Dit was ik al van plan, maar ik vraag me af wat er concreet anders kan. Ik weet hoe ik aan moet leggen, haal hem ook consequent los als het pijn doet. Ik heb nystatine gebruikt, nu Fluconazol en heb gv staan.quote:Op zondag 9 oktober 2011 12:08 schreef WupWup het volgende:
Pm, leg je situatie asap weer voor aan je lk, want het hoort toch minstens beter te gaan. Ze moet nu met goede plannen gaan komen voor het aanhappen, de spruw en het kolven, want je kunt niet zo lang blijven doorgaan zonder dat er duidelijke verbeteringen komen. Als ze dat niet kan of doet -> second opinion.
Zo erg als jij het beschrijft niet, maar ja, dat herken ik wel. Niet op woorden kunnen komen, in de auto merken dat je je aandacht eigenlijk niet voldoende bij het rijden hebt maar vooral bij de omgeving, in gedachten ergens anders zijn dan in het gesprek (dat levert ook merkwaardige gesprekken opquote:Op zondag 9 oktober 2011 13:06 schreef Leandra het volgende:
Zijn er meer mensen die last hebben van de borstvoedingsmist?
Dus dat je er last van hebt dat je hormonaal nog steeds op een standje zwanger staat?
.....
quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:06 schreef Leandra het volgende:
Zijn er meer mensen die last hebben van de borstvoedingsmist?
Dus dat je er last van hebt dat je hormonaal nog steeds op een standje zwanger staat?
Afgezien van het feit dat ik normaal al niet makkelijk in de omgang ben als ik moe ben, is het nu nog steeds ongeveer net zo erg als toen ik zwanger was, om het over de vergeetachtigheid maar niet te hebben.
Ik zat vd week letterlijk te janken omdat ik niet op het woord "sleutel" kwam, het begint zo verschrikkelijk frustrerend te worden dat ik constant woorden kwijt ben.
Het is maar goed dat ik niet werk, want ik ben amper in staat langer dan 10 minuten een gesprek op niveau te hebben, en eerlijk gezegd begint het me zo op te breken dat ik serieus overweeg te stoppen met de borstvoeding, al even afgezien van het feit dat het letterlijk zoveel energie vreet.
Bronquote:Zwangere vrouwen zijn vergeetachtiger en reageren langzamer
Dat blijkt uit onderzoek naar geheugenverlies bij moeders in spe van Renate de Groot, tot voor kort assistent in opleiding bij humane biologie.
"Zwangere vrouwen vallen vaker van de trap, zijn onhandiger met het keukenmes of weten niet meer waarom ze naar boven zijn gelopen", zegt De Groot, die tegenwoordig als wetenschapsmanager bij neuropsychologie onderzoek combineert met organisatorische taken. Dingen die iedereen wel eens meemaakt, maar die tijdens de zwangerschap veelvuldiger voor komen.
Ze volgde zestig vrouwen vanaf week veertien van de zwangerschap tot een half jaar daarna en onderwierp ze aan verschillende geheugen- en concentratietesten. De resultaten vergeleek ze met die van zestig niet-zwangeren. Daaruit blijkt dat de aanstaande moeders vergeetachtiger zijn, niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook nog 32 weken na de bevalling. Ze onthielden één woord minder van het rijtje dat ze voorgeschoteld kregen: elf, tegenover twaalf. Bij het opnoemen van zoveel mogelijk diersoorten was het verschil drie.
Aan het eind van de zwangerschap waren hun reacties trager: 10 milliseconden. Misschien geen groot verschil, maar wel betekenisvol, zegt De Groot. "Een ongeluk gebeurt immers in een fractie van een seconde." Ook bij het meten van de snelheid waarmee de vrouwen informatie verwerkten, concludeerde ze dat de moeders het 32 weken na hun bevalling duidelijk minder goed deden dan de controlegroep.
De onderzoeker denkt dat hormonale veranderingen en slaaptekort een rol spelen. Maar mogelijk ook bepaalde soorten essentiële vetzuren, die in eidooiers of vette vis zitten. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat de hoeveelheid vetzuren in het bloed daalt omdat die nodig zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het centraal zenuwstelsel bij het kindje. Bij vrouwen die na de geboorte borstvoeding geven, gaan die vetzuren via de melk naar het kindje. Vorig jaar is al aangetoond dat die baby's het op zevenjarige leeftijd beter doen bij bewegingstesten en een scherper gezichtsvermogen hebben dan kinderen die flesvoeding hebben gehad.
De Groot wilde bewijzen dat de vrouwen minder last van hun geheugen zouden hebben als ze extra essentiële vetzuren binnenkregen. Ze gaf de helft van de aanstaande moeders 25 gram margarine met alpha-linoleenzuur per dag, een dikke twee eetlepels, de rest kreeg een margarine zonder dit vetzuur. Er bleek echter geen verschil in geheugen en reactievermogen tussen de twee groepen.
Toch raadt ze zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven aan om tweemaal per week vette vis te eten zoals makreel of tonijn. Want die bevatten vetzuren die de geheugenfunctie positief kunnen beïnvloeden. Ook zouden verloskundigen aanstaande moeders moeten waarschuwen dat hun geheugen hen wat vaker in de steek laat.
Bronquote:Geheugenfabeltje
Bestaat zwangerschapsdementie toch niet?
Het bekende idee dat zwangere vrouwen een slecht geheugen hebben lijkt niet waar. Australische onderzoekers vonden geen verschil in de geheugenprestaties van jonge vrouwen voor- en tijdens of vlak na hun zwangerschap.
‘Tijdens mijn zwangerschap had ik het idee dat ik maar op een kwart van m’n hersencapaciteit functioneerde.” “Ik vergeet echt ALLES!” Google eens op de termen ‘vergeetachtigheid’ en ‘zwangerschap’, en je komt talloze zinnen tegen als deze. De hersenen van zwangere vrouwen worden leeggezogen door de groeiende spruit, lijkt het. Maar volgens nieuw onderzoek is deze zwangerschapdementie een fabeltje.
Australische onderzoekers wilden wel eens weten hoe het nou echt zit met zwangerschap en het achteruit gaan van je hersencapaciteit. In het British Journal of Psychiatry beschrijven zij een onderzoek onder ruim tweeduizend jonge vrouwen. Eind jaren ’90 namen de wetenschappers bij hen geheugentesten af. In de jaren die volgden werden deze tests een paar keer herhaald.
Met de test keken de onderzoekers naar verschillende aspecten van het geheugen van de twintigers. Zo werd de snelheid van het geheugen getest en het functioneren van zowel het korte- als langetermijngeheugen. Een deel van de vrouwen raakte in de jaren van het onderzoek zwanger, anderen bleven kinderloos. En wat bleek: vrouwen die zwanger waren of moeder waren geworden, presteerden niet beter of slechter op de geheugentests dan eerst.
Zondebok
En dat terwijl uit enkele eerdere studies wel naar voren leek te komen dat zwangere vrouwen een slecht geheugen hebben. Er is zelfs een zondebok: het hormoon progesteron, dat in hoge concentraties door het lichaam van zwangere vrouwen giert. Hoewel andere wetenschappers menen dat progesteron alleen de stemming van vrouwen beïnvloedt.
De Australische onderzoekers denken dat het verschil tussen hun studie en eerdere studies komt door verschillen in de opzet. Deze nieuwe kijkt, voor het eerst, naar verschillen in geheugenprestaties voor en tijdens of na de zwangerschap. De andere onderzoeken werkten allemaal met vrouwen die al zwanger waren. Mogelijk waren dat vooral zwangere vrouwen die zich zorgen maakten over hun geheugen, betogen de Australische onderzoekers. Dat zou betekenen dat zwangerschapsdementie vooral tussen de oren zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |