abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105884323
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 19:40 schreef BertKlonterman het volgende:
Iedere keer als ik dit forum bezoek schrik ik van de informatie die ik hier aantref.
Ik wil mensen meegeven de informatie die men hier vindt, en de ervaringen van anderen, niet mee te nemen in hun oordeel over het gebruik of misschien gaan gebruiken van Baclofen.
Zelf gebruik ik Baclofen ook tegen mijn alcohol verslaving, maar ik ben ook een poly-gebruiker.
Personen op dit forum gebruiken Baclofen op een manier zoals ze ook het middel gebruikt hebben waaraan ze verslaafd zijn geraakt. Men experimenteert maar wat raak. Houdt geen rekening met de bijwerkingen en wat die je willen vertellen. Men houdt geen rekening met een fatsoenlijke gewenning, regelmatige inname en men overdoseert. Waarom zou je overdoseren, als je in staat bent naar je lichaam en psyche te luisteren en je dagelijks de hoeveelheid gebruikt wat je nodig hebt?
Een van de bijwerkingen van Baclofen is ene kater-achtig gevoel, maar als je er bij blijft drinken zul je dat niet ervaren. Dat gevoel is een waarschuwing waar je iets mee moet doen. Waakzaamheid in acht nemen en niet negeren of wegwuiven, met onzin redenen. Zijnde bij drinken heb je ook een kater. Als ik drink kan er ook van alles misgaan etc.
Dit soort gedragingen zorgt er niet voor dat medische acceptatie voor het gebruik van Baclofen dichterbij komt. Eerder dat het wordt afgestoten, alleen door het geëxperimenteer van een aantal mensen, die ook nog eens de neiging hebben deze onzin te moeten verspreiden op een veel gelezen forum. Sterker nog ik snap heel goed dat men zo voorzichtig is met het voorschrijven van het middel. Mensen die er niet mee om kunnen gaan zijn een gevaar voor zichzelf en indirect voor anderen.
Kortom neem de ervaringen van degene hier op het forum mee en trek je conclusie hoe je het vooral niet moet doen! Baclofen is een middel in de strijd met je verslaving en geen middel om te gebruiken om een verslaving in stand te houden. Met Baclofen kun je stoppen met de alcohol, maar is geen middel om sociaal te gaan drinken. Want wat is sociaal. Nee, dan ben je bezig met jezelf voor de gek te houden en wil je niks anders dan blijven gebruiken.
Baclofen is ook geen wondermiddel,gebruik het naast andere opties om te stoppen zoals een therapie. Maar je moet wel werkelijk willen stoppen.
Laat je ook niet afschrikken door de verhalen hier. Een goede opbouw en regulering van de gewenste dosis zal geen gevaar(in psychose raken) met zich meebrengen, maar dan moet je wel in staat zijn om dit te herkennen.
Dit is mijn mening en doe ermee wat je wilt!
Hoi Bert Klonterman, (of moet ik Kratos58 zeggen ;) )

Wat een negatieve binnenkomer zeg..

Maar desondanks, welkom!

Ik kan ook niet erg veel van je verhaal bakken. Misschien moet je eens het boek van Olivier Ameisen lezen? http://www.olivierameisen.com/en

Ameisen, zeg maar de uitvinder van Baclofen als middel tegen verslaving(en), experimenteerde met het middel op zichzelf, tot een dosering van maar liefst circa 300mg pd. en heeft het vervolgens teruggebracht tot de voor hem geschikte is onderhoudsdosis.

Er zijn hier meerdere Baclofen gebruikers (waaronder mijzelf) die eindelijk de 'rust' in hun leven hebben gevonden om normaal te functioneren. En daar hoort ook bij, niet voor iedereen, maar zeker voor velen, dat ze juist 'eindelijk' op een 'sociale' manier een biertje kunnen drinken, zonder als een in de goot geraakte junk door het leven te gaan.

Een zeer positieve 'bijwerking' van Baclofen vind ik. De 'dwangmatigheid' tot het nuttigen van alcohol, of in mijn geval Benzo's, is volledig verdwenen. Baclofen is voor niemand hier een 'recreatief' middel.

Prima toch?

Mag ik zo brutaal zijn te vragen hoe lang en hoeveel mg je slikt?
Misschien zit je nog op een te lage dosis 8-)
Coldplay | David Bowie | The Police | Keane | Bob Marley | Prince
pi_105884481
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 21:08 schreef BertKlonterman het volgende:
Voor potentiële gebruikers en andere geïnteresseerden is voldoende wel goed gefundeerde informatie op het internet te vinden, maar erg weinig in dit topic op dit forum!
Succes allemaal.
Nou, toedeledokie dan maar hé
pi_105885006
Dag doei Bertklonterman :W

Who's next :?

[ Bericht 18% gewijzigd door Bonno op 21-12-2011 22:24:17 ]
Portishead | Zero 7 | Emilie Simon | Bauer | RJD2 | Unkle |
pi_105911107
Hallo everybody!

Vandaag mijn laatste dag op 65 mg, dan up naar 80 mg. Deze morgen heb ik 25 mg genomen en niet echt iets gevoeld van neveneffecten. De draaierigheid in het algemeen is ook veel beter vandaag. Gisteren ging ik niet durven rijden met de wagen, vandaag wel.

Zo, morgen terug een update.

Have a great day!
pi_105913646
Hoi Jerommeke,

Goed bezig. Je hebt al gemerkt dat Baclofen een sterk en effectief middel is :-). Je eerste experiment is goed gegaan. Blijf zo doorgaan, en zometeen zit je op de voor jou juiste dosis en ziet je leven er opeens heel anders uit. In positieve zin dan!

Laters
  vrijdag 23 december 2011 @ 04:37:17 #206
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_105951133
Wat radiostilte van mijn kant (voor zover ik aanwezig ben geweest).
Maar dat is vooral omdat ik niets nieuws te vertellen heb. De oude gewoontes gaan gewoon door, ik voel me gelukkig en dieptriest op hetzelfde moment.

De voorbije dagen sloegen rum, valium en medicinale ibuprofen de klok. Nu zowaar een keer naar bed zonder medicijnen.
Het meest vreemde is nog wel dat ik steeds beter in mijn vel kom te zitten. Elke dag wordt beter. Maar alsnog kan ik het niet laten om niet aan de drank te gaan. Dan zit ik hier quasi-tevreden. Met een achteloosheid van 'het komt toch wel goed'.

Mijn volgende reactie is de 27e. Een evaluatie van het doktersgesprek :)
Succes, allen!
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_105954278
Hello everybody,

Met mij gaat het goed. Vandaag de eerste dag op 80 mg, ben benieuwd...Als ik me niet vergis las ik ergens dat de ommekeer bij de meeste rond de 90 à 100 mg ligt. Ik weet dat dit bij iedereen verschillend is, bij bepaalde reeds aan 30 mg, anderen pas aan 150 of meer. Maar goed, een mens moet een doel hebben om verder te doen want op vandaag is de drang naar alcohol er nog steeds.

Gisteren slechts 4 biertjes gedronken. Met moeite heb ik me in bedwang kunnen houden om nummer 5, 6, 7, ....te laten staan. Is me toch gelukt en vandaag er heel blij om!

De komende feestdagen zullen weer een beproeving worden, hopelijk heeft die 80 mg al effect....

See you tomorrow!
pi_105964888
@ Dven: Je hoeft ook niet iedere dag te posten hoor! Maar wel fijn als je af en toe iets laat horen. Je eerste stap heb je dus al gezet en dat is het besef hebben dat het zo niet langer kan. Fijn dat je je steeds beter gaat voelen.

@Jerommeke: Goed dat je het niet alleen van de Baclofen af laat hangen. Je moet natuurlijk bij jezelf ook een knop omzetten. Ga na de kerstdagen eens een beetje met je dosering spelen. Heb je verder eigenlijk al ander effect van de Baclo? Bijvoorbeeld die innerlijke rust, die Maxum en ik al vrij snel ervaarden? Zelf vind ik dat de beste werking van de Baclo. De alcohol kunnen laten staan is eigenlijk maar een kleine bijkomstigheid voor mij tegenwoordig, het gaat om het totaalplaatje.

Tegenwoordig kan ik me zowaar om kleine dingen gelukkig voelen. Ik heb bijvoorbeeld een nieuwe CD gevonden van muziek die echt in mijn straatje ligt, ik vind het zo geweldig! Vroeger dacht ik alleen maar te kunnen genieten van dingen als ik onder invloed was van iets, nu kan dat zonder.

Yeah 8-)
pi_105966307
Hi Bonno,

Wat betreft die innerlijke rust, die is er nog niet. Dat merk ik aan mijn slechte gewoontes die een uiting zijn van innerlijke spanning zoals nagelbijten en mijn haar uittrekken.

Als die innerlijke rust er komt dan zullen veel zaken wegvallen, daar ben ik zeker van. Alleen op vandaag merk nog geen verandering, nog steeds een evengroot stress konijn!

Maar ik doe rustig verder, jullie ervaringen zijn de motor om erin te blijven geloven. Bedankt om ze hier te delen en ons te blijven motiveren!
pi_105967808
Graag gedaan Jerommeke! Wij vinden het heel erg belangrijk om onze ervaringen te delen en daarmee anderen te helpen.

Vooral moed houden. Ameisen ging tot boven de 300 mg, gewoon rustig doorgaan dus. En zorg dat je goed eet als je je Baclo slikt. Wanneer je niks weg kan krijgen 's ochtends dan zou je bijvoorbeeld iets van Goedemorgen oid kunnen nemen.

Misschien komt die rust pas als je echt helemaal van de drank genezen bent.

[ Bericht 27% gewijzigd door Bonno op 23-12-2011 16:58:01 ]
pi_105970380
Toch is minderen al een heel goed teken, deels moet het toch ook echt uit jezelf komen. ;)
Ik heb het al veel vaker gezegd maar een keer moet je ook zelf die knop omzetten en zonder drank een dag door komen. Ook al lijkt dat nu nog ver weg, het kan echt!
Alcohol is natuurlijk ook gewoon zelfmedicatie, ik denk dat niemand hier echt alleen maar drinkt/dronk omdat het zo lekker is.
Baclofen vervangt dat niet, deels zal je gewoon met een leegte blijven zitten en deels zul je ook moeilijke momenten krijgen waar de greep naar de fles snel gedaan is. Geen ramp, we blijven mensen en iedereen faalt weleens.

Het gaat ook vooral om het doorbreken van een patroon, je gaat nu als je net gestopt bent (ik bedoel dit voor de nieuwelingen) niet erger de fout in als je er 5, 6, 7, 8 of meer pakt dan als je het bij eentje houdt. Je gaat de fout al in bij de eerste, die houdt het patroon in stand als je nog dagelijks drinkt.
Ik denk zelf dat dit ook een belangrijk gegeven is om voor jezelf te onderkennen. Pas als je echt gestopt bent ga je imho de fout als je er echt teveel drinkt. Je moet eerst op een nullijn komen om dat te kunnen beoordelen, heel knap als sommigen het de ene dag bij een paar houden maar de volgende dag de rest van het krat wegzuipen. Dat zet netto natuurlijk geen zoden aan de dijk en is in mijn ogen slechter dan het netjes over 2 dagen verdelen.

Probeer gewoon niet teveel te letten op hoeveelheden, als alcoholist reken je jezelf altijd al suf om maar genoeg in huis te hebben. Net genoeg drinken als je elders bent zodat je thuis verder kan. Eerst kijken waar de bar is zodra je op een feestje komt. Op vakantie eerst kijken waar de supermarkt/slijter zit voordat je verder kijkt etc. etc.
Daar moet je eerst vanaf, dat dwangmatige met drank bezig zijn. Niet tellen, niet over nadenken. Vanaf daar kun je verder. :)
pi_105977064
Yo allemaal,

Ik vind het goede aan Baclofen dat je opgegeven moment, wanneer je op een bepaalde dosis (voor iedereen anders) zit, gewoonweg de alcohol niet meer weg krijgt gezopen. Veel drinken voelt dan ook echt niet meer lekker.

Zelf had ik dat bij een relatief lage dosis al, van circa 75mg. De innerlijke onrust was echter nog niet verdwenen. Dat kwam bij bij pas nadat ik een tijdje op zo'n 150mg zat.

Als ik tegenwoordig (in zeldzame gevallen) een paar biertjes drink, gewoon voor de gezelligheid, dan doe ik erg lang met een vaasje, en heb er na een stuk of vier echt geen trek meer in. Dan wil ik gewoon een cola ofzo.

Ik ben er van overtuigd dat de Baclofen voor iedereen werkt, mits diegene op de juiste hoeveelheid zit. Na een maand of 4 a 5 zijn de meesten er wel uit.

Tot slot, ik vind het wel echt aan te raden, helemaal in het begin stadium met Baclo, om alcohol zo veel mogelijk te vermijden. Ik snap heel goed dat dat lastig is, want de verslaving zit erin en de Baclo zit nog niet op het juiste nivo. Maar toch, probeer jezelf even te ontzien qua alcohol.

'Gun' het jezelf even. Mocht je je echt heel erg onrustig gaan voelen door de alcohol ontwenning, kun je misschien naast de Baclo tijdelijk een kalmerings middel aanvragen bij de arts.

Straks als de Baclo op het juiste level zit, ben je gewoon overal vanaf, en kun je gewoon 'gezellig' sociaal een pilsje gaan drinken.

Iedereen alvast een fijne kerst en een happy verslavingsvrij 'Baclo' new year!
pi_105985712
pi_105994582
Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor jullie raad en bemoedigende woorden. Het doet me telkens deugd ze te lezen en geeft om ook telkens weer kracht om ermee verder te doen.

Gisteren de eerste dag op 80 mg. Alles verliep vlot, geen bijwerkingen, uitgezonderd van de draaierigheid, die blijf ik wel hebben. Het is niet zo erg maar toch speelt ze me soms parten waardoor ik me moeilijk kan concentreren of zaken gewoon vergeet. Van vermoeidheid of me slap voelen heb ik geen last. Ik moet wel zeggen dat ik voor de Baclo ook regelmatig last had van draaierigheid, vooral op momenten van stress of als ik teveel gedronken had, de dag nadien dan wel.

Ik merk ook weinig verschil of ik iets eet of niet als ik Baclo slik. Wat ik wel merk is dat, als ik alcohol drink het veel sneller in mijn hoofd zit en de draaierigheid in intensiteit toeneemt. Dat op zich is een rem om me lam te drinken.

Jullie opmerking om alcohol zoveel mogelijk te mijden in de beginperiode kan ik best begrijpen. Het is echter nog steeds heel moeilijk. Jullie hebben gelijk, het is een patroon die moet doorbroken worden, maar het is o zo moeilijk om 's avonds samen met mijn vrouw als aperitief een glas water te drinken (frisdrank drink ik nooit, enkel water of alcohol). Gelukkig lukt het me om zeker de helft minder te drinken dan vroeger, wat ik op zich reeds een overwinning vind.

Vanavond staat er traditioneel champagne op het menu en daarna een glaasje wijn. Met doelstelling is evenveel te drinken als mijn vrouw, die kan namelijk op tijd stoppen.

Binnenkort ben ik alleen voor een aantal weken in een rustige omgeving. Dan zal de sociale druk weg zijn om 's avonds dat aperitiefje te drinken. Ik heb me op die periode gefocust om dan echt volledig van de alcohol af te blijven. Misschien lukt het me al eerder door het verder opdrijven van de dosering, we zien wel.

In ieder geval wil ik mezelf niet teveel onder druk zetten en gewoon op deze manier verder doen. Ik voel reeds een verbetering en daar ben ik blij om. De ideale periode komt er heel binnenkort aan en ik weet dat 2012 een verslavingsvrije jaar zal worden.

Aan jullie allen een leuke Kerst en nogmaals bedankt voor de steun!
pi_105995044
Hey Jerommeke,

Goed nieuws dat je al zo'n beetje op de helft van je alcoholgebruik zit! Dit stuk heb je niet op wilskracht gedaan, maar is het directe effect van Baclofen.

Hoe meer je ophoogt, hoe minder zin in alcohol je gaat krijgen. Op gegeven moment gaat het je echt tegen staan waarschijnlijk. Dat verwacht ik iig. Ook ga je ws steeds langzamer drinken, omdat de drank gewoon minder fijn aanvoelt.

Vanaf dat moment wordt het stukje wilskracht steeds gemakkelijker!

Vroeger dronk ik zonder moeite een krat bier op, in 2 a 3 uur ofzo. Nu krijg ik amper 4 vaasjes weg.. Als ik toch doorga voel ik me misselijk, en eigenlijk heb ik al meteen een kater..

Gewoon zo doorgaan, de Baclofen wint het van de alcohol. Let maar op! :P
pi_106001613
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:26 schreef Jerommeke1 het volgende:
Jullie opmerking om alcohol zoveel mogelijk te mijden in de beginperiode kan ik best begrijpen. Het is echter nog steeds heel moeilijk. Jullie hebben gelijk, het is een patroon die moet doorbroken worden, maar het is o zo moeilijk om 's avonds samen met mijn vrouw als aperitief een glas water te drinken (frisdrank drink ik nooit, enkel water of alcohol). Gelukkig lukt het me om zeker de helft minder te drinken dan vroeger, wat ik op zich reeds een overwinning vind.
Mijden hoeft imho niet hoor, zoals je zelf ook aangeeft wordt je tolerantie minder. Wel even in het achterhoofd houden dat je van de combi nog duffer wordt dan dat je gewoon zuipt. Niet gaan klussen oid 's avonds. :P
Wat alternatieven betreft kan ik je ook niks aandragen dus wen er maar aan. Ik ben zelf de enige afnemer van maltbier in Nederland geloof ik :D niet te zuipen maar je moet wat. Kleine tip nog, ga nu niet als een achterlijke frisdrank drinken met name direct uit de fles tenzij je je tandarts wil sponsoren. ;)

Je bent zo te horen goed bezig jongen, even doorzetten nog. *O*
pi_106003749
Hoi Jerommeke.

Ik denk dat je gewoon door moet gaan met ophogen, misschien wel net als Ameisen tot de 300 mg. Hij bleef ook gewoon doorgaan met (binge)drinken. Opeens had hij het effect.

Zelf merk ik de laatste tijd toch weer een neerwaartse spiraal. Omdat ik gewoon kan drinken doe ik het ook te makkelijk en klok ik weer iedere avond wat bier weg. Ik wacht het nieuwe jaar ff af en dan ga ik maar weer ophogen. Zo zie je maar, je zal toch altijd verslaafd blijven. Gelukkig heb ik nog absoluut geen behoefte aan wiet en ben ik nog honderd procent relaxt. Drank laten staan is voor mij echt maar een klein gedeelte van de werking van de baclofen.

Jerommeke, blijf vooral posten hier, ook als het niet gaat zoals je wil. We hebben er al zoveel zien komen en gaan!

Iedereen een fijne kerst gewenst alvast >:O

[ Bericht 0% gewijzigd door Bonno op 24-12-2011 18:10:48 ]
pi_106047129
Zo, mijn eerste feestdag zonder verslaving. Acht flesjes bier van 17.00 uur tot aan nu. Een prachtscore. Dit was de eerste kerst waarbij ik niet dronken ben geworden in 15 jaar.

Ik heb gewoon zin in de 2e kerstdag!
pi_106050670
Goedemorgen iedereen!

Ben zonder kleerscheuren door de Kerstdagen geraakt. Enkel kerstavond was er wat over maar gisteren heb ik me in de hand kunnen houden. Deze morgen met een fris hoofd opgestaan en dat was vorig jaar zeker niet het geval!

Vandaag ophogen van 80 mg naar 95 mg. Voorlopig niet veel last van bijwerkingen tenzij die draaierigheid. Maar goed, ik heb dat er graag voor over, als ik maar die drang kwijt geraak!
En als dit betekent ophogen tot 300 mg dan doe ik dat. Misschien is het niet nodig zo hoog te gaan maar ik ben wel vastbesloten door te gaan tot die drang volledig weg is.

@Bonno : proficiat jong! Moet een fantastisch gevoel zijn!

@2772011 : Thanks! Wat betreft frisdrank hoef je geen zorgen te maken, dat drink ik zelden of nooit, wel dikwijls alcoholvrij bier.

@Maxum : Ook bedankt voor de ondersteuning!
Wat betreft drinken sla ik grote hoveelheden achterover op zeer korte tijd, gewoon om zo snel mogelijk dat relaxed gevoel te ervaren. Daarna ga ik gewoon verder met drinken, op een "normaal" tempo. Het eerste gedeelte blijft moeilijk alhoewel de hoeveelheden minder zijn, het tweede gedeelte kan ik nu beter in de hand houden. Het verder drinken stopt veel sneller, dikwijls al na 2 à 3 glazen of in het beste geval drink ik zelfs niks meer!

Ik doe gewoon verder, op een tempo van 15 mg per 3 dagen, we komen er wel!
pi_106080131
Gisteren heb ik een rotdag gehad, het was alsof ik constant op de draaimolen zat. Waarschijnlijk heeft het te maken met de verhoging van 80 naar 95 mg.

Vandaag heb ik besloten om de dosis te verdelen over 4 keer ipv 3 keer. Deze morgen is de duizeligheid echter nog even erg aanwezig. Ook voel ik me niet echt "aanwezig" en geraak ik soms niet uit mijn woorden, net alsof ik gedronken heb (wat niet het geval is). Daarbij moet ik me echt concentreren als er iemand iets vertelt tegen mij, meestal ben ik het direct daarna weeral vergeten. Pff, de nevenwerkingen komen flink de kop opsteken. Hoe lang kan dat zo blijven doorgaan?
pi_106081176
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 10:47 schreef Jerommeke1 het volgende:
Hoe lang kan dat zo blijven doorgaan?
Lang... Als je erbij blijft drinken. Je wordt het vanzelf zat hoor. ;)
Gaat het verder wel goed? Leuke kerstdagen gehad?
pi_106081970
Hoi 2772011,

Ook bij niet drinken voel ik het goed hoor. Vandaag zit ik weeral de ganse tijd op de draaimolen :)!
Kerstdagen waren OK, en voor jou?
pi_106082792
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 12:12 schreef Jerommeke1 het volgende:
Hoi 2772011,

Ook bij niet drinken voel ik het goed hoor. Vandaag zit ik weeral de ganse tijd op de draaimolen :)!
Kerstdagen waren OK, en voor jou?
Het heeft natuurlijk wel zijn invloed, proefondervindelijk merkte ik dat de invloed van alcohol pas na zeker 48 uur droog gestaan te hebben echt zo goed als weg was. Veel langer dan ik had gedacht maar goed, van een flinke kater ben je ook zo een goede dag zoet en als je daarna weer drinkt voel je je zo weer kiplekker dus dan heb je dat niet in de gaten.

Kerst was okee. Ik ben niet zo van de feestdagen. :P
pi_106083761
Hoi!

Ik heb zowaar een leuke kerst gehad. Gisteren nog bij vrienden hele dure whiskeys geproefd en een klein beetje aangeschoten geraakt. Vandaag voel ik me dus best wel klote. Maar geen rare dingen en geen gezeik, dus: een zeer goede kerst gehad!

Jerommeke: Als je zo'n last van draaierigheid hebt kan je beter even minder snel gaan. Je bent niet verplicht om op te hogen, gewoon rustig aan! Als je te snel gaat heb je straks een nare ervaring en dan ben je er misschien helemaal klaar mee. Ik heb al vaker gezegd dat het bij mij een paar maanden duurde voordat ik me stabiel voelde. Geef jezelf die tijd!

Ik wil niet kratostiseren, maar wel even duidelijk aangeven waarvan ik denk dat het voor jou het beste is op dit moment.
pi_106092634
@2772011
Dat merk ik inderdaad ook, de invloed van alcohol is veel sterker, vooral de dagen erna :)!

@Bonno
Kratostiseren, goed gevonden :)!
Nee hoor, je komt helemaal zo niet over. Ik weet dat je bedoeling goed is en ik heb respect voor jou en ook voor de anderen die de beginnelingen onbaatzuchtig blijven ondersteunen, het siert jullie!

Wat betreft ophogen ben ik van plan te wachten tot de bijwerkingen volledig verdwenen zijn. Te snel ophogen zou inderdaad teveel negatieve bijwerkingen kunnen geven waardoor ik er zou durven mee stoppen.

Een vraagje voor de "anciens" hebben jullie ook nog "bijwerkingen" zoals draaierigheid, moeheid, concentratieproblemen als je alcohol drinkt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')