Ben er tijdje geleden geweest voor bijna een maand.
Beste manier om er te komen is denk ik via Bangkok. Ik heb simpel een retourtje BKK geregeld in Nederland en ben daar rond gaan neuzen voor tickets naar Hanoi of Ho Chi Minh City. Ik meen dat ik iets van 150 euro kwijt was voor een open jaw BKK-Hanoi en HCMC-BKK, maar daar heb ik goed naar moeten zoeken, dus ik vermoed dat dit het minimum is waar je rekening mee moet houden.
Ik geloof dat zowel Thai als Vietnam Airlines dagelijkse vluchten heen en terug hebben, dus ver van te voren boeken hoeft ook niet. Vandaag boeken en morgen vliegen.
En over de opmerking die iemand maakte dat het wellicht niet een goed land is om als eerste backpack reis naartoe te gaan. Dat is dus absoluut niet waar. Ik ben in geen land geweest waar het makkelijker is dan in Vietnam. Je kunt gewoon letterlijk van deur tot deur worden gebracht voor een prijs waar het OV niet mee kan concurreren. Dat komt omdat zo'n beetje het hele hotelwezen alsmede het toeristenvervoer in handen is van een of ander conglomeraat waar ik de naam van kwijt ben. Enige dat je dus moet doen is naar de hotelbalie te lopen en melden waar je naartoe wilt, zij krabbelen een bonnetje voor je en de volgende ochtend stap je voor je hotel in, en word je over het algemeen bij het hotel van je keuze weer gedropt...
Maar goed, zij kunnen dus prijzen rekenen waar niemand tegenop kan. Je kunt voor een dollar of 20 van noord naar zuid of andersom, maar dan zit je dus wel aan die lui vast. Niet dat ik het persoonlijk erg vind, maar sommige mensen vinden het een beetje schaapachtig om je zo te laten transporteren, want je komt gewoon NIET uit het toeristische circuit.
Het is dus eigenlijk de omgekeerde wereld. Je kunt als backpacker nauwelijks van het 'betreden pad' afkomen, tenzij je bereid bent flink tijd en energie te investeren in het uitzoeken hoe het OV werkt en vervoerd te worden in non-AC, gammele doodskisten die ze daar bussen noemen. Zeker gezien het verkeer daar moet je daar over nadenken. In de maand dat ik er zat heb ik 3 ongelukken gezien waarvan 1 dodelijk, mensen willen niet aan de linkerkant van de bus zitten omdat als je een aanrijding hebt dat meestal aan de linkerkant is (men rijdt daar rechts), etc.
Duurdere en betere optie is een taxi of motorbike dude te huren en je door hem een dagje te laten rondtoeren. Als je dit verdeelt over een man of 4 is het niet eens zo duur en veel relaxter dan die package deals die je overal krijgt. Let er wel op dat het heerschap in kwestie niet dronken is