Nooit van gehoord maar wel mooi.quote:
Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:31 schreef Gewas het volgende:
Dit vind ik een van de mooiste stukken uit Die Zauberflöte:
Deze versie is inderdaad prachtig.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:05 schreef voice-over het volgende:
[..]
Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.
De opera bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus. Veel
(beroemde) operazangeressen maakten al als klein meisje kennis met de opera Die Zauberflöte waarin de Koningin van de Nacht schitterde. Vanaf die tijd werd zingen voor hen een passie.
Diana Damrau als koningin van de nacht maakt hier een zeer krachtige indruk ondanks dat Mozart haar met haar rol niet veel te zingen gaf in vergelijking met de andere personages. Met haar aria in het 1e deel staan al mijn haren recht omhoog en met de tweede breekt zij het Opera House in Londen af. Haar extreem moeilijke coloratuur wordt gezongen met een helderheid en felheid die uitstekend past bij het personage. Veel operasterren zijn natuurlijk geweldige zangers/zangeressen maar matige acteurs/actrices. Diana Damrau is alles-in-één.
Ik wist niet dat het hier over ging. Maar wel prachtig. Volgens mij staat deze ook op mijn LP. Heb hem vandaag al 2 keer geluisterd, haha.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:30 schreef voice-over het volgende:
Dit is ook zo''n hartverscheurende aria. Tamino heeft een zwijgplicht opgekregen. Zijn meisje Pamina weet van niks en denkt dat hij niet meer van haar houdt. Ze zingt dat ze maar beter dood kan zijn.
Het laat de toeschouwer met een gebroken gemoed achter ....
Toevallig heb ik gisteren een uur lang verschillende versies beluisterd. Ik wil jullie deze niet onthouden:quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:05 schreef voice-over het volgende:
[..]
Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.
De opera bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus. Veel
(beroemde) operazangeressen maakten al als klein meisje kennis met de opera Die Zauberflöte waarin de Koningin van de Nacht schitterde. Vanaf die tijd werd zingen voor hen een passie.
Diana Damrau als koningin van de nacht maakt hier een zeer krachtige indruk ondanks dat Mozart haar met haar rol niet veel te zingen gaf in vergelijking met de andere personages. Met haar aria in het 1e deel staan al mijn haren recht omhoog en met de tweede breekt zij het Opera House in Londen af. Haar extreem moeilijke coloratuur wordt gezongen met een helderheid en felheid die uitstekend past bij het personage. Veel operasterren zijn natuurlijk geweldige zangers/zangeressen maar matige acteurs/actrices. Diana Damrau is alles-in-één.
Zeker een mooi einde! Als je het zo ziet op beeld en ziet waar het over gaat is het nog veel mooier. En dan als dat koor begint te zingen, geweldig.quote:Op zondag 9 oktober 2011 16:56 schreef voice-over het volgende:
Het einde van de opera is ook zeer mooi.
De opkomende zon aan het einde van de opera stelt de 'verlichting' voor: inzicht, wijsheid. Het einde van de nacht (illusie) en begin van de dag.
Vanaf 2:30 begint het stuk
Inderdaad, als je weet waar de opera over gaat, wat de personages voorstellen en welke emoties een rol spelen, geeft je dat het luisteren diepgang.quote:Op zondag 9 oktober 2011 17:27 schreef Gewas het volgende:
Als je het zo ziet op beeld en ziet waar het over gaat is het nog veel mooier.
He, die melodie ken ik ergens van. Ik moet zeker wat meer van deze componist gaan ontdekken!quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:06 schreef Helgen het volgende:
Ik vind deze prachtig, zowel de muziek als de voorstelling die erbij hoort. Ik kan hier echt uren naar luisteren. De spanning van de muziek die afgewisseld wordt door een hele zachte melodie en aan het eind hoe ze met de zwaarden staan te dansen.
Dat is een hele andere kant van Mozart dan ik gewend ben. Wel mooi.quote:
Deze heb ik LP van DECCA, zet ik altijd op als ik ga douchen, zo ontspannend.quote:
Kempff is een held, prachtige opnames.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:35 schreef Gewas het volgende:
Begin van Kreisleriana gespeeld door Wilhelm Kempff:
Dit stuk is van Schumann. Maar inderdaad als Schubert ouder was geworden... Zijn laatste drie piano sonata's vind ik een van de mooiste stukken die ik ken.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 00:26 schreef wolferl het volgende:
[..]
Kempff is een held, prachtige opnames.
Wat zou het toch geweest zijn al Schubert een jaar of 80 zou zijn geworden. Dan had hij meer dan 15000 werken geschreven.
Zeker heerlijk om naar te luisteren. Wat een vredevolle muziek!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 17:49 schreef douche-eendje het volgende:
Heerlijk om te luisteren, hoop hem zelf ook ooit te kunnen spelen.
Ik luister dat stuk momenteel dagelijks, blijft gewoon fijn om even naar te luisteren. Dit is een ander stuk wat ik ook heel graag luister, La Source (The Wellspring) van Hasselmans;quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 08:42 schreef Gewas het volgende:
[..]
Zeker heerlijk om naar te luisteren. Wat een vredevolle muziek!
Rustgevend stuk muziek!quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:51 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik luister dat stuk momenteel dagelijks, blijft gewoon fijn om even naar te luisteren. Dit is een ander stuk wat ik ook heel graag luister, La Source (The Wellspring) van Hasselmans;
Klopt, net 2 jaar dus dit is nog even een ver van mijn bed show om het zelf te kunnen spelen, alhoewel het met mijn huidige vorderingen binnen 10 jaar wel zou moeten lukken. Dus nu sparen voor een pedaalharp en in de tussentijd heel veel luisteren naar andere harpisten.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:52 schreef Gewas het volgende:
[..]
Rustgevend stuk muziek!
Ik begreep uit je vorige bericht dat je zelf ook harp speelt?
Ik wou dat ik een klassiek instrument kon bespelen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:04 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Klopt, net 2 jaar dus dit is nog even een ver van mijn bed show om het zelf te kunnen spelen, alhoewel het met mijn huidige vorderingen binnen 10 jaar wel zou moeten lukken. Dus nu sparen voor een pedaalharp en in de tussentijd heel veel luisteren naar andere harpisten.
Met de harp is noten lezen best makkelijk, je hebt de notenbalk eigenlijk al voor je aan snaren omdat iedere snaar 1 noot is. Het is bij de harp vooral de techniek en de snelheid wat een stuk lastiger is.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:08 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik wou dat ik een klassiek instrument kon bespelen.
Speel zelf alleen akoestische gitaar wat wel aardig lukt. Maar noten lezen heb ik nooit begrepen.
Die van Dvorak kende ik nog niet. Erg mooi.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 09:59 schreef Helgen het volgende:
Van Dvorak vind ik deze erg mooi: Vodnik (gebaseerd op een gedicht):
Zelf luister ik de laatste dagen naar Varèse (Nocturnal), maar ik denk eigenlijk niet dat het onder klassiek valt, meer modern.
Voor de treurige dagen vind ik deze van Tomaso Albinoni heel mooi:
Ik zou zeggen, laat je meevoeren op deze machtige rivier en geniet.quote:Vltava schetst een tocht door het Boheemse land langs de Vltava. Aan het begin beschrijft een snel thema in de twee fluiten het geborrel van twee kleine bronnen. De stroompjes vloeien samen en vormen het begin van de rivier. Er klinkt een bezielende en beeldende melodie, waarachter de strijkers weer het geborrel van de twee kleine bronnen laten horen. Terwijl de rivier de Vltava door het bos stroomt, imiteert de kopersectie van het orkest het geluid van jachthoorns, en roept zo beelden op van de jacht verderop in het landschap.
Daarna verandert de muziek in een polka, als de rivier langs een plek stroomt waar gasten tijdens een bruiloft aan het dansen zijn. Vervolgens beelden de strijkers, met zacht spel, een groepje mythologische waternimfen uit. Dan nadert de Vltava de hoofdstad Praag, de bekkens slaan en de trommels roffelen als het water de stroomversnellingen van St. Jan boven de stad bereikt. Het gedicht eindigt in een jubelende sfeer, als de Vltava door Praag heen stroomt en zich dan samenvoegt met de Elbe.
In dit stuk "kleurde" Smetana de muziek om zo het geluid van de machtigste rivier van de Bohemen, de Vltava, weer te geven.
Smetana schreef over zijn compositie:
"De compositie beschrijft de loop van de Vltava, beginnend bij de twee kleine bronnen, waarna de samenkomst volgt. De Vltava komt door bossen en weides, door het landschap waar boeren een bruiloft vieren, de dans van de waternimfen in het maanlicht: op nabij gelegen rotsen prijken kastelen, paleizen en ruïnes. De Vltava stroomt St. Jans stroomversnellingen in, waarna hij verbreedt en naar Praag stroomt langs kasteel Vy¨ehrad. Dan verdwijnt hij magisch in de verte, eindigend in de Elbe."
Bedankt voor de informatie, ik 'vond' dit muziekstuk op een verzamelcd laatst op mijn iTunes en heb er de laatste week wel een paar keer naar geluisterd. Prachtig! Ik wist niet dat het over de Moldau ging (al had ik wel gelijk een beeld van een rivier in mijn hoofd).quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 05:23 schreef voice-over het volgende:
Ik vind Vltava (De Moldau) van Bedrich Smetana een van de mooiste symfonische stukken ooit.
[..]
Ik zou zeggen, laat je meevoeren op deze machtige rivier en geniet.
Heel erg mooi, majestueus ....quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:52 schreef Tornadovis het volgende:
De stukken G. F. HANDEL - Organ Concerto Op.7 - Karl Richter vind ik schitterend.
Prachtige combinatie tussen orgel en viool.
Alban Berg Quartettquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 15:36 schreef Gewas het volgende:
Mijn drie favoriete stukken van Beethoven.
Sonata no. 29, Op. 106 "Hammerklavier"
"Grosse Fuge" Op. 133
Vioolsonate Op. 24 "Fruhling"
Luister ernaar en ik hoop dat iemand ervan kan genieten.
Hey Regularjoeback,quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:21 schreef regularjoeback het volgende:
Ha Gewas
Bedankt voor het voortzetten vand de traditie ! Blij dat je de moeite hebt genomen!
Mijn eerste post in het vijfde dee (de eerste die niet door mij is geopend!l is een documentaire.. Een hele goede:
enjoy!
Daar ben ik ook groot liefhebber van! Richter was zo'n goede organist, waanzinnig.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:52 schreef Tornadovis het volgende:
De stukken G. F. HANDEL - Organ Concerto Op.7 - Karl Richter vind ik schitterend.
Prachtige combinatie tussen orgel en viool.
bijv:
Jep. Ik heb de volledige String Quartets van Beethoven gespeeld door het Alban Berg Quartett. Zeker aan te raden!quote:
quote:Een gelimiteerde cd van Lavinia Meijer 'Lavinia Meijer speelt Philip Glass'. Op deze cd heeft de harpiste een aantal composities van Glass' beroemde album Metamorphosis bewerkt voor de harp. Dit in het kader van Philip Glass' 75ste verjaardag.
Lavinia is erg goed, ze was gisteravond bij de Tiende van Tijl te zien. Ben vorig jaar bij een concert van haar geweest.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:30 schreef Nitzer het volgende:
Ik ga zo meteen de nieuwe Aangenaam Klassiek 2011 halen vanwege de bonus cd die erbij zit. Eén van mijn favoriete muziekstukken uitgevoerd op één van mijn favoriete instrumenten.
[..]
Had het programma inderdaad ook gezien, ik kende haar daarvoor nietquote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:47 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Lavinia is erg goed, ze was gisteravond bij de Tiende van Tijl te zien. Ben vorig jaar bij een concert van haar geweest.
Hier het einde van Tristan und Isolde.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:10 schreef Kroelo het volgende:
Pas Melancholia gezien en deze schitterende muziek kwam daar steeds in voor.
Mij bevalt het zeker ook! En ik drink er een op de gezondheid van iedereen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 14:41 schreef voice-over het volgende:
Op jullie gezondheid ....
Moderne versie die mij alleszins bevalt.
De melody is gebaseerd op muziek gecomponeerd door Alexander Borodin,quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:01 schreef 3Dino het volgende:
Vanochtend op BravaNL een heel mooi klassiek medleytje geluisterd waar je o.a. Strangers in Paradise hoorde. Echt wat ben ik gek op dat stukje
Dit is de tekst van La Brindisi (Engelse vertaling). Echt een badkamer-lied.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 17:04 schreef Gewas het volgende:
[..]
Mij bevalt het zeker ook! En ik drink er een op de gezondheid van iedereen.
Ik heb een LP liggen met de eerste paar liederen van La Traviata (hij was incompleet) waar dit lied ook op stond. Ik wist al dat het een drinklied was voordat ik wist waar het over ging, haha! Nog steeds een van mijn favoriete stukken van Verdi.
Op de klassieke muziekzender BravaNL hebben ze ook weleens moderne uitvoeringen onder andere van Mozart.
Ik ben nu Act 3 van Lohengrin aan het luisteren wat ik een van de mooiste stukken van Wagner vind. Zal zo kijken of ik er een mooie opname van kan vinden.
Nog iets geleerd, bedankt.quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:12 schreef Pugg het volgende:
[..]
De melody is gebaseerd op muziek gecomponeerd door Alexander Borodin,
"Gliding Dance of the Maidens," from the Polovtsian Dances.
quote:When the stars were brightly shining ...
And faint perfumes the air pervaded,
Creaked the gate of the garden ...
And footstep its precincts invaded ...
'Twas hers, the fragant creature.
In her soft arms she clasped me..
With sweetest kisses, tenderest caresses,
A thing of beauty, of matchless symmetry in form and feature!
My dream of love is now disspelled forever.
I lived uncaring and now I die despairing!
Alas I die despairing!
And never was life so dear to me, no never,
So dear, no never!
De joden, die veroordeeld zijn tot dwangarbeid, beklagen zich (Slavenkoor) en roepen God aan voor hulp. Zacharias doet de voorspelling dat wraak zal neerdalen op Babylon.quote:Va, pensiero sull'ali dorate (Nederlands: Vlieg, gedachte, op gouden vleugels) is de titel van het - in het Nederlandse taalgebied meestal aldus aangeduide - Slavenkoor uit de opera Nabucco, waarvan het libretto werd geschreven door Temistocle Solera. De tekst van het lied zou geïnspireerd kunnen zijn op psalm 137[1] Hoewel niet zeker is dat Verdi dit ook beoogde, werd het lied (Oh mia patria sì bella e perduta! - O, mijn vaderland, zo mooi en zo verloren) het lijflied van de Italiaanse eenwording. Het lied is ook wel voorgesteld als volkslied van het Koninkrijk Italië[2]. Volgens de overlevering was de tekst van Va, pensiero het eerste dat Verdi onder ogen kwam van het libretto. Het koor is geheel unisono. In tegenwoordige uitvoeringen van Nabucco wordt het koor meestal twee maal ten gehore gebracht.
quote:Nederlandse vertaling
Vlieg, gedachte, op gouden vleugels;
strijk neer op glooiingen en heuvels,
waar de zoete luchten van onze
geboortegrond zacht en mild geuren!
Begroet de oevers van de rivier de Jordaan
en Sions gevallen torens...
O mijn land, zo liefelijk en verloren!
O herinnering zo zoet maar triest!
Waarom hangt de Gouden harp
van wijze profeten zo stil aan de wilgen?
Koester de herinnering in onze harten,
vertel ons over het vervlogen tijden!
Herinner aan Jeruzalems lot,
speel voor ons een treurlied,
of laat anders 's Heren geest
ons sterken 't lijden te doorstaan!
Dat dissonante akkoord dat voor het eerst opduikt op 00:06 is heel beroemd geworden .quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:10 schreef Kroelo het volgende:
Pas Melancholia gezien en deze schitterende muziek kwam daar steeds in voor.
Inderdaad, prachtig.quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:12 schreef Mykonos het volgende:
Ga niet vijf topics doorspitten, maar ik ga ervanuit dat de Mis van Bach (BWV 232) hier al wel eens genoemd is? Wat een kippevel muziek, ongelooflijk!
Ieder zijn smaak toch?quote:Op dinsdag 1 november 2011 19:12 schreef Mykonos het volgende:
Ga niet vijf topics doorspitten, maar ik ga ervanuit dat de Mis van Bach (BWV 232) hier al wel eens genoemd is? Wat een kippevel muziek, ongelooflijk!
Om maar drie (van de 27...) delen te noemen. Beter dan dit wordt muziek toch niet..
Van de drie delen van de Mondschein sonata vind ik deze het mooist. En gespeeld door mijn favoriete pianist.quote:Op vrijdag 4 november 2011 14:40 schreef samthegreat5 het volgende:
Het stormachtige laatste deel van de ''moonlight sonata'' gespeeld door een van de beroemdste Beethoven vertolkers: Willhelm Kempff. Ik ben al heel lang met deel 3 bezig maar ik heb nooit echt tijd om te oefenen . Deel 1 en 2 beheers ik al wel, die zijn ook niet zo technisch.
Jep, Willhelm Kempff excelleert echt op Beethoven gebied .quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:15 schreef Gewas het volgende:
[..]
Van de drie delen van de Mondschein sonata vind ik deze het mooist. En gespeeld door mijn favoriete pianist.
Als ik dit zo luister besef ik weer hoe mooi ik de sonata's van Beethoven vind.
Piano kunnen spelen lijkt mij het mooiste wat er is.quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:21 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Jep, Willhelm Kempff excelleert echt op Beethoven gebied .
En Beethoven z'n sonata's zijn sowieso echt verschrikkelijk belangrijk voor elke pianist, en ook in de ontwikkeling van pianomuziek geweest, waar dan ook. Volgens mij hebben zowat alle beroemde pianisten in ieder geval een groot gedeelte van de Beethoven sonata-cycli uitgevoerd.
Damn.. dat wil ik ook .quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:29 schreef Gewas het volgende:
[..]
Piano kunnen spelen lijkt mij het mooiste wat er is.
Ik heb trouwens alle Beethoven sonata's van Wilhelm Kempff. Waarschijnlijk de mooiste opnames die ik heb.
Hier een van de mooiste opnames van Kempff (vind ik).quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:29 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Damn.. dat wil ik ook .
Edit:
Al een manier gevonden..
Ja, die vind ik ook erg mooi!quote:Op vrijdag 4 november 2011 16:55 schreef Gewas het volgende:
[..]
Hier een van de mooiste opnames van Kempff (vind ik).
Waarschijnlijk heb ik hem hier al eens neergezet. Maar nog een keer kan geen kwaad.
Die fortissimo op 00:29 ongeveer . Ik vind die Sturm und Drang karakteristieken die kenmerkend waren voor Beethoven zeer mooi . Die gecontroleerde chaos, de storm. Maar daarna ook de opklaring en openbaring van de prachtige natuur als de storm wegtrekt.quote:Op vrijdag 11 november 2011 17:24 schreef Gewas het volgende:
Beethoven heeft me weer te pakken... Het zal toch eens niet he.
Ik zal het waarschijnlijk al eens geplaatst hebben: de zesde symfonie. Eerst de chaos en de storm, en dan klaart het op en wordt alles weer vredig.
Zo handig is dat niet, want dan wordt de lijst te lang. Lees het gewoon rustig in je eigen tijd door, deze topics dienen genoten te wordenquote:Op vrijdag 11 november 2011 18:29 schreef Clan het volgende:
Misschien handig als iemand in het begin van het topic alle gepasseerde stukken even vermeld.
quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:29 schreef Clan het volgende:
Misschien handig als iemand in het begin van het topic alle gepasseerde stukken even vermeld.
Muah, ik vind 't opzich best wel een goed idee. Of anders dat iemand misschien een .txt bestandje bijhoudt met alle voorbijgekomen stukken.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zo handig is dat niet, want dan wordt de lijst te lang. Lees het gewoon rustig in je eigen tijd door, deze topics dienen genoten te worden
Je hebt het over 5 topics volgeplemt met youtube filmpjes, zo'n lijstje maken kan even duren en ik vraag me af wat het toevoegd.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:34 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
[..]
Muah, ik vind 't opzich best wel een goed idee. Of anders dat iemand misschien een .txt bestandje bijhoudt met alle voorbijgekomen stukken.
Van deel 1 is toch ook een lijst?quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zo handig is dat niet, want dan wordt de lijst te lang. Lees het gewoon rustig in je eigen tijd door, deze topics dienen genoten te worden
Ah okay ga je gang vooralquote:Op vrijdag 11 november 2011 18:46 schreef Clan het volgende:
[..]
Van deel 1 is toch ook een lijst?
De allermooiste klassieke stukken
He, toen ik dit bericht gister las snapte ik er niks van (had een paar biertjes op). Maar inderdaad, als je erover nadenkt heeft Beethoven best zware stukken geschreven.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:06 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Die fortissimo op 00:29 ongeveer . Ik vind die Sturm und Drang karakteristieken die kenmerkend waren voor Beethoven zeer mooi . Die gecontroleerde chaos, de storm. Maar daarna ook de opklaring en openbaring van de prachtige natuur als de storm wegtrekt.
Beethoven. Ik waardeer hem zeer. Zelfs zijn lichte stukken zijn gedragen en vaak zijn zelfs die lichte stukjes ook zwaar met een of andere boodschap er achter. In tegenstelling tot, mijn excuses voor de vergelijking van 2 beroemde componisten , Mozart.
Mozart zijn zware stukken zoals bijvoorbeeld het requiem zijn ook zwaar en dragend, maar zijn lichte stukjes zijn echt een stuk lichter en luchtiger dan de lichte stukken van Beethoven. Maar dat was dan ook Mozart's kracht.
Ah, string quartet Op.131 vind ik een van zijn mooisten.quote:Op vrijdag 11 november 2011 18:33 schreef samthegreat5 het volgende:
Beethoven's Strijkkwartet No. 14 in C# mineur Op. 131.
De presto waarmee de opname begint is ook mooi, maar ik doel op 05:26. Dat is de 6e beweging.
Prachtig gedragen, maar jammer van het afgeknipte einde..
Wat ik vooral bij strijkkwartetten mooi vind en waardeer is de harmonisatie en opbouw van akkoorden en de afwisseling van stemmen.
Maar de absolute meester van de strijkkwarteten en de ''papa'' van de symfonie is natuurlijk Joseph Haydn:
Goed dat je dat meld, moet binnenkort weer de Weihnachtsoratorium uitgevoerd door von Karajan erbij pakken. Zo prachtig.quote:Op zondag 13 november 2011 16:09 schreef voice-over het volgende:
De kerstdagen naderen dus is het weer tijd voor de cantates van Bach.
Deze ontroert mij altijd zeer:
Inderdaad prachtig.quote:Op zondag 13 november 2011 16:12 schreef wolferl het volgende:
[..]
Goed dat je dat meld, moet binnenkort weer de Weihnachtsoratorium uitgevoerd door von Karajan erbij pakken. Zo prachtig.
He, ik heb Andre Rieu nog nooit iets van Handel horen spelen. Maar Halleluja is zeker een mooi stuk.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:20 schreef voice-over het volgende:
Hallelujah vind ik het meest indrukwekkende stuk van de Messiah. Prachtig hoe de luisteraars van engelssprekende landen altijd gaan staan als dit stuk wordt gespeeld.
Bedankt voor het posten. Hier moet ik eens vaker naar gaan luisteren.quote:Op donderdag 24 november 2011 01:01 schreef wolferl het volgende:
Ik ben ook een groot liefhebber van Mendelssohn, en met name zijn wat minder bekende werken.
Zijn 2 gigantische Oratoriums zijn zwaar maar dan ook zwaar ondergewaardeerd. Ik zou dan ook iedereen willen aanbevelen om te luisteren. Hij schreef Paulus, maar ook Elias.
Alsjeblieft, luister ze, ontroerende muziek, Mendelssohn geeft zich muzikaal helemaal bloot hierin.
Een aantal fragmenten.
Ik kan er geen 'klassiekstuk' uithalen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:47 schreef PinPin het volgende:
Ik had deze ook al in het 'Help, ik zoek'-topic geplaatst, maar wellicht heb ik hier meer succes omdat ik denk dat het om een klassiek stuk gaat:
Weet iemand op welk (klassiek) stuk de melodie in dit nummer, vanaf 2 minuut 54, is gebaseerd?
Dank
Misschien heb ik het mezelf wijsgemaakt, maar de melodie komt me zo bekend voor. Ik meen het eerder gehoord te hebben in een stuk met violen en zo.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:50 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik kan er geen 'klassiekstuk' uithalen.
Op begrafenissen , kroningen en huwelijken allemaal in de royal hoek zeg maar.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:47 schreef wolferl het volgende:
Wie weet waar dit bekende thema voor gebruikt is (bijna wekelijks te horen).
Wie het weet krijgt een....pluimpje.
De Champions League Hymne.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:47 schreef wolferl het volgende:
Wie weet waar dit bekende thema voor gebruikt is (bijna wekelijks te horen).
Wie het weet krijgt een....pluimpje.
Ah, die melodie ken ik! Wist niet dat het van Handel was.quote:Op zaterdag 3 december 2011 07:45 schreef douche-eendje het volgende:
Handel is ook erg fijn, ik ben nog altijd verslaafd aan harp concerto. Inderdaad heel erg rustgevend
En deze is zo bekend:
Mooi verhaal. Je een na laatste zin doet mijn tenen krommen. Hoewel het er qua verkoop wellicht niet al te rooskleurig uitziet, ben ik wel erg optimistisch gestemd over de NLse ensembles. Als je bedenkt dat een klein landje als NL kwa barok-ensembles bij de absolute top behoort, en dat we met het Residentie-orkest de absolute top binnen hebben, dan kun je toch wel tamelijk optimistisch gestemd zijn. Vooral als er telkens prachtige nieuwe opnames uitkomen. En dat je dan (spijtig genoeg) niet de service krijgt die jij hierboven zo mooi beschrijft.. Ach.. the times, they are achangin'.quote:Op zaterdag 3 december 2011 01:41 schreef wolferl het volgende:
In deze roerige tijden van financiële onoverzichtelijkheid, kan je zeggen dat de sterkste blijven leven. Het gaat hier nog niet eens om de mens als individu. Maar als bedrijf, of liever gezegd een onderneming van internationale maatstaven.
Een mooi voorbeeld.
Zo'n acht jaar geleden kwam ik met mijn beste vriend in Haarlem (waar hij overigens woonde). Onze passie voor klassieke muziek bracht ons als hartsvrienden bij elkaar. Hij vertelde me over een zeer opmerkelijk maar leuk winkeltje op de beroemde Kruisstraat als hoekpand grenzend aan De Nieuwe Kruisstraat, hoe ironisch.
Van de buitenkant was het een alleraardigst, schattig, maar ook oubollig pand. Van binnen was het niet veel beter. Maar het straalde wel een soort van sfeer uit, alsof je thuis op zolder kwam. De houten vloer kraakte en de deur zag er uit alsof die er ogenblikkelijk kon uitvallen. Je ging dan ook voorzichtig naar binnen, bijna op je tenen. Je gedroeg je keurig en bewoog je tussen andere klassieke muziek liefhebbers, die waarschijnlijk meer verstand hadden van deze gekkigheid dan jou zelf.
Standaard liep ik altijd naar de Mozart afdeling, dat was immers mijn favoriete componist. Maar stiekem wist ik wel dat er net zulke mooie muziek was geschreven door andere componisten. Op internet hoorde ik per toeval een passage uit de Symphony van ene Hans Rott. Wie? Ja Hans Rott. Ook ik had nog nooit van deze man, of beter gezegd, ventje gehoord. Maar mijn oren masseren deed hij direct. Ik moest deze cd hebben. In die winkel ging ik aarzelend naar de hoge balie, ik legde mijn handen op het crème kleurige houten blad en vroeg: 'Mevrouw, heeft u misschien ook de cd van Hans Rott?' Haar echtgenoot veerde vanuit de hoek op en liep nieuwsgierig naar zijn vrouw en zei: 'Dus jij bent een Hans Rott liefhebber.' Als de rest van zijn Symphony net zo mooi is als dat ene momentje wat ik van hem hoorde, dan ben ik inderdaad een groot Hans Rott liefhebber, was mijn antwoord. De lieve meneer en mevrouw raadpleegde hun computer database, en constateerde dat de cd niet op voorraad was. Wilt u hem dan bestellen voor me, ik zal vooruit betalen. De cd zelf was 28,95 EURO, maar dat interesseerde me vrij weinig. Ik beloofde de week daarop de cd persoonlijk op te halen (ik woonde niet in Haarlem).
Een leuk gesprek volgde, hoe kan het dat zo'n jonge jongen als jij van klassieke muziek houdt. Mijn antwoord was simpel, het is totaal muziek. En zo deelde we elkaar informatie uit, wat wist u, wat wist ik van klassieke muziek. Helaas is deze winkel een aantal jaar ter ziele gegaan, niemand wilde het overnemen. Ik zat er nog aan te denken om het vanuit emotionele gevoelens te kopen. Maar gelukkig won mijn verstand het van mijn hart. Vanaf dat moment was Haarlem voor mij de muziekstad van Nederland. Als ik in Haarlem kom dan luister ik altijd naar Mozarts beroemde Posthorn Serenade en Beethovens 7de Symphony. Bij deze twee stukken krijg ik altijd een warm gevoel, dat ik veilig ben in mijn stad, in Haarlem. Alhoewel ik er niet woon, en geen enkele andere band heb met deze stad, voelt het toch als thuiskomen. Ik ga nu af en toe nar Haarlem. Dan bezoek ik mijn beste vriend en tevens componist. We hebben echt een vast ritueel. Eerst een bak koffie bij het Carillon. Meestal eten we daar ook wat. de eigenaar(s) kennen ons nu heel goed en weten precies wat we drinken en eten. Daarna gaan we de Grote of St. Bavo in, om even het orgel te bekijken. Niet het grootste orgel, maar wel één van de beroemdste ter wereld. En als je dan weet dat Mozart, Handel, Mendelssohn, Saint-Saens daarop hebben gespeeld, dan krijg je wel een speciaal gevoel. Helemaal als er even op wordt geoefend of het orgel even wordt gelucht. Heerlijk. Bij mijn beste vriend thuis oefenen we elkaars gehoor, we spelen een willekeurig muziekstuk, en de ander moet het dan raden. Veel instinkers en soms hele moeilijke. Maar we raden het altijd goed. Ik hou van dit soort dagen, leven als god in Frankrijk. Genieten van DE muziek op een bourgondische manier. Zo wil ik oud worden.
Het romantisch beeld wat ik in het begin schetste, van die kleine knusse gezellige winkeltjes, is helaas aan het verdwijnen. Als zelfs grootmachten als Bol, Amazon, Free Record Shop zich er gaan mee bemoeien. Verstand hebben ze er niet van. Ik mis die interactie met een verkoper, de kennis die zo iemand heeft. Welke orkest is nou goed, wat raad u mij aan. Waarom is deze uitvoering duurder, die eerlijk informatie van iemand die er zijn hart en passie in heeft gelegd. Een anonieme vraag die ik stelde aan één van die grote webshops, ik vroeg enkel om specifieke informatie. Als antwoord kreeg ik een wikipedia url toegestuurd.
Ik heb altijd de droom gehad om een eigen webshop te hebben, specifiek verkoop van klassieke muziek. Gerund door mensen met verstand, passie en liefde voor klassieke muziek. Die niet rijk willen worden door snel verkoop. Maar die hun passie delen met andere. Helaas is dit schier onmogelijk, nu helemaal ik hoorde dat Amazon waarschijnlijk een Nederlandse versie krijgt. Wat mis ik die twee mensen van KlassikaZ in Haarlem. Ik betaalde graag een paar euro meer, waarbij ik wel een behaaglijk gevoel kreeg van juiste en oprechte informatie. Een goedkopere cd hoefde immers nooit slechter te zijn dan de duurdere. Het ging om hoe jij als klant, als liefhebber het beleefde. De interactie dus. Dit soort ambachten worden de nek om gedraaid, vermoord, dood gemaakt.
Verschrikkelijk dat je naast Bach nu ook dildo's en koffiezetapparaten kan kopen, en dat in dezelfde webshop. De dood van de kleine man...
Dank je, ik sluit me ook bij jou aan.quote:Op zondag 4 december 2011 12:15 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Je een na laatste zin doet mijn tenen krommen. Hoewel het er qua verkoop wellicht niet al te rooskleurig uitziet, ben ik wel erg optimistisch gestemd over de NLse ensembles. Als je bedenkt dat een klein landje als NL kwa barok-ensembles bij de absolute top behoort, en dat we met het Residentie-orkest de absolute top binnen hebben, dan kun je toch wel tamelijk optimistisch gestemd zijn. Vooral als er telkens prachtige nieuwe opnames uitkomen. En dat je dan (spijtig genoeg) niet de service krijgt die jij hierboven zo mooi beschrijft.. Ach.. the times, they are achangin'.
Mooi verhaal wolferl. Thanks.quote:Op zaterdag 3 december 2011 01:41 schreef wolferl het volgende:
In deze roerige tijden van financiële onoverzichtelijkheid, kan je zeggen dat de sterkste blijven leven. .......
Handel behoort nu tot mijn favoriete componisten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 17:03 schreef wolferl het volgende:
Dank je Gewas.
Handel is geniaal spul.
Wat wereldser dan Bach, maar niet zo minder als hem vind ik.
Vivaldi vind ik trouwens ook briljant, vooral zijn Mandolin
concerto's vind ik grappig.
Ja, zeker! Mooie uitvoering. En wat kan die Martha Argerich toch geweldig piano spelen!quote:Op donderdag 8 december 2011 15:34 schreef galtfactory het volgende:
Nog liefhebbers die van bovenstaand stuk houden?
Prachtig inderdaad.quote:Op vrijdag 9 december 2011 12:46 schreef Gewas het volgende:
Mooie aria van Handel: "Io godo, rido e spero".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Derde deel is bijzonder het thema wordt gebruikt door een ander beroemd componist, ik ga niet verklappen wie, maar als je goed luistert dan kan je het horen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het vierde deel is ook vrij uniek, omdat hij Ein feste burger ist unsere Gott, een tekst van Maarten Luther gebruikt. Ook wel de Choral genoemd.
Verder raad ik ook aan om wat Strijk werken van Mendelssohn te beluisteren, hij was hier heer en meester in, tijdens zijn leven.
Alsof de lente aanbreekt, en Mendelssohn voor het open raam dit werk componeert, starend naar buiten, alwaar de vogels fluiten.
De avond breekt aan, en het blijft langer licht. Mendelssohn kijkt terug op een bewogen dag, waar hij als 16 jarig mannetje veel heeft beleeft. Zijn eerste vriendinnetje was vandaag bij hem thuis, zijn jongere broer Paul en zusje Rebecca lachen Felix uit, en neuriën plagerig dit thema, omdat hij dit speciaal voor zijn vriendinnetje Betty Pisthol heeft geschreven.
[ Bericht 3% gewijzigd door wolferl op 10-12-2011 00:45:37 ]
Bedankt Gewas.quote:Op zaterdag 10 december 2011 08:47 schreef Gewas het volgende:
Mendelssohn is voor mij nog helemaal nieuw. Ik begreep dat hij een vriend/tijdgenoot was van Schumann? Heb alleen ergens op LP een vioolstuk van hem. Ik moet zeker voor die muziek gaan zitten die je heb gepost, Wolferl. Mooie verhalen vertel je er ook bij.
Misschien leuk om het hier over te hebben. Lezen jullie weleens boeken over klassieke muziek en componisten?
Heb zelf een paar boeken over Richard Wagner gelezen in de hoop zo zijn opera's beter te begrijpen.
Ben ook nog een keer begonnen aan een biografie over Beethoven, maar dat boek was een beetje dik. Had wel gelezen dat er 20.000 man op zijn begrafenis aanwezig waren. Onvoorstelbaar.
Ik heb een jaar of 9 geleden ooit eens een discussie gestart op een prikbord ergens. Met de vraag, wie is jouw favoriete componist en wie is de beste. Maar dat is, met de kennis van nu, geen antwoord op te krijgen. De ene week ban je weg van Handel, de andere week weer van Schumann. Want ik kan niet bijvoorbeeld een hele periode achter elkaar één componist horen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:32 schreef Gewas het volgende:
Ik heb net de 5e symfonie van Mendelssohn geluisterd. In het eerste deel herkende ik de melodie uit Wagners Parsifal meteen. De andere delen van de symfonie zijn ook echt prachtig en dan dat einde. Ik heb ervan genoten.
Ze zeggen: "One Mozart a day keeps the doctor away". Zou dat ook gelden voor de muziek van Handel? Ik vind zijn muziek gewoon heerlijk.
Nog steeds kan ik geen componist aanwijzen welke mijn favoriet is. Ene dag vind ik dit geweldig, andere dag een ander.
Je hebt helemaal gelijk. Alleen ik heb vaak als ik een 'nieuwe' componist ontdekt heb dat ik een week lang niks anders luister.quote:Op zaterdag 10 december 2011 16:59 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik heb een jaar of 9 geleden ooit eens een discussie gestart op een prikbord ergens. Met de vraag, wie is jouw favoriete componist en wie is de beste. Maar dat is, met de kennis van nu, geen antwoord op te krijgen. De ene week ban je weg van Handel, de andere week weer van Schumann. Want ik kan niet bijvoorbeeld een hele periode achter elkaar één componist horen.
Het is ook leuk om te ontdekken, want ga nou eens kijken (luisteren) naar de minder bekende tijdgenoten van Handel. Wat schreven die, hoe klinkt dat. Waarom zijn zij vergeten, en Handel niet.
Zeker een van de mooiste stukken van Franz Liszt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:19 schreef J.D.Morrison het volgende:
Ik neem aan dat deze twee stukken al een paar keer de revue zijn gepasseerd, maar toch:
Dit is een prachtig stuk, een rapsodie heeft toch heel veel verschillende stijlen. Het is erg uitdagend om te spelen en zit heel goed in elkaar. Ik vind hem vooral mooi omdat hij ook nog wat Tom&Jerry sentiment heeft :
Dit stuk heeft wibi ("de eindbaas" ) laatst gedeeltelijk op een Keytar gespeeld. Zo kwam ik aan dit stuk. Voor een orgelstuk vind ik het prachtig klinken:
Zeker mooi!quote:Op zondag 11 december 2011 21:53 schreef regularjoeback het volgende:
Dit is echt een juweel:
Beluister alle andere delen. Dit is een minder bekend stuk van Handel maar wat een prachtstuk en wat kon die man prachtige aria's schrijven!
Dat loopje doet me denken aan het nummer Only Time Will Tell van de band Asia!quote:Op zondag 11 december 2011 21:53 schreef regularjoeback het volgende:
Dit is echt een juweel:
Beluister alle andere delen. Dit is een minder bekend stuk van Handel maar wat een prachtstuk en wat kon die man prachtige aria's schrijven!
Haha, die heb ik vroeger nog gespeeld, dat is wel een leuk stuk ja, maar ik vind het zeker niet de beste.quote:Op maandag 12 december 2011 17:42 schreef sararaats het volgende:
Pianomuziek
Kan niet in 123 de mooiste opnoemen maar bovenaan staat Arabesque van Burgmüller
Handelquote:Op maandag 12 december 2011 22:53 schreef wolferl het volgende:
Voor de liefhebbers, ik ben alle opera's en oratoriums van Handel aan het uploaden.
Aangezien er veel belangstelling voor is.
Nu ben ik Belsazar aan het uploaden.
zal ik dan maar de eerste abonnee worden van jouw kanaal.quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:31 schreef Gewas het volgende:
Ik ben lekker bezig met muziek toevoegen op Youtube.
Hier het tweede deel van de 15e sonate van Beethoven. Wat mij betreft een meesterwerk!
Ik ben nu lid van jouw kanaal.quote:Op vrijdag 16 december 2011 20:54 schreef wolferl het volgende:
[..]
zal ik dan maar de eerste abonnee worden van jouw kanaal.
Word dan ook even lid van mijn kanaal.
Is het de bedoeling dat je die kan dragen? Haha!quote:Op zaterdag 17 december 2011 00:41 schreef wolferl het volgende:
[ afbeelding ]
Jawohl ik heb een heus Beethoven masker, jaar of 6 geleden gekocht op marktplaats. LOL.
Blijkbaar zitten er copierechten op die voor Nederlandse labels geclaimd worden en in het buitenland wel vrij beluisterd mogen worden.quote:Op zaterdag 17 december 2011 12:55 schreef Gewas het volgende:
Zeg Wolferl, heb jij een idee waarom bijna al mijn video's niet in Nederland te zien zijn? Heb de meesten maar weer verwijdert...
Ik was op een pagina terechtgekomen waarop inderdaad stond dat het in driekwart van alle landen geblokkeerd was. Ook een e-mail ontvangen waarin dat stond.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:11 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Blijkbaar zitten er copierechten op die voor Nederlandse labels geclaimd worden en in het buitenland wel vrij beluisterd mogen worden.
Ah, vandaar dat ik zo snel een e-mail kreeg. Vond het al zo vreemd.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:25 schreef horned_reaper het volgende:
Ja, werkt prima
Youtube heeft een automatische filter waarin duizenden beschermde nummers staan opgenomen. Als een nummer wordt geupload dat overeen komt met iets in deze filter wordt het automatisch voor de beschreven landen geblokkeerd.
Goed om te horen dat je het boek leuk vond. Nu zou je nog een aantal boeken kunnen lezen die echt essentieel zijn. Momenteel ben ik Bach en het Getal aan het lezen. Gaat over hoe Bach wiskundeachtige materie in zijn muziek heeft verwerkt.quote:Op zaterdag 17 december 2011 15:55 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ah, vandaar dat ik zo snel een e-mail kreeg. Vond het al zo vreemd.
Ik heb het boek 'Schubert zonder bril' uitgelezen. Heel mooi boek en dit heeft mijn interesse voor de Schubert symfonieën (nog meer!) aangewakkerd. Wat natuurlijk ook de bedoeling was van het boek.
Heb je nog tips voor boeken die ik echt zou moeten lezen? Liefst een over Beethoven of Schubert.quote:Op zaterdag 17 december 2011 16:55 schreef wolferl het volgende:
[..]
Goed om te horen dat je het boek leuk vond. Nu zou je nog een aantal boeken kunnen lezen die echt essentieel zijn. Momenteel ben ik Bach en het Getal aan het lezen. Gaat over hoe Bach wiskundeachtige materie in zijn muziek heeft verwerkt.
Trouwens ik kan jou filmpjes ook gewoon beluisteren. Ik heb hetzelfde, ik krijg wel tientallen meldingen van mijn filmpjes die geblokkeerd zijn in de meeste landen.
Voor schubert zou ik dit volgende boek zeker lezenquote:Op zaterdag 17 december 2011 17:07 schreef Gewas het volgende:
[..]
Heb je nog tips voor boeken die ik echt zou moeten lezen? Liefst een over Beethoven of Schubert.
Dus het is normaal dat je dit soort meldingen krijgt... In ieder geval doet de 28e sonate van Beethoven het nog (rest heb ik verwijderd).
De 2e beweging is inderdaad lekker ''Marschmässig'' en levendig.quote:Op zaterdag 17 december 2011 07:06 schreef Gewas het volgende:
Ik heb de volledige 28e sonate van Beethoven erop gezet.
Een van de mooiste van hem vind ik. Vooral het tweede deel, marsachtig en lekker vrolijk.
Ik had de 28e sonate van Kempff er ook opgezet (zie hierboven). Mooi dat je al zijn sonate's van Beethoven gaat oploaden. Zag zelf dat heel veel opnames van hem er nog niet opstaan. Kempff is voor mij de allerbeste!quote:Op woensdag 21 december 2011 22:29 schreef samthegreat5 het volgende:
Zo, even zelf wat geupload. Ik denk dat ik alle 32 Beethoven sonate's in de loop van de tijd ga uploaden. Gespeeld door Wilhelm Kempff, de meester van de Beethoven interpretatie:
Dvorak is een van mijn favorieten ook. Volgens mij had ik het al eens verteld maar ik ben een keer naar een concert geweest waar ze 'Serenade for Strings' hadden opgevoerd. Was mooi!quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:30 schreef wolferl het volgende:
Ik ben helemaal weg van Dvorak, al jaren trouwens.
Wat een geweldige componist, die durft te componeren in de stijl van vroeg romantiek en veel Slavische invloeden. Terwijl hij een laat romanticus tegen het vroeg modernisme aanzit.
Gaaf, welk orgel is het, en waar?quote:Op donderdag 22 december 2011 21:36 schreef J.D.Morrison het volgende:
Ik heb net te horen gekregen dat ik mijn Toccata en Fuga van Bach mag gaan spelen op het kerkorgel in de kerstvakantie!
Dan kan ik eindelijk ook met de voetpedalen oefenen, op de piano moet ik steeds maar 3 partijen een beetje combineren en dat klinkt niet heel mooi...
Van die muziek waar je lekker naar kunt luisteren als je in bed ligt. Met de dekens over je hoofd. En niet meedoet aan het algemene kerstgevoel.quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:24 schreef wolferl het volgende:
De kerst komt eraan. Duh!!!
Ik wil graag van jullie weten wat de ultieme klassieke muziek voor kerst is. Waar krijg jij nou een super kerst gevoel van.
Geef eens een voorbeeld.quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:26 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Van die muziek waar je lekker naar kunt luisteren als je in bed ligt. Met de dekens over je hoofd. En niet meedoet aan het algemene kerstgevoel.
"Messiah" van Handel.quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:24 schreef wolferl het volgende:
De kerst komt eraan. Duh!!!
Ik wil graag van jullie weten wat de ultieme klassieke muziek voor kerst is. Waar krijg jij nou een super kerst gevoel van.
Ah nice!quote:Op donderdag 22 december 2011 21:36 schreef J.D.Morrison het volgende:
Ik heb net te horen gekregen dat ik mijn Toccata en Fuga van Bach mag gaan spelen op het kerkorgel in de kerstvakantie!
Dan kan ik eindelijk ook met de voetpedalen oefenen, op de piano moet ik steeds maar 3 partijen een beetje combineren en dat klinkt niet heel mooi...
Eventjes van reliwki.nl ( / ) gehaald:quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:19 schreef wolferl het volgende:
[..]
Gaaf, welk orgel is het, en waar?
Jup, ik heb 5 jaar piano gespeeld en ben op mijn 14de (jammer genoeg) gestopt. Ik ben nu 17 en ik begin klassieke muziek erg te waarderen en dan is het leuk om het ook weer zelf te gaan spelen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 14:00 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ah nice!
Je bent pianist van oorsprong begrijp ik? Die 3 partijen door elkaar heenspelen lijkt me echt kut.
Maar nog erger lijkt het me om die 3e partij op de bas-pedalen te spelen terwijl je ze nooit gebruikt. Hoe speel je dat klaar?
Haha .quote:Op zaterdag 24 december 2011 18:24 schreef J.D.Morrison het volgende:
[..]
Eventjes van reliwki.nl ( / ) gehaald:
Het is een orgel gebouwd door Bernard Pels en Zoon in 1937.
Ik heb de afbeeldingen even als linkjes, anders spam ik de hele pagina vol:
http://www.reliwiki.nl/in(...)ncratius_hfd_003.jpg
http://www.reliwiki.nl/in(...)ncratius_hfd_004.jpg
http://www.reliwiki.nl/in(...)ncratius_hfd_005.jpg
[..]
Jup, ik heb 5 jaar piano gespeeld en ben op mijn 14de (jammer genoeg) gestopt. Ik ben nu 17 en ik begin klassieke muziek erg te waarderen en dan is het leuk om het ook weer zelf te gaan spelen.
Anyway, als je de bladmuziek bekijkt is het vaak 2 partijen en op de momenten dat je 3 partijen moet spelen is 1 daarvan een triller (dus 2 noten heel snel afwisselen ) en is de rest achtste noten. Ook is de baspartij vaak in noten dit: ( A-G-A-F-A-E-A-D-A-C) Dus met 1 voet is steeds de A in te drukken en met de andere doe je de andere noten, hierdoor is de snelheid er een beetje uit en hoef je niet "voeten"vlug te zijn. Ik ga het proberen en ik zal eens een klein filmpje maken van wat ik dan tot dan kan spelen
Wat is Corelli toch eigenlijk een baas .quote:Op zondag 25 december 2011 11:46 schreef regularjoeback het volgende:
Mooiste tijd van het jaar dit..
Wij luisteren altijd o.a. hiernaar:
en hiernaar:
naast de standaard kerstliedjes zoals: feliz navidad etc
Fijne kerstmis!
quote:Op vrijdag 23 december 2011 00:24 schreef wolferl het volgende:
De kerst komt eraan. Duh!!!
Ik wil graag van jullie weten wat de ultieme klassieke muziek voor kerst is. Waar krijg jij nou een super kerst gevoel van.
quote:Op donderdag 29 december 2011 19:16 schreef wolferl het volgende:
Voor diegene die nog niet heel bekend zijn met Klassieke Muziek, raad ik aan om nu af en toe naar Classic FM te luisteren. De Top 1000 wordt afgespeeld, en daar zitten een veel beroemde en schitterende werken bij, zelfs ik met mijn vele ervaring ontdek nog elke dag meer.
http://www.classicfm.nl/luister/classic-fm
Thanks, normaal luister ik altijd radio4, maar een Top1000 is zeker leuk om te volgen.quote:Op donderdag 29 december 2011 19:16 schreef wolferl het volgende:
Voor diegene die nog niet heel bekend zijn met Klassieke Muziek, raad ik aan om nu af en toe naar Classic FM te luisteren. De Top 1000 wordt afgespeeld, en daar zitten een veel beroemde en schitterende werken bij, zelfs ik met mijn vele ervaring ontdek nog elke dag meer.
http://www.classicfm.nl/luister/classic-fm
Ik luisterde ook vaak Radio4, veel minder bekende muziek. Maar de Top 1000 van Classic FM vind ik altijd wel leuk. Ik luister nauwelijks meer naar radio.quote:Op donderdag 29 december 2011 19:51 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Thanks, normaal luister ik altijd radio4, maar een Top1000 is zeker leuk om te volgen.
Had ik ook, maar hij staat hier al 3 dagen non stop aan.quote:Op donderdag 29 december 2011 20:56 schreef samthegreat5 het volgende:
Godsamme.. hij moet steeds bufferen bij mij ..
hey, bedankt voor de tip! Zit het nu te luisteren.quote:Op donderdag 29 december 2011 19:16 schreef wolferl het volgende:
Voor diegene die nog niet heel bekend zijn met Klassieke Muziek, raad ik aan om nu af en toe naar Classic FM te luisteren. De Top 1000 wordt afgespeeld, en daar zitten een veel beroemde en schitterende werken bij, zelfs ik met mijn vele ervaring ontdek nog elke dag meer.
http://www.classicfm.nl/luister/classic-fm
Inderdaad schitterend.quote:
Sorry, word er niet veel wijzer uit.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:22 schreef Ti-boy het volgende:
Interessant topic!
Kan ik ook meteen even mijn vraag kwijt. Ik ben op zoek naar de (licht klassieke?) muziek uit het onderstaande fragment:
Wie kan me helpen ?
Wat een prachtige stukken. Dank.quote:Op woensdag 4 januari 2012 01:18 schreef wolferl het volgende:
[..]
Inderdaad schitterend.
De kleinzoon van Carl Maria, Carl, vroeg Gustav Mahler eens om de laatste onvoltooide opera 'Die Drei Pintos' te voltooien, na 65 jaar te voltooien. Mahler worstelde lang met de opera. Maar na jaren kon hij de 'von Weber stijl' toepassen op de opera.
Strauss sr.(vader van Strauss jr.) hoorde als amateur musicus de 'Aufforderung zum Tanz' van Carl Maria von Weber, die destijds nog leefde (33 jaar oud was hij toen dit stuk zijn première beleefde). Oorspronkelijk een wals voor piano. Aldaar von Weber totaal geen walsen koning was, meer een orkestrale tot zeker een opera componist, oogstte hij met zijn 'Aufforderung zum Tanz' wals zeer hoge ogen. Tot ergenis aan toe bij de destijds 19 jarige Joseph Lanner en diens beste vriend de 15 jarige Johann Strauss sr. Die vanaf die periode ook zeer aan de weg probeerde te timmeren als walsenkoningen. Later kwam de vriendschap van Lanner en Strauss sr. abrupt ten einde, door dat beide heren verliefd werden op dezelfde vrouw (later de moeder van Johann Strauss jr., Josef Strauss & Eduard Strauss. Waar Johann jr. altijd uit de schaduw van zijn vader probeerde te blijven (wat hem zonder twijfel is gelukt). Hadden Josef en vooral Eduard veel moeite met gezag. Josef was misschien wel even begaafd als zijn oudste broer, maar zijn vroege dood heeft hem een rijke carrière in de weg gezeten. Eduard was zo gek als een deur. Hij dirigeerde zijn orkest als zijne soldaten, en zelf stond hij met zoveel mogelijk ere medailles op het podium met zijn dirigeerstok te zwaaien. Macht en dictatoriale trekken waren zijn eigenschappen.
Mijn twee favoriete Strauss jr. werken.
Eduard Strauss draaide op een gegeven moment zo door, dat hij een groot deel van de hele Strauss muziekbladen verbrande in een houtoven van een goede vriend. Dan heb ik het over werken van Johann sr. Johann jr. Josef en Eduard zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |