Een vergelijkbaar inkomen in eenzelfde woning? Misschien dat je die vergelijking kan maken voor mensen binnen eenzelfde leeftijdscatergorie. Als er meer dan 10 jaar verschil inzit zul je zien dat het al helemaal niet meer zo is. De zeepbel vergt steeds meer geld voor eenzelfde soort woning.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:14 schreef Whuzz het volgende:
Niet zo aanstellen Xeno, dat zei ik niet. Ik zei dat mensen met een vergelijkbaar inkomen meestal in een vergelijkbaar huis wonen. De situatie die jij schetst van twee gezinnen met exact hetzelfde inkomen, waarvan de één HRA heeft en de ander niet en nogal specifiek geval is.
Dus nu ff niet zo relklonen en mij geen woorden in de mond leggen. Mr. dramaqueen
Een sociaal collectief heeft geen winstoogmerk, dat was altijd al het uitgangspunt bij een woning corporatie. Gewoon gemeenschappelijk de lasten en risco's dragen in een flexibele rechtsvorm. Huren was 100 jaar geleden ook al de meest flexibele vorm van wonen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou zet een nieuwe collectief intiatief dan op samen met remcodelft zijn jullie al met 2 personen en vast en zeker dat er een bloeiend bedrijf vanuit kan ontstaan want het moet volgens jullie allemaal veel goedkoper kunnen.![]()
Altijd maar dat negatieve gezeik en in de slachtoffer rol kruipen van sommige mensen hier die vinden dat andere mensen dan ook maar geofferd moeten worden is toch totaal niet constuctief.
Je kan het paard wel naar de bron brengen maar hem niet dwingen te drinken. Zouden katten soms minder selectief zijn kwa voedselquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:38 schreef Artimunor het volgende:
[..]
nee dat vind ik ook niet normaal, ik neem het de burger ook niet kwalijk dat ze veel geleend hebben, de kat is op het spek gebonden door de overheid en de banken...
mensen met gezinnen doen er alles aan om het hun gezin ze goed mogelijk te maken.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je kan het paard wel naar de bron brengen maar hem niet dwingen te drinken. Zouden katten soms minder selectief zijn kwa voedsel
Huren de meest flexible vorm van wonen zelfs 100 jaar geleden. Zullen we eens een meet houden in huizen van voor de woningwet. Eens kijken of je met een compleet gezin met opa en oma inwonend op 30 m^2 wilt wonen.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een sociaal collectief heeft geen winstoogmerk, dat was altijd al het uitgangspunt bij een woning corporatie. Gewoon gemeenschappelijk de lasten en risco's dragen in een flexibele rechtsvorm. Huren was 100 jaar geleden ook al de meest flexibele vorm van wonen.
Iedereen met eenzelfde besteedbare inkomen rijdt dezelfde auto, heeft dezelfde apparaten in huis, gaan allemaal naar een vakantiebestemming in dezelfde prijsklasse. Wat een kolder.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:55 schreef Whuzz het volgende:
[..]
In de realiteit wonen mensen met een gelijkwaardig inkomen meestal in hetzelfde type huis en hebben meestal óf allebei HRA óf allebei niet. Uitzondering vormen de scheefhuurders die goedkoper uit zijn door scheef te huren dan door een huis te kopen en HRA te krijgen. Dat onderstreept nog maar eens hóe scheef dat scheefhuren precies is...
Wat heeft de woningwet met de flexibiliteit van huren te maken?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Huren de meest flexible vorm van wonen zelfs 100 jaar geleden. Zullen we eens een meet houden in huizen van voor de woningwet. Eens kijken of je met een compleet gezin met opa en oma inwonend op 30 m^2 wilt wonen.
Precies... je kan je geld maar 1 keer uitgeven. Voor de 1 is een woning het hoogste doel in het leven en voor de ander een plek om te schuilen tegen de regen en kou. Krom liggen voor je woning is juist minder in trek, vooral nu blijkt dat je er ook niet later rijk van gaat worden.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Iedereen met eenzelfde besteedbare inkomen rijdt dezelfde auto, heeft dezelfde apparaten in huis, gaan allemaal naar een vakantiebestemming in dezelfde prijsklasse. Wat een kolder.
Wat een onzin, laat mensen lekker zelf bepalen wat ze aan hun huis willen uitgeven. Voor sommigen is een huis gewoon een dak boven hun hoofd. Ze stellen geen zware eisen aan hun woning. En willen gewoon zo goedkoop mogelijk wonen.
Van alles, door de woningwet heeft de overheid allemaal eisen gemaakt en moet je opeens meer huur betalen omdat er verplicht een doortrek wc in huizen moeten zitten. The horror die bemoeizucht van onze overheid.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat heeft de woningwet met de flexibiliteit van huren te maken?
Alleen als ze lang in hun huis wonen anders betalen ze door de overdrachtsbelasting meer belasting.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Mensen zonder HRA betalen nu reeds meer dan de mensen met HRA. De economie moet gestimuleerd worden, van kopers hoeven we dat niet te verwachten (is recentelijk aangetoond), dus moet de redding uit de hoek van de vrije vogels komen
En dat geld niet voor koopwoningen? Lijkt mij dus totaal niet relevant voor de discussie.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:13 schreef Basp1 het volgende:
Van alles, door de woningwet heeft de overheid allemaal eisen gemaakt en moet je opeens meer huur betalen omdat er verplicht een doortrek wc in huizen moeten zitten. The horror die bemoeizucht van onze overheid.
Ik heb woonruimte, als ik zo nodig eigenaar wil worden dan koop ik wel een woning. De woningcorporaties waren vroeger eigendom van de leden. In een tijd dat de rente de waarde van geld vertegenwoordigde kon je nog eens voor weinig geld een woning laten bouwen in dit land, de banken wilden dat wel financieren het onderpand was het immers waard en men kon er leuk aan verdienen. Het tegenwoordige verdienmodel van de banken is... goedkoop geld uitlenen als brandstof voor de zeepbel en de belastingbetaler om een bail out vragen als de zeepbel barst. Andere tijden... andere financieringsvehikels.... daarom is een woningcorporatie tegenwoordig niet meer in staat om tegen een redelijke vergoeding te bouwen en krijg je zure gezichten bij de scheefleners... die 'gierigaards in een huurhuizen wonen scheef'quote:Maar kom eens terug op de opmerking waarm je zelf geen collectief bij elkaar kan krijgen om goedkoop woonruimte te realiseren. Wie zitten jullie in de weg dat het zogenaamd niet meer kan.
Je moet echt bijna niets verdienen om voor huursubsidie in aanmerking te komen. De overdrachtsbelasting en OZB vallen meestal in het niets bij de royale HRA die mensen genieten. Als je regelmatig wilt verhuizen moet je niet gaan miepen over de OB... je weet dat dit de consequenties zijn van een woning kopen... maar ja... vastgoedspeculeren hè... je zou jezelf maar eens te kort doenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:20 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Alleen als ze lang in hun huis wonen anders betalen ze door de overdrachtsbelasting meer belasting.
Terwijl de huurders huursubsidie opstrijken en geen ozb betalen.
Jij loopt te miepen, ik geef alleen aan dat jouw stelling niet juist is. Er zijn genoeg gevallen waar het gezin met HRA meer belasting betaalt.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je moet echt bijna niets verdienen om voor huursubsidie in aanmerking te komen. De overdrachtsbelasting en OZB vallen meestal in het niets bij de royale HRA die mensen genieten. Als je regelmatig wilt verhuizen moet je niet gaan miepen over de OB... je weet dat dit de consequenties zijn van een woning kopen... maar ja... vastgoedspeculeren hè... je zou jezelf maar eens te kort doen
De HRA is vaak hoger maar dat de overdrachtsbelasting, OZB en niet te vergeten het huurwaardeforfait en soms de erfpacht niks kost is echt onzin.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je moet echt bijna niets verdienen om voor huursubsidie in aanmerking te komen. De overdrachtsbelasting en OZB vallen meestal in het niets bij de royale HRA die mensen genieten. Als je regelmatig wilt verhuizen moet je niet gaan miepen over de OB... je weet dat dit de consequenties zijn van een woning kopen... maar ja... vastgoedspeculeren hè... je zou jezelf maar eens te kort doen
Goed... mensen met overwaarde en voor een groot deel afgeloste hypotheek.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:40 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Jij loopt te miepen, ik geef alleen aan dat jouw stelling niet juist is. Er zijn genoeg gevallen waar het gezin met HRA meer belasting betaalt.
Ik wil het wel even voorrekenen:quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Goed... mensen met overwaarde en voor een groot deel afgeloste hypotheek.
Je OB is waarschijnlijk gefinancierd? Je krijgt dus gewoon een fors deel van de rente daarover terug. Zit jij 100% aflossingsvrij tegen 3,2%? (rentelast 3000 euro tegen 40%=1200 terug)quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik wil het wel even voorrekenen:
Mijn huis ooit gekocht voor 89.000 euro
dat betekent een OB van 5340 euro
De OZB bedraagt elk jaar ongeveer 90 euro
Huurwaardeforfait kost elk jaar ongeveer 460 euro
Ik krijg aan HRA ongeveer 100 euro per maand.
dus van de 550 euro die ik elk jaar betaal krijg ik 1200 euro terug.
netto levert me dat dus 650 euro op elk jaar
5340 euro / 650 = ruim 8 jaar
Pas na 8 jaar ga ik wat overhouden aan de HRA.
Gemiddeld verhuizen we in dit land om de 6 a 7 jaar.
....
mooi, dan kunnen we gewoon alles afschaffen en dan gaan we er iets op vooruit.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 13:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik wil het wel even voorrekenen:
Mijn huis ooit gekocht voor 89.000 euro
dat betekent een OB van 5340 euro
De OZB bedraagt elk jaar ongeveer 90 euro
Huurwaardeforfait kost elk jaar ongeveer 460 euro
Ik krijg aan HRA ongeveer 100 euro per maand.
dus van de 550 euro die ik elk jaar betaal krijg ik 1200 euro terug.
netto levert me dat dus 650 euro op elk jaar
5340 euro / 650 = ruim 8 jaar
Pas na 8 jaar ga ik wat overhouden aan de HRA.
Gemiddeld verhuizen we in dit land om de 6 a 7 jaar.
....
Goed idee. We beginnen bij alle huursubsidies en sociale woningen. Alles gewoon vrije sector zonder subsidies, ok?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:17 schreef Artimunor het volgende:
[..]
mooi, dan kunnen we gewoon alles afschaffen en dan gaan we er iets op vooruit.
veel duidelijker
Deal.... ik wil best 120 euro per maand meer huur betalen als ik de garantie krijg dat de HRA afgeschaft wordt. Wedden dat de meeste scheefleners dat niet zo zien zittenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:19 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Goed idee. We beginnen bij alle huursubsidies en sociale woningen. Alles gewoon vrije sector zonder subsidies, ok?
Dat de HRA afgeschaft zou moeten worden zijn de meesten het hier al over eens, dus hoog tijd om eens over de andere dingen te praten.
xeno heeft vaak genoeg genoemd dat die belastingen ook wel kunnenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:25 schreef Basp1 het volgende:
Maar dan geen HRA afschaffing zonder dat dus de overdrachtsbelasting en het EWF wordt afgeschaft, daar horen we xeno niet over. Nee alleen maar huilen over de HRA dat hem geld zou kosten, terwijl hij volgens sommige berichten van hemzelf ook uitkering trekt.
Deze kloon zat toch met een bellegingshypotheek onder water.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Deal.... ik wil best 120 euro per maand meer huur betalen als ik de garantie krijg dat de HRA afgeschaft wordt. Wedden dat de meeste scheefleners dat niet zo zien zitten
lol, 120. Maak daar maar 400 van. Duidelijk gevalletje van iemand die nog nooit vrije sector heeft gehuurd.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Deal.... ik wil best 120 euro per maand meer huur betalen als ik de garantie krijg dat de HRA afgeschaft wordt. Wedden dat de meeste scheefleners dat niet zo zien zitten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |