Nooit van gehoord maar wel mooi.quote:
Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:31 schreef Gewas het volgende:
Dit vind ik een van de mooiste stukken uit Die Zauberflöte:
Deze versie is inderdaad prachtig.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:05 schreef voice-over het volgende:
[..]
Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.
De opera bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus. Veel
(beroemde) operazangeressen maakten al als klein meisje kennis met de opera Die Zauberflöte waarin de Koningin van de Nacht schitterde. Vanaf die tijd werd zingen voor hen een passie.
Diana Damrau als koningin van de nacht maakt hier een zeer krachtige indruk ondanks dat Mozart haar met haar rol niet veel te zingen gaf in vergelijking met de andere personages. Met haar aria in het 1e deel staan al mijn haren recht omhoog en met de tweede breekt zij het Opera House in Londen af. Haar extreem moeilijke coloratuur wordt gezongen met een helderheid en felheid die uitstekend past bij het personage. Veel operasterren zijn natuurlijk geweldige zangers/zangeressen maar matige acteurs/actrices. Diana Damrau is alles-in-één.
Ik wist niet dat het hier over ging. Maar wel prachtig. Volgens mij staat deze ook op mijn LP. Heb hem vandaag al 2 keer geluisterd, haha.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:30 schreef voice-over het volgende:
Dit is ook zo''n hartverscheurende aria. Tamino heeft een zwijgplicht opgekregen. Zijn meisje Pamina weet van niks en denkt dat hij niet meer van haar houdt. Ze zingt dat ze maar beter dood kan zijn.
Het laat de toeschouwer met een gebroken gemoed achter ....
Toevallig heb ik gisteren een uur lang verschillende versies beluisterd. Ik wil jullie deze niet onthouden:quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 18:05 schreef voice-over het volgende:
[..]
Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.
De opera bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der Hölle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus. Veel
(beroemde) operazangeressen maakten al als klein meisje kennis met de opera Die Zauberflöte waarin de Koningin van de Nacht schitterde. Vanaf die tijd werd zingen voor hen een passie.
Diana Damrau als koningin van de nacht maakt hier een zeer krachtige indruk ondanks dat Mozart haar met haar rol niet veel te zingen gaf in vergelijking met de andere personages. Met haar aria in het 1e deel staan al mijn haren recht omhoog en met de tweede breekt zij het Opera House in Londen af. Haar extreem moeilijke coloratuur wordt gezongen met een helderheid en felheid die uitstekend past bij het personage. Veel operasterren zijn natuurlijk geweldige zangers/zangeressen maar matige acteurs/actrices. Diana Damrau is alles-in-één.
Zeker een mooi einde! Als je het zo ziet op beeld en ziet waar het over gaat is het nog veel mooier. En dan als dat koor begint te zingen, geweldig.quote:Op zondag 9 oktober 2011 16:56 schreef voice-over het volgende:
Het einde van de opera is ook zeer mooi.
De opkomende zon aan het einde van de opera stelt de 'verlichting' voor: inzicht, wijsheid. Het einde van de nacht (illusie) en begin van de dag.
Vanaf 2:30 begint het stuk
Inderdaad, als je weet waar de opera over gaat, wat de personages voorstellen en welke emoties een rol spelen, geeft je dat het luisteren diepgang.quote:Op zondag 9 oktober 2011 17:27 schreef Gewas het volgende:
Als je het zo ziet op beeld en ziet waar het over gaat is het nog veel mooier.
He, die melodie ken ik ergens van. Ik moet zeker wat meer van deze componist gaan ontdekken!quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:06 schreef Helgen het volgende:
Ik vind deze prachtig, zowel de muziek als de voorstelling die erbij hoort. Ik kan hier echt uren naar luisteren. De spanning van de muziek die afgewisseld wordt door een hele zachte melodie en aan het eind hoe ze met de zwaarden staan te dansen.
Dat is een hele andere kant van Mozart dan ik gewend ben. Wel mooi.quote:
Deze heb ik LP van DECCA, zet ik altijd op als ik ga douchen, zo ontspannend.quote:
Kempff is een held, prachtige opnames.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 17:35 schreef Gewas het volgende:
Begin van Kreisleriana gespeeld door Wilhelm Kempff:
Dit stuk is van Schumann. Maar inderdaad als Schubert ouder was geworden... Zijn laatste drie piano sonata's vind ik een van de mooiste stukken die ik ken.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 00:26 schreef wolferl het volgende:
[..]
Kempff is een held, prachtige opnames.
Wat zou het toch geweest zijn al Schubert een jaar of 80 zou zijn geworden. Dan had hij meer dan 15000 werken geschreven.
Zeker heerlijk om naar te luisteren. Wat een vredevolle muziek!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 17:49 schreef douche-eendje het volgende:
Heerlijk om te luisteren, hoop hem zelf ook ooit te kunnen spelen.
Ik luister dat stuk momenteel dagelijks, blijft gewoon fijn om even naar te luisteren. Dit is een ander stuk wat ik ook heel graag luister, La Source (The Wellspring) van Hasselmans;quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 08:42 schreef Gewas het volgende:
[..]
Zeker heerlijk om naar te luisteren. Wat een vredevolle muziek!
Rustgevend stuk muziek!quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:51 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik luister dat stuk momenteel dagelijks, blijft gewoon fijn om even naar te luisteren. Dit is een ander stuk wat ik ook heel graag luister, La Source (The Wellspring) van Hasselmans;
Klopt, net 2 jaar dus dit is nog even een ver van mijn bed show om het zelf te kunnen spelen, alhoewel het met mijn huidige vorderingen binnen 10 jaar wel zou moeten lukken. Dus nu sparen voor een pedaalharp en in de tussentijd heel veel luisteren naar andere harpisten.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:52 schreef Gewas het volgende:
[..]
Rustgevend stuk muziek!
Ik begreep uit je vorige bericht dat je zelf ook harp speelt?
Ik wou dat ik een klassiek instrument kon bespelen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:04 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Klopt, net 2 jaar dus dit is nog even een ver van mijn bed show om het zelf te kunnen spelen, alhoewel het met mijn huidige vorderingen binnen 10 jaar wel zou moeten lukken. Dus nu sparen voor een pedaalharp en in de tussentijd heel veel luisteren naar andere harpisten.
Met de harp is noten lezen best makkelijk, je hebt de notenbalk eigenlijk al voor je aan snaren omdat iedere snaar 1 noot is. Het is bij de harp vooral de techniek en de snelheid wat een stuk lastiger is.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:08 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik wou dat ik een klassiek instrument kon bespelen.
Speel zelf alleen akoestische gitaar wat wel aardig lukt. Maar noten lezen heb ik nooit begrepen.
Die van Dvorak kende ik nog niet. Erg mooi.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 09:59 schreef Helgen het volgende:
Van Dvorak vind ik deze erg mooi: Vodnik (gebaseerd op een gedicht):
Zelf luister ik de laatste dagen naar Varèse (Nocturnal), maar ik denk eigenlijk niet dat het onder klassiek valt, meer modern.
Voor de treurige dagen vind ik deze van Tomaso Albinoni heel mooi:
Ik zou zeggen, laat je meevoeren op deze machtige rivier en geniet.quote:Vltava schetst een tocht door het Boheemse land langs de Vltava. Aan het begin beschrijft een snel thema in de twee fluiten het geborrel van twee kleine bronnen. De stroompjes vloeien samen en vormen het begin van de rivier. Er klinkt een bezielende en beeldende melodie, waarachter de strijkers weer het geborrel van de twee kleine bronnen laten horen. Terwijl de rivier de Vltava door het bos stroomt, imiteert de kopersectie van het orkest het geluid van jachthoorns, en roept zo beelden op van de jacht verderop in het landschap.
Daarna verandert de muziek in een polka, als de rivier langs een plek stroomt waar gasten tijdens een bruiloft aan het dansen zijn. Vervolgens beelden de strijkers, met zacht spel, een groepje mythologische waternimfen uit. Dan nadert de Vltava de hoofdstad Praag, de bekkens slaan en de trommels roffelen als het water de stroomversnellingen van St. Jan boven de stad bereikt. Het gedicht eindigt in een jubelende sfeer, als de Vltava door Praag heen stroomt en zich dan samenvoegt met de Elbe.
In dit stuk "kleurde" Smetana de muziek om zo het geluid van de machtigste rivier van de Bohemen, de Vltava, weer te geven.
Smetana schreef over zijn compositie:
"De compositie beschrijft de loop van de Vltava, beginnend bij de twee kleine bronnen, waarna de samenkomst volgt. De Vltava komt door bossen en weides, door het landschap waar boeren een bruiloft vieren, de dans van de waternimfen in het maanlicht: op nabij gelegen rotsen prijken kastelen, paleizen en ruïnes. De Vltava stroomt St. Jans stroomversnellingen in, waarna hij verbreedt en naar Praag stroomt langs kasteel Vy¨ehrad. Dan verdwijnt hij magisch in de verte, eindigend in de Elbe."
Bedankt voor de informatie, ik 'vond' dit muziekstuk op een verzamelcd laatst op mijn iTunes en heb er de laatste week wel een paar keer naar geluisterd. Prachtig! Ik wist niet dat het over de Moldau ging (al had ik wel gelijk een beeld van een rivier in mijn hoofd).quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 05:23 schreef voice-over het volgende:
Ik vind Vltava (De Moldau) van Bedrich Smetana een van de mooiste symfonische stukken ooit.
[..]
Ik zou zeggen, laat je meevoeren op deze machtige rivier en geniet.
Heel erg mooi, majestueus ....quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:52 schreef Tornadovis het volgende:
De stukken G. F. HANDEL - Organ Concerto Op.7 - Karl Richter vind ik schitterend.
Prachtige combinatie tussen orgel en viool.
Alban Berg Quartettquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 15:36 schreef Gewas het volgende:
Mijn drie favoriete stukken van Beethoven.
Sonata no. 29, Op. 106 "Hammerklavier"
"Grosse Fuge" Op. 133
Vioolsonate Op. 24 "Fruhling"
Luister ernaar en ik hoop dat iemand ervan kan genieten.
Hey Regularjoeback,quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:21 schreef regularjoeback het volgende:
Ha Gewas
Bedankt voor het voortzetten vand de traditie ! Blij dat je de moeite hebt genomen!
Mijn eerste post in het vijfde dee (de eerste die niet door mij is geopend!l is een documentaire.. Een hele goede:
enjoy!
Daar ben ik ook groot liefhebber van! Richter was zo'n goede organist, waanzinnig.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:52 schreef Tornadovis het volgende:
De stukken G. F. HANDEL - Organ Concerto Op.7 - Karl Richter vind ik schitterend.
Prachtige combinatie tussen orgel en viool.
bijv:
Jep. Ik heb de volledige String Quartets van Beethoven gespeeld door het Alban Berg Quartett. Zeker aan te raden!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |