abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:24:06 #176
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102742352
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Misschien is het niet lastig om er percentages aan te hangen en is er wel een onderzoek naar gedaan. Zoiets staat me bij in ieder geval. Maar ik geloof er niks van dat een meerderheid het doet voor aandacht en de verse littekens showed.
Op de middelbare school waar ik zat was het wel het geval dat meisjes dit deden en onderling lieten zien wat ze gedaan hadden. En verder komt het op internet veel voor dat mensen het posten voor de aandacht. Maarja, aangezien er doorgaans geen foto's werden geplaatst (af en toe wel) kunnen ze dezelfde aandacht ook gekregen hebben terwijl ze zelf niet sneden.
Hier staat een artikel van een therapeut die zegt dat meisjes het vaak om aandacht doen.
http://www.ouders.nl/mpub2005-snijden.htm
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:25:55 #177
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102742419
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:22 schreef Chuck_Norris het volgende:

[..]

_O_
Duidelijk nog iemand die geen idee heeft waar hij het over heeft.

En er zijn mensen die het ook voor de aandacht doen, maar die zitten dan ook niet lekker in hun vel, anders zouden ze wel iets anders zoeken om aandacht mee te krijgen.
Maar er zijn meer dan genoeg mensen die het absoluut niet voor de aandacht doen en het zo veel mogelijk proberen te verbergen.

En een alcoholist in de familie valt niet te vergeleken met iemand die aan automutilatie doet.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:26:55 #178
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_102742454
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:21 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Onderarm is het makkelijkst bij te komen lijkt me.
Ja ook dat, maar het is ook een beetje monkey-see-monkey-do denk ik.
"Als iedereen zich daar snijdt zal dat wel de bedoeling zijn"

Maar ik kom er even op terug, het moet haast wel een vorm van aandacht vragen zijn.
Oftewel; het lijkt me niet dat je het puur en alleen voor jezelf houdt.
Het zal toch gedeeld moeten worden met vrienden, snijgroepje of enge buitenwereld om effect te hebben?
Je moeder is een hamster
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:28:11 #179
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_102742490
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:26 schreef Crutch het volgende:

[..]

Maar ik kom er even op terug, het moet haast wel een vorm van aandacht vragen zijn.
Het zal toch gedeeld moeten worden met vrienden, snijgroepje of enge buitenwereld om effect te hebben?
Nou dat lijkt me niet, ik ben wel eens in aanraking gekomen met mensen die sneden, en die deden toch echt hard hun best om het te verbergen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:29:17 #180
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102742524
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:21 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Onderarm is het makkelijkst bij te komen lijkt me.
even naar de WC en je bent bij je bovenbeen. en in situaties waar je niet naar de WC komt valt snijden in je onderarm ook op :).
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:31:50 #181
118585 Crutch
pi_102742601
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:28 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Nou dat lijkt me niet, ik ben wel eens in aanraking gekomen met mensen die sneden, en die deden toch echt hard hun best om het te verbergen.
Ja zoiets dacht ik dus ook.
Waarschijnlijk heb ik te weinig gevallen van automutilatie gezien om een helder beeld te krijgen.

Als ik logisch nadenk zou het toch met aandachttrekkerij te maken moeten hebben.
Je moeder is een hamster
pi_102742607
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:17 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Waarom krassen de meesten dan op zichtbare plaatsen zoals de bovenkant van de onderarmen? Da's lastiger verborgen te houden dan als je bijv op je bovenbeen krast.
Ook kiezen veel mensen voor permanente beschadigingsmethodes zoals het krassen en snijden, en niet voor beschadigingsmethodes die net zoveel pijn doen maar niet zoveel schade toebrengen, zoals het klappen met een elastiekje of je arm overspoelen met heet water.
quote:
Op automutilatie, oftewel zelfbeschadiging, heerst een enorm taboe. Er wordt niet veel over gesproken en de meeste verwanten weten er geen raad mee. De aandacht voor zelfverwonding neemt echter steeds meer toe. Ongeveer 1 op de 23 pubers tot en met 18 jaar doet aan zelfbeschadiging. Het gaat hierbij voornamelijk om snijden (73%), brandwonden (35%) zichzelf slaan (30%), oude wonden openhalen (22%) haren uitrekken 10% en botten breken (8%).
Snijden wordt ook vaak gedaan op de buik en bovenbenen bijvoorbeeld, maar men zal sneller geneigd zijn om te denken aan de polsen omdat dat de gevallen zijn die je bij blijven en je daadwerkelijk ziet in het dagelijks leven. Waarom een meerderheid van de snijders dit doet in de polsen weet ik niet. Omdat het makkelijker is? Je hoeft niet eerst kleren uit te doen of zo.

quote:
Uit een grootschalig onderzoek (CASE) van de Universiteit van Leiden naar zelfbeschadiging blijkt dat jongeren hun problemen vaak voor hun ouders verborgen houden. Ruim 48% van de jongeren heeft eens gepraat met iemand uit zijn omgeving over hun zelfbeschadigend gedrag. Meestal zijn dit hun vrienden (45%), broers en zussen (16%) en moeders (15%). Ouders weten vaak niet dat hun kind zichzelf verwondt
In 48% van de gevallen zijn jongeren er dus open over. En van die 48% zal ook niet iedereen dat op een aandachtgeilende manier hebben gedaan. Dat maakt dat een meerderheid het liever verborgen houdt.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:33:41 #183
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102742660
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:26 schreef Crutch het volgende:

[..]

Sowieso hebben snijders ergens gehoord of gelezen dat het ze hielp. Ook bands als nine inch nails en nirvana hebben hier een grote bijdrage in gehad door er liedjes over te schrijven.

quote:
Als je het doet voor de aandacht wel. Als je het doet om jezelf te straffen, om nog iets te voelen, of omdat je eraan verslaafd bent geraakt niet. Verder bedoel ik het helemaal niet negatief als je het doet voor de aandacht, het is een schreeuw om hulp. Maar die hulp moet je dan wel bij je ouders vragen of bij een professional en niet op een internetforum of je klasgenoten/vrienden.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:35:19 #184
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102742697
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:33 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Sowieso hebben snijders ergens gehoord of gelezen dat het ze hielp. Ook bands als nine inch nails en nirvana hebben hier een grote bijdrage in gehad door er liedjes over te schrijven.

[..]

Als je het doet voor de aandacht wel. Als je het doet om jezelf te straffen, om nog iets te voelen, of omdat je eraan verslaafd bent geraakt niet. Verder bedoel ik het helemaal niet negatief als je het doet voor de aandacht, het is een schreeuw om hulp. Maar die hulp moet je dan wel bij je ouders vragen of bij een professional en niet op een internetforum of je klasgenoten/vrienden.
Veel krijgen al professionele hulp, alleen helpt die niet.
pi_102742726
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Op de middelbare school waar ik zat was het wel het geval dat meisjes dit deden en onderling lieten zien wat ze gedaan hadden. En verder komt het op internet veel voor dat mensen het posten voor de aandacht. Maarja, aangezien er doorgaans geen foto's werden geplaatst (af en toe wel) kunnen ze dezelfde aandacht ook gekregen hebben terwijl ze zelf niet sneden.
Hier staat een artikel van een therapeut die zegt dat meisjes het vaak om aandacht doen.
http://www.ouders.nl/mpub2005-snijden.htm
Ik ken één meisje die dat ook deed. Vellen hingen los op haar armen etc. Dat is om negatieve aandacht te krijgen. Van heel andere orde dan iemand die snijdt of automutileert en het vervolgens probeert te verbergen. Daar zit geen dergelijke motivatie achter.

Ikzelf heb lange tijd (teen)nagels uitgetrokken en ook haren. Wist niet eens dat het een vorm van automutilatie was, ik begon het gewoon een keer te doen in periodes van stress en het was rustgevend. Die link had ik ook pas later gemaakt. Het was een soort automatisme. Vind het niet heel schadelijk geweest. Uiteraard geen goede manier om ermee om te gaan, maar ik heb er niets aan over gehouden of zo. Snijden in mijn armen zou niet in me zijn opgekomen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:38:22 #186
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102742771
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:32 schreef -Strawberry- het volgende:

In 48% van de gevallen zijn jongeren er dus open over. En van die 48% zal ook niet iedereen dat op een aandachtgeilende manier hebben gedaan. Dat maakt dat een meerderheid het liever verborgen houdt.
En hoeveel % denk je dat er op internet over praat?
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:38:26 #187
118585 Crutch
pi_102742773
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:36 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik ken één meisje die dat ook deed. Vellen hingen los op haar armen etc. Dat is om negatieve aandacht te krijgen. Van heel andere orde dan iemand die snijdt of automutileert en het vervolgens probeert te verbergen. Daar zit geen dergelijke motivatie achter.

Ikzelf heb lange tijd (teen)nagels uitgetrokken en ook haren. Wist niet eens dat het een vorm van automutilatie was, ik begon het gewoon een keer te doen in periodes van stress en het was rustgevend. Die link had ik ook pas later gemaakt. Het was een soort automatisme. Vind het niet heel schadelijk geweest. Uiteraard geen goede manier om ermee om te gaan, maar ik heb er niets aan over gehouden of zo. Snijden in mijn armen zou niet in me zijn opgekomen.
Auw! :'(
Je moeder is een hamster
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:39:20 #188
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102742800
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Er op internet anoniem over praten is heel iets anders dan er bijv. in de klas over praten.
Internet is toch een soort uitlaatklep.
pi_102742804
quote:

[..]

Dat is ook te kort door de bocht. Wat daar dan weer de verhoudingen in zijn weet ik niet, maar er zijn snijders die het gewoon begonnen te doen zonder dat ze er eerder van hadden gehoord. Net zoals dat iemand die zichzelf haat bijvoorbeeld ineens zijn gezicht kan bewerken met een mes uit zelfhaat. Dat is ook niet omdat je dat eerder hebt gezien, maar puur een reactie op dat gevoel.
pi_102742843
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:38 schreef Crutch het volgende:

[..]

Auw! :'(
Niet hele nagels. Het valt/viel wel mee. Maar het was wel een soort gewoonte.
pi_102742854
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:31 schreef Crutch het volgende:

[..]

Ja zoiets dacht ik dus ook.
Waarschijnlijk heb ik te weinig gevallen van automutilatie gezien om een helder beeld te krijgen.

Als ik logisch nadenk zou het toch met aandachttrekkerij te maken moeten hebben.
Een andere reden is dat het ook als een opluchting ervaren kan worden. Met logisch nadenken kun je meerdere conclusies trekken...

Ik vind het zo jammer dat mensen die het niet in hun eigen omgeving zien, dit soort topics alleen maar gebruiken voor het ventileren van hun mening, terwijl dit juist een goed middel is om 'afwijkend' gedrag te kunnen begrijpen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:42:14 #192
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102742874
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is ook te kort door de bocht. Wat daar dan weer de verhoudingen in zijn weet ik niet, maar er zijn snijders die het gewoon begonnen te doen zonder dat ze er eerder van hadden gehoord. Net zoals dat iemand die zichzelf haat bijvoorbeeld ineens zijn gezicht kan bewerken met een mes uit zelfhaat. Dat is ook niet omdat je dat eerder hebt gezien, maar puur een reactie op dat gevoel.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

hoe dan ook, het is niet voor niets dat het op bepaalde tijden echt veel meer is gebeurd dan nu het geval is. het werd een soort van mode/subcultuur.
Een gedicht over Maanvis
pi_102742913
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Snijden wordt ook vaak gedaan op de buik en bovenbenen bijvoorbeeld, maar men zal sneller geneigd zijn om te denken aan de polsen omdat dat de gevallen zijn die je bij blijven en je daadwerkelijk ziet in het dagelijks leven. Waarom een meerderheid van de snijders dit doet in de polsen weet ik niet. Omdat het makkelijker is? Je hoeft niet eerst kleren uit te doen of zo.
Het is op die plek makkelijker en vanuit meerdere hoeken te bekijken is, het namelijk niet alleen het snijden zelf maar ook het ermee bezig houden na het snijden, het is iets wat zich in het denken van de persoon vestigt zodat er steeds meer aandacht naartoe gaat, daar is goed en duidelijk zicht voor nodig, nodig in de van dat het zo werkt.
quote:
Klopt, roepen dat het om aandacht gaat is dan ook helemaal niet van toepassing maar getuigt enkel van onbegrip en ook al gaat het om aandacht dan mag je ook daar gehoor aan geven.

Jammer dat er mensen zijn die het liever afkraken dan perspectief beiden, vooral als ze niet als ze niet doorhebben dat iemand afkraken iets is wat je doet om jezelf beter te voelen, het is wat dat betreft de kromste manier van jezelf een compliment geven.
quote:
Je vraagt dan het onmogelijke, hulp vragen aan ouders zou betekenen dat er kans zal bestaan dat diegene iets kwijt raakt wat wel het enige kan zijn wat nog een beetje een gevoel van houvast geeft, bij lotgenoten is dat niet het geval. Meen me te herinneren dat jij zei dat je best open stond voor dingen maar wel overtuiging nodig had, waarom vind je het dan wel prima om iemand zonder pardon een vorm van coping/veiligheid af te nemen zonder eerst stappen te zetten om de persoon daar klaar voor te maken?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:45:22 #194
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102742963
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

[..]

hoe dan ook, het is niet voor niets dat het op bepaalde tijden echt veel meer is gebeurd dan nu het geval is. het werd een soort van mode/subcultuur.
Lang niet bij alle mensen. En het lijkt alleen maar alsof het meer gebeurde, omdat er toen veel aandacht voor was.

En bij tieners komt het vaker voor, omdat dat gewoon een stressvolle periode is in je leven.
Mensen hebben in de volwassenheid vaak andere manieren gevonden om er met stress om te gaan.
pi_102743001
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:45 schreef Madame_Paon het volgende:
Lang niet bij alle mensen. En het lijkt alleen maar alsof het meer gebeurde, omdat er toen veel aandacht voor was.

En bij tieners komt het vaker voor, omdat dat gewoon een stressvolle periode is in je leven.
En mensen hebben in de volwassenheid vaak andere manieren gevonden om er mee om te gaan.
Precies, en al was het zo wat maakt dat uit? Gaat niet om de dingen die spelen waardoor het snij gedrag ontstaat? Daar zitten de oplossingen, niet in het wel of niet snijden.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:49:00 #196
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102743067
Canillas, in de hulpverlening wordt bij zelfbeschadiging een andere vorm van zelfpijniging wel toegestaan zoals met een elastiekje klappen.
Dus in weze geef je ze er iets anders voor terug zonder dat het blijvende schade oplevert. Daarna wordt er gewerkt aan de achterliggende problemen.
Het is zo zonde als je iemand door laat snijden. Vorig jaar kwam ik nog een gozer tegen op de WC van een discotheek, zijn armen zaten onder de krassen, en niet zoals op die foto die ik gepost had, maar echte diepe sneeën en daar dan de rode littekens van. Die kerel was gewoon atletisch gebouwd en veel vrouwen zouden als een blok voor hem vallen als ze die littekens niet zagen. Ik vroeg hem waarom ie dat gedaan had, toen kwam er een verhaal dat ie problemen had, moeilijke periode etc. Waarom ik dit vertel? Omdat ik het zo zonde vind om je lichaam nog verder te verneuken.
Een gedicht over Maanvis
pi_102743069
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

[..]

Daar heb je een punt. Maar die snijden niet om het snijden, maar om de aandacht en het gevoel ergens bij te horen.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat mogen ze ook eens onderzoeken. 8-)

Maar goed, mensen die het wel doen voor negatieve aandacht zijn nog een stuk verder heen. Ze maken het de rest die het verbergen een stuk moeilijker om ervoor uit te komen door de vooroordelen die erover ontstaan. Eigenlijk is het erg tragisch dat je zo graag op wilt vallen dat je anderen maar gaat shockeren door jezelf te verminken. In plaats van die mensen uit te kotsen, kan je ook medelijden hebben natuurlijk.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:52:26 #198
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102743174
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:49 schreef Maanvis het volgende:
Canillas, in de hulpverlening wordt bij zelfbeschadiging een andere vorm van zelfpijniging wel toegestaan zoals met een elastiekje klappen.
Dus in weze geef je ze er iets anders voor terug zonder dat het blijvende schade oplevert. Daarna wordt er gewerkt aan de achterliggende problemen.
Het is zo zonde als je iemand door laat snijden. Vorig jaar kwam ik nog een gozer tegen op de WC van een discotheek, zijn armen zaten onder de krassen, en niet zoals op die foto die ik gepost had, maar echte diepe sneeën en daar dan de rode littekens van. Die kerel was gewoon atletisch gebouwd en veel vrouwen zouden als een blok voor hem vallen als ze die littekens niet zagen. Ik vroeg hem waarom ie dat gedaan had, toen kwam er een verhaal dat ie problemen had, moeilijke periode etc. Waarom ik dit vertel? Omdat ik het zo zonde vind om je lichaam nog verder te verneuken.
In periodes van veel stress en heftige emoties denk je niet meer rationeel na.
Je denkt: wat maakt mij het uit dat ik littekens krijg? Terwijl het je eigenlijk wél uitmaakt. Maar dat besef je dan niet.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:55:31 #199
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102743279
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:52 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

In periodes van veel stress en heftige emoties denk je niet meer rationeel na.
Je denkt: wat maakt mij het uit dat ik littekens krijg? Terwijl het je eigenlijk wél uitmaakt. Maar dat besef je dan niet.
Daarom moet je ook op tijd stoppen met snijden. Hoe meer je snijdt hoe harder en dieper je moet snijden om toch hetzelfde effect te krijgen. Bij pijn treedt gewenning op. En uiteindelijk is je arm zo beschadigd dat je zelfs als je rationeel nadenkt en niet zo'n bui hebt, je zoiets hebt van 'een paar littekentjes meer of minder maakt toch niet uit', Daarom ook mijn credo eerst stoppen dan wwerken aan de problemen :).
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:57:18 #200
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102743344
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:55 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Daarom moet je ook op tijd stoppen met snijden. Hoe meer je snijdt hoe harder en dieper je moet snijden om toch hetzelfde effect te krijgen. Bij pijn treedt gewenning op. En uiteindelijk is je arm zo beschadigd dat je zelfs als je rationeel nadenkt en niet zo'n bui hebt, je zoiets hebt van 'een paar littekentjes meer of minder maakt toch niet uit', Daarom ook mijn credo eerst stoppen dan wwerken aan de problemen :).
Was het maar zo makkelijk. Dan bestond de psychiatrie niet eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')