abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:13:35 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_102763991
Zoals ik in een ander topic al heb aangegeven hebben wij een huis gekocht. Nu zijn wij bezig met de financiering en kunnen nog 5000E bouwdepot lenen (eigenlijk nog meer, maar meer hypotheek willen we niet).
Nu is de vraag, wat mogen wij hier van betalen?

Wat sowieso direct aangepakt moet worden is het toilet (stamt uit 1969, 1 grote smerige bende), ook de badkamer zal binnen 2 maanden nadat wij willen verhuizen aangepakt worden (stamt ook uit 1969, corrosie op de leidingen, met een flinke bleekaanval valt er nog wel even mee te leven hopen we). We willen alles zelf doen, mag je de bonnen van de bouwmarkt doorsturen?
Indien er geld overblijft na bovenstaande werkzaamheden en het plaatsen van dubbel glas mag je dan de rekening van de aanschaf en het leggen van de vloerbedekking ook insturen? En hoe zit het met bijvoorbeeld de aanschaf van apparatuur? (De accuboormachine van manlief heeft het begeven dus voor de verhuizing moet er sowieso een nieuwe komen).

We hebben spaargeld, ik vraag me dus alleen af wat je wel en wat je niet uit een bouwdepot mag betalen.

Als we over zijn ga ik wel een klustopic aanmaken, ga ik dan wel de nodige foto's plaatsen e.d.

Groetjes, pessie.
pi_102764379
ik heb alles ingedient waar ik een bon voor had
dus ook voor alle spullen van de bouwmarkt
waarom zou je een kwast wel opgeven en een boormachine niet?
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:29:31 #3
9236 stardust
..............
pi_102764402
Ja dat kan, maar denk niet dat je na de badkamer nog iets overhoud in je bouw depot.
No Sign .............
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:45:21 #4
259886 pessie
pi_102764792
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:29 schreef stardust het volgende:
Ja dat kan, maar denk niet dat je na de badkamer nog iets overhoud in je bouw depot.
Piepkleine badkamer, geen ruimte dus voor hoogstaande snufjes als een jacuzzi (helaas :') ) en een dubbele wastafel. Wordt dus vrij basic met 1 smalle wastafel, een douchecabine met diepe douchebak (ivm met 1-jarig kind dat dan kan badderen in de douchebak) en een hangtoilet. Al snap ik dat leidingwerk wel prijzig is en tegels dat ook kunnen zijn.

MRNiles, heb je ook alles teruggehad?
  FOK!fotograaf donderdag 6 oktober 2011 @ 10:52:55 #5
17893 Forno
pi_102764961
Lees de kleine lettertjes. Over het algemeen mag je er bouwmateriaal, -gereedschap, -arbeid voor kopen. Eigenlijk alles waar bouw/verbouw voor staat.

Je mag er geen auto van kopen, op vakantie van gaan of er een andere schuld/lening mee aflossen.

PS; ik zou er ook geen meubels et cetera voor kopen, aangezien dat geen waarde aan de woning zelf toevoegd. Dat zou ik van je spaargeld doen.
pi_102765021
In principe leen jij het geld, en mag je dus zelf kiezen hoe en waaraan je het uitgeeft (alles laat doen, of zelf bonnetjes uit de bouwmarkt instuurt).

Echter: je huis staat garant voor de hypothecaire lening: de waarde van het huis moet dus de lening 'dekken'. Daarom wil de bank dat gelden uit een bouwdepot ten goede komen aan waardevermeerdering van je huis: materiaal en verbruiksmiddelen mogen wel worden ingediend (je huis wordt "meer waard" van een lik verf), maar gereedschap niet (je huis wordt niet meer waard als jij een betere boormachine koopt). Zaken als "puinafvoer" zijn dubieus: als je een aanemer betaald mag 't wel, maar zelf eigenlijk niet (al heb ik zelf de bonnetjes daarvoor wel ingediend). Verder vond ik zelf mijn huis meer waard zonder een kuub puin in de woonkamer :+
  FOK!fotograaf donderdag 6 oktober 2011 @ 10:58:39 #7
17893 Forno
pi_102765108
Daarmee geef je zelf al aan dat ook het afvoeren van puin, of een accuboor essentieel zijn om je huis te kunnen verbouwen. Daar zullen ze dan ook niet moeilijk over doen. Tenzij je je budget voor 90% aan gereedschap uitgeeft natuurlijk, dan is de verhouding zoek. :P

Als er geld overblijft, wat ik betwijfel, dan kun je dat het beste terug storten. Is aflossing van je hypotheek.
pi_102765155
Ik vind zelf dat gereedschap, dat essentieel is voor de verbouwing, wel uit het bouwdepot moet kunnen, maar mijn bank dacht daar anders over (al deden ze uiteindelijk helemaal niet moeilijk)
pi_102765212
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:58 schreef Forno het volgende:
Daarmee geef je zelf al aan dat ook het afvoeren van puin, of een accuboor essentieel zijn om je huis te kunnen verbouwen. Daar zullen ze dan ook niet moeilijk over doen. Tenzij je je budget voor 90% aan gereedschap uitgeeft natuurlijk. dan is de verhouding zoek. :P

Als er geld overblijft, wat ik betwijfel, dan kun je dat het beste terug storten. Los je een (piepklein)deel van je hypotheek af.
hangt erg af van je bank en je type hypotheek, bij NHG is het veel strenger, zo moest ik bijvoorbeeld een kangoo huren, maar dat werd niet geaccepteerd, maar een contante betaling aan de stucadoor, zonder kwitantie weer wel :) 8)7
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_102765263
@ TS nog even een tip, je geeft aan niet meer hypotheek te willen, maar 5k is echt niets. Je doet er verstandig aan je bouwdepot op te rekken, naar bijv 10k (wat nog altijd een schijntje is als je gaat verbouwen)
Voordeel hiervan is dat mocht je je bedenken of dingen zitten toch tegen je dat geld wel kunt aanspreken. geef je het niet uit, nog geen probleem, want het kost je geen cent extra. Het maakt het gewoon makkelijker in het geval dat.
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  FOK!fotograaf donderdag 6 oktober 2011 @ 11:11:47 #11
17893 Forno
pi_102765403
Wij hebben ook een hypotheek met NHG, en wij hebben nooit iets van de bank gehoord. Blijkbaar zit daar verschil in.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 11:31:56 #12
259886 pessie
pi_102765910
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 11:05 schreef RanTheMan het volgende:
@ TS nog even een tip, je geeft aan niet meer hypotheek te willen, maar 5k is echt niets. Je doet er verstandig aan je bouwdepot op te rekken, naar bijv 10k (wat nog altijd een schijntje is als je gaat verbouwen)
Voordeel hiervan is dat mocht je je bedenken of dingen zitten toch tegen je dat geld wel kunt aanspreken. geef je het niet uit, nog geen probleem, want het kost je geen cent extra. Het maakt het gewoon makkelijker in het geval dat.
We hebben wel spaargeld en willen ook verder sparen als we eenmaal verhuist zijn en alle verhuiskosten achter de rug zijn. Het is de bedoeling in eerste instantie glas+toilet+badkamer te doen en verder gewoon te wonen en sparen voor leuke zaken als een nieuwe keuken.

Mochten we tegen onverwachte zaken aanlopen, kunnen we dat opvangen met spaargeld.

Hypotheek met NHG trouwens.

Even iets meer achtergrond informatie is misschien wel nuttig. Het huis komt uit de verhuur, is van een pensioenfonds geweest. Het huis is structureel in orde. Betonnen vloeren/plafonds. Bakstenen muren. Alles is destijds behangklaar gemaakt. Er zijn gewoon een paar zaken die direct moeten, en andere zaken die op de middellange termijn kunnen. Een nieuwe keuken lijkt me prachtig, maar de badkamer heeft een veel hogere prioriteit. Sparen zijn we best goed in, en lagere hypotheeklasten lijken ons ook erg prettig mbt de rest van ons leven (opgroeiend kind).

90% van 5000E = 4500E, ik denk dat mn man dan alleen nog maar makita gereedschap in zn schuur zal hebben liggen :') . Nee, het is zeker niet de bedoeling zoveel uit te geven aan gereedschap, maar een goede accuboormachine kost 150E. De vorig was 50E en heeft het 4.5 jaar volgehouden :P . Maar goed, die boormachine kunnen we zo ook wel kopen, was meer ter illustratie in mn OP.

In ieder geval bedankt voor de tips! Ik ben benieuwd naar meer reacties.
  FOK!fotograaf donderdag 6 oktober 2011 @ 11:34:44 #13
17893 Forno
pi_102765983
Lijkt mij een heel goed plan. Sparen is weer helemaal hip! :D
  donderdag 6 oktober 2011 @ 11:40:58 #14
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_102766141
Ik heb op dit moment ook een bouwdepot lopen, maar daar staat gewoon in de regels dat gereedschap niet mag ingediend worden. Enkel materiaal dat niet met de woning mee kan gaan bij verhuizing (en dus echt bij de woning hoort), en arbeid die daarvoor benodigd is mogen gedeclareerd worden. Een boormachine is heel leuk en handig voor een verbouwing, maar die gebruik je over tien jaar nog om bij je buurvrouw een schilderijtje op te hangen. Die mag dus niet gedeclareerd worden. Zo is het in ieder geval bij Aegon.

Volgens mij mag het belastingtechnisch ook niet omdat je je volledige hypotheekbedrag aftrekt. Als daar iets niet aftrekbaars van gekocht is, dan ben je wettelijk gezien misschien zelfs wel aan het frauderen. Maar ik ben geen expert dus dat weet ik ook niet zeker :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_102766159
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 11:31 schreef pessie het volgende:

[..]

We hebben wel spaargeld en willen ook verder sparen als we eenmaal verhuist zijn en alle verhuiskosten achter de rug zijn. Het is de bedoeling in eerste instantie glas+toilet+badkamer te doen en verder gewoon te wonen en sparen voor leuke zaken als een nieuwe keuken.

Mochten we tegen onverwachte zaken aanlopen, kunnen we dat opvangen met spaargeld.

Hypotheek met NHG trouwens.

Even iets meer achtergrond informatie is misschien wel nuttig. Het huis komt uit de verhuur, is van een pensioenfonds geweest. Het huis is structureel in orde. Betonnen vloeren/plafonds. Bakstenen muren. Alles is destijds behangklaar gemaakt. Er zijn gewoon een paar zaken die direct moeten, en andere zaken die op de middellange termijn kunnen. Een nieuwe keuken lijkt me prachtig, maar de badkamer heeft een veel hogere prioriteit. Sparen zijn we best goed in, en lagere hypotheeklasten lijken ons ook erg prettig mbt de rest van ons leven (opgroeiend kind).

90% van 5000E = 4500E, ik denk dat mn man dan alleen nog maar makita gereedschap in zn schuur zal hebben liggen :') . Nee, het is zeker niet de bedoeling zoveel uit te geven aan gereedschap, maar een goede accuboormachine kost 150E. De vorig was 50E en heeft het 4.5 jaar volgehouden :P . Maar goed, die boormachine kunnen we zo ook wel kopen, was meer ter illustratie in mn OP.

In ieder geval bedankt voor de tips! Ik ben benieuwd naar meer reacties.
Tsja ik hoop het voor je, ik zit in een zelfde situatie, maar dan met het verschil dat ik alles meteen in orde wil hebben en me niet dagelijks wil ergeren :) Maar de een kan daar beter mee omgaan dan de ander. Ook ik heb een WBV huis, maar na een keuken, badkamer, wc, glas, kozijnen, 2 dakkappellen en een hele hoop meer, ben ik toch pas klaar na het uitgeven van een 10voud van jouw budget.

Elke 10K extra kost je ongeveer 35 euro per maand. Mn dakkapellen kosten 10K. Ik betaal liever nu 35pm meer voor 30 jaar dan dat ik 6 jaar moet wachten voordat ik dat bedrag heb gespaard :)

Maar TS ik hoop echt dat t je lukt met zo'n budget, petje af dan, alleen nieuw dubbel glas was bij mij al 1200 euro
pi_102766452
ik heb alles terug gekregen
maar wat door andere wordt gezegd klopt wel over vaste materialen

ik geloof dat je een laminaat niet mag declareren maar een verlijmde houten vloer wel
  donderdag 6 oktober 2011 @ 11:55:49 #17
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_102766503
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 11:53 schreef MrNiles het volgende:
ik heb alles terug gekregen
maar wat door andere wordt gezegd klopt wel over vaste materialen

ik geloof dat je een laminaat niet mag declareren maar een verlijmde houten vloer wel
Laminaat heb ik gewoon gedeclareerd en betaald gekregen. Dat kan je technisch gezien wel meenemen maar ik denk dat ze er niet vanuit gaan ;).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 12:00:21 #18
259886 pessie
pi_102766593
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 11:41 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Maar TS ik hoop echt dat t je lukt met zo'n budget, petje af dan, alleen nieuw dubbel glas was bij mij al 1200 euro
Ik heb eerder al een topic geopend over de prijzen van dubbel glas. Aangezien ik eerst rekening hield met 5000 euro was de 1500 die daarin gesproken was mijns inziens een schijntje. Heb in eerste instantie rekening gehouden met 2000 euro, ik ga vanmiddag offertes laten maken, dan weet ik precies wat voor bedrag het is.

Verder gaat het bouwdepot technisch alleen over het toilet en de badkamer. Aangezien we geen supersonische snufjes hoeven (tenzij water/energiebesparend) hoeft het allemaal geen tienduizenden euro's te kosten.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 12:01:02 #19
259886 pessie
pi_102766602
Ik vraag me af of ik direct maar een klus- en verhuistopic moet openen :')
pi_102766670
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:01 schreef pessie het volgende:
Ik vraag me af of ik direct maar een klus- en verhuistopic moet openen :')
Doe maar wel, want ben benieuw hoe je jet gaat fixen :)

Ik was intotaal voor de badkamer en toilet iets van 8K kwijt, en dat gaat snel.
Vooral in de afwerking, ik wilde toch graag aluminium tegelrandjes A 40 euro en dan wilde ik er ook niet in een lengte 2 gezaagde stukken dus hup weer een nieuwe, en voor je het weet heb je 400 euro aan tegelrandjes uitgegeven, en dan heb je letterlijk niks O~)
  donderdag 6 oktober 2011 @ 12:33:11 #21
259886 pessie
pi_102767337
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:05 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Doe maar wel, want ben benieuw hoe je jet gaat fixen :)

Ik was in totaal voor de badkamer en toilet iets van 8K kwijt, en dat gaat snel.

Vooral in de afwerking, ik wilde toch graag aluminium tegelrandjes A 40 euro en dan wilde ik er ook niet in een lengte 2 gezaagde stukken dus hup weer een nieuwe, en voor je het weet heb je 400 euro aan tegelrandjes uitgegeven, en dan heb je letterlijk niks O~)
:D zo noem je al iets wat wij anders zouden doen. Nou niks, ik bedoel, het jouw oog wil ook wat toch? :P

Hoe groot is je badkamer en wat staat er allemaal in? (Voor 8K verwacht ik wel wat eigenlijk O-) ).
pi_102767793
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:33 schreef pessie het volgende:

[..]

:D zo noem je al iets wat wij anders zouden doen. Nou niks, ik bedoel, het jouw oog wil ook wat toch? :P

Hoe groot is je badkamer en wat staat er allemaal in? (Voor 8K verwacht ik wel wat eigenlijk O-) ).
Mn badkamer is 2 bij 2,2 en mn toilet is 1 bij 1

wat staat er in:

Badmeubel + kraan + spiegel 1000 euro, toilet (beetje design) achterwand 150, pot + softclose bril 300, douchewand 600, douchepaneel 700, easydrain, 350, speciale kit 100, vloertegels 200, wandtegels 500, tegelrandjes 250, radiator a 150, voegen 20, en dan al het leidingwerk nog, geen idee wat dat allemaal niet kostte, maar een hoop, geberit spoelknop 50, nieuwe dorpel 50, haaks stucen badkamer 400, tegel lijm, kimband etc etc etc
Toilet beneden, toilet (beetje design) achterwand 150, pot + softclose bril 300, vloer 100, wandtegels 200, fontein plus kraan 200, geberit spoelknop 50 tegelrandjes 100, 2 nieuwe deuren a 100 euro, deurbeslag, inloopsloten, bovenlichtjes, in de wc beneden veiligheidsbeslag op het raampje, 3 nieuwe lampen, nieuw schakel materiaal, incl schofterig dure spatwaterdicht kapje, toiletrol houder, handdoek haakje, paumelles x 4.

En daar komt dan nog overheen gereedschap zoals bijv huren van een kangoo, bouwstofzuiger, muurfrees, pijptang, gipsplaat, hout

en nu vergeet ik nog de helft denk ik.. nee t is niet goedkoop :)
pi_102767973
Neem s.v.p. kwaliteitsspul. Dus geen goedkoop hangtoilet van Gamma eigen merk, maar gelijk degelijk en goed spul: Geberit-frame & Villeroy en Boch-pot of zo.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_102768138
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:53 schreef blomke het volgende:
Neem s.v.p. kwaliteitsspul. Dus geen goedkoop hangtoilet van Gamma eigen merk, maar gelijk degelijk en goed spul: Geberit-frame & Villeroy en Boch-pot of zo.
:') Daar krijg je echt spijt van :)
  donderdag 6 oktober 2011 @ 13:00:45 #25
259886 pessie
pi_102768214
RTM ik vind je toiletachterwand niet eens duur, de pot en bril wel, maar goed dat is een ander verhaal. Toilet van Geberit, Wisa?
Verder wel mooie spullen gebruikt lees ik.

Blomke, ik vind 100 euro voor een toilet echt te goedkoop. Wil niet over 2 jaar weer moeten verbouwen. Kost ook meer trouwens.
Nou ja, we zien wel hoe ver we komen, de rest vullen we zelf wel aan.

Een verbouwing wordt altijd duurder dan verwacht :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')