Dat ligt eraan hoeveel reiservaring jij hebt en hoe makkelijk je je laat afzetten, toeristen geld afhandig maken is in de vietnamze toeristenplaatsen tot een ware kunst verheven. Maar reken voor slapen opquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 17:03 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Kun jij een inschatting maken wat 2 weken rondreizen (1 persoon in eenvoudige hotels) ongeveer zou gaan kosten (vlucht is al betaald)
als het je eerste kennismaking met Aziė is dan kan het soms wel eens op je afkomenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 20:46 schreef newbreed het volgende:
In november ga ik naar o.a. Vietnam.
Nu hoor ik tegengestelde berichten, de een vindt het geweldig, de ander de mensen nogal opdringerig en vies...
Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn de absolute DO's??
Excuses voor mijn late reactie. Intussen is het te laat waarschijnlijk.quote:Op maandag 20 augustus 2007 14:29 schreef josje84 het volgende:
Volgende week ga ik voor drie weken naar Vietnam en Cambodja
Het lijkt erop dat we dezelfde route gaan volgen als jij, WRDA6. Heb je dit ook in drie weken gedaan? En ben je met een georganiseerde reis meegegaan of heb je het zelf allemaal geregeld? Ik ben erg benieuwd. Halong Bay gaan we namelijk ook doen, dus het lijkt bijna op dezelfde reis.
Waarom niet gewoon zelf meenemen?quote:Op zaterdag 1 september 2007 13:53 schreef Erasmusch het volgende:
Wat is de beste manier om je suits vanuit Hoi An te shippen? Ze vragen hier iets van $80 voor 5kg. Is er nog een cheapere manier, behalve seamail uiteraard...
Weight restrictions. En zouden ze helemaal verkreukt aankomen. Heb ze toch maar opgestuurd voor 70$. Zit nu in Hanoi, iemand wel eens naar die waterparken uit de LP geweest?quote:
Ziet er goed uit, ook prima dat je gaat vliegen van Hanoi naar Hoi An. Je kunt ervoor kiezen om naar Dalat te gaan, ik vond het erg mooi daar, maar misschien valt het tegen als je eerst naar Sapa geweest bent.quote:Op maandag 3 september 2007 16:06 schreef Travelmonkey het volgende:
Wat is een leuk reisschema voor 3 weken Vietnam?
zelf dacht ik:
hanoi
halong bay
sapa
hoi an (via hanoi vliegen)
en dan overland verder trekken naar saigon
overal een 2 a 3 dagen blijven... goed idee zo?
als je daarmee dem sang bedoelt.. het is een leuk parkquote:Op zondag 9 september 2007 16:47 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Weight restrictions. En zouden ze helemaal verkreukt aankomen. Heb ze toch maar opgestuurd voor 70$. Zit nu in Hanoi, iemand wel eens naar die waterparken uit de LP geweest?
okay, bedankt voor de tip!quote:Op zondag 9 september 2007 17:36 schreef Blik het volgende:
[..]
Ziet er goed uit, ook prima dat je gaat vliegen van Hanoi naar Hoi An. Je kunt ervoor kiezen om naar Dalat te gaan, ik vond het erg mooi daar, maar misschien valt het tegen als je eerst naar Sapa geweest bent.
LIgt eraan wat voor budget je hebt. Je kunt leven op 20-25 dollar per dag maar ook 200 dollar per dag... Is een beetje moeilijk om zo een schatting te maken.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:56 schreef WooZ het volgende:
tvp
is 3 weken vietnam + weekje laos, wat betaal je daarvoor?
max budget incl. vlucht voor 4 weken vakantie is 4000,-quote:Op woensdag 12 september 2007 12:46 schreef Blik het volgende:
[..]
LIgt eraan wat voor budget je hebt. Je kunt leven op 20-25 dollar per dag maar ook 200 dollar per dag... Is een beetje moeilijk om zo een schatting te maken.
Dat is makkelijk te halen, stel je hebt een vlucht voor 1000 euro, hou je 100 euro per dag over voor de rest. Ik heb samen met mijn vriendin voor rond de 50 dollar per dag geleefd.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:57 schreef WooZ het volgende:
[..]
max budget incl. vlucht voor 4 weken vakantie is 4000,-
Zijn alle hoogtepunten makkelijk te bereizen als je het zelf doet?
Je zou eventueel vanaf Dalat met een "easy rider" naar Hanoi kunnen trekken. Dan kun je dus achterop de motor door het gebergte heen, in ongeveer 5 dagen. Dan ga je naar bergdorpjes waar weinig toeristen komen, langs plantages etc. Past prima in jou budget en heb van veel mensen gehoord dat het echt een superervaring is, je komt dan wellicht wel krap te zitten qua tijd.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:37 schreef WooZ het volgende:
en hoe kan je dan het beste reizen? trein?
en zijn er ook moelijk bereikbaardere bezienswaardigheden?
32 dagen is ruim genoeg voor Vietnam, je zou wel bijvoorbeeld een weekje Cambodja kunnen meepikken om Angkor Wat te bezoeken en Pnomh Penh. Maar als je een duikcursus gaat doen wordt dat wel krapquote:Op vrijdag 14 september 2007 20:32 schreef WooZ het volgende:
we hebben om precies te zijn 32 dagen. Vliegen op 4 januari en woensdag 6 februari moet ik weer in de collegebanken zitten
Aantal opties hebben we nu (ik en m'n vriendin). Kenia/Tanzania (reis kost ong. 2500,- voor 28 dagen). Misschien dat Zuid-Amerika nog een optie is, maar Vietnam ziet er toch ook wel goed uit idd.
Volgens mij is vliegen (retour) op Hanoi het goedkoopst en dan van het noorden naar Ho Chi Min reizen. Enkeltje hochimin naar hanoi is iets van 170 ofzo geloof ik. Hoelang heb je nodig voor Hanoi en omstreken voordat je zuidwaards gaat? Dag of 10?
Dan dus zuidwaards en het lijkt me wel gaaf om eens een duikcursus te doen van 4 dagen, dat kan oa in Hoi An en Nha Trang. De meeste georganiseerde rondreizen zijn ong 3 weken, dus als we dan een dag of 30 hebben incl. strand dan moet het toch wel te doen zijn niet?
Ja dat zat ik ook te denken. Misschien vliegen van Hanoi naar Hue. Maar aan de andere kant is het een nachtbus die daar naartoe gaat, dus dan kan je gewoon pitten en kom je om uurtje of 9 aanquote:Op zondag 16 september 2007 06:47 schreef Travelmonkey het volgende:
Klinkt als een aardig schema, maar misscien met een binnenlandse vlucht nog wat tijdswinst boeken om ergens anders meer tijd door te kunnen brengen ? (en iets relaxter misschien?)..
Ik heb ff gekeken. Enkeltje Bangkok - Hanoi is ¤75,-. Enkeltje Pnom - Bangkok is ¤50. Retourtje Düsseldorf - Bangkok met Emirates is 700,-. Dus kom ong. op 825,-quote:Op zondag 16 september 2007 11:38 schreef Blik het volgende:
Wat ook een optie is, vliegen op Bangkok. Vanaf daar met Airasia naar hanoi of Pnomh Penh vliegen. Ik ben er namelijk niet zeker van dat er vanaf Pnomh Penh gevlogen wordt op Hanoi. Plus dat het veel goedkoper is om naar Bangkok te vliegen dan naar Hanoi.
Dat kan. Je kan ook 1 dag met een easy rider een dag eropuit trekken. En dan de 2de dag zelf een motorbike huren voor 5 dollar ofzo. Ik vond het zelf rijden echt een belevenis.quote:Op maandag 17 september 2007 14:56 schreef WooZ het volgende:
Nu zit ik weer te kijken om toch maar Cambodja over te slaan, dat komt wel een andere keer. Als je Vietnam behoorlijk compleet wilt zien heb je toch wel 4 weken nodig.
In Dalat kun je dus van die easy riders pakken. Doen die ook aan bv tweedagsexcursies als ik bv 2 volle dagen Dalat in plan?
quote:Op maandag 17 september 2007 15:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat kan. Je kan ook 1 dag met een easy rider een dag eropuit trekken. En dan de 2de dag zelf een motorbike huren voor 5 dollar ofzo. Ik vond het zelf rijden echt een belevenis.
is een motorscooter, rond de 100cc. Heb je idd geen rijbewijs voor nodig, en gaan nog vrij hard. Kun je prima de bergen mee rond scheuren. Is ook vrij veilig aangezien Dalat vrij rustig is qua verkeer.quote:Op maandag 17 september 2007 15:30 schreef WooZ het volgende:
[..]
Ik heb geen motorrijbewijs , of kan ik dan gewoon een veredelde scooter huren?
Ikzelf moet er niet aan denken om alles te laten boeken, maar goed. Dat is ieder z'n eigen keuze.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:59 schreef WooZ het volgende:
Nou, als alles volgens planning verloopt over een weekje of 2 boeken.
Het lijkt me toch wel erg makkelijk om lekker alles van tevoren te laten boeken, ik heb simpelweg geen tijd om echt alles tot in detail uit te zoeken en in goede hotels slapen is ook wel fijn en het geld hebben we ervoor dus waarom niet?
Heb nu volgende planning:
-planning-
Kosten vliegreis: 911 retourtje hanoi + 175 enkeltje hcm - hanoi (pacific airlines į 60,- zit al vol op die datum, dus dan maar met vietnam airlines)
Verblijf daar incl de genoemde excursies kost ong. ¤1000,-
Totaal dus iets van ¤2100,- voor 32 dagen
Ik heb volgende week vrijdag tentamen, misschien dat ik 't weekend daarna er eens aan besteed om het es uit te zoeken. Maar ik vraag me af hoeveel je dan bespaard op ¤1000,-. En in hoeverre zijn al die excursies makkelijk ter plekke te boeken? Of kan je beter alles los van tevoren boeken?quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:56 schreef Blik het volgende:
[..]
Ikzelf moet er niet aan denken om alles te laten boeken, maar goed. Dat is ieder z'n eigen keuze.
het zelf uitzoeken wijst zich namelijk vanzelf, vooral de tours zijn overal te boeken. Voor een hotel heb je de Lonely Planet
De reis ziet er verder prima uit, heb wel 2 opmerkingen:
- skip 1 dag Hue, de Citadel is leuk en interessant. Voor de rest niet zo boeiend, aan één volle dag heb je genoeg. Kun je beter ergens anders spenderen.
- skip My Son, is het geld en de tijd niet waard. Totaal niet bijzonder. Besteed liever een dagje op het strand om te relaxen of bijvoorbeeld duiken of snorkelen.
Ik denk dat je een Sapa-trekking van 4/5 dagen kan boeken voor rond de 100 dollar in Vietnam. En je kunt alles zelf boeken, zelfs een dag vantevoren. Maar op zich kan ik begrijpen dat je dat soort dingen vantevoren wilt regelen. Een vakantie valt of staat met het boeken van goede excursies (in ieder geval voor Sapa en Halong Bay). Maar de dagexcursies die je wilt doen moet je echt ter plekke regelen, veel goedkoper en je kunt keuzes maken.quote:Op dinsdag 18 september 2007 23:42 schreef WooZ het volgende:
Hmmmm als ik eenmaal begin met zoeken kan ik nooit meer stoppen
Vietnamonline.nl vraagt voor dagexcursies naar Cuc Phuong NP of Kenh Ga ¤65,-pp/excursie. Ik zie ze nu al online staan voor 38$, dat is ¤27,50, dat scheelt nogal
Ik ga gelijk verder zoeken
Omdat we slechts 4 weken hebben en geen dag speling hebben vind ik het dus wel zo makkelijk om alles van tevoren te boeken, maarja, misschien is het dus een optie om alles los te boeken (hotels, binnenlandse reizen, excursies)
Ja aangezien we een vrij strakke planning hebben is het wel makkelijk om alles van tevoren te boeken. Het scheelt idd wel. Zo kun je via deze site bv een dagexcursie naar de ChuChi tunnels voor slechts 12$. (ze mailden me binnen 10!! minuten terugquote:Op woensdag 19 september 2007 08:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik denk dat je een Sapa-trekking van 4/5 dagen kan boeken voor rond de 100 dollar in Vietnam. En je kunt alles zelf boeken, zelfs een dag vantevoren. Maar op zich kan ik begrijpen dat je dat soort dingen vantevoren wilt regelen. Een vakantie valt of staat met het boeken van goede excursies (in ieder geval voor Sapa en Halong Bay). Maar de dagexcursies die je wilt doen moet je echt ter plekke regelen, veel goedkoper en je kunt keuzes maken.
Ow jawel hoor, Een tour naar de Cu Chi Tunnels en de Cao Dai Temple kost je $5 per persoon, ben je de gehele dag weg. Wat ik al zei, die dagtours moet je echt gewoon ter plekke boeken. Iedere organisatie heeft ongeveer dezelfde dagtours voor ongeveer dezelfde prijzen. Het loont echt om die tours daar te boeken.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:21 schreef WooZ het volgende:
[..]
Ja aangezien we een vrij strakke planning hebben is het wel makkelijk om alles van tevoren te boeken. Het scheelt idd wel. Zo kun je via deze site bv een dagexcursie naar de ChuChi tunnels voor slechts 12$. (ze mailden me binnen 10!! minuten terug)
Lijkt me niet dat dat heel veel goedkoper wordt als je dat ter plaatse boekt.
Hier een 3-daagse halong bay trip voor 35$quote:Op woensdag 19 september 2007 12:34 schreef Blik het volgende:
[..]
Ow jawel hoor, Een tour naar de Cu Chi Tunnels en de Cao Dai Temple kost je $5 per persoon, ben je de gehele dag weg. Wat ik al zei, die dagtours moet je echt gewoon ter plekke boeken. Iedere organisatie heeft ongeveer dezelfde dagtours voor ongeveer dezelfde prijzen. Het loont echt om die tours daar te boeken.
Als je je Halong Bay trip boekt, kies dan niet voor de goedkoopste. er zitten aardig wat verschillen tussen de boten. De duurdere trips geven je vaak ook de mooiste boten.
vergeet niet dat Vietnam echt mega-goedkoop is, een fatsoenlijk hostel voor 10 dollar, blikje cola voor $ 0,40. Busticket van Hanoi naar HCMC voor ongeveer $22. etc. Alles wat je vantevoren boekt gaan enorme commissies overheen
Doe dat alsjeblieft niet, die tour voor 35 dollar. Helemaal als je een ruim budget hebt. Ik heb $80 p.p. betaald voor een 3-daagse tour en die tour was echt super. Wat erg belangrijk is, is dat je een kleine groep hebt, een mooie luxe boot (met airco, helemaal in de tijd dat jij weggaat). Het kan allemaal voor heel weinig geld, maar ik raad je echt aan een duurdere tour te boeken. Een hele bekende is Handspan (die is ook echt top of the bill)quote:Op woensdag 19 september 2007 12:50 schreef WooZ het volgende:
[..]
Hier een 3-daagse halong bay trip voor 35$
Het wordt steeds goedkoper![]()
Hostel voor 10$ klopt idd, maar aangezien ons reisbudget eigenlijk ¤4000 pp is (), denk ik dat įls we naar Vietnam gaan we dan toch maar wel in hotels gaan zitten, die zijn er immers voor zo'n 30$ per kamer per nacht, incl. ontbijt.
Hoe zit dat eigenlijk met die dollars? Ze willen het liefst niet gekreukte/gescheurde dollars. Maar is daar makkelijk aan te komen? Ik neem aan dat je toch niet vanuit NL al met 500$ op zak gaat lopen, wel?quote:Op woensdag 19 september 2007 13:30 schreef Blik het volgende:
[..]
Doe dat alsjeblieft niet, die tour voor 35 dollar. Helemaal als je een ruim budget hebt. Ik heb $80 p.p. betaald voor een 3-daagse tour en die tour was echt super. Wat erg belangrijk is, is dat je een kleine groep hebt, een mooie luxe boot (met airco, helemaal in de tijd dat jij weggaat). Het kan allemaal voor heel weinig geld, maar ik raad je echt aan een duurdere tour te boeken. Een hele bekende is Handspan (die is ook echt top of the bill)
Dollars en vietnamese dong worden naast elkaar gebruikt. Je kunt dus ook alles in Vietnamese dong betalen als de prijs in dollars staat (1 dollar = 16.000 Dong). Uit de pinautomaten kun je echter maximaal 2.000.000 dong halen (ongeveer 90 euro). het is dus aan te raden om af en toe een bank binnen te lopen om binnen geld te halen, dan kun je meer geld halen.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:26 schreef WooZ het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk met die dollars? Ze willen het liefst niet gekreukte/gescheurde dollars. Maar is daar makkelijk aan te komen? Ik neem aan dat je toch niet vanuit NL al met 500$ op zak gaat lopen, wel?
Ik ben sinds zondag terug van twee weken Vietnam (en 1 week Cambodja). Het was echt ontzettend gaaf. Vooral Vietnam vond ik erg mooi en ik zou graag ooit nog eens een keer terug willen gaan. Wij hebben een georganiseerde reis gedaan en zijn met 15 nederlanders van het noorden naar het zuiden gegaan (Hanoi, Halong Bay, Hue, Danang, Hoi An, Quy Nhon, Nha Trang, Dalat, Saigon/Ho Chi Minh en daarna Cambodja met ook de Angkor Wat).quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 13:22 schreef WRDA6 het volgende:
[..]
Excuses voor mijn late reactie. Intussen is het te laat waarschijnlijk.
Ik heb het ook in een week of 3 gedaan als ik me het goed herinner. Ik heb alles zelf georganiseerd (van Moskou tot Bangkok). Halong Bay is heel mooi om te zien.
Heel veel plezier en ik zie je foto's en tekst hier graag!
Ja het is eigenlijk veel te kort dus als je langer kan moet je dat zeker doen. Maar ik kan helaas niet langer dan drie weken vrij krijgen van mijn werk. Als je dan alles wilt zien...quote:Op woensdag 19 september 2007 17:12 schreef Blik het volgende:
Vond je 2 weken niet te kort voor Vietnam? Hoi An is bijvoorbeeld een prachtig stadje, maar als ik jou verslag zo lees ben je er maar 1 dag geweest. Vind het sowieso erg knap dat er reisorganisaties bestaan die 10 plekken bezoeken in 14 dagen (helemaal in een land wat zo langgerekt is als Vietnam.
Oftewel op 50$ per nacht komt nog 10% > 55$ en daar komt ook weer 3% bij maakt 56,65$. Niet dat dat nou megabedragen zijn, maar het is toch fijn om te wetenquote:Payments made by Master, Visa, JCB is surcharged 3%.
The discount rates are inclusive of 5% service charge, but exclusive of 10% tax
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |