131504003
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:51 schreef JeroenH het volgende:
Een mooi stukje solar racing historie, zie de evolutie van de auto's van 1987 tot 2005:

En vergelijk ze dan met de ontwerpen van 2013. Wát een verandering!
Die honda uit 1993 vind ik echt onwijs mooi :9~
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_131507853
Ja, ik vind het jammer dat er anno 2013 nauwelijks meer bedrijfsteams meedoen. Eco Solar Breizh (Frankrijk) en Solar Energy Racers (Zwitserland) zijn bedrijfsteams, en het is geen heel grote stretch of the truth om Tokai een bedrijfsteam van Panasonic te noemen, maar de autobedrijven zijn er al een itijdje geleden uitgestapt. De slechte PR van niet winnen zal een te groot risico zijn, of zoiets.
pi_131609502
Ik had niet gedacht dat er dit jaar teams zouden zijn die zich zouden wagen aan het gebruik van concentrators, maar een Colombiaans teams heeft de gok toch genomen. Weliswaar alleen voor statisch laden (dus niet tijdens het rijden), maar toch:

pi_131700583
De website van de World Solar Challenge heeft een flinke update gehad met allemaal leuk spul. Het meest noemenswaardig is de car tracker! Hiermee kunnen we de auto's live volgen op de kaart van Australië. Als ik het goed begrepen heb worden de posities elke tien minuten bijgewerkt. Hiermee wordt de race een stuk aantrekkelijker om te volgen. Slim!

http://www.worldsolarchallenge.org/
pi_131896247
De eerste racedag is ten einde, en het lijkt erop dat in de Challenger klasse Nuon en Twente in de top-3 geëindigd zijn. De kaart met de ruwe GPS-data is hier te vinden, en ik heb eea hier op volgorde gezet. Eindhoven doet het ook prima, met een eindstand aan het einde van racedag 1 op plek 2.

Ook interessant is WSC TV, uitzending 2:

zondag 6 oktober 2013 @ 13:27:12 #108
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131897694
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 12:42 schreef JeroenH het volgende:
De eerste racedag is ten einde, en het lijkt erop dat in de Challenger klasse Nuon en Twente in de top-3 geëindigd zijn. De kaart met de ruwe GPS-data is hier te vinden, en ik heb eea hier op volgorde gezet. Eindhoven doet het ook prima, met een eindstand aan het einde van racedag 1 op plek 2.

Ook interessant is WSC TV, uitzending 2:

Nice; de kaaskoppen doen het goed 8-) _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_131930860
Vandaag voorlopige status einde racedag 2:

Challenger-klasse:
• 1. Nuon
• 2. Tokai +14 km
• 3. Twente +56 km

Erg dichtbij elkaar dus, en dat betekent dat alles nog mogelijk is de komende twee/drie dagen.

In de Cruiser-klasse is niet te zeggen hoe het gaat omdat alle teams op een kluitje staan in Tennant Creek, op te laden. Dat mag in die klasse.

In de Adventure-klasse ligt oudgediende Aurora veruit op kop, die gaan niet meer ingehaald worden als er niets grandioos verkeerd gaat met ze.

Voor meer info (zeker vanmiddag nog): zie www.solarracing.org.
pi_131931289
Nice nice,

Cruiser klasse is toch met die "gezinsautos"?
pi_131933805
Ja, nou ja, in elk geval auto's met meerdere inzittenden. Ik zou deze auto (van de Universiteit van Minnesota) geen gezinsauto willen noemen :) :

maandag 7 oktober 2013 @ 15:38:54 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_131937984
Dan is de Nederlandse wel wat meer gezinsauto-achtiger.
pi_131940841

puik filmpje _O_
pi_131974223
Ja, prachtfilmpje! De Eindhovenaren doen het super goed, zeker voor een first-time team. Het moet wel heel gek lopen willen die niet de "beste nieuwkomer"-prijs winnen - hoewel Team Arrow ook een aardige kans maakt. Maar veel leden daarvan komen uit een ander solar team, dus helemaal nieuw zijn ze niet.

Zojuist weer een grote update geschreven met foto's/video's/blogs van de teams.

Wellicht ook interessant is een kleine analyse van het klassement aan het einde van racedag drie, inclusief een kijkje naar het weer langs de rest van de route.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:48:25 #115
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_131979253
Moet me als oud Nuon Solar Team lid toch maar even weer melden in dit topic :+

Ik vind dat Twente het buitengewoon goed doet! In eerdere jaren soms wat vraagtekens gehad over de professionaliteit van dit team, maar ze lijken tot nu toe een hele stabiele race te rijden en ze zijn best vlot :)

Als ze die stijgende lijn doorzetten worden ze op gegeven moment vanzelf een keer echt serieus kanshebber voor de beker.

Momenteel vooral strijd tussen Tokai en Delft, Delft lijkt te gaan winnen. Op zich heel blij mee, ik ben er aan de andere kant ook blij mee dat de nieuwe regels ervoor gezorgd hebben dat het allemaal wat spannender is geworden dan in de Nuna 2/3 tijd waarin de concurrentie eigenlijk genadeloos mijlenver zoek gereden werd.

Door momenteel knetterdruk werk en veel reizen niet toegekomen aan alles goed bijhouden, wel een verhaal opgevangen over dat Eindhoven ergens 120km/u gereden had met hun wagen...hoe zit dat precies?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:51:42 #116
14320 TR08
pi_131979403
ps: Waarom belandt er eigenlijk geen berichtgeving over de WSC op de frontpage?

Het is geen klein evenement ofzo...
pi_131989495
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 19:48 schreef TR08 het volgende:
Moet me als oud Nuon Solar Team lid toch maar even weer melden in dit topic :+
Ik vroeg me al af waar je bleef, ik hield het topic maar een beetje drijvend ;)

quote:
Ik vind dat Twente het buitengewoon goed doet! In eerdere jaren soms wat vraagtekens gehad over de professionaliteit van dit team, maar ze lijken tot nu toe een hele stabiele race te rijden en ze zijn best vlot :)

Als ze die stijgende lijn doorzetten worden ze op gegeven moment vanzelf een keer echt serieus kanshebber voor de beker.
Oh absoluut! Een podiumplaats is nu waarschijnlijk als Stanford nu niet ineens absurd hard gaat rijden. Wie weet ontlaadt Tokai in de stress hun accu wel te ver en moeten ze gaan stoppen en statisch laden. Onwaarschijnlijk - maar er zijn gekkere dingen gebeurd.

quote:
Momenteel vooral strijd tussen Tokai en Delft, Delft lijkt te gaan winnen. Op zich heel blij mee, ik ben er aan de andere kant ook blij mee dat de nieuwe regels ervoor gezorgd hebben dat het allemaal wat spannender is geworden dan in de Nuna 2/3 tijd waarin de concurrentie eigenlijk genadeloos mijlenver zoek gereden werd.
Vergeet niet dat in 2009 Tokai hetzelfde deed met rest. Het is me nooit helemaal duidelijk geworden wat ze toen anders deden dan de rest (of anders dan nu).

Maar inderdaad, de nieuwe regels hebben voor een grote diversiteit aan auto's gezorgd en dat is erg leuk!

quote:
Door momenteel knetterdruk werk en veel reizen niet toegekomen aan alles goed bijhouden, wel een verhaal opgevangen over dat Eindhoven ergens 120km/u gereden had met hun wagen...hoe zit dat precies?
Vandaag hebben ze gemiddeld 100 km/u gereden met dat gevaarte van ze - en twee uur lang 120 km/u met vier man aan boord. Dat is een grote prestatie. Natuurlijk, ze hebben die 15kWh accu van ze vol kunnen laden in Alice Springs, maar de Eindhovenaren doen het heel, heel goed. Ik hoop dat de TU/e beseft wat voor juweel ze met dat team in handen hebben. Ze zijn ook enorm slim met hun PR, hun autopresentatie was twee dagen lang overal in het nieuws, dat deden ze veel beter dan Nuon.

En waarom niet op de frontpage? Ik heb geen idee. Tweakers.net plaatst er elke dag een berichtje over.
pi_131996250
Oei, Michigan is gecrashed bij het indraaien van de Coober Pedy control stop: https://twitter.com/UMSolarCarTeam/status/387810060287897600

Geen gewonden, geen details verder.
pi_132001903
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 08:38 schreef JeroenH het volgende:
Oei, Michigan is gecrashed bij het indraaien van de Coober Pedy control stop: https://twitter.com/UMSolarCarTeam/status/387810060287897600

Geen gewonden, geen details verder.
De status van Michigan staat inmiddels op 'trailered'. Ze zijn uit de competitie, neem ik aan?

Helaas ook wat pech voor het TU/e-team, maar ze zijn nog gewoon in de race. In die klasse gaat het (gelukkig) ook niet alleen om de snelste tijd.
pi_132003044
Ja ik snap niet goed waar er met UM aan de hand is. Ik was er vrij zeker van dat hun ongeluk (waarover verder nog helemaal niets bekend is) gebeurde bij het aankomen bij control stop Coober Pedy. Hun GPS tracker staat nu op Coober Pedy. Ik heb dus geen idee waar die trailered kilometers vandaan komen....

Eindhoven gaat wel winnen in de Cruiser-klasse, daar ben ik niet bang voor. Niet alleen gaan ze als eerste of tweede finishen, ze hebben meer van hun kilometers met meer mensen aan boord gemaakt waardoor ze zwaarder tellen, en ook worden de Cruisers in Adelaide nog beoordeeld op praktischheid. Het moet raar lopen willen ze daarbij ook niet hoog scoren: ze hebben als enige vier zitplaatsen, een enorme kofferbak en de auto is volledig goedgekeurd door het RDW voor gebruik op de openbare weg - en de rest volgens mij niet.
pi_132026271
Nog minder dan een uur en dan start racedag vijf van de World Solar Challenge, Nuon, Tokai, Twente en Stanford zullen vrijwel zeker wel binnenrijden, Punch misschien ook nog wel.

Ik volg de top-5 hier live, zodra de GPS trackers het doen ga ik de grafieken invullen en zal snel duidelijk moeten worden wat de volgorde van binnenkomst zal zijn.
pi_132028935

Tokai met een lege battery :')
  donderdag 10 oktober 2013 @ 05:48:00 #124
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_132029103
Ziet er ook niet uit het weertype waarbij solarpanels het naar hun zin hebben :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 10 oktober 2013 @ 07:16:26 #125
14320 TR08
pi_132029304

Vanuit het hotel in Stockstadt: Nuon Solar Team is als eerste binnen en bij de fontein!

quote:
#WSC13 Celebrations Hindmarsh Square/Mukata @NuonSolarTeam no fountain but they improvised!
Verdere foto's stromen binnnen....

Twente is inmiddels ook over de timing finish. Helaas nog geen foto op de site.
http://www.solarteam.nl/n(...)ished-op-derde-plek/

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 10-10-2013 07:46:58 ]
  donderdag 10 oktober 2013 @ 07:52:55 #126
14320 TR08
pi_132029477
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 12:44 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De status van Michigan staat inmiddels op 'trailered'. Ze zijn uit de competitie, neem ik aan?

Helaas ook wat pech voor het TU/e-team, maar ze zijn nog gewoon in de race. In die klasse gaat het (gelukkig) ook niet alleen om de snelste tijd.
Bij traileren ben je uit de competitie. Er wordt hoogstens nog enige ranking aangebracht tussen verschillende teams die getrailerd hebben.
  donderdag 10 oktober 2013 @ 07:57:06 #127
14320 TR08
pi_132029507
Foto van Solar Team Twente in de nacht....

http://www.flickr.com/pho(...)es/m/in/photostream/

De sterrenhemel in de outback is en blijft echt fantastisch (net als het spook op de foto :P )
pi_132032258
Wat een spannende dag...

1. Nuon
2. Tokai
3. Twente
4. Stanford

...en de Belgen hebben zich in laten halen door de Zwitsers, dus waarschijnlijk morgen:

5. Solar Energy Racers
6. Punch Powertrain
7. Team Arrow
  donderdag 10 oktober 2013 @ 20:28:40 #129
14320 TR08
pi_132047345
Heeft iemand uberhaupt nog geprobeerd wat te schrijven voor de FP over de world solar challenge trouwens?

Ik de vorige keer wel maar ik heb er bar weinig van terug gezien toen. Dit jaar vond ik het daarom niet meer de moeite waard om uberhaupt te proberen iets te maken.

Toch jammer als het wel een evenement is dat wereldwijd op TV komt. Niet zo uitgebreid als voetbal of F1, maar toch wel overal even kort op de journaals. Wij hadden toendertijd zelfs CNN journalisten die bericht gaven over de race.
pi_132066902
Nee, ik heb niets voor de FB geschreven. Ik heb één dag iets voor de Tweakers FP geschreven, maar dat ging zonder mij ook wel goed. Te druk met mijn eigen website om dat erbij te kunnen doen...
pi_134628805
Voor de échte liefhebbers: een Nuna4-replica te koop op marktplaats. Slechts ¤ 500 of minder.

Van mijn vrouw mag ik 'm niet kopen :( ;)
pi_135860780
Volgende week donderdag ga ik naar de "première" van de documentaire van het Nuon Solar Team waarin hun deelname aan de 2013 World Solar Challenge opgetekend is. Ik ben zeer benieuwd. Het team zelf trouwens ook, zij hebben hem tot dan ook nog niet gezien. De docu wordt gemaakt door studenten van de HKU, en die hebben al eerder heel mooie dingen gemaakt (de 2011 docu bijvoorbeeld).

Het Duitse team van de technische hogeschool uit Bochum hebben gisteren hun 2013WSC documentaire op Youtube gepresenteerd. Wel heel Duits, nogal droog, maar toch (of misschien wel: mede daardoor) zeer interessant. Helaas geen Engelse ondertitels, wat het bereik nogal beperkt, dus ik ga ze helpen met ondertitelen. Zoals nog wel meer teams hebben ze niet door dat solar racing bij uitstek een internationale sport is, waar je je media-uitingen ook op moet afstemmen.

pi_136133495
Sec genomen geen solar racing, maar ongetwijfeld interessant voor dezelfde doelgroep: http://makezine.com/2014/(...)-not-a-failure/scout

Het team achter Scout Transatlantic (een autonoom door zonn-energie aangedreven bootje wat afgelopen zomer de Atlantische Oceaan over probeerde te steken) heeft, ondanks dat het niet gelukt is, heel veel profijt van hun project. Erg leuk om te lezen.
pi_136194770
Heeeee een nieuw evenement in november 2014?

http://www.unitedsolarchallenge.org/

Ik struikelde toevallig over de website omdat ze naar mijn website linken :Y). Maar eens mailen hoe vergevorderd deze plannen zijn.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:27:12 #135
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136200390
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 00:36 schreef JeroenH het volgende:
Heeeee een nieuw evenement in november 2014?

http://www.unitedsolarchallenge.org/

Ik struikelde toevallig over de website omdat ze naar mijn website linken :Y). Maar eens mailen hoe vergevorderd deze plannen zijn.
In die regionen heb je wel wat aan je zonnekarretje 8-)
pi_136200535
quote:
99s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 20:28 schreef TR08 het volgende:
Heeft iemand uberhaupt nog geprobeerd wat te schrijven voor de FP over de world solar challenge trouwens?

Ik de vorige keer wel maar ik heb er bar weinig van terug gezien toen. Dit jaar vond ik het daarom niet meer de moeite waard om uberhaupt te proberen iets te maken.

Toch jammer als het wel een evenement is dat wereldwijd op TV komt. Niet zo uitgebreid als voetbal of F1, maar toch wel overal even kort op de journaals. Wij hadden toendertijd zelfs CNN journalisten die bericht gaven over de race.
Mocht je het nog eens willen proberen, wil je mij na je submit een DM sturen? Dan ga ik even aan wat haren trekken :Y

Bij deze ook even de TT aangepast ^O^.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 21:40:32 #137
14320 TR08
pi_136219864
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:33 schreef Anne het volgende:

[..]

Mocht je het nog eens willen proberen, wil je mij na je submit een DM sturen? Dan ga ik even aan wat haren trekken :Y

Bij deze ook even de TT aangepast ^O^.
Als ik me tegen die tijd deze post van jou herinner...misschien.

Reken er wel op dat ik je eerst aan de haren trek :9 ~O> :P voor ik wat ga schrijven :)

Gezien de eerder verspilde moeite wil ik eerst inzichtelijk hebben dat mijn schrijfsel op zijn minst serieus bekeken en beoordeeld wordt.
pi_136233339
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

In die regionen heb je wel wat aan je zonnekarretje 8-)
Sterker nog, je zou bij wijze van spreken je strategy en weather mensen thuis kunnen laten ;)

quote:
99s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 21:40 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als ik me tegen die tijd deze post van jou herinner...misschien.
Ik post net voor een event vast wel hier ook wat :)

quote:
Gezien de eerder verspilde moeite wil ik eerst inzichtelijk hebben dat mijn schrijfsel op zijn minst serieus bekeken en beoordeeld wordt.
Ik ben voor mijn website altijd op zoek naar goed ingelichte gastblogs. Als je een degelijk stuk schrijft kan ik je plaatsing bijna garanderen. Mag onder je eigen naam, of anoniem, jouw keus.
pi_136363341
De 2013 World Solar Challenge documentaire van het Nuon Solar Team staat online:

pi_137496243
Nieuws op de website van de European Solar Challenge: het zou een evenement op een race track ergens in België moeten gaan worden (Spa?).

Ik ben benieuwd.
pi_137855680
@TR08: de organisatie van de WSC zoeken oud-teamleden, ik zie niet precies waarvoor maar je kunt je opgeven: http://www.worldsolarchal(...)ressions_of_interest
pi_140765150
De regels voor de 2015 World Solar Challenge zijn vandaag gepubliceerd: http://www.worldsolarchal(...)vent_regulations.pdf
pi_145276843
Volgend weekend is de European Solar Challenge, op Circuit Zolder in België. Wellicht een aanrader om er te gaan kijken, want behalve de solar racers in actie zien, kun je ook zelf op het circuit rijden in BMW i3's en met een ervaren coureur meerijden in Tesla Roadsters. Wordt vast cool!

Dit is het programma van het weekend. Ik denk zelf dat zondag de leukste dag is om langs te komen.
pi_148410983
Over 9 dagen begint de Abu Dhabi Solar Challenge, een vierdaags evenement over 1200km in - het zal geen verrassing zijn - Abu Dhabi. Volgende week vlieg ik erheen om "live" (zo live als mogelijk is) verslag te doen van het evenement. De International Solarcar Federation waardeert wat ik doe zo erg, dat ze een groot gedeelte van mijn onkosten vergoed, dus dat is mooi meegenomen :)

De berichtgeving door de organsatie zelf is... summier, dus ik pak het maar op waar ik kan. Dit is de meest recente team activity update die ik geschreven heb, ik denk dat alle teams die uiteindelijk aan de start zullen verschijnen inmiddels wel in Abu Dhabi zijn.

Ik heb er ontzettend veel zin in! Woei!

-edit-

Volgt iemand het solarracing verder nog, buiten mij? TR08?

[ Bericht 4% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2015 23:32:31 (toevoegin) ]
pi_148411370
Ik wist niet dat die blog bestond. Heb niet echt heel veel interesse in al het solar racen, behalve dan de nuna. Volg hun updates meestal via fb en hoor meestal ook wel hoe het gaat op de TU.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_148421741
Nuon gaat in oktober naar Australië voor de World Solar Challenge. Het is ook de bedoeling dat ik daarheen ga voor live verslag, dus dat wordt cool 8) Abu Dhabi is een mooie oefening.

Overigens is er qua solar racing in Nederland meer te doen dan alleen Nuon he. Solar Team Eindhoven won in 2013 de Cruiser classe (meerdere inzittenden), en Solar Team Twente bevindt zich altijd wel in de top tien. En daarnaast zijn denk ik wel meer dan twintig zonnebootteams actief (waaronder ook the TU Delft).
pi_148485269
Ja ik ken ze, maar als je in Delft zit is het toch vooral Nuon wat je mee krijgt. Naast nuon zijn daar trouwens nog veel meer toffe projecten. De dreamhall is netjes geregeld met DUT, dare, Forze, ecorunner, solarboat, etc.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_148526660
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 22:13 schreef Waffle het volgende:
Ja ik ken ze, maar als je in Delft zit is het toch vooral Nuon wat je mee krijgt. Naast nuon zijn daar trouwens nog veel meer toffe projecten. De dreamhall is netjes geregeld met DUT, dare, Forze, ecorunner, solarboat, etc.
Ja, ik ben er een paar keer geweest en ik heb elke keer naar huis moeten bellen dat ik later was met het eten :P Hele interessante omgeving.

Leuk om te bekijken, de documentaire van Stanford University over hoe zij de 2013 World Solar Challenge beleefd hebben:

donderdag 22 oktober 2015 @ 11:31:36 #149
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_157013195
Delftse studenten winnen Solar Challenge

Feli's mannen! _O_

Superkewl dat Nederlandsche tech nog steeds baas is :7 8-)
  maandag 26 oktober 2015 @ 17:23:42 #150
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_157114668
Vergeet ook de Eindhovenaren niet!
Ook dit jaar weer eerste in hun klasse: Zonneauto uit Eindhoven wint prijs gezinsauto
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')